Help - Search - Members - Calendar
Full Version: KS11
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > SOLDINT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Dragonen
Går och tänker på utlandstjänstgöring och har ett antal frågor!

Muckar nu i april och tänkte söka under nästkommande rekryteringsperiod.
Är det ens lönt att söka gruppchefsbefattning på sin första mission?
Åker KS11 ner i januari 2005? Vilket regemente har hand om missionen?
Vilka befattningar skulle ni rekommendera att man söker efter GU som jägare?
Antar att det blir nån form av skytte eller t.o.m spaning?

Tacksam för svar!
Lillebror81
Troligen åker KS11 i mitten på december. Men risken är att dom aldrig åker.
Det brukar finns en spaningspluton eller en spaningsgrupp den brukar bestå av ganska många fd jägare.
Kimster
Finns jättemycke info om detta på forumet redan.

Jag kan rekomendera denna
http://forum.SoldF.com/in...?showtopic=3569
eller denna
http://forum.SoldF.com/in...t=ST&f=7&t=2726
eller kanske denna
http://forum.SoldF.com/in...=11&t=3050&st=0

Vem som ska vara värd för KS11 vet jag dock inte.
Smocken
I5 har ansvaret för Ks11
Panzerfaust
Jag tänker söka KS11.
Dock bör du veta att man bör ha betyget X-457-398 för att komma in angry.gif
Har sökt alla missioner sedan -99. Fast som Jägare har du säkert större chans!
Men den verkar dock vara liten utan kontakter! tror man kan skicka ansökan medan man ligger inne, och få underskrift av befäl va?
106
Ligger man inne SKALL man gå via befäl och få ett preliminärt omdöme.
Själv kom jag in på första försöket utan att använda några kontakter, skickade bara in en ansökan. Så det är inte omöjligt och man behöver inte vara någon übermensch heller.
Panzerfaust
QUOTE (106 @ Jan 19 2004, 00:25 )
Själv kom jag in på första försöket utan att använda några kontakter, skickade bara in en ansökan. Så det är inte omöjligt och man behöver inte vara någon übermensch heller.

OKej, nån special kunskap kanske? som gjorde så eller väldigt bra betyg kanske? vet du varför du kom in på det sättet?
Kingecho1
OKej, nån special kunskap kanske? som gjorde så eller väldigt bra betyg kanske? vet du varför du kom in på det sättet?

Varför vinner vissa 3 miljoner på bingolotto och andra ingenting?

Antar att allt beror på vilken tjänst man söker.Tänk er scenariot att man ska sätta upp en ny insatsbataljon. På 1000 platser har man 5000 sökande. Då gäller det inte bara att ha bra betyg och rätt kunskaper. Nej man måste också ha turen på sin sida. Det säger sig ju självklart att alla sökanden inte kommer att granskas eller sorteras utan det gäller att hamna i just den högen som man tar först ifrån efter att man har rekryterat de man känner till, fått rekommenderat osv.

Fast som Jägare har du säkert större chans!

Nepp, tro det eller ej men jägare är inte prioriterade vid antagningen till Utlandsstyrkan! Har ex. ingen på min grupp....men dock två flottister!!

I5 har ansvaret för Ks11

Jaha, då är det väl bara att fatta luren och ringa till I5 för att luska reda på lite info om vilka som kommer att bli KC, PC mm. Kanske ringa sina egna gamla befäl för att se vad de har för kontakter?? Har den som tar ut personerna ett namn i bakhuvudet ökar ju chanserna dramatiskt!! Men......inte alla vinner på bingolotto, oavsett om de sett programmet i 5 år, hittar numren på brickan snabbast i distriktet eller tom spelar in programmen för att lista ut nån logik i nummerordningen. Man måste ha tur också!!!!

FN1.gif
IB2
@ Dragonen

Du får nog hålla dig till Skytte, i nuläget är Spaning borttaget, Säk borttaget, Sök har minskat. Det positiva är att det finns så få indianer nu att det alltid finns en patrull eller ett postpass att fördriva tiden med :P
Larsan
QUOTE (Dragonen @ Jan 18 2004, 19:52 )
Går och tänker på utlandstjänstgöring och har ett antal frågor!

Muckar nu i april och tänkte söka under nästkommande rekryteringsperiod.
Är det ens lönt att söka gruppchefsbefattning på sin första mission?
Åker KS11 ner i januari 2005? Vilket regemente har hand om missionen?
Vilka befattningar skulle ni rekommendera att man söker efter GU som jägare?
Antar att det blir nån form av skytte eller t.o.m spaning?

Tacksam för svar!

Jag gjorde min första mission som grpch (KS02) På en mekskytteplut. Eftersom jag Gjorde 15 mån GU på K4 bör vi ha i stort sett samma förutsättningar!

Lycka till (PMa gjärna om du vill ha detaljer smile.gif)
Dragonen
QUOTE (Lillebror81 @ Jan 18 2004, 20:35 )
Troligen åker KS11 i mitten på december. Men risken är att dom aldrig åker.

Varför finns denna risken?
Kimster
KS- håller ju på att mer eller mindre aveckla. Det blir mindre o mindre folk, och enligt de senaste rykterna ska norrmän, finnar, svennar, o nått tjeckiskt gå ihop till nått.. bataljon eller nått. Jag kan ha misstolkat infon fel men man kommer att gå ihop iaf. Jag skulle väll tippa på att det kommer max vara ett kompani tillslut innan de packar ihop för gott.

Så KS11 kommer vara ganska liten enhet skulle jag tro. Skulle inte förvåna mig om KS11-12 blir de sista.
Vargas
Senaste infon här nere i Swebat AOR är att KS09 blir sista bataljon i Kosovo. KS10 blir ett förstärkt skyttekompani. Dessutom skall det finnas ett HQ/Log-coy som kan betraktas som PL, NSE oh vissa delar ur gamla VL ihopslaget.
Vad betraktar KS11 är risken stor att det kan bli KS99 ...
Aron
Så, som jag förstått det så lutar det åt att KS11 blir den sista Kosovo-missionen, men hur påverkar det själva missionen om man bortser från att det eventuellt blivit lugnare? Hur brukar det vara för de sista soldaterna på plats? Blir det bara en stor städtrupp som bara river och så eller blir det som vilken KS-mission som helst? Man åker ju inte ner för att slappa, städa och riva.

/Aron
106
QUOTE (Aron @ Jan 19 2004, 14:43 )
Blir det bara en stor städtrupp som bara river och så eller blir det som vilken KS-mission som helst? Man åker ju inte ner för att slappa, städa och riva.

Det tycker jag vi gjorde för 1-1,5 år sedan, då en massa camper, OP:n och VCP:er skulle bort. Kändes redan då som att vi höll på att lägga ner verksamheten.

Den sista riktiga bosnienbataljonen var BA12, BA99 var en avvecklingsmission. Misstänker att det kan bli något liknande i Kosovo, eller så skickar man ner något civilt företag för att montera ner och städa upp, tror förresten att det var Skanska som byggde Camp Victoria.
Vad jag har hört från de som var nere på BA12 och/eller BA99 (många på BA99 rekade över från BA12) var att de hade uppgifter i AORet ungefär halva missionen, resten var bara att montera ner camper mm. Men jag var inte där så jag vet ju inte med säkerhet.
Kimster
Skanska äger och är ansvarig för Camp Victoria med tillhörande byggnade.
106
QUOTE (Kimster @ Jan 19 2004, 16:54 )

Äger de övriga svensak camper i Kosovo också?
Var det likadant med Camp Oden på den tiden?
bushman
QUOTE (106 @ Jan 19 2004, 14:59 )
eller så skickar man ner något civilt företag för att montera ner och städa upp

varför städa upp?
vi pratar ju om kosovo...

försök ordna någon form av donering till civila samhället istället.
det som lämmnas kvar lär ju knappast stå kvar 24 timmar, efter att siste soldaten har lämnat plats.
bättre att lämna över barrar och annat som kan bli kvar till behövande människor i närområdet eller civila myndigheter.
106
QUOTE (bushman @ Jan 19 2004, 18:23 )
QUOTE (106 @ Jan 19 2004, 14:59 )
eller så skickar man ner något civilt företag för att montera ner och städa upp

varför städa upp?
vi pratar ju om kosovo...

Som du säkert förstod menade jag inte att man skulle städa upp rent skräp. Men eftersom vi snackar dagens FM måste det säkert källsorteras och Razorback saneras. Sant att inget får ligga kvar länge, har aldrig sett så rena skjutbanor som razorback för så fort vi skjutit klart sprang det omkring två ungar och plockade hylsor.
APC-mannen
QUOTE (106 @ Jan 19 2004, 16:39 )

Nej det var det inte. Camp Oden hyrdes av Swebn, uthyraren borde väl ha varit ägaren till fabriken som var i bruk där förut, om jag inte fattade det helt fel.
Kingecho1
Har för mig att vi betalade 50.000 DM/månad för Camp Oden? Till nån lokal ägare som var bosatt i Tyskland!!
FMV

Skanska äger inte CV. Campen ägdes av Jugoslaviska staten, och förfogas nu av UNMIK, som lånar ut den till KFOR och Sverige.
Skanska svarar bara för underhåller, via ett avtal ATK har med dem. Det går ut nu i april, och ska upphandlas på nytt.
ST6
QUOTE (Panzerfaust @ Jan 19 2004, 01:54 )
QUOTE (106 @ Jan 19 2004, 00:25 )

Det finns ganska mycket nepotism (svåger politik) inom intaget till utlandsstyrkan, eller man kanske mer skulle kunna kalla det en form av ryktesmekanism. Där chefen genom kontakter kontrollerar vem han antar, vilket försäkrar att den personen är duglig. Ofta handlar det inte om var man är utbildad utan vilken erfarenhet, kunskap (läs: civil kompetens plus den militära utb. gånger hur starkt intryck du gjort på den militära auktoritet som rekommenderar dig!) och kontakter du har. Detta är givetvis på gott och ont man kanske missar många guldkorn kontra att man får en väldigt homogen styrka etc.

Men som 106 sa, ligger man inne skall man utnyttja de sina nuvarande befäl… ( det vill säga om man tror att de tycker att man är duglig. För i annat fall är det bara att pissa sig på fingrarna och hoppas att just din ansökan skall vara den som ansvarigt befäl drar ur högen när han tömt sina kontakter, men ändå har platser kvar.)

ST6
FMV
QUOTE (Vargas @ Jan 19 2004, 13:50 )
Senaste infon här nere i Swebat AOR är att KS09 blir sista bataljon i Kosovo. KS10 blir ett förstärkt skyttekompani. Dessutom skall det finnas ett HQ/Log-coy som kan betraktas som PL, NSE oh vissa delar ur gamla VL ihopslaget.
Vad betraktar KS11 är risken stor att det kan bli KS99 ...

Det senaste jag hört från OPIL är att det blir 326 svenskar från och med KS10.
En nordisk task force, Sverige ett komp, Finland 2, Irland 1.
Batstab på camp Ville med 18 svenskar.
På CV; NSE 60 pers, skkomp 129 pers + lite EW, MNTC & MP.
CV blir en blandad camp med 6 länder. Rekas nu för omflyttningar.
Kimster
QUOTE (FMV @ Jan 19 2004, 23:17 )

Skanska äger inte CV. Campen ägdes av Jugoslaviska staten, och förfogas nu av UNMIK, som lånar ut den till KFOR och Sverige.
Skanska svarar bara för underhåller, via ett avtal ATK har med dem. Det går ut nu i april, och ska upphandlas på nytt.

Okej, då vart jag fel underättad.. sånt händer. Det var när jag var nere det berättades att Skanska styr o ställer.
Skanska sades hade den högsta och överhängande ansvaret av CV. Då de har egen personal och egen chef. (civilist) som tom hade "symboliskt nog graden ÖvLt" för att inte vara tvungen att ta emot order av BatCh.
Samt att FM hyrde allt av just Skanska. ..förutom FM´s matriellen då.

Malajn.gif
FMV
QUOTE (Kimster @ Jan 19 2004, 23:32 )
QUOTE (FMV @ Jan 19 2004, 23:17 )

Okej, då vart jag fel underättad.. sånt händer. Det var när jag var nere det berättades att Skanska styr o ställer.
Skanska sades hade den högsta och överhängande ansvaret av CV. Då de har egen personal och egen chef. (civilist) som tom hade "symboliskt nog graden ÖvLt" för att inte vara tvungen att ta emot order av BatCh.
Samt att FM hyrde allt av just Skanska. ..förutom FM´s matriellen då.

Malajn.gif

Jo i princip så bestämmer ju konsortiet Skanska/NCC allt som får göras på campen. Från minsta skruv som ska in.
Några på skytte byggde en fin uteplats vid barrarna, men den fick de riva. Den passade inte in...
Free Willy
QUOTE (APC-mannen @ Jan 19 2004, 18:58 )
QUOTE (106 @ Jan 19 2004, 16:39 )

Nej det var det inte. Camp Oden hyrdes av Swebn, uthyraren borde väl ha varit ägaren till fabriken som var i bruk där förut, om jag inte fattade det helt fel.

Camp Oden heter numera Baza Oden. Den amerikanska motsvarigheten till Skanska/NCC heter ju som bekant Brown & Root. De husserar numera på Oden.
Free Willy
Såhär ser det ut nu.

106
Ovanstående bild visar ju bara en skylt med samma text (Camp Oden, main entrance) på två språk, den visar inte på något sätt ett namnbyte.
Fu Gref
Hmm.. jag som bestämt mig för att söka i nästa period.. varför skulle jag dra ut det så länge.. mad.gif
Free Willy
QUOTE (106 @ Mar 8 2004, 15:30 )
Ovanstående bild visar ju bara en skylt med samma text (Camp Oden, main entrance) på två språk, den visar inte på något sätt ett namnbyte.

Poängen är att den heter samma nu förtiden.
RaDet94S
QUOTE (Free Willy @ Mar 16 2004, 20:58 )

Men du sa ju själv tidigare (6 mars) att den numera heter Baza Oden.
Camp Oden heter numera Baza Oden. Den amerikanska motsvarigheten till Skanska/NCC heter ju som bekant Brown & Root. De husserar numera på Oden.

Killen påpekade då att det är samma namn på två språk, så det är nog mer du som påstått att det har skett ett namnbyte någon gång i och med ditt uttalande "...heter numera..."
Free Willy
QUOTE (RaDet94S @ Mar 16 2004, 21:19 )
QUOTE (Free Willy @ Mar 16 2004, 20:58 )

Men du sa ju själv tidigare (6 mars) att den numera heter Baza Oden.

Killen påpekade då att det är samma namn på två språk, så det är nog mer du som påstått att det har skett ett namnbyte någon gång i och med ditt uttalande "...heter numera..."

Så sant...jag e för dum
halljohn
Fråga:

Då jag har sökt KS11 och är intresserad om "ringveckan" redan är genomförd är jag intresserad av om någon vet detta eller har någon referens till en ev. tidslinjal.

Enligt ovan nämnt i tråden verkar det vara I5 som är ansvariga för KS11, men jag kunde tyvärr inte utläsa dett från deras hemsida. Någon som vet mer i det ämnet? - vill helt enkelt få tag på personal/antagningsansvarig till denna mission.
Karin
Ringveckan har inte varit ännu, tror att det var 22 eller 23.
I5 är ansvariga för KS11 men personen som handlägger ansökningarna sitter på Pers US i Uppsala. PMa om du vill ha numret dit!
Kn Glock
Ringvecka är v423.
Racoon Pioneer
Pers US bedömning idag är att besked kommer skickas ut vecka 27. Tidigare sagda v. 25 kommer inte kunna hållas pga tidsbrist.

/RP (som hoppas på antagning)
King Kill
QUOTE (Racoon Pioneer @ May 24 2004, 11:43 )
Pers US bedömning idag är att besked kommer skickas ut vecka 27. Tidigare sagda v. 25 kommer inte kunna hållas pga tidsbrist.

Någon som vet om ringveckan också försenas iom det?

*edit*
Vad är det för frågor som de ställer vid telefonintervjuen? Kan det liknas vid en vanligt jobbintervju?
Sgt Andersson
QUOTE (King Kill @ May 25 2004, 12:22 )
QUOTE (Racoon Pioneer @ May 24 2004, 11:43 )

Någon som vet om ringveckan också försenas iom det?

*edit*
Vad är det för frågor som de ställer vid telefonintervjuen? Kan det liknas vid en vanligt jobbintervju?

I mitt fall så var det som en sedvanlig anställningsintervju... Jag vet inte om de har någon mall att utgå ifrån utan det beror ju på plutonchefen (eller vem det nu är som ringer)...

Men det kan ju vara bra att förbereda tre bra o tre dåliga sidor...det brukar ju alltid vara populärt...
halljohn
Hur du håller dig till konceptet "Stress" är oxå lämpligt att vara förberedd på...

motivering till varför du vill åka.. osv.
(svara INTE brist på pengar eller vantrivsel här hemma eller motsvarande)
Sgt Andersson
Någon som blivit uppringd denna veckan?
Lindeberg
QUOTE (Sgt Andersson @ May 28 2004, 09:13 )

Troligtvis inte, eftersom ringveckan (enligt uppgift) är v423.
Sgt Andersson
QUOTE (Marzocchi @ May 28 2004, 09:26 )
QUOTE (Sgt Andersson @ May 28 2004, 09:13 )

Troligtvis inte, eftersom ringveckan (enligt uppgift) är v423.

Jomen erfarenheten säger väl att det inte finns några heliga datum eller tider när det gärller US.
pitbull
Någon som vet vad de gör om man inte är hemma när de ringer. Försöker de på mobilen? Ringer senare? Talar in ett meddelande på telefonsvararen? Eller går de helt enkelt vidare på listan till nästa person och tänker inte mer på att den de ringde inte var hemma?
/Joel
King Kill
QUOTE (pitbull @ Jun 1 2004, 11:45 )
Någon som vet vad de gör om man inte är hemma när de ringer. Försöker de på mobilen? Ringer senare? Talar in ett meddelande på telefonsvararen? Eller går de helt enkelt vidare på listan till nästa person och tänker inte mer på att den de ringde inte var hemma?
/Joel

Jag vet inte, men då jag befinner mig på annan ort under vardagarna så vidarkopplade jag min hem-telefon till mobilen. Inte för att jag har så stora förhoppningar att de ska ringa, men det var iaf den största anledningen till att jag vidarkopplade. Nackdelen är ju förståss att telefonförsäljarna når en också...
Ebbe
Min uppfattning är att Chefen som ringer, prövar både en och två ggr under en till två dar, för att få tag i den han önskar... Men det är klart, svarar man inte så är det nog lätt att gå vidare till nästa huvud på listan för att så snabbt som möjligt fylla sin pluton.. Mobilen är det jag personligen oftast blivit uppringd på. 6n.gif
Lindeberg
Jag verkar ha lite småtur, för jag måste vara hemma resten av veckan för att skriva ett arbete laugh.gif

Dock är jag inte 100% sugen på att sticka iväg till hösten/vintern, så om jag mot all förmodan får erbjudande kommer jag förmodligen avböja vänligt men bestämt.

edit: varför lär jag mig aldrig att förhandsgranska inlägget innan jag postar?
Maverick
Min erfarenhet var att de i alla fall lämnar meddelande på svarare.
När de ringde mig så var dte så i alla fall..

Men misstänker att i mitt var jag en av de som de ville ha samt det var brist på sökande till den tjänsten wink.gif
Vlad
Halloj,

Tänkte göra ett litet inlägg här i denna fina församling.

* KS11 är tänkt att bara bli en del av en bataljon som sätts ihop med Finland,
Norge och Tjeckien. Vem och vad som ska bidragas vet ingen ännu, och vem vet
nu när det har precis varit oroligheter där nere. Det FMV skriver vad de nationer skulle bidra med stämmer till stora delar men det finns en del kvar att förtälja.

* Jag lyckades komma med efter 5år av sökande, så till er som söker ge inte upp!
Hur kom jag med? jo jag tog min tfn å ringde gumman som var personalchef
för Ks08 och stälde lite kluriga frågor å wips så var jag med (tur).

* Kötslen av CV och TORHOV är ju en historia för sig. Man har två civilanställda
(utan grad) till sköta CV mja några lokala förmågor, desutom så har man en
Fortoff som har samma uppgift men ändå inte (låter det krångligt?
tycker jag me).
En av dom civilanställda som var på CV åkte senare till Liberia och byggde
svenskarnas del på campen där.

Ha det så bra så länge

Vlad HV.gif
Free Willy
Har nu blivit uppringd och tackade ja! Någon mer?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.