Vildmannen
Feb 4 2004, 20:51
Från VK.se
Tusentals kan få lämna försvaret
Stockholm (TT)
I december i år ska riksdagen besluta om
försvarets inriktning för 2005-2007.
Men den 27 februari ska ÖB Håkan Syrén
presentera sin utredning av fyra alternativa
anslagsnivåer. Bland dem har oförändrad nivå,
cirka 40 miljarder kronor, eller en sänkt nivå med 3
miljarder, nämnts som troligast.
I veckan samlade ÖB cirka 100 förbandschefer i
Stockholm. Där lade Syrén också fram uppgifter ur
utredningen.
Flera källor uppger för TT att ÖB, även med
oförändrad anslagsnivå, kalkylerar med att 2 500
officerare kan få lämna Försvarsmakten 2005-2007.
Orsaken är att kostnadsutveckling och
materielbeställningar urholkar budgeten, men
också att försvaret vill nyrekrytera cirka 400
officerare per år för att få ny kompetens.
Lars Fresker, ordförande i Officersförbundet, klargör
att han nu inte kan kommentera ÖB:s utredning.
- Men helt klart får det stora konsekvenser för våra
medlemmar, säger han.
Många äldre officerare har så kallad fullmakt. Det
gör att de inte kan sägas upp på grund av
arbetsbrist. De måste "stimuleras ut", säger
Fresker.
Och mitt i sparandet kan detta slå bakut. Försvaret
har redan kritiserats för villkoren i förra
försvarsbeslutets erbjudande om särskilt pension
till äldre officerare. Hittills har 1 771 officerare
utnyttjat den. Kostnaden är cirka fyra miljarder
kronor för försvaret.
I ÖB:s kalkyler ligger också, beroende på
anslagsnivå, att 1 200-1 300 civilanställda får
lämna försvaret.
Ännu är det inte klart vilka orter som drabbas av
förbandsnedläggningar. Sådant ligger också över
ÖB:s huvud, i politikens arbetsmarknads- och
regionalpolitiska hänsyn.
Enligt TT:s uppgifter slaktas två eller tre
arméförband, beroende på vilken nivå riksdagen
beslutar om. Ett av de två amfibieförbanden, Amf 1 i
Vaxholm eller Amf 4 i Göteborg, läggs ner.
För flygvapnet gäller två lägen. Med oförändrade
anslag försvinner en av dagens fyra flottiljer - med
minus tre miljarder skärs två av flottiljerna bort.
Den som lever får se, men det ser inte bra ut. Inget slår dock stålbadet stålbadet för några år sen, när vi satt och tittade på ÖB på intern-TV där han räknade upp vilka förband som gick under yxan. Väldigt Robinson-artat kändes det som.
"På första lappen läser jag I22"
fan vad deprimerande....o ja som tänkt satsa på YOFF...
Finns absolut ingen anledning att inte satsa på yoff!!! Det kommer alltid att behövas nya unga officerare, det är inte dom som är problemet utan att vi har för många äldre i försvaret idag!
Sgt. Larsson
Feb 4 2004, 22:20
QUOTE (JAS @ Feb 4 2004, 20:59 )

"Orsaken är att kostnadsutveckling och materielbeställningar urholkar budgeten, men också att försvaret vill nyrekrytera cirka 400 officerare per år för att få ny kompetens."Man kan också tolka det som att YOP får lite högre prio i framtiden, så om nått skall du satsa på YOFF
achilleos
Feb 4 2004, 22:31
Enligt fackliga bedömare så kan man aldrig sparka folk så länge man fortsätter att nyrekrytera. Sparkar man officerare pga arbetsbrist så får man enligt lag inte nyanställa nån, som löser "samma" uppgift som den sparkade, på två år.
Inget slår dock stålbadet stålbadet för några år sen, när vi satt och tittade på ÖB på intern-TV där han räknade upp vilka förband som gick under yxan.
Tyvärr tror jag du har fel där...
QUOTE (achilleos @ Feb 4 2004, 22:31 )
Enligt fackliga bedömare så kan man aldrig sparka folk så länge man fortsätter att nyrekrytera. Sparkar man officerare pga arbetsbrist så får man enligt lag inte nyanställa nån, som löser "samma" uppgift som den sparkade, på två år.
Inget slår dock stålbadet stålbadet för några år sen, när vi satt och tittade på ÖB på intern-TV där han räknade upp vilka förband som gick under yxan.
Tyvärr tror jag du har fel där...
Risken är överhängande att det procentuellt blir mer som ryker den här gången, men det var ett gäng regementen som försvann den gången. :(
Varför lägger dom inte bara ner hela skiten? Det är ju det dom vill! Kan dom lägga ner skolan, polisen, komunerna, äldrevården, kungahuset, SJ, Norrland och allt annat som jag glömt! Mosa dom bara! Farbror Göran>

<Sverige
(Nämnas bör att jag inte är vidare glad nu, poch att ni får ha överseende med min post. Snälla...)
C 2.a pjäs
Feb 5 2004, 09:44
QUOTE (Ibsen @ Feb 5 2004, 08:58 )
Varför lägger dom inte bara ner hela skiten? Det är ju det dom vill! Kan dom lägga ner skolan, polisen, komunerna, äldrevården, kungahuset, SJ, Norrland och allt annat som jag glömt! Mosa dom bara! Farbror Göran>

<Sverige
Som lärare kan jag bara beklagande nämna att man har redan kommit rätt långt med skolans nedrustning. Jag vågar nog inte ha mina kommande ungar i den kommunala skolan, utan det blir nog friskola. Och polisen här i Västervik skall ha Sveriges högsta snittålder. Och BB ville de också lägga ner. Fast kungahuset är ju brett förankrat hos folket, så det känns ju skönt.
Alexandersson
Feb 5 2004, 10:21
Nu tycker ja faktiskt de börjar gå en aning långt, efter förra Fb;t tycker man ju de borde vara nog med neddragningar liksom.
Nånting är fel i ett samhälle som hela tiden måste dra ner på allt och samtidigt som försämringar hela tiden sker höjer man skattetrycket.
Summa sumarum med neddragningar + ökat skattetryck borde sjukvård etc bli allt bättre. Tyvärr vet vi ju alla att det bara blir sämre och sämre..
Tack för suppoten !
Inte tänker jag låta några politiker sabba min "game-plan"
/JAS
För flygvapnet gäller två lägen. Med oförändrade
anslag försvinner en av dagens fyra flottiljer - med
minus tre miljarder skärs två av flottiljerna bort.
Nu är jag väldigt okunnig med det känns väldigt overkligt för mig. Fyra flygflottiljer är väl ändå ett minimum för Sverige.
Om nån av dom åker blir det väl F4 och då ska man allså ha Sveriges alla 204(~) Gripen plan samlade på tre flottiljer i landet. Låter väldigt orealistiskt för mig, men jag vet ingenting om hur försvaret fungerar, allra minst flygvapnet.
Rensat bort lite inlägg till förmån för en förhoppningsvis seriös debatt...
oseriösa skitinlägg som inte bidrar kan vi hoppa över, så blir det så mycket trevligare allting.
/BlåGul
Jag har rensat ytterliggare!
Fullt av ogräs.
/Henke
Skandevall
Feb 5 2004, 20:51
Det ar kanske lika bra att ense att det Svenska samhalle som manga ar uppvaxta med kommer att forandras oehort mycket anda in i grunden. Saker som sjukvard och skola for alla kommer kanske inte bli lika sjalvklart i framtiden. Likasa ett forsvar som finns narvarande pa alla platser i detta stora land.
Dock tycker jag ocksa att det borjar ga lite for langt, inte bara med forsvaret utan ocksa med polisen (rattsvasendet overhuvudtaget), skolan och flera andra saker.
En enkel koppling jag gor ar att skatteintakterna inte okar i den takten som kostanderna gor, och vi ser resultatet. Vi kommer ju inte ha tillrackligt med arbetskraft nar alla 40-talister borjar ga i pension snart. Redan kostar ju alla sjukskrivningar flera miljarder per ar. :(
Smocken
Feb 5 2004, 20:56

Du borde först om främst mönstra, därefter hoppas att du får göra vpl och därefter klara den utbildningen och sen skall du börja fundera på yoff.
Nu var du väl lite besk i kommentaren smocken....
Klart man ska ha mål här i livet, och jag ville ju själv bli Yoff i yngre dagar
QUOTE (Smocken @ Feb 5 2004, 20:56 )

Du borde först om främst mönstra, därefter hoppas att du får göra vpl och därefter klara den utbildningen och sen skall du börja fundera på yoff.
Ja, helt riktigt att jag måste mönstra först, kallelsen borde komma vilken dag som helst. Tränar 3/veckan är med i FVRF-U och läser på om ämnet. Kort sagt förbereder mig så gott jag kan. Ett steg i taget...
gymnasie-->mönstring-->värnplikt-->YOP =
/JAS
@
BlåGul ursäkta OT.
Fu Dahlberg
Feb 6 2004, 02:29
Hela underhållsorganisationen skall ses över. Hur detta påverkar T 2 är i dagsläget för tidigt att bedöma.
DAMN!... Ja, jag hoppas något bättre kommer ur det....
Smocken
Feb 6 2004, 02:55
Beskt kaffe smakar godast, bäst om det är spetsat dock. min puck kanske var för besk, men jag har lite svårt för tonåringar som tjatar om yop och deras kunskap om yrket är nån form av ungdomsverksamhet och cs där enda likheten är uniformen. men men, jag ser även deras sida, och som sagt mål är viktigt. lycka till i framtiden. hoppas du får chansen att förverkliga dom jas.
//smockenkaffe nu även i mildare form ;)
QUOTE (Smocken @ Feb 6 2004, 02:55 )
Beskt kaffe smakar godast, bäst om det är spetsat dock. min puck kanske var för besk, men jag har lite svårt för tonåringar som tjatar om yop och deras kunskap om yrket är nån form av ungdomsverksamhet och cs där enda likheten är uniformen. men men, jag ser även deras sida, och som sagt mål är viktigt. lycka till i framtiden. hoppas du får chansen att förverkliga dom jas.
//smockenkaffe nu även i mildare form ;)
Ser man på, lite kaffegrädde i kaffet och det blev genast inte så beskt! ;)
/En som förverkligade det
Jag kan inte tänka mig att man kommer att lägga ner försvaret.
Det är inte acceptabelt, och jag tror inte att huvudelen av sveriges befolkning tycker det heller.
trots alla nedläggningar och nedskärningar, så spår JAG en (något)ljusare framtid för försvarsmakten och för Yrkesofficer som yrke.
YOff kommer nog att vara ett bra yrkesval i framtiden också.
Det har alltid krävts kompetent personal i försvaret och det lär ju inte ändra sig på den punkten, snarare tvärtom.
Soneson
Apr 20 2004, 19:44
Jag fattar bara inte...försöker politikerna förvandla Sverige till ett U-land eller? Varför dras det ner på ALLT?
Vinter
Apr 20 2004, 21:25
QUOTE (Sgt. Larsson @ Feb 4 2004, 23:20 )

"Orsaken är att kostnadsutveckling och materielbeställningar urholkar budgeten, men också att försvaret vill nyrekrytera cirka 400 officerare per år för att få ny kompetens."Man kan också tolka det som att YOP får lite högre prio i framtiden, så om nått skall du satsa på YOFF
Tiderna förändras hehe, när jag muckade 01 var anställningsbehovet ca 1 ny yoff på regementet, 30 sökande. Dessutom var det ju Boden urk. Man kanske skulle titta närmre på alternativet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.