Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Syster vill göra lumpen..
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
J.Thern
Igår kväll säger min syster att hon har bestämt sig för att göra lumpen.. Hon går dock i nian, men det är aldrig för tidigt att bestämma sig.. smile.gif Hon har som framtidsmål att bli Piketpolis(!) i sthlm eller liknande, med andra ord är hon rätt tuff och backar aldrig för en utmaning..
Det hon ville att jag skulle göra är att höra efter med lite mer allvetande om vad som kan vara en lämplig tjänst... Eftersom jag har en väldigt begränsad kunskap om armen och det enda hon vill göra är att bli någon form av hundförare så lovade jag henne att jag skulle höra med er.. Hon funderade på något i stil med militäpolisgruppbefäl, enda kravet var som sagt att hon skulle ha och göra med hundar... Är det någon som har ett bra förslag??

(Vore tacksam för länkar och liknande som jag kan visa henne..)

Edit: Grisfingrar... blink.gif
NisseNord
MP vore väll en bra tjänst isåfall.
oz
MP låter pssande om hon tänkt satsa på polis senare.

Hittade några länkar som kanske passar:
PA800 - Militärpolisgruppbefäl
PA805 - MP/SÄK-gruppbefäl

Livgardets hemsida
Vysotskij
Jag tycker att du ska uppmuntra din syrra; det är kul med folk som satsar. Det som så småningom lär passa bäst verkar vara en tjänst på säkförband, vilka som nu finns kvar om tre-fyra år. Mp är såklart klockrent.

En tråd i ämnet finns här.
Badboy
Jag tycker att det är viktigt att upplysa de som är sugna på att göra värnplikten inom ett smalt område, att de inte NÖDVÄNDIGTVIS hamnar inom detta! Många mållåser redan flera år före inryck på en specifik befattning, vilken man kanske har en chans på 40 att få...

Det är viktigt att ha ett mål, men man skall alltid vara öppen för förändringar!!

/Magnus B
pickensthlm
kan tipsa om flygbasjägare, ett förband där de använder sig mycket av hundförare.
Har själv målet/drömmen att bli polis och en bekant till mig som är just piketpolis tyckte att min tjänst som flygbasjägargruppchef var mycket bra med tanke på att jag söker in till polisen snart!

Så tipsa om flygbasjägare!

Mvh Christian
Knekt
QUOTE (Badboy @ Jan 21 2004, 14:28 )
Jag tycker att det är viktigt att upplysa de som är sugna på att göra värnplikten inom ett smalt område, att de inte NÖDVÄNDIGTVIS hamnar inom detta! Många mållåser redan flera år före inryck på en specifik befattning, vilken man kanske har en chans på  40 att få...

Det är viktigt att ha ett mål, men man skall alltid vara öppen för förändringar!!

/Magnus B

Helt rätt! Detta är skitviktigt! Det är bra många som deppar ihop totalt när de inte får exakt den befattning de siktat in sig på.

Försök få syrran att ha en riktning, men ändå vara öppen för variation. Att söka efter tjänster med hundar, inom olika delar verkar inte så tokigt.

Kolla om det finns någon bra ungdomsverksamhet inom Hemvärnet eller FBU på er ort.

Håller hon på med hundar i dag? Svenska brukshundsklubben kanske har nån passande verksamhet som kan ge lite meriter inför mönstringen.
corneliu
Strilsäk och bassäk har också hundar... :P
Knekt
Skicka in henne på Lumpen.nu. Där kan hon söka på "hund".
J.Thern
@knekt
VI får en Briard runt påsk, hon har bestämt sig för att börja köra agility med den framöver sen.. Det kan väl vara ganska meriterande.. Jag uppmuntrar henne så mycket jag kan... Ska försöka övertala henne att åka till Märsgarn i sommar med Sjövärnskåren..

Tack för alla svar.. Och tack för länkarna oz..
1MPJ
Förbanden med hundar dvs. säkerhetsförbanden är ju
MP (sökhund för att hitta vapen, inte samma som MPJ) & MPJ i armén
Bassäk i flottan
Flygbassäk och Flygbasjägarna i flyget
i alla dessa förband kan man bli hundförare, sedan finns det kanske även andra förband som har hundar.

Lättast att komma in på borde vara flygbassäk iomed att de utbildar så många soldater (ett antal plutoner per flottilje) och mönstringsvärdena torde vara lägst där (man skrivs in som närskydd hos pliktverket).
sgt Järvinen
som ägare ( ?) till två systrar som numera är officerare / läser till... kan jag säkert hjälpa till, om din syrra har någa specifika frågor kan du pm:a mig kan jag fösöka vidarebefodra... smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.