Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
kalle_balle
http://youtube.com/watch?v=pCZhXPS-rw4&sea...dish%20military

här har ni en liten film om mp-säk som jag hittade ;)
Nahkampf
haha. Mest äg. Fan, man får ju skjuta med AK47. Tjeeenare. biggrin.gif
Grängan
QUOTE (MPMöller @ Jul 28 2006, 22:06 ) *
med tillägget "du borde va glad över att få göra den alls!" Rangern.gif

Sant...

Nu väntar jag bara på att filmen ska funka i min förbannade dator!!! camo.gif
MPMöller
oh, den filmen måste varit med i "tävlingen" om bästa MP-film som den förra kullen tävlade i. Fick se vinnarbidraget på vår infohelg.
kul om vi får göra samma sak =) fast lite oroande att dom inte har vettigare saker för sig vissel.gif
Wigsten
QUOTE (kalle_balle @ Jul 29 2006, 05:00 ) *

Seriöst värre... blink.gif Jag hade ju hoppats på att få göra lumpen, men det ser ut som att man ska till ett vuxendagis istället?
fillefalle
QUOTE (Wigsten @ Jul 29 2006, 15:51 ) *

Seriöst värre... blink.gif Jag hade ju hoppats på att få göra lumpen, men det ser ut som att man ska till ett vuxendagis istället?
dom såg ut att ha kul ändå smile.gif
Nahkampf
QUOTE (Wigsten @ Jul 29 2006, 15:51 ) *

Hahah. Men kom igen, för fan. 4 minuter film, 330 dagars vpl. Du behöver nog inte oroa dig. ;)
tommyli
Ni kommer nog vara tacksamma för den lediga tid som finns... när tror ni kameran oftast åker fram. Vadå vuxendagis... snacka om att vara verklighetsfrånvarande
Wigsten
QUOTE (tommyli @ Jul 29 2006, 18:57 ) *
Ni kommer nog vara tacksamma för den lediga tid som finns... när tror ni kameran oftast åker fram. Vadå vuxendagis... snacka om att vara verklighetsfrånvarande

Klart att du får posera i stringkalsonger om du vill spexa och fjanta dig inför polarens kamera, men jag kommer då inte att göra det - allra minst i en film på nätet till allmänhetens beskådan - och jag förbehåller mig också rätten att tycka vad jag vill om dom som gör det. Dra gärna på en suparresa till Ibiza och gör fan vet vad inför kameran, jag bryr mig inte, men när man rör sig i kronans kläder tycker jag att man kan uppvisa åtminstone lite värdighet och självaktning...
Grängan
Äh, tyckte det var en rolig film. Eftersom jag inte skjutit så mycke (två gånger smile.gif ) så var det lite intressant o se hur man fick en "knuff" efter varje skott. Kan nog tänka mig att det blir en hel del sånt där ändå när man ligger inne. Skämma ut kronans kläder vet jag inte riktigt om man gör... salute.gif Om man uppträder onykter mitt på torget där man bor, ja då skämmer man ut kläderna man går i och sig själv inte minst.

Oseriösa grejer som fångats på bild har nog de flesta gjort och man får ta det hela med en klackspark. Fast jag skulle nog inte heller posera i string, men det är för allmänhetens bästa.. ;)
kalle_balle
kom igen nu lite kul måste la man få ha för fan. om nån tror att VP ser ut så så borde man nog tänka om lite smått kanske...
Nahkampf
Ahahaha. Slappna av, Wiggen. Lite kul ska man få ha. Du låter som en rause tysk med din pliktkänsla.

Det är nog ingen som skall in på vår tjänst som inte tar det på allvar, men man måste kunna slappna av också.
Patrik Ps
QUOTE (kalle_balle @ Jul 29 2006, 21:56 ) *
kom igen nu lite kul måste la man få ha för fan. om nån tror att VP ser ut så så borde man nog tänka om lite smått kanske...

Visst är det allmänt känt att lumpartiden består av stunder fyllda med nakenposering och allmänt spex, frågan är om man verkligen skall lägga ut det till offentlig beskådan istället för att hålla det inom gänget. Fast än alla vet att sådant förekommer så känns det ändå oseriöst när det visas upp. Hade för min del hellre sett en seriös film som Mp-Säk än dessa...tja...som Wigsten sade "dagisfasoner". Det är ju inte direkt så att man tänker "Wow, snart skall jag bli som de grabbarna, vilken satans lyckost jag är som hamna som MP-Säk" när man ser filmen.

Skoja, vara naken, spexa -> Självklart!
Visa upp det för andra -> Låt bli!
Grängan
Ingen som har en "seriösare" film om MP/Säk då?
Grängan
Tänkte det kunde vara lite kul att folk berättade om sina smeknamn här: (Jag vet att det finns en tråd om nicknames HÄR redan men nu snackar vi MP/Säk)

Jag börjar väl för att få upp farten lite också...

QUOTE (Grängan @ Jul 29 2006, 23:41 ) *
QUOTE (Grängan @ Apr 18 2006, 10:07 ) *

Grängan kommer direkt från mitt efternamn Grängzell. Vi är inte direkt många i Sverige men när de är flera på plats blir jag automatiskt Lillgrängan eftersom jag är yngst. Men bland mina kompisar är det Grängan som gäller. (Vissa kallar även mig för Tysken men det är en annan historia.)

Har inge bättre för mig nu när jag är sjuk så jag drar historien om mitt andra nick också:

Var på en innebandyträning för några år sedan. Jag och en 8 år äldre kille från Borlänge brukar psyka varandra ganska hårt i och med att jag har halva släkten i Falun. Finns ett område som kallas Boysenburg där, lite som Tensta ungefär. Då var det självklart Boysenburg. Utala nu Boysenburg för er själva...

Sen så var det en annan träning då jag fått nån jävla adrenalinkick och sprang som aldrig förr och "checkade" hårt på andra lagets backar (vi lirade tvåmål). Borlängekillen som spelar back då och var i andra laget tyckte jag var ettrig som en jävla tysk terrier (hundsort) och det bet sig fast.
Att jag svär mycke på tyska av nån oförklarlig anledning hjälpte säkert till..
Nu kallas jag bara Tysken av hela innebandylaget. 8.gif
MPMöller
som sagt.. de finns inte direkt tid att fota eller filma när man är "seriös" av förståliga skäl.
blajja runt måste man ju kunna göra, hur gammal man än är biggrin.gif sen om de e smart eller inte att lägga ut de för allmän beskådning kan ju diskuteras. Ger ju inte världens mest seriösa bild utåt på svenska försvaret eller dess soldater dry.gif brow.gif

och jag antar att mitt nick är rätt självförklarande :P även om jag på alla andra ställen på nätet kallar mig DYos, en "amerikanisering" av spanskans ord för gud. har hängt med sedan 8-9an (5-6 år sen). Nu utger ja ju då inte mig själv för att vara gud eller nått sånt, de blev bara nått som hängde med saint.gif
Grängan
QUOTE (MPMöller @ Jul 30 2006, 01:12 ) *
och jag antar att mitt nick är rätt självförklarande :P även om jag på alla andra ställen på nätet kallar mig DYos, en "amerikanisering" av spanskans ord för gud. har hängt med sedan 8-9an (5-6 år sen). Nu utger ja ju då inte mig själv för att vara gud eller nått sånt, de blev bara nått som hängde med saint.gif

Jaså det är du som är Dyos på luckan då antar jag... Där ser man biggrin.gif
MPMöller
stämmer fint biggrin.gif tänkte att de va en bra idé att ha ett namn som säger nått om ens tjänst på den här sidan, de va innan jag märkte texten under ens namn och avatar där allt sånt står laugh.gif
victor_r
ni som ville se en lite seriösare mpfilm kan ju kika här livskvadrons ksp-skyttar
MPMöller
de finns massa "seriösare" filmer från MPtjänst, googla på livskvadron (tveksamt om man får upp lika många å bra träffar om man söker 2a skvd) så kommer de upp ett par riktigt bra sidor smile.gif
kalle_balle
ni får skjuta med pistol å skit, hur rått som helt ju.
Calle_P
QUOTE (MPMöller @ Jul 30 2006, 14:47 ) *
de finns massa "seriösare" filmer från MPtjänst, googla på livskvadron (tveksamt om man får upp lika många å bra träffar om man söker 2a skvd) så kommer de upp ett par riktigt bra sidor smile.gif

Provade men lyckades inte hitta nåt.. Vad ska man skriva i sökfältet?

Den enda filmen från MP/Säk som jag har hittat är KSP-skyttarna...
Victor
QUOTE (Calle_P @ Jul 30 2006, 17:07 ) *

Den med KSP-skyttarna är från Livskvadron. Rangern.gif
Calle_P
QUOTE (Victor @ Jul 30 2006, 17:11 ) *
QUOTE (Calle_P @ Jul 30 2006, 17:07 ) *

Den med KSP-skyttarna är från Livskvadron. Rangern.gif

I know... Men jag vill ha allt som har med MP/Säk att göra Rangern.gif

Och filmerna som vpl på 2.skv respektive livskv. spelade in, finns de ute någonstans för allmän beskådning?
MPMöller
dom sidorna jag syftade på var mest bildsidor, vissa har små korta filmer.

Calle_P, menade du dom från "tävlingen"? vad jag vet så är dom i LG's ägo.
Calle_P
QUOTE (MPMöller @ Jul 30 2006, 17:44 ) *
dom sidorna jag syftade på var mest bildsidor, vissa har små korta filmer.

Calle_P, menade du dom från "tävlingen"? vad jag vet så är dom i LG's ägo.

Hm, någon tävling känner jag inte till... Tyckte jag läste om att inneliggande årskull visade några filmer under infohelgen/dagen..?

Men var har sidan som hade tonvis med filmer tagit vägen? Den hette någonting i stil med soldf.kth.se...
MPMöller
ja de var precis de filmerna jag menade =P LG visade oss den vinnande filmen under infohelgen i deras lilla tävling dom hade satt upp för bästa MP-film. De andra filmerna vet jag inte vad som hände med.
Calle_P
Jaha, ja just ja. Minnet sviker salute.gif

Skulle vara guld om dessa kom ut. Men det är ju vpl som har gjort filmerna? Då borde det ju vara en tidsfråga innan de finns på internet...

Inga andra filmer om MP/Säk då?
tommyli
Angående den vinnande filmen är det jag, Fu Hägle och Fu Berguist som gjort den. Som det är nu har jag ingen möjlighet att lägga ut den men inom en snar framtid.
Calle_P
QUOTE (tommyli @ Jul 31 2006, 18:44 ) *
Angående den vinnande filmen är det jag, Fu Hägle och Fu Berguist som gjort den. Som det är nu har jag ingen möjlighet att lägga ut den men inom en snar framtid.

Detta skulle uppskattas varmt!

Bara att säga till om det är på g...
Grängan
Fick ni i uppdrag att fixa till en film var eller?

Ska bli kul o se vad dem som ryckte in igår kommer tillbaka och säger nu om inryck..
victor_r
QUOTE (Grängan @ Aug 1 2006, 11:58 ) *

Ska bli kul o se vad dem som ryckte in igår kommer tillbaka och säger nu om inryck..

vilka var det som rykte in igår då?
Grängan
QUOTE (victor_r @ Aug 1 2006, 12:53 ) *

Egentligen de flesta på alla Sveriges regementen som ska utbildas men jag tänkte speciellt på de som ska utbildas till GB på Livskvadron... smile.gif
victor_r
QUOTE (Grängan @ Aug 1 2006, 13:57 ) *

Egentligen de flesta på alla Sveriges regementen som ska utbildas men jag tänkte speciellt på de som ska utbildas till GB på Livskvadron... smile.gif

hehe jo jag vet att många rycker men undrade så klart filka du syftade då=)
tommyli
Vi fixa filmen mer på frivillig basis, kvällar och helger... hade en löjtnant som bidrog med sitt bild/film material
Grängan
QUOTE (victor_r @ Aug 1 2006, 14:35 ) *
QUOTE (Grängan @ Aug 1 2006, 13:57 ) *

hehe jo jag vet att många rycker men undrade så klart filka du syftade då=)

biggrin.gif

QUOTE (tommyli @ Aug 1 2006, 19:30 ) *
Vi fixa filmen mer på frivillig basis, kvällar och helger... hade en löjtnant som bidrog med sitt bild/film material

Var det många som gjorde sånt? Asså filmade och höll på, mer än eran hemsida...
tommyli
Nja... ett par från varje pluton... men vi i Stab/Spec hade en löjtnant som gillade allt sånt hät, det var han som anordnade tävlingen bland annat.. plus att vi som gjort film/hemsida m.m. även vart IT ansvariga i staben, alltså så att datorer, nätverk, kameror, minneskort, internetuppkoppling m.m. finns och fungerar. Det var nog det bästa med staben, att det fanns stor frihet i arbetet. Samtidigt som vi fick praktisera MP-tjänst givetvis.
Grängan
Gå in här , ni förstår varför... :P
victor_r
QUOTE (Grängan @ Aug 2 2006, 14:31 ) *

i texten till första bilden står det att vissa anlände en dag tidigare. får man alltså komma dagen innan "officiellt inryck" om man vill? vor schysst då kan man ju paxa säng :P HAHA
Patrik Ps
QUOTE (victor_r @ Aug 2 2006, 17:23 ) *

i texten till första bilden står det att vissa anlände en dag tidigare. får man alltså komma dagen innan "officiellt inryck" om man vill? vor schysst då kan man ju paxa säng :P HAHA

Tror de flesta som anländer dagen innan har rest långt och behöver en natt för att vila upp sig. Om jag som bara behöver tar pendeln ut till Kungsängen anlände en dag tidigare skulle det bli MÖP-stämpel direkt. Haha! Det är bara här på soldf.com som man kan hitta folk som vill tjuvstarta inrycket. clap.gif
caj
Beror ju på lite när det drar igång på dagen, börjar man 8-9 så kan det ju vara skönt att komma dagen innan, jag har iof bara ca 20mil, men ändå. Fast dom kanske starta lite senare just med tanke på att folk ska slippa komma dagen innan?
victor_r
QUOTE (caj @ Aug 2 2006, 20:53 ) *
Beror ju på lite när det drar igång på dagen, börjar man 8-9 så kan det ju vara skönt att komma dagen innan, jag har iof bara ca 20mil, men ändå. Fast dom kanske starta lite senare just med tanke på att folk ska slippa komma dagen innan?

jo men jag läste förut om något inryck på livgardet, vet inte om det var förra årets mp/säk eller hur det var men då var det två som åkt dit dagen innan och de kom från falunoch det är ju inte så långt.

vart kommer du ifrån då caj? har jsälv ca 20 mil och funderar på att åka dit dagen innan men är inte säker..
Patrik Ps
QUOTE (caj @ Aug 2 2006, 20:53 ) *

Tror nog att inrycket ligger mitt på dagen, runt 12-tiden. Även du som bara bor 20 mil ifrån kan få problem om inte tågen klaffar. Själv är jag glad att jag inte behöver sova över innan inryck, skulle inte få en blund i ögonen pågrund utav all nervositet.
Nahkampf
Jag har 50 mil. Tror ni de betalar flygbiljett eller? :P
henrikalmgren
QUOTE (Nahkampf @ Aug 2 2006, 21:06 ) *
Jag har 50 mil. Tror ni de betalar flygbiljett eller? :P

Nahkampf, det beror helt på var du bor i landet. När jag gjorde lumpen förra året fick jag som är från Umeå 60 mil från stockholm flyga för att det inte går några SJ tåg till Umeå.

Men om du bor t ex i Malmö, göteborg eller längre neråt i landet typ Helsingborg så får du åka tåg för att SJ har tågförbindelse med dessa städer.

Men sen har du även möjligtheten att säg att du bor i Malmö kunna preliminärboka flyg det gjorde en kille i min pluton och han fick flyg varje gång vi åkte hem, var bor du någonstans?
Sundance kid
Jag skall rycka in i 2.skv som PB och Jag undrar vad får dom för grad?
Är det fänrik?, för jag har för mig att man måste vara fänrik för att kunna leda en pluton. Så är det i alla fall i HV har jag för mig. :P

BTW är det någon här som har gjort eller gör PB i 2 skv?
106
QUOTE (Sundance kid @ Aug 3 2006, 03:36 ) *
Är det fänrik?, för jag har för mig att man måste vara fänrik för att kunna leda en pluton.

Vysotskij har gjort en FAQ om grader och vpl-kategorier. PB blir sergeanter, det var KB som blev fänrikar. Dessutom är det skillnad på plutonbefäl och plutonchef.
Grängan
QUOTE (Patrik Ps @ Aug 2 2006, 20:32 ) *
QUOTE (victor_r @ Aug 2 2006, 17:23 ) *

Tror de flesta som anländer dagen innan har rest långt och behöver en natt för att vila upp sig. Om jag som bara behöver tar pendeln ut till Kungsängen anlände en dag tidigare skulle det bli MÖP-stämpel direkt. Haha! Det är bara här på soldf.com som man kan hitta folk som vill tjuvstarta inrycket. clap.gif

Tänkte reda ut lite för er angående resa dagen innan. Jag måste nämligen göra det. Jag kommer åka från Sveg vi 10 tiden den 17 sep (valdagen) och kommer fram strax efter 16.00. Detta gör jag för att om jag åker samma dag som inryck så kommer jag "försent" pga de olika resetiderna. Man får komma efter den utsatta tiden ända fram till 23.59. Det är så dem har skrivit i våra brev men då kommer man ju missa första dagens bravader.. smile.gif

Sen angående att "paxa" säng så går inte det riktigt... Jag frågade nämligen om det när jag ringde ner och fixade resan. Det viktigaste är att du har en säng bara. Man skulle inte få sin blivande direkt. Du skulle bara ha någonstans att sova... Hänger ni med?
Sen tror jag inte det är först in på luckan som väljer säng.. Det är nog redan fixat och uttänkt vart du ska sova. Läste någonstans att i början placerade man folket så de skulle komplettera varandra utifrån sina mönstringsresultat. Slut. Frågor?

QUOTE (Sundance kid @ Aug 3 2006, 03:36 ) *
Är det fänrik?, för jag har för mig att man måste vara fänrik för att kunna leda en pluton. Så är det i alla fall i HV har jag för mig. :P

BTW är det någon här som har gjort eller gör PB i 2 skv?

Jag ska rycka in som MP/Säk-plutonbefäl nu den 18/9-06. Du också lr när ska du in?
Den grad vi kommer få vid MUCK är Värnpliktig Fänrik. Vi står "typ" kvar med foten i gamla systemet och kommer trots våran tilldelning av tjänst att utbildas till MP/Säk-kompanibefäl. Pliktverket skriver en sak och våran blivande chef på KBS säger en sak. Jag tror (som jag sagt tidigare) hellre på min blivande chef.

Gå tillbaka 2-3 sidor så hittar du nog den senaste diskussionen om just det här...
Grängan
QUOTE (Grängan @ Jul 24 2006, 11:58 ) *
I våra (MP/Säk-KB 18/9) välkommsbrev stod det att de flesta skulle bli säkerhetsgruppchefer en del skulle bli Kvartermästare och en del Ledningsgruppbefäl/stabsass.

QUOTE (Grängan @ Jul 27 2006, 22:54 ) *
QUOTE (GoranS @ Jul 27 2006, 19:23 ) *

Nejnej, anmärker på felskrivningar gör jag inte.

I våra (MP/Säk-KB 18/9) välkommsbrev stod det att...

Men till trots så är det några av oss KB som ska...

Jag är bara lite besviken över att en del av oss aldrig blev delgivna information om tjänsten på mönstringen. Vi kunde ju bara söka grupp- och plutonbefälstjänsterna :(

QUOTE (Victor @ Jul 27 2006, 20:22 ) *
KB = PB så vitt jag vet.

/V

Ska försöka svara på ett så bra sätt som möjligt nu.. Jo, jag sökte tjänsten MP/Säk-plutonbefäl 15 månader och blev antagen. Vi vet alla att FM har ett nytt system nu som rullat igång, ska inte finnas några KB längre, endast PB, GB och meniga. Likväl så får vi som ryker in nu den 18/9 på försteg MP/Säk ett brev där det står "Välkommen blivande KB-elev". Eftersom jag är halvstörd när de gäller sånt här så måste jag ju ringa och fråga om allt som står i brevet fast det är ett bra brev och ganska bra information. Men när jag väl ringer våran blivande chef vid KBS (KompaniBefälsSkolan) så frågar då jag varför det står KB-elev i brevet. Han förklarar då för mig att jag kommer bli utbildad KB och inte PB, det är "bara" Pliktverket som ändrat namn på tjänsten om man säger så.

Kort och gott, jag tror mer på min blivande chef som skickat ut det senaste brevet med information än Pliktverket.

Summering: Pliktverket kallar tjänsten MP/Säk-plutonbefäl, min blivande chef kallar den KB...

Kan nog inte ge ett bättre svar men hoppas det stillar ditt begär efter mer kunskap ;)

(Och jo, du kunde då alltså söka tjänsten)

QUOTE (Grängan @ Jul 27 2006, 23:42 ) *
QUOTE (Grängan @ Jul 24 2006, 11:58 ) *

I våra (MP/Säk-KB 18/9) välkommstbrev stod det att de flesta skulle bli säkerhetsgruppchefer en del skulle bli Kvartermästare och en del Ledningsgruppbefäl/stabsass.

QUOTE (GoranS @ Jul 27 2006, 23:30 ) *
Det är mycket möjligt att jag misstar mig, men de som rycker in i september blir väl gruppchefer, varför det är fel att kalla det kompanibefäl, då plutoncheferna är yrkesofficerare? Det förefaller ju osannolikt att Pliktverket ändrat namnet utan någon speciell anledning.

Likaså finns det säkerligen folk på regementet som fortfarande kallar 2:a skvadron för militärpolisjägare men jag etiketterar mig ogärna som sådan, även om pliktverket "bara bytt namn" på tjänsten...

Nu måste jag börja anta saker egentligen för de här blir ju frågor som jag inte tror nån kan svara säkert på, inte här... Det som stod i välkommstbrevet stämmer måste vi nog vara överens om, är ju ändå chefen för KBS som skrivit det.

Har fått det berättat för mig att även om jag utbildas till KB så kommer jag aldrig att få leda ett helt kompani under min vpl, men jag ska kunna göra det om det skulle behövas. Likaså så kommer aldrig en vpl PB att få leda en pluton under sin vpl men han ska likväl kunna göra det. Ni som rycker in i januari blir utbildade GB men kommer antagligen inte att få agera GB men ni ska kunna göra det.

Är jag klar eller tycker ni jag bara svamlar. Jag är ett bra exempel på en MÖP. Läser allt jag kommer över om det militära, har gjort det väldigt länge. Diskuterar vpl med kompisar som har gjort den eller ska göra den eller ligger inne nu. Ringt X antal gånger till Livgardet, både KBS och 2.skv + värnpliktshandläggare. Även ringt till pliktverket många gånger. Jag återger bara den information jag har fått och bearbetat i mitt huvud. Slut. Frågor på de?

Hade inget annat för mig så jag hämtade det som skrevs...
Sundance kid
Skönt att någon har koll smile.gif
Jag skulle igentligen rycka in nu men pga ett sabbats år för nått år sedan så rycker jag in nästa år.
jag har också för mig att vi skall gå i Kompanibefäl skolan. Vi kommer som sagt att inte leda något kompani/ploton men vi skall kunna det. Men jag har för mig att vi kommer vara gruppbefäl gör gruppbefälen på sin höjd.

Är det inte något specielt som börjar vid fänrik, löjtnant och uppåt?

Jag vet en snubbe som har gått MP/säk runt 2000. Han sa att om man misslyckade/ inte klara av tempot så riskerade man bli Kvartermästare eller Ledningsgruppbefäl/stabsass.
Men jag har för mig att det var MKT hårdare på den tiden, av 120st GB så muckade 60st.

Grängan fint att du skall in på samma som mig. Hur har din träning inför lumpen vartit?
jag rycker ju in precis ett år efter dig och jag har 1000 frågor. Jag har fått välidigt varijerade intryck av utbildingen vissa säger att den har blivit slapp inte alls lika hård som förut andra säger att tvärtom. Jag har även hört ryckten om att utbildingen var jägarklassad men att dom hävde det. .så jag skulle vara mycket tacksam om du skrev några rader när du rycker in biggrin.gif

MVH Christopher
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.