Jag får hålla med en av de föregående talarna att polisen behöver mer bly och tid för att träna med sina tjänste vapen
Samt att man ifrågasätter vissa saker som berör skyttet i fråga
Varför får ej polisen tjänste tid avdelad för träning under vissa förhållanden
Samt ett av påståendena från exp om avstånden ifråga vid nödvärns situationerna
Enligt det lilla som jag vet så har en av föregående talare rätt när det gäller avst men int exp
Men polisen i fråga kan ej svära sig fri från allt ansvar när det gäller den här röran
Det finnes vissa individer inom polisen som ej har godkända skytte prov och har ngn typ utav tjänste vapen i tjänsten trots det
Men det är en liten parantes i hela ekvationen som berör denna röran ifråga
Jag kan förstå polisens krav på mer stoppkraft mot ett objekt som försätter dem och allmänheten i fara och det är ett väldigt bra argument samt att skador på tredje man skall man undvika men det är svårt att göra det med standard helmantlad amo
Polisen i fråga nämnde att det verkar som att en fotograf som stod i linje fastän bakom Hannes Whatever fick en skottskada som antagligen var orsakad av polisens helmantlade "Norma Säk Amo"
Min frågeställning till eder alla lyder allmänt så här och det är en flerdelad fråga
A: Vad hade hänt om polisen hade använt M/39b
B: Vad hade hänt om polisen ifråga hade användt den nya amo´n
C: Hur mkt expanderar den nya amon i fråga när den träffar i första steget och sen passerar igenom objektet.
D:Vilken restvikt blir det på projektilen i fråga efter passagen genom en kropp och hur mkt blir splitter?
Minna tankar om de frågorna som jag ställde
A: Risken och oddsen hade varit att de hade blivit seriösa genomskott som hade träffat tredje man och i värsta fall skulle ngn individ ha avlidit av polisens skott fastän de hade passerat en människas kropp innan
B: Hannes hade säkerligen haft svårt att överleva tack vare träffen i bukregionen men risken för att projektilen hade haft ett genomslag hade varit väldigt liten samt att risken för tredje man hade varit nästan minimal
På C och D så har jag inga svar men en del erfarenhet från att skjuta hålspets har jag.
Jag har skjutit hålspets ur en S&W State Tropper 357 magnum mot ölburkar och effekten av att skjuta hålspets är väldigt stor om jag jämnför när jag har skjutit vanlig Norma Tc helmantel 9mm ur en Sig P210-6 eller en Glock 19
Hålspetsen har varit av hemladad karaktär med en 158grains kula till 357 magnum och en 240 grains kula till 44 magnumen
När jag har använt 9mm helmantel så har effekten blivit mindre samt att det har blivit ett mindre hål och att burken blir uppfläkt
Med 357´an laddad med hålspets så sprängs burken nästan och effekten blir större om man använder en 44 magnum med samma typ utav amo
Men det är kanske felaktigt av mig att jämnföra effekten av en hålspets avfyrad ur en revolver mot effekten av en Hålspets avfyrad ur en polis Sig Sauer
Jag kan ej svara på om det är en skillnad av effekten av hålspetsen om den är avfyrad ur en revolver med högre kaliber och anslags energi än ur en pistol som använder en del av kraften för att få mekanismen att fungera och har kortare pipa
Jag hoppas att någon vet om det blir ngn skillnad beroende på vilken vapentyp som avfyrar projektilen
Detta är bara en liten parantes för att belysa den skillnaden som jag har noterat vid skjutning med hålspets kontra helmantlad