Help - Search - Members - Calendar
Full Version: F-16 Thunderbird
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Vildmannen
http://expressen.se/index.jsp?a=103354

Suck, det är ju uppvisningsgruppen som heter Thunderbirds.
http://www.airforce.com/thunderbirds/

Journalist ----> Malajn.gif
Nestor
Försök att förstå det är en kvällstidning, dom gör små misstag ibland..
Rokare
Okaj, no hard feelings ok?

Skapat: Feb 5 2004, 14:46

Min klocka är just nu 17:16... och jorden snurrar fortfarande...

My point.. Visst vi är massor här som har kunskaper som folk i det "civila" inte har, men ibland tycker jag det blir mycket gnäll på tidningarna.. if you get my drift.. Gemene man struntar nog i om det är en A/B/X/Y variant eller om det heter Attackvapen eller automatvapen osv...

@vildmannen: Inget personligt, det var bara du som råkade åka dit på min trötthet för vissa trådar just nu.. laugh.gif

GMY
HotelAlpha
Personligen tycker jag att man kan kräva att fakta stämmer i nyhetsartiklar, vad är annars syftet med dem???
jed
HotelAlpha: Sälja lösnummer?

(sorry kunde inte låta bli)

Men jag håller med, det är synd att alla journalistskolor verkar ha strukit kravet på att reportrarna ska granska sina källor eller göra lite bakgrundsforskning innan de skriver/säger något.

De har trots allt en ganska stor makt.
UAV
Lite av poängen med diskussionen, förutom att det är förbannat roligt att gnälla på kvällspressen där man kunnat läsa om stålmantlade gummikulor och revolvrar med kaliber 38 m.m, är ju att belysa hur dåligt jounalister är insatta i det de skriver om. Vågar inte gissa hur förljugna andra artiklar är.

Jag lyssnade för några veckor sedan på P3 där journalisten beklagade sig över att grantakastaren(!) Carl Gustav hade sålts till stora delar av världen. Hovets infotant Tarrace Wahlberg fick också svara på hur kungen kunde tillåta sig att ge sitt namn åt densamma. Att kungen var två år då vårt granatgevär fick sitt modellnummer hade gått dem helt förbi.

von Sydow intervjuades tillika och fick försvara på frågor angående "cluster" bomber (kommer inte ihåg det svenska namnet, om det överhuvudaget finns i den svenska arsenalen). Dessa framställes som flygplansfällda minor, men jag misstänker att de menade oexploderad ammunition från dessa bomber.

När vår älskade jounalist/pacifistkår meddelar likande saker till lilla Lisa 14 år så får ungen intrycket av att Sverige är den stora busen i norr som obefogat värjer sig mot en paradisliknande omvärld. Jag spekulerar när jag säger att jounalister ofta inte gjort värnplikten men gladeligen annänder sig av den yttrandefrihet som landet i kraft av sin försvarsmakt förser dem med.

PS. Raketstol? http://expressen.se/index.jsp?a=103354 DS.
imint
QUOTE (UAV @ Feb 6 2004, 07:38 )

Raketstol är den korrekta svenska terminologin för en stol av den typ som sitter i en F-16, om jag inte misstar mig.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.