Help - Search - Members - Calendar
Full Version: mönstra ,mönstra
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Värjan Skämtar Intet
håller på att träna för fullt inför mönstringen nu (24 maj)
gymmet 3 ggr i veckan, kör rygg, ben ,armar, axlar. hoppas det blir bra.
men jag har några polare som redan har mönstrat och det är en grej jag undrar över som de själva inte fick veta varför. Å det skrämmer mig lite.
Hur kommer det sig att en del får göra testerna och en del inte utan att de bara sätter ett värde utan koll?

Händelse: Två polare mönstrade samma vecka , den ena på tis å den andra på ons.

Den förste fick inte cykla utan blev bara tillfrågad "hur bra kondis har du?" och så fyllde de i vad som verkade lämpligt, medan den andre var tvungen att cykla...

verkar ju helskumt.

/värjan
Ivar_Artilleri
Mitt tips (utan att veta) är att den som inte fick cykla hade feber.
När jag mönstrade fann inskrivningsverket att jag hade feber och då fick jag - trots högljudda protester - inte cykla.
Istället bedömde de min fysiska arbetsförmåga utifrån en tabell (som inte gav mig rättvisa. För svag/för tung. Hmm.)
Hamnade dock där jag ville.

Ps. Mitt tips för alla som mönstrar. På min tid så kunde man föranmäla sig till officershögskolan (ja, det hette så då). Och om man gjorde det så fick man nästintill automatiskt en KB-tjänst. Även om JAG givetvis uppnådde alla reultat som krävdes så klart. Självklart. Ds.
Värjan Skämtar Intet
Min kompis visste i sådanafall inte om det själv att han hade feber dry.gif

jag vill gärna bli reservofficer, ska jag säga det på mönstringen lr vad menar du? kan man säga till innan man är där?

/värjan
Bengtsson
Numera kan man inte föranmäla sig, de tog bort det precis innan jag mönstrade. Dock så håller jag med om att de som säger sig vilja bli officerare verkar få det lättare att bli PB/KB.
Värjan Skämtar Intet
jaha, ja då säger jag absolut till om det på mönstringen!

vill bli strvkomp 15 månader!!! camo.gif pansar2.png

/värjan
Jarl
Det är dom som har nån sjukdom eller liknande.. När jag mönstrade för inte så länge sen så fick jag tjata i en evighet på syster för att få cykla, pga lite snor i näsan :P

Ett tips inför cykeltestet är att köra spinning några gånger i veckan..

Det svåraste med testcykeln var endå att hålla mätare på grönt hela tiden, eftersom jag var tvungen att höja och sänka tempot hela tiden..

Men om du är i god kondition så tjänar du förmodligen inte på att få din kondis uppskattad av syster.. Jag vet ingen som fått bättre än 6a när dom blivit uppskattade.. Detsamma gäller för styrkelyftet..

Men om du nu skulle vara sjuk och får dina värden uppskattade så kan du göra fystesten vid ett annat tillfälle.. Det sa dom iaf till mig..
Froddan
Jag mönstrade i december förra året, här i Stockholm.

Till sak. Vid mönstringen, innan konditions- och styrketestet, så fick jag frågan av en sjuksköterska om var jag teoretiskt sett skulle placerade mig i ett lopp med min klass. "Först" sa jag. "Då blir det en 6:a" sa hon.

"Ska jag inte få cykla?" replikerade jag snabbt till den uppenbart stressade sköterskan. "Jo" sa hon, "om du inte blir tillsagd om saken, får du be om det, det är inga problem" Sa hon lugnande för att sedan kvickt ge sig iväg.

Om jag har förstått saken rätt uppskattas alla, dock kan du endast till delas en 4:a och 6:a. De som inte cyklar får behålla sin siffra, och varför man inte får cykla beror antingen på sjukdom eller att du själv anser att du inte vill med anledning av att du ändå inte kan få bättra. Detta framgick när jag senare pratade med sköterskan som kontrollerade konditionstestet.

Eventuellt ljög din kompis om att han inte fick cykla, han kanske inte vågade stå på sig mot en sjuksköterska som avrådde honom, eller så avstod han självmant. Eller så skedde bara ett misstag, för åtminstone på min mönstring gick allt mycket hektiskt till, så jag utesluter inte möjligheten att de helt enkelt pga. kommunikationsproblem missade att testa honom.

Men ta det lugnt, om du vill och står på dig (men du kommer antagligen inte behöva göra) kommer du under alla omständigheter att få cykla, eller snarare kommer du bli tvungen att cykla.

Lycka till med mönstringen! smile.gif

/Fredrik, som hamnade som strvplutonbefäl i 15 månader, mot sin vilja.

Edit: Stavfel.
Legacy
Jag fick samma fråga som Froddan här ovan. Ett löplopp med 30 deltagare. Jag trodde jag skulle komma in som 10:a -fick då en 6:a. Ingenstans såg jag någon som cyklade så jag tänkte att det kanske var borttaget.
Panzerfaust
QUOTE (Värjan Skämtar Intet @ Jan 22 2004, 22:48 )
håller på att träna för fullt inför mönstringen nu (24 maj)
gymmet 3 ggr i veckan, kör rygg, ben ,armar, axlar. hoppas det blir bra.
men jag har några polare som redan har mönstrat och det är en grej jag undrar över som de själva inte fick veta varför. Å det skrämmer mig lite.
Hur kommer det sig att en del får göra testerna och en del inte utan att de bara sätter ett värde utan koll?

Händelse: Två polare mönstrade samma vecka , den ena på tis å den andra på ons.

Den förste fick inte cykla utan blev bara tillfrågad "hur bra kondis har du?" och så fyllde de i vad som verkade lämpligt, medan den andre var tvungen  att cykla...

verkar ju helskumt.

/värjan

Jag fick en siffra för jag va förkyld, men visste att jag kunde bättre än en 6a så när jag ändå skulle vara kvar och göra strykan med kullen som kom samma dag vi åkte hem så fick jag göra cykeln ändå. Va bara att fråga så fick jag göra den.
Värjan Skämtar Intet
QUOTE (Froddan @ Jan 23 2004, 07:37 )

vadå MOT? Det är ju drömmen juh! :P

Tack för era svar iaf. , blev lugnare. ska gå på utav bara fasen när jag är där camo.gif
Froddan
QUOTE (Värjan Skämtar Intet @ Jan 23 2004, 14:24 )
QUOTE (Froddan @ Jan 23 2004, 07:37 )

vadå MOT? Det är ju drömmen juh! :P

Nja, men så här i efterhand har jag insett att det inte är en helt tokig tjänst .

Saken var den att jag ville bli jägare. Jag är i fysisk topptrim och fick genomgående åttor på alla testen. Allt gick bra. Men väl vid inskrivningsförrättaren så gick allt i stöpet.

- Jaha, har du några önskemål? sa inskrivnings förrättaren på grov skånska.
- Ja, jag skulle gärna vilja söka till någon form av jägartjänst, sa jag.
- Jaha, sa han och suckade. Men det får du inte, tillade han sedan bryskt.

"Det vore slöseri med talang", "bara idioter till sportfånar som blir det" osv. malde han på.

Då var jag skitsur på gubben, men så här i efterhand är jag nöjd, och inte minst med denna tämligen bra skrythistoria. biggrin.gif

Då var jag skitsur på han, men så här i efterhand är jag nöjd, och inte minst med denna tämligen bra skrythistoria. biggrin.gif

Edit: Mitt betyg i svenska är ett under.
Värjan Skämtar Intet
det där var väldigt lustigt för jag känner en annan som även han mönstrade med väldigt höga siffror i allt och ville bli jägare... "Nä nä du är för begåvad"
Jag trodde han skämtade men det verkar ju vara nåt som de håller på biggrin.gif

/värjan
undass
När jag mönstrade i Kristianstad så var det så att de som inte fick över 4:a på styrkan inte behövde cykla, eftersom de ändå inte kunde få några tjänster som krävde mer än 6 i FA (6=högsta möjliga värde vid skattning).
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.