henrik
Jan 20 2004, 01:20
Jag mönstrade i slutet av april 2003 i Näsby (Stockholm).
Hos psykologen fick jag bla. berätta att jag gillar att arbeta i grupp, har arbetat som ledare inom kung-fu samt orienterat i många år. Jag var trevlig och lugn och hon frågade hur jag hanterar ansvar och hur om jag kunde tänka mig att göra lumpen som någon slags ledare. Jag svarade att jag gillar att ha ansvar och att jag gärna ville bli ledare, jag har aldrig haft psykiska problem, mkt bra betyg i skolan osv.
Mina övriga resultat (psykologen var det sista innan inskrivningen) var:
Inskrivningsprov: 9
Muskelkraft: 8
Fysisk arbetsförmåga: 7
Syn, båda ögonen: 1,0 (okorrigerat)
Färgseende: 0 fel
Hörselgrupp: A
Sammanvägd tjänstbarhet: B (mild pälsdjursallergi)
Det hela var över på 5 min. Psykologen gav mig en 4:a i Befälslämplighet och en 6:a i Plikttjänstförmåga. Jag kände mig tvungen att fråga henne varför jag fick så lågt. Hon svarade att jag hade för lite erfarenhet av skogsliv/naturen. Detta trots att jag orienterat i 5 år, sprungit omkring i skogen på mulle halva barndomen etc! Ok, nu händer det väl mer sällan, skulle tippa som medelsnittet i min ålder. Någon vidare förklaring fick jag inte.
Inskrivningsförrättaren ville sen skriva in mig som F-soldat, men jag frågade om det inte fanns något med "befälsinrikting". Han tvekade lite, pratade lite om pappret från psykologen om lämplighet; jag antydde att jag tyckte psykologen gjort en felaktig bedömning. Han sade att det "högsta" han kunde sätta mig som var sambandsgruppchef, och så fick det väl bli då. Enköping S1, start i juni 2004.
Under tiden som gått har jag kännt mig ganska missnöjd. När jag nyligen började läsa det här forumet såg jag att det verkar gå att prata med pliktverket i efterhand, en sak som enligt inskrivningsförrättaren var "omöjlig". Dessutom har jag läst att möjligheterna att komma in på Officerhögskolan är större om man rycker in som PB / KB. Känner mig jävligt lurad, speciellt av psykologens idiotiska förklaring.
Nu har det gått en bra stund sen mönstringen, men jag hoppas att ni kan ge mig tips på hur jag ska gå tillväga.
Tack på förhand! //Henrik
Är det just PB/KB du vill ha.
Eller är det sambandsgruppchef du inte vill ha?
Fridhem
Jan 20 2004, 01:32
En sak du kan göra, som jag tyvärr kom på alldeles för sent, är att ringa/skriva till pliktverket efter det att de har skickat ut inkallelseorderna, typ en månad efter eller nåt. Dåbrukar det finnas en del vakanser. och då ska det tydligen finnas chans att få byta.
Det jag ska göra äratt när jagryckt in,ska jag prata med befälen och se om jag kan få förflyttning från kvarn till skövde. Har hört at det ska finnas en chans där med.
henrik
Jan 20 2004, 01:32
QUOTE (dxl @ Jan 20 2004, 01:25 )
Är det just PB/KB du vill ha.
Eller är det sambandsgruppchef du inte vill ha?
Helst PB eller KB, men annars något mer fysiskt än signalist.
QUOTE (henrik @ Jan 20 2004, 01:32 )
ok det är inte att gämföra med psk men det är jobbigt att vara signalist.
Nu vet jag ju inte vad för sorts stab du kommer ligga på men det du förlorar i fysiska marcher tjänar du med råge in i psykiskt kaos.
I allfall var det så för mig.
Och ligger du på en kompstab så är det rätt så mycket knalla runt i skogen också.
henrik
Jan 20 2004, 01:36
QUOTE (Fridhem @ Jan 20 2004, 01:32 )
En sak du kan göra, som jag tyvärr kom på alldeles för sent, är att ringa/skriva till pliktverket efter det att de har skickat ut inkallelseorderna, typ en månad efter eller nåt. Dåbrukar det finnas en del vakanser. och då ska det tydligen finnas chans att få byta.
Tack! Fick inkallelseordern för 3 veckor sen ungefär. Känns dock som om pliktverket knappast skulle ge mig nån högre befattning / längre tjänst pga mina resultat hos psykologen.
Vad tror ni om möjligheterna att prata med anna psykolog eller på annat sätt få ändrat?
henrik
Jan 20 2004, 01:40
QUOTE (dxl @ Jan 20 2004, 01:36 )
QUOTE (henrik @ Jan 20 2004, 01:32 )
Nu vet jag ju inte vad för sorts stab du kommer ligga på men det du förlorar i fysiska marcher tjänar du med råge in i psykiskt kaos.
Det står "Sambandsgruppchef - KO800", vet inte om det har nåt med staben att göra. Vad jag har förstått så kan det i princip handla om vad som helst under paraplynamnet Sambandsgruppchef.
Antagligen så kommer du vara chef för ett gäng signalister och se till att sambandet kommer igång så fort som möjligt.
Jag lovar att den vinternatt du drar en halvmil kabel med förfrusen fot så kommer du tycka att det är fysiskt nog.
Fridhem
Jan 20 2004, 02:06
QUOTE (henrik @ Jan 20 2004, 01:36 )
QUOTE (Fridhem @ Jan 20 2004, 01:32 )
Tack! Fick inkallelseordern för 3 veckor sen ungefär. Känns dock som om pliktverket knappast skulle ge mig nån högre befattning / längre tjänst pga mina resultat hos psykologen.
Vad tror ni om möjligheterna att prata med anna psykolog eller på annat sätt få ändrat?
Du kan nog inte få någon KB tjänst i lla fall, men du kan nog byta beffatning i alla fall.
att du får snacka med en ny psykolog är inte säärskilt troligt. är nog ganska omöjligt
sedan så är det ju så som konstaterats i en annan tråd.
Att bara för man är "ledare" på ett ställe i det civila så betyder inte det att man kvalar in för de krav som ställs på ledare i en värnpliktig krigsmakt.
Pliktverket vet trots allt oftast vad de gör.
(sedan att jag blev uttagen som förare fast jag uttryckligen sa att jag inte skulle ha körkort när jag ryckte in e en annan femma)
Fridhem
Jan 20 2004, 02:12
QUOTE (dxl @ Jan 20 2004, 02:09 )
(sedan att jag blev uttagen som förare fast jag uttryckligen sa att jag inte skulle ha körkort när jag ryckte in e en annan femma)
haha, Dom är inte så lätta att ha att göra med
@henrik
Jag gjorde GU 90/91 på S1 som just "sambandsgruppchef", det var ingen dans på rosor direkt. Är det hård träning, fysisk och framför allt psykisk ansträngning och stress du söker så är "sambandsgruppchef" precis lika "hårt" som KB/PB.
Inom benämningen "sambandsgruppchef" finns flera typer av befattningar. Både på komp, bat eller högre stab. Allt från "fasta" stab-tjänster till mer "rörliga".
Ska tillägga att jag stortrivdes, både på S1 och med min befattning. och ja, det var tufft.
Tillägga är att psykologen när jag mönstrade var ganska så "tafatt" och framför att ganska så snurrig, det visade sig när jag kom in till mönstringsförättaren. Fick tre befattningar att välja mellan. prickskyttegevär 90 skytt i Boden, Brandman på F16 eller SB-grpch på S1. Valde det sista och jag ångrar mig inte idag. Men vilken spridning på befattningar
henrik
Jan 20 2004, 08:22
Ok, tack för svaren. Det ser ut som om jag missbedömt tjänsten. Men jag håller envist kvar vid att psykologen bedömde mig fel, vi får väl se när jag rycker in kanske ;)
Mr_Confused
Jan 20 2004, 17:30
Hallå... ville ta och göra en liten jämförelse med mitt eget fall här, eftersom det till viss del är likt ditt, Henrik.
Först, vad gäller psykologens bedömning... jag fick själv samma som du på inskrivningsprovet, men jag hade inte så fina meriter att nämna som du, och psykologen var heller inte förtjust i att jag är medlem i FBU-Ungdom. Och jag fick 5/5, så jag är verkligen förvånad över psykologens bedömning av dig. Av det du nämnt verkar det som att du borde ha klart mer än vad du fick.
Och det går att överklaga/ändra dylikt. Jag var först inskriven som robotgruppbefäl på P7, men jag skickade in ett långt dokument till Pliktverket, där jag förklarade att jag, enkelt uttryckt, förtjänade mer, och räknade upp ett antal saker jag tyckte visade på detta (inte för att jag var direkt missnöjd med min placering, men jag ansåg att de gjort fel vid mönstringen). Jag fick tillbaka ett brev om att de bytt min placering till min nuvarande, Flygbassäk-gruppbefäl på F17. Jag snackade med en inskrivningsförrättare, och han sade att de inte egentligen hade ändrat mina resultat, som inte var bra nog för att han skulle placera mig på det, men att de gjorde ett litet "undantag" för mig... kortfattat kunde han inte ändra mina resultat, då hade jag ju behövt snacka med psykologen igen, men han höll med mig i mitt resonemang och placerade därför om mig.
Sambandsgruppchef tror jag lugnt kan vara krävande, men jag får iaf. känslan, utifrån dina övriga värden och det du nämnt om dig själv, att du skulle kunna klara av något svårare...
/Confused
fyller i vad Mr Confused skrev... är också möpig fbu-ungdom och fick också bara 5/5 på psykologsamtalet även om jag bara nämnde i förbifarten att jag håller på med fbu.
Medlemskap i någon militär ungdomsverksamhet brukar, som jag har förstått det från min egen mönstring och polares, uppskattas av pliktverket. Jag berättade att jag hade varit med i HvU i 4,5 år och att jag varit grpch i flera år och nu är plutch. Fick högst på allt hos psykologen och rycker in som stadsskytteplutonchef.
Jag tycker att du ska ringa till pliktverket. Det brukar alltid fungera bättre att prata med folk än att skriva till dem. Sen kommer de vilja att du skickar in en formell överklagan också, men jag tror att dina chanser för att få en annan tjänst är bättre om du också ringer.
Böra med att ringa till din inskrivningsförrättare. Namnet står antagligen på dina papper och nummret får du om du ringer till pliktverkets växel. Fråga sedan om vem som skriver in folk på förbandet du vill till och ring dit också. Det gjorde jag när jag först fick min tjänst, mitt andrahands val. Då skulle jag ha blivit skyttegrpch på P4. Ser min nuvarande tjänst som stadsskytteplutonchef som flera mil bättre.
Panzerfaust
Jan 21 2004, 21:25
@henrik
Hur va du hos psykologen?
Ögonkontakt? rak och ärlig?
Låter nämligen konstigt att hon ger dig sämre pga bristande skogsvana? är väl inte psykologens ansvar att bedöma hurvida man har skogsvana eller inte? eller?
Jag hadde bättre hos psykologen än du, trots mindre skogsvana... Hon frågade inte ens mig om såna saker.
När jag mönstrade så pratade man med psykologen om saker som är mer personliga, samt synen på krig, sverige och försvarsmakten typ.
Dock så frågade mönstringsförättaren såna saker, vad man hadde för erfarenheter osv. Lite små prat typ medan han kollade i datan.
Tycker absolut du ska skriva till pliktveket om detta!
För även om det är psykologens grej att bedömma erfarenheter av skogsvana osv så är hon ju ute och cyklar om hon ger dig så lågt och sen hävad att du har dålig erfarenhet, medan du har i mina ögon bra skog/mark erfarenhet. Orienterare är ju mycket bra som jag ser det.
Lycka till!
henrik
Jan 21 2004, 21:44
QUOTE (Panzerfaust @ Jan 21 2004, 21:25 )
Var trevlig, hade ögonkontakt, ärlig osv.
Kom på en sak som hon hakade upp sig på förresten, att mina grundskolbetyg inte motsvarade mitt inskrivningsprovresultat (9). Jag fick 285 poäng (av 320) på högstadiet men det tyckte hon av någon anledning inte var tillräckligt

Det lät väl ungefär så här:
- Men när jag kikar här på dina skolbetyg tycker jag att det är nåt som inte stämmer.
- Huh?
- ...borde inte de också vara full pott?
- Nja, mina betyg är väl hyfsat höga tycker jag, dessutom testar de ju andra saker som hemkunskap, träslöjd osv.
- Men ändå...
Vi kom inte mkt längre i den diskussionen, hon tyckte att jag skulle tänka efter lite. När jag tänker på det nu så nämnde hon aldrig poängsumman så hon kanske missförstod nåt, lät nästan som hon trodde att jag fuskat på inskrivningen...
Sillen
Jan 21 2004, 22:13
Jag hade väl en 265 poäng på högstadiet och ligger kanske i mitten av klassen när det gäller betyg men jag fick likväl 9 på inskrivningsprovet. Men nåt sånt sa hon inte till mig. Hon bara frågade om det gick bra i skolan, sen sa hon "ja, de som har 9 på i-provet brukar ha det lätt i skolan". Lät nästan som om hon var lite sur.
Sillen
Jan 21 2004, 22:17
Sen kan ju alltid "du har för lite skogsvana" vara ett sätt att slippa säga till dig att du inte verkar vara tillräckligt psykiskt stabil. För att inte vara taskig alltså.
henrik
Jan 21 2004, 22:29
QUOTE (Sillen @ Jan 21 2004, 22:17 )
Sen kan ju alltid "du har för lite skogsvana" vara ett sätt att slippa säga till dig att du inte verkar vara tillräckligt psykiskt stabil. För att inte vara taskig alltså.
Jo, jag har väl misstänkt det. Kan dock inte komma på vad som skulle motivera den slutsatsen (att jag inte är tillräckligt psykiskt stabil).
Panzerfaust
Jan 21 2004, 23:07
QUOTE (henrik @ Jan 21 2004, 21:44 )
QUOTE (Panzerfaust @ Jan 21 2004, 21:25 )
Var trevlig, hade ögonkontakt, ärlig osv.
Kom på en sak som hon hakade upp sig på förresten, att mina grundskolbetyg inte motsvarade mitt inskrivningsprovresultat (9). Jag fick 285 poäng (av 320) på högstadiet men det tyckte hon av någon anledning inte var tillräckligt

Det lät väl ungefär så här:
- Men när jag kikar här på dina skolbetyg tycker jag att det är nåt som inte stämmer.
- Huh?
- ...borde inte de också vara full pott?
- Nja, mina betyg är väl hyfsat höga tycker jag, dessutom testar de ju andra saker som hemkunskap, träslöjd osv.
- Men ändå...
Vi kom inte mkt längre i den diskussionen, hon tyckte att jag skulle tänka efter lite. När jag tänker på det nu så nämnde hon aldrig poängsumman så hon kanske missförstod nåt, lät nästan som hon trodde att jag fuskat på inskrivningen...
Hehe det finns skäl till att jag pluggar nu (vid 24 års ålder)
jag hadde 1.2 i medlebetyg efter nian. Har inte ens gått gymnasiet.
Jag fick inte hår nåt sånt från tanten..
Har mina misstankar om att dom gör så för att spela med folk...och att inte ställa samma frågor mest för att man inte skall kunna förbereda sig inför psykologen, hon kanske bara testade dig?
Man ska inte glömma att det är rätt smarta människor... krävs väl full pott för att bli psykolog?
Hade 255 poäng efter nian och 9 på inskrivningsprovet. Psykologen verkade inte tycka att det var konstigt - frågade inte trots att han hade min betyg. Kan ju ha att göra med att han fick mina gymnasiebetyg med nästan bara MVG. Tror dock inte det.
Det känns allmänt skumt.
Har en polare som är syntare. Han har rakat på sidorna och en dm brett bakåtslick och kängor. Psykologen trodde först att han var nazist - ja, du har ju kängor och ser konstig ut, så han blev sänkt i lämplighet och fick inte ha någon befälstjänst. Blev ändå MP.
En annan polare fick bara 3 i lämplighet. Helt normal och allmänt sund. Han har ingen aning om varför och fick inte någon förklaring från psykologen. Ibland undrar man. Han ville dessutom göra lumpen.
henrik
Jan 22 2004, 00:59
QUOTE (Ralph @ Jan 21 2004, 23:34 )
En annan polare fick bara 3 i lämplighet. Helt normal och allmänt sund. Han har ingen aning om varför och fick inte någon förklaring från psykologen. Ibland undrar man. Han ville dessutom göra lumpen.
Låter lite skrämmande. Nu har jag hursomhelst plitat ner 2 sidor formell ansökan om "förnyad prövning". Alla tips på tillvägagångssätt eller saker jag bör ta upp är varmt välkomna!
Från Lumpen.nu:
Ansökan ska innehålla:
- Vad du vill.
- Varför du anser att beslutet ska ändras. Du ska kunna styrka dina motiv med till exempel läkarintyg.
- Ditt personnummer.
- Din namnteckning.
I övrigt det jag tidigare har föreslagit - ring, ring, ring.
Om du vill bli yrkesofficer så brukar det påverka mycket. Säg det då när du ringer och ha med det i din skriftliga överklagan. Försök dessutom hålla dig till fakta och var kort och koncis. Börja inte sväva ut allt för mycket med vad du tycker, känner och vill och ha alltid med
därför att.
Ett tips är även att lägga upp brevet här så får du säkert hjälp av SoldF:s samlade expertis
scattergun
Jan 22 2004, 12:28
Det är väl antagligen med befälsduglighet som med förnuft, en av världens mest jämlikt fördelade egenskaper. Alla tycker att dom har tillräckligt.
henrik
Jan 22 2004, 16:07
QUOTE (Ralph @ Jan 22 2004, 12:03 )
I övrigt det jag tidigare har föreslagit - ring, ring, ring.
Nu har jag ringt

Jag fick reda på att i stort sett alla utbildningarsplatser är fulla. De få som fanns kvar lät riktigt tråkiga. Det kunde dock dyka upp platser senare, han ville iaf att jag skickade skriftligt i slutet av ferbruari. Glömde fråga varför jag skulle skicka först då...
Sillen
Jan 22 2004, 16:34
Jag har ansökt om byte av befattning två gånger. Första gången fick jag bara avslag. Andra gången bredde jag på lite mer, sa att jag funderade på att göra utlandstjänst och att bli yrkesofficer, att det därför var viktigt att jag hamnade på nåt jag var intresserad av från början. Då ringde de upp mig. Så jag tror nog att det kan förbättra chanserna om man nämner sånt.
Ralph: Även om folk verkar sunda så kanske psykologen bedömer att i en stressad situation så kommer de inte förbli så. Så länge du inte ha varit i strid med honom så blir det svårt att ifrågasätta psykologens bedömning. Angående att han inte fick reda på varför han blev bedömd så hänvisar jag till mitt förra inlägg.
adhesive
Jan 23 2004, 09:38
jag fick 4 i psy skiten (Det var då jag inte hade planer för lumpen)
han frågadar: utövar du några lag sporter ?
Jag : Neej inget... spelar lite fotboll med kompisar dock
Hjälper du till hemma tar du eget insiativ?:
Jag : Nope jag gör inget, Bara om dom säger till mig.
JAg sätter en 4a på dig...
lvkv skytt
Jan 23 2004, 18:46
Psykologen är ett skämt, de kan omöjligtvis bedöma nåt på en kvart utan det är snarare bara hur trevlig du är som avgör. En polares kompis farsa som är psykolog brukar ha ett inledande samtal på 3 timmar för att göra en grundläggande psykologisk bedömning, dock tas inget beslut baserat på detta utan det krävs 2-3 samtal till.
Ja men... För ett par timmar sedan var jag och hämtade en av våra f d FBU-elever vid tåget; efter första veckan i lumpen.
Han hade skådat ljuset (eller nå't).
Tala om vad du vill - ge järnet - verkställ!
Lyckan står bakom hörnet.
Panzerfaust
Jan 24 2004, 05:07
QUOTE (lvkv skytt @ Jan 23 2004, 18:46 )
Psykologen är ett skämt, de kan omöjligtvis bedöma nåt på en kvart utan det är snarare bara hur trevlig du är som avgör. En polares kompis farsa som är psykolog brukar ha ett inledande samtal på 3 timmar för att göra en grundläggande psykologisk bedömning, dock tas inget beslut baserat på detta utan det krävs 2-3 samtal till.
Det pliktverket pysslar med är inte någon "grundläggande bedömmning" så som jag
tror att du menar. Dom dömer inte någon. Dom tittar bara om man är lämplig eller inte.
Dom pratar med folk och avläser (på bästa sätt) hur dom reagerar vid olika frågor kanske, hur dom uppträder... tex sitter man och nerv pillar med en trasig tråd i tröjan och stamapr med foten och beter sig almänt nervigt eller osäker så får dom självklart sämre. medan en annan är rak, ärlig osv.
Sen är det klart att vissa psykologer är hårdare än andra, men så är det ju överallt i livet, med allt. Sånt får man helt enkelt svälja.
Självklart kan dom inte bedöma någon på en kvart. Dom kan inte säga om du är psykiskt sjuk kanske.(om du inte är extremt psyksjuk dvs)
Men dom kan på ett bra sätt prata och få en hum om vad som pågår bakom pannbenet. Om personen är ärlig och lämplig vid första anblick att ta ett stort ansvar osv.
ArtMan
Jan 24 2004, 17:37
Kan säga att jag körde hos psykologen. Blev så jä*la ledsen då jag var 100% på att det skulle gå bra så man blev tagen på sängen så att säga! Vi snackade i ca 30 minuter och hon psykade mig totalt. Hjärnan var upp och ner

. Berättade hela mitt livshistoria dock glömde de viktigaste sakerna! Gjorde också en väldigt konstig sak. Sade att jag spelade datorspel så mycket att flickvänen lämnade mig. Vad detta kom ifrån vet jag inte då det alldrig inträffade.
Många frågor handlade om teamwork! Men på grund av att jag varken spelade i nåt lag eller tränade nåt sport ville hon inte tro på att jag är en teamplayer. Glömde tom säga att jag var scout när jag var yngre och var ute på diverse skogsutflykt. Jag är en teamplayer!
Sedan så gick jag hos psykologen några gånger

. Var deprimerad eftersom det gick inte så bra i skolan så de skickade mig till psykologen. Erkänner att jag faktiskt var lite deprimerad vid mönstringen och gjorde bort mig lite men jag fick alldrig en andra chans.
Nu har det gått ett och ett halv år och jag är helt annorlunda men på grund av att man är 25 har jag förmodligen noll möjlighet att göra lumpen trotts att jag verkligen vill det. Detta suger verkligen.
Fick en stark 7:a på provet trotts att man missade en hel kapitel om 3D figurer

.
Ingen som vet om man kan göra nåt slags militärtjänst om man nu inte har gjort lumpen och är 25? Vill bara få en andra chans. Thats it!
Vysotskij
Jan 24 2004, 17:45
Jag beklagar alla som haft otur hos psykologen; jag var själv inte helt nöjd med mitt samtal på mönstringen.
Men misstag ger erfarenheter, för er och andra. En erfarenhet några av er bör ha fått är att bra förberedelser ger bra resultat. Gå aldrig på någon intervju, den må vara hos Pliktverket, en arbetsgivare eller någon annan, utan att tänka efter vilka frågor som kan komma och hur ni ska svara på dem. Se också till att ni kan beskriva er själva på ett för tjänsten positivt sätt med några korta meningar.
Har varit på många misslyckade intervjuer, och en del lyckade. Skillnaden är ofta förberedelserna.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.