-Archon-
Nov 30 2004, 14:04
Bara för att sänka debattören i artikeln:
http://www.polizei-bw.de/
Die neu entwickelte Munition biete mehr Sicherheit für die Polizei und Unbeteiligten besseren Schutz. Eine höhere Energieabgabe der Patrone im Ziel führt zur sofortigen Angriffs- und Fluchtunfähigkeit des Täters. Neben dieser verbesserten Mann-Stopp-Wirkung, die für die Sicherheit der Polizeibeamten enorm wichtig sei, sinke auch die Abprallgefahr und Splitterwirkung. Unbeteiligte seien dadurch besser geschützt.
Detta betyder i runda slängar att man utvecklat en ammunition som ska göra arbetet säkrare för Polisen. Med en bättre stoppförmåga (då detta ökar säkerheten för polisen) och att den inte överpenetrerar och fragmenterar (för omgivningens säkerhet) är den nya polispatronen bättre.
Är inte detta vad RPS ville ha? Fast tyskarna har uttryckligen velat ha en kula som stoppar bättre.
Sen är ju frågan om Gold Dot expanderar till 27mm? Enligt Firearmstactical.com mfl. expanderar 9mm Speer Gold Dot till .75" = 19mm i gelatin, men bara .51" = 13mm i gelatin täckt av tyg... Det var ju samma resultat som tyskarna hade enligt artikeln.
Det är i alla fall bevisat att även den tyska ammunitionen dödar om man skjuter på människor (eller tomtar).
Någon som vet mer om vad Tyskarna använder?
Är det
denna?
OWNAGE!
Edit: förtydligande.
Nifelhel
Nov 30 2004, 21:52
@Archon
Det är en variant av den kulan som tysk polis har ja. Men de fungerar på samma vis.
Tja dem räknar nog när den är som störst på sin väg igenom kroppen. Fast tidpunkten och sträckan då den har som ströst diameter är inte mätbar vad jag kan se.
@2Sharp
Jag står före dig på listan...

Nä ja ska va snäll

@Pappsen
QUOTE (-Archon- @ Nov 30 2004, 14:04 )
Sen är ju frågan om Gold Dot expanderar till 27mm? Enligt Firearmstactical.com mfl. expanderar 9mm Speer Gold Dot till .75" = 19mm i gelatin, men bara .51" = 13mm i gelatin täckt av tyg...
Nej.
Möjligtvis kan man få den till 27mm om man böjer fram vingarna efter expansionen (som herr Bergh gjorde i TV) så de står rakt ut. Men eftersom projektilen i min värld inte torde expandera så, utan snarare som man skalar en banan (dvs "rullar" bakåt), så är den troligtvis aldrig 27mm i diameter.
Vid min provskjutning som gjordes med Speer Gold Dot 9mm/124gr i olika hastigheter för något år sedan expanderade samtliga kulor till mellan 14 och 16 mm i våtpack (telefonkataloger som blötlagts något dygn). Inträngningen föreföll vara nära nog identisk oavsett kulans fart (V_anslag mellan 330 och 380m/s), det som skilde var hur mycket av kulan som hunnit "skalas" bakåt under retardationen.
Skall inom en nära framtid göra ett prov med diverse barriärer och eventuellt ett mer vetenskapligt provmedium.
Fredriksson
Nov 30 2004, 22:16
@9X19: Men någonstans i sårkanalen är såret alltså då 27 mm i diameter..?
D.v.s. flikarna viks ju rakt ut (när kulan träffar kroppen), innan dom börjar böjas av bakåt för att till slut stanna i kroppen med formen av en "svamp" med diametern ~15 mm.
QUOTE (Fu Fredriksson @ Nov 30 2004, 22:16 )
@9X19: Men någonstans i sårkanalen är såret alltså då 27 mm i diameter..?
D.v.s. flikarna viks ju rakt ut (när kulan träffar kroppen), innan dom börjar böjas av bakåt för att till slut stanna i kroppen med formen av en "svamp" med diametern ~15 mm.
Nej, snarare rullas bladen bakåt. Drar du flikarna rakt ut när du skalar en banan?
Ett par kulor jag skjutit med mycket låg utgångshastighet i mjukt material där expansionen bara hunnit påbörjas visar att "rullningen" börjar redan från början. Ca 2,5mm av flikarna har hunnit böjas och har redan hunnit börjat böja sig bakåt.
Alltså är kulan, vad jag kan förstå, aldrig 27mm i diameter. Det är nämligen vad bladen på de mest expanderade (dvs där bladen skalats bak mest) kulorna (högst hastighet) räcker till om man petar ut dem, och det skulle alltså innebära att de står rakt ut ända till slutet och sedan rullar sig bakåt.
Fredriksson
Nov 30 2004, 22:47
Okelidokeli. Jag trodde att manteln var mycket hårdare än vad den tydligen är.
OT/ Har du någon aning om var man billigast köper SGD (kulor) i kal. 45? /OT
2Sharp
Nov 30 2004, 22:53
Bara en fundering, kan det inte vara den temporära kaviteten som har måttet 27 mm?
niklassthlm
Dec 1 2004, 01:08
Så kan det mycket väl vara. Ska ta reda på det, tror näml att gellatin blocket som R Ashberg sköt på finns kvar.
www.technika.nu
Dec 1 2004, 07:08
Huvudet på spiken killar.
Vid skjutning i ett djur eller människa så får man en temporär och en permanent kavitet.
Vid skjutning i gelatin eller tvål så blir den temporära kaviteten permantent.
Ex. skjutning med kronans 5.56 ammo i gelatin ger en kavitet som är runt 10 cm, detta beroende på anslagsenergin är så hög.
Berghs och Svenska vapenägareföreingens anti ammunitionskampanj har ingenting som helst med ammunitionen att göra.
Detta är en felriktad hatkampanj mot RPS för att RPS ljuger och fördärvar vapenlagstiftningen, dessvärre så slår den helt fel och åstadkommer inget gott alls.
MVH Technika.nu
martinator
Apr 1 2005, 09:14
Så var det dags igen. Igår i i Insider på TV3 så fick rikspolisstyrelsen utstå en hel del spott och spe från en så kallad vapenjournalist. Som alla andra så rablade han det magiska mantrat Haagkonventionen ( som så många gånger påpekats här gäller mellanstaliga konflikter) och gjode jämförlser med jaktamunition och dumdumkulor. Journalisten, vars namn jag glömt, påstod även att det skett endast en enda vådaskjutning i europa på 50 år med en överpentrerande kula. 1995 i tyskland. Dock var det en vapenhandlare som hade vettiga åskiter. För er som vill bli lite förbannade under en halvtimme rekomenderas reprisen

Insider, TV3, söndag 3/4 kl 01:05.
scattergun
Apr 1 2005, 09:36
QUOTE (Fu Fredriksson @ Nov 30 2004, 22:47 )
Okelidokeli. Jag trodde att manteln var mycket hårdare än vad den tydligen är.
OT/ Har du någon aning om var man billigast köper SGD (kulor) i kal. 45? /OT
Skulle satsa på Vapex
länk till Speer .45 GDHP
QUOTE (martinator @ Apr 1 2005, 09:14 )
Journalisten, vars namn jag glömt, påstod även att det skett endast en enda vådaskjutning i europa på 50 år med en överpentrerande kula. 1995 i tyskland.
Nja - det var väl inte så han sa?
Som jag minns det så sa han något i stil med att det bara inträffat ett
dödsfall på grund av att en oskyldig åskådare träffats av en kula som först gått igenom en människa.
martinator
Apr 1 2005, 10:27
@uoff
Det var det jag menade även om det framgick lite dåigt. Tack för förtydligandet.
/martinator
Vi behöver inte gå längre bak i historiern än Hannes skjutningen i Göteborg för att ha ett exempel på en kula som penetrerar ett mål och går vidare.
Hannes sköts i magen och kulan gick rakt igenom och träffade en man i vaden som stod en bra bit bakom.
www.technika.nu
Apr 1 2005, 18:30
Håkan Spuhr har lagt upp några bilder på sin hemsida över kulor.
Det han visar överensstämmer inte med det Gull Britt säger.
http://www.spuhr.se/modules/content1/index.php?id=28MVH Technika
QUOTE (roninn @ Apr 1 2005, 16:51 )
Hannes sköts i magen och kulan gick rakt igenom och träffade en man i vaden som stod en bra bit bakom.
Vet man att det var samma kula?
Hur avgör man sådant?
Själv tycker jag att argumentet att polisens nya ammunition skulle vara säkrare för allmänheten är fullständigt rubbat. Det bygger ju på att poliser alldrig missar eller skjuter på oskyldiga människor. Utan att ha någon statistik att bygga det på så är jag i alla fall av den uppfattningen att både de flesta skott som poliser avfyrar och de som sedan träffar människor är vådaskott. Och det är jag inte förvånad över - efter att ha sett hur tavelställen ser ut efter att polien har varit på skjutbanan för att öva så vill man bara gråta. Det är ju helt obegripligt hur vuxna människor kan träffa så illa.
Jag har ingenting emot att poliser skjuter ihjäl brottslingar när de är ifärd med att begå brott eller är på flyende fot - tvärt om borde det ske mycket oftare. Vad som däremot stör mig är när poliser skjuter förvirrade stackare som inte har skadat någon eller när de sätter en kula i ryggen eller nacken på någon som ligger ner eller redan är gripen - det tycker jag är både fegt och läskigt.
jake the snake
Apr 1 2005, 21:16
QUOTE (uoff @ Apr 1 2005, 18:37 )
Vad som däremot stör mig är när poliser skjuter förvirrade stackare som inte har skadat någon eller när de sätter en kula i ryggen eller nacken på någon som ligger ner eller redan är gripen - det tycker jag är både fegt och läskigt.
Skjuter polisen personen om polisen VET att det bara är en förvirrad stackare som inte har skadat någon och att det inte föreligger något annat som gör att han behöver använda sitt tjänstevapen?
Att skjuta Jackie Arklöf i ryggen (för det är väl honom du tänker på) när han ligger ner är naturligtvis inte bra. Men vi vet inte så mycket om vad som verkligen hände.
Kan man tänka sig att polismannen var stressad?
Kan man tänka sig att det är helt naturligt att han var stressad med tanke på vad Arklöf gjort tidigare?
Kan man tänka sig att Arklöv gjorde något när han låg där på marken, rörde sig häftigt eller något annat, som gjorde att polismannens noradrenalinhalt höjdes på en tiondels sekund, händerna instinktivt knöts och att därmed ett skott avlossats?
Det behöver inte vara feghet eller inkompetens. Det kan lika gärna handla om vanlig biologi och stress.
QUOTE (roninn @ Apr 1 2005, 16:51 )
Hur avgör man sådant?
Själv tycker jag att argumentet att polisens nya ammunition skulle vara säkrare för allmänheten är fullständigt rubbat. Det bygger ju på att poliser alldrig missar eller skjuter på oskyldiga människor. Utan att ha någon statistik att bygga det på så är jag i alla fall av den uppfattningen att både de flesta skott som poliser avfyrar och de som sedan träffar människor är vådaskott. Och det är jag inte förvånad över - efter att ha sett hur tavelställen ser ut efter att polien har varit på skjutbanan för att öva så vill man bara gråta. Det är ju helt obegripligt hur vuxna människor kan träffa så illa.
Jag har ingenting emot att poliser skjuter ihjäl brottslingar när de är ifärd med att begå brott eller är på flyende fot - tvärt om borde det ske mycket oftare. Vad som däremot stör mig är när poliser skjuter förvirrade stackare som inte har skadat någon eller när de sätter en kula i ryggen eller nacken på någon som ligger ner eller redan är gripen - det tycker jag är både fegt och läskigt.
Nu får vi nog sansa oss litet...
Kulan som lämnar den enskilda polismannens tjänstevapen skall stanna kvar i kroppen på gärningsmannen - inte fortsätta in i tredje part. Vad är det som är "rubbat" med det?
Du har helt rätt i att du saknar adekvat statisktik för de vådaskott som träffar oskyldiga människor. Det du säger saknar bärighet till den milda grad att du näst intill kan kallas för uppviglare till en snedvriden debatt - dessa finns det nog av.
Beträffande sönderskjutna tavelställ... Poliser övar nödvärnsskjutning i mörker med blåljus påslagna, skytte vid stress, snabb målväxling osv osv... När detta skall drillas in träffas tavelstället ibland - inget märkvärdigt med det. Alla poliser är inte stjärngossar på att skjuta, det skall gud veta, men påstå inte att det är av ren ofallenhet många av skotten sitter i tavelstället.
Vem är den "förvirrade stackaren som inte skadat någon" som du åsyftar?
nastyheadwound
Apr 2 2005, 01:53
Även om chansen att dödas eller skadas allvarligt av en kula som passerar igenom en misstänkt person statistiskt sett är mycket liten, så är det väl bra att man försöker eliminera även denna lilla risk. Det måste dessutom kännas tryggare för polismannen i fråga som vet att kulan inte utgör fara för oskyldiga så länge han träffar där han siktar. Om kulan överpenetrerar måste ju polisen oroa sig inte bara för kulor som missar utan även de som träffar precis där de ska.
För övrigt ser jag bara fördelar med att stoppförmågan i polisens vapen förbättras. Det innebär större säkerhetsmarginaler för polisen själva och allmänheten som de är satta att skydda.
Hur avgör man sådant?
Det avgörs genom att tekniker gör en brottsplatsundersökning. Eftersom man inte blir tekniker direkt efter PHS och arbetar i grupp så skulle jag uppskatta att det finns kanske 40-50 års erfarenhet av olika brottsplatser och skjutningar bland de som gjorde brottsplatsundersökningen.
En kula avfyrades som verkanseld. De andra var varningsskott. När händelsen sedan utreddes och folk fick berätta var dom stod när det sköts så visade det sig att det var samma kula eftersom de tre inblandade stod i linje med varandra. Vidare kulbanan från polismannen aningens nedåt eftersom den träffade person ett i magen och sedan fortsatte kulan en bra bit och tappade höjd och träffade således person två i vaden.
Utan att ha någon statistik att bygga det på så är jag i alla fall av den uppfattningen att både de flesta skott som poliser avfyrar och de som sedan träffar människor är vådaskott
Du VET alltså ingenting, utan TROR. Leta rätt på fakta och statistik istället, Ta exempelvis kontakt med Johannes Knutsson, svensk lärare vid polishögskolan i Norge. Han forskar om polisens användade av tjänstevapen. Då får du FAKTA och kan kanske uttala dig om något som är mer bevisat och säkert än vad du TROR och tycker.
Så vi ska skjuta ihjäl folk på flyende fot trots att det inte är tillåtet? Men inte skjuta förvirrade människor som är hotfulla varvid nödvärnsrekvisiten kan vara uppfyllda?
Ska den "förvirrade stackaren" först få skada någon och sedan skjutas? Enligt din logik: ja, för då är han ju en brottsling.
Ta exemplet en förvirrad man med en kniv som skriker och hugger med kniven i luften mot människor och mot polispatrullen. Han skall inte få skjutas i nödvärn om situationen kräver det. Uan om jag förstår dig rätt så skall man vänta tills han huggit ned någon och sedan om han, låt oss säga, kastar kniven och springer iväg, skjutas ihjäl?
Är det så jag skall tolka ditt inlägg?
LeadHead
Apr 2 2005, 16:13
Roninn: Är du 800% säker på att skottet mot Hannes Westberg överpenetrerade och träffade en bakomstående i vaden?
Har du isf. någon källa (gärna länkningbar) på det? Jag sitter nämligen fast i en debatt på ett annat forum med en människa som hävdar motsatsen. Dvs. att det aktuella skottets överpenetration skulle vara ett faktafel.
Det där med träff i någon bakomvarandes vad är nytt för mig. Var det möjligen något som kom fram först långt efteråt?
QUOTE (LeadHead @ Apr 2 2005, 16:13 )
Roninn: Är du 800% säker på att skottet mot Hannes Westberg överpenetrerade och träffade en bakomstående i vaden?
Har du isf. någon källa (gärna länkningbar) på det? Jag sitter nämligen fast i en debatt på ett annat forum med en människa som hävdar motsatsen. Dvs. att det aktuella skottets överpenetration skulle vara ett faktafel.
Det där med träff i någon bakomvarandes vad är nytt för mig. Var det möjligen något som kom fram först långt efteråt?
Nja, det är väl sagt att det INTE var en genomträngande kula som träffade tredje part. Mer om detta
här, sid 9, 3 st. Faktum är dock att kulan lämnade herr Westbergs kropp.
En kaotisk situation medförde att en polisman missade sitt mål. Har inte hört annat i ärendet.
www.technika.nu
Apr 2 2005, 17:54
Vad jag förstår går det inte att bevisa, om det var Hannes kulan eller annan kula.
Däremot har vi två andra hyfsat intresanta händelser.
en brottsling blev beskjuten av Polisen i konserthuset i Malmö, kulan överpentrerade, gick igenom både gipsvägg och fönster och satt i fönsterbågen på andra sidan gatan........
Sen har vi kulan som sköt killen i trapphuset i jönköping, som flisade väck en bra flisa ur väggen.
MVH technika
LeadHead
Apr 2 2005, 20:44
Jisses... Det var alltså två skott som avlossades mot HW.
Intressant att utredningen talar om en tredje person som träffades av ett pistolskott i samband med denna händelse även om den träffen inte var föremål för den aktuella utredningen.
Det borde väl rimligen innebära att någon av de två kulorna som sköts mot HW överpenetrerade antingen HW eller den andre personen (i utredningen kallad CA). Om det nu inte var något varningsskott som träffade?
Vilken kula som träffade den tredje vet vi som sagt inte. Kan vara en överpenetererad kula (förutsatt att han träffades samtidigt?)
Dock så är det ganska uppenbart att en kula som överpenetrerar är ett hot mot tredje part.
An anledning till varför få kulor dock träffar en annan människa är att poliser undviker att skjuta när andra människor är bakom. Men EU toppmötet visade att det faktiskt kan uppstå situationer då flera människor finns i riskzonen.
Från (en av) Björn Ericsons förundersökning(ar).
Beslut att lägga ner en förundersökning m m
Förundersökning i ärendet inleddes den 15 juni 2001 för att utreda om brott begåtts i samband med att polismän avlossat skott vid Vasaplatsen i Göteborg strax efter klockan 21 på kvällen samma dag.
Den verkställda utredningen består av förhör med berörda polismän, förhör med och promemorior från andra polismän som befunnit sig på platsen, förhör med utomstående vittnen ( personer som inte är poliser eller deltagare i
upploppet ), sakkunnigutlåtanden från SKL-Kriminaltekniska laboratoriet, rättsmedicinska yttranden och visst film- och bildmaterial. Polisförhör med de tre som skottskadats vid aktuellt tillfälle och vissa domar har också varit tillgängliga.
Händelseförloppet
Sammanfattningsvis visar utredningen att vid aktuell tidpunkt befann sig ett stort antal personer i områdena kring Vasaplatsen, en del av dem maskerade med huvor. En mindre grupp poliser, fem stycken, stod uppställda
i korsningen Vasagatan- Aschebergsgatan. En något större grupp av poliser stod uppställda i korsningen Vasagatan-Erik Dahlbergsgatan. Grupperna stod uppställda rygg mot rygg och mellan dem fanns två hundpatruller. I mitten
av Vasagatan finns en trädallé. På platsen utbröt ett våldsamt upploppp då grupper av personer gick till angrepp mot poliserna genom att framför allt kasta gatsten och flisor från sönderslagna stenplattor mot dem. Polismännen, som var för få för att kunna freda sig, retirerade eller
trycktes bakåt och de båda grupperna hamnade så småningom på ett mer samlat sätt ungefär i höjd med en i kvarteret belägen videobutik. Polismännen blev angripna från båda håll även av personer som kastade sten dolda i
trädallén. Vid förhör har polismännen uppgivit att de upplevde situationen som utomordentligt allvarlig. Rädsla för att man inte skulle kunna komma ifrån platsen levande och upplevd dödsångest finns redovisade i förhören. Situationens allvar framgår även av utomstående vittnen som beskrivit polismännens utsatthet och också lämnat uppgifter om att stämningen bland angriparna kunde liknas vid en lynchstämning. Det finns också uppgifter i utredningen som tyder på att angreppen mot polismännen i viss utsträckning
varit organiserade.
Inom en kort tidsrymd strax efter klockan 21 på kvällen har polismän från de båda grupperna avlossat 12 eller 13 skott med sina tjänstevapen. Av skotten har två avlossats som verkanseld medan övriga skott avlossats som varningsskott. I samband med skottlossningen har tre personer skottskadats.
En person har skadats i vänster underben, en person har skadats i höger vad och en person har skadats allvarligt på överkroppen. Det rättsmedicinska yttrandet och den tekniska undersökningen har visat att den senast nämnda
skadan uppkommit genom ett skott som träffat framifrån med utgång i ryggen. Några kulor som kan knytas till respektive skottskada har inte anträffats.
Sida 2
När det gäller frågan om polisens rätt att använda skjutvapen så föreligger en sådan rätt om situationen medger rätt till nödvärn enligt brottsbalken och det är fråga om att avvärja svårare våld mot polismannen själv eller annan eller hot som innebär trängande fara för sådant våld. Användandet av skjutvapen är den yttersta utvägen att lösa en tjänsteuppgift och får därför brukas bara om andra medel är otillräckliga. Varningsskott får avlossas endast om samtliga förutsättningar för verkanseld är uppfyllda.
Varningsskott skall riktas så att skada inte uppstår. Vid verkanseld mot person skall eftersträvas att denne endast tillfälligt oskadliggörs. Verkanseld skall i första hand riktas mot benen, när så är möjligt. På grund av risk för skada på utomstående bör skottlossning i område där många
människor bor eller vistas undvikas i det längsta. Hänsyn måste också tas till risken för rikoschetter.
De berörda polismännen i den mindre gruppen har i förhör sammanfattningsvis uppgivit att deras grupp bestående av fem polismän fått i uppdrag att från polishuset bege sig till Vasaplatsen för att bistå kollegorna på plats då
oroligheter brutit ut. Gruppen parkerade sitt fordon vid korsningen Engelbrektsgatan-Aschebergsgatan och begav sig till fots till Vasaplatsen där de fick i uppdrag att ställa upp sig för att skydda en grupp hundförare som angripits av stenkastning. Efter en stund blev de utsatta för en
intensiv stenkastning. De blev hårt trängda i korsningen Vasagatan-Aschebergsgatan vid Café Java, kunde inte motstå anstormningen utan måste retirera utmed Vasagatan. Samtidigt angreps gruppen också bakifrån och från sidan av stenkastning. En av polismännen i gruppen träffades av en sten i huvudet och föll till synes livlös till marken. I fallet tappade han sin hjälm och blev liggande med oskyddat huvud utanför den ovannämnda videobutiken. Det fanns då inte någon möjlighet till ytterligare reträtt utan polismännen stannade kvar för att skydda den omkullslagne kollegan, medan de utsattes för fortsatt stenkastning. De upplevde situationen som mycket allvarlig och bedömde att det enda sättet att freda sig var att använda tjänstevapnen. Strax efter skottlossningen anlände polisförstärkning till platsen.
Den ene av polismännen har uppgivit att han i samband med reträtten upptäckte den skadade kollegan. De var då omringade av stenkastare. Han drog sitt vapen och sköt ett varningsskott i marken snett framåt mellan sig själv och angriparna. Han gjorde bedömningen att det var minst risk att skjuta på det sättet, eftersom han befann sig nära husfasaden och han sett en person uppe i ett träd på Vasagatan. Därefter siktade han på den person som han upplevt som särskilt aggressiv. Avsikten var att skjuta mot denne då han inte såg något annat sätt att få stopp på honom. Han hann inte skjuta ytterligare skott.
En annan av polismännen har uppgivit att han upplevde läget mycket utsatt när kollegan blev skadad och att det inte fanns någon annan utväg än att använda tjänstevapnet. Han sköt ett varningsskott i luften men stenkastningen fortsatte. Han beslutade sig för att skjuta verkanseld mot
den person som var längst fram, mindre än tio meter ifrån dem och som fortsatte att kasta sten. Han hann emellertid inte skjuta innan personen i fråga blev träffad av skott från någon annan.
En tredje polisman har berättat att han tidigare sett sin gruppchef angripas bakifrån och få ett slag över axeln. Han var övertygad om att stenkastarna skulle försöka ha ihjäl dem. Han sköt först två varningsskott i luften och ropade polis -stanna - vi skjuter - backa. Han såg den som
tidigare slagit gruppchefen på väg mot sig och personen kastade sten. Han riktade vapnet mot denne, men personen i fråga fortsatte framåt och tog upp en sten på vägen. Han sköt då för att stoppa honom. Han är övertygad om att
personen i fråga försökte ta livet av dem. Varningsskotten
Sida 3
hade effekt på människor längre bak, men angreppen från de främre fortsatte och det kom även stenar bakifrån. I skottögonblicket befann han sig framför den skadade kollegan för att skydda denne. Han uppfattade det som att
skottet träffade men han har i efterhand fått veta att ytterligare en kollega skjutit verkanseld i samma ögonblick.
Den fjärde polismannen har uppgivit att gruppen var omringad och att även han gick framåt för att skydda den skadade kollegan. Han upplevde att den enda utvägen var att använda tjänstevapnet. Han sköt först ett och sedan
ytterligare ett eller två varningsskott i luften utan att stenkastningen upphörde från de allra främsta. Därefter sköt han ett verkansskott mot kroppen på den mest aktive. Han sköt ej mot benen eftersom han ville undvika att träffa någon annan. Han vet ej om det var han eller kollegan
som träffade den mest aktive. Han sköt därefter ytterligare ett varningsskott i luften innan förstärkning anlände. Detta skott var avsett att varna angriparna från andra hållet.
Ett av de utomstående vittnena har sett angreppet på den omkullslagne polismannen. Han har berättat att han sett en person i allén som smög upp bakom polismannen och på ett avstånd av omkring två meter kastade en sten i bakhuvudet på denne. Polismannen föll omkull och tappade hjälmen.
Ytterligare vittnen har uppgivit att angriparna kastade och försökte träffa polismannen som låg ner. Någon har sett den skadade polismannen bli sparkad i magen/sidan. En annan har sett en sten studsa bara 1-1½ meter från den skadade polismannens oskyddade huvud i samband med att skotten avlossades. Vittnen har också uppgivit att stenkastningen fortsatt efter varningsskotten och att det förekommit angrepp även efter verkanselden.
Av polismännens uppgifter framgår att av de skott som avlossats har alla varit varningsskott riktade upp i luften utom tre. Av de tre senast nämnda skotten har ett varit ett varningsskott i marken och två varit verkansskott, varav ett uppenbarligen missat sitt mål. Samtidigt har tre
skottskador uppkommit.
Vid polisförhör har en av personerna som skottskadades i benet uppgivit att då han var på väg fram mot polismännen fick han se en polisman med vapen i
hand. Polismannen riktade vapnet snett ned mot marken. Han fick ingen känsla av att polismannen riktade vapnet mot honom. Han såg ej något skott avlossas och hörde inget, men förstod att polismannen skjutit för han kände att han blivit träffad. Han vände sig om och sprang tillbaka.
Den andre personen som blivit skottskadad i benet har vid polisförhör uppgivit att han befunnit sig på platsen med en kamera. Av polisen hade han blivit anvisad att tillsammans med några kamrater ställa sig bakom Vasakiosken vid Universitetet, varifrån han fotograferade. När polismannen
blev skadad lämnade han platsen och gick ut i korsningen vid
Aschebergsgatan för att fotografera. Han kände att han blev träffad i benet, men vet inte hur det gick till eller vem som sköt.
På en film som visats i TV förekommer uppgifter om att en stolpe träffats av en kula. Detta har inte kunnat bekräftas av den analys som gjorts av SKL-Kriminaltekniska laboratoriet.
I samband med skottlossningen bars den skadade polismannen in i skydd i videobutiken. En av dem som hjälpte till var en polisman från den större gruppen av
Sida 4
poliser. När denne skulle lämna butiken hade hans grupp, under stenkastning, tryckts tillbaka i höjd med butiken och när han kom ut på gatan såg han en polisman ur gruppen som avlossade tre varningsskott i luften.
Av förhör som hållits med polismän beträffande detta händelseförlopp framgår att strax innan skottlossningen sprang en av de maskerade personerna fram och slog en gatsten i tinningen på en av polismännen i gruppen så att benen vek sig på denne och han föll omkull. Flera maskerade
män kom då fram och kastade stenar på honom. En sten träffade tjänstevapnet. De övriga polismännen i gruppen skyddade honom och hjälpte honom upp. Väl på fötter såg han den person som tidigare kastat sten på honom åter på väg fram med en stor gatsten i handen. Han drog sitt tjänstevapen för att freda sig, men detta visade sig obrukbart. Han drog sig tillbaka med de övriga och bildade kedja. Han blev återigen träffad av en stor gatsten i huvudet och föll handlöst till marken, strax intill den
plats där polismannen ur den andra gruppen blivit skadad. En kollega som såg detta drog sitt vapen och avlossade skott i luften för att hjälpa honom. Denne polisman har uppgivit att han avlossat tre varningsskott i tät
följd i 45 graders vinkel upp i luften.
Bedömning
Beträffande den senast redovisade händelsen har en särskild anmälan´upprättats, K134948-01. I denna del är det uppenbart att det inte finns anledning att anta att polismannen ifråga gjort sig skyldigt till något brott. Förundersökning i denna del skall därför inte inledas.
När det gäller anmälan K91000-01 som avser de ovan först redovisade händelserna, gör jag den bedömningen att polismännen utsatts för ett utomordentligt allvarligt angrepp. Jag vill här framhålla att det inte är
fråga om att angriparna vill uttrycka någon politisk vilja utan att det är ett våldsamt upplopp där angriparna uppenbarligen haft för avsigt att skada enskilda polismän. Polismännen har befunnit sig i ett underläge och i en
nödvärnssituation, även i tiden före skottlossningen, men inte brukat sina tjänstevapen förrän en kollega skadats och situationen uppfattats som livsfarlig. Ur ansvarssynpunkt saknar det betydelse vem av de två polismännen som skjutit verkanseld som träffat. Frågan om det varit försvarligt av dem att använda vapnen på det sätt som skett måste bedömas
utifrån en helhetsbild av den situation de befunnit sig i och med utgångspunkt i hur situationen tedde sig för dem. De har tvingats fatta beslut under stor press i en extrem situation.
Det har funnits många människor på platsen och en del har filmat och fotograferat. Man kan därför inte utesluta att ytterligare utredningsmaterial kan finnas att tillgå i framtiden. Utredningsläget idag är emellertid sådant att det enligt min mening föreligger en entydig bild över händelseförloppet. Min bedömning är att det inte längre finns anledning att anta att något brott förövats. Under sådana förhållanden skall förundersökningen läggas ned.
Beslagen i målet hävs.
Björn Ericson
Panzerfaust
Apr 3 2005, 14:30
QUOTE (jake the snake @ Apr 1 2005, 21:16 )
Vad som däremot stör mig är när poliser skjuter förvirrade stackare som inte har skadat någon eller när de sätter en kula i ryggen eller nacken på någon som ligger ner eller redan är gripen - det tycker jag är både fegt och läskigt.
Skjuter polisen personen om polisen VET att det bara är en förvirrad stackare som inte har skadat någon och att det inte föreligger något annat som gör att han behöver använda sitt tjänstevapen?
Att skjuta Jackie Arklöf i ryggen (för det är väl honom du tänker på) när han ligger ner är naturligtvis inte bra. Men vi vet inte så mycket om vad som verkligen hände.
Kan man tänka sig att polismannen var stressad?
Kan man tänka sig att det är helt naturligt att han var stressad med tanke på vad Arklöf gjort tidigare?
Kan man tänka sig att Arklöv gjorde något när han låg där på marken, rörde sig häftigt eller något annat, som gjorde att polismannens noradrenalinhalt höjdes på en tiondels sekund, händerna instinktivt knöts och att därmed ett skott avlossats?
Det behöver inte vara feghet eller inkompetens. Det kan lika gärna handla om vanlig biologi och stress.
Med tanke på vad den människan har gjort här, och i bosnien så bryr jag mig inte det minsta i hur och varför han fick det där skottet.
Nog inte många som gör det heller... tror jag.
Men jag håller med dina resonemang. Det är jävligt lätt att sitta i tv soffan eller framför datan och klaga, utan att ha en blekaste aning om hur det är i verkligeheten med ett hot liggandes på sig och han en sådan person framför sig. Med tanke på vad han och hans kumpaner gjorde så är jag inte alls förvånad över vad som hände när han greps. Nu visste dom inte att det va just han som sköt då... Men dom visste ju vem han va, hans tid i bosnien osv... så en blind hund kunde nog räkna ut med sandkorn vem det va som sköt poliserna och vem som va farligast. Ska jag va helt ärlig så hade jag nog inte ens rynkat på pannan om fanstyget dött när han greps.
LeadHead
Apr 3 2005, 15:28
Hur ska polisen avge varningsskott egentligen? Jag antar att det beror på situationen.
Som skyddsvakt har jag fått lära mig att varningsskott ska skjutas i marken bredvid personen som varningen riktas mot. Detta är dock säkerligen inte lika funkis i gatumiljö med en folkmassa som kulan kan rikoschettera mot som det är ute i stora skogen där kulan troligen bara absorberas i myllan.
Hur farlig är en 9 mm kula som landar efter att ha skjutits som varningsskott i luften (säg 45 grader)?
Det är ju allmänt känt att det dödas en massa människor varje år genom ak-skytte i luften vid festligheter och manifestationer. En 9 mm kula är ju dock lite mindre aerodynamisk. Eller? Med tanke på att en femkrona är dödlig vid nedsläppning från Eiffeltornet.
Räknar man helt enkelt med att sannolikheten för att kulan inte slår in i någon byggnad eller annat hinder på vägen ner är försumbar?
"Det är ju allmänt känt att det dödas en massa människor varje år genom ak-skytte i luften vid festligheter och manifestationer."
Jo, men är det någon som egentligen VET hur många det är som dör på detta sätt. Inte jag i alla fall, då håller jag helt enkelt truten och undviker att spekulera.
LeadHead
Apr 3 2005, 18:36
Ok, det är iaf. känt att folk har dödats på det viset. Det kan vi väl ändå enas om, likväl som att en ak-kula som skjuts rakt upp och sedan faller ner är dödlig?
Vidare finnas det ett hyfsat dokumenterat fall från Nya Zeeland där en kula från en SLR (FN-FAL) dödade ett barn på en takterrass ungefär 11 km från banan (dmax?).
Nifelhel
Apr 3 2005, 19:25
QUOTE (LeadHead @ Apr 3 2005, 19:36 )
Ok, det är iaf. känt att folk har dödats på det viset. Det kan vi väl ändå enas om, likväl som att en ak-kula som skjuts rakt upp och sedan faller ner är dödlig?
Vidare finnas det ett hyfsat dokumenterat fall från Nya Zeeland där en kula från en SLR (FN-FAL) dödade ett barn på en takterrass ungefär 11 km från banan (dmax?).
D-max på en 7,62 på 4,3km. You do the math!
Kom med rena fakta istället för en massa påståenden.
LeadHead
Apr 3 2005, 19:39
Lugna va? Beklagar att alla kan inte vara riskmallstroll. I min värld var det där fakta tills alldeles nyss då jag hade sett ett antal goda källor på det (vill minnas någon officiell rapport någonstans...). Det kan ju iofs. vara jag som har knasat till siffran. 4 km är ju tillräckligt långt för att betraktas som uppseendeväckande.
Uppgiften om att människor har träffats och troligen dödats vid skjutning i luften med ak modell uppretad palestinsk folkmassa är dock så pass notorisk och dessutom rimlig att bevisbördan bör ligga på den som påstår att det inte har hänt.
What goes up must come down.
EDIT: Googlade lite:
http://www.abc.net.au/science/k2/homework/s95523.htmMen jo, jag ska genast ta en spade och plantera mig invid någon trevlig gran i skogen här utanför... :P
Nils_Flack
Apr 3 2005, 19:55
När man som jag, varit ute på fältet i många år (12 år för att vara precis) så lär man sig att buset är inget att leka med.
När man som jag, hamnat i handgemäng med buset ett flertal gånger, blir man bara så jävla förbannad att inte knogjärn ingår i standardutrsutningen för oss poliser.
När man som jag, fått värja sig med hjälp av sin batong när buset varit utrustat med järnrör, önskar man vid Gud att man hade tillgång till elchocksmodul. Då skulle inte bara buset lära sig en läxa, det skulle även i bästa fall bli lobotomerade på köpet.
När man som jag, jagat buset med polisbil fler gånger än man har fingrar att räkna på, vet man att enda sättet att stoppa dem är med en rejäl lavett på taket utrustad med en tung kulspruta (12.7 såklart) eller bättre. Alterernativt "safarivindruta" och tillgång till ett antal fullstora automatkarbiner så att ens kollega kan öppna eld direkt.
När man som jag, sett det mesta en polisman kan göra, vet man att enda sättet att underkuva buset är att ta i med hårdhandskarna - som ni förstår, att krossa dem med hjälp av vapenkraft
Vi ses ute på fältet!
Nils Flack
edit: stavning
jake the snake
Apr 3 2005, 19:56
Oj!
Fredriksson
Apr 3 2005, 20:00
Var det ett Forumstroll jag hörde månntro...?
LeadHead
Apr 3 2005, 20:02
Se bara till att inte mata det vad ni än gör...
http://www.fiskesidan.se
Nils_Flack
Tänkte bara höra om du kan redogöra för vad begreppet "tre vänster, tre höger" innebär?
cordite
Apr 3 2005, 23:14
När man som jag sett många poliser övningsskjuta på banan hemma så inser man att genomskott inte är det farligaste.
Låt polisen välja den ammo man anser sig behöva. Man blir väl inte beskjuten bara för att man är lite full och gapig!
Låt också polisen få den mängd ammo som behövs för att bli en duglig skytt! Det är väl inte bara piketen eller andra med skytteintresse som ska öva? Intresset för pistolskytte är väl inte det man blir antagen till polisyrket för och jag anser inte att man ska behöva betala själv för den mängd som krävs för att bli hyggligt bundis med sin picka. Det är sjukt att man som polis inte ska ha förtroende att ha pistolen i hemmet så man kan åka och skjuta när man behagar. Man behöver inte klå eliten i landslaget för att vara polis, men man ska hantera pickan vant och skjuta hyfsat! Och det kan man bara om man tränar minst ett par gånger i månaden.
Nej jag anser inte att alla poliser skjuter dåligt över lag, men övar man inte så blir man inte bra och jag har sett en och annan som kan anses mindre bra och även fumla med pistolen. Det händer inte om man använder den då och då...
Nifelhel
Apr 4 2005, 17:17
@Cordite
Jag håller med dig i vissa avseenden.
Men fundera på denna. Den du sett "fumla" med pistolen kan mycket väl vara ditvingad av sin chef för att individen i sig har en ren ovilja att visa sig på skjutbanan. Några tjänstemän* vill helt enkelt inte skjuta men myndigheteen har bestämt att dem skall ha vapen och således så skall dem skjuta. Sen tvingas dem till skjbanan och där fumlar dem, missar tavlan osv. Brevid står en civilist och ser alltihopa, han drar några förhastade slutsatser och vips har halva poliskåren blivit sågade. Jag vet detta av erfarenhet ifrån min egen arbetsplats.
Jag vet många skjutinstruktörer som får slita varje år med vissa individer tills dem får gråa hår. All heder åt dem som orkar göra detta.
Man beräknar ungefär 400ptr per tjänsteman och år. Men det är några som skjuter mer och några mindre.
Man kan gå till sin chef och begära att få lov att ta hem vapnet och öva på fritid, oftast är det skyttefolk som gör så.
Jag är dock av den åsikten att poliser ska bära vapen även på sin fritid om dem vill. Ungefär som i USA. För poliser måste ingripa vid vissa brott även om dem inte är i tjänst.
*Med tjänstemän menar jag polis oavsett kön, ålder osv
Fu Dahlberg
Apr 4 2005, 19:15
QUOTE (Nifelhel @ Apr 4 2005, 17:17 )
*Med tjänstemän menar jag polis oavsett kön, ålder osv
OT precis... tjänsteman, är precis som tex talman, ett könsneutralt ord, och könstillhörighet sätts genom att lägga till ett herr eller fru före..
slut OT
QUOTE (Nifelhel @ Apr 4 2005, 18:17 )
Några tjänstemän* vill helt enkelt inte skjuta men myndigheteen har bestämt att dem skall ha vapen och således så skall dem skjuta.
Har dessa då inte valt fel yrke? Det kan ju inte ha kommit som någon överraskning för dem att poliser är beväpnade?
LeadHead
Apr 4 2005, 20:09
Det kan väl vara så att det snarare handlar om att de sitter med arbetsuppgifter som i praktiken innebär att de inte har den minsta användning för tjänstevapnet. Typ skrivbordspoliser.
QUOTE (Nifelhel @ Apr 3 2005, 19:25 )
QUOTE (LeadHead @ Apr 3 2005, 19:36 )
D-max på en 7,62 på 4,3km. You do the math!
Kom med rena fakta istället för en massa påståenden.
Fakta!!
Om du skjuter iväg en 7,62 upp i luften, en lördag förmiddag i juni när det är fint väder ute i de centrala delarna av Malmö så är sannolikheten att någon skall bli träffad c:a 2 promile.
Nifelhel
Apr 4 2005, 22:19
@BJE
De flesta utav dem har tjänst bakom skrivbord. Dessa personer har i vissa fall kommit bra nära pensionsålder och tycker sig inte se behovet av ett tjänstevapen. Andra är bara obstinata och någon kan helt enkelt inte lära sig.
Och leadhead är inne på rätt spår där..
cordite
Apr 5 2005, 00:33
Nifelhel. Jag trodde inte annat än att dessa personer var nått annat heller. Håller helt med i din åsikt om att poliser som vill/kan ska vara beväpnade typ amerikanarnas "off duty". Likaså ska dom som inte behärskar vapnet men fyller en funktion av nytta ändå slippa detta. Kan inte se nån nytta med folk som utövar nått dom inte behärskar. Jag har inget imot riktiga poliser, jag lämnade SVF pga deras eviga hackande på folk som beväpnats av staten. Förstår inte hur man kan anse att folk ska få mer förståelse för jakt, skytte och samling bara för att man proklamerar ut sitt hat mot dessa. ( Inkluderar väl oss med AK i hemmet också antar jag. )
Låtsaspoliser på RPS som verkar anse att civilt skytte är en risk av enorm betydelse är en annan sak. Vore det så farligt så borde varje tävling inringas av tungt beväpnad piket, men det händer inte eftersom "riktiga" poliser anser sig ha viktigare saker att jobba med.
Hyser en enorm vördnad för folk i polisyrket. Tror inte jag skulle klara många dagar och se hur dom man haffar med hälsan som insats går lösa samma dag.
Tillbaka till ämnet. INTE 17 GÄLLER NÅN GENEVESMÖRJA POLISJOBB I FREDSTID! I så fall skulle tårgas inte användas men ingen skulle ha några invändningar mot att använda haubits och missiler mot misstänkta tjuvtillhåll...
lanrezac
Apr 5 2005, 11:36
QUOTE (BJE @ Apr 4 2005, 19:38 )
QUOTE (Nifelhel @ Apr 4 2005, 18:17 )
Några tjänstemän* vill helt enkelt inte skjuta men myndigheteen har bestämt att dem skall ha vapen och således så skall dem skjuta.
Har dessa då inte valt fel yrke? Det kan ju inte ha kommit som någon överraskning för dem att poliser är beväpnade?
lite OT men titta inom FM, hur många är det där som inte har rört ett vapen på åratal ? Har dessutom stött på en kapten som vägrade att bära vapen......
Vildmannen
Aug 23 2005, 13:49
Från vk.se
Etiska rådet säger nej till elpistol
Rikspolisstyrelsens (RPS) etiska råd säger nej till att polisen ska få använda elpistoler och distansbatonger.
Rådet anser också att användningen av polisens nya expanderande ammunition i tjänstevapnet bör övervägas på nytt. Rådet vill även att reglerna om användningen av skjutvapen ska revideras.
Det var i februari i år som RPS-chefen Stefan Strömberg begärde att etiska rådet skulle komma med sina synpunkter på polisens utrustning och hjälpmedel för våldsanvändning. Rådets rapport är nu klar.
Av den framgår att elpistol inte bör finnas med i den svenska polisens vapenarsenal. Behovet har inte analyserats tillräckligt och frågan om elpistolen kan orsaka bestående skador är inte heller klar, anser rådet.
Likaså säger rådet nej till distansbatonger, som kan skjuta ut en påse med blyhagel eller gummikulor. Både syftet och behovet av sådana anses oklart.
Endast nationella insatsstyrkan ska ha tillgång till prickskyttevapen att användas vid bland annat gisslansituationer i olika landsdelar, anser rådet.
Det vill vidare endast tillåta nationella insatsstyrkan och storstädernas piketenheter att använda distraktionsgranater. Även för det ändamålet vill rådet ha tydligare regler om bland annat användningsområden. (TT)
QUOTE (lanrezac @ Apr 5 2005, 12:36 )
lite OT men titta inom FM, hur många är det där som inte har rört ett vapen på åratal ? Har dessutom stött på en kapten som vägrade att bära vapen......
En viss skillnad är det i och för sig eftersom de flesta av Försvarsmaktens tjänstemän inte ska röra sig bland civila med skarpladdade vapen dagligen. Men jag kan hålla med om att det inte är bra det heller.
QUOTE (Vildmannen @ Aug 23 2005, 14:49 )
Från vk.se
Etiska rådet säger nej till elpistol
Rikspolisstyrelsens (RPS) etiska råd säger nej till att polisen ska få använda elpistoler och distansbatonger.
Grattis buset, nu får ni en 9mm istället för en elstöt.
Rådet anser också att användningen av polisens nya expanderande ammunition i tjänstevapnet bör övervägas på nytt.
Borde man inte gjort det innan man köpte in den? Det kan väl inte vara så att rådet tagit intryck av pressdebatten?
Endast nationella insatsstyrkan ska ha tillgång till prickskyttevapen att användas vid bland annat gisslansituationer i olika landsdelar, anser rådet.
Nej, varför ska övriga polisen kunna skjuta med stor precision? Bättre att de riskerar tredje man genom att tvingas använda vapen med sämre precision.
Darkwand
Aug 23 2005, 14:30
Polisen borde få ha vad dom vill i arsenalen ungefär som försvaret. Man använder inte Haubitsar om man står grindvakt på samma sätt så skulle ju inte polisen använda elpistoler bara för att någon skriker och är full.
Jag litar fullt och fast på att Polismyndigheten är fullt kapabel att köpa in lämplig utrustning helt på egen hand.
Sedan är ju argumentationen mot sk "icke dödande" vapen väldigt konstig och verkar närmast komma av att det är poppis att i vänsterkretsar demonisera Polisen.
Folk verkar ju tro att polisen ska spraya alla dom möter på stan med pepparspray och ge folk el-chocker (Aftonbladet rubrik kanske?) som klagar.
Man måste kunna utgå från att en polis är ansvarskännande eftersom han trots allt bär pistol.
QUOTE (Vildmannen @ Aug 23 2005, 13:49 )
Likaså säger rådet nej till distansbatonger, som kan skjuta ut en påse med blyhagel eller gummikulor. Både syftet och behovet av sådana anses oklart.
Däremot håller FM (enligt TIFF nr 2 2005) på att köpa in någon typ av distansbatonger till granattillsatsen för användande vid internationella insatser. Pepparspray (motsv.) måste tydligen utredas mer eftersom det är C-stridsmedel.
Kravallerna i Kosovo förra året var visst det som behövdes för att FM skulle öppna ögonen, undrar vad som krävs för att RPS skall göra det.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.