QUOTE (Grängan @ Jul 24 2006, 11:58 )

I våra (MP/Säk-KB 18/9) välkommsbrev stod det att de flesta skulle bli säkerhetsgruppchefer en del skulle bli Kvartermästare och en del Ledningsgruppbefäl/stabsass.
QUOTE (Grängan @ Jul 27 2006, 22:54 )

QUOTE (GoranS @ Jul 27 2006, 19:23 )

Nejnej, anmärker på felskrivningar gör jag inte.
I våra (MP/Säk-KB 18/9) välkommsbrev stod det att...
Men till trots så är det några av oss KB som ska...
Jag är bara lite besviken över att en del av oss aldrig blev delgivna information om tjänsten på mönstringen. Vi kunde ju bara söka grupp- och plutonbefälstjänsterna :(
QUOTE (Victor @ Jul 27 2006, 20:22 )

KB = PB så vitt jag vet.
/V
Ska försöka svara på ett så bra sätt som möjligt nu.. Jo, jag sökte tjänsten MP/Säk-plutonbefäl 15 månader och blev antagen. Vi vet alla att FM har ett nytt system nu som rullat igång, ska inte finnas några KB längre, endast PB, GB och meniga. Likväl så får vi som ryker in nu den 18/9 på försteg MP/Säk ett brev där det står "Välkommen blivande KB-elev". Eftersom jag är halvstörd när de gäller sånt här så måste jag ju ringa och fråga om allt som står i brevet fast det är ett bra brev och ganska bra information. Men när jag väl ringer våran blivande chef vid KBS (KompaniBefälsSkolan) så frågar då jag varför det står KB-elev i brevet. Han förklarar då för mig att jag kommer bli utbildad KB och inte PB, det är "bara" Pliktverket som ändrat namn på tjänsten om man säger så.
Kort och gott, jag tror mer på min blivande chef som skickat ut det senaste brevet med information än Pliktverket.
Summering: Pliktverket kallar tjänsten MP/Säk-plutonbefäl, min blivande chef kallar den KB...
Kan nog inte ge ett bättre svar men hoppas det stillar ditt begär efter mer kunskap ;)
(Och jo, du kunde då alltså söka tjänsten)
QUOTE (Grängan @ Jul 27 2006, 23:42 )

QUOTE (Grängan @ Jul 24 2006, 11:58 )

I våra (MP/Säk-KB 18/9) välkommstbrev stod det att de flesta skulle bli säkerhetsgruppchefer en del skulle bli Kvartermästare och en del Ledningsgruppbefäl/stabsass.
QUOTE (GoranS @ Jul 27 2006, 23:30 )

Det är mycket möjligt att jag misstar mig, men de som rycker in i september blir väl gruppchefer, varför det är fel att kalla det kompanibefäl, då plutoncheferna är yrkesofficerare? Det förefaller ju osannolikt att Pliktverket ändrat namnet utan någon speciell anledning.
Likaså finns det säkerligen folk på regementet som fortfarande kallar 2:a skvadron för militärpolisjägare men jag etiketterar mig ogärna som sådan, även om pliktverket "bara bytt namn" på tjänsten...
Nu måste jag börja anta saker egentligen för de här blir ju frågor som jag inte tror nån kan svara säkert på, inte här... Det som stod i välkommstbrevet stämmer måste vi nog vara överens om, är ju ändå chefen för KBS som skrivit det.
Har fått det berättat för mig att även om jag utbildas till KB så kommer jag aldrig att få leda ett helt kompani under min vpl, men jag ska kunna göra det om det skulle behövas. Likaså så kommer aldrig en vpl PB att få leda en pluton under sin vpl men han ska likväl kunna göra det. Ni som rycker in i januari blir utbildade GB men kommer antagligen inte att få agera GB men ni ska kunna göra det.
Är jag klar eller tycker ni jag bara svamlar. Jag är ett bra exempel på en MÖP. Läser allt jag kommer över om det militära, har gjort det väldigt länge. Diskuterar vpl med kompisar som har gjort den eller ska göra den eller ligger inne nu. Ringt X antal gånger till Livgardet, både KBS och 2.skv + värnpliktshandläggare. Även ringt till pliktverket många gånger. Jag återger bara den information jag har fått och bearbetat i mitt huvud. Slut. Frågor på de?
Hade inget annat för mig så jag hämtade det som skrevs...