QUOTE (kronvrak @ Oct 3 2003, 19:06 )
ABP: Jo det är ju lite märkligt, han borde ju känna till detta beslut sen tidigare.
Förövrigt är det kul att polisen ska utveckla nya kulor istället för dessa som redan är beslutats vilket det står på text-tv samt har nämts på tv.
Jag vet inte så mycket om polisen arbete vad gäller vapen men jag gissar att man inte har ett lab som utvecklar nya kultyper även om vissa vapentekniker här på forumet inte skulle tycka det vore så illa.
Förövrigt är det kul att polisen ska utveckla nya kulor istället för dessa som redan är beslutats vilket det står på text-tv samt har nämts på tv.
Jag vet inte så mycket om polisen arbete vad gäller vapen men jag gissar att man inte har ett lab som utvecklar nya kultyper även om vissa vapentekniker här på forumet inte skulle tycka det vore så illa.
RPS konstaterade efter många om och men för ett antal år sedan att Norma SÄKPTR inte var en bra patron för polisiärt bruk.
Man ställde upp ett antal kriterier och en specifikation över hur en modern polispatron bör vara beskaffad. Man sökte sedan bland världens alla ammunitionstyper och -tillverkare.
I TRE ÅR har man i testat, utrett och forskat i ärendet och kommit fram till att det bästa alternativet var just Speer Gold Dot.
Nu kommer hr justitieministern och tycker att man på tre månader skall komma fram med ett annat alternativ eftersom den vetenskapliga metoden tydligen inte duger. Är det seriöst...?