Inte illa, du är ju nästan uppe å sniffar på mina meriter. I år så får jag mitt 9 soldatprovmärke.
9 soldatprov - inte illa. Hade alla gånger jag gått mer än 3 mil under en övning hade jag dock haft långt mkt mer än det. Gick 5 mil med massa packning helt själv under en övning i januari - nästan 2 soldatprov (i min värld är det fortfarande 3 mil) men fick inget märke

.
Nijmegen, har du en grupp du ska gå med eller?
Nijmegen går jag med en ungdom från min HvU-avdelning och instruktörskåren på 8 pers eller nått.
Egentligen så ät de bara dumt å ha varit med i FBU när man rycker in. Man kan lätt bli lite frustrerad av att allt man gör under de första 3mån har man gjort i kanske 5år.
Sen så brukar man bli upptäckt gansa fort om man är FBU áre å få massa skitjobb. Tyvärr....
Jo, jag har snackat en massa med gamla HvU-polare som ryckt in. Brorsan är pansarskyttesoldat så han är frustrerad rakt igenom, trots att det gått 6 mån eller nått. Han tycker att det var större utmaning under de 5 åren i HvU än under vpl. Han hade otur, det fanns inte kvar några chefsbefattningar. Skitjobb är jag inte rädd för. Blir det så så är det bara att göra det och hålla humöret uppe. Mest tänker jag dock på att inte uppfattas som en besserwisser. Flera gamla ungdomar har trampat i klaveret för att de trott eller iaf uppfattas som de trott att det var bättre än andra.
Men sen så är ju så att man kan ha hur mycket utbildning som hellst, men man kan inte få en grupp att följa en för fem öre.
Fattar inte vad du vill säga

. Utbildning kan hjälpa till en hel del för att få en grupp att följa en. Fast själv tror jag att erfarenhet är minst lika viktigt som utbildning för en chef, och erfarenhet av att leda har jag en hel del av.
Lite synd att du dömmer ut hela utbildningen på något som i praktiken avser knappt 5% av det totala tidsuttaget.
Så jag tycker mer än väl att du ändå har gjort dig förtjänt av utbildningstecknet.
Var har du genomfört din utbildning?
Jag dömer inte ut utbildningen alls, den var bra och lärorik. Men bortsett från att vi inte fick fångutbildningen (som egentligen är ett krav oavsett omfattning) så anser jag endå inte att den var i nivå med utbildningen vpl går igenom för att få granen utifrån vad jag hört från folk som har granen efter vpl. Något dygn utan föda hade vi exemplevis inte heller, det var väll 8-10 timmar. Vi hade dock fått guldburk strax innan dess.
För att vara ungdomsutbildning så tycker jag att den var mycket bra. Instruktörerna (som för övrigt var mycket kompetenta) sade själv i slutet att de hade lagt ribban lågt med tanke på att det var ungdomsutbildning. Hade det varit en ungdomsgran hade det varit skillnad men nu är det den ordinarie granen. Jag tycker därför att det är fel emot dem som har erövrat den under sin vpl med mycket högre krav än vad vi hade.
Utbildningen genomförde jag i Göteborgsgruppens regi.