QUOTE(Angus @ Jan 25 2004, 16:11 )
När jag gick i 9:an och skulle välja gymnasielinje hittade jag Bernadottegymnasiumet (Åsö i Sthlm), och blev intresserad eftersom jag var helt inne på att bli polis, allt snack om förberedelse inför "säkerhetsyrken", kurser med t.ex. massage och polislära lät ju lockande.
MEN, så berättade min Syo för mig hur det låg till, Bernadottegymnasiumet är en IV-linje (alltså utan intagningspoäng) och har i huvudsak elever med stora skolproblem, och för att motivera och uppmuntra dessa att söka sig till dessa yrkesgrenar, vilket de vanligtvis inte gör eller får möjlighet till, så har man föreläsningar och små övningar med representanter från typ räddningstjänsten, försvaret och polisen, samtidigt som man försöker att klara den grundläggande behörigheten i kärnämnena.
Min Syo förstod inte varför jag hade fastnat för detta eftersom jag hade bra betyg, och hon försäkrade att om jag ville hamna inom något av dessa yrken så skulle jag gå en riktig gymnasielinje.
ALLTSÅ: Bernadottegymnasiumet är INGEN förberedande, eller specialingång till dessa yrken. Om du är normalbegåvad, glöm bernadotte och välj en vanlig linje på gymnasiumet och satsa på så bra betyg som möjligt.
that's it

Stämmer mycket bra, gick själv IV och vi hadde också sådär att man fick göra massa roliga saker som andra inte fick. Studiebesök osv. Massa saker för att ge motivation till skolkare osv.
Speedway, Gokart, äventyrs grejer, resa till spanien, prova rally bilar(!?), vi fick åka till stället som gör om bilar till handikapp fordon, ambulanser osv. Fick köra en 850 med ratt för fötterna, handgas. Fannas massa varianter. Personligen vad vanlig ratt med knopp samt handgas roligast!
Vi har gort massa andra saker också.
Hur som helst, "roliga" saker är ingenting som gör bernadotte gymnasiet speciellt... gäller många IV program.