Dygnstat i Skokartong..

Innehållet på guldburkarna varierar och det finns 4 olika alternativ (tror jag)
Stor svart siffra 1-4 på locket.
Innehåll: (Fritt ur huvudet, med reservation för ev. felaktigheter)
2 st liten guldburk
1 st Chokladkaka
2 st druvsockerdryck
2 st Pansarkex
1 st Nickel
1 salt och 1 peppar
1 tepåse
1 Nescafe
1 sockerpåse
1-2 leverpastej
Alltså föredrog jag och min pluton iaf maten i följande ordning utanför campen.
1. lokalt inhandlat Pizza, Fanta Exotic, snickers, chips, bullar, mm.
2. Egen medtagen mat i form av risifrutti, frukt, mackor, snickers, etc från matsalen.
3. Amerikanska MRE som hamstrades av kompanierna/plutonerna och inte delades med till andra. Bestick, servetter, kryddor, tom tabasco, påse som via en kemisk reaktion värmer upp maten om det tillsätts några droppar vatten INGÅR!!
4. Norska FR2000 som tidigare beskrivits. Sej i tomatsås är inte direkt poppis dock pastan och massa små moralhöjande saker såsom tuggummi, vitamintablett, våtservett, bestick, mm.
Spritkök kärvs för det frystorkade.
5. Gamla Norska som kommer i 2 st mindre kartonger, A med frystorkad mat (Middag/lunch) B med godis, choklad, bestick servett, tuggummi och dryck, osttuber, mm (frukost).
Spritkök kärvs för det frystorkade.
6 Egen inköpt mat, dvs Nudlar i Mugg från US PX, köttsoppa från SWE PX
7. I absoluta nödfall tar man de svenska skokartongerna. De har oftast passerat "bäst före datum" och chokladen är ofta defekt; beige med mjölig hinna. Ibland har möss redan knapprat på visst innehål om de slunkit in i ett fordon/förråd.
Spritkök bör användas för guldburkarna.
Nickeln och kex är ofta det enda som används ur dem sedan kastas dem om inte kartongerna redan innan blir fuktskadade och går sönder i bilarna, mm.
Enligt svenska skatteregler förmånsbeskattas du 85% av ditt traktamente för fri frukost, middag och lunch. OAVSETT vilket alternativ du väljer ovan eller tom även om helt avstår från att äta/inhandlat egen, då du haft möjlighet att äta av Kungens kulinariska måltider.