Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP/SÄK
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
The Trigger
Finns det någon som ska rycka in som MP/SÄK GB den 2 aug i år?
Hör av er i sådana fall... Roligt om även sånna som har varit vid
det ärorika Militärpolisjägarna droppar in å säger några ord.
1MPJ
Grattis till befattningen, är det nått som du undrar e det bara att fråga.
med vänliga kavallerihälsningar
1MPJ Rangern.gif
ninja_boy
jag rycker in den 8-mars, som kb mp/säk. biggrin.gif
The Trigger
Jag har en fråga. Vad jag förstår så är det mycket fys. Har hört om att man varje morgon springer 2,5km före frukost tex. När börjar man med detta, är det direkt vid inryck? Är inte precis världsbäst på att löpa tyvärr...

Hmv Nyman Rangern.gif
oz
QUOTE (The Trigger @ Feb 9 2004, 23:45 )
Jag har en fråga. Vad jag förstår så är det mycket fys. Har hört om att man varje morgon springer 2,5km före frukost tex. När börjar man med detta, är det direkt vid inryck? Är inte precis världsbäst på att löpa tyvärr...

Hmv Nyman Rangern.gif

Varför är det viktigt att veta detta? Om ni ska springa eller ej om morgnarna?
Om det inte hade varit så att ni skulle springa mycket, hade du då tränat mindre än nödvändigt?
Om det är så du resonerar kanske du ska tänka över om du ens är lämplig denna befattning. Tjänsten som MPJ innefattar nämligen oerhört mycket fys i form av löpning.
Är du kass på att springa nu men hoppas på att förbättra din löpning efter inryck ska du också tänka om. Tiden för utbildning kommer att läggas på betydligt viktigare saker och då krävs det redan att du är i form.

Tänk istället så att oavsett hur vältränad du är så kommer det att bli fruktansvärt jobbigt. När denna nivå inträffar bestämmer du själv. Men det är innan inryck.
Det är inte bara med pannben som man klarar jobbiga saker.

Det finns inga genvägar.
;)
The Trigger
Jag klarade extramönstringen för kj så det är ju inga problem med fysiken. Men jag springer fortfarande som en säl *ler* å de vet i fan va man ska göra någe åt.
Banben är det ända som hjälper alltså *ler* Det är uppfattat...
Fredin
QUOTE (oz @ Feb 10 2004, 01:00 )
QUOTE (The Trigger @ Feb 9 2004, 23:45 )

Hmv Nyman Rangern.gif

Varför är det viktigt att veta detta? Om ni ska springa eller ej om morgnarna?
Om det inte hade varit så att ni skulle springa mycket, hade du då tränat mindre än nödvändigt?
Om det är så du resonerar kanske du ska tänka över om du ens är lämplig denna befattning. Tjänsten som MPJ innefattar nämligen oerhört mycket fys i form av löpning.
Är du kass på att springa nu men hoppas på att förbättra din löpning efter inryck ska du också tänka om. Tiden för utbildning kommer att läggas på betydligt viktigare saker och då krävs det redan att du är i form.

Tänk istället så att oavsett hur vältränad du är så kommer det att bli fruktansvärt jobbigt. När denna nivå inträffar bestämmer du själv. Men det är innan inryck.
Det är inte bara med pannben som man klarar jobbiga saker.

Det finns inga genvägar.
;)

Nä så särskilt mycket fys vet jag inte om det är.

Inte mer än ibörjan. Under befattningsskedet fysade vi en gång. Har sprungt milen 1 gång under värnplikten och nu en gång till när jag sökte ROP. Det är inte den fysiska konditionen som behövs främst utan mest motivation och viss intelligens. bash.gif
The Trigger
Nä så särskilt mycket fys vet jag inte om det är.

Inte mer än ibörjan. Under befattningsskedet fysade vi en gång. Har sprungt milen 1 gång under värnplikten och nu en gång till när jag sökte ROP. Det är inte den fysiska konditionen som behövs främst utan mest motivation och viss intelligens.

Du låt inne som MP/SÄK då eller??

7.gif
Sillen
QUOTE (The Trigger @ Feb 12 2004, 00:59 )
Du låt inne som MP/SÄK då eller??

7.gif

Läs hans profil och du skall finna svar.
MP/Säk0405
Hallå!

Jag har precis bytt min tjänst så att jag ska hamna i MP/Säk i aug 2004! Ser fram emot det med stor motivation, dock vet jag inte om jag har tillräcklig kondition. Jag får se till att börja träna lite nu!

Hoppas att det är en rolig och givande tjänst!!

MVH Peter Rangern.gif
hägle
Hej, det här är mitt första inlägg på det här forumet. Jag var och mönstrade igår och fick preliminärt tjänsten PA805 MP/SÄK gruppbefäl.
vad jag har förstått så är den tjänsten samma sak som gamla MPJ..
Det är dock en sak som jag inte förstår,:

"Om du blir uttagen till MP-grupp eller arméns del av säkerhetsbataljon 04, kommer du att utbildas vid Livgardet, dels på Livgardets Dragonbataljon i Stockholm, dels i Kungsängen"

vad innebär det? kommer man att när man rycker in delas upp i en MP-grupp eller om man hamnar i säkerhetsbataljon som jag förstått är MP/säk tjänsten?

Edit: Frågan är : eftersom jag blivit tilldelad PA805 MP/SÄK gruppbefäl, innebär det då att man kommer att bli MPJ som det tidigare hette?
Tompa
Det betyder väl att du kan hamna på antingen Livskvadron (MP-tjänst) eller 2:a Skvadron (MP/Säk-tjänst) så är det iaf för oss KB som rycker in på måndag att man kan hamna på Liv eller 2:a och det bestäms först efter GSU.

Thomas salute.gif
hägle
Okay, tackar.
MP/Säk0405
Jag har förstått det som om att får du PA805 MP/Säkgruppbefäl hamnar du med största sannorlikhet i andra Skvadron! Nån som vet varför den kallas Sigtuna Skvadron för övrigt(?)

Jag vet inte om KB skiljer sig och kan hamna på båda?

Det är iaf vad jag har hört!!

MVH Peter
MP/Säk0405
Är det någon som föresten vet hur de olika befattningarna för GB inom MPJ ser ut idag?

Vad är skillnaden mellan prickskytt och skarpskytt? Samma sak? Vad är värt att satsa på inom MPJ?
Tompa
SÖK och du skola finna "Prickskytt eller Skarpskytt"

//toMPa salute.gif
hägle
jo det är till andra skvadron som jag vill komma. För 2a skvadron är väl det som tidigare var mpj?
Dom andra tjänsterna jag fick var Skyttegrupp chef strf 90 och Robotgruppchef, båda på P18.

Men Mp/säk tycker jag låter mer intressant fun_icon_nana.gif
Sillen
Skulle vara trevligt om Fredin eller någon annan som ligger/legat inne som mp eller mp/säk kan berätta hur mycket som skiljer mellan de två tjänsterna.
Thompson
För MP och MP/SÄK gör man jägartesterna på mönstringen elelr vad behövs för resultat??

Har hört lite olika, nån som kan få bukt på det hela??

//Thompson
hägle
QUOTE (Thompson @ Mar 3 2004, 22:07 )
För MP och MP/SÄK gör man jägartesterna på mönstringen elelr vad behövs för resultat??

Jag fick en skattad 6a på cykeln, styrka: 7, i-prov: 8, Psykologen var båda 8or, syn & färgseende : 9, hörsel A.

Jag behövde dock inte göra jägartestet..
MP/Säk0405
Jag fick sjuor rätt igenom å syn hörsel 9! Inte för att dickmäta nu men iaf det räckte för att komma in på MP/Säk ifall andra undrar! Jag behövde inte göra jägartest heller!
1MPJ
För GB finns det befattningarna:
Stf grpch
Säkman
ksp (90 alt 58)
signalist
Prickskytt
Hundförare

Förutom detta finns det befattningar i staben man kan få så som stabs.assistent osv.

Tidigare utbildades skarpskyttar med ak5b men numera utbildar man prickskyttar med prickskyttegevär 90. Prickskytt har längre utbildning.

Stf Grp C tjänst är att vara patrullchef över ena halvan av gruppen som skall kunna verka självständigt i patrull. Han har ansvaret för mtrl i gruppen och skall se till att gruppen har allt den behöver för att kunna verka.

Säkman är till för att säkra och har vad jag förstått det ak5 med m203 undertill. Uppgiften är bla att säkra vid patrullering.

Ksp skyttens uppgift är självklart att ge massivt eldunderstöd åt gruppen med hjälp av ksp 90 och ksp 58.

Signalisten sköter orienteringen och har hand om kommunikationen, hans uppgift är att rapportera in patrullens position och föra patrullen från punkt a till b, han sköter även rattandet av tgb eller annat transportmedel.

Prickskytten kan ni kanske gissa vad han gör..

Hundföraren sköter den viktigaste delen av patrullen nämligen schäferhunden, patrullens känselspröt i terränglådan.

MPJ plutonerna utbildas på Sigtuna Skvadron (2:a skvadron, röd skvadron) . Utibldningen sker med kungsängen som bas men mest i skogen biggrin.gif

KB rycker in på antingen livskvaron eller 2:a skvadron (vartannat år) och efter avslutad GSU hamnar man antingen på MP eller MPJ. Befattningarna för KB är t.ex. underättelse ass. , Grp C säkgrupp eller MP grupp, kvartersmästare.

Sigtuna skvadrons namn kommer från att Sigtuna var uppsamlingsplatsen för skvadronens ryttare under gamla dagar då Livgardets dragoner sprängde fram över fälten till häst!

Mer info finns att få på MPJ sida

Skillnad i stort mellan MP och MPJ. MP pluton har som uppgift att upprätthålla allmän ordning och säkerhet inom Försvarsmakten. MPJ har som huvuduppgift att gripa/nedkämpa fientliga sabotageförband och att utföra underättelseinhämtning.
Tompa
QUOTE (1MPJ @ Mar 3 2004, 23:57 )
KB rycker in på antingen livskvaron eller 2:a skvadron (vartannat år) och efter avslutad GSU hamnar man antingen på MP eller MPJ. Befattningarna för KB är t.ex. underättelse ass. , Grp C säkgrupp eller MP grupp, kvartersmästare.

Vet inte om KVM finns som befattning för KB i år stod inget om det i mina papper men du vet säkert mer om det där än mig 1MPJ.
En tjänst som däremot kommer finnas för KB utöver dom som du skrev är Stabsass.

Men jag får återkomma när jag har skaffat mig lite mer information om några veckor.

//Thomas salute.gif
hägle
Jag har sökt lite och hittade det här på http://w1.313.telia.com/~u31306903/faq.htm

F: Vart avgörs det om man blir MPJ eller inte?

S: Det är pliktverket som skriver in en till tjänst antingen som MP (livskvadron) eller som MPJ (2:a skvadron).

Vissa inskrivningsförättare har dock dålig koll och tror att MPJ tas ut på Livgardet. MPJ tas alltså ut på pliktverket.

För GB är befattningarna dessa:

PA800 Militärpolisgruppbefäl = Du kommer placeras som MP i MP-pluton alt ledningspltuon.

PA805 MP/SÄK Gruppbefäl = Du kommer att placeras som MPJ i MPJ-Pluton alt.Ledningspluton.
För KB är befattningen PA605 = MPJ,
KB har dock större möjlighet att byta mellan MP & MPJ.
Tompa
Ja då var det alltså dags imorgon gäller det då rycker jag in på Livgardet som MP/SÄK KB.
Jag har längtat och fruktat om vartannat men nu gäller det bara att ta det för vad det är och göra det bästa av situationen, jag tänker inte vika ner mig salute.gif
Hoppas bara att man har ett starkt pannben!

Jag ska skriva mer om mina första intryck om 2 veckor när jag har min första permission.
Tänkte kanske göra en egen tråd liknande Foxtrot Lima´s om hur livet i lumpen fortskrider men det får vi se hur det blir men det och om det finns något intresse bland forumets medlemmar för det.

Over and out för den här gången då ;)
SNAFU
Lycka till Tompa!!

//SNAFU (som har nedräkning till 2a Aug)
MP/Säk0405
Jag skulle jättegärna vilja läsa en sån tråd! Lycka till nu.. du kommer bossa över mig sen i aug! salute.gif

//Ahlström
nastyheadwound
Stämmer det att MP/SÄK inte längre gör beriden högvakt?

Som kuriosum kan jag meddela att jag låg inne första året som MPJ utbildades, 1990-91. Inga MP utbildades det året utan alla blev MPJ, både på Livskvadron och det som då hette 12:e skvadron, nu 2:a/Sigtuna. Sedan började man utbilda MPJ i Karlsborg också några år, jag tror dock att utbildningen aldrig upphörde vid K1 utan bara minskade i omfattning.

Även om uppgifterna nu är hopplöst inaktuella kan jag informera om att vi minsann hade tidig fys så gott som varje dag från och med första veckan, så det så. ;)
1MPJ
hehe intressant nastyheadwound, själv låg jag på MPJ 2001/02.

Beriden högvakt har inte MPJ sysslat med på bra länge.

MPJ utbildades vad jag hört både på K1 och K3 parallelt, frågan är om inte K3 hade varit en bättre utbildningsplattform bara med möjligheten att lätt få ihop övningar med jägarbataljonen eller FJS.

Skvadronsfysen på morgonen, lär väll aldrig försvinna hoppas jag. Ganska speciellt att springa runt med skvadronsfanan främst runt regementet 5.30 på morgonen när andra fortfarande sover. Roligare nu efteråt en just då iofs.
Fredin
QUOTE (Tompa @ Mar 3 2004, 13:45 )
Det betyder väl att du kan hamna på antingen Livskvadron (MP-tjänst) eller 2:a Skvadron (MP/Säk-tjänst) så är det iaf för oss KB som rycker in på måndag att man kan hamna på Liv eller 2:a och det bestäms först efter GSU.

Thomas  salute.gif

FEL!..KB blir satta på antingen liv eller 2:skv efter inryck men GB blir satta vid mönstringen och står det mp säk så är det MPJ du blir.

Står det MP till häst så blir det LIV skvadron!
Fredin
QUOTE (1MPJ @ Mar 4 2004, 00:57 )
Stf grpch
Säkman
ksp (90 alt 58)
signalist
Prickskytt
Hundförare

Förutom detta finns det befattningar i staben man kan få så som stabs.assistent osv.

Tidigare utbildades skarpskyttar med ak5b men numera utbildar man prickskyttar med prickskyttegevär 90. Prickskytt har längre utbildning.

Stf Grp C tjänst är att vara patrullchef över ena halvan av gruppen som skall kunna verka självständigt i patrull. Han har ansvaret för mtrl i gruppen och skall se till att gruppen har allt den behöver för att kunna verka.

Säkman är till för att säkra och har vad jag förstått det ak5 med m203 undertill. Uppgiften är bla att säkra vid patrullering.

Ksp skyttens uppgift är självklart att ge massivt eldunderstöd åt gruppen med hjälp av ksp 90 och ksp 58.

Signalisten sköter orienteringen och har hand om kommunikationen, hans uppgift är att rapportera in patrullens position och föra patrullen från punkt a till b, han sköter även rattandet av tgb eller annat transportmedel.

Prickskytten kan ni kanske gissa vad han gör..

Hundföraren sköter den viktigaste delen av patrullen nämligen schäferhunden, patrullens känselspröt i terränglådan.

MPJ plutonerna utbildas på Sigtuna Skvadron (2:a skvadron, röd skvadron) . Utibldningen sker med kungsängen som bas men mest i skogen  biggrin.gif

Sigtuna skvadrons namn kommer från att Sigtuna var uppsamlingsplatsen för skvadronens ryttare under gamla dagar då Livgardets dragoner sprängde fram över fälten till häst!

Mer info finns att få på MPJ sida

Skillnad i stort mellan MP och MPJ. MP pluton har som uppgift att upprätthålla allmän ordning och säkerhet inom Försvarsmakten. MPJ har som huvuduppgift att gripa/nedkämpa fientliga sabotageförband och att utföra underättelseinhämtning.

Rättning till 1MPJ

Grpch (för lite KB så vi fick våra egna grch) iår är det dock troligtvis KB som Grpch
Stf grpch
2Säkman
2ksp (två 90 samt en 58 pär grupp)
2signalist
1Skarpskytt (får ej kallas Psk pga för kort utb dock har skarpskytten psg)
1Hundförare

Säkmannens uppgifter är H-stämplade och 1MPJ förklaring är en ytterslitendel av
uppgifterna en säkman har. Han är med runda ord experten i gruppen på spaning.

Ksp skyttarna har två Kulspruta 90 samt ett 58 tillsammans
nastyheadwound
Ingen sjukvårdsman? Är det någon annan som har tagit över sjukvårdsrollen, eller har man bestämt sig för att inte blöda längre?
MP/Säk0405
Fredin: Är det fortfarande så att ni springer 5.30 på mornarna? biggrin.gif
1MPJ
Tack för den uppdaterade infon Fredin, du kan väll slänga väg ett PM till mig med lite mer info om du har.

nastyheadwound
Sjukvårdsmän utbildas inte längre alla i gruppen får extra sjukvårdsutb. istället.
gurra
QUOTE (The Trigger @ Feb 8 2004, 21:38 )
Finns det någon som ska rycka in som MP/SÄK GB den 2 aug i år?
Hör av er i sådana fall... Roligt om även sånna som har varit vid
det ärorika Militärpolisjägarna droppar in å säger några ord.

Jag rycker också in som MP/Säk i augusti. Malajn.gif

Ni som vet.. är teoriproven svåra? Hörde att det bara är att packa ihop och knalla hem om man får nåt fel.

Och avhoppen? Hörde att det var någonstans runt en tredjedel i år iaf. Låter ju betryggande. blink.gif
Froddan
QUOTE (nastyheadwound @ Mar 8 2004, 12:54 )
Ingen sjukvårdsman? Är det någon annan som har tagit över sjukvårdsrollen, eller har man bestämt sig för att inte blöda längre?

biggrin.gif
PERGITE
Är det mycket "juridik plugg" osv. under utbildningen som MP/MPsäk?

Tacksam för svar!
/PERGITE
Tompa
Nu är jag hemma igen efter 2 j*vligt intressanta veckor på Livgardet, jag sa att jag skulle skriva ner lite om vad jag hade upplevt och jag kan i stora drag säga att det har varit mycket att göra och lite tid ;)
Jag vet inte hur mycket av det vi har gjort som jag får prata om, men om ni vill veta något så är det ju bara att skicka ett pm.

-Slut från Livdragon Tompa salute.gif
Divine
QUOTE (PERGITE @ Mar 12 2004, 11:44 )
Är det mycket "juridik plugg" osv. under utbildningen som MP/MPsäk?

Tacksam för svar!
/PERGITE

Tja, KavR/MP-boken (Kavalleriregemente MP-Säkförband, Juridiska grunder 2) är på 336 sidor och jag kan väl säga att jag har lärt mig det mesta B)

Men provet var ganska schysst med mestadels 1 X 2 frågor så du har ju 30% chans att svara rätt på dem även om du inte har en susning...

Uppskattningsvis gissar jag på att vi läste tre fulltidsveckor juridik utspridda över lite längre tid.
Militärpolisföreningen
Rangern.gif Hej,

för er som vill veta lite mer om att vara militärpolis och dess svenska historia rekommderar jag att besöka MILITÄRPOLISFÖRENINGENS hemsida

www.mpforeningen.a.se

Om inte informationen finns där så finsn det några länkar där ni finner adekvat information. Dessutom kommer det fortlöpande MP-relaterade nyheter på hemsidan.

När ni är klara med er MP-examen är ni välkomna att söka såsom medlemmar i föreningenoch får då möjlighet till fortsatt utbildning av yrkesofficerare och yrkespoliser. Ni får även tillång till samtliga veckokurser inom CFB: s regi. Dessutom får ni möjlighet att gå på mycket intressanta föreläsningar som berör ämnet.

Allt detta erhåller ni till en kostnad av 60 riksdaler för 2004.

Välkomna!

Martin Frimanson
Ordförande
Shock
QUOTE (nastyheadwound @ Mar 8 2004, 03:05 )
Stämmer det att MP/SÄK inte längre gör beriden högvakt?

Som kuriosum kan jag meddela att jag låg inne första året som MPJ utbildades, 1990-91. Inga MP utbildades det året utan alla blev MPJ, både på Livskvadron och det som då hette 12:e skvadron, nu 2:a/Sigtuna. Sedan började man utbilda MPJ i Karlsborg också några år, jag tror dock att utbildningen aldrig upphörde vid K1 utan bara minskade i omfattning.

Som någon redan skrev, 2.Skv gör ingen beriden högvakt, det närmaste de kommer hästarna är eventuella studiebesök på K1. Tror inte 2.Skv går HV över huvud taget, men det är jag lite osäker på.

Under mitt år på K1 var det ytterst sällan man såg rödbrickor, och när det hände var det för att man lånade K1 som uppsamlingsplats för skadade i någon jävla övning där alla som satt bakom ratten i godtyckligt fordon trodde de hette John Rambo i mellannamn. Hände dagligen att olika kav.off. ställde sig mitt i vägen och stoppade dessa bilar som hade "sååååå" bråttom att de blåste fram i 70 på 30-området som råder på K1. Gissa hur en häst som blir tokig, spattig och springer och gömmer sig när hästen framför fiser reagerar när en patgb203 kommer flygande så dammet ryker?
Rogge
Är det nån som vet vad för resultat på mönstringen som krävs för att bli mp- säk KB
Tompa
QUOTE (Rogge @ Mar 23 2004, 23:27 )
Är det nån som vet vad för resultat på mönstringen som krävs för att bli mp- säk KB

Det är ungefär samma som för GB men du måste ha lite högre resultat på
I-provet och hos psykologen.

//toMPa - MP/SÄK KB
MP/Säk0405
Har en liten fråga här!

jag undrar hur själv juridikutbildningen meriteras när man gjort lumpen som MP/säkGB? Jag funderar på att läsa juridik efter gymasiet och undrar om jag kommer få någon nytta av vad jag lärt mig i lumpen?

MVH Peter
1MPJ
Lite ger det ju alltid , man läser ju trots allt en del. Totalt är väll allt 3-4 veckor teori och praktik om man slår ihop det.
MP/Säk0405
Ahh okey vad bra?

Men tar högskolan någon hänsyn till det tro? smile.gif

MVH Peter
Shock
Högskolan tar nog lika mycket hänsyn till det som en spyfluga tar till att du stått hela dagen och lagat lagat efterrätten han sätter sig i... Rangern.gif

Hos en arbetsgivare är det som mest en "aha, så trevligt"-upplevelse, men jag betvivlar kraftigt att det är särskilt meriterande.
1MPJ
Högskolan tar nog lika mycket hänsyn till det som en spyfluga tar till att du stått hela dagen och lagat lagat efterrätten han sätter sig i...

Hos en arbetsgivare är det som mest en "aha, så trevligt"-upplevelse, men jag betvivlar kraftigt att det är särskilt meriterande.

ungefär så ja, sålänge det inte är ett vaktbolag man söker jobb på de brukar bli glada.
Divine
QUOTE (Ahlström @ Mar 29 2004, 23:19 )
Har en liten fråga här!

jag undrar hur själv juridikutbildningen meriteras när man gjort lumpen som MP/säkGB?  Jag funderar på att läsa juridik efter gymasiet och undrar om jag kommer få någon nytta av vad jag lärt mig i lumpen?

MVH Peter

Det kommer inte ge dig varken poäng eller förtur till någon utbildning om det är det du menar. Sedan ska man komma ihåg att om du läser juridik så börjar du ofta inte med den typen av juridik som du läser hos polisen/MP utan en massa civilrättsligt tjafs som man bara somnar av biggrin.gif
MP/Säk0405
Verkar som om årets MPJare verkar sova lite :P

Har några korta frågor!

* Springer ni fortfarande klockan 5 varje morgon :P

*Fick ni endast ha motoroverall under hela er GSU?

*´Hur kommer det sig att det finns 2säk, 2signalist, 2KSP men endast en hundförare och en skarpskytt? Tex om guppen ska splittras i mindre?

Hur många bor ni i samma "rum" på logementet? (Är inte bra på militärtermerna ännu)

//Peter
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.