Lite av poängen med diskussionen, förutom att det är förbannat roligt att gnälla på kvällspressen där man kunnat läsa om stålmantlade gummikulor och revolvrar med kaliber 38 m.m, är ju att belysa hur dåligt jounalister är insatta i det de skriver om. Vågar inte gissa hur förljugna andra artiklar är.
Jag lyssnade för några veckor sedan på P3 där journalisten beklagade sig över att grantakastaren(!) Carl Gustav hade sålts till stora delar av världen. Hovets infotant Tarrace Wahlberg fick också svara på hur kungen kunde tillåta sig att ge sitt namn åt densamma. Att kungen var två år då vårt granatgevär fick sitt modellnummer hade gått dem helt förbi.
von Sydow intervjuades tillika och fick försvara på frågor angående "cluster" bomber (kommer inte ihåg det svenska namnet, om det överhuvudaget finns i den svenska arsenalen). Dessa framställes som flygplansfällda minor, men jag misstänker att de menade oexploderad ammunition från dessa bomber.
När vår älskade jounalist/pacifistkår meddelar likande saker till lilla Lisa 14 år så får ungen intrycket av att Sverige är den stora busen i norr som obefogat värjer sig mot en paradisliknande omvärld. Jag spekulerar när jag säger att jounalister ofta inte gjort värnplikten men gladeligen annänder sig av den yttrandefrihet som landet i kraft av sin försvarsmakt förser dem med.
PS. Raketstol?
http://expressen.se/index.jsp?a=103354 DS.