@Kimster
Du får tolka de senaste inläggen som att alla är nöjda med era insatser.
Keep up the good work.
404 Skenberg
Mar 15 2004, 00:17
Jag får säga att jag anser att alla de olika moderatoterna "Blågul" som vi har här sköter sitt jobb på ett bra och ett sätt som gör att man respekterar oftast deras beslut och deras orsaker till att genomföra vissa saker här på soldf
Till viss del så kan man säga att tack vare dessa blågul så är soldf det forumet det är i dagens läge
Jag har själv fått ett mail från blågul om en sak som jag hade förbi sett i vissa av minna inlägg.
Mailet var vänligt och sakligt. Det var inget personligt påhopp eller annat och jag kände inte att blågul var personligen sur på mig.
Till 9x19, Kimster, Ing och ni andra BLÅGUL här fortsätt erat bra jobb med att hålla ordning på oss alla här på soldf
Fu Gref
Mar 19 2004, 15:46
Kan jag säga att jag e måttligt trött på dessa påhopp om att använda sök-funktionen jämt o ständigt.. Flertalet av gångerna jag har frågat något så har de blivit låst direkt med hänvisnig till att använda sök-funktionen.. Har man en fråga så vill man inte sitta o läsa igen ett 20-tal träffar för och se om svaret finns där för finns det de och man inte sett det o frågar igen så får man oftast en avhyvling direkt..
Jag är inte så aktiv på detta forumet att jag sitter här varje dag o läser alla nya inlägg överallt för o vara uppgraderad jämt o ständigt.. Tycker ni får ha lite mer överseende med detta.. Jag skriver inga ny ämnen längre för att bli hänvisad till sök som jag oftast använt.. Visst, i de flesta fall finns där svaret man sök efter men ibland inte..
Balk Troll
Jag skrev "vårdat språk", inget annat
QUOTE (ollej @ Mar 21 2004, 12:14 )
Balk Troll
Jag skrev "vårdat språk", inget annat
Vet inte om det är jag som är oerhört seg idag eller vad det är, men jag är inte med vad du menar.
Såg din diskussion med Ing (BalkTrollet, inte Balk Troll) i tråden bredvid men förstår fortfarande inte vad du syftar på.
I vår eviga strävan för att göra forumet till en bättre plats skulle det underlätta för oss om du kunde ge en bättre motivation. När, var och hur har vi använt ovårdat språk?
QUOTE (ollej @ Mar 21 2004, 12:04 )
OK
Jag förstår att en synpunkt emot Blågul är tabu.
Absolut inte!
Motiverad och konstruktiv kritik tas mer än gärna emot.
//Yman, något konfunderad BlåGul
Smocken
Apr 7 2004, 19:09
Nu är jag ,indre glad på alla småbarn och blöjkrigare som huserar på soldf. Ta inlägget Ibsen skrev tex
http://forum.SoldF.com/in...=0entry213908Några förslag:
Förbjuda alla ickelumpare i trådar som soldint, luckan, FB2004 etc
Förbjudas att komma med påståenden
Gå hårdare åt vid chattingtrådar (tex amf4 slagpåse)
SnowFlax
Apr 8 2004, 06:48
Vad sägs om att skapa en forumsdel för de som inte har genomfört vpl:en/gu:n? Då kanske det blir mindre irrelevanta inlägg i de forumsdelar Smocken nämner.
Ett sån avdelning finns redan SnowFlax.
Pliktverket är till för exakt det, men ibland undrar man om det hjälper...
SnowFlax
Apr 8 2004, 10:58
@Vc_90:

Tänkte inte på det.
Personliget tror jag att ett
underforum till Pliktverket där (Hv-/FBU-)ungdomar diskuterar med varandra om sin utbildning kunde vara något. Vad tycker ni andra?
Smocken
Apr 8 2004, 11:53
Aldrig Snowflax, syftet med forumet är ju ändå för oss som gjort militärtjänstgöring och inte okunniga blöjkrigare. Dom skall vara tacksamma att Henke gett dom pliktverket.
Tja,jag skriver inte så ofta,men jag läser desto mer,tycker att BLÅGUL gör ett bra jobb,ni får ta i beräkning att dom ochså är människor,

m ni råkar stöta på deras missnöje av nån anledning,och att ni anser er felbehandlade så tror jag det mesta kan lösas med ren komunikation,,,vad gäller stavfel som någon skrev om, så säger jag som min gammla lärare sa,,,,"så länge inte stavfelet bildar ett helt nytt ord,så är det ok"
Mattsson
Apr 9 2004, 16:37
Jag tycker BG bör vara hårdare mot sånna som postar bilder som tar upp halva skärmen, sånt ska länkas istället och om det är en stor bild ska det stå vid länken, typ: Varning stor bild.
För vissa på forumet verkar ha glömt bort oss modemriddare.
Nummer 28
Apr 11 2004, 01:14
Hm, som nyinryckt känns det lite utmanande att komma med kritik men jag ska göra ett försök:
Jag gjorde vpl på den stolta flottiljen F4 i Östersund 02/03. Där hade vi flera kvinnliga befäl. Jag tror det påverkade vårt språkbruk ganska mycket. Det var exempelvis totalt förbjudet att ens ha Slitz på logementet. Det är jag mycket glad för i efterhand.
Därför, en mycket irriterande sak som jag tycker sänker vissa trådars kvalitet är just sexismen. Det är inte en kustjägarutbildning 1980-talet utan faktiskt Sverige och Försvarsmakten 2004. Språkbruket hos vissa debattörer som uppenbarligen har FM-koppling gör mig rejält kritiskt till hur långt vissa delar av FM har kommit i sin mognadsutveckling. Om inte annat så är det idag en policy inom FM att inga kränkande tillmälen får användas, speciellt inte rasistiska och sexistiska.
Samma policy bör gälla här! Användare som konsekvent eller grovt använder kränkande sexistiskt/rasistiskt ordbruk bör ges en varning eller meddelas per mejl. Jag hoppas att någon påtalar om jag hetsar up mig och använder kränkande tillmälen att någon säger till mig på skarpen!
Dessutom efterlyser jag en mildare attityd i språket. Det blir en grabbig atmosfär vilket förstärker bilden av försvarsfrågor som något reserverat för män.
Dessutom har jag en fråga till BlåGul, vilken tolerans finns det för att diskutera säkerhetspolitik?
Annars vill jag ge en stor eloge till BlåGul, ni gör nog ett helt fantistiskt arbete.
Det kunde vara kul om ni sorterade medlemmar efter deras värnpliktsort och regemente. Om alla fyllde i var och när de eventuelt gjort värnplikten hade man kan kunna söka på regemente och inrycksår för att hitta likasinnade.
Jag hoppas att jag inte gjort bort mig för att denna funktion redan finns.
Kimster
May 14 2004, 15:01
Nej du har inte gjort bort dig. Bara det att funktionen finns inte, utan måste isåfall "tillverkas" alltså programmeras, och som det ser ut nu är det inget vi kan göra sådär på en dag, då vi saknar den programmeringskunskap som behövs för att ändra i forumets orginalkod.
Du är inte ensam om idén.. vi har haft den plus ett antal liknande till sen länge och kanske vi kan lyckas ordna att sökmotorn kan söka på andra saker än trådar någon vacker dag, men just nu går det tyvärr inte.
Ignis nitidus
May 18 2004, 19:24
en bra sak med blågul som jag vill ge eloge för är deras snabbhet.
jag har bara sett trådar där blågul stängt tråden en kort tid efter att
tråden började spåra. Bra!!
Edit: Upptäckte en sak senare....
När jag skulle söka så fungerade inte sökningen pga att jag hade ett ord med mindre än fyra(!) bokstäver, mindre bra tycker jag.
Kan någon förklara varför så kan jag sova tryggt inatt...
Ibland tycker jag att en liten förklaring till
att ett inlägg tagits bort kan vara på sin plats. Jag förstår efter ett tag att nåt saknas, men ibland blir jag lite konfunderad när jag läser en kommentar till något som inte längre finns med - inlägget som kommenteras har raderats. Det kan ibland finnas flera svar och citat, men originalet är borta. Men jag är ganska ny här, så jag vänjer mig nog.
I övrigt tycker jag att forumet är superbra! Är inte så aktiv själv, utan läser mest det andra skriver, men jag vill ändå ha möjlighet att svara när jag så känner att jag vill, därför har jag ett konto på soldF.
Blågul gör ett bra jobb, och ger bra svar på frågor, och är snabba på att skicka relevanta länkar. Jag är ett utmärkt exempel själv på det när jag frågade om 200-båtar. Fick det jag ville ha hur snabbt som helst! Och då hade jag sökt över hela internet i flera veckor! Även här inne. Men missat lite ändå...
LIQUID_
Aug 7 2004, 22:52
Varför ligger de äldsta inlägg först och det nyaste sist ?
Då måste man ju gå till sista sidan jämt.
The Swede
Aug 7 2004, 23:06
För att få ett naturligt flyt i tråden.
Om du klickar på ikonen som visar om det finns ett nytt meddelande så kommer du direkt till det första olästa meddelandet i tråden.
The Swede
BLÅGUL
När man loggar in står det "Vänta medan vi flyttar dig." Ordet "medan" existerar inte i svenskan och det är "medan" som ska användas.
UAV
vi kommer byta till
Ey Len, chilla! Softa lite sen kommer vi movea dig fetfort.
gjutet
Racoon Pioneer
Aug 12 2004, 20:03
Ibland så är trådar snarlika/identiska med tidigare trådar. Ja, rätt ofta faktiskt. Även jag har fallit i den förrädiska fällan att inte söka innan jag skriver.
Jag undrar om man inte kan koda sitt inlägg med ngra sorts nyckelord eller fack som den hör till för att på så sätt märka sitt inlägg och därigenom kunna spåra inlägg eller hitta inlägg enklare inom en viss kategori och kunna svara på/fortsätta på tidigare trådar i större utsträckning. Man kan även genom att "märka" sitt inlägg och typ kategorisera det lite ge en vink till dem som svarar på det vilken inriktning man vill ha på tråden.
Detta system finns ju delvis redan nu i form av ikonerna man kan välja tillsammans med sitt inlägg. Men dem ikonerna säger ju inte så mycket idag. Vad betyder till exempel handgranaten. Explosivt innehåll? Radikal åsikt?
Anledningen till mina funderingar beror på att jag tycker sökfunktionen är lite omständig. Träffarna på ens sökord kan bli både omfattande och finnas mitt inne i enorma trådar där man måste sätta sig in i hela tråden för att förstå träffens innebörd just i den här tråden.
Att en tråd finns i markan/kasunen/luckan säger idag inget om hur seriös/berättande/undrande/faktaundersökande/diskuterande/anknuten till aktuell händelse den är och det är just ngn sån här sorts kategoriseringen eller knytning till nyckelord, kanske med ngn färgkod vid inlägget som skulle göra det enklare att hitta bland inlägg såväl när man väljer vad man vill läsa eller när man söker efter gamla trådar att antingen fortsätta diskutera i eller bar få svar på ngt man undrar över.
/RP *som är nöjd med dagens forum men ser förbättringspotential*
sambatirre
Oct 12 2004, 22:05
har hittat ett fel på www.SoldF.com
under sidan ang. fältjacka 90, där det beskrivs hur man syr fast förbands- och tilläggsmärken så står det att avståndet skall vara 5 mm.
Enligt hänvisande uniformsreglementet2003 står det att det ska vara 6mm.
inte för att jag är petig eller nåt ;) men så ere'
ollevarm
Oct 12 2004, 22:13
rensa bland användarna, minst 1 (ett) inlägg i kvartalet eller varför inte månaden
Skuggan
Oct 13 2004, 12:26
QUOTE (ollevarm @ Oct 12 2004, 23:13 )
rensa bland användarna, minst 1 (ett) inlägg i kvartalet eller varför inte månaden
hur blir det då med folk som kanske är borta ett halvår, tex utlandstjänst..
eller bara är borta och jobbar eller något.
kan iofs funka om de personerna talar om för någon Blågul att de skall bort så kan deras användare sättas i "vacation mode" eller nåt... (man kanske tom skall kunna göra det själv i sina inställningar)
annars kan användare som inte använts på en viss tid auto raderas.
GRK-apan
Oct 20 2004, 00:32
Förstår att man inte kan ha hur mycket uppdelningar av forumet som möjligt men:
En separat avdelning för träning vore ypperligt.
Fysisk träning är ju nära förknippat med det militära och det vore därför bra att ha en alldeles egen avdelning där man kan ställa frågor, tipsa och peppa varandra.
Antar att det är fler än jag som önskar detta. I övrigt tycker jag att detta forum håller en mycket hög nivå och sköts som sig bör med militär diciplin.
Ang rensning av användare har jag hittills varit ganska hård och bla skickat påminnelser för dem som inte skrivit inlägg på 6 månader etc.
Rensat alla för inte så länge sedan som inte varit inloggad på 1 år. Senast jag i rensade i höstas var det ca 600 medlemmar som försvann.
Om jag ser på mitt eget användande av andra forum, tex NordicAudi, ett forum för ägare av Audi. Så kan jag jämföra mitt användande med det. Där har jag skrivit 1 st inlägg och nog inte varit inloggad så mycket även om jag kanske läst en del 1 ggr var tredje månad kanske. Det finns ett flertal forum jag är med i och sällan skriver i, men kanske läser ibland, tex ang webbdesign, Flash, etc och där man nån enstaka gång har en fråga.
Nu är det en viss skillnad med hur man kanske använder ett forum om militär mtrl, osv och ett forum om bilar/biltillbeh.
Jag tror på modellen att deleta användare som inte varit inloggad på 1 år som första spärr. Då ryker inte de som varit på mission 6 månader och tom de som rekat över en mission borde ha en ärlig chans att logga in. Över 12 månader tror jag inte att man kommer ihåg sitt medlemskap. Ett flertal användare är säkert medlemmar före och under sin värnplikt, sedan dör intresset.
Vissa forum rensar sällan då det ser mäktigt ut med många användare, men jag tycker vi försökt hålla antalet inaktiva medlemmar nere.
Det ser också tråkigt ut att ta upp gamla trådar där 60-70% av inläggen är skrivna av numera "unregistred"-users.
Ang klassifiering av trådar är något jag är mycket positiv till och önskar att det blir en feature i i Invisionboard. Så som jag önskar betygsätter man trådar, det finns redan idag i vissa forum såsom vBulletin Version 3.0.3.
Kanske enbart Blågul får betygsätta för att folk inte skall höja sina egna trådar till skyarna.
Sedan skulle det per automatik rensas trådar under ett visst betyg, om ingen skrivit i tråden på tex 6 månader. På så sätt skulle det arkiverade materialet hålla högre kvalitet och lättare kunna sökas.
Ni får gärna hålla ögonen öppna på bra insticksmoduler till Invisionboard och tipsa oss.
Bra siter för det är:
http://bfarber.com/http://www.invisionboard.com/?resources
Mattan
Oct 23 2004, 13:32
Tja!
Skulle man inte kunna skapa någon form av medlemskatergori baserad på hemmaförband så att man kan diskutera med de som varit/ är i exakt samma sitution, och har likartade intresseområden
Kimster
Oct 23 2004, 20:36
Skulle bli en fasans massa kategorier iom olika förband och MDGrupper och folk som inte vet var de tillhör osv. Sen vet jag inte om nån varit i exakt samma situation med tanke på variation av uppgifter och åldrar och har samma intressen pga av tillhörande av samma förband. Kanske några stycken här o där.. men inget av större karraktär skulle jag tro.
Bara min snabba reflektion av det... eller har jag missuppfattat det ?
Ett ytterligare skäl till varför det här med "hemmaförband" inte skulle vara så lyckat tror jag är att grupperna "Kustjägare" o "Topphemliga SSG-gruppen" skulle bli ganska stora...
Folk tycker väl kanske inte att det här med att tala sanning är så viktigt alltid.
LIQUID_
Dec 27 2004, 09:30
QUOTE (henke @ Oct 20 2004, 09:54 )
Ang rensning av användare har jag hittills varit ganska hård och bla skickat påminnelser för dem som inte skrivit inlägg på 6 månader etc.
Rensat alla för inte så länge sedan som inte varit inloggad på 1 år. Senast jag i rensade i höstas var det ca 600 medlemmar som försvann.
Om jag ser på mitt eget användande av andra forum, tex NordicAudi, ett forum för ägare av Audi. Så kan jag jämföra mitt användande med det. Där har jag skrivit 1 st inlägg och nog inte varit inloggad så mycket även om jag kanske läst en del 1 ggr var tredje månad kanske. Det finns ett flertal forum jag är med i och sällan skriver i, men kanske läser ibland, tex ang webbdesign, Flash, etc och där man nån enstaka gång har en fråga.
Nu är det en viss skillnad med hur man kanske använder ett forum om militär mtrl, osv och ett forum om bilar/biltillbeh.
Jag tror på modellen att deleta användare som inte varit inloggad på 1 år som första spärr. Då ryker inte de som varit på mission 6 månader och tom de som rekat över en mission borde ha en ärlig chans att logga in. Över 12 månader tror jag inte att man kommer ihåg sitt medlemskap. Ett flertal användare är säkert medlemmar före och under sin värnplikt, sedan dör intresset.
Vissa forum rensar sällan då det ser mäktigt ut med många användare, men jag tycker vi försökt hålla antalet inaktiva medlemmar nere.
Det ser också tråkigt ut att ta upp gamla trådar där 60-70% av inläggen är skrivna av numera "unregistred"-users.
Ang klassifiering av trådar är något jag är mycket positiv till och önskar att det blir en feature i i Invisionboard. Så som jag önskar betygsätter man trådar, det finns redan idag i vissa forum såsom vBulletin Version 3.0.3.
Kanske enbart Blågul får betygsätta för att folk inte skall höja sina egna trådar till skyarna.
Sedan skulle det per automatik rensas trådar under ett visst betyg, om ingen skrivit i tråden på tex 6 månader. På så sätt skulle det arkiverade materialet hålla högre kvalitet och lättare kunna sökas.
Ni får gärna hålla ögonen öppna på bra insticksmoduler till Invisionboard och tipsa oss.
Bra siter för det är:
http://bfarber.com/http://www.invisionboard.com/?resources Håller fullständigt med om att inaktiva användare ska avaktiveras men är tveksam till att inlägg ska raderas. Blir inte det lite som om alla medlemmar fick radera sina inlägg hur dom vill. Vill minnas att blägul utryckte oro för att trådarna skulle bli osamanhängande och svårbegripliga om den möjligheten fanns. Att betygssätta trådar kan vara bra men risken är att bara trådar om ett fåtal breda ämnen syns. Tycker att det nuvarande systemet där trådarnas placering avgörs av antal inlägg/senaste inlägg fungerar bra. Alla får en rimlig chans att läsa allt av intresse och trådar av lågt intresse försvinner snabbt neråt i forumet till förmån för nya.
Lindeberg
Dec 28 2004, 23:12
BLÅGUL
Skriv gärna, varje gång, varför trådar tas bort/låses.
Ofta väldigt självklart, men bra för nya medlemmar att förstå vad som är tillåtet och inte, och hur jargongen fungerar här på SoldF Forum.
Just nu tänkte jag på
denna tråden.
Kimster
Dec 28 2004, 23:31
I grund och botten har du alldeles rätt Marzocchi, håller med dig fullständigt. Det är oxå våran målsättning att det SKALL finnas en anledning. Ibland kanske det känns onödigt med en förklaring, men i min värld så ska det ändå finnas en pga div anledningar, varav du nämde en.
DOCK ... är du lite hetpå gröten just här.. det kan vara så att vi låser tråden.. och sen tar det en stund innan fi får till ett inlägg som förklarar det. Nu gick det typ bara typ 4 min från det att den låstes till att du skrev om just den, på den tiden kan jag inte lova att det finns en förklaring.
Vi jobbar på att bättra oss
Lindeberg
Dec 28 2004, 23:55
Jag kom för snabbt med andra ord.

;)
Jag respekterar förklaringen och er för att ni gör ett bra jobb
Frantic
Dec 29 2004, 04:54
Ja det tycker jag och säkert många andra med mig. Jag förstår att många laddar ner program/filmer/musik osv men då kan man vara lite diskret och inte börja sin bana med att göra ett idiot inlägg. Skulle den typen av inlägg vara typiskt för forumet så hade jag inte deltagit.
Kimster
Dec 30 2004, 01:28
Alla begriper inte att det inte gillas. Det är ett faktum. Låser vi utan förklaring så rikserar vi att få ett nytt irriterat inlägg, eller ett pm till oss där de skäller på oss och undrar varför och varför vi inte sagt nått ..och varför det inte står i nån regel eller vad de nu hittar på för nått att skriva.
Övertydlighet är absolut inget man bör vara snål med här... tvärtom, det lönar sig.
Jag tycker att ni gör ett riktigt bra jobb med att hålla Forumet levande och ändå inte otympligt. Jag vet många FM-anställda som använder Forumet som en informationskanal vilket är en fjäder i hatten.
Något som jag skulle vilja se är information om varför folk blir varnade; varför trådar låses och varför folk blir utkickade.
Likaså skulle jag vilja ha en "Hall of Fame" (där de mest framträdande medlemarna på något sätt väljs in) samt en "Hall of Shame" (där utkickade och övriga inte fullt så framgångrika medlemar hamnar).
/Krook
@ Krook.
Tack.
Något som jag skulle vilja se är information om varför folk blir varnade; varför trådar låses och varför folk blir utkickade.Folk blir varnade/utkickade emellanåt, japp. För det allra mesta berättar vi varför i den aktuella tråden där någonting hänt. Tror jag? Annars KAN det hända att det faktiskt är saker som inte alla "behöver" veta om.. vet inte om det är något särskilt fall du tänker på. Annars går det att skicka ett PM om man är väldigt nyfiken. det KAN hända att vi svarar.....
Likaså skulle jag vilja ha en "Hall of Fame" (där de mest framträdande medlemarna på något sätt väljs in) samt en "Hall of Shame" (där utkickade och övriga inte fullt så framgångrika medlemar hamnar).*brrrr*
Hall of Fame låter väl hyfsat trevligt, hur väljs man in?
Jag tror att vi diskuterat det här någonstans, någon gång. Kan titta på det.
Hall of Shame låter däremot... inge vidare i mina öron. Jag ser gärna att utkickade och "inte fullt så framgångsrika" medlemmar (

) försvinner på ett någorlunda diskret sätt, för att inte kladda ner. Visst kan det finnas en poäng i att övriga medlemmar får reda på vad som hänt, men risken är väl att det blir någonting som folk bara har för att det är roligt? Skampålen är avskaffad i det här landet. ;)
Vi tar t.ex. helst inte BORT medlemmar som blir bannade/utkickade, eller ber om att bli borttagna. Det är helt enkelt för att det väcker betydligt mer uppmärksamhet, och ser tråkigt ut i trådarna om en del medlemmar sticker ut genom att inte "finnas" (Nicket är kvar även om medlemmen är borttagen). Däremot går det utmärkt att tömma ett konto på all information, namn, e-mail m.m. och låsa kontot på obestämd framtid.
/Ing.
Kan bara instämma i att ni blågula gör ett jätte bra jobb hade det inte varit för er så hade vi haft....... [kalla rysningar]ranger stuket även här.[/kalla rysningar]
Sedan så kan man väl kanske nåla namnen på dom vunnit i omröstningen om årets xxxx som är på sin andra runda nu.
Då skulle man ju ha en hall of fame på ett enkelt och rättvist sätt.
En idé som JohanP tog upp i en tråd:
Information och bilder på de viktigaste och vanligaste medaljerna samt information om bäranderegler och -praxis (dvs. tillämpning av reglementet).
Det vore väl något för SoldF.com?
Jag tycker det.
/Krook
Rune Frunkh
Feb 16 2005, 15:42
@ Krook
Medaljer är alltid viktigt. Lyckas inte FM skapa en sida/skrift där regler och medaljer reds ut så är det väl bara att ta tag i saken själv. BTW så borde Hovet göra det samma med alla ordnar/motsv. som HMK m.fl. samlat ihop under åren: En imponerande samling som skulle vara mycket enkelt att webbifiera (små, stora och jättestora bilder, historik om föremålet, VEM , VAR och HUR m.m.).
Jag önskar att länkarna (i detta fall: SoldF.com Forum -> SoldF.com Högkvarteret -> Feedback -> Vad tycker ni att vi kan göra bättre?) högst upp på sidan även finns längst ned, under sidans sista inlägg, för att underlätta navigerbarheten.
Status quo
Apr 19 2005, 19:06
Jag har inte hittat någon funktion för att ta bort ett konto, inte för att jag vill göra det men är det ens möjligt? Jag tänkte då på att det blir lättare för er om folk tar bort sig själva om de tänker lägga ner verksamheten.
Förövrigt är jag ibland skraj att posta saker som det kanske redan finns trådar om, tyvärr är sök funktionen och jag inte nå bra vänner, jag får alltid en miljard trådar att leta i. Speciellt om man söker på ett relativt vanligt förekommande ord eller en mening. Så mer ofta skulle jag vilja se en uppmaning om att använda "sök" i samband med länkar till befintliga trådar (som många blågul gör) men utan de nedvärderande newbie tillsägelserna.
QUOTE (Status quo @ Apr 19 2005, 20:06 )
Jag har inte hittat någon funktion för att ta bort ett konto, inte för att jag vill göra det men är det ens möjligt? Jag tänkte då på att det blir lättare för er om folk tar bort sig själva om de tänker lägga ner verksamheten.
Förövrigt är jag ibland skraj att posta saker som det kanske redan finns trådar om, tyvärr är sök funktionen och jag inte nå bra vänner, jag får alltid en miljard trådar att leta i. Speciellt om man söker på ett relativt vanligt förekommande ord eller en mening. Så mer ofta skulle jag vilja se en uppmaning om att använda "sök" i samband med länkar till befintliga trådar (som många blågul gör) men utan de nedvärderande newbie tillsägelserna.
Nej, det finns ingen officiell funktion för att ta bort konton på forumet, så du behöver inte leta mer. Det man KAN göra är att skicka ett PM eller ett mail till någon av blågula eller "OPFL". Dock ser vi ingen vettig anledning att fullständigt radera konton. Vi råder normalt folk som varit med ett tag att antingen bara låta bli att logga in mer, eller så kan vi "stänga" kontot, rensa profilen och låsa ute användaren. Det är möjligt att ta bort användare, men vad är vitsen? Det ser mest dumt ut i gamla trådar...
Och DU behöver öva på att söka. ;)
(Ja, det är tråkigt när det kommer dryga svar om att man ska söka istället, ska man påtala att ämnet finns kan man göra det "snyggt". Men ibland är det nästan befogat.

)
Status quo
Apr 20 2005, 12:00
Jag såg det som en nödvändighet att få bort gamla konton enligt Henriks tidigare inlägg (iof förra året men iaf) om att han ibland satt och rensade.
Jo jag håller med om att man ibland suckar ljudligt när man ser en person med ett nytt ämne som skrivits om tusentals gånger tidigare.
Jag får väl börja söka i rubrik och hoppas att jag hittar vad jag söker (synd bara att man hittar så mycket intressant i de delar av vissa trådar som spårar ur lite grann) ;)
Konton med inga eller få inlägg tar vi gärna bort.
Personer som skrivit många inlägg ser vi gärna att de är kvar.
Det har hänt ett flertal gånger att medlemmar som skrivit mycket vilja avsluta sitt konto, för att sedan en tid senare vilja ha tillbaka det. Det går då inte att återskapa en borttagen användare så att de får gamla inlägg kopplade till sig.
Därför brukar vi istället låsa de kontona en tid (några månader) så de får en betänketid och en time-out från forumet. Ofta baserar sig beslutet "säga upp kontot" på en dispyt med någon/några andra medlemmar, besvikelse över SoldF eller Försvarsmakten i stort. När ilskan lagt sig och man fått perspektiv brukar en del vilja återkomma. Detta är något vi bara gör för vissa särksilda besökare som skrivit många inlägg.
SoldF ser ingen maktfaktor i att behöva redovisa ett stort antal "inaktiva användare" utan ser helst att spegla det verkliga antalet aktiva användare, men samtidigt inte tvinga folk att hela tiden logga in en gång per månad för att inte förlora sitt konto likt Hotmail.
Vi försöker istället påminna medlemmar som varit inaktiva en längre tid om forumets existens utan att bli alltför ihärdiga och spammande.
Hoppas det besvarar dina funderingar,
Henke
Status quo
Apr 20 2005, 13:44
Jo jag tänkte om de gamla övergivna kontona från folk som bara varit aktiva ett kort tag och skrivit väldigt lite var till belastning på något sätt. Annars är det ju skitsamma.
Kimster
Apr 20 2005, 15:11
Det var ju en av anledningarna till att vi skapade 'Gästforumet', så att de som bara hade nån enstaka fråga eller inte visste om de vart lönt att skapa ett konto eller inte skulle kunna skriva där utan att göra ett medlemskap.
Det är lite onödigt enligt oss att skapa ett konto, skriva en eller två inlägg och sen så glömmer man bort soldf eller är inte längre intresserad. Dock är väll inte alla medvetna om att det är så vi vill ha det. samt det är ju så för många att man har många frågor om värnplikt och mönstring innan man har mönstrat eller ryckt in, efteråt så fortsätter ju många sitt liv med något helt annat utan att ha intresse för FM eller det militära i övrigt, eller iaf inte på den nivån som man kanske hade under själva värnplikten.
Så på det sättet har vi ju en viss omsättning av medlemmar, vilket gör att det skapas en del inaktivitet bland många. Bl.a därav att vi vill radera inaktiva medlemmar.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.