Beställde på skoj ett utdrag ur pliktverkets register för att se vad de har lagrat för dokument om mig. Döm om min förvåning när jag får uppgifterna (REK post) och inser att samtliga besök jag gjorde hos sjuksyster under värnplikten finns lagrade centralt hos pliktverket!
T.o.m mina besök för att få ut näsdroppar för snuva finns registrerade!
Hundforarn
Feb 3 2004, 08:55
Fyfan, vilken tur att jag inte gick dit ofta då som alla andra bängskallar, jag var förkyld en gång.... och så var jag uppe hos läkarn och kollade till höften. Vad stod det mer ? Stod det något mer du inte visste? Berätta mer ;P
Där fanns de papper man fick på mönstringen, alltså resultaten av testerna, inskrivningsbeslut o.s.v...
Sedan var det en tillbudsrapport från när jag råkade befinna mig bakom P-skott utan hörselkåpor, samt fotokopior på de besök jag gjorde hos sjuksyster och HSS (militära sjukhuset, typ..). Jag hade feber, snuva, benhinneinflammation och bullervila efter P-skottsincidenten under lumpen fick jag se igår.
Jag tror att pliktverket tillhandahåller dessa dokument till t.ex försäkringskassan för att se om någon har en historia där man har t.ex fejkat sjukdomar för att man är arbetsskygg eller liknande.
Där fanns även "närmast anhörig" blanketten och enkäter som man fyllde i under VPL.
Hur utförligt stod det om olika utbildningar som du gjorde under GU? Tex förarbevis, vapenutbildning osv
Det var bara vilken befattning jag skrevs in på, alltså samma papper man får med sig hem från mönstringen. Inget angående vapenutbildningar o.s.v...
Jag antar att det borde vara av större vikt att detta finns registrerat centralt än att registrera att jag den 12/2-2000 led av snuva och för detta ordinerades otrivin nässpray...
Hundforarn
Feb 3 2004, 10:52
Fan va ballt mårten! Bra initiativ!
Borde nästan beställa mig en egen kopia. Vad jag minns hade jag aldrig något direkt tillbud. Men man vet aldrig vad befälen kanske fyllt i ?
Stod det hur många dagar man varit borta också ? Dvs. Dagar man varit sjuk?
Japp, allt stod... "Vila 11 feb-14feb, sjukgrupp 10. Kan vara med och känna efter själv"
@Mårten
Hur går det till att beställa? Ringa, skriva, maila, beställa via hemsida osv? Förstår de vad de menar när man kontaktar dem? Förklara gärna hur du gick tillväga!
QUOTE (danno @ Feb 3 2004, 13:30 )
@Mårten
Hur går det till att beställa? Ringa, skriva, maila, beställa via hemsida osv? Förstår de vad de menar när man kontaktar dem? Förklara gärna hur du gick tillväga!
Jag ringde just och frågade. Man gör så här:
Skicka ett brev. Daterat, underskrivet och med namn och personnummer, och begär kopior på allt Pliktverket har om dig.
De knappar sedan in ditt personnummer, trycker på utskrift och skickar hela luntan till din folkbokföringsadress.
Nu ska vi se hur långt tid det tar.
Edit: Grisfingrar
Jag mailade "pliktverket@pliktverket.se" och skrev följande:
Jag vill ha kopior på allt som finns i era arkiv
MVH
800203-XXXX
XXXXXX Mårtensson
Millitant HV-are
Feb 3 2004, 16:43
det får man testa....vet någon om man kan få ut från SWEDINT också? som gäller den tid man gjort internationellt?
Och nu finns det en post till om dig Mårten...
"Bråkmakare som slet oss från vår fikarast för att skriva ut hans papper, MUST och SÄPO informerade"
Snart kommer en flock herrar i svarta rockar och som bär solglasögon dygnet runt att börja svansa runt din bostad, de vet vart du bor...
Froddan
Feb 3 2004, 18:17
Tufft.
Men jag tycker lite synd om stackarna på Pliktverket som nu kommer överbelastas, nerringas och mejlbombas av div. info-begäran från 2000 möpar härifrån Soldf. :( :P
Sverige måste väll ha världens största register över iallfall halva befolkningen (männen). Hur vi har mått genom historien (sen allmänvärnplikt infördes), längd, vikt, styrka, kondition, sjukdomar m.m.
Måste finnas grym statistik.
:P
Och nu finns det en post till om dig Mårten...
"Bråkmakare som slet oss från vår fikarast för att skriva ut hans papper, MUST och SÄPO informerade"
Snart kommer en flock herrar i svarta rockar och som bär solglasögon dygnet runt att börja svansa runt din bostad, de vet vart du bor...
Det lär ju fan registreras att jag har begärt ett registerutdrag. Jag tyckte att städaren i mitt trapphus hade en öronssnäcka idag, liksom den trevlige mannen i närbutiken.
Civil Skyddsvakt
Feb 4 2004, 06:02
Man kan alltid begär utdrag enligt 10 § datalagen samt 26 § personuppgiftslagen.
Då är myndigheten/företagen skyldiga enligt lag att skicka hem alla uppgifter som finns registrerade.
Dock fungerar det inte alltid hos SÄPO
QUOTE (Civil Skyddsvakt @ Feb 4 2004, 06:02 )
Man kan alltid begär utdrag enligt 10 § datalagen samt 26 § personuppgiftslagen.
Då är myndigheten/företagen skyldiga enligt lag att skicka hem alla uppgifter som finns registrerade.

Har du försökt??
QUOTE (Deron @ Feb 3 2004, 18:51 )
Sverige måste väll ha världens största register över iallfall halva befolkningen (männen). Hur vi har mått genom historien (sen allmänvärnplikt infördes), längd, vikt, styrka, kondition, sjukdomar m.m.
Måste finnas grym statistik.
:P
Den svenska mönstringsstatistiken anses vara en av de bästa statistiska källorna i världen över framförallt längd och vikt hos ett folk. Alla andra tester har ju ändrats med tiden men just längd och vikt mäts ju på samma sätt idag som för 100 år sedan.
Så nog är det grym statistik, alla unga män mäts och vägs, och det har pågått i över 100 år.
Dies irae
Feb 4 2004, 14:16
Nu har jag beställt, undrar vad dom har på mig??
"Insats Hv" nisse
Feb 4 2004, 18:09
Då var man ännu en av de andra MÖP:arna här... ska bli kul och se om vad som finns...
QUOTE (danno @ Feb 4 2004, 10:30 )
Så nog är det grym statistik, alla unga män mäts och vägs, och det har pågått i över 100 år.
Vilket också har varit ett problem: eftersom statistiken varit för förbaskat bra för halva befolkningen har man inte brytt sig om att försöka få in motsvarande uppgifter för den andra halvan. Istället har de siffror man haft varit normgivande för hela befolkningen, vilket kanske inte alltid är så lyckat.
Fram för könsneutral mönstring så landets statistiker får lite jobb!
Civil Skyddsvakt
Feb 5 2004, 22:32
Har du försökt??
Nej, men både polismyndigheten (RPS) och Länsstyrelsen hade
en hel del registrerat.
QUOTE (Knekt @ Feb 5 2004, 17:00 )
Fram för könsneutral mönstring så landets statistiker får lite jobb!

Det är ju lite sent med tanke på att mätningen av män ligger 100 år före... men det är en riktigt tanke. Det finns dock ett stort statistiskt material även för den kvinnliga befolkningen och det är mätningarna som görs i skolan. Tjejer/kvinnor har ofta uppnått sin maxlängd i 15-årsåldern och alltså funkar de siffrorna rätt bra.
Dock finns det ingen central förvaring av den datamassan på samma sätt som Pliktverket har. Dessutom sträcker sig den mätningen inte lika lång tillbaka i tiden.
Om det är nåt vi svenskar gillar så är det att mäta, väga och lagra...
Snabeldraken
Feb 6 2004, 08:10
QUOTE (Civil Skyddsvakt @ Feb 5 2004, 22:32 )
Har du försökt??
Nej, men både polismyndigheten (RPS) och Länsstyrelsen hade
en hel del registrerat.
Faktum är ju att man faktiskt kan begära ut dokument från SÄPO bara man vet vilket man vill ha, nackdelen är dock en massa svarta rutor så det kommer typ stå: Det ----------------- Klar ------------------ Mycket----------- osv =)
Lindeberg
Feb 16 2004, 16:59
Fick hem allt idag, men inte REK-post (???)
Ganska kul läsning. Det bästa var ju klart "Pat är vältränad" B)
edit: Under "Krigsbefattniungskod" står det för mig: "373 Kompsjv Sjvgrp Rgb". I minvärld står RGB för RedGreenBlue, och är de tre färger som behövs för att få fram alla andra färger, men vad är Rgb för Pliktverket/Försvarsmakten?
Panzerfaust
Feb 16 2004, 20:14
Ska tillägga en sak, det kan vara bra att kolla vad dom har för info i pliktverkets system. På mig så står lite saker fel...
har man gjort GU på ett förband som forfarande finns kvar kan det vara bra att ändra nu annars kanske det är försent. Svårt att få tag på kompani chefer osv om dom kanske jobbar som kock i säffle eller liknande.
Har lyckats ändra en del, men inte allt...
Från A9 till I13.
På papprena står det GSU I13 resten Artss Älvdalen.
Pliktverket har mig som Bev-Soldat A9. medan mina papper jag fick har mig som Bev-GB I13.
Kan va värt att kolla upp sånt.
Jag va inte den första som fått fel uppgifter, en del hadde med nerläggningar osv att göra sa dom.
I verkliga livet va min Kompanichef på I13.
Men på pappret va han vid Artss och en helt annan person. Och jag flyttades över helt till I13 efter ca 6 månader och min Kompch vid I13 va officielt min chef då sa dom. Men detta har inte pliktverket fått in.

EDIT:
Har du bytt tjänst under din GU, eller ryck in som annat än du skall rycka in som enligt inskrivningsbeslutet kan det vara bra att kolla med pliktverket direkt efter muck vad som står. Detta kan man göra genom ett telefonsamtal bara. Enkelt.
Dies irae
Feb 16 2004, 21:46
Märkligt så mycket dom har om en. Varenda övning med hemvärnet är dokumenterad. Blev 36 sidor om mig...
ibland händer allt på samma gång, idag kom mitt utdrag ur pliktverkets register, sedan fick jag ett samtal från hvkompC ang intro utb, 15 min senare ringde en rekryoff och medelande att jag skall infinna mig på F4 om en vecka.
Kimster
Feb 16 2004, 22:37
Slamarade till som satan i brevlådan idag..
en bibba på 85 sidor !

90% ointressant.. men ändå..
Panzerfaust
Feb 16 2004, 22:47
QUOTE (Kimster @ Feb 16 2004, 22:37 )
en bibba på 85 sidor !

85????
Fast det är klart, antar att utlandstjänsten och beredskaps grejset tar rätt mycket plats? Kan tänka mig at det är flera sidor för varje utlands period...
tänk då den som ni snackar om i missions tråden, "siken" eller "piken" eller vad han nu kallades... han lär ju ha flera hundra sidor.
Fick mina 20 sidor idag, men jag måste säga att jag är besviken. Eller ska jag kanske bli glad över allt som saknas? Storebror kanske inte har sån örnkoll ändå?

Varken utlandstjänst eller några år i Driftvärnet fanns med. Det verkar som om det inte finns något registrerat inom Driftvärn/HV tills dess att jag blev ordinarie HV-man 1998.
6 år är borta! Känns som rena agentfilmen!

Men kul att se att var och varannan liten HV-övning finns noterad. Jag var tydligen på en övning i Plutons Strid 981107!
Men ingenting om sjukdomar under lumpen, konsigt nog. Min vecka med rännskita på regementssjukhuset finns inte med!

Jag som var så trygg i min förvisning om att Kungen hade koll på min avföring!
A2Keltainen
Feb 16 2004, 23:59
För cirka fem år sedan så skrev jag faktiskt till SÄPO och bad att få ta del av allt de eventuellt hade om mig i sina register. Svaret jag fick var att de inte kunde ge mig någon information, och att det antingen kunde betyda att de inte hade något om mig, eller att de inte ville ge ut det de hade. Jag tror personligen mer på det första av de två alternativen. Jag skulle vilja veta vad finska försvaret har om mig i sina register, men har inte orkat bemöda mig om att kolla upp om man får ta del av de uppgifterna, och hur man i så fall gör. Annars så blev det allmänt rätt så mycket administrativt kaos när jag började min tjänstgöring i Finland, då:
1. Jag stod skriven i min mors hemkommun i Finland, trots att jag enbart satt min fot där ungefär fem gånger.
2. Jag (eller rättare sagt mina föräldrar) hade bytt efternamn, och alla de finska registren enbart hade det gamla namnet.
3. Jag inte kunde min finska personbeteckning (personnummer), då jag aldrig tidigare behövt den.
Det var ett riktigt intressant tillskott till den första tidens allmäna förvirring som färsk rekryt.
Kimster
Feb 17 2004, 00:57
QUOTE (Panzerfaust @ Feb 16 2004, 22:47 )
en bibba på 85 sidor !

85????
Fast det är klart, antar att utlandstjänsten och beredskaps grejset tar rätt mycket plats? Kan tänka mig at det är flera sidor för varje utlands period...
tänk då den som ni snackar om i missions tråden, "siken" eller "piken" eller vad han nu kallades... han lär ju ha flera hundra sidor.
nej .. det fanns inte ett enda ord nånstans om nån utlandstjänstgöríng.
Panzerfaust
Feb 17 2004, 02:00
@kimster
öh... det va ju skumt? senaste vitsord bör ju finnas där? eller?
Fast iof så står det ju på ansökan till us att man ska skriva vitsord för senaste, så det läggs kanske inte in då? dåååålig stil.
Undrar om mitt test av könsskudomar stod med.... Vore ju jäkligt kul om varje plutch man får ska läsa det i papprerna
Dies irae
Feb 17 2004, 11:09
Pliktverket undrar nog vad fan som hänt, alla vill ha kopior...
QUOTE (Kimster @ Feb 16 2004, 23:57 )
QUOTE (Panzerfaust @ Feb 16 2004, 22:47 )
en bibba på 85 sidor !

85????
nej .. det fanns inte ett enda ord nånstans om nån utlandstjänstgöríng.
Vad Kimster försöker säga är att bunten mestadels bestod av sjukmönstringslappar :P ;)
Dedicated
Feb 17 2004, 11:16
QUOTE (Dies irae @ Feb 17 2004, 11:09 )
Pliktverket undrar nog vad fan som hänt, alla vill ha kopior...
Ungefär som när alla webshoppar plötsligt får enorma mängder beställningar på pryttlar nån förespråkat här på forumet och som sedan alla bara måste ha! SoldFForum, den dolda makten.......
Lindeberg
Feb 17 2004, 11:53
Jag undrar varför inte jag såg någon information om mitt enda besök hos sjuksyster.
Mina teorier:
1: Pliktverket har inte koll på alla dokument.
2: Det är inte samma person som har skickat till mig och Mårten (Mårten fick allt med REK-post, och med sjuksysterbesök).
3: Efterfrågan från SoldF:are som vill ha sina dokument är så hög så de slängt in en massa vikarier som gör lite fel... ;)
Lite småskumt i alla fall
Inga sjukbesök för min del heller, man tycker att mitt urledvridna knä åtminstone borde finnas noterat.
Däremot finns mitt mellanslag på hjärtat med från mönstringen. Lyckligtvis även resultatet från den civila utredningen som visade att det var ofarligt.
Kärnfrisk Akula
Panzerfaust
Feb 17 2004, 14:12
Inget sjukhus besök för mi del heller.
Trots att jag höll på att bli hemskickad pga det... låg tom på akuten flera dagar.
Inte ett rod i mina papper om det, inte vad jag kan se iaf.
Mårten
Feb 17 2004, 14:17
Jag undrar varför inte jag såg någon information om mitt enda besök hos sjuksyster.
Mina teorier:
1: Pliktverket har inte koll på alla dokument.
2: Det är inte samma person som har skickat till mig och Mårten (Mårten fick allt med REK-post, och med sjuksysterbesök).
3: Efterfrågan från SoldF:are som vill ha sina dokument är så hög så de slängt in en massa vikarier som gör lite fel...
Lite småskumt i alla fall
Jag tycker ju iofs att det är skandal att de skickar så pass personliga dokument med vanlig postgång. Skulle de komma på villovägar så skulle jag tycka att det var lite olustigt, även om det inte finns så mycket att tala om i min dossier. Det kan ju finnas personer som har saker i sin mapp som de känner är väldigt privata.
Vysotskij
Feb 17 2004, 15:20
QUOTE (Mårten @ Feb 17 2004, 14:17 )
Jag tycker ju iofs att det är skandal att de skickar så pass personliga dokument med vanlig postgång. Skulle de komma på villovägar så skulle jag tycka att det var lite olustigt, även om det inte finns så mycket att tala om i min dossier. Det kan ju finnas personer som har saker i sin mapp som de känner är väldigt privata.
Det tycker inte jag.
Det får anses vara en kalkylerad risk när man ber dem skicka handlingarna med post. Är du beredd att betala kan de säkert skicka rek. Annars bör kungen spara våra pengar till bättre dagismat, lägre skatt eller fler ksppatroner.
Mårten
Feb 17 2004, 16:29
"All hantering sker naturligtvis utifrån bestämmelserna i sekretesslagen. För att ta del av information om en enskild person krävs hans/hennes medgivande. Kopior av journalhandlingarna sänds i rekommenderat brev till den enskilde eller handläggare vid t ex försäkringskassa/försäkringsbolag."
Okej, det är klart att inte alla tycker som jag... Men de borde ju isf ta bort denna text från sim hemsida.
Vysotskij
Feb 17 2004, 18:27
Med den texten i handen tycker jag att du ska skriva till Pliktverket och klaga på att de skickar med ordinarie post. I det här fallet bryter de ju mot sina löften.
QUOTE (Mårten @ Feb 3 2004, 09:09 )
Jag tror att pliktverket tillhandahåller dessa dokument till t.ex försäkringskassan för att se om någon har en historia där man har t.ex fejkat sjukdomar för att man är arbetsskygg eller liknande.
Jag är inte så säker på det. Är inte Pliktverlets register hemliga med tanke på den personliga integriteten? Jag har sett ett utdrag på mina värden från mönstringen och på det pappret satt det en hemligstämpel som såg ut att ha följt med från utskriften.
Vi ska nog inte vara oroliga över att någon annan än vi och Pliktverket läser de där uppgifterna. Då det gäller civila hälsojournaler så vet jag att det bara är sjukvårdsutbildade med tystnadsplikt som får handha dem.
QUOTE (Mårten @ Feb 17 2004, 16:29 )
"All hantering sker naturligtvis utifrån bestämmelserna i sekretesslagen. För att ta del av information om en enskild person krävs hans/hennes medgivande. Kopior av journalhandlingarna sänds i rekommenderat brev till den enskilde eller handläggare vid t ex försäkringskassa/försäkringsbolag."
Okej, det är klart att inte alla tycker som jag... Men de borde ju isf ta bort denna text från sim hemsida.
I den citerade texten nämns uttryckligen att detta gäller journalhandlingar. Med journalhandlingar torde endast avses journaler förda av t ex läkare, sjuksköterska eller psykolog. Om materialet från Pliktverket inte innehåller sådana handlingar får man motsatsvis tolka texten som att Pliktverket kan skicka dem på annat sätt än med rekommenderat brev.
Skandevall
Feb 17 2004, 22:33
DannoQUOTE
Fran pliktverkets hemsida:
PliktverketQUOTE
Pliktverket mäter och väger inte längre alla mönstrande. I huvudsak mäts och vägs endast de som kan vara aktuella för plikttjänstgöring med hänsyn till sina övriga mönstringsresultat
Lite synd tycker jag... :(
Sverige var ju ett foregangsland med statestik, personnummer osv. och tabellverket, foregangaren till SCB, inrattades redan pa 1700-talet.
Vikström
Feb 17 2004, 23:57
QUOTE (Skandevall @ Feb 17 2004, 22:33 )
Fran pliktverkets hemsida:
PliktverketQUOTE
Pliktverket mäter och väger inte längre alla mönstrande. I huvudsak mäts och vägs endast de som kan vara aktuella för plikttjänstgöring med hänsyn till sina övriga mönstringsresultat
det betyder nog forfarande att dom mäter och väger dom allra flesta, även dom som hamnar i utbildningsreserven "kan vara aktuella för plikttjänstgöring". Det är som jag tolkar det bara dom som får frisedel som inte vägs och mäts och det är väl inte så många?
Skandevall
Feb 18 2004, 00:40
Tittar man pa statestiken fran 2002 pa Pliktverkets hemsida sa skrevs ca 16 000 in for varnplikt, ca 6 700 hamnade i utbildningsreserven, medan nastan 21 000 av totalt ca 44 000 monstrande inte alls var lampliga for lang utbildning.
Med andra ord borde val samtliga dessa 21 000 fa frisedel? Sen varierar det nog i vilken del av monstringsprocessen som folk ar nar de far frisedel. Jag "hann" bara gora horseltest innan synen var pa tur och dar kom frisedeln direkt. Men nar jag monstrade andra gangen mattes langden i samband med styrketestet for att kunna rakna ut vardet, och sa langt tror jag inte alla kommer i processen, om ni forstar vad jag menar. Manga som far frisedel fosvinner nog pa syn-och horseltest och dessa gors sannolikt innan langdkontrollen.
// Skandevall
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.