Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Polisens nya am
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Torak
Sjalv skulle jag ju inte ha nagot emot att ha en Tazer pa baltet i vissa omraden av Bryssel - jag har sett nagra mycket imponerande demonstrationer av den.
9x19
Försök hålla tråden åtminstone i närheten av polisens nya ammunition.
nastyheadwound
Appropå Guillous jämförelse med jaktammunition:

9mm får endast användas vid jakt på djur upp till och med en rävs storlek, d.v.s. c:a 7 kilos kroppsvikt. Anledningen är förstås att den "omedelbara död" Guillou yrar om inte kan garanteras på större djur än så med den kalibern. Själva jämförelsen mellan polisens vapen och jaktvapen är således helt åt pepparn, vilket Guillou förstås är helt medveten om - han är bara ute och fiskar rubriker.
Unicorn
Sedan brukar väl jägare alltid sikta rakt mot hjärtat i perfekt vinkel för att snabbt tömma kroppen på blod - annars har de lyxen att kunna avstå från skott. Jägare dör liksom inte själva om de inte får en perfekt träff. De dör inte ens om de låter bli att skjuta.

Konstigt att de skotten alltid är direkt dödande...?
-Archon-
QUOTE (nastyheadwound @ Jan 24 2004, 02:38 )
Appropå Guillous jämförelse med jaktammunition:

9mm får endast användas vid jakt på djur upp till och med en rävs storlek, d.v.s. c:a 7 kilos kroppsvikt. Anledningen är förstås att den "omedelbara död" Guillou yrar om inte kan garanteras på större djur än så med den kalibern. Själva jämförelsen mellan polisens vapen och jaktvapen är således helt åt pepparn, vilket Guillou förstås är helt medveten om - han är bara ute och fiskar rubriker.

Trots att Infs svar på min fråga om 9mm och jakt var sakligt så var detta var kanske mer vad jag var ute efter. Det belyser att JG också använder ofullständig information för att vilseleda folk i debatten precis som han själv säger att det andra lägret försöker vilseleda genom att ge otillräcklig information.

Tackar för svaren smile.gif
scattergun
QUOTE (Unicorn @ Jan 24 2004, 09:17 )
Sedan brukar väl jägare alltid sikta rakt mot hjärtat i perfekt vinkel för att snabbt tömma kroppen på blod - annars har de lyxen att kunna avstå från skott. Jägare dör liksom inte själva om de inte får en perfekt träff. De dör inte ens om de låter bli att skjuta.

Konstigt att de skotten alltid är direkt dödande...?

Jag skulle vilja påstå att alla dör, oavsett om man skjuter eller inte.... förr eller senare alltså.... Malajn.gif
Lockwed
Kan kanske lätta upp den smått upprörda stämmningen här inne genom att fråga om någon såg godafton sveriges parodi på debatten om polisens nya am?
Det är ju så det ska vara-Här kommer framtiden-*PANG* :P
404 Skenberg
Jag får ge mig in debatten lite

Jag håller med er alla om vissa vapenskribenter som borde låtit foderluckan vara stängd i detta ämnet eller åtminstone varit lite mer opartiska istället för att påstå det ena eller det andra som inte hade någon direkt anknytning till verkligheten

När det gäller VT´s Chefredaktörs debatt i Vt så kan jag hålla med han till viss del med hänsyn till att jag har sett en del på den pistolbanan som jag skjuter på som stödjer det påståendet

Det finnes vissa poliser i min region som skjuter väldigt dåligt på 8 meter jag har sett det på banan tack vare att de har skjutit sönder ställningarna till tavlorna

De individerna borde få öva mer men det skall inte drabba de övriga som skjuter bra med sina tjänste vapen

Men när det gäller det andra Bs som florerar i pressen så undrar jag vad skulle pressen säga om polisen som skulle bruka en 22 kalibrig pistol istället för 7,65 eller 9mm blev tvingade i en nödvärns situation att beskjuta en knarkpåverkad individ med vi säger 30skott 22´a ?

Eller vad skulle pressen säga om polisen använde M39/b och vid ett nödvärns läge besvarar elden från en misstänkt och kulan passerar igenom och träffar tredjeman?

Vilket ramaskri det skulle bli antar jag

Polisen har i mina ögon gjort ett rättval baserat på de krav man kan ställa på en amunitionstyp som relaterar till de sakerna/situationerna som kan uppkomma under ett pass.

Ett alternativ som finnes som vissa Jänkare kör med är att ha ett mag i vapnet med Jhp som standard amunition och att ha ett till i reserv i bältet samt att ha det tredje magasinet i bältet med en annan magbotten bara för att veta att det innehåller en annan am typ.

Det magasinet kunde innehålla M39/b för situationer där den mistänkte har kroppskydd och har någon typ utav beväpning som rättfärdigar bruket av den amon.

Det finnes ingen anledning av någon att gnälla på polisen för att de har bytt amo i och för sig så var dödsfallet sorgligt. Men med hänsyn till rådande omständigheter så gjorde polisen rätt.

Det finnes inte heller någon anledning för polisen att få så mycket skit från alla håll bara för att de bytte till en amo typ som våra grannar redan använder.

Och allt bs om Dum dum gör det inte lättare för polisen
KD803
QUOTE (404 Skenberg @ Jan 30 2004, 03:27 )
Men när det gäller det andra Bs som florerar i pressen så undrar jag vad skulle pressen säga om polisen som skulle bruka en 22 kalibrig pistol istället för 7,65 eller 9mm blev tvingade i en nödvärns situation att beskjuta en knarkpåverkad individ med vi säger 30skott 22´a ?

Ett liknande fall inträffade när polisen fortfarande använde 7.65-vapen. En påverkad man beväpnad med en karbinbajonett sköts med 6 eller 7 skott i benet men stod fortfarande på benen. När han sedan var på väg att hugga en polis så sköts han ihjäl.

Jag vet inte om just denna händelse gjorde att polisen bytte till 9 mm, men det visade på behovet av en kraftigare am.
Erik_G
Vet inte om det är samma fall som ovan, men innan polisen bytte till SigSauer var det en påverkad man som hotade polisen med en kniv. Polisen sköt i självförsvar, men mannen stod fortfarande upp, men började hugga på sig själv.
Mannen dog sedemera och vid obduktionen kom det fram att även om mannens hugg i sig var dödliga så var dödsorsaken den att en av polisens kulor hade skitit av kroppspulsådern i benet.
Efteråt stod det en del i media om behovet av ökad "stopping power".

/E
404 Skenberg
En liten frågeställning till eder alla

Det har ju sen denna incidenten kommit en del reportage och annat i pressen samt att vissa vapenskribenter har talat om amon i fråga

Nu kommer min frågeställning

Vilken inverkan kommer detta ha på polisen när de genomför sin tjänst och hamnar i ett läge där tvingas att dra vapena

Kommer polisen bli mer rädda att bruka sina vapen tack vare att media kommer att sätta dem i blickfånget och skärskåda hela situationen oavsett om det var rätt av polisen.

Kommer polisen få lägga mer pengar på utveckling av en ny patron som ser bra ut i medias ögon
AdamKalle
QUOTE (404 Skenberg @ Feb 1 2004, 01:41 )
Kommer polisen bli mer rädda att bruka sina vapen tack vare att media kommer att sätta dem i blickfånget och skärskåda hela situationen oavsett om det var rätt av polisen.

Kan poliserna verkligen granskas mer än nu? Tycker media är på dem som hökar redan nu så fort de skjutit mot buset. Överhuvudtaget verkar media vara ganska partiska (till polisens nackdel) när det varit polisinsats, oavsett om det gäller ett gäng hobbyrevolutionära fjortisar som slagit sönder stan eller en galen beväpnad pundare som skjutits i nödvärn.
Vacon
Förstår inte varför folk klagar så mycket. Polisen kan för tusan hamna en skottlinje när som helst, de måste då ha vapen som när inpå dödar. Där emot tycker jag att polisen bör kunna utrustas med peppasprej eller elpistol.
2Sharp
QUOTE (Vacon @ Feb 1 2004, 10:08 )
Där emot tycker jag att polisen bör kunna utrustas med peppasprej eller elpistol.

Pepparspray har varit på utprovning, som jag förstått det har det fallit mycket väl ut och polisen kommer väl att utrustas med detta?

"El-pistol" är ett vitt begrepp vilket innefattar skräp samt verktyg som fungerar, polisen har ju utprovat Taser M-26 vilket skall fungera bra.
Nackdelen blir väl att det blir mycket att bära, Sig, batong, spray, taser...

En bekant som jobbar som polis har taser, han känner sig som "Wild Bill" då han ju faktiskt har dubbla hölster smile.gif
Vacon
QUOTE (2Sharp @ Feb 1 2004, 11:45 )
QUOTE (Vacon @ Feb 1 2004, 10:08 )
Där emot tycker jag att polisen bör kunna utrustas med peppasprej eller elpistol.

Pepparspray har varit på utprovning, som jag förstått det har det fallit mycket väl ut och polisen kommer väl att utrustas med detta?

"El-pistol" är ett vitt begrepp vilket innefattar skräp samt verktyg som fungerar, polisen har ju utprovat Taser M-26 vilket skall fungera bra.
Nackdelen blir väl att det blir mycket att bära, Sig, batong, spray, taser...

En bekant som jobbar som polis har taser, han känner sig som "Wild Bill" då han ju faktiskt har dubbla hölster smile.gif

Hehe. Wild bill...
Vet i alla fall att pepparspray fungerat effektivti USA mot bråkstakar.
Det finns ju också ammonition som inte dödar utan bara gör jävligt ont och man får ett stort sår.
Denna ammonituion kan också vara ett alternativ. Då måste de ju dock ha två pistoler. En på höger sida och en på vänster sida , Skulle i för sig se ganska tufft ut. B) 6n.gif
Fk.Mandrake
Att ha två olika typer av ammo, en som enbart gör ont och en som skadar/dödar, tror jag inte är en bra idé. De lägen då våldsanvändning med vapen krävs av polis är ofta snabba och på korta avstånd. Då är det inte, enligt mig, en bra idé att ha en massa olika alternativ. Redan idag så har du tjänstepistol och expanderbatong. Vad jag har förstått så kommer det snart att bli fastställt med OC-spray.
Då har en polis tre olika vapen. Han skall dels få plats med allt på bältet och sedan i ett snabbt läge avgöra vad han skall använda. Dessutom så har kulor som "bara" gör ont liten verkan på en drogpåverkad person. Tar polisen då fel kan det få dåliga konsekvenser.
roninn
Jag tycker inte det verkar bli något problem att ha vapen, asp och peppar spray. Personligen kommer jag/ gör redan så att jag börjar med att dra vapen och så får man se hur läget utvecklar sig.

Om någon hotar mig med något form av tillhygge blir det pistolen jag drar direkt. Om sedan gärningsmannen stannar till/ avvaktar eller något sådant, dvs inte fullföjer angreppet så kan man backa och sedan, kanske om läget tillåter, använda sprayen.

I de enheter som har spray, piket, hundförare, kommissoner och liknande, verkar det inte vara några problem vad man skall använda i vilka situationer.

Spray ligger väldigt lågt i "våldstrappan" strax över tillsägelse faktiskt. Det innebär att man kan spraya folk ganska friskt om man vill det.

Men grundkonceptet ligger kvar, vid hot dra vapen först.
404 Skenberg
Suck!!!!!!

Suck för alla vapenskribenter/experter som kallar den nya polis amon för jakt amunition

Satt precis och såg lite SVT Debatt och där satt en "Expert" och en från polisen och debatterade om amunitionen igen

Expertens argument var hyffsat intressanta men substans innehållet i dem var tveksamt samt att nästan alla argumenten inte håller i tillämpad verklighet.
Dvs den verkligheten som polisen jobbar i

Jag får hålla han från polisen med de argumenten som han hade

De var bra och att han hade basfakta i dem som förklarade det bra

Någon annan som såg debatten?

Åsikter?
Sgt1clHansson
Såg debatten:

Båda sidor har ju sunda argument. Men att polisen behöver mer tid på skjutbanan är nog det viktigaste som sades och det säger nog ingen emot, bortsett från politikerna som förvaltar kassakistan.
Nifelhel
@Sgt1clHansson
Jag kan icke hålla med dig att båda sidor hade sunda åsikter.

Lars-kristian Bergh(LkB) är i mina ögon sett, en fullblods kretin.
Konventionen täcker gevärsammunition, inte pistolammunition som han påstår. Kulan är dessvärre inte avsedd för jakt.
Han påstår att 4 av 5 avfyrade skott missar rörligt mål på 15meter när polisen skjuter. Jag undrar varifrån han fått dessa siffror??
Jag har via mitt jobb tagit del av en del skjutstatistik, känner inte igen siffrorna. Över 80% av skjutningarna sker på avstånd under 7meter. Och runt 75% är rena nödvärnsskjutningar.
Sen har LkB fel vad det gäller övriga europas poliskårer. Finland har samma sort som svensk polis. Danmark kör med en som heter Action 3 och Tyskland har MEN QDP om inte jag missminner mig. Alla dessa expanderar likt den som svensk polis nu har.
Men det var väl bäst att behålla den gamla och vänta tills någon oskyldig dör.

Förövrigt är det väldigt sällan som polisen behöver göra ett nödvärnsdrag mot en helt oskyldig och obeväpnad individ....
Sgt1clHansson
@Nifelhel

Vad jag menar är att JA, det är en kula som gör mer skada inne i kroppen, MEN den fyller bättre syftet att stoppa de som polisen behöver stoppa med vapen, samt att risken för 3:e person är mindre.

Snacker om "dom vill bara vara som de sätt i amerikanska filmer" är ju bara skrattretande.
404 Skenberg
camo.gif Jag får hålla med en av de föregående talarna att polisen behöver mer bly och tid för att träna med sina tjänste vapen

Samt att man ifrågasätter vissa saker som berör skyttet i fråga

Varför får ej polisen tjänste tid avdelad för träning under vissa förhållanden

Samt ett av påståendena från exp om avstånden ifråga vid nödvärns situationerna
Enligt det lilla som jag vet så har en av föregående talare rätt när det gäller avst men int exp

Men polisen i fråga kan ej svära sig fri från allt ansvar när det gäller den här röran

Det finnes vissa individer inom polisen som ej har godkända skytte prov och har ngn typ utav tjänste vapen i tjänsten trots det
Men det är en liten parantes i hela ekvationen som berör denna röran ifråga

Jag kan förstå polisens krav på mer stoppkraft mot ett objekt som försätter dem och allmänheten i fara och det är ett väldigt bra argument samt att skador på tredje man skall man undvika men det är svårt att göra det med standard helmantlad amo

Polisen i fråga nämnde att det verkar som att en fotograf som stod i linje fastän bakom Hannes Whatever fick en skottskada som antagligen var orsakad av polisens helmantlade "Norma Säk Amo"

Min frågeställning till eder alla lyder allmänt så här och det är en flerdelad fråga

A: Vad hade hänt om polisen hade använt M/39b

B: Vad hade hänt om polisen ifråga hade användt den nya amo´n

C: Hur mkt expanderar den nya amon i fråga när den träffar i första steget och sen passerar igenom objektet.

D:Vilken restvikt blir det på projektilen i fråga efter passagen genom en kropp och hur mkt blir splitter?

Minna tankar om de frågorna som jag ställde

A: Risken och oddsen hade varit att de hade blivit seriösa genomskott som hade träffat tredje man och i värsta fall skulle ngn individ ha avlidit av polisens skott fastän de hade passerat en människas kropp innan

B: Hannes hade säkerligen haft svårt att överleva tack vare träffen i bukregionen men risken för att projektilen hade haft ett genomslag hade varit väldigt liten samt att risken för tredje man hade varit nästan minimal

På C och D så har jag inga svar men en del erfarenhet från att skjuta hålspets har jag.

Jag har skjutit hålspets ur en S&W State Tropper 357 magnum mot ölburkar och effekten av att skjuta hålspets är väldigt stor om jag jämnför när jag har skjutit vanlig Norma Tc helmantel 9mm ur en Sig P210-6 eller en Glock 19

Hålspetsen har varit av hemladad karaktär med en 158grains kula till 357 magnum och en 240 grains kula till 44 magnumen

När jag har använt 9mm helmantel så har effekten blivit mindre samt att det har blivit ett mindre hål och att burken blir uppfläkt

Med 357´an laddad med hålspets så sprängs burken nästan och effekten blir större om man använder en 44 magnum med samma typ utav amo

Men det är kanske felaktigt av mig att jämnföra effekten av en hålspets avfyrad ur en revolver mot effekten av en Hålspets avfyrad ur en polis Sig Sauer

Jag kan ej svara på om det är en skillnad av effekten av hålspetsen om den är avfyrad ur en revolver med högre kaliber och anslags energi än ur en pistol som använder en del av kraften för att få mekanismen att fungera och har kortare pipa

Jag hoppas att någon vet om det blir ngn skillnad beroende på vilken vapentyp som avfyrar projektilen
Detta är bara en liten parantes för att belysa den skillnaden som jag har noterat vid skjutning med hålspets kontra helmantlad
9x19
Min frågeställning till eder alla lyder allmänt så här och det är en flerdelad fråga

Eftersom varken du eller jag har tillgång till den information som krävs för att göra en rättvis bedömning av dessa frågor, föreslår jag att vi båda låter bli.

På C och D så har jag inga svar men en del erfarenhet från att skjuta hålspets har jag.

Jag har skjutit hålspets ur en S&W State Tropper 357 magnum mot ölburkar och effekten av att skjuta hålspets är väldigt stor om jag jämnför när jag har skjutit vanlig Norma Tc helmantel 9mm ur en Sig P210-6 eller en Glock 19

Effekten av projektiler på ölburkar har någonstans mellan mycket lite och ingenting alls att göra med effekten av projektiler mot levande djur eller människor.
Dessutom är inga av de hålspetsar som normalt används för målskytte (undantaget Hornady XTP ) konstruerade med kontrollerad expansion och penetration som mål. De är konstruerade för precision och/eller att kunna tillverkas billigt.

Resultatet av att skjuta en sådan hålspets i gelatin eller tvål brukar bli ett av två - antingen håller kulan ihop och expanderar mycket lite eller inget alls, eller så expanderar den våldsamt och splittras. Ingen av dessa egenskaper är önskvärda i en kula för skydd eller polisiärt bruk.

Återkom när du gjort tester med rätt sorts ammunition mot ett accepterat, kalibrerat testmedium.

Men det är kanske felaktigt av mig att jämnföra effekten av en hålspets avfyrad ur en revolver mot effekten av en Hålspets avfyrad ur en polis Sig Sauer

Ja. Särskilt som vi pratar om helt olika kulor med helt olika egenskaper, "testade" genom ett fåtal försök mot ett totalt irrelevant testmedium.

Det är ungefär som om vi skulle släppa en Saab och en Volvo från 10000 meters höjd på en betongplatta och sedan dra slutsatsen att BMW inte är en krocksäker bil.

Jag har sett ölburkar explodera av både 9mm FMJ och 'generic' 9mm JHP. Det säger inte ett smack.
Torak
Sen ar det ju ocksa ganska sa sjalvklart att olburkarna lattare sprangs av en .357 Magnum eller .44 Magnum an en 9mm... Det ar ju trots allt lite mer krut i Magnumpatronerna.

For ovrigt anser jag att apelsiner smakar mycket mer apelsin an vad applen gor.
scattergun
Bra sammanfattat av Torak!! hål i kulorna gör dom mer benägna att explodera och större kulor gör större hål(än motsvarande mindre kula) och mera och snabbare krut ger snabbare kulor som i sin tur gör större hål(med motsvarande kula). Sen är det bara att välja om man vill ha nåt som gör ett stort, djupt, litet eller ytligt hål i det man avser träffa, och man får väl hoppas att polisens erfarna utredare har gjort en bedömning och sedan förskaffat den ammunition som bäst täcker behovet!?
Dobberman
QUOTE (Torak @ Jan 23 2004, 14:31 )
Sjalv skulle jag ju inte ha nagot emot att ha en Tazer pa baltet i vissa omraden av Bryssel

Vilken del av din midja har du döpt till "Bryssel"..? ? ?
Ballare om du bär den nedstoppad i byxan lite "gangster-stil"...
Fräser till sen no more weiner.......
Torak
QUOTE (rille116 @ Feb 11 2004, 12:08 )
QUOTE (Torak @ Jan 23 2004, 14:31 )
Sjalv skulle jag ju inte ha nagot emot att ha en Tazer pa baltet i vissa omraden av Bryssel

Vilken del av din midja har du döpt till "Bryssel"..? ? ?
Ballare om du bär den nedstoppad i byxan lite "gangster-stil"...
Fräser till sen no more weiner.......

"Ballare"? Daligt ordval i sammanhanget, tycker man... biggrin.gif

Sjalv ar jag partisk till "cross-draw" eller bakom-ryggen-holster. Men alltid holster, man far ju inte se skruffig ut.
9x19
QUOTE (scattergun @ Feb 11 2004, 12:41 )
Bra sammanfattat av Torak!! hål i kulorna gör dom mer benägna att explodera och större kulor gör större hål(än motsvarande mindre kula) och mera och snabbare krut ger snabbare kulor som i sin tur gör större hål(med motsvarande kula). Sen är det bara att välja om man vill ha nåt som gör ett stort, djupt, litet eller ytligt hål i det man avser träffa, och man får väl hoppas att polisens erfarna utredare har gjort en bedömning och sedan förskaffat den ammunition som bäst täcker behovet!?

[ OT ]

Nej, mera och snabbare krut leder bara till otäckheter.
Mera och LÅNGSAMMARE krut däremot, ger för det mesta en snabbare kula.

smile.gif

[ /OT ]

Om vi återgår till själva kärnfrågan, polisens nya ammunition, så var det framförallt en av herr Berghs påståenden som irriterade mig, och det var snacket om att kulan snurrar 500 varv per sekund i kroppen. Detta påstående upprepade han som ett mantra, utan tvekan för att en oinsatt person ska få intrycket att kulan är framtagen för att fungera som någon sorts distansköksmixer för vårdslös användning av poliser utan vapenvana mot levande och gärna helt oskyldiga mål.

Om nu kulan snurrar, låt oss utgå från det herr Bergh sade, 500 varv i sekunden, så innebär det att kulan under en linjär inbromsning från 360m/s till 0m/s på en 30cm-sträcka (Jag vet att jag yxar till det rätt grovt här), inte ens skulle hinna snurra ETT varv.

Dessutom såg det ut som herr Bergh hade tryckt ut "bladen" på kulan till sitt mest utvecklade läge. I verkligheten så håller den bara den diametern ett ytterst kort ögonblick, sedan viks de tillbaks mot kärnan och kulan har under större delen av sin färd i mjuk vävnad en betydligt mindre diameter än det skjutna exemplaret som visades upp i studion.
2Sharp
Eftersom det är räfflingen sm styr kulans rotation torde ju inte kulan ha möjlighet att rotera mer än vad räffelstigningen anger?

Hur sor är räffelstigningen på en Sig-Sauer? Jag gjorde en snabbsökning på P226 och hittade 1 varv på 10", alzå, ett varv på 25.4 cm... oavsett om det måttet är 100% korrekt så torde det väl inte ligga så långt ifrån?

Det innebär då knappt 2 varv i en hyfsat normal kropp... så någon mixereffekt är det knappast tal om..

Eller så har jag missuppfittat totalt?

Idioti, givetvis skall polisen ha expanderande ammunition.. och mer skjutträning!
nastyheadwound
Sen är ju räfflingen till för att kulan ska spinna i luft, inte inne i ett mjukt mål som erbjuder hundratals gånger mer motstånd än vad luft gör. Jag ställer mig mycket skeptisk till att den kraft med vilken kulan spinner i luft räcker för att kulan ska fortsätta att rotera runt sin axel när den väl träffar något så hårt som en människokropp.
9x19
QUOTE (nastyheadwound @ Feb 11 2004, 20:16 )
Sen är ju räfflingen till för att kulan ska spinna i luft, inte inne i ett mjukt mål som erbjuder hundratals gånger mer motstånd än vad luft gör. Jag ställer mig mycket skeptisk till att den kraft med vilken kulan spinner i luft räcker för att kulan ska fortsätta att rotera runt sin axel när den väl träffar något så hårt som en människokropp.

Helt sant, samma tanke hade jag. Vet inte exakt hur rotationen påverkas av övergången till ett tjockare medium än luft (jag skulle dock tippa att det påverkas mindre än projektilens färdhastighet), men jag ville göra ett tankeexperiment utifrån Berghs påstående.
ARN
I dagens DN finns en liten notis om polisens nya ammunition. RPS har på önskemål av Thomas Bodström utrett alternativ till Speer Gold Dot. Man kom fram till att det inte fanns några andra alternativ idag. En undersökning av de två incidenterna där polis skutit och träffat personen med den nya ammunitionen visar att skadorna inte blev svårare än om man anvnt den gamla ammunitionen
KD803
QUOTE (ARN @ Feb 22 2004, 19:01 )
I dagens DN finns en liten notis om polisens nya ammunition. RPS har på önskemål av Thomas Bodström utrett alternativ till Speer Gold Dot. Man kom fram till att det inte fanns några andra alternativ idag. En undersökning av de två incidenterna där polis skutit och träffat personen med den nya ammunitionen visar att skadorna inte blev svårare än om man anvnt den gamla  ammunitionen

När jag läste notisen infann sig dock en elak misstanke om att det faktum att polisen köpt in nästan fem miljoner patroner kan ha något att göra med att det inte finns några alternativ. Detta ska inte tolkas som att jag håller med motståndarna till hålspets.
Innuendo
Jag anser att denna diskussionen har gått lite överstyr och då menar jag inte här på forumet, utan i övrigt. Om man jämför den nya ammunitionen med den gamla SÄK så är skillnaderna inte så stora som man vill tro, SÄK patronen hade även den en viss förmåga till att svampa upp sig, men den hade nackdelen att den rikoserade(+stava) ganska så illa fast den inte skulle göra det, detta visades bla vid ett våda skott i ett polishus för inte allt så längsen. Den nya ammon är inte riktigt så benägen att göra det. Sen kanske man kan diskutera just använadet av en medvetet expanderande kula i polisvapen. men man får väga nackdelar och fördelar där, och JAG personligen tror att polisen har fel sorts ammunition oavsett vad de byter till nu i framtiden, det är mina åsikter
Nifelhel
@innuendo

Jag vill att du läser tidigare inlägg ang varför polisen bytt till en expanderande kula.
[ironi]
Det bästa vore om dem hade paintball motsvarande. Då behövde dem bara skjuta en färgkula och när dem träffat så kan ju busen ge sig.[/ironi]

All ammunition är dödlig på ett eller annat sätt. Tyvärr är det inte polisen eller vi vanliga medborgare som sätter ribban, utan det är busen som gör det. Så för att inte skada oss medborgare så hävdar jag att polisen bör få de resurser som det krävs för att dem skall kunna fullfölja sina åtaganden. Dvs skydda medborgarna...
404 Skenberg
Jag får bara hålla med föregående talare om att tyvärr är det inte polisen som sätter ribban när det gäller vapen och våldstrappan utan det gör de obj som polisen skall skydda oss emot

Vi skall vara glada att vi inte har hamnat där Usa befinner sig

Där polisen har en pumphagel i bilen samt i vissa delstater en Automat karbin i fordonet model M16 eller M14 ifall de skulle hamna i ett läge där obj har tyngre vapen och skydd

Kanske lite off topic men tänk på detta när det finnes folk som vill aväppna eller minska polisens möjligheter att bruka sin utr i tjänsten

Låt polisen bruka det som kräves och ge dem den utrustningen och beväpningen som kräves och var förbannat glada att vi är där vi är och inte har det som i USA eller i Ryssland
Innuendo
Jag ber om ursäkt om jag upprepat vad som redan är sagt, tänkte bara sammanfatt det hela och säga vad jag tycker, blyg.gif

Annars så håller jag med de 2 föregånde talarna
EMK

Beslutet är taget och det dröjer nog inte så länge tills samtlig personal i yttre tjänst runt om på myndigheterna har peppar i bältet. Det är väl som vanligt bara en fråga om att folket skall utb först, men som sagt så har beslut tagits att pepparsprayen skall bäras.

Elektriska vertyg typ "tazer"skall utvärderas mer noggrant, t.ex hur den påverkar en pacemaker osv.

Detta kan nog bli ett bra komplement till övrig utrustning tror jag. B)
Unicorn
QUOTE (Sulan @ Feb 23 2004, 17:55 )
Elektriska vertyg typ "tazer"skall utvärderas mer noggrant, t.ex hur den påverkar en pacemaker osv.

Stämmer. Alltid när jag hör talas om detta slår dock en elak motfråga jag skulle vilja fråga utredarna rot i min sjuka hjärna; "hur tror du att pacemakern påverkas av en 9 mm Speer Gold Dot?"

Jag raljerar något, men när nya less-leathal-vapen skall testas kommer alltid argument att de kan vara jättefarliga från diverse håll och kanter.

Jämfört med vad då, brukar jag alltid undra.

Man tycks förutsätta att alternativet till pepparspray/tazer/teleskopbatong etc är att avstå från ingripande och att alla då lugnt, sansat och i samlad tropp lämnar platsen. Att alternativet i verkligheten ofta är att skjuta någon mitt i kroppen med pistol verkar det som man förtränger varje gång ett nytt alternativ till pistolen skall tas fram.

Hur vanligt är det för övrigt att människor med pacemaker angriper poliser med våld så till den milda grad att polisen måste skydda sig med vapen? Finns någon undersökning eller skattning. Själv har jag under tio år aldrig någonsin hört talas om ett enda fall...
[MPJ]Sgt.Ratchak
Men de anses väl inte lika macho i Sverige. I Tyskland anser man Speer Gold Dot vara alldeles för brutal.

Vad jiddrar hon om??? Är det macho att vara rädd om sitt eget liv/rädda 3e parts??

[OT]
För övrigt tycker jag att polisen ska få sätta handfängsel så fort dom gör ett frihetsberövande motsv som i USA för att ordentligt kunna säkra sin/3e parts/busets säkerhet.
Som det är nu så är det ju mindre våld att använda batong än handfängsel!!
[/OT]
Unicorn
Moget inlägg i debatten av Gull-Britt Söderström. Om hon tror att polisen valt ammunition efter vad som är mest "macho" har hon verkligen lagt ribban och gett ett seriöst intryck som debattör...

Jag undrar också om hon kan påvisa att tysk polis valde en annan ammunition för att de ens hade en åsikt om Speer Gold Dot och att de i så fall ansåg den vara för "brutal".

Återigen undrar jag vad man som intresseorganisation för Sveriges vapenägare överhuvudtaget har att göra med polisens ammunitionsval?

Det är tur att man aldrig gått med i Sveriges Vapenägares förbund. Då slipper man besväret att begära utträde...
KaffeKalle
Jag undrar också om hon kan påvisa att tysk polis valde en annan ammunition för att de ens hade en åsikt om Speer Gold Dot och att de i så fall ansåg den vara för "brutal".

Vore intressant att maila henne om en källhänvisning för det..

Sakfråga: vad nyttjar tyska polisen för standard am, och vilka skillnader har den mot Spear.Gold? ÄR det en sådan skillnad som hon påstår?
404 Skenberg
QUOTE (Nifelhel @ Feb 10 2004, 23:18 )
Sen har LkB fel vad det gäller övriga europas poliskårer. Finland har samma sort som svensk polis. Danmark kör med en som heter Action 3 och Tyskland har MEN QDP om inte jag missminner mig. Alla dessa expanderar likt den som svensk polis nu har.

Som svar på en fråga så citerar jag Niefel
LeadHead
QUOTE (Erkilaine @ Feb 23 2004, 17:55 )

Om man läser på Tasers hemsida så framgår det att Tasern jobbar med helt andra stömmar och spänningar som inte påverkar vare sig hjärtat eller pacemakern.
Det borde vara ganska lätt cleara med någon läkare som kan något om el i kroppen.

Varför hålla på och utreda en massa saker som andra redan har utrett? Tasern har använts tusentals gånger vid det här laget och den används av massvis av polismyndigheter.
Fu Frippe
QUOTE (Erkilaine @ Feb 23 2004, 18:55 )

Beslutet är taget och det dröjer nog inte så länge tills samtlig personal i yttre tjänst runt om på myndigheterna har peppar i bältet. Det är väl som vanligt bara en fråga om att folket skall utb först, men som sagt så har beslut tagits att pepparsprayen skall bäras.

Detta kan nog bli ett bra komplement till övrig utrustning tror jag. B)

Jag skall få pepparspraysutbildning på torsdag... unsure.gif I denna ingår även att bli utsatt för det, och eftersom min grupp är den näst sista att få denna utbildning har jag sett hur alla andra reagerar, så en lätt ångest börjar smyga sig in... blyg.gif tveka.gif

Men det skall bli skönt när det är över! smile.gif

Taser har jag inte hört något om, och det är inget som vi diskuterar i vår myndighet, vad jag vet. Lika bra det, jag har snart inte plats i bältet för fler grejer... dry.gif
Yxa
QUOTE ([MPJ)
Sgt.Ratchak,Nov 29 2004, 08:30 ]
Men de anses väl inte lika macho i Sverige. I Tyskland anser man Speer Gold Dot vara alldeles för brutal.

Vad jiddrar hon om??? Är det macho att vara rädd om sitt eget liv/rädda 3e parts??

Tyvärr så har Sveriges Vapenägares förbund gjort Gold Dot till nån slags Holy Graal. Även om jag anser att idén bakom SVF är god så tycker jag ledning lider av rektal-kranial inversion. Vad gott kan komma från att man kritiserar polisens beslut i en fråga som inte har det minsta att göra med oss svenska privata vapenägare? Nada!
bong.gif
Nifelhel
@Fu Frippe
Taser ligger över er myndighets nivå...det är RPS Teknikbyrå som har det på bordet. Man talar om att genomföra bärprov nästa år. Vi får se hur det utvecklar sig. Eftersom jag jobbar med waffen så har vi rätt mycket kontakt med just Teknikbyrån. ;)
Unicorn
QUOTE (Nifelhel @ Nov 29 2004, 19:43 )
@Fu Frippe
Taser ligger över er myndighets nivå...det är RPS Teknikbyrå som har det på bordet. Man talar om att genomföra bärprov nästa år. Vi får se hur det utvecklar sig. Eftersom jag jobbar med waffen så har vi rätt mycket kontakt med just Teknikbyrån. ;)

Tazer kommer att börja utprovas inom kort. Det är en nära vän till mig som fått "pucken" tillsammans med en annan kollega.

Även här ingår att pröva på sig själv. Det var enligt utsago en mäkta skum och obehaglig känsla och synnerligen effektivt.
2Sharp
QUOTE (Unicorn @ Nov 30 2004, 07:17 )
Tazer kommer att börja utprovas inom kort. Det är en nära vän till mig som fått "pucken" tillsammans med en annan kollega.

Även här ingår att pröva på sig själv. Det var enligt utsago en mäkta skum och obehaglig känsla och synnerligen effektivt.

Jag anmäler mig som frivillig!

B-stryka mot Taser verkar intressant..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.