Help - Search - Members - Calendar
Full Version: T-72an (?)
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Baan
När vi hade skyddsvaktsutbilding något utanför P4 mot kråkberget rullade det förbi en rysk stridsvagn, är ganska säker på att det var en T-72 (enda andra alternativet är T-80 men den har väl inget runt kanontorn vad jag vet..)..

Någon som har koll vad den vagnen används till osv ?

För övrigt var det en gubbe i 40-50 års åldern (civilklädd om jag inte minns fel) som kikade ut från vagnen smile.gif
Mats
Jo, det är en T-72, finns även T-55. Från Östtyskland tror jag. Tog en kik i T-55an och det var en del text på tyska här och var.

Inredningen var... spartansk.

Tror de bor inne på Miloverkstaden och kommer bara ut och luftar sig någon gång ibland.

Tyvärr aldrig råkat dem ute på övningsfältet.
Baan
jo, det stämmer nog säkert bra in på ryska vagnar, farsan sa t o m något någon gång att dem vagnarna inte är byggda för att användas av människor smile.gif

på tal om luftning så verkade det nästan vara det dem gjorde, den dök väl upp någon gång på förmiddagen och körde väl tillbaka någon timme efter det..

någon som vet dock varför dem vagnarna är inköpta? kan väl inte bara vara för skojs skull smile.gif var iofs väldigt rolgit att se en t-72a rulla förbi
106
Det finns ett gäng ryssvagnar på Kvarn också. Minns inte vilka då det var ett par år sedan jag var där och klättrade på dem.
Mats
Skulle gissa att det är samma vagnar som rullar i Skövde och Kvarn lite om vartannat.

Tror folket på miloverkstäderna har rätt många klenoder här och var.

Hörde ett rykte om att ngn på P7 skulle ha smusslat undan två stridsvagn 101.

En eller flera av 104:orna som står här och var på P4 rullar(de) också ibland.

Någon reklambild för MBT-LAW jag såg någonstans visar en svensk soldat i anläggning mot en T-72 i terräng som såg typisk ut för Kvarn.
sequent
Det är Fordon FÖS. Försöksavdelning. Dom använder gamla vagnar som tex T-72 för att göra tester som kan göras på vilken vagn som helst. Anledning? Gratis/billiga reservdelar. Sverige fick massor med reservdelar med de vagnar dom köpte in. Det är också anledningen till varför FÖS kör med tex 103'or, centurion etc etc.
Dessutom så har vi för några år sedan bytt namn från milo till mark för er som inte visste det =)
Baan
det var väl egentligen det jag trodde, dvs försöksfordon smile.gif

har man kommit fram till något användbart då man gjort försök? (inside information heheh) pansar2.png
danno
QUOTE (Baan @ Feb 7 2004, 14:37 )
har man kommit fram till något användbart då man gjort försök? (inside information heheh)

När jag gjorde GU lärde jag mig att Fiende Röd inte kunde åka med sina fordon på de svenska myrarna i norr och att åtgärder som vägsprängningar var väldigt effektiva.

Nu när vi har testat de svenska myrarna i ryssvagnarna (får väl kallas så även om det är tillverkade i Östtyskland av Bulgariskt stål) får vi konstatera att det kanske var tur att de inte anföll ändå... myrarna var inget större problem!

Källa: Killen som körde runt i dessa vagnar 97 till 01 (cirka).
sequent
QUOTE (danno @ Feb 8 2004, 15:35 )
QUOTE (Baan @ Feb 7 2004, 14:37 )
har man kommit fram till något användbart då man gjort försök? (inside information heheh)

När jag gjorde GU lärde jag mig att Fiende Röd inte kunde åka med sina fordon på de svenska myrarna i norr och att åtgärder som vägsprängningar var väldigt effektiva.

Nu när vi har testat de svenska myrarna i ryssvagnarna (får väl kallas så även om det är tillverkade i Östtyskland av Bulgariskt stål) får vi konstatera att det kanske var tur att de inte anföll ändå... myrarna var inget större problem!

Källa: Killen som körde runt i dessa vagnar 97 till 01 (cirka).

Du menar nog 401 och 501, inte T-72. T-72'an har vi endast ett fåtal av. Vet inte exakt hur många men jag kan tänka mig att det är mindre än fem stycken nu.
xteam
Lite OT men ändå :

Någon som vet vad som hände med den gamla BTR-70'n som stod på garageplan i skövde för ett gäng år sedan?? Har letat en del efter den vid de senaste pansardagarna. Den brukade stå nere vid Epbv90 prototypen jämte BMP1/pbv501 nr 501001,

pansar2.png xteam
Hans Engström
riktigt OT men...LidingöHVkomp hade en T72 till sitt förfogande på den tiden som Celsius/Bofors/AGA vad fanken dom nu hette just då hade en i verkstaden vis S.a Kungsvägen.
A2Keltainen
QUOTE (sequent @ Feb 7 2004, 00:28 )
Det är Fordon FÖS. Försöksavdelning. Dom använder gamla vagnar som tex T-72 för att göra tester som kan göras på vilken vagn som helst.

Vilket slags tester är dessa? Är det för övrigt någon som vet om det finns några öppna uppgifter kring om svenska försvaret provat sin pil mot diverse "ryssvagnar" efter att kalla kriget tog slut? Jag har läst att USA har gjort sådana tester med/mot T-64or köpta från Ukraina, och det vore kul att veta om det även gjorts i Sverige, och vad resultaten i så fall blivit.
Erik_G
Kanske inte det du ville veta, men pilen till Strf 9040 är testad på ryssvagnar. Iallafall minst en, nämligen den T-34 som står på Axvall.

biggrin.gif

/E
A2Keltainen
QUOTE (Erik_G @ Feb 9 2004, 11:54 )
Kanske inte det du ville veta, men pilen till Strf 9040 är testad på ryssvagnar. Iallafall minst en, nämligen den T-34 som står på Axvall.

Nå, kommer vi att kunna motstå trycket när de ryska pansardivisionerna fulla med T-34or rullar in över Sveriges gränser inom en snar framtid? biggrin.gif
Mats
QUOTE (A2Keltainen @ Feb 9 2004, 12:06 )
Nå, kommer vi att kunna motstå trycket när de ryska pansardivisionerna fulla med T-34or rullar in över Sveriges gränser inom en snar framtid? biggrin.gif

Inte om deras skydd är mycket starkare än på de T-55 man testat slpprj 90 (40 mm pil) på. Men det tror inte jag att det är.

Fanns ett T-55 torn som man grejat på i vapenverkanshallen i Skövde förr, finns tyvärr inte kvar. Max 10 cm pansar som både det ena och det andra gjort hål i.

Finns tyvärr inte kvar, tittade på det '99 så jag kommer inte ihåg allt, var ju liten då.

Den Centurion som står på Kråk har man även skjutit med allt möjligt på, misstänkt pvrb (TOW/rb-55) har träffat i ovankant på frontpansaret och borrat sig igenom hela, genom tornkrans, motordäck och ut... Man kan titta rakt igenom. Lite för liten diameter för att det ska vara pil från stridsvagn, tror jag.

Även flera misstänkta slpprj 90 i tornet, svårt att se ifall de gått igenom från utsidan för hålen är så små.

EDIT:

Lite bilder från http://www.strandmark.com/

Den beryktade T-72an

9040C med LEMUR, lägger den här för jag gissar att det är FÖS

BONUS-bild, en jätteliten näbbmus
Erik_G
Ivans enorma röda massa av T-34or kan iallafall vid träff i sida stoppas av våra hjältemodiga Strf 9040 biggrin.gif
bushman
har för mig att de t-72 or som testades i boden i början av 90-talet krängde band, bara någon yttrade ordet "natur"
att testerna las ner efter bara en eller två månader.

rätta mig om jag har fel
Vysotskij
@ Bushman:

Det jag fick lära mig i lumpen var att Armén hade planerat för totalt futila vägbanksprängningar; Ivans strv- och motorskytteförband med T-72 hade kunnat köra runt på myrarna som de ville.
sequent
QUOTE (bushman @ Feb 10 2004, 12:49 )
har för mig att de t-72 or som testades i boden i början av 90-talet krängde band, bara någon yttrade ordet "natur"

rätta mig om jag har fel

Kan bara berätta att den vagn som är i skövde har det aldrig bytts varken bandplattor eller bärhjul på och med den har det körts ett ANTAL mil..
bushman
QUOTE (sequent @ Feb 10 2004, 17:59 )
QUOTE (bushman @ Feb 10 2004, 12:49 )

rätta mig om jag har fel

Kan bara berätta att den vagn som är i skövde har det aldrig bytts varken bandplattor eller bärhjul på och med den har det körts ett ANTAL mil..

och de vagnar jag undrade över var de som var i boden....

tror iofs det är en myt, men att de var stora problem med de vagnar de testade.
och att det var bandkrängningar och norrländsk natur som var boven.

ett land som sovjetunionen hade inte byggt x antal tusen t-72:or om man inte skulle få användning för dem.
vi hade väl fått mineras sönder allt söder om luleälv, för att stoppa dem

det jag fick lära mig om stridsvagnar i lumpen var, att de ca 300 funktionsdugliga vagnar vi hade runt 80-talets slut, skulle användas i skåne.
det var inte ens tal om att norrland skulle försvaras med pansar.

min Fk visade även en bild på en centurion och förklarade att det var en riktig strv.
103:an hade inte något större förtroende bland officerarna på P4 89 - 90.
Panzerfaust

OT, OT. WAAAAAAY OOOT
Är det dina lumpen bilder?
Hoppas isåfall att ni va snälla mot lilla näbbmusen.
(kanske mins fel men har för mig att dom va fridlysta? vet att katter inte äter dom för dom är äckliga, nåt gift eller så)
Mats
Hade du bemödat dig med minsta research Panzerfaust så skulle du förstått att det inte är mina bilder.

Det är en kompis lumparkompis hemsida och jag har ingen aning om vad som hände med musen eller hur den fångades.

Fångade dock en vanlig mus i en barrack på Kråk, den hade ätit Mars och öronproppar i ett skåp. Vet inte heller hur det slutade för den.
darkstar
QUOTE (Mats @ Feb 9 2004, 12:21 )
[Fanns ett T-55 torn som man grejat på i vapenverkanshallen i Skövde förr, finns tyvärr inte kvar. Max 10 cm pansar som både det ena och det andra gjort hål i.

Finns tyvärr inte kvar, tittade på det '99 så jag kommer inte ihåg allt, var ju liten då.

Och det är inte det som ligger så att säga strax bortom Vapenverkanshallen? Det är lite överväxt, eller var i sommras.
Mats
Det lär det ju vara Darkstar, tack för upplysningen, får ta en titt i buskarna bär bakom nästa gång.
Baan
det är ju 2a ledning, dem som alltid arbetar ihjäl sig på alla övningar ;)
Smocken
jag måste säga att t72.an är riktigt snygg, en klassisk stridsvagn
Baan
håller med dig, var tufft när den dundrade förbi (x antal gånger på tre dagar..)
UAV
På tal om udda fordon i försvaret. Under vårvintern 2002 såg jag en Lansen göra en lågflygning över F6 I Karlsborg; en fräck syn. Fick höra att det var FMV som hade denna, kanske sista Lansen i försvaret, för utprovning av utrustning. Är det någon som vet mer?
106
FV har kvar ett antal äldre flygplan för uppvisning, bland annat en J32E som är baserad på Malmen (fd F3). Uppvisningsförare är numer psykologen från TV-serien Astronauterna som faktiskt flög A32A på F6. Han flyger ibland även uppvisning med en gul SK50 (Saab 91 Safir).

Övriga veteranflygplan som FV har är J29F och J35J samt att en SK60 med RM9 och en A32A är under renovering på F7 om jag minns rätt.

Dessutom har Saab/Flygvapenmuseum en B17A, även J29F kom från FVM och hade civil registrering men skall nu vara upptagen i den militära registret igen.
Även ett antal föreningar och privatpersoner har fd flygplan ur FV och armén samt vissa typer som funnits i FV men inte just de individerna (t ex Vampire och Hunter från Schweiz).

edit: Stämmer att FMV (FC) fortsatte flyga J32 ett tag efter att MFD (Målflygdivisionen) lades ner.
hiphink
Not: följande är ren och skär hörsägen, och grundar sig på den subjektiva uppfattningen från en individ. Lumparminnen, osv.

För några år sedan jobbade jag med, och lärde känna rätt väl (vi hörs fortfarande ibland), en estnisk kille som innan murens fall lumpade som förare på T-72 uppe i Murmanskområdet. Det bestående intrycket av våra samtal om det sovjetiska pansarvapnet var att om rysk materiel har ett rykte om sig att vara pålitligt och slitstarkt till tusen, då finns det kanske en anledning till att det byggts så: underhåll var kort sagt ett enda stort skämt. Ingenting fungerade. Det gick knappt att få tag på reservdelar, så mekarna fick plocka fram svets och slägga och göra vad de kunde (för vagnarna måste ju rulla). När de fick fram reservdelar så var det allt som oftast fel delar (de som tog emot rekvisitionen såg att de inte hade de delarna, skickade något annat, och betraktade därmed ärendet som löst). Ofta utfördes kontinuerligt underhåll helt enkelt inte, fanns inte delar för det. När det då tog stopp, då tog det stopp med råge, och vagnen blev mer eller mindre avskriven för det året. Viktiga utbildningsmoment fejkades, eller så gick besättningarna i skift på de vagnar som rullade, vilka därmed slets ännu hårdare. Gick något sönder ute på övning, då blev vagnen stående i dagar, för bärgningsfordonet stod ju på verkstad och väntade på reservdelar, och så vidare i all oändlighet.

Som sagt, ovanstående enligt utsago från est som knappast var vidare lycklig över att behöva lumpa i allmänhet och i synnerhet inte i Murmansk, och han kan ju ha hamnat i Förbandet Som Politbyrån Glömde... men det skulle inte förvåna mig om en hel del stämde. T-72orna kanske kunnat åka racer på norrländska myrar, men frågan är hur många som skulle komma så långt, och om man hade varit villig att ta de påfrestningar som sådan terräng ändå medför på vagnarna, givet den minst sagt sorgliga underhållsorganisationen.

Food for thought.
The Swede
Jag var på ett besök i Finland någon gång i början på nittiotalet.
Det var Stockholms Pansarbefälsförening (FBU) som ordnat ett besök på pansarbrigaden i Parola.
Under förbrödringsmiddagen på kvällen pratade jag med en finsk officer om T-72.
Jag frågade bland annat om han tyckte att det var en bra vagn, han svarade då:
Inte är den bra, men man kan få beväringen att tro den är bra.

The Swede pansar2.png
Baan
en klassisk t72a är väl inget att skryta om dock har väl mågna byggt om sina och slängt in lite nya grejer, bland annat M-84an osv.. då kanske vagnen blir eh, hyfsad? smile.gif det är väl inget jag skulle jämföra med en modern vagn ändå..

ändå tufft med T-72or även om dem inte duger till annat än som "tuffa fordon" heheh
strvkomp
QUOTE (The Swede @ Feb 13 2004, 23:37 )
Jag var på ett besök i Finland någon gång i början på nittiotalet.
Det var Stockholms Pansarbefälsförening (FBU) som ordnat ett besök på pansarbrigaden i Parola.
Under förbrödringsmiddagen på kvällen pratade jag med en finsk officer om T-72.
Jag frågade bland annat om han tyckte att det var en bra vagn, han svarade då:
Inte är den bra, men man kan få beväringen att tro den är bra.

The Swede pansar2.png

Under våra skjutveckor i Tåme hade vi besök av Stockholms Pansarbefälsförening, FBU. Pratgladare överMÖPar har jag aldrig sett maken till. De skulle fråga om precis allt och när man väl var börjat prata var man fast tills nästa uppställning.
Under ett genomförande då en av våra leoparder klippte några tallar med ksp och pil blev de så lyriska att de glatt delade ut gratis medlemskap i FBU och pratade ytterligare några timmar om hur colt det var att få möjligheten att få vara med och obeservera under skarpskjutningar. biggrin.gif

Väldigt OT men vara bara tvungen att nämna dessa människor när jag såg att Swede också varit i kontakt med dem.

För övrigt hävdade en av dessa herrar att Hässleholms pansarregemete var bäst i Sverige. Mig veterligen är det nedlagt ngn gång under andra halvan av nittiotalet.

Strvkomp pansar2.png
The Swede
Hehe, nu törs jag väl knappast säga att jag är medlem i ovannämda FBU-förening.
Kan dock hålla med dig om att vissa individer där är lite "speciella"
Till mitt försvar kan sägas att jag inte haft något med dom att göra förutom att betala medlemsavgiften sen jag flyttade från Stockholmsområdet 1995.

The Swede pansar2.png
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.