QUOTE (henrik @ Jan 21 2004, 21:34 )
QUOTE (corneliu @ Jan 21 2004, 19:34 )
QUOTE (henrik @ Jan 21 2004, 13:59 )
Vet inte riktigt vem jag ska lita på då lumpen.nu skriver att NSKY existerar, de olika regementena (ex. S1) har artiklar om NSKY och jag får höra här på forumet att närskydd fortfarande finns inom armén.
Enligt en officer på F20 så finns NSKY kvar men under ett andra namn och om jag förstått det rätt så heter det idag (inom FV iaf) strilsäk och bassäk... Och om jag (igen) förstått det rätt så samlades dessa under namnet NSKY, men att det är borttaget och istället ersatt av de olika grenarna (som är gamla egentligen) och tjänsterna är i grunden detsamma...
Förstog du?
Japp, det där stämmer och inom FV verkar det inte vara någon förrvirring. Frågan är vad inskrivningsförrättaren jag pratade med hade för källa när han påstod att NSKY inom armén helt var ersatt med bevakning... Blir inte klok på pliktverket...
Hmm, nån som skulle in på K3 har på forumet snackade nåt om att bevakning där vart närskydd.
Trodde inte att FV samt Flottans bassäk va samma sak som arméns närskydd? trodde närskydd va typ bevaking fast mera fältmässigt, typ elit vakter i fält eller nåt

nja... men nåt åt det hållet. Stå och vakta ugglan osv.
medan bevakingssoldaten får vakta fångläger och regementen.
Kanske fått allt snett i min skalle?
Trodde armens motsvarighet till bassäk va MPJ/MpSäk eller va dom nu heter.
När jag mönstrade hette min tjänst "Närskyddssoldat" har jag för mig.
Fanns bevakningsman, närskyddsman, närskyddsoldat.
bevakningsman va BevakningsGB. Och efter GSUn vart vi GB allihopa. konstigt värre.