Speedy2
Jan 26 2004, 17:38
Jag deltog i en Basic här förleden, då var ett moment vapenkännedom.
Den gick ut på att plocka i sär Ak4an och därefter sätta ihop densamma.
Tempot var makligt i jämförelse med mina minnen från Gu.
Dock kan jag inte dra mig till minnes vilka tider som gällde för isärtagning
repektive ihopsättning, inte heller hur mycket som skulle plockas ner.
Kan någon vänlig själ delge mig dem uppgifter jag söker?
1 Tid isär
2 Tid ihop
3 Hur mycket skall demonteras vid detta prov.
Bifoga om möjligt källa.
Tack på förhand Speedy.
Ps finns det någon annan tråd som jag missat i detta ämne, vänligen länka dit Ds
QUOTE (Speedy2 @ Jan 26 2004, 17:38 )
Jag deltog i en Basic här förleden, då var ett moment vapenkännedom.
//klipp
Du deltog i vad????
Fattar inte riktigt vad det står.
Under vilka föutsättningar plockade ni med AK4?
Ett förtydligande är på sin plats eller så är det bara jag som behöver mer allmänbildning.
//C
"Insats Hv" nisse
Jan 26 2004, 17:57
Så vitt jag vet så använder man sig inte av det längre inom HV utan det är enbart så man ska lära känna "gamla Bettan" eftersom de flesta är bundis med AK5. På min basic hade vi inte hellre något tidskrav.
Speedy2
Jan 26 2004, 18:29
Som Nisse skriver finns inga utalade tidskrav i Hv,gubbarna skulle väl skita på sig om man sa att, nu plockar vi ner Akn tid till detta 20 sek på mitt komando STARTA
Dock fanns tidskrav när jag gjorde Gu.
Men men Vilka tidskrav gäller för Ak5 då och hur mycket skall plockas isär?
@69:an Basic eller Basicövning är precis vad det låter som.Man visar att man kan ladda och göra patron ur samt träffa en tredjedelsfigur på 100m.
Ofta finns någon typ av sjukvårds/NBC moment med i övningen.
Det är ett krav att man visar sig åtminstånde vid ett av de oftast två övnings tillfälle som erbjuds årligen. Om man inte åker dit så åker Akn tillbaka till kasunen.
Mvh Speedy
Speedy: 25 sek isär 45 ihop daglig tillsyn
ifall jag kommer ihåg rätt så tar du isär så här
bort med kolven,pistol greppet sen allt på slutstycket (eller vad det nu heter)
förutom den lilla grejen som låser fast hylsorna
blev det otydligt nog?
är inte 100% säker på sekunderna men det finns inge krav på tid i HV vad jag fattade var vpl tider dom sa tror jag.. minnet sviktar lite grann
Källa: intro kurs HV nov-03
Speedy2
Jan 26 2004, 20:58
@Toord
Ja det börjar komma igen och jag har testat lite, så tiderna är nog ganska rätt.
Dock så plockade jag bort/ner Kolv,Underbeslag,Slutstycke i 5 delar och
handskydd.
Så nu är den stora frågan SKALL HANDSKYDDET TAS BORT??????
Där om tvistar de lärde och det finns det vanligtvis gott om på detta forum kom
igen nu ! Vapenfeticister förene eder!
Fu Gson
Jan 26 2004, 21:28
Vid daglig tillsyn skall inte handskyddet tas bort, så är jag lärd och så gjorde jag under 10 månader. Källa på det, Eksjö Garnison ;)
En annan relaterad fråga, ingår mantelrörelse och blindavfyrning i tidskraven enligt er?
mekanism ( :P ) rörelse och mantel rörelse ingår.
(jag har fått lära mig att det heter mekanism iaf)
QUOTE (Speedy2 @ Jan 26 2004, 18:29 )
Basic eller Basicövning är precis vad det låter som.Man visar att man kan ladda och göra patron ur samt träffa en tredjedelsfigur på 100m.
Ofta finns någon typ av sjukvårds/NBC moment med i övningen.
Det är ett krav att man visar sig åtminstånde vid ett av de oftast två övnings tillfälle som erbjuds årligen. Om man inte åker dit så åker Akn tillbaka till kasunen.
Blir du inte GODKÄND, åker vapnet in. Visst, om man inte gör övningen så åker vapnet in - inget snack om det. Men det finns de som gör övningen, men som ändå inte blir godkända

. Skrämmande.......
Kimster
Jan 26 2004, 23:12
Jag vet inte om det framgått, men tidskraven är borta i hela FM på isär-ihop på vapen.
QUOTE (Kimster @ Jan 26 2004, 23:12 )
Jag vet inte om det framgått, men tidskraven är borta i hela FM på isär-ihop på vapen.

Varför?
AdamKalle
Jan 27 2004, 01:19
QUOTE (Ralph @ Jan 27 2004, 00:33 )

Varför?
Kanske tidsbrist, vet att det genomgående var ett gissel när jag gjorde lumpen. :(
Sir Vival
Jan 27 2004, 01:25
QUOTE (Ralph @ Jan 27 2004, 00:33 )

Varför?
Eligt SäkI.
[quote=s2s,Jan 26 2004, 21:53 ]
[/QUOTE]
Blir du inte GODKÄND, åker vapnet in. Visst, om man inte gör övningen så åker vapnet in - inget snack om det. Men det finns de som gör övningen, men som ändå inte blir godkända

. Skrämmande....... [/quote]
Det är sorgligt, men på våra Basic övningar så börjar skjutinstruktörerna med att säga att "alla kommer att bli godkända så ni behöver inte vara oroliga". Jag har deltagit senaste starten för två årsedan och det har varit samma sak varje gång.
I år kommer jag skita i Basic övningen på grund av detta, men det jag tror inte att någon bryr sig om det.
Förövrigt anser jag att personer som inte kan hantera vapnet ska skickas hem.
QUOTE (toord @ Jan 26 2004, 20:04 )
den lilla grejen som låser fast hylsorna
Utdragaren...?
Med risk för att låta som en gammal fossil (vilket jag antagligen är), så tycker att det är skrämmande att vapenkännedomen tycks prioriteras så pass lågt i dagens FM. OK, kanske inte ett tidskrav, men ta isär/sätta ihop vapnet ska väl iaf övas. Framförallt i mörker.
Lt. Payne
Jan 27 2004, 11:37
Med stor risk för att låta som en ännu äldre fossil (Vilket jag är!) måste jag säga,
-För H-e!!
-Kan ni inte vapnet ska ni låta bli det! ;)
Och med risk för att låta som en gammal John Wayne-figur:
VAPNET ÄR DIN LIVFÖRSÄKRING!
Allvarligt talat, lär er plocka isär och ihop vapnet så att kunskapen sitter i reptilhjärnan. Utnyttja varje ledig stund, var inte rädd för att göra fel eller fråga, Släng mössan uppochner på marken framför dig, vänd hjälmen bak och fram så att du inte ser, plocka isär vapnet, lägg delarna i mössan så att de inte blir smutsiga eller försvinner i terränglådan.
Uprepa detta så ofta du kan, en dag kan ditt vapen vara skillnaden mellan en liksäck och en ny dag..

/Tillägg:
Det är inte fel att inom grp/plut tävla om vem som är snabbast, sånt stärker gemenskapen och höjer utbildningsnivån.
Sir Vival
Jan 27 2004, 12:41
QUOTE (Lt. Payne @ Jan 27 2004, 11:37 )
/Tillägg:
Det är inte fel att inom grp/plut tävla om vem som är snabbast, sånt stärker gemenskapen och höjer utbildningsnivån.
Sant, men gäller det isärtagning och ihopsättning av ett vapen, så tullar man tyvärr på SäkI regler.
QUOTE (Sir Vival @ Jan 27 2004, 13:41 )
/Tillägg:
Sant, men gäller det isärtagning och ihopsättning av ett vapen, så tullar man tyvärr på SäkI regler.
Förklara gärna varför man tummar på reglerna i SÄKI om man skulle ha tex grupptävlan med isärtagning,ihopsättning av AK??
Jag menar om nu personerna i gruppen är utbildade på sin Ak så kan väl inte SÄKI blandas in ??? eller?

EDIT: prinskorvar till fingrar
Mantelrörelse och blindavfyrning ingick enligt instruktörerna
Gator: Försvarar mig med att att jag endast har fått berättat för mig 1 gång vad delarna heter och har fortfarande bara into kursen till HV vapen utb att stå..
ser mig själv som ganska snabb på isär/ihop fråga Fu_Fredriksson vem som spöade instruktören
Raptor
Jan 27 2004, 14:17
I beredskapsplutonen anno 2000 hade vi isär/ihop AK4 på tid. Det var ett tämligen lekfullt moment som i grova drag gick ut på att springa fram till position 1 och sätta ihop bössan. Därefter springa till position 2 där ett laddat magasin fanns. Sedan ladda och sätta tre skott på en helfigur på 50 (?) meters avstånd. Tidskravet var typ två minuter eller nåt, kommer inte riktigt ihåg.
Hur som helst, jag flyger som skjuten ur en kanon fram till AK4 när starten går och monterar väldigt skickligt ihop bössan. Jag leder, jag är först och ska precis bara göra en funktionskontroll då jag ser att det ligger kvar en liten del på vapenrocken. (Kan det ha varit tändstiftet månne?). I vilket fall som helst behövs den för att fungera. Så det blir snabbt att ta isär hela bössan igen, i med delen och sedan ihop med den igen. Från först till sist på några sekunder.
Sedan tjurrusar jag till station 2 och lyckas sätta de här tre skotten med två (count em two) sekunder till godo. Det var en rolig övning ändå trots de lekfulla förtecknen. Jag tror också det är bra att lära sig ta isär bössan under stress. Det är förövrigt nationalsporten för närskyddare att ta isär AK5 på tid för att se vem som var snabbast. Rekordet för isär AK5 ligger på fjärde kompaniet på fem sekunder. (Bevittnat av mig personligen). Det är vad man kan göra med för mycket fritid det.
Våran gruppchef (och nsky kan intyga

) har drillat oss ganska hårt vad gäller ihop och isär, både i ljus och i mörker.
Då våran nyaste medlem, en helt nymuckad lite tomte :P till skillnad från oss andra haft AK4 i lumpen så var hon bland de snabbaste att fixa det fast vi övat en massa gånger innan.
Gissa om man blev lite sur då.
Detta innan hon gått HV:s intro.
Tycker för övrigt att intron borde bli bättre.
Gärna en sammanhängande helg med RIKTIGA KRAV.
Sir Vival
Jan 27 2004, 14:33
QUOTE (JBP @ Jan 27 2004, 12:53 )
QUOTE (Sir Vival @ Jan 27 2004, 13:41 )
/Tillägg:
Förklara gärna varför man tummar på reglerna i SÄKI om man skulle ha tex grupptävlan med isärtagning,ihopsättning av AK??
Jag menar om nu personerna i gruppen är utbildade på sin Ak så kan väl inte SÄKI blandas in ??? eller?

EDIT: prinskorvar till fingrar
Enligt SäkI så får ladda/ptr ur samt isärtagning/ihopsättning inte ske med "tidsprestation". Det har inget med att göra vilken beväpning man har...
Sir Vival
Jan 27 2004, 14:47
Jag kan inte hitta i SäkI att man inte får göra det på tid...
Möjligen är det en gammal uppgift (från min instr.utb -95). Någon som definitivt vet hur det förhåller sig???
Kimster
Jan 27 2004, 14:57
Anledningen jag fick förklarat för mig var att man övade sönder vapnena. Det var påfrestande och de fick slitskador.
Jag vet själv.. då jag "övade" sönder min plutch P88 då vi hade tidtagning på isärihop med den på skoj.
Jag fick mitt straff ja :P
Phaser
Feb 18 2004, 14:11
Jag vet själv.. då jag "övade" sönder min plutch P88 då vi hade tidtagning på isärihop med den på skoj. :P
Aj då låter inte bra
Att känna till sitt vapen, särkilt om man är GU utbildad på ett annat är a och o.
Även för gamla rävar som jag själv, är det inte fel att köra igenom momenten.
Så att de sitter i märgen.
Vilket gäller alla eldhandvapen tycker jag.
Vårda ditt vapen och behandla det som om det var en del av dig själv!
Det är det som är mellan dig å fi, glöm inte det!
Något jag missade?
Hmm... Om jag inte minns fel så tog vi isär ak4 på 40 s. Allt utom handskyddet. Slutstycket helt isärplockat förutom hylsutdragaren.
Ihop på... 60s? Länge sedan nu...
/
R
Phaser
Feb 19 2004, 12:21
60 sek för att sätta ihop ak4?
Låter väldigt mycket tycker jag.
Kommer inte ihåg tiderna riktig men jag har för mig 25/15 eller 30/20
på isär - ihop momenten...
På ak5 var det snabbare vill jag minnas, men där kommer jag inte ihåg tiden :(
Skulle vilja se strv besättning göra isär - ihop på sin strv på de tiderna ;)
No hard felling boys
Speedy2
Feb 19 2004, 20:39
QUOTE (Phaser @ Feb 19 2004, 12:21 )
Kommer inte ihåg tiderna riktig men jag har för mig 25/15 eller 30/20
på isär - ihop momenten...
Menar du att du plockar isär Ak4 an på 25/30 Sek? och ihop på 15/20 Sek???
Då är du kungen på det vapnet, utan protest från min sida.
Mvh Speedy
Nifelhel
Feb 19 2004, 22:09
Hmm mina bästa tider på ak4: Isär: 9sek Ihop: 21sek(med manöverkontroll)
Av med kolv och underbeslag samt plocka isär slutstycket(utom utdragaren då den kräver verktyg). Detta ansåg vara det man skulle kunna snabbt om något blev fel med vapent och det krävdes att man tog isär den fort samt fick ihop den snabbt.
Badboy
Feb 19 2004, 22:15
QUOTE (Sir Vival @ Jan 27 2004, 14:47 )
Jag kan inte hitta i SäkI att man inte får göra det på tid...
Möjligen är det en gammal uppgift (från min instr.utb -95). Någon som definitivt vet hur det förhåller sig???
Nej inte definitivt, (om du menar med källa ;) )
Jag har dock fått höra att tidskrav avskaffades med motiveringen att tidskrav inte främjar säker vapenhantering. Vapnet skall hanteras på ett säkert sätt, hastighet kommer alltid med erfarenhet.
Detta kan väl jämföras med att man skall ta på sig klättrarsele, koppla in sig och säkra sig (är ingen klättrarguru, om ni inte insett detta redan :P ), för att därefter hoppa över klippkanten, allt på kortast möjliga tid...?
Jag förutsätter att detta inte är normalförfarande ?
Säkerheten främst, ALLTID!
/Magnus B
Fredriksson
Feb 20 2004, 16:45
@toord: Nu ska vi inte vara sådana! ;)
Flamdämpare
Apr 6 2005, 09:36
Min egen reflektion..
I fred går säkerheten främst, ingen tvekan om det och det får inte heller finnas några sätt att undgå säkerhetstänkandet.
Men, Vi övar för krig (I teorin iallafall) Och i det läget har överlevandet Prio ett. Att snabbast möjligt kunna avhjälpa ett eldavbrott för att kunna fortsätta skjuta i syfte att vinna striden är i min värld en självklar egenskap.
Att låta vana soldater vidareutveckla och förbättra sina egenskaper i syfte att vinna striden är naturligt. Att öva att ta isär och sätta ihop vapnen med tidskrav i ovannämnda syfte är en förutsättning för att förbättra soldaternas egenskaper.
Att orsaken till förbudet skulle vara sönderövade vapen låter som en FMLOG-skröna.
Rickard N
Apr 6 2005, 09:45
Fast är inte utdragaren en av de stora eldavbrottsbovarna på ak4? Så om vi skall lära oss att snabbt avhjälpa eldavbrott så är det då logiskt att utdragaren med därför avsedd fjäder inte ingår i daglig tillsyn?
Kimster
Apr 6 2005, 09:45
QUOTE (Flamdämpare @ Apr 6 2005, 10:36 )
Min egen reflektion..
I fred går säkerheten främst, ingen tvekan om det och det får inte heller finnas några sätt att undgå säkerhetstänkandet.
Men, Vi övar för krig (I teorin iallafall) Och i det läget har överlevandet Prio ett. Att snabbast möjligt kunna avhjälpa ett eldavbrott för att kunna fortsätta skjuta i syfte att vinna striden är i min värld en självklar egenskap.
Att låta vana soldater vidareutveckla och förbättra sina egenskaper i syfte att vinna striden är naturligt. Att öva att ta isär och sätta ihop vapnen med tidskrav i ovannämnda syfte är en förutsättning för att förbättra soldaternas egenskaper.
Att orsaken till förbudet skulle vara sönderövade vapen låter som en FMLOG-skröna.
Inte då. Har personligen varit med om 3 tillfällen där vapen har gått sönder iom övandet av isär och ihop på tid 2 gånger med stressade soldater och och ivrigt befäl. bl.a en Kulspruta 90 som gick sönder.
En annan gång då jag sjäv hade sönder en P88 då jag försökte få ihop den på några sekunder.
Så nog går det sönder alltid.
Förstår inte varför de skulle "hitta på" att nått skulle gå sönder iom tidskrav, vad skulle de vinna på det ? ...mer än att de vill slippa laga vapen hela tiden just pga att de går sönder vid övande med tidskrav.
Fu Gson
Apr 6 2005, 09:51
...”När det gäller tidskrav vid isärtagning och i hopsättning av ak 5 stämmer det att tidskraven är borttagna. Orsaken är att vapenteknikerna upptäckte en ökad slitage på vapnet som orsakades av att delarna snabbt skulle tas i sär eller ihop. Det medförde i vissa fall att man med våld försökte pressa delarna i sitt lägge, beroende på att man var tidspressad.
Tidskraven har varit borttagna i ett antal år.
Det finns inget förbud att öva med tid. Dock bör man fortfarande beakta slitaget. Inledningsvis är det inte första övningen soldaten skall genomföra.
Det kan vara en stegringsföljd då han/hon är väl förtrogen i isär och i hop, att öva detta.
M v h
Lars Ström
Arméns vapenofficer”
Ovanstående text är ett utdrag ur en mail konversation som en "internetbekant" hade med HKV alldeles nyligen.
Frågan torde vara besvarad, iaf gällande ak5 men det samma borde rimligen gälla för ak4 också.
Flamdämpare
Apr 6 2005, 10:00
"Att låta vana soldater vidareutveckla och förbättra sina egenskaper i syfte att vinna striden är naturligt."
Jag quotar mig själv.
"Att orsaken till förbudet skulle vara sönderövade vapen låter som en FMLOG-skröna."
Ja, Det var ju min personliga åsikt. Tackar Fu Gson för ditt förtydligande.
Jag tror liksom kimster m fl att problemet med sönderövade vapen existerar. En lösning borde vara särskilda vapenexercis/närkampsvapen. Dessa skulle lämpligen vara modifierade så att de är omöjliga att använda skarpt och vara tydligt utmärkta med t ex avvikande färg. En plutonsuppsättning per kompani kunde kanske vara lämpligt. Men det kostar ju ett par kronor, så det lär väl inte hända i FM.
OT: Ett annat problem är att man vårdar sönder vapen inom FM. Mindre begåvade fänrikar m fl kräver att allt ska blänka och då blir det inte de varsamma vårdmetoderna som används. Man ska t ex inte använda mora och stålull för att vårda ak5. Sitter skiten så hårt att den inte går bort med CLP och nylonborste ska den få sitta tills viloverkstaden kan gå på den med lösningsmedel och ultraljud.
AdamKalle
Apr 6 2005, 10:34
QUOTE (Inf @ Apr 6 2005, 11:21 )
OT: Ett annat problem är att man vårdar sönder vapen inom FM. Mindre begåvade fänrikar m fl kräver att allt ska blänka och då blir det inte de varsamma vårdmetoderna som används. Man ska t ex inte använda mora och stålull för att vårda ak5. Sitter skiten så hårt att den inte går bort med CLP och nylonborste ska den få sitta tills viloverkstaden kan gå på den med lösningsmedel och ultraljud.
Då ska man inte göra som killen som under vård efter fältvecka fått tag på en flaska lättflytande polermedel av något slag. Denna lyckades han välta och spilla ut medlet i rikliga mängder över samtliga vapendelar. Det blev blankt, väldigt blankt. Har för mig att hans eldavbrottfrekvens ökade något efter det.
Foxtrotcharliegrg
Apr 6 2005, 20:34
Perfekt användningsområde för alla AK4 som lämnas in i samband med byte till AK4B - Övningsvapen! Om man nu tvunget måste öva isär-ihop i all evighet..
Eller hamnar alla inlämnade AK4 i ett förråd "utifall att.."?
Har ännu inte själv lyckats övat sönder ett vapen, dock gick en stol sönder i samband med en "isär-ihop"-övning på tid med Kulspruta 90
Hört, eller word to that effect, under vårdpass i början av GU: "Fan vad den här pistongen var svart. Får jag lite putsduk så ska jag nog få den lika glänsande som pistonghuvudet..."
Flamdämpare
Apr 19 2005, 08:48
Jag försöker inte jämföra USMC med Hemvärnet. ställer mig ändå frågande till varför FM tagit bort tidskraven när USMC tydligen anser det vara värt risken och kostnaden med sönderövade vapen. De kanske har insett att man kanske kan hålla kompetensen och skärpan på soldaterna uppe med såna övningar?
Lite tragiskt att vi inte tillåts öva med tidskrav. Vapen att öva med finns i mängder och naturligtvis ska man inte öva med de vapen som ingår i förbanden utan använda särskilda vapen till sånt.
Länkar till bilder och info.
Kimster
Apr 19 2005, 08:54
Att man tagit bort kraven betyder inte att man inte får öva det.
QM insats komp
Apr 19 2005, 09:53

det enda vapen försvarsmakten fortfarande har tidskrav på är Pistol 88,
då är kraven 5 sec isär & 7sec ihop
QUOTE (Foxtrotcharliegrg @ Apr 6 2005, 20:34 )
Perfekt användningsområde för alla AK4 som lämnas in i samband med byte till AK4B - Övningsvapen! Om man nu tvunget måste öva isär-ihop i all evighet..
Eller hamnar alla inlämnade AK4 i ett förråd "utifall att.."?
Har ännu inte själv lyckats övat sönder ett vapen, dock gick en stol sönder i samband med en "isär-ihop"-övning på tid med Kulspruta 90
Hört, eller word to that effect, under vårdpass i början av GU: "Fan vad den här pistongen var svart. Får jag lite putsduk så ska jag nog få den lika glänsande som pistonghuvudet..."

Gissar på att inlämnade AK4:or ses över och modifieras till AK4B, just-in-case.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.