Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nya stridsportionen
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Norrlands_hjälte
Nya stridsportionerna..

Nya stridsportionerna finns att köpa, dock kostar dom en del.

//Frontsvin
JAS
Hej,

Är nästan 100 på att detta varit uppe innan men men...
De ser mkt trevliga ut men dyra som sagt och verkar bli mkt skräp över.

/JAS
Mats
Blir mycket lite, eller i alla fall mycket kompakt skräp över, mer än man kan säga om guldburkar.

FR2000 används av Svenska jägarförband och Svenska

förband i utlandstjänst.

Var det skämmigt att vi vanliga grunts blir försedda med dem också?
t0be
Hade nöjet att smaska i mig ett lunch-mål i onsdags och det var inte helt fel kan jag säga, Sej i tomatsås, chokladkaka, makrill och leverpastej i burk, vetekex, chokladpulver, tuggummi, påse med socker och salt, våtservett.

Stod mig riktigt bra på den lunchen kan jag säga!
JohnDoe
Varför har man tuggummi med i ransonerna?

Är det bara med som moralhöjare eller?

John
Mats
Ja, det är det nog.

Vanliga Stimorol tror jag det är. Gör mycket för stridsvärdet, fast borsta tänderna är bättre-
Mattsson
En snabb kalkyl:

2 personer som är ute i 14 dagar i skog/fjäll/whatever, så kosta enbart maten 9604kr!
fk_urb
QUOTE (Mattssonmannen @ Jan 25 2004, 18:33 )
En snabb kalkyl:

2 personer som är ute i 14 dagar i skog/fjäll/whatever, så kosta enbart maten 9604kr!

Köp fieldmeals enbart, samma käk, halva priset och kanske en tredjedel av vikten
106
Dessutom tar FR2000 mycket plats, skall man ha sådana för 14 dagar har man snabbt fyllt ryggsäcken. Men det är klart, jämförd med rations-kartongerna (storlek skokartong) med guldburk är de jättebra.
Mattsson
Folk kan börja undra varför man är ute och går med en 100l och en 70l ryggsäck. laugh.gif
EO4
QUOTE (106 @ Jan 25 2004, 19:10 )
Men det är klart, jämförd med rations-kartongerna (storlek skokartong) med guldburk är de jättebra.

Finns det dygnsstat i kartong numera? Back in da days kom de i påse...
GeBe
@ fk urb
Eller gör som alla andra: Köp makaroner, falukorv och bacon. Ta med havregryun till frukost så kommer du undan med hundra spänn och samma volym...

@E04
Fick dem i påse under GU(00-01) och i låda under KS(01-02, åren... ;) )
Verkar nästan som om systemen körs paralellt, vad nu syftet med det kan vara, var samma utgångstider på burkarna nämligen...

EDIT: Fippelfingarar
Ful
När man använder den där maten så gör man ju så att man plockar ut frukosten + huvumålen samt kanske lite godis att ha i fickorna, sen lämnar man resten hemma
fk_urb
QUOTE (GeBe @ Jan 25 2004, 20:46 )
@ fk urb
Eller gör som alla andra: Köp makaroner, falukorv och bacon. Ta med havregryun till frukost så kommer du undan med hundra spänn och samma volym...

"man kan icke leva på fieldmeals allena". Håller med fullt och fast. Tar gärna med basvaror ut i fält, billigt, lätt och det går att "piffa upp" kalloriintaget bra.
Gör gärna olika blandningar för olika typer av dagar/vandringar.

Min favvo för hyffsat snabb energi men ändå lite att ta av är:
Ziplockpåse innehållande 10-12 krossade digestivekex, 2-3 kart. russin, 1 krdmått salt och för dom som kan äta dem, två handfullar jordnötter. Förslut till 90% och tryck luften ur dem för att sedan försluta dom helt. Detta ger närmare 2000 kalorier som kan ätas direkt..

Fieldmeals är däremot ypperliga att ha med sig när tid är dyrbart. På HV övningar och utbildningar är det oftast det enda jag har med mig, ja förutom mina ziplock´s. Så slipper man ju disken smile.gif
GeBe
En annan favorit för extra energi mellan målen som jag har: mjölkchoklad, russin och jordnötter blandat i påse i benfickan. Bara att sticka ned handen och ta upp en handfull vid minsta paus eller t.o.m. under framryckning...
"Insats Hv" nisse
JAG SAKNAR NICKEL!!! angry.gif
henke
Dygnstat i Skokartong..

Innehållet på guldburkarna varierar och det finns 4 olika alternativ (tror jag)
Stor svart siffra 1-4 på locket.

Innehåll: (Fritt ur huvudet, med reservation för ev. felaktigheter)
2 st liten guldburk
1 st Chokladkaka
2 st druvsockerdryck
2 st Pansarkex
1 st Nickel
1 salt och 1 peppar
1 tepåse
1 Nescafe
1 sockerpåse
1-2 leverpastej

Alltså föredrog jag och min pluton iaf maten i följande ordning utanför campen.
1. lokalt inhandlat Pizza, Fanta Exotic, snickers, chips, bullar, mm.

2. Egen medtagen mat i form av risifrutti, frukt, mackor, snickers, etc från matsalen.

3. Amerikanska MRE som hamstrades av kompanierna/plutonerna och inte delades med till andra. Bestick, servetter, kryddor, tom tabasco, påse som via en kemisk reaktion värmer upp maten om det tillsätts några droppar vatten INGÅR!!

4. Norska FR2000 som tidigare beskrivits. Sej i tomatsås är inte direkt poppis dock pastan och massa små moralhöjande saker såsom tuggummi, vitamintablett, våtservett, bestick, mm.
Spritkök kärvs för det frystorkade.

5. Gamla Norska som kommer i 2 st mindre kartonger, A med frystorkad mat (Middag/lunch) B med godis, choklad, bestick servett, tuggummi och dryck, osttuber, mm (frukost).
Spritkök kärvs för det frystorkade.

6 Egen inköpt mat, dvs Nudlar i Mugg från US PX, köttsoppa från SWE PX

7. I absoluta nödfall tar man de svenska skokartongerna. De har oftast passerat "bäst före datum" och chokladen är ofta defekt; beige med mjölig hinna. Ibland har möss redan knapprat på visst innehål om de slunkit in i ett fordon/förråd.
Spritkök bör användas för guldburkarna.
Nickeln och kex är ofta det enda som används ur dem sedan kastas dem om inte kartongerna redan innan blir fuktskadade och går sönder i bilarna, mm.

Enligt svenska skatteregler förmånsbeskattas du 85% av ditt traktamente för fri frukost, middag och lunch. OAVSETT vilket alternativ du väljer ovan eller tom även om helt avstår från att äta/inhandlat egen, då du haft möjlighet att äta av Kungens kulinariska måltider. smile.gif
lvkv skytt
Inte klaga på de delikata kartongerna! Finns det nåt godare än en präriegryta som värmts i vattenkokaren under en skumpig framfart genom den norrländska skogen. En nickel som efterrätt så är måltiden komplett. Malajn.gif
A2Keltainen
QUOTE (JohnDoe @ Jan 25 2004, 16:45 )
Varför har man tuggummi med i ransonerna? Är det bara med som moralhöjare eller?

Färdig mat har ibland mindre tuggmotstånd än vanlig mat. Tuggummi kan då vara bra för att hålla käkmuskulaturen i trim. Tuggummi är dessutom vara bra för mun- och tandhygienen, förutsatt att det innehåller rätt saker. Jag skulle dock gissa att moralfaktorn är det främsta skälet till att de har med det i stridsportionen.
henke
Ang tuggummi är det ett utmärkt sätt att förbättra sin munhygienen i fält om man tex inte har möjlighet att ställa sig och borsta tänderna. med allt vad det innebör (tid, slösa vatten, avslöjande spår, mm), desutom är det ju ganska gott oxå.

Det är just avsaknaden av småsaker som skiljer de svenska portionerna från de modernare utländska. Tex inte behöva använda kök med tidskrävande, vattenslukande disk, tillagningstid, etc. Att sedan bifoga småsaker som kostar mkt lite är bra för moralen. Vitamintabletter, tuggummin, våtservett, plastbestick, mm. I ärlighetens namn hur många smälter snö före måltiden för att sedan tvätta händerna i ett tidspressat läge före maten, eller ens när vatten finns, även om Hyg. Off sagt det?
Jimbo
vårtservetten är utmärkt att "fält diska" sina bestick med...
Gotcha
Liiite off-topic, och jag har sökt lite granna, MEN...jag vill gärna ha "vanliga" VA-käket (blå band) och jag har sett flera företag med hemsidor som säljer det i varierande förpackningar till bra priser.

Men jag har förlagt adresserna (URL'erna) till dessa säljare - nån som kan påminna mig?
Vysotskij
QUOTE (Jimbo @ Jan 26 2004, 12:34 )

Blev det där riktigt rätt? Låter äckligt, tycker jag...
Johan ES
QUOTE (Gotcha @ Jan 26 2004, 15:59 )
Liiite off-topic, och jag har sökt lite granna, MEN...jag vill gärna ha "vanliga" VA-käket (blå band) och jag har sett flera företag med hemsidor som säljer det i varierande förpackningar till bra priser.

Men jag har förlagt adresserna (URL'erna) till dessa säljare - nån som kan påminna mig?

Jag har personligen köpt det från Mil-Con. Hittar det dock inte på hemsidan, ring och fråga (0413-310 30).

Annars kan du köpa från Active Life Equipment 12 potioner (en stor burk) kostar 115 SEK.

/Johan ES
Knekt
QUOTE (Jimbo @ Jan 26 2004, 11:34 )

Vad är det för fel på en bit lava och vatten?
APC-mannen
Nu när det ändå talas om rations, så har jag för mig att den franska varianten med konserver inte var alls så dum. I det paketet ingick även ett slags "kök" för uppvärming, har för mig att det var någon slags tabletter som man tände på. Förmodligen samma typ av tabletter som man som liten hade i sin ångmaskin från Hobbex.

I allafall Knekt lär känna till dem, då vi ätit sådana tillsammans. Var inte de ganska bra, eller har jag helt fel minnesbild?

Sen har jag även hört ett rykte som säger att det ska finnas franska officersrations som har små vinflaskor med i lådan, men det måste väl vara en myt?
2Sharp
QUOTE (APC-mannen @ Jan 26 2004, 17:07 )
Var inte de ganska bra, eller har jag helt fel minnesbild?

Jag tror att du slagit skallen i pebban och glömt bort hur vidriga de är.. ;)

Jag tyckte det var mycket linser och annat jox, inte min grej, men oavsett vilka burkar man käkar, käkar man tillräckligt mycket smakar det inte hallon i vilket fall som helst...

smile.gif

Dock smart och smidigt med det meta-tablett eldade köket, effekten är ju minimal men det är lite mysigt att värma maten på det.

Jag har för mig att jag faktiskt sett de rationsen med liten vinflaska? men jag är lite osäker... vill gärna ha det verifierat!
APC-mannen
QUOTE (2Sharp @ Jan 26 2004, 18:29 )
Jag har för mig att jag faktiskt sett de rationsen med liten vinflaska? men jag är lite osäker... vill gärna ha det verifierat!

smile.gif Ja, jag vill se i alla fall en bild på dessa officersrations, annars vågar jag påstå att 2sharp är den som slagit i skallen... smile.gif
danno
QUOTE (APC-mannen @ Jan 26 2004, 19:41 )
QUOTE (2Sharp @ Jan 26 2004, 18:29 )

smile.gif Ja, jag vill se i alla fall en bild på dessa officersrations, annars vågar jag påstå att 2sharp är den som slagit i skallen... smile.gif

Jag har också sett dem. Och ätit maten ur den (drack dock inte vinet). Den kontigaste grejen var nog den lilla baugetten som var snustorr och låg i en liten påse. Fransmän... tsk tsk...

Den äckligaste ration jag någonsin knaprat på är ändå den polska. Maken till äcklig sörja får man leta efter. Den ryska är inte långt efter.

Och, jo, vi försökte byta med alla vi träffade och lyckades rätt bra. Efter 4 veckor med svenska rations och sen 5 med brittiska ville man desperat ha variation!
A2Keltainen
QUOTE (APC-mannen @ Jan 26 2004, 18:07 )
Sen har jag även hört ett rykte som säger att det ska finnas franska officersrations som har små vinflaskor med i lådan, men det måste väl vara en myt?

När fransmännen stred i Vietnam så ingick pulvervin i deras ransoner. Vid slaget om Dien Bien Phu så släppte man dessutom ned riktigt vin i glasflaskor i fallskärm.
109 Eken
Finns det nåt godare än en präriegryta som värmts i vattenkokaren under en skumpig framfart genom den norrländska skogen. En nickel som efterrätt så är måltiden komplett.

Och det är ju SÅÅÅÅ kul att sitta eldvakt sen....Gaslarm! gasmask.gif
AdamKalle
QUOTE (109 Eken @ Jan 27 2004, 22:46 )
Och det är ju SÅÅÅÅ kul att sitta eldvakt sen....Gaslarm! gasmask.gif

Optimalt är att sova i puppa efter intag av präriegryta, så man bara behöver stå ut med sin egen gas. Fast är det vindstilla så.. gasmask.gif
109 Eken
Optimalt är att sova i puppa efter intag av präriegryta, så man bara behöver stå ut med sin egen gas. Fast är det vindstilla så.

Lär fladdra rätt bra i tyget då...alt. ser sovsäcken ut som en zeppelinare gasmask.gif
Helmersson
Är det Wafe som tillverkar nya stridsportinonen eller vem är det som gör det?

Helmersson camo.gif
Fj Fjun
Måste varna för de nya guldburkarna, värms med försiktighet då de har snäpplock a la civil Findus. Prova INTE ens dem i kombination med lågtrykspanna 101. Men spagetti bolognaisen(stavn.?) är fin.
Dock så undrar jag över näringsvärdet i den. Måste vara någon forma av moralhöjare? Man vet att någonstans på den där SJ pallen finns köttförssås...
Sen har burkarna blivit 25% större men med samma näringsvärde, undrar om dom blev 25% billigare för det?

Fj Fjun, tross guru.
jake the snake
QUOTE (Helmersson @ Mar 22 2005, 20:53 )
Är det Wafe som tillverkar nya stridsportinonen eller vem är det som gör det?

Helmersson camo.gif

Drytech
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.