Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hur bär mc-ordonanser sitt vapen?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Glidarn
Tänkte fråga hur mc-ordonanser bär vapnet under färd? Finns kanske inte så många sätt att bära det på, och jag vill själv minnas att de få jag såg pluttrade omkring med ak:n på ryggen. Detta är väl inte helgott vid en eventuell omkullkörning? Skulle man daska rakt i backen och få vapnet illa kan väl det omlokalisera en och annan kota? Kan väl inte tänka mig att FM köpt dyra ryggskydd... När det ändå är mc på tapeten undrar jag också hur den gamla overallen funkade? Inte den nya m90 utan den gamla hederliga?
The Swede
Det vanligaste är nog som du säger att man bär vapnet på ryggen.

Ryggplatta ingår i MC-utrustningen.

The Swede pansar2.png
NBC
Nej men det är nog enda sättet att bära den på om man snabbt skall kunna vara eldberedd. Att ha den fastspänd vid ryggsäcken är ju klart IG ifall ordonannsen blir överfallen och måste fly från sin motorcykel.
Glidarn
QUOTE (The Swede @ Feb 6 2004, 00:24 )
Ryggplatta ingår i MC-utrustningen.

Aha! Då är det ju inte lika illa... ;)

Nån som har anekdoter om övrig utrustning?
dxl
Den "gamla hederliga" hade våra ordonanser och jag muckade 01.
Den var väl ganska funkis tror jag, lite klumpig kanske men den fyllde ju sitt syfte.

edit:
Största risken med vapnet är ju att det blir stulet.
Tror att det är på gång att alla mc ordonanser endast ska ha pistol i fredsutbildningen.
I skåne så är det redan så mig veterligen och det kan vi tacka våra kära mcgäng för.
PIFF
Våra MC-ord fick 02/03 lämna vapnet hos kompledningen när de var ute och körde...själv hade jag nöjet att åka med dem några gånger och de gick undan fun_icon_nana.gif ...lite läskigt när ordonansen kör med alla tänkbara skydd och det enda extra jag hade förutom hjälm är en snöblus ohmy.gif
15,5cm
Jag har ännu inte något alternativ till "ryggen gevär" vid ordonanstjänst. Att ha vapnet på bröstet eller i handen säger sig självt att det inte fungerar...
Ryggen gevär fungerar bra så länge k-pist m/45 finns kvar i FM, hur det ska bli när Hv-ordonanserna ska tilldelas Ak4 vill jag inte ens tänka på. Det kan vara trångt mellan träden... Enda alternativet är väl vikkolv. Nu tar oftast "mina" ordonanser inte ut vapen under övningarna så det är inget problem.

Det gamla MC-stället, motorjacka/-byxa m/60, klassades som otillräckliga redan på -60 talet men inget nytt ställ har tagits fram förrän nu. Det nya stället är f.ö. helt OK. M/60 vill jag inte ramla i på sommaren...

MC258 + skidor är något av det roligaste man kan göra på två hjul... Snart är det vinterkurs! 1st skjutfält + x-antal 258 med ordonans + 1 kubikm. bensin = en veckas leende. biggrin.gif
BunkerBuster
Våra MC ord samt undertecknad har Ak4 när det körs 258, den bärs fram på bröstet eller bak på ryggen beroende på beredskapsläge, vikbar/inskjutbar kolv hade inte varit till nackdel, K-pisten har tyvärr gått ur organisationen, Ak 4:an är ett härke på MC, speciellt för en del som är korta i strumplästen samt har en vikt på ca 45 kg, så många MC ordonnanser helt enkelt vägrar vapen när dom kör, vilket kan ställa till lite problem om fi vill visa sitt tryne....
Dedicated
QUOTE (PIFF @ Feb 6 2004, 13:04 )
...själv hade jag nöjet att åka med dem några gånger och de gick undan fun_icon_nana.gif ...lite läskigt när ordonansen kör med alla tänkbara skydd och det enda extra jag hade förutom hjälm är en snöblus ohmy.gif

Japp, känner igen känslan! MC-föraren är bepansrad som en sköldpadda och själv har man endast den i sammanhanget tveksamma skyddsvästen, uniform samt hjälm. Inte konstigt man spänner sig ibland!
Fu Dahlberg
När jag (och dxl) låg inne så var det en väldig disskution om vapnet, ur säkerhetssynpunkt, på ryggen... hadde själv en mcordenans som blåste av vägen på slutövn. och skadade ryggen på vapnet... som tur var så klarade han sig utan men...
Men i fredstid tycker jag det är viktigare att betrakta säkerheten för Vpl än "öva som du strider".

Sedan, så tror jag det innfinner få tillfällen när Mcorrdonnansen måste överge cyklen under strid... bästa är att bränna därifrån...
Lindeberg
Jag körde bakom en MC-ordonnans med RekgrpC på bönpallen. Den sistnämnda hade MC-hjälm, men i övrigt ingen MC-utrustning.

Det var halt på vägen, och givetvis drog MC:n omkull med full besättning en bit framför mig.

Som tur väl var höll jag bra avstånd och kunde stanna utan att köra ihjäl mina kompanikamrater.

Med andra ord: håll avstånden i trafiken!
Glidarn
QUOTE (Fu Dahlberg @ Feb 6 2004, 15:52 )
Sedan, så tror jag det innfinner få tillfällen när Mcorrdonnansen måste överge cyklen under strid... bästa är att bränna därifrån...

Hmm... 7.gif Mina tankar var också något ditåt... Om du inte är Tom Cruise eller Van Damme så verkar du ju normalt inte med vapnet under färd smile.gif
15,5cm
@ Bunkerbuster:
Kör ni med Ak4:an på bröstet? Min uppfattning har alltid varit att det är helt onödigt att ha Ak:n på bröstet under körning p.g.a. att det inte finns en realistisk möjlighet att använda vapnet under körning.
Men jag håller med dig. Ak4:an är inte rolig att ha med på MC:n.

Det bästa förfarandet om lede fi dyker upp är nog "mer gas". Det är svårt att träffa en MC-ord som gör 60 genom skogen... smile.gif
dxl
säkerheten främst det är VIKTIGT
jävligt dumt att knäcka ryggen eller få någon del utav vapnet i ansiktet om man faller av sin MC.
Glidarn
QUOTE (dxl @ Feb 6 2004, 19:36 )
säkerheten främst det är VIKTIGT
jävligt dumt att knäcka ryggen eller få någon del utav vapnet i ansiktet om man faller av sin MC.

Är detta då ett olösligt dilemma för all beväpning större än pistol? Finns knappast många ställen på hojen att fästa "hårdfodral" för vapnet där det ändå inte skulle sitta i fara för vegetation, lera och skit... Nu menar jag naturligtvis inte ak4:an, men t ex k-pisten om det inte vore för det långa magget. 7.gif Nu blir väl första mothugget obefintlig stridsberedskap... smile.gif
dxl
som mcord så har man ju inte direkt några stridsuppgifter.
Är man inte vrål kåt på sin AK så kan man ju antingen skippa att ha med den eller ha den stående någonstans.
Baan
hm våra mc-ordonanser bär inga ak5or eller andra riktiga vapen då vad jag fått höra får man aldrig själv skutta iväg i skogen eller köra runt ensam med en ak5 eller vad man nu har för vapensystem.. det innebär att våra mc snubbar har en plast mp5 på ryggen om jag inte minns helt fel (dvs kan vara något annat leksaksvapen), ganska roligt tycker jag smile.gif

var lite småroligt när en ordonans lekte med sin mp5 och vi haltade honom och agerade allmänt agressivt då han pekade vapnet mot oss, hehe han såg riktigt förvånad ut och försökte förklara att det är ett leksaksvapen (vilket vi självfallet visste men det är kul att djävlas ibland mwahahha).. gasmask.gif
BunkerBuster
QUOTE (dxl @ Feb 6 2004, 20:30 )
som mcord så har man ju inte direkt några stridsuppgifter.
Är man inte vrål kåt på sin AK så kan man ju antingen skippa att ha med den eller ha den stående någonstans.

Mja, tycker att det är allför många MC ord som tänker som du, givetvis så ska dom ska användas som MC ord i första hand, men dom ska ha GSU som alla andra och därigenom kunna nyttjas till t ex posttjänst om ordonannstjänsten varit trög, vanliga 90-kängor bör medföras på pkthållaren eller i rygga, så att man blir lite smidigare, har sett alltför många MC ord löka sej igenom avtalena (helst inne i bat/kompstaben med varken vapen eller vettig ordonannstjänst/uppgift, kan nog vara bra att ha med sej vapnet vid förflyttning då det kan vara stora möjligheter att man får stanna flera timmar på lite olika platser.
BunkerBuster
QUOTE (15 @ 5cm,Feb 6 2004, 18:35 )
@ Bunkerbuster:
Kör ni med Ak4:an på bröstet? Min uppfattning har alltid varit att det är helt onödigt att ha Ak:n på bröstet under körning p.g.a. att det inte finns en realistisk möjlighet att använda vapnet under körning.
Men jag håller med dig. Ak4:an är inte rolig att ha med på MC:n.

Det bästa förfarandet om lede fi dyker upp är nog "mer gas". Det är svårt att träffa en MC-ord som gör 60 genom skogen...  smile.gif

Det är inte många gånger jag kör med Ak:n på bröstet, men vid smygkörning, då jag inte vet hur det ser ut en bit framåt, då möjligheterna att kunna köra ifrån fi eller vända på stället är mycket mycket små, är det bra att kunna göra det enda möjliga, försöka få iväg några proj i riktning mot dom (MC:n bör ju vara still), det är inte ofta det går 60 på en taskig skogsväg(fast det känns som det), håller med dej att det inte finns någon realistisk möjlighet att verka med vapnet vid körning, med det är någon sekund snabbare att få upp i skjutställning med det på bröstet, förstår att mitt utalande lät lite ramboaktigt, skulle nog inte någon gång välja att skjuta under färd, sry om mitt lite oklara uttalande fick folk att reagera
(Malajn.gif <---BunkerBuster), ha så kul på vinterkursen, och var försiktig på lombens skjutfält. salute.gif
dxl
QUOTE (BunkerBuster @ Feb 7 2004, 23:35 )
hand, men dom ska ha GSU som alla andra och därigenom kunna nyttjas till t ex posttjänst om ordonannstjänsten varit trög

Jo men alla får ju gsu
Och om man nu ska stå post så behöver ju inte AKn hänga på ryggen när man kör.
I lumpen så låg ordonansernas AK oftast i staben.
Och de användes OFTA til post/gräva värn/kabel/resa mast tjänst.
BunkerBuster
QUOTE (dxl @ Feb 8 2004, 01:20 )
QUOTE (BunkerBuster @ Feb 7 2004, 23:35 )
hand, men dom ska ha GSU som alla andra och därigenom kunna nyttjas till t ex posttjänst om ordonannstjänsten varit trög

Jo men alla får ju gsu
Och om man nu ska stå post så behöver ju inte AKn hänga på ryggen när man kör.
I lumpen så låg ordonansernas AK oftast i staben.
Och de användes OFTA til post/gräva värn/kabel/resa mast tjänst.

En god soldat bör ALLTID ha vapnet inom greppavstånd 6n.gif
15,5cm
QUOTE (BunkerBuster @ Feb 8 2004, 00:00 )
Det är inte många gånger jag kör med Ak:n på bröstet, men vid smygkörning, då jag inte vet hur det ser ut en bit framåt, då möjligheterna att kunna köra ifrån fi eller vända på stället är mycket mycket små, är det bra att kunna göra det enda möjliga, försöka få iväg några proj i riktning mot dom (MC:n bör ju vara still), det är inte ofta det går 60 på en taskig skogsväg(fast det känns som det), håller med dej att det inte finns någon realistisk möjlighet att verka med vapnet vid körning, med det är någon sekund snabbare att få upp i skjutställning med det på bröstet, förstår att mitt utalande lät lite ramboaktigt, skulle nog inte någon gång välja att skjuta under färd, sry om mitt lite oklara uttalande fick folk att reagera

Tanken var inte att låta kritisk, mera frågande.

Tanken med att ha vapnet på bröstet under krypkörning är bra, ska lägga det bakom örat. Men som du skriver är det nog sällan det är nödvändigt.

Ps. 60 km/tim var en överdrift. (Dock möjlig... biggrin.gif ) Menade att det är svårt att träffa något som rör sig fortare än språngmarch...
dxl
QUOTE (BunkerBuster @ Feb 8 2004, 15:11 )
En god soldat bör ALLTID ha vapnet inom greppavstånd 6n.gif

I krig JA
I fred är man dålig soldat om man äventyrar säkerheten för sig själv eller någon annan.

Det är mina åsikt.
Torak
Brittiska motorcyklarna har ett formgjutet, heltackande plastholster for L85:an. Ska forsoka hitta nagon bild till i morgon.
bushman
QUOTE (Torak @ Feb 14 2004, 00:26 )
Brittiska motorcyklarna har ett formgjutet, heltackande plastholster for L85:an. Ska forsoka hitta nagon bild till i morgon.

hölster skall tydligen vara på försöksstadiet till åtminstone ak5.
tanken att mc-ord under gu borde få ak5 C känns ganska relevant.
Torak
Det vore vettigt, sarskilt om det ordnades sa den kunde forvaras vikt.

(Gissar jag, i a f - jag har aldrig akt MC...)
Glidarn

Aha! Det var något sådant jag hade tänkt mig. Då förekommer det alltså... smile.gif
bushman
britterna borde ha lite enklare att stoppa sin bössa i hölster pga utformningen med "bullpup"
men varför kompromissa gör som tyskarna gjorde, häng på en sidovagn, utbilda burkslavar och montera en ksp 90 på sidovagnen.

om inte detta hjälper ta en titt på james bond filmerna, de har bra lösningar på detta med mc-ordenasbeväpning :P
The Swede
QUOTE (Glidarn @ Feb 14 2004, 09:54 )

Aha! Det var något sådant jag hade tänkt mig. Då förekommer det alltså... smile.gif

Det hade de amerikanska MC-ordonanserna redan under VKII
Dock var fodralet äv läder och inte plast. biggrin.gif

The Swede pansar2.png
Glidarn
QUOTE (The Swede @ Feb 14 2004, 12:22 )

The Swede pansar2.png

smile.gif Åhå, lite efter där... Du vet inte var på bågen fodralet hängde och vilken beväpning som var normal för ordonanstjänst? Undrar hur det var med skarp ordonanstjänst på HD? 7.gif
The Swede
Det jag sett är att vapnet satt monterat på framgaffeln och jag tror att beväpningen var Thompson SMG.
Ska försöka rådda fram någon bild, får se om det lyckas.

/Thord
The Swede
Varsågod:

Fler bilder finns HÄR

The Swede pansar2.png
Glidarn
Ahhh! worthy.gif Guld! Precis vad jag letade efter! Thompsonen är ju ingen liten k-pist, ändå ser hölstret ut att smälta in fint på gaffeln. Då återstår bara för mig att sno ett 65 år gammalt patent och sälja det trovärdigt till FM. Måste skett 100 ggr innan... biggrin.gif

På samma sida hittade jag kungen av krigsbågar...

Eller varför inte denna SIB-vespa?

Tycker allt att skyddsgallret på lyktan är för sött, men vart tar vespan vägen när skottet går? 7.gif Eller betraktas hela fordonet som ett engångsvapen? :P
Limp
Vill inte vara en besserschmitsel men är inte den bössan rekylfri?
Glidarn
QUOTE (Limp @ Feb 14 2004, 18:47 )
Vill inte vara en besserschmitsel men är inte den bössan rekylfri?

Du får gärna vara Messerkopf men en rövanalys av samma fordon ger vid handen att det inte är fritt blås bakåt:

Fast jag tror iofs inte längre att vapnet avlossas från moppen, fulade mig lite innan. Skulle väl gissa att det bara är en italiensk transportlösning... salute.gif
15,5cm
Sitter och funderar på hur och var man kan skruva fast ett hölster som rymmer Ak 4:an på MC 258. Tror inte på lösningen att ha vapnet sittande på framgaffeln p.g.a. fjädringen och att jag inte vill ha kolven på Ak:n i brösthöjd vid ev. "nödförfarande"...
Däremot om det gick att bulta fast något längs med cykeln ungefär som ljuddämparen sitter så kan det vara funkis.
Tyvärr tror jag att vi får nöja oss med att ha vapnet på ryggen tills dess att Glidarn lyckats kränga patentet till FM... biggrin.gif

Jag har alltid sagt att jag aldrig kommer att köpa en vespa, men den ovan var ruskigt maskulin! dribble.gif Undrar om det går att hitta en på E-bay...
Backis
QUOTE (bushman @ Feb 14 2004, 12:06 )
men varför kompromissa gör som tyskarna gjorde, häng på en sidovagn, utbilda burkslavar och montera en ksp 90 på sidovagnen.

Något dylikt alltså. ;)

Kepsarna är bara alltför camo.gif !

Fin sida.
Sttochen
det senaste jag har hört är att MC-ordonnanser inte har med sig vapnet alls pga stöldrisk....för de som har så dålig självkänsla har jag dock sett de som kör med BB-guns istället....såg en med en plastig dålig MP5-kopia....snacka skämt! bong.gif
Glidarn
QUOTE (Sttochen @ Mar 1 2004, 21:22 )
det senaste jag har hört är att MC-ordonnanser inte har med sig vapnet alls pga stöldrisk....för de som har så dålig självkänsla har jag dock sett de som kör med BB-guns istället....såg en med en plastig dålig MP5-kopia....snacka skämt! bong.gif

Som 3-månaders fick man ju lite dissningar för ak 4:an. "Vad är det där för jävla paintbollvapen?" - Soldater som inte sett elefantpungar innan. biggrin.gif

Men att kliva ut på kaserngården med en leksaks mp5 i plast... 8|

Jag skulle ALDRIG trott att befälen menade allvar surprise.gif , hade nog förutsatt att de bara försökte skilja ut Malajn.gif från camo.gif .
Glidarn
Lite OT kanske, men ni som har tillbringat värnplikten tidvis bärande atrapper, hur såg man på "vapenhanteringen"? Eftersom replikan symboliserar er "skarpa" beväpning kan jag tänka mig att den var sträng, även om det gällde en leksak eller har jag fel? smile.gif

Har någon nånsin tex blivit utskälld för att ha glömt vapnet, tagit med det till matsalen eller viftat bland sina kamrater med det?

(Nej, Glidarn har faktiskt inte lyckats med någotdera horny.gif .)
15,5cm
QUOTE (Sttochen @ Mar 1 2004, 21:22 )

Jag såg i alla fall i förra veckan ett par MC-ord från I19 som körde runt med Ak5:an på ryggen. Jag har inte heller hört att det skulle finnas något förbud mot att FMCK inte skulle få köra med vapen. Det har åtminståne inte gått ut någon sådan order till kårerna.
Knekt
QUOTE (The Swede @ Feb 14 2004, 11:22 )

The Swede pansar2.png

Du är 60 år efter! Har du aldrig sett en bra western? laugh.gif

@bushman: varför inte Ak5D?
Glidarn
Dags att låta sponsorer bära en del av FM:s kostnader? smile.gif

Sjåpa sig inte nu, den går nog att pula in lite diskret i förbandsmärket... ;)
BunkerBuster
QUOTE (Sttochen @ Mar 1 2004, 20:22 )
det senaste jag har hört är att MC-ordonnanser inte har med sig vapnet alls pga stöldrisk....

Var har du hört det?
Källa?
Fu Frippe
Enligt min mening så borde polisens lösning funka för FM också: en pistol i hölster på låret. Detta för att det anses vara bättre att landa och trycka in pistolen i låret än i höftbenet...
bushman
QUOTE (Fu Frippe @ Mar 11 2004, 12:11 )
Enligt min mening så borde polisens lösning funka för FM också: en pistol i hölster på låret. Detta för att det anses vara bättre att landa och trycka in pistolen i låret än i höftbenet...

nä vänta nu, ge vanliga vpl lårhölster och pistol 88.
nä vad skall då alla stabsofficerar vandra omkring med då, och se tuffa ut?

självklart skall ju mc-ord, sjkv och även vissa sign få ut pistolen.

en värld som tror att det skola regna ak5_d över armén, vid krigsutbrott är inte i kontakt med verkligheten.
nio mm pistoler är däremot något som man kan få tag på något enklare.
alla behöver ju inte vara av märket glock, och alla behöver inte vara inköpta av FMV.

finns nog trevliga mobförråd för dessa på andra ställen än försvaret.
106
QUOTE (bushman @ Mar 11 2004, 13:13 )
finns nog trevliga mobförråd för dessa på andra ställen än försvaret.

för H-A:s mc-ordonnanser? ;)
KD803
QUOTE (bushman @ Mar 11 2004, 13:13 )
en värld som tror att det skola regna ak5_d över armén, vid krigsutbrott är inte i kontakt med verkligheten.
nio mm pistoler är däremot något som man kan få tag på något enklare.
alla behöver ju inte vara av märket glock, och alla behöver inte vara inköpta av FMV.

Alla som har en krigsplacering torde ha ett eldhandvapen reserverat för sig. Att göra inbrott i lokala vapenaffären ingår nog inte i något förbands krigsplanering.
AzKiKr
En kompis som är mc-ordonans hämtar inte ut sitt vapen till övningarna. Vet inte det är nån lag på det men dem får inte ha vapen när dem kör själva.
Jönsson
Jag låg som MC-Ordonnans på P7 01/02.

I början snackades det om att jag skulle lämna ifrån mig AK´n till en plutonkamrat när jag körde ut på uppdrag. Men sen sa KC att jag fick ha AK´n med mig ändå fast jag körde helt själv och ibland utanför övningsområdet. Jag var ensam ordonanns på kompaniet, på övriga kompanier var dom 2 st och körde tillsammans.

EDIT: Glömde att säga att jag bar Ak´n på rygg.

Mvh Jönsson camo.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.