Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Sommar-/vinterkurser för ungdomar
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv > Ungdom
Pages: 1, 2
Raffe
Med tanke på den andra motsvarande tråden om vilka som ska på vinterkurs, vilka har redan deltagit i sommar- och vinterkurser för ungdomar?

Jag var på vinterkurs på K4 februari 2001 och sommarkurs på I5 2000. Någon annan som var där då?
madog
B) tack för samarbetet
kan ju fylla i med lite blaj i den här tråden också...

sommar 2002
1. Ånn - fjällkurs (grundkurs)
bedömning: rolig, enkel

vinter 2003
1. Transtrand - vinterkurs (typ grundkurs)
bedömning: rolig, enkel

sommar 2003
1. Ånn - fjällkurs (överlevnad på kalfjäll)
bedömning: rolig, ganska jobbig
2. F7 - ungdomskurs
bedömning: rolig, lööööökig
f21
Härnösand
SVK 2000

F10 Ängelholm
2000

Hemavan SVK
2001
Power King
Mad dog jag var också med på den kursen i Ånn 2003. Vem kan du vara. Jag borde minnas dig tycker jag.
The Trigger
Jag tror att jag vart iväg på ca 11 st veckokurser sen jag började i FBU.
Så jag verkar vara en av veteranerna här nu *ler*

Rangern.gif
HvU
QUOTE (Power King @ Feb 9 2004, 20:39 )
Mad dog jag var också med på den kursen i Ånn 2003. Vem kan du vara. Jag borde minnas dig tycker jag.

Tjena Power King, Kalmar här. Ett tipps, kolla hans e-postadress i infon.
Har för övigt varit på samma kurser i Ånn som madog. Ånn är fint...
Raffe
QUOTE (The Trigger @ Feb 10 2004, 14:23 )
Jag tror att jag vart iväg på ca 11 st veckokurser sen jag började i FBU.
Så jag verkar vara en av veteranerna här nu *ler*

Rangern.gif

Jag har varit med i HvU i 5 år (en lektion varje måndag samt en fre-lör övning varje månad året runt), har utsetts till årets ungdom på mitt kompani, är LK2, har varit gruppch, troppch och är plutch, har granen (bär den inte för ungdomar har inte fångtjänst så jag tycker inte att ungdomar förtjänar den), har deltagit på arméns sommar- och vinterkurser, varit med i FBU och fvrf, har gått fem soldatprov under 4 år och väntar på ett till nu i år för att få femårsmärket och ska i sommar gå Nijmegen. För att vara ungdom så ser jag mig själv som veteran. Hoppas att det är till någon hjälp när jag rycker in som stadsskytteplutonch i januari nästa år.
Fågel Fenix
Hemavan 2001 (mkt mat blev det...)

Falsterbo 2002 (mkt bra kurs!)

SKulle egentligen åka med till Jämtland v. 8 men det var visst grundläggande vinter. Väntar på fortsättningskursen nästa år istället ;)
The Trigger
Jag har varit med i HvU i 5 år (en lektion varje måndag samt en fre-lör övning varje månad året runt), har utsetts till årets ungdom på mitt kompani, är LK2, har varit gruppch, troppch och är plutch, har granen (bär den inte för ungdomar har inte fångtjänst så jag tycker inte att ungdomar förtjänar den), har deltagit på arméns sommar- och vinterkurser, varit med i FBU och fvrf, har gått fem soldatprov under 4 år och väntar på ett till nu i år för att få femårsmärket och ska i sommar gå Nijmegen. För att vara ungdom så ser jag mig själv som veteran. Hoppas att det är till någon hjälp när jag rycker in som stadsskytteplutonch i januari nästa år.

Inte illa, du är ju nästan uppe å sniffar på mina meriter. I år så får jag mitt 9 soldatprovmärke. Nijmegen, har du en grupp du ska gå med eller? Egentligen så ät de bara dumt å ha varit med i FBU när man rycker in. Man kan lätt bli lite frustrerad av att allt man gör under de första 3mån har man gjort i kanske 5år.
Sen så brukar man bli upptäckt gansa fort om man är FBU áre å få massa skitjobb. Tyvärr.... Men sen så är ju så att man kan ha hur mycket utbildning som hellst, men man kan inte få en grupp att följa en för fem öre.
Sir Vival
QUOTE (Ralph @ Feb 10 2004, 14:56 )
har granen (bär den inte för ungdomar har inte fångtjänst så jag tycker inte att ungdomar förtjänar den)

Det är inget generellt krav att fångtjänst ingår i "Granen" för frivilligpersonal.
Det är synd, för det är en nyttig upplevelse, men de tre timmar som skall omfatta själva fångmomentet enligt plan, kan man faktiskt både ha och vara utan.

Säkert är detta "undantag" i realiteten en konsekvens av regleringen av vht i SäkI avseende sjvberedskap.
QUOTE (SäkI G U2 Kap. 26. Överlevnad)
Sjukvårdsberedskap
22. Sjukvårdspersonal. - Sjuksköterska skall finnas på övningsplatsen och vara väl insatt i för övningen gällande bestämmelser. Hon (han) skall följa övningen ur medicinsk synvinkel och vid behov ge anvisningar till övningsledare eller övrig deltagande personal.

Lite synd att du dömmer ut hela utbildningen på något som i praktiken avser knappt 5% av det totala tidsuttaget.
jag tycker mer än väl att du ändå har gjort dig förtjänt av utbildningstecknet.
Var har du genomfört din utbildning?
Bubba
Jag har genomfört en kurs i ånn
somarn 2003 grundkurs
sen ska jag till transtrand nu v8
e FK (fortsätningskurs)
har vatt med i Hv o FBU i ett år nu.
//Bubba :P
Raffe
Inte illa, du är ju nästan uppe å sniffar på mina meriter. I år så får jag mitt 9 soldatprovmärke.

9 soldatprov - inte illa. Hade alla gånger jag gått mer än 3 mil under en övning hade jag dock haft långt mkt mer än det. Gick 5 mil med massa packning helt själv under en övning i januari - nästan 2 soldatprov (i min värld är det fortfarande 3 mil) men fick inget märke smile.gif .

Nijmegen, har du en grupp du ska gå med eller? 

Nijmegen går jag med en ungdom från min HvU-avdelning och instruktörskåren på 8 pers eller nått.

Egentligen så ät de bara dumt å ha varit med i FBU när man rycker in. Man kan lätt bli lite frustrerad av att allt man gör under de första 3mån har man gjort i kanske 5år.
Sen så brukar man bli upptäckt gansa fort om man är FBU áre å få massa skitjobb. Tyvärr....

Jo, jag har snackat en massa med gamla HvU-polare som ryckt in. Brorsan är pansarskyttesoldat så han är frustrerad rakt igenom, trots att det gått 6 mån eller nått. Han tycker att det var större utmaning under de 5 åren i HvU än under vpl. Han hade otur, det fanns inte kvar några chefsbefattningar. Skitjobb är jag inte rädd för. Blir det så så är det bara att göra det och hålla humöret uppe. Mest tänker jag dock på att inte uppfattas som en besserwisser. Flera gamla ungdomar har trampat i klaveret för att de trott eller iaf uppfattas som de trott att det var bättre än andra.

Men sen så är ju så att man kan ha hur mycket utbildning som hellst, men man kan inte få en grupp att följa en för fem öre.

Fattar inte vad du vill säga smile.gif . Utbildning kan hjälpa till en hel del för att få en grupp att följa en. Fast själv tror jag att erfarenhet är minst lika viktigt som utbildning för en chef, och erfarenhet av att leda har jag en hel del av.

Lite synd att du dömmer ut hela utbildningen på något som i praktiken avser knappt 5% av det totala tidsuttaget.
Så jag tycker mer än väl att du ändå har gjort dig förtjänt av utbildningstecknet.

Jag dömer inte ut utbildningen alls, den var bra och lärorik. Men bortsett från att vi inte fick fångutbildningen (som egentligen är ett krav oavsett omfattning) så anser jag endå inte att den var i nivå med utbildningen vpl går igenom för att få granen utifrån vad jag hört från folk som har granen efter vpl. Något dygn utan föda hade vi exemplevis inte heller, det var väll 8-10 timmar. Vi hade dock fått guldburk strax innan dess.

För att vara ungdomsutbildning så tycker jag att den var mycket bra. Instruktörerna (som för övrigt var mycket kompetenta) sade själv i slutet att de hade lagt ribban lågt med tanke på att det var ungdomsutbildning. Hade det varit en ungdomsgran hade det varit skillnad men nu är det den ordinarie granen. Jag tycker därför att det är fel emot dem som har erövrat den under sin vpl med mycket högre krav än vad vi hade.

Utbildningen genomförde jag i Göteborgsgruppens regi.
Sir Vival
QUOTE (The Trigger @ Feb 11 2004, 10:20 )
Inte illa, du är ju nästan uppe å sniffar på mina meriter. I år så får jag mitt 9 soldatprovmärke.

Har du gjort två-tre per år?
Sir Vival
QUOTE (Ralph @ Feb 11 2004, 18:07 )
Så jag tycker mer än väl att du ändå har gjort dig förtjänt av utbildningstecknet.

Jag dömer inte ut utbildningen alls, den var bra och lärorik. Men bortsett från att vi inte fick fångutbildningen (som egentligen är ett krav oavsett omfattning) så anser jag endå inte att den var i nivå med utbildningen vpl går igenom för att få granen utifrån vad jag hört från folk som har granen efter vpl. Något dygn utan föda hade vi exemplevis inte heller, det var väll 8-10 timmar. Vi hade dock fått guldburk strax innan dess.

För att vara ungdomsutbildning så tycker jag att den var mycket bra. Instruktörerna (som för övrigt var mycket kompetenta) sade själv i slutet att de hade lagt ribban lågt med tanke på att det var ungdomsutbildning. Hade det varit en ungdomsgran hade det varit skillnad men nu är det den ordinarie granen. Jag tycker därför att det är fel emot dem som har erövrat den under sin vpl med mycket högre krav än vad vi hade.

Utbildningen genomförde jag i Göteborgsgruppens regi.

"Göteborgsgruppen" har gjort helt fel då utbildningstecknet tilldelades efter den beskrivna kursen/övningen då det är ett krav på ett genomfört ensamdygn i nödbivak och minst en ytterligare övernattning i grupp och utan tillförda livsmedel/resurser.

Om det var FM Övrlevnadsinstruktör (vilket jag verkligen inte hoppas det var) så är det jäkligt illa av dem att kalla utbildningen för något det inte är.
Om det var andra "instruktörer" så är dessa, enligt vad du beskrivit, vaken speciellt kompetenta eller bemyndigade att dela ut "Granen", och om inte överlevnadshandledare eller "utsedd i särskild ordning" ej heller godkända enligt bestämmelserna att bedriva något som kallas överlevnadsutb/-övning.

Och varifrån du så säkert vet att fångtjänsten är ett krav vet jag inte, men det är det de facto inte, även om det står i kravet.
I princip det som skiljer en vuxenutb och en ungdomsutb åt, är att det (vilket jag skrivit på SoldF tidigare) inte sker en kolhydrattömning i början av tillämpningsövningen för ungdommar, då "ni" generellt sett har en högre ämnesomsättning än en vuxen.
Samt att inga stridsmoment får ingå.

Den utbildningsansvarige skulle lika gärna kunnat ha gett er varsin 50-lapp att gå och köpa märket på Militaryshop - det skulle ge lika stor rätt att bära det som efter den utbildningen de bedrivit.
Snödahl
Sommaren 2002: väddö, överlevnad
Sommaren 2003: ånn, grundkurs

Ska upp till ånn igen nu vecka 9. Nån annan??

HAHAHAHA!!! BUBBA!!! Det är ju du!! =)
Den här mannen är helt otrolig! Var det 310 du hade i kängorna? clap.gif
Maximus
Väddö: Sommaren 2002

Hemavan: Vintern 2003

Ånn(Överlevnad): Sommar 2003

Åker om 1½ vecka upp till Ånn för att påbörja överlevnadskursen smile.gif
Så Snödhal vi ses där uppe :P
JAS
Hej,

Nu är jag lite förvirrad. Jag har hört att man inte får gå soldatprov om man inte genomfört värnplikt...Men här var ju flera uungdomar som genomfört flera stycken soldatprov. Någon som kan reda ut detta ?? unsure.gif

/JAS Som vill gå soldatprov men trodde han inte fick
Power King
Bubba hadde minst 450 i storlek på sina kängor. Man kunde krypa ner och sova i bubbas kängor.
The Trigger

Nej Sir Vival det har jag inte. Jag har gått ett varje år under min FBU tid.
Sen så har jag även genomfört soldatprov på den tiden då min far var kompanichef under 90 talet.
Sir Vival
QUOTE (The Trigger @ Feb 12 2004, 00:45 )

Nej Sir Vival det har jag inte. Jag har gått ett varje år under min FBU tid.
Sen så har jag även genomfört soldatprov på den tiden då min far var kompanichef under 90 talet.

Innebär det att du är 24 år och inte ryckt in?
SISU
Jag har varit på 2st FBU/U kurser
1 Transtrand Vinter grund (Släng gungan va kul ) 89 tror jag
2 Tylöbäck Militär 5 kamp 88 kanske
Xit
Jag har varit på en vinterkurs i Stagården, samt en sommarkurs vid F21, allt i min fd karriär som FVRFu.
Mr_mEtZ
svk märsgarn somrarna 2001-2002-2003
svk vinterutb. 2002-2003 (+2004 åker upp som bitr. instr. imorgon)

Samt havsövervakning/båtpraktik minst en gång per månad. Har även varit på internationellt utbyte genom ISCA (International SeaCadet Association) i somras i Kanada (British Columbia).
Funderar på att ev. gå Njimegen om tid finns i sommar.

Edit: vissa stavfel
Bubba
QUOTE (Snödahl @ Feb 11 2004, 20:07 )
HAHAHAHA!!! BUBBA!!! Det är ju du!! =)
Den här mannen är helt otrolig! Var det 310 du hade i kängorna?  clap.gif

Nä bara 300 men behöver nog större :P
Raffe
QUOTE (JAS @ Feb 11 2004, 22:22 )
Hej,

Nu är jag lite förvirrad. Jag har hört att man inte får gå soldatprov om man inte genomfört värnplikt...Men här var ju flera uungdomar som genomfört flera stycken soldatprov. Någon som kan reda ut detta ??  unsure.gif

/JAS Som vill gå soldatprov men trodde han inte fick

Det stämmer i stort sätt. För ett par år sedan ändrades soldatprov för ungdomar till kamratprov, vilka som jag förstår det har samma krav, bara annat namn och märke där det står kamratprov. Fast jag kallar dem fortfarande för soldatprov. Så kamratprov får du gå.
The Trigger

NEj det innebär att jag är 20. Varför skulle jag var 24?
BlackIce
Ånn vintern 2003
Ska snart åka till ånn för vinter med inriktn överlevnad
Sir Vival
QUOTE (The Trigger @ Feb 13 2004, 18:53 )

NEj det innebär att jag är 20. Varför skulle jag var 24?

Då skulle du ha börjat när du var 11... Och även om man har en far som är kompanichef så kringgärdas deltagande i mil.vht för ungdommar av ganska så stringenta bestämmelser - och som 11-åring räknas man inte som ungdom utan fortfarande som barn.

Kan inte säga annat än att jag är skeptisk.
BigMann
Har inte varit på några av FBU's kurser, men dock Arméns.

Sommaren 1999: MekB9/T2 Skövde
Mars 2000: IB2/Kristinehamn (utbildningen bedrevs i Trängslet/Älvdalen)
Sommaren 2000: I1 Livgardet

Mvh /Martin
(som haft fångtjänst inom FBU-U)
madog
QUOTE (Power King @ Feb 9 2004, 21:39 )

madog = andreas käll
från linköping tillsammans med nydén och dumle
(sen var det ju fler östgötar med men de gick ju andra kursen)
LeadHead
I 19 Ingbat/Artbat, BODEN (Duh!), sommaren 2000.

K4, ARVIDSJAUR, februari 2001.
Larsleo
samma sommarkurs som Leadhead..
den var kul
The Trigger
Har inte varit på några av FBU's kurser, men dock Arméns.

Sommaren 1999: MekB9/T2 Skövde
Mars 2000: IB2/Kristinehamn (utbildningen bedrevs i Trängslet/Älvdalen)
Sommaren 2000: I1 Livgardet

Mvh /Martin
(som haft fångtjänst inom FBU-U)

Men du.. Jag var ju också på T2 sommaren 99...
Raffe
QUOTE (Span-eliasson @ Feb 14 2004, 23:21 )
samma sommarkurs som Leadhead..
den var kul

Jo. Trevligt att tolka i -30 och att ligga ute i fält i -40. Det tänker jag alltid på när jag svär över -10 nere i GBG, även om kyleffekten är lite annorlunda med all blåst och fuktig luft vi har nere vid vattnet.
Shoulder
Ånn sommarkurs 03, ja, jag kommer också ihåg "bubba" wub.gif
Badboy
Tja, soldatprov heter väl fortfarande soldatprov även bland ungdomar..?
Dessutom gäller regeln; max ett soldatprov per år dekoreras. Detta ger att man INTE kan få mer än ett märke per år. Man kan som ungdom alltså max erhålla 6 soldatprovsmärken.

/Magnus B
The Trigger
Då skulle du ha börjat när du var 11... Och även om man har en far som är kompanichef så kringgärdas deltagande i mil.vht för ungdommar av ganska så stringenta bestämmelser - och som 11-åring räknas man inte som ungdom utan fortfarande som barn.

Kan inte säga annat än att jag är skeptisk.

Jag är lite osäker på vad du hadde i räkenskap i skolan Sir vival..
Sedan jag gick med i FBU 98 har jag genomfört 7 soldatprov och ett
officersprov, inan jag gick med i FBU så genomförde jag 2 soldatprov.
Sen så beror det ju på hur muppad man är i huvudet med paragrafer med mera.
Vissa tänker ju inte alltid på vad det står i regelboken, å tacka fan för de...
Sir Vival
QUOTE (The Trigger @ Feb 17 2004, 08:04 )
1) Jag är lite osäker på vad du hadde i räkenskap i skolan Sir vival..
2) Sen så beror det ju på hur muppad man är i huvudet med paragrafer med mera.
3) Vissa tänker ju inte alltid på vad det står i regelboken, å tacka fan för de...

1) Men den mest rudimentära aritmetik baserad på de data du lämnat - att du är 20 år och du gjort 9 soldatprov och att dessa har genomförts ett om året - så kan man knappast komma fram till att du skulle vara annat än 11 år vid ditt första. För övrigt brukar det benämnas matematik och begreppet räkenskap återfinns vanligen i samband med ekonomi.
2) Sila snacket junior!
3) Det finns de med betydligt större kompetens än du och jag - förmodligen även vår kompetens sammantaget - och troligen utrustade med en stor skopa sunt förnuft som sett över de regler och bestämmelser som skapar en ram för ungdomsverksamheten. Du kan säkert i din väldigt omfattande visdom upplysa menligheten om var gränsen går för att det är ok att bryta mot bestämmelser.
IB2
@Trigger
Sen så beror det ju på hur muppad man är i huvudet med paragrafer med mera.

Din intressanta inställning till våra (Försvarsmaktens) regelverk gör ju att det ska mycket intressant att följa dina fortsatta inlägg. Det är möjligt att du och MP-reglementet kommer att ha vissa konflikter efter inryck.

Med förhoppning om en någon ödmjukare inställning, Lycka till.

/IB2
Badboy
QUOTE (The Trigger @ Feb 17 2004, 08:04 )

Jag ser i din profil att du är aktiv som instruktör i FBU, (kan dock inte avgöra om du är ledare eller lärare, baserat på din stavning i profilen i alla fall).

Tycker du själv att ditt uttalande är lämpligt för en instruktör på en ungdomsavdelning?
Ödmjukhet och sunt förnuft brukar anses som ledord för bra ledare och instruktörer...

För att få ut så mycket som möjligt av stundande värnplikt så är mitt råd till dig att dämpa penismätarinstinkten och ta till dig den kunskap som förmedlas av de om kan mer än dig.

/Magnus B
The Trigger
Jo men nu beror de ju på vilka regler man bryter. Jag har aldrig gjort något olagligt i mit liv förutom å köra lite för fort i bland å troligtvis så kommer jag inte göra nå annat heller. När jag pratar om att "böja" på reglerna så är det i den omfatning att undgomarna ska komma tillbaka till oss å öva. Finner de inte övningarna intresanta så faller många av. Om man i stället ger dem en liten
kaka ibland så kommer de å fortsätta. Vet inte om ni har varit ungdommar på er tid, å hur det sköttes då. Men när jag var ungdom så gjorde man så och det fungerade, så varför inte fortsätta med ett fungerande konsept?

Tyvärr så misstolkades mit inlägg väldigt hårt utav vissa på denna sida. Tyvärr så var man inte i det bästa lynne när man skrev det å därför så blev det om de blev.
Jag ber om ursäkt om någon har tagit illa upp på det jag skrev.
Vill även be om ursäkt till Sir Vival för att jag ifågasatte honom, du har säkert läst på universitet å kan mycket mer än mig. Själv är man bara en ynka lekman.
Och IB2 om du läser längre upp på detta inlägg så får du var på din fråga.
Så änu en gång ber jag om ursäkt att jag skrev de jag skrev.
Badboy
QUOTE (The Trigger @ Feb 17 2004, 14:10 )
Jo men nu beror de ju på vilka regler man bryter. ...När jag pratar om att "böja" på reglerna så är det i den omfatning att undgomarna ska komma tillbaka till oss å öva. .

Om man anser att det är svårt att behålla ungdomar i verksamheten med de nuvarande reglerna, så ligger problemet hos mognaden, fantasin och kreativiteten bland ungdomsledarna. Det är i alla fall min åsikt.

Självklart har det hänt mycket inom ungdomsutbildningen de senaste 10 åren och just därför är det viktigt med kunskapen om vad man får och inte får göra. Att bara hävda "Ähh, så har vi alltid gjort och det har då minsann funkat bra" tycker jag är i nivå med "Min pappa slog mig under hela min uppväxt och det har jag minsann inte tagit skada av".

/Magnus B
The Trigger
Om man anser att det är svårt att behålla ungdomar i verksamheten med de nuvarande reglerna, så ligger problemet hos mognaden, fantasin och kreativiteten bland ungdomsledarna. Det är i alla fall min åsikt.

Självklart har det hänt mycket inom ungdomsutbildningen de senaste 10 åren och just därför är det viktigt med kunskapen om vad man får och inte får göra. Att bara hävda "Ähh, så har vi alltid gjort och det har då minsann funkat bra" tycker jag är i nivå med "Min pappa slog mig under hela min uppväxt och det har jag minsann inte tagit skada av".

Vet inte om påhopp av intruktörerna är att föredra. Men alla tar vi konflikter på olika sätt. Hur många ungdomar har ni? Vad gör ni på era övningar, alltså vad lägger ni vikten på i er utbildning? Det har hänt ofantligt mycket under de år jag varit med i FBU. Reglerna ändras ungefär en till två gånger i veckan uppe i Stockholm. Men jag är nog inte ensam om att tycka att man måste motivera ungdomarna att fortsätta genom små belöningar. Men som jag sa förut, man ska inte kritisera andra förens man har rensat i på sin egen mark först.
Badboy
Jag anser att om en förening eller en ungdomsledare inte följer reglerna bör denne informeras om detta, utbildas, följas upp och om felet kvarstår, avföras.

Belöningar är inget som hindras genom nuvarande regelverk, om du inte menar belöningar som; mörkerstrid, fångtjänst eller amröj? mad.gif

Den verksamhet jag arbetar med kan du hitta genom länken längst ner i mina inlägg. Övriga frågor och synpunkter tar jag gärna emot via PM eller mail, det är alltid intressant att höra hur andra arbetar och att få reflektioner på sin verksamhet.

/Magnus B
Nestor
Var i väg till jämtlands flygflottilj F4 i sommras. Görsköj
Åket med lite tur iväg till AMF4 nu i sommar.
J.Thern
Svk Sommar kurs: 2001-2002-2003 (skulle ha gått Lk o sommar men Rycker in i lumpen istället...)
Svk Vinterkurs Hemavan: 2002-2003
Bubba
Tror det behövs en uppdatering här...

som sagt innan
Ånn w331 -sommar
Transtrand w408 -Vinter

Och "nya"

Falsterbo w415 -Fk kurs
Ånn w431 -sommar
Falsterbo w 508 -LK1 kurs
Falsterbo w 524/25 -Överlevnad
Falsterbo w 608 -LK2 kurs
smile.gif

edit: Satvefl
Skoog
Märsgarn 2 2004-2005, ska dit på PK i sommar.
Hemavan 2005-2006.

Dessutom högvis med FVRF övningar på F7 och Villingsberg och många kortare övningar med HVU/FU-U.
Christer
Har genomfört Sommarkurs P4 Skövde samt GK Marin på Berga/Märsgarn
Faers
Ånn Överlevnad Kalfjäll 05
Ånn GU Vinter 06

GK FK i Falsterbo
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.