[quote=Erik_G,Feb 9 2004, 13:51 ] [quote]Det jag främst skulle vilja ha den till för direkt eld är att skjuta hål i väggar i SIB så att infanteriet kan ta sig in i byggnader.[/quote]
Ska vi vara petiga så är nog detta i så fall ett jobb för de medföljande stridsvagnarna.
[/quote]
Jag håller med. Tack för påpekandet.
[quote]Strv 122's spränggranat är förövrigt en ombyggd grk-granat om jag inte är felinformerad.[/quote]
Jag har också förstått det så.
[quote]Dagens koncept, där man transporterar förre soldater i ett antal "mellan nivå" pansarfordon, där man har valet att strida med vagnen endast, från vagnen (mindre skydd) eller avsuttet (kroppspansar) vill du alltså ersätta med ett system där man transporterar så många soldater till striden som möjligt i tunga välbepansrade fordon, för att sedan slänga ut dem i stridszonen med endast kroppspansar till skydd?[/quote]
Ja, men du glömmer en viktig sak. Infanteristerna har inte enbart kroppspansar som skydd, utan de har även terrängen som skyl och skydd. Jag skulle vilja hävda att terrängen är deras främsta skydd, och då till en mycket stor del tack vare den skylande faktorn. Jag anser inte att det är vettigt att infanterister stormar fram över öppna fält, utan de ska hålla sig skogar, städer och andra ställen där de är mindre sårbara för både upptäckt och bekämpning. Fordonen ska då enbart fungera som "stridstaxi" för att förflytta infanteristerna till striden, för att sedan i striden förflytta dem från en skyddad plats till en annan, när inget skyl eller skydd ges av terrängen under en del av förflyttningen eller när förflyttningen tar för lång tid till fots. Min grundsyn är att den typ av strid, där jag tänker mig dessa förband, främst förs som strid mellan fordon (där egna strv slår ut fiendens fordon), och att infanteriet och artilleriet är av sekundär karaktär och enbart används för att rensa upp fickor med fientligt infanteri. Det är alltså frågan om ett relativt nischat förband, som måste förstärkas med andra förband, eller användas som förstärkning till andra förband, för att klara med infanteriaktiga uppgifter. Man kan t.ex. tänka sig att en hjulburen infanteribrigad förstärks med en bataljon av dessa tunga pansarförband.
[quote]Jag skulle vilja se lite siffror på vad en HAPC skulle kunna kosta visavi en Strf 9040, vad en Strv 122 och en Grkbv 90120 går på. Jag är tveksam på att en HAPC är så pass mycket billigare än en Strf 9040 så att det skulle ge särskillt många fler AMOS-vagnar och Strv 122or.[/quote]
HAPCen drar, på grund av den högre vikten, dessutom förmodligen mer bränsle än strf 9040, slits mer och ställer kanske även större krav (både vad gäller fordonens konstruktion och tillgång) på transportfordon för längre förflyttningar.
[quote]Förvisso skulle man kunna tänka sig uppsutten strid i en HAPC också. men nerluckad strid kan endast ske mot ganska oskyddade mål om man inte har andra understödsförband med sig.[/quote]
Jag har utgått ifrån att infanteriet inte strider ifrån HAPCena. Tänk "stridstaxi" igen.
[quote]Eftersom du i praktiken vill ersätta IFVernas torn med strv måste du tänka på att du måste ha med så många fler strv med i organsiationen än vad som är normalt idag, för om fienden har IFV är dina Strv det enda vapen du har som rår på dem. Om dina infanterister är ilastade kan de ju inte använda grg etc, om de är avsuttna så är de ju mål för fiendens ifv. Sen måste du ju ha strv som täcker upp fiendens strv också.[/quote]
Ja, det är så jag tänker, förutom att jag inte håller med om att infanteriet är ett givet mål för fiendens IFV om de är avsuttna. Infanteriet kan, om de är utrustade med psv-vapen, bekämpa fientligt pansar från dolda positioner. Detta har dessutom blivit ännu mer görbart när det nu finns tunga pansarskott och psv-robotar av "fire and forget" avsedda för infanteribruk. Det här är en typ av förband som har många strv. Jag förstår nackdelarna med det, men anser även att det kanske har sina fördelar i rätt terräng. Hur kul är det att vara i ett kompani IFVer när man helt plötsligt stöter på ett kompani tunga strv?
[quote]Sedan tycker jag att det är en annan debatt huruvida ett stridsfordon ska ha 40, 30 eller 20mm, eller huruvida de ska ha pvrobot eller ej. [/quote]
Jag håller med. Den här diskussionen har blivit lite konstig, då det egentligen är två separata diskussioner, som ändå till viss del överlappar.
[quote]Om stridsfordon felaktigt utnyttjas som stridsvagn är det ett handhavandefel.[/quote]
Jag hävdar att materiel kan utformas på ett sådant sätt att den "uppmuntrar" till handhavandefel, genom att den t.ex. ser mer eldkraftig och/eller skyddad ut än vad den faktiskt är.
[quote]Ska man använda sin strf som strv så får man bygga en strv.[/quote]
Vilket är det jag föreslår. Som jag ser det, så är det trevligt att ha marginalerna på sin sida i krig. En strv kan slå både strv och strf. Ett strf kan i många fall enbart slå ut strf. Eftersom man kanske inte kan veta vad man kommer att stöta på för typ av fordon, så är det då att föredra att ha strv i täten när man förväntar strid med någon typ av fordon. Det är dessutom inget som förhindrar att man bestyckar om strv, så att den för en större mängd "medeltunga" vapen i form av tksp och lättare akan. Fransmännen verkar ju t.ex. ha pysslat en del med detta, och det kommer fördmodligen att bli ännu mer görbart när man får mer och mer obemannade torn. Ett sådant fordon blir väldigt tråkigt för fienden om det tar sig igenom fiendens linjer och fram till hans tross och staber.
[quote]Kallas kapprustning.[/quote]
Vilket vackert ord.

;)
[quote]Har jag HAPC och möter fientliga HIFV kan jag ju inte göra så mycket ändå, eller hur?[/quote]
Min tanke är att du helst aldrig ska möta HIFV med din HAPC. Om du ändå gör det, så har du ett gott skydd som förhoppningsvis låter dig vinna tillräckligt med tid för att egna medföljande strv ska ta hand om de fientliga HIFV innan du blir utslagen.
[quote]Har han kanon har han iallafall bättre förutsättningar än jag som inte har kanon. Ungefär samma som om ett gäng Strf 9040 möter ett gäng MT-LB eller M113 i skogen.[/quote]
Hur stor effekt har egentligen olika kombinationer av kaliber och ammunition i en akan mot en HAPC baserad på chassi i klass med strv 122? Om du med din HAPC, utan egen strv som skydd, möter fientliga HIVF, ja då är ett tråkigt för dig att du klåpat till det taktiskt. I den situationen får du väl hoppas på att det medföljande infanteriet kanske kan slå ut HIFV med sina psv-vapen och att egna strv snabbt kommer till platsen.
[quote]Nej, visst finns det punkter på vilka stridsfordonen kan förbättras. Dagens strf är ju sedan kalla krigets dagar och de är gjorda för den symetriska striden där reguljära arméer möts på slagfältet. Stridsfordonet för morgondagens behov har ju andra förutsättningar. Dels sättet de används på dels genom att tekniken erbjuder andra lösningar. [/quote]
Jag håller med. En sak jag tror på, och som denna debatt är ett exempel på, är en uppdelning på flera olika typer av fordon för olika slags uppdrag. Istället för att försöka ha ett "Victorinoxfordon" som tenderar att bli halvkasst på allt, så har man flera olika typer av fordon som är riktigt bra på det de är avsedda för. Militariserade polisuppdrag sköts t.ex. oftast bäst med lätt till medeltungt bepansrade hjulburna fordon. Dessa fordon är dock mindre lämpade för att slå stora mängder fientligt pansar i anfallstrid, något som fortfarande är en aktuell förmåga att ha för en del försvarsmakter, som det senaste Irakkriget visat.
Det känns som om jag upprepar mig rätt så mycket, men det beror på att jag inte tycker att min poäng gått fram. Antingen så är den värdelös eller så är det jag som inte kan formulera den på ett vettigt och förståeligt sätt. Det kan även vara frågan om en kombination av de båda.