På förekommen anledning så flaggar jag för den här tråden!
Jag ska ge er bakgrunden:
I en tråd med potentiellt känsligt ämne så slängdes ett par inlägg och uppmaningar från blågula postades i syfte att säkerställa efterlevnad av forumets regler. Det förekom hänvisning till Brottsbalken och det föranledde klagomål från ett antal medlemmar som inte höll med om lagstödet.
SoldF Forum har givetvis kontrollerat lagstödet med ett antal instanser och anser sig ha fog för referenserna till Brottsbalken. Detta är inte pga av enskild blåguls amatöranalys av lagar utan flera professionella juristers samlade syn på de samma.
Ett par av de som inledningsvis opponerade sig har förstått blågulas syn på det inträffade. Några har däremot vidhållit i att deras syn är gällande och har gjort det öppet i rent trots mot blågulas uppmaningar. Det har renderat i påföljder. En av de som opponerat sig värst har pga ackumulerade överträdelser över lång tid blivit bannad från forumet. Hade det varit en engångsföreteelse så hade det endast renderat i en varning men nu var så att säga måttet rågat.
Nu kommer det PM med skarpa ordalag om att blågula inte skulle "vara mogna" att vara blågula från folk som varit inblandade i den senaste affären. Jag vill vara tydlig med att de som handlagt ärendena är Stf C Forum (Krook) och Chefen för medlemsärenden (Dobberman). Samtliga blågula har haft möjligheten att yttra sig i respektive ärende och beslut har fattats av C Forum (Isgubbe). Därefter har ärendena återigen hanterats för verkställan av Krook och Dobberman.
Detta är helt i linje med de riktlinjer som Kimster drog upp när forumet utökades på blågulsidan. Det som inte följde Kimsters "ROE" var att vi gav en medlem en chans att komma med en komplettering/överklagan, eftersom denne var en gammal medlem. Det finns inget sådant förfarande i våra regler utan ska ses som en fin gest. Det kommer inte att upprepas eftersom det användes för mer dravvel.
I övrigt så har ROE följts till punkt och pricka. Det har fungerat väl i alla år och man får fundera till på varför reaktionen har blivit som den blev den här gången. Min analys är klar och jag är helt säker på varför ärendet fått såna dimensioner och det kan nog de flesta forumserfarna lista ut.
Nu när så allvarliga synpunkter på erfarna blågulas hantering kommer in så ska alla fundera till och komma med saklig feedback. I den sakliga feedbacken ska kontexten beaktas och den innebär att vi blågula på vår fritid jobbar aktivt för att Henkes forum ska vara ett levande militär-forum.
Ärligt talat så blir jag jäkligt less på att vissa anser sig ha rätt till vissa saker och börjar kasta skit på blågula och deras sätt med hänvisning till Yttrandegrundlagen och annat. Jag uppskattar inte det.
Detta är inget gnällinlägg utan en uppmaning till feedback i syfte att förbättra forumet. Det kan innebära att vissa ska ställa sin plats till förfogande (inkl jag) men det bör föregås av en genomlysning av enskildas uppträdande på forumet och frågan; "är SoldF Forum för mig, ställer jag upp på att följa reglerna?". Det finns ju ett antal medlemmar som inte svarar ja på det sista. Därför så är blågulas roll att vara polis på forumet, utöver att driva debatter.
För ranking av Blågula så finns tråden:
Bästa och värsta Blågul.
/Krook
Blågul