Kvällen den 18 november 2003 haverade försvarets helikopter HELGE 99 strax utanför Rörö i Göteborgs skärgård. Ombord fanns 7 besättningsmedlemmar, endast en överlevde.
Med anledning av olyckan har en insamling startat, pengarna från denna kommer att finansiera en ny räddningsbåt till SSRS. Båten kommer att döpas till Oskar Andersson som var den värnpliktige ytbärgarelev som avled i haveriet.
Vill DU vara med och bidra till detta så finns mer information på Helikopterflottiljens hemsida som du hittar
här.//Yman.
Har nu lämnat ett litet bidrag, känns helt rätt att dra ett litet strå till stacken. Hoppas fler gör samma sak!
The_mistaken
Jan 20 2004, 00:51
Det är en självklarhet för en sund MIP att göra en insats i sådana ärenden
Kom igen nu alla SoldF medlemmar om alla bidrar med minst 100 kronor så ger vi en del pengar
Panzerfaust
Jan 20 2004, 02:30
Ska sätta in pengar på onsdag.
Blir berörd av människor som med risk för sitt eget liv räddar andras.
Så för mig är det en självklarhet.
Bra att du postade länken här Yman, hadde nog missat den annars.
Smocken
Jan 20 2004, 06:34
Satte in hundra kronor.
HotelAlpha
Jan 27 2004, 00:01
Bidrog med 100:-
Kommer att bidra med 100:- så fort banken öppnat idag.
Hade helt missat den här tråden, dags att öka forumsnärvaron ännu mer ?
Sgt Papa Bear
Feb 10 2004, 10:27
Här kan man se vad pengarna kommer att gå till.
Båtens kostnad är snart insamlad

, nu kan man fundera på hur många båtar det blir.
Mer info hittas här
Rescue Oscar Andersson//Sgt Papa Bear, som stundtals rattar sjöräddningsbåtar i Sthlms området.
Fick i dagarna ett "tackkort" från ssrs. Kul att få en bekräftelse på att pengarna har kommit fram!
Sgt Papa Bear
Feb 11 2004, 07:50
Detta är saxat från sjöräddningssällskapets pressmeddelande den 10/2:
Insamlingen på Båtmässan i Göteborg gav 223 427 kronor, och i och med det är Rescue
Oskar Andersson en bra bit på väg - 300 000 är målet för den första räddningsbåten.
- Drömmen är givetvis att samla in så mycket pengar att vi kan donera sex båtar –
namngivna efter var och en av de omkomna i helikopterolyckan säger Bertil Rystrand.
En glad Bertil Rystrand, navigatör på helikopterflottiljen på Säve och initiativtagare till
insamlingen i minne av sina förolyckade kollegor i samband med helikopterolyckan i november
ifjol, kunde idag meddela att insamlingen på Båtmässan i Göteborg slagit alla rekord. Förutom de
223 427 kronorna har Sjöräddningssällskapet och Helikopterbataljonen fått lära känna den goda
och positiva sidan hos svenska folket. – Engagemanget har varit enormt. Detta är en fråga som verkligen
berör oss alla och folket har verkligen visat sitt stöd genom alla gåvor – stora som små. Tack för alla bidrag som
möjliggör vår verksamhet, konstaterar Gunnar Arwidson, Sjöräddningssällskapet.
Insamlingen fortsätter och nästa stora insats är Båtmässan i Stockholm, Allt för sjön. Bertil
Rystrand och Helikopterbataljonen kommer att vara på plats i Sjöräddningssällskapets monter.
– Min dröm har gått i uppfyllelse. Den värme jag har mött hos människorna jag träffat och den succé som
insamlingen varit hittills är helt otrolig. Jag är övertygad om att vi kommer nå målet och samla in till båtarna
Rescue Oskar, Rescue Thomas, Rescue Mikael, Rescue Anders, Rescue Ola och Rescue Ove.
Titta gärna förbi på båtmässan, om jag inte misstar mig kommer vi att ställa ut en av de båtar av den typ som insamlingen strävar efter finansiera.
//Sgt Papa Bear, som kommer att vara på plats den 7/3.
100:- bara flög in till insamlingen
Förslag:
Att alla vi som planerar att ge pengar till båten även i fortsättningen lägger ihop detta gemensamt och överlämnar en klumpsumma tex var tredje månad eller liknande.
För att inte någon skall misstänka att någon försnillar några pengar skapas en fast tråd där man kan skriver in hur mycket pengar man fört över och kontinuerlig information kan ges om hur mycket pengar det finns på kontot.
Det hade varit riktigt snyggt om SoldF.com hade kunnat överlämna en större summa gemensamt! Finns ju bara vinnare, SRSS får in ordentligt med pengar o SoldF.com kan få lite gratisreklam (om än väldigt lite..)
Vysotskij
Feb 11 2004, 15:52
För fosterlandets hjältar.
Runningback
Feb 11 2004, 15:52
Är en fattig student med 450:- kvar av studiebidraget..
Tyvärr :(
Tur att det finns andra vänliga själar här på SoldF.com
Nestor
Feb 17 2004, 18:31
Lade 50:- av min magra månadspeng till detta ädla ändamål. Glädjer mig att så många bidrar till att man skall kunna skaffa en av dessa rescuerunners.
Vildmannen
Feb 28 2004, 10:19
QUOTE (Vildmannen @ Feb 28 2004, 10:19 )
Hatten av för Robert Aschberg.

xteam
QUOTE (xteam @ Feb 28 2004, 10:53 )
QUOTE (Vildmannen @ Feb 28 2004, 10:19 )
Hatten av för Robert Aschberg.

xteam
Håller med!
Missade den här tråden förut, men har satt in 150 kr nu.
AdamKalle
Mar 4 2004, 20:43
Ska på båtmässan på lördag, en donation känns som en plikt.

Det där med gemensamma SoldF-donationer låter för övrigt som en glockren idé.
Jag har också varit på båtmässan och lämnat mitt bidrag 100kr, Inte mycket men alla bäckar små!
Det är kul att se att så många har gett bidrag, känns riktigt kul att se.
Ännu roligare är det att hela insamligen går bra, mycket bra tillochmed, min gamla kollega Lars-Bertil Rystrand som tog initiativet till insamligen är övertygad om att sex stycken Rescue Runners kommer att kunna köpas in.
Mer om detta finns att läsa
här.
//Yman
martinator
Apr 15 2004, 14:02
Nu har jag skänkt 200 kronor. Önskar dem lycka till med insamlingen
/Martinator
"Insats Hv" nisse
Jun 1 2004, 16:32
Insamlingen är nu uppe i 1 121 115:- enligt Insats och Försvar...
Underbart att se så många bröder och systrar som ställt sig bakom minnet av Helge 99...
Snygg_Stark_Smidig
Jun 6 2004, 10:01
300:- direkt
Erik_G
Jun 10 2004, 12:24
Enligt dagens metro (2004-06-10) har insamlingen på 1,8 miljoner räckt till inköp av sex stycken räddnigsbåtar uppkallade efter offren för olyckan.
/E
Som redan har nämnts här så har målet med insamlingen nåtts, och detta fortare än någon hade kunnat hoppas på.
Men nu ska ni inte tro att initiativtagaren Bertil Rystrand är nöjd med detta, nejdå. 56st Rescuerunners till är nästa mål.
http://www.hkpflj.mil.se/index.php?lang=sve&c=news&id=22527//Y
krp_caesar
Jun 18 2004, 13:08
Som en fattig student samt tyvärr inte allt för aktiv forumsmedlem så kom mitt bidrag nu - enligt följade text.
200 SEK till "Säve" - Rescue Runners
C DK012
Jun 18 2004, 16:58
QUOTE (Erik_G @ Jun 10 2004, 13:24 )
Enligt dagens metro (2004-06-10) har insamlingen på 1,8 miljoner räckt till inköp av sex stycken räddnigsbåtar uppkallade efter offren för olyckan.
/E
Om jag inte missminner mig så misslyckades Metro faktiskt med att nämna att båtarna döptes efter de förolyckade, det stod endast att insamlingen föranleddes av olyckan. (Det kan även ha varit Stockholm City det stod i, ngn av gratisblaskorna var det iaf).
Vill bara passa på att flika in med en länk, de 6 nya rescuerunners har i dagarna blivit döpta.
Sjöräddningssällskapet//Y
Riffel tittaren
Nov 15 2004, 23:38
Nu blev det ytterligare ett bidrag efter Kalla faktas rörande program....
Andra bidraget i ordningen...
Vildmannen
Dec 4 2004, 16:51
Kapten Lars Bertil Rystrand berättar om Rescue Runners:
5.hkpskv, Säve//Y
5.56mm
Dec 30 2004, 20:57
200 kr blir mitt lilla bidrag....
MrSniper
Jul 1 2005, 13:21
100 Kr blev mitt bidrag
Verkar som Rescue Runner nu har använts skarpt för första gången.
Aftonbladet
Meduza
Aug 28 2005, 11:42

Tycker den bilden passade här i tråden, tagen av mig i somras.
Dessa Rescue Runners (ombyggda Yamaha Waverunners) är bra tillskott till SSRS. De opererar snabbt och tar sig in och söker av områden även med grunt vatten. Har kört Owe Persson från Grötvik och det var en upplevelse att testa vad dessa maskiner kan.
Jag är själv frivillig besättning inom SSRS och utan alla omtänksamma och givmilda sponsorer och donatorer hade vi inte kunnat göra 70% av Sveriges sjöräddning. För att inte tala om alla beättningsmän och kvinnor som utan erättning går ut i ur och skur, om så mitt i natten och hjälper nödställda. Detta utan en enda krona från staten!
Rescue Runners är ett väldigt bra tillskott till SSRS! Precis som Xenon säger så skulle vi vara helt chanslösa utan de frivilliga donatorer som finns i landet. Det finns ingen statlig sjöräddning i landet. Tur att SSRS finns!
By the way, Rescurunner är sjukt rolig att köra
Tänkte passa på att meddela att det idag är 3 år sedan H99 havererade och Owe, Ola, Thomas, Anders, Michael och Oskar lämnade oss.
UNDstUNDen ägnar dagen en tanke och passar på att lägga in en viktig länk.
//Y
Sljivovica
Nov 18 2006, 18:34
Minns dagen som igår.
Hade varit och kollat på hockey mellan Frölunda-Södertälje i "Telge" när man hörde nyheten på radion under hemvägen..
Även om man hade gjort GU nästan 10 år tidigare i en annan vapengren så hajade man till..
(Lyfter på kapsylen åt dom som gav sitt yttersta och åt kvarlevande som fortfarande är beredda rycka ut, senast "M/S Finnbirch"..

)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.