Nahkampf
Jul 16 2006, 18:48
För att jag gärna vill veta vad som hända skall. Sköt ditt eget.
Grängan
Jul 16 2006, 19:21
QUOTE (GoranS @ Jul 15 2006, 00:38 )

Varför måste du ringa LG och fråga om det blir en eller två dagar? Behärska nyfikenheten - du kommer få ett brev med all nödvändig information om infohelgen. "När får vi kallelse till infohelgen?" Well, det känns som man klarar sin värnplikt utan information om informationen om informationshelgen.
MVH
Goran
Nu äro det dags att kapitulera, enär den Stora, Oslagbara Svensken kommer" -A.H. inför Vikingens anfall på Berlin 1945
QUOTE (Nahkampf @ Jul 16 2006, 19:48 )

Känns som en onödigt låg nivå kan uppnås så det är väl lika bra att ni slutar direkt med den där diskussionen.. Använd PM annars..
Kan hända att ni båda har en poäng i det ni säger. Vet inte om jag redan skrivit det men min blivande chef Kn S sa att den skulle komma i oktober och att det skulle endast vara en dag. En annan kompis som ska in som bevakningssoldat i januari hade fått besked om en informationsdag den 7 oktober...
Victor
Jul 16 2006, 19:42
QUOTE (Grängan @ Jul 16 2006, 20:21 )

QUOTE (GoranS @ Jul 15 2006, 00:38 )

Varför måste du ringa LG och fråga om det blir en eller två dagar? Behärska nyfikenheten - du kommer få ett brev med all nödvändig information om infohelgen. "När får vi kallelse till infohelgen?" Well, det känns som man klarar sin värnplikt utan information om informationen om informationshelgen.
MVH
Goran
Nu äro det dags att kapitulera, enär den Stora, Oslagbara Svensken kommer" -A.H. inför Vikingens anfall på Berlin 1945
QUOTE (Nahkampf @ Jul 16 2006, 19:48 )

Känns som en onödigt låg nivå kan uppnås så det är väl lika bra att ni slutar direkt med den där diskussionen.. Använd PM annars..
Känns samtidigt som att det är Blåguls uppgift och ingen annans att säga till när ett inlägg är onödigt eller av annan anledning inte borde ha kommit till. Men som sagt, nu slutar vi med den disskussionen.
Är det någon som vet vad som är skillnaden på en "vanlig" MP-pluton och en stab & special-pluton på Livskvadron? Alltså föregående årskull hade tydligen 3 plutoner, två "vanliga" och en stab & special. Vad skiljer dessa båda vad gäller vilka befattningar som finns på resp. och vad plutonerna har för uppgifter?
Nahkampf
Jul 17 2006, 16:32
Organisation, understöd, kommunikation mellan plutonerna, taktisk planering osv? Det är min bild av staben, iaf.
Jansson_
Jul 20 2006, 19:38
hallå blivande livdragoner!
Då var det snart ett år sedan man själv ryckte in som MP...Ett år går så sanslöst snabbt!
Ville bara önska er lycka till med allt och ge inte upp, kommer vissa riktigt tunga stunder men nu i efterhand så är det bland det bästa jag gjort. Får verkligen kompisar för livet!!
Sen är det bland de bästa utbildningarna FM har att erbjuda så ta vara på tiden!
Ska bli kul och komma upp sen i maj nästa år och kolla när ni rider in på slottet! =)
Kom ihåg en sak: "En livdragon är alltid en föregångsman"!!
Grängan
Jul 21 2006, 22:33
QUOTE (Jansson_ @ Jul 20 2006, 20:38 )

hallå blivande livdragoner!
Då var det snart ett år sedan man själv ryckte in som MP...Ett år går så sanslöst snabbt!
Ville bara önska er lycka till med allt och ge inte upp, kommer vissa riktigt tunga stunder men nu i efterhand så är det bland det bästa jag gjort. Får verkligen kompisar för livet!!
Sen är det bland de bästa utbildningarna FM har att erbjuda så ta vara på tiden!
Ska bli kul och komma upp sen i maj nästa år och kolla när ni rider in på slottet! =)
Kom ihåg en sak: "En livdragon är alltid en föregångsman"!!
Du låg/ligger på liv. eller? Tänker på att du nämner hästar..
Nahkampf
Jul 22 2006, 14:15
Ja, säk kommer bara paradera till fots.
tommyli
Jul 23 2006, 20:23
Är det någon som vet vad som är skillnaden på en "vanlig" MP-pluton och en stab & special-pluton på Livskvadron? Alltså föregående årskull hade tydligen 3 plutoner, två "vanliga" och en stab & special. Vad skiljer dessa båda vad gäller vilka befattningar som finns på resp. och vad plutonerna har för uppgifter?
Egentligen finns det fyra plutoner (enligt förra årets modell) två mp-plutoner, en stab och trosspluton och en specialpluton. Stab och tross är dock sammanfogad med special pga praktiska skäl under utbildningsåret och benäms då 3.e MP-pluton eller Stab- och Specialpluton.
Stab och tross sköter sådant som förnödenheter, ledning (både planering och direkt) bistår MP-plutonerna och Specialplutonen med extra MP-soldater och signalister. Viktigt att nämna är att rycker du in som MP på Stabspluton utbildas du till Militärpolis, Signalist och Stabass (du får alla dessa tre befattningar). Vilket inte betyder att du bara siiter vid radion utan kommer även syssla med MP-tjänst. Kockar och mekaniker rycker in separat och blir inte MP men tillhör ändå plutonen. Specialplutonen består av till exempel personskyddsgrupp, sjukvårdsgrupp och hundförare. Det är väl det som går att skriva om den plutonen här.
MP-plutonerna består av en drös med grupper som löser MP-tjänst på fältet. I dessa plutoner finns exempelvis Gruppchefer, Steff, Signalister, Ksp-skyttar, Skarpskyttar, Sökmän, Fordonsförare m.m.
Vi i stabsplutonen har haft en hel del synpunkter på arbetet just där och en av oss har fått anställning till denna årskullen vilket verkligen kommer att underlätta för er. Om någon har några vidare funderingar/frågor så ställ dem här istället för ett PM, på så vis får fler del av dem.
//Militärpolis Lindskog, Stabspluton 05-06
Grängan
Jul 24 2006, 10:58
QUOTE (tommyli @ Jul 23 2006, 21:23 )

Egentligen finns det fyra plutoner (enligt förra årets modell) två mp-plutoner, en stab och trosspluton och en specialpluton. Stab och tross är dock sammanfogad med special pga praktiska skäl under utbildningsåret och benäms då 3.e MP-pluton eller Stab- och Specialpluton.
Stab och tross sköter sådant som förnödenheter, ledning (både planering och direkt) bistår MP-plutonerna och Specialplutonen med extra MP-soldater och signalister. Viktigt att nämna är att rycker du in som MP på Stabspluton utbildas du till Militärpolis, Signalist och Stabass (du får alla dessa tre befattningar). Vilket inte betyder att du bara siiter vid radion utan kommer även syssla med MP-tjänst. Kockar och mekaniker rycker in separat och blir inte MP men tillhör ändå plutonen. Specialplutonen består av till exempel personskyddsgrupp, sjukvårdsgrupp och hundförare. Det är väl det som går att skriva om den plutonen här.
MP-plutonerna består av en drös med grupper som löser MP-tjänst på fältet. I dessa plutoner finns exempelvis Gruppchefer, Steff, Signalister, Ksp-skyttar, Skarpskyttar, Sökmän, Fordonsförare m.m.
Vi i stabsplutonen har haft en hel del synpunkter på arbetet just där och en av oss har fått anställning till denna årskullen vilket verkligen kommer att underlätta för er. Om någon har några vidare funderingar/frågor så ställ dem här istället för ett PM, på så vis får fler del av dem.
I våra (MP/Säk-KB 18/9) välkommsbrev stod det att de flesta skulle bli säkerhetsgruppchefer en del skulle bli Kvartermästare och en del Ledningsgruppbefäl/stabsass. Om jag fattar det rätt så kommer alltså Säkerhetsgruppcheferna till 1:a och 2:a pluton vilka är jakt och span. Kvartermästarena kommer till trossplutonen och Ledningsgruppbefälen kommer till stab. Låter iaf logiskt i mina öron.
Nu kanske jag för in en väldigt personlig fråga och tycke här men nu såhär 7 veckor innan inryck så ser jag det nästan lite som en besvikelse om man skulle hamna i 3:e pluton. Var det så när du ryckte in också? När du beskriver 3:e lite så låter det som de grabbarna som utbildas där kanske blir lite mer allround på både jakt och spaning. Då låter det inte lika "illa" längre. Tolka mig inte fel men min önskan har än så låänge varit att hamna i en jaktpluton och att bli inskriven på den här tjänsten är ett steg i "rätt" rikting. Hoppas du förstår frågan och att jag inte "klankar" ner på någon. Det är bara det att jag i dagens läge vill in på jakt men försöker se det positiva i de andra tjänsterna också..
Victor
Jul 24 2006, 11:49
QUOTE (Grängan @ Jul 24 2006, 11:58 )

I våra (MP/Säk-KB 18/9) välkommsbrev stod det att de flesta skulle bli säkerhetsgruppchefer en del skulle bli Kvartermästare och en del Ledningsgruppbefäl/stabsass. Om jag fattar det rätt så kommer alltså Säkerhetsgruppcheferna till 1:a och 2:a pluton vilka är jakt och span. Kvartermästarena kommer till trossplutonen och Ledningsgruppbefälen kommer till stab. Låter iaf logiskt i mina öron.
Nu kanske jag för in en väldigt personlig fråga och tycke här men nu såhär 7 veckor innan inryck så ser jag det nästan lite som en besvikelse om man skulle hamna i 3:e pluton. Var det så när du ryckte in också? När du beskriver 3:e lite så låter det som de grabbarna som utbildas där kanske blir lite mer allround på både jakt och spaning. Då låter det inte lika "illa" längre. Tolka mig inte fel men min önskan har än så låänge varit att hamna i en jaktpluton och att bli inskriven på den här tjänsten är ett steg i "rätt" rikting. Hoppas du förstår frågan och att jag inte "klankar" ner på någon. Det är bara det att jag i dagens läge vill in på jakt men försöker se det positiva i de andra tjänsterna också..
Men det tommyli beskrev var ju livskvadron. På 2. ser det nog annorlunda ut. På våran infohelg (livskvadrons) berättade ryttmästaren om både livskvadrons och 2. skvadrons organisation. Rätta mig om jag skriver fel nu ni som kan det här! Det finns ju 4 skvadroner på dragonbataljon, det är liv, andra, fjärde och femte. Livskvadron ska vara självgående, därför finns det inom liv en stab- och trosspluton. Denna pluton "stabar och trossar" alltså bara för livskvadron. Vad gäller andra och fjärde skvadrons stab- och trossfunktioner så sköts dessa av femte skvadron. Man behöver alltså inte vara orolig för att få någon stabs- eller trossbefattning om man hamnar på andra eller fjärde skvadron.
Som sagt, rätta mig om jag har fel ni som kan detta!
/V (om en vecka blir det

)
Grängan
Jul 24 2006, 15:23
QUOTE (Victor @ Jul 24 2006, 12:49 )

Men det tommyli beskrev var ju livskvadron. På 2. ser det nog annorlunda ut. På våran infohelg (livskvadrons) berättade ryttmästaren om både livskvadrons och 2. skvadrons organisation. Rätta mig om jag skriver fel nu ni som kan det här! Det finns ju 4 skvadroner på dragonbataljon, det är liv, andra, fjärde och femte. Livskvadron ska vara självgående, därför finns det inom liv en stab- och trosspluton. Denna pluton "stabar och trossar" alltså bara för livskvadron. Vad gäller andra och fjärde skvadrons stab- och trossfunktioner så sköts dessa av femte skvadron. Man behöver alltså inte vara orolig för att få någon stabs- eller trossbefattning om man hamnar på andra eller fjärde skvadron.
Som sagt, rätta mig om jag har fel ni som kan detta!
/V (om en vecka blir det

)
Såg de nu jag också.. Men till trots så är det några av oss KB som ska in som ska bli Kvartersmästare och en del ska bli Ledningsgruppbefäl/stabsass så det kanske går att göra någon jämförelse så?
Vi har 7 veckor kvar idag..
Grängan
Jul 25 2006, 11:01
"Kanske en rätt obetylig fråga, men iaf...
Har de trimmers till håret på P7 så man kan klippa av det när man kommer dit?"
Hittade den frågan i P7s tråd. Kan väl lägga in den här också fast då gällande LG. Så är den frågan ur vägen.
Läst här på soldf om tipset att gå ihop ett par st på luckan och köpa en trimmer. Till inryck kan man ju raka sig själv. Gjorde det i förrgår eftersom jag fick damp på mitt 5 cms hår..

Får se om man orkar hålla det nu tills inryck eller om man låter det växa och frodas ett tag till...
victor_r
Jul 25 2006, 11:43
QUOTE (Grängan @ Jul 25 2006, 12:01 )

Hittade den frågan i P7s tråd. Kan väl lägga in den här också fast då gällande LG. Så är den frågan ur vägen.
Läst här på soldf om tipset att gå ihop ett par st på luckan och köpa en trimmer. Till inryck kan man ju raka sig själv. Gjorde det i förrgår eftersom jag fick damp på mitt 5 cms hår..

Får se om man orkar hålla det nu tills inryck eller om man låter det växa och frodas ett tag till...
hoppas det finns trimmer fö rmitt hår är typ två decimeter:P
nån som vet när vi får "inkallelseordern" eller vafan det heter? alltså de som rycker in jan
Grängan
Jul 25 2006, 11:48
QUOTE (victor_r @ Jul 25 2006, 12:43 )

nån som vet när vi får "inkallelseordern" eller vafan det heter? alltså de som rycker in jan
Jag fick min inkalleseorder i maj/juni så det var 3 månader före.. Antar att det är nå liknande för er..
Kanske får klippa lite med vanlig sax före... ;)
victor_r
Jul 25 2006, 12:04
QUOTE (Grängan @ Jul 25 2006, 12:48 )

QUOTE (victor_r @ Jul 25 2006, 12:43 )

Jag fick min inkalleseorder i maj/juni så det var 3 månader före.. Antar att det är nå liknande för er..
Kanske får klippa lite med vanlig sax före... ;)
okej grängar ja då kommer den väl i oktober typ, haha ja det behövs nog klippas några gånger med sax innan en trimmer klarar av att ta sig igenom det, hur har det gått med träningen inför inryck för dig då?
Grängan
Jul 25 2006, 17:25
@ victor_r
Kan ta de där med personlig träning på msn sen.. Men jag kan offentligt säga att jag varit sjuk så det har gått SKIT...
victor_r
Jul 25 2006, 18:57
QUOTE (Grängan @ Jul 25 2006, 18:25 )

@ victor_r
Kan ta de där med personlig träning på msn sen.. Men jag kan offentligt säga att jag varit sjuk så det har gått SKIT...

ja vi får göra det, vad tråkigt för dig att inte kunna förbereda dig som du vill hopps allt går bra ändå.
Boebban
Jul 25 2006, 22:21
Jag rycker in juli-07 som PA805 MP/Säk-gb. Någon som har nån aning om var jag med största sannolikhet kommer att hamna?
MPMöller
Jul 26 2006, 07:02
Boebban, yes, då hamnar du på livskvadron och ersätter oss som rycker in på måndag =)
ang. hårklippandet, bäst att va på säkra sidan å klippa sig nån vecka innan inryck, men de e nog inte helt otroligt att befälen har hårtrimmers att avvara för en kväll =)
Grängan
Jul 26 2006, 13:16
QUOTE (Boebban @ Jul 25 2006, 23:21 )

Jag rycker in juli-07 som PA805 MP/Säk-gb. Någon som har nån aning om var jag med största sannolikhet kommer att hamna?
QUOTE (MPMöller @ Jul 26 2006, 08:02 )

Boebban, yes, då hamnar du på livskvadron och ersätter oss som rycker in på måndag =)
ang. hårklippandet, bäst att va på säkra sidan å klippa sig nån vecka innan inryck, men de e nog inte helt otroligt att befälen har hårtrimmers att avvara för en kväll =)
Precis som MPMöller säger om det nu blir som det snackats i den här tråden..
Nån vecka innan??? Tänk på hur hår växer, högst personligt men smartast är väl att klippa av sig håret som du säger nån vecka innan och sen trimma till det en gång till precis innan inryck. Men hårväxtlighet (sicket ord) är som sagt högst personligt...
tommyli
Jul 26 2006, 13:40
Vad gäller hårklippningen så togs det om hand redan första kvällen då vi fick en trimmer av befälen för att se stiliga ut på morgonuppställningen dagen därpå... bäst är ju att spara håret och klippa det under inryck... då får man inte lika hård MÖP-stämpel heller.
Grängan
Jul 26 2006, 13:44
QUOTE (tommyli @ Jul 26 2006, 14:40 )

Vad gäller hårklippningen så togs det om hand redan första kvällen då vi fick en trimmer av befälen för att se stiliga ut på morgonuppställningen dagen därpå... bäst är ju att spara håret och klippa det under inryck... då får man inte lika hård MÖP-stämpel heller.
Var det helrakat på alla då lr?
tommyli
Jul 26 2006, 14:43
Ja du ser ju lite på militarpolis.se kolla albumen och sen under rubriken inryck
MPMöller
Jul 26 2006, 20:11
Grängan, Yes, de e väldigt personligt. Imorn, torsdag, klippte jag mig för exakt två veckor sen, och då menar jag kort
Nu har det redan växt ut med kanske 1/3, men hårbotten har vant sig vid solen och att inte va skyddad av håret vilket ja tror e bra att ha "avklarat" innan inryck. Då har man tillräckligt att tänka på än att inte bränna ett nyrakat huvud
Men det blir absolut en touch-up av håret på kvällen när vi rycker in =)
Tommyli, kollade lite på sidan (riktigt bra btw =) och såg att ni hann spendera en vecka på K1 innan baskerprovet? Trodde det klarades av innan flytten? eller finns det någon högre logik jag har missat?
Grängan
Jul 26 2006, 20:33
QUOTE (MPMöller @ Jul 26 2006, 21:11 )

Grängan, Yes, de e väldigt personligt. Imorn, torsdag, klippte jag mig för exakt två veckor sen, och då menar jag kort
Nu har det redan växt ut med kanske 1/3, men hårbotten har vant sig vid solen och att inte va skyddad av håret vilket ja tror e bra att ha "avklarat" innan inryck. Då har man tillräckligt att tänka på än att inte bränna ett nyrakat huvud
Men det blir absolut en touch-up av håret på kvällen när vi rycker in =)
Kul o höra att man har likgående tankar kring håret iaf ;)
Victor
Jul 26 2006, 21:18
Vant hårbotten med solen?!

Hehe, den va bra!
MPMöller
Jul 26 2006, 21:31
bra? tja, sann var den iaf. Du tror inte att du skulle bränna huvudet när du är nyrakad efter att ha haft långt, tjockt hår och sen spenderar ett par dagar i sträck utomhus? Det är inget nytt att huden på huvudet är extra känslig dagarna efter man rakat bort allt skyddande hår.
Victor
Jul 26 2006, 22:12
QUOTE (MPMöller @ Jul 26 2006, 22:31 )

bra? tja, sann var den iaf. Du tror inte att du skulle bränna huvudet när du är nyrakad efter att ha haft långt, tjockt hår och sen spenderar ett par dagar i sträck utomhus? Det är inget nytt att huden på huvudet är extra känslig dagarna efter man rakat bort allt skyddande hår.
Alltså, jag var inte ironisk när jag sa "bra". Inte så mycket iaf.

Det var bra tänkt menade jag mer. Men samtidigt så tror jag att man har fältmössan på sig oftast i alla fall.
/V
MPMöller
Jul 26 2006, 22:53
då missförstod jag dig, sry

hehe, jo precis, mössa å hjälm kommer ju va på mest av tiden, men ändå! sen får vi ju ersätta/komplettera mössan med
Grängan
Jul 27 2006, 07:36
Missförståndet var inte bara ditt möller men det spelade ju inte så stor roll...
Tänkte bara slänga iväg en fråga igen. Tror ni det är stor skillnad på 2. skvadrons och Livskvadrons bakserprov? Sen kan man ju även lägga in Kompanibefälsskolan här också med tanke på alla pb som rycker in innan ligger på KBS när dem gör sitt baskerprov..
GoranS
Jul 27 2006, 16:12
QUOTE (Grängan @ Jul 24 2006, 16:23 )

Såg de nu jag också.. Men till trots så är det några av oss KB som ska in som ska bli Kvartersmästare och en del ska bli Ledningsgruppbefäl/stabsass så det kanske går att göra någon jämförelse så?
Vi har 7 veckor kvar idag..
Har du hunnit bli befodrad till kompanibefäl innan inryck? Imponerande.
MPMöller
Jul 27 2006, 18:12
GoranS, Nödvändigt att märka ord
Victor
Jul 27 2006, 18:18
MPMöller, var du på infohelgen å isf i vilken grupp var du?
GoranS
Jul 27 2006, 18:23
Nejnej, anmärker på felskrivningar gör jag inte.
I våra (MP/Säk-KB 18/9) välkommsbrev stod det att...
Men till trots så är det några av oss KB som ska...
Jag är bara lite besviken över att en del av oss aldrig blev delgivna information om tjänsten på mönstringen. Vi kunde ju bara söka grupp- och plutonbefälstjänsterna :(
Victor
Jul 27 2006, 19:22
KB = PB så vitt jag vet.
/V
Patrik Ps
Jul 27 2006, 21:51
QUOTE (Victor @ Jul 27 2006, 20:22 )

KB = PB så vitt jag vet.
/V
Tja, det beror på om man vill tolka PB som en förkortning för "plutonbefäl". Om jag har förstått det rätt så är KB är en förkortning för de utbildningar som tar 450 dagar att genomföra och PB för de som tar 360 dagar. Man kan tolka "KB=PB" som "450 dagar= 360 dagar", vilket säger sig själv är fel.
MP/säk-plutonbefäl är sådeles en KB tjänst och skall egentligen inte förkortas som MP/Säk-PB då förvirring uppstår. Plutonbefäl är plutonbefäl och inte "PB".
//W, som kan snacka i nattmössan
EDIT: Svagt försök till förtydligande
Grängan
Jul 27 2006, 21:54
QUOTE (GoranS @ Jul 27 2006, 19:23 )

Nejnej, anmärker på felskrivningar gör jag inte.
I våra (MP/Säk-KB 18/9) välkommsbrev stod det att...
Men till trots så är det några av oss KB som ska...
Jag är bara lite besviken över att en del av oss aldrig blev delgivna information om tjänsten på mönstringen. Vi kunde ju bara söka grupp- och plutonbefälstjänsterna :(
QUOTE (Victor @ Jul 27 2006, 20:22 )

KB = PB så vitt jag vet.
/V
Ska försöka svara på ett så bra sätt som möjligt nu.. Jo, jag sökte tjänsten MP/Säk-plutonbefäl 15 månader och blev antagen. Vi vet alla att FM har ett nytt system nu som rullat igång, ska inte finnas några KB längre, endast PB, GB och meniga. Likväl så får vi som ryker in nu den 18/9 på försteg MP/Säk ett brev där det står "Välkommen blivande KB-elev". Eftersom jag är halvstörd när de gäller sånt här så måste jag ju ringa och fråga om allt som står i brevet fast det är ett bra brev och ganska bra information. Men när jag väl ringer våran blivande chef vid KBS (KompaniBefälsSkolan) så frågar då jag varför det står KB-elev i brevet. Han förklarar då för mig att jag kommer bli utbildad KB och inte PB, det är "bara" Pliktverket som ändrat namn på tjänsten om man säger så.
Kort och gott, jag tror mer på min blivande chef som skickat ut det senaste brevet med information än Pliktverket.
Summering: Pliktverket kallar tjänsten MP/Säk-plutonbefäl, min blivande chef kallar den KB...
Kan nog inte ge ett bättre svar men hoppas det stillar ditt begär efter mer kunskap ;)
(Och jo, du kunde då alltså söka tjänsten)
Victor
Jul 27 2006, 22:22
QUOTE (Grängan @ Jul 27 2006, 22:54 )

Ska försöka svara på ett så bra sätt som möjligt nu.. Jo, jag sökte tjänsten MP/Säk-plutonbefäl 15 månader och blev antagen. Vi vet alla att FM har ett nytt system nu som rullat igång, ska inte finnas några KB längre, endast PB, GB och meniga. Likväl så får vi som ryker in nu den 18/9 på försteg MP/Säk ett brev där det står "Välkommen blivande KB-elev". Eftersom jag är halvstörd när de gäller sånt här så måste jag ju ringa och fråga om allt som står i brevet fast det är ett bra brev och ganska bra information. Men när jag väl ringer våran blivande chef vid KBS (KompaniBefälsSkolan) så frågar då jag varför det står KB-elev i brevet. Han förklarar då för mig att jag kommer bli utbildad KB och inte PB, det är "bara" Pliktverket som ändrat namn på tjänsten om man säger så.
Kort och gott, jag tror mer på min blivande chef som skickat ut det senaste brevet med information än Pliktverket.
Summering: Pliktverket kallar tjänsten MP/Säk-plutonbefäl, min blivande chef kallar den KB...
Kan nog inte ge ett bättre svar men hoppas det stillar ditt begär efter mer kunskap ;)
Det stämmer nog det du säger. När jag tänker efter så kommer jag ihåg från infohelgen att det var en del värnpliktiga serganter som var på där. Och så vitt jag vet blir man sergant först vid MUCK om man ligger inne som PB. Dessa måste således varit KB. Eller är jag ute och cyklar nu?
/V
Grängan
Jul 27 2006, 22:27
QUOTE (Victor @ Jul 27 2006, 23:22 )

QUOTE (Grängan @ Jul 27 2006, 22:54 )

Det stämmer nog det du säger. När jag tänker efter så kommer jag ihåg från infohelgen att det var en del värnpliktiga serganter som var på där. Och så vitt jag vet blir man sergant först vid MUCK om man ligger inne som PB. Dessa måste således varit KB. Eller är jag ute och cyklar nu?
/V
Eftersom jag inte var där så kan jag inte helt svara på den följdfrågan men jag skulle anta att det var kb-elever. Finns ju också folk som blir anstälda i ett år kanske efter sin vpl och de blir då ofta serganter...
Vi kommer för övrigt att bli vpl fänrik vid MUCK...
GoranS
Jul 27 2006, 22:30
Det är mycket möjligt att jag misstar mig, men de som rycker in i september blir väl gruppchefer, varför det är fel att kalla det kompanibefäl, då plutoncheferna är yrkesofficerare? Det förefaller ju osannolikt att Pliktverket ändrat namnet utan någon speciell anledning.
Likaså finns det säkerligen folk på regementet som fortfarande kallar 2:a skvadron för militärpolisjägare men jag etiketterar mig ogärna som sådan, även om pliktverket "bara bytt namn" på tjänsten...
Grängan
Jul 27 2006, 22:42

I våra (MP/Säk-KB 18/9) välkommstbrev stod det att de flesta skulle bli säkerhetsgruppchefer en del skulle bli Kvartermästare och en del Ledningsgruppbefäl/stabsass.
QUOTE (GoranS @ Jul 27 2006, 23:30 )

Det är mycket möjligt att jag misstar mig, men de som rycker in i september blir väl gruppchefer, varför det är fel att kalla det kompanibefäl, då plutoncheferna är yrkesofficerare? Det förefaller ju osannolikt att Pliktverket ändrat namnet utan någon speciell anledning.
Likaså finns det säkerligen folk på regementet som fortfarande kallar 2:a skvadron för militärpolisjägare men jag etiketterar mig ogärna som sådan, även om pliktverket "bara bytt namn" på tjänsten...
Nu måste jag börja anta saker egentligen för de här blir ju frågor som jag inte tror nån kan svara säkert på, inte här... Det som stod i välkommstbrevet stämmer måste vi nog vara överens om, är ju ändå chefen för KBS som skrivit det.
Har fått det berättat för mig att även om jag utbildas till KB så kommer jag aldrig att få leda ett helt kompani under min vpl, men jag ska kunna göra det om det skulle behövas. Likaså så kommer aldrig en vpl PB att få leda en pluton under sin vpl men han ska likväl kunna göra det. Ni som rycker in i januari blir utbildade GB men kommer antagligen inte att få agera GB men ni ska kunna göra det.
Är jag klar eller tycker ni jag bara svamlar. Jag är ett bra exempel på en MÖP. Läser allt jag kommer över om det militära, har gjort det väldigt länge. Diskuterar vpl med kompisar som har gjort den eller ska göra den eller ligger inne nu. Ringt X antal gånger till Livgardet, både KBS och 2.skv + värnpliktshandläggare. Även ringt till pliktverket många gånger. Jag återger bara den information jag har fått och bearbetat i mitt huvud. Slut. Frågor på de?
GoranS
Jul 27 2006, 23:35
Tja, det blir väl en bedömingsfråga då. Mycket riktigt kallas vi andra "gruppbefäl", men jag kommer aldrig säga att jag var befäl i lumpen, just av anledningen att jag aldrig kommer ha befäl över någon. Det intressanta torde vara vad man gjort under värnplikten, och inte vad man blivit krigsplacerad som.
Att därför deklarera sig själv som KB, när man namnet till trots aldrig ålagts uppgifter motsvarande de som värnpliktiga KB i normalfallet får, finner åtminstone jag missvisande...
Grängan
Jul 28 2006, 06:11
QUOTE (GoranS @ Jul 28 2006, 00:35 )

Tja, det blir väl en bedömingsfråga då. Mycket riktigt kallas vi andra "gruppbefäl", men jag kommer aldrig säga att jag var befäl i lumpen, just av anledningen att jag aldrig kommer ha befäl över någon. Det intressanta torde vara vad man gjort under värnplikten, och inte vad man blivit krigsplacerad som.
Att därför deklarera sig själv som KB, när man namnet till trots aldrig ålagts uppgifter motsvarande de som värnpliktiga KB i normalfallet får, finner åtminstone jag missvisande...
Enkel fråga bara: Anser du det mindre missvisande om jag skulle kalla mig själv gruppchef? Inte säkert att vi blir det vi är inskrivna som men jag anser ju att jag kan kalla mig blivande kb-elev när jag nu fått brev där jag blivit kallad de. Men de är ju en personlig bedömning.
Undrar lite också om mina svar var bra skrivna eller om det bara var en massa "babbel" av mig?
GoranS
Jul 28 2006, 11:48
Gruppchef är ju det du med största sannolikhet kommer vara under värnplikten, varför det omöjligen kan vara missvisande. Motsvarande kan inte sägas om KB-befattningen enär, den inbördes benämningen till trots, gruppcheferna på 2:a skvadron mig veterligen varken är inskrivna som KB eller agerar inom ramarna för vad som annars är fallet för värnpliktiga kompanibefäl. Krigsplaceringen är av mindre intresse - jag må bli placerad som gruppbefäl men det skulle aldrig falla mig in att beskriva den egna värnplikten med den benämningen.
Men visst, något definitivt svar finns det inte så det blir en bedömingsfråga. Systemet tycks inte vara skapat för att förstås...
MPMöller
Jul 28 2006, 14:53
Victor, yes. va på infohelgen. Va i grupp 8. var du där också? jag trodde du sa att du skulle rycka in 2007?
Victor
Jul 28 2006, 18:17
QUOTE (MPMöller @ Jul 28 2006, 15:53 )

Victor, yes. va på infohelgen. Va i grupp 8. var du där också? jag trodde du sa att du skulle rycka in 2007?

Sa jag? Isf sa jag fel...

Jag ska in på måndag. Men jag var i tredje grupp tror jag, så vi stod nog långt ifrån varandra på uppställningarna
Syns på måndag då!
/V
Swordthain
Jul 28 2006, 18:22
Jag gissar att många i denna tråd har erfarenhet av utbildningen på Livskvadron och jag läste det som stod för några inlägg sedan om stabs- och specialistpluton. Jag har dock fortfarande några funderingar.
Hur stor är skillnaden mellan stabsplutonen och de två vanliga MP-plutonerna? Är det så att de i staben alltid befinner sig framför en datorskärm eller en radio och aldrig får agera militärpolis ute i fält, "på riktigt"? När man blev militärpolis så var det väl det man ville göra och inte bli stabsassistent om ni förstår vad jag menar. Blev ni som hamnade som stabsmedlemmar besvikna eller är det så lite som skiljer att det inte gör någon skillnad.
Det jag egentligen frågar är nog om jag behöver frukta att hamna som stabsmedlem eller om det inte är så stor skillnad mellan de och övriga militärpoliser. Vad gör staben till exempel under övningar som Cold Response? Sitter den inomhus och leder övriga militärpoliser?
Finns det för övrigt samma befattningar inom staben som inom de andra plutonerna som ksp-skytt eller stf gruppchef?
MPMöller
Jul 28 2006, 19:31
Victor,
haha, ja men dåså =P då ses vi på måndag! även om vi förmodligen inte kommer veta vem den andre är
3 dagar kvar
Swordthain,
Kolla igenom bilderna på militarpolis.se, dom bilderna är tagna av soldater från stabsplutonen. Och de verkar ju som dom fått en hel del "skogs-tid" dom med, även om dom på större övningar tydligen håller sig innomhus en hel del.
E själv lite orolig för att hamna i stabspluton, av samma anledningar som du. Förmodligen är det rätt dumt, men de går inte att komma ifrån!
Och ja, som jag förstått det så finns samma befattningar i stabsplutonen som de andra 2!
Grängan
Jul 28 2006, 20:04
QUOTE (GoranS @ Jul 28 2006, 12:48 )

Gruppchef är ju det du med största sannolikhet kommer vara under värnplikten, varför det omöjligen kan vara missvisande. Motsvarande kan inte sägas om KB-befattningen enär, den inbördes benämningen till trots, gruppcheferna på 2:a skvadron mig veterligen varken är inskrivna som KB eller agerar inom ramarna för vad som annars är fallet för värnpliktiga kompanibefäl. Krigsplaceringen är av mindre intresse - jag må bli placerad som gruppbefäl men det skulle aldrig falla mig in att beskriva den egna värnplikten med den benämningen.
Men visst, något definitivt svar finns det inte så det blir en bedömingsfråga. Systemet tycks inte vara skapat för att förstås...
Man skulle gott kunna slänga in citatet här: "Du vet inte vad du gjorde lumpen som förrän efter MUCK"
MPMöller
Jul 28 2006, 21:06
med tillägget "du borde va glad över att få göra den alls!"
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.