undass
Jan 28 2004, 00:54
Jag håller på att planera min sommar och med lite tur så kommer påbörjad värnplikt som underrättelseassistent i flygvapnet då att ingå. Så jag undrar om det är någon här på forumet som vet exakt vilket datum som undass rycker in i år.
Jag har ringt UndSäkC men har inte lyckats nå någon som kunde svara.
Hur lång tid är utb 10 eller 11 månader ?
11 mån = i början av juli
10 mån = 5 augusti
borde vara så ifall inte minnet sviker mig nu..
Calle no1
Jan 28 2004, 13:37
Hej på er.
Utbildningen klassas som 12 månader (PB), men är egentligen 11,5 mån.
Inryck sker i början av juli på K3 (Livskvadron) Det har varit tal om att ändra detta pga K3 inte anser sig ha tid/pengar att utföra utbildningen. Men när min årskull utvärderade året var alla eniga om att GSU'n skall vara kvar på K3. Nuförtiden finns det också "undbiträden" som utbildas ute på flottiljerna samt några veckor på UndSäkC. Det är nytt för i år och jag har ingen uppfattning om deras egentliga funktion.
Edit: Grisfingrar
jag ska på x-mönstring för Aundass 12 (inte för att jag tror att jag fixar det, men vaffan). ska FVundass dit samtidigt eller?
Cullipop
Jan 29 2004, 21:47
ja ska nu på tisdag för FVundass. Jag hoppas verkligen jag blir antagen.
QUOTE (Cullipop @ Jan 29 2004, 21:47 )

När mönstrade du då?..
Jag mönstrade nämligen 18:e november och det verkar som om jag kommer få extramönstra nästa period efter att ha snackat me dem på FMundsäkc?!.. Ska dock få besked om vilken placering jag fått nu v.6 - 7.. Men det blir väl ingen överraskning där då jag antagligen bara kommer att komma in på F7 såtenäs..
Känns lite konstigt för när jag ringde mönstringskontoret här i GBG så fick jag reda på att bara mitt andrahandsval stod med, dvs Flygmek på F7 såtenäs.. Verkade nästan som om de slarvat bort mitt förstahandsval. Hur man nu gör det när de e inskrivet i datorn.. Hursomhelst så skulle de inte förvåna mig om de "tappat bort" min ansökan till FVundass också..
Hur gör man på mönstringen om man vill göra lumpen som FVUndAsse? Säger man det, och dom tar med det i beräkningarna, eller skriver man ner det i en ansökningsblankett eller vad gör man?
QUOTE (Ibsen @ Jan 30 2004, 14:22 )
Hur gör man på mönstringen om man vill göra lumpen som FVUndAsse? Säger man det, och dom tar med det i beräkningarna, eller skriver man ner det i en ansökningsblankett eller vad gör man?

Inskrivningsförrättaren fyller i en ansökningsblankett åt dig
Cullipop
Feb 1 2004, 20:22
QUOTE (Tuomi @ Jan 30 2004, 12:56 )
QUOTE (Cullipop @ Jan 29 2004, 21:47 )

När mönstrade du då?..
Jag mönstrade nämligen 18:e november och det verkar som om jag kommer få extramönstra nästa period efter att ha snackat me dem på FMundsäkc?!.. Ska dock få besked om vilken placering jag fått nu v.6 - 7.. Men det blir väl ingen överraskning där då jag antagligen bara kommer att komma in på F7 såtenäs..
Känns lite konstigt för när jag ringde mönstringskontoret här i GBG så fick jag reda på att bara mitt andrahandsval stod med, dvs Flygmek på F7 såtenäs.. Verkade nästan som om de slarvat bort mitt förstahandsval. Hur man nu gör det när de e inskrivet i datorn.. Hursomhelst så skulle de inte förvåna mig om de "tappat bort" min ansökan till FVundass också..
Jag mönstrade den 13 maj förra året så då får jag tiden nu. Dessa mönstringsförfattare är lite mysko...hoppas du kommer med iallafall!
Cullipop
Mar 21 2004, 12:42
Tjo! nån som fått svar om inryck till FVundass? de skulle kommit nu i veckan men mitt har inte dykt upp, börjar bli lita svitt nu....
Inryck för FVUndass sker 28:e juni, enligt de som extramönstrade samtidigt som jag själv. Funny story actually, alla vi som mönstrade samtidigt bytte email-adresser med varandra, efter ett tag visade det sig att alla hade fått besked utom jag.
Föga förvånad men väl frustrerad ringde jag FMUndsäkC i tisdags för att få klarhet i ärendet. Jag fick då beskedet att jag var ställd som 2:e reserv och är därmed i praktiken rökt. Intressant förfarande detta att inte höra av sig överhuvudtaget till de som blev reserver medan rejectees och aceptees får prydliga brev. En god gissning skulle vara att du också är reserv. Ring och hör dig för.
PS En annan grej man kan fundera över är hur reservförfarandet går ihop med policyn att i mesta möjliga mån ta in alla som anses dugliga. Troligen är anledningen för djup för mitt enkla sinne. DS
Vysotskij
Mar 25 2004, 10:53
@ trq:
Jag tror inte att du ska betrakta dig själv som rökad. Av dem som sökt kan folk bli antagna till andra vpltjänster som de av någon anledning prioriterar, vilja fortsätta ett år på högskola eller något annat.
Andrereserv mitt år på TolkS (vi var visserligen fler än vad ni sannolikt kommer att bli; 24 inkallade GU-elever) påbörjade utbildningen med oss och gick ut med mycket gott resultat.
Håller tummarna för dig.
Andre reserv låter nog bättre än vad det egentligen är, i alla fall när det rör sig om en specialutbildning likt undass; de som plockas in är med stor sannolikhet motiverade.
Dessutom gjordes det klart för mig att oddsen inte var till min fördel, märkligt nog motiverades detta med de allmänna besparingarna inom försvarsmakten. Resonemanget avslutades med uppmaningen att jag inte skulle "hoppas för mycket", just på grund av besparingarna märkligt nog. Lite svårt tycker jag nog allt det är att koppla nedskärningar till att folk med liten sannolikhet kommer tacka ja till andra utbildningar. Möjligen hade jag fått mer info om jag tagit den diskusen, men motivationen var inte på topp för ordvändande just då.
Sillen
Mar 27 2004, 00:28
QUOTE (trq @ Mar 27 2004, 00:18 )
Dessutom gjordes det klart för mig att oddsen inte var till min fördel, märkligt nog motiverades detta med de allmänna besparingarna inom försvarsmakten. Resonemanget avslutades med uppmaningen att jag inte skulle "hoppas för mycket", just på grund av besparingarna märkligt nog. Lite svårt tycker jag nog allt det är att koppla nedskärningar till att folk med liten sannolikhet kommer tacka ja till andra utbildningar.
Besparingarna kanske orsakar att folk inte har några andra utbildningar att tacka ja till, för att de helt enkelt har tagits bort.
Besparingarna kanske orsakar att folk inte har några andra utbildningar att tacka ja till, för att de helt enkelt har tagits bort.
Calle no1
Mar 27 2004, 18:37
QUOTE (trq @ Mar 24 2004, 20:19 )
PS En annan grej man kan fundera över är hur reservförfarandet går ihop med policyn att i mesta möjliga mån ta in alla som anses dugliga. Troligen är anledningen för djup för mitt enkla sinne. DS
Man vill inte ta in mer än max 20 personer till FV undass. Så var det på min tid (02/03) och som klimatet är nu lär dem ju inte ta in mer...
20 nämndes som ett riktmärke även under årets upplaga av extramönstringen. Det som betonades var dock "vi tar in alla som vi tror klarar det".
Hur det nu är med den saken är egalt i detta skede, skrev mest ned det i terapisyfte/kuriosa.
Hursomhelst tog de bara in 18 detta år.
edit:
Cullipop
Mar 31 2004, 14:27
Sicket bajs! fick besked idag från pliktverket att jag inte kom in på FVUndass....ska skicka och försöka få förnyad prövning.
fick besked idag från pliktverket att jag inte kom in på FVUndass
Då är vi två
Cullipop
Mar 31 2004, 18:36
trg: Vi får gråta tillsammans. Så var hamnar du nu då?
Cullipop
Apr 4 2004, 20:32
trg: SkyttePB i Skövde, P4
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.