QUOTE (BertilXerxes @ May 25 2008, 12:27 )

Några bra tips för hur man räddar allt från att bli blött på hösten?
Minusgrader är väl OK - då kan man ju frystorka grejjerna, men på hösten? +2 grader och regn i ett par dagar låter inte kul om man inte kan torka kläderna under natten.
Runt 1997 när jag gjorde GU använde I22 patrulltälten ganska flitigt. Det är ju 11 år sedan nu - hade man mindre kunskap om IR-signaturer då eller har IR-utrustningen blivit bättre - och det är därför man slutat med kaminer?
Är i princip samma sak här. Jag upplever det som om det finns två lägen i min tjänst. ON respektive OFF.
I ON-läget köttar man, drar pulka, krigar, levererar, klättrar, härjar, marschar eller snabbmarschar - man fryser inte fast allt är genomblött.
i OFF-läget återhämtar man/postar: Man drar på sig sig sitt torra ombyte och byter tillbaka till dygnblöta persedlar när aktiviteten kommer igång igen.
Finns egentligen inget mellanting, och gör det det (väntan på avlämningar osv) så brukar armhävningar och åkarbrasor funka bra de fem minutrarna man kanske behöver stå still.
För 10-20 år sedan var väl IR-fenomenet inte lika utbrett? Jag vet inte riktigt när värmekamerorna började hamna på stridsfordonen och känner inte att jag är kunnig nog i det området för att spekulera heller.