Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Patrulltält 8
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > Materielplatsen
Laddslav
Jag satt och pillade med lite utr. som vi ska ha till ett soldatprov och när jag skulle bära fram två st Patrulltält 8 så kände jag att det ena tältet vägde nästan dubbelt så mkt som det andra tältet. Jag tog ut tälten för att kolla så ingen hade stoppat ner ett tolvtält eller liknande i påsen men visuellt så såg dom likadan ut. Så min fråga till er som kan sin sak är finns det olika typer/modeller av patrulltältet.???

//Laddis
Fu Bison
Det finns två versioner av Ptrltält 8, ett som heter just "ptrltält 8 "och ett som heter "ptrltält 8 fallskärmsjägare". Skillnaden på dessa två vet jag inte!
Det fanns även ett löst innertält, som kunde knytas fast inne i tältet, för att förbättra isoleringen mot kylan.Kanske hade ett av tälten ett sånt monterat, och var därav tyngre?!
mimesis
QUOTE (Fu Bison @ Jan 30 2004, 12:21 )
Det finns två versioner av Ptrltält 8, ett som heter just "ptrltält 8 "och ett som heter "ptrltält 8 fallskärmsjägare". Skillnaden på dessa två vet jag inte!
Det fanns även ett löst innertält, som kunde knytas fast inne i tältet, för att förbättra isoleringen mot kylan.Kanske hade ett av tälten ett sånt monterat, och var därav tyngre?!

Det finns åtminstone 2 olika typer av kaminer. En modell som ser ut som en vanlig kamin, och en modell som går att fälla ihop så att den inte tar så stor plats. Den hopfällbara hålls ihop av en vajer som spänns.
Fu Bison
Just det! Ptrltält 8 FskJ, har en hopfällbar kamin (M/76 om jag inte minns fel)
Kanske den även har en lättare väv?( Har sett en "Ripstop"-liknande väv)
Serg. Fjellman
QUOTE (mimesis @ Jan 30 2004, 13:33 )
Det finns åtminstone 2 olika typer av kaminer. En modell som ser ut som en vanlig kamin, och en modell som går att fälla ihop så att den inte tar så stor plats. Den hopfällbara hålls ihop av en vajer som spänns.

Har för mig att när laddslav fipplade med tälten så var inte kaminen i påsen. Det var altså endast övrig ingående grejor som "vägdes"...

//Sgt Fjellman
Razvedka
QUOTE (Fu Bison @ Jan 30 2004, 13:43 )

Har sett en modell som är slitsad och som det är tänkt att man skall sätta runt en trädstam...God tanke då man får camo, kaminrök i grenverk exvis gran, samt övrigt skydd mot element...såtillvida man inte är på kalfjället...Denna modell har använts av FJ ptrl då det var aktuellt!
Laddslav
QUOTE (Fu Bison @ Jan 30 2004, 13:43 )

Båda tälten som jag har hämtat ut har ripstop tyg, men jag har inte kollat om det finns något innertält i ena. Om så är fallet så har vi löst problemet biggrin.gif

//Laddis
BertilXerxes
Används dessa typer av tält numer? Jag har fått höra av kamrater från AJB att man bara kör med ouppvärmda tält typ KERON för att minska IR-signaturen nu.

Själv har jag lite svårt att se hur man upphåller stridsvärde vecka 2 utan att någon gång kunna torka kläder "på riktigt"... Vill man minska IR-signatur så är väl knappast utomhusbrasa att tillgå heller....
os frontale
Tyvärr är det inte ens Keron som används utan Nammatj 3 (Inte GT) vilket enligt mig är ett för litet tält för militära ändamål, speciellt vintertid.

Å andra sidan blir man väldigt bra på att klara sig på den utrustningen man har. Marschar man hela dagen får man en blöt fältskjorta, men om man får turen att kunna krypa in i sin sovsäck nån natt så byter man om till en torr. På morgonen så är det bara att packa ner den torra igen och ta på sig den nerisade och kalla fältskjortan igen och börja marscha, för man svettas som en gris inom 5 minuter sen ändå.

Detsamma gäller med övrig utrustning som t.ex handskar och filtladdar till jörnkängan. Strumpor torkar man i grenen under marsch. För att hålla värmejackan torr när det regnar/snöar så förstärker man under snödräkten även vid korta raster, allt för att hålla saker torrt.

Edit: Dock så brukar ett tält medföras i pulkan, tillsammans med ved, kamin och samtliga pinnar. Det sägs att det är ett så kallat "värmetält" om det skulle gå åt helvete med någonting. Men jag antar att det har fler syften med att behöva dra runt Tält8 plus all övrig matriel uppe på kalfjället.. smile.gif
BertilXerxes
Några bra tips för hur man räddar allt från att bli blött på hösten?
Minusgrader är väl OK - då kan man ju frystorka grejjerna, men på hösten? +2 grader och regn i ett par dagar låter inte kul om man inte kan torka kläderna under natten.

Runt 1997 när jag gjorde GU använde I22 patrulltälten ganska flitigt. Det är ju 11 år sedan nu - hade man mindre kunskap om IR-signaturer då eller har IR-utrustningen blivit bättre - och det är därför man slutat med kaminer?
Larsleo
patrulltälten används på mekbataljonspaningsplutonerna mig veterligen..med kamin
os frontale
QUOTE (BertilXerxes @ May 25 2008, 12:27 ) *
Några bra tips för hur man räddar allt från att bli blött på hösten?
Minusgrader är väl OK - då kan man ju frystorka grejjerna, men på hösten? +2 grader och regn i ett par dagar låter inte kul om man inte kan torka kläderna under natten.

Runt 1997 när jag gjorde GU använde I22 patrulltälten ganska flitigt. Det är ju 11 år sedan nu - hade man mindre kunskap om IR-signaturer då eller har IR-utrustningen blivit bättre - och det är därför man slutat med kaminer?

Är i princip samma sak här. Jag upplever det som om det finns två lägen i min tjänst. ON respektive OFF.
I ON-läget köttar man, drar pulka, krigar, levererar, klättrar, härjar, marschar eller snabbmarschar - man fryser inte fast allt är genomblött.
i OFF-läget återhämtar man/postar: Man drar på sig sig sitt torra ombyte och byter tillbaka till dygnblöta persedlar när aktiviteten kommer igång igen.

Finns egentligen inget mellanting, och gör det det (väntan på avlämningar osv) så brukar armhävningar och åkarbrasor funka bra de fem minutrarna man kanske behöver stå still.

För 10-20 år sedan var väl IR-fenomenet inte lika utbrett? Jag vet inte riktigt när värmekamerorna började hamna på stridsfordonen och känner inte att jag är kunnig nog i det området för att spekulera heller.
Lego
Ptrltält 8 användes av den operativa sambandsplutonen (S1) så sent som 06-07, dvs. under min GU. Ypperligt tält för mindre grupper eller patruller i mitt tycke.
Så vitt jag vet används (eller har används) tältet endast av vissa span och jägarförband, samt vi. Det verkar ju dock som att de flesta av jägarförbanden idag köper in lite mer hi tech-tält som sagt. Vi använde bara kaminen för att värma upp tältet innan återhämtning (året runt), så det bör väl i princip ge samma IR-utslag som människorna i tältet efter ett kort tag, eller är jag helt fel ute?
Fk BJU
Skulle gärna vilja se bild/bilder på patrulltält 8 i dom olika modellerna.
Jag känner inte igen tält typen. rolleyes.gif
/Bju
BertilXerxes
Sorry - jag har ingen bild. Dock är designen samma som för tält 12 ungefär. Kaminen bär inte upp tältet, utan man får fixa det med en käpp.

Tältet är nästan cirkelrunt och i samma material som tält 12. Storleken är dock så liten att man måste ner på alla fyra för att ta sig in och ut ur tältet.

Hoppas det hjälpte lite iaf.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.