Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vad tycker ni att vi kan göra bättre?
SoldF.com Forum > SoldFs Garnison, C Isgubbe > SoldFForum > Feedback
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
conform
Har ett förslag, vet inte om det är möjligt att genomföra.

Som det ser ut nu så kan man ju i princip registrera sig utan att ha så stor koll på vare sig skrivna eller oskrivna regler på forumet. Är det inte möjligt att under eller efter registrering bli "tvingad" att läsa igenom instruktioner för hur man söker efter ämnen och vad som gäller i de olika avdelningarna? I princip kan man nästan säga att du som ny användare av forumet idag inte behöver starta någon ny tråd i något ämne, eftersom området där du kan tänkas ha en fråga förmodligen redan är öppnat.

Vet att jag skulle uppskattat det, för när man är lite ny så ser man inte alltid de nålade trådarna högst upp i forumet. Jag var i alla fall lite dumblind och tänkte: "Jag har en sak jag vill fråga! Hur startar man en ny tråd? Där har vi knappen!"

Tror att detta skulle hjälpa nybörjare att komma igång med forumet lättare.
Tobias R
Jag tycker i många fall att det är dumt att ta bort OT-inlägg. Om man har möjlighet att bredda sin kunskap på köpet när man fördjupar sig i något så ser jag inget fel i det. Kommer ibland fram mycket intressant den vägen.
Kimster
Tobias R Jag håller med dig nästan helt.. nu försöker vi få det att funka som så att
anser BlåGul att "OT-texten" är av värde låter vi den vara, istället påpekar vi att starta en ny tråd om det ämnet. För mycket OT, vilket det kan leda till kan förstöra en tråd. Har det skenat iväg för fort och det är en massa inlägg som har ett stort värde kan vi dela på tråden och lägga över OT-inläggen i en egen tråd med automatik.

Det har även hänt att trådägaren inte vill ha OT-texten där och bett nån blågul radera det. Även där får vi göra en bedömning, men försöka iaf att ha målet att få trådägarens vilja igenom.

@Conform vi håller på att titta på det där sen länge, just nu finns det ingen "enkel" lösning, men det går om man mecka lite. Har inte bara fått det till något konkret och fungerande lösning... men mitt mål är iaf att få det så.
conform
@Kimster

Kan man inte helt enkelt göra ett steg för steg intro innan man kan komma till själva registreringen? I värsta fall får man göra det innan man överhuvudtaget kan komma in på forumet. För alla användare som inte är registrerade då såklart...

Fast Invision kanske krånglar till det i sin enkelhet? =)

I övrigt vill jag bara säga toppenforum! Visst har man gjort fel många gånger, och således blivit piskad av BlåGul. Fast det är rätt svårt att komma in i hur forumet fungerar (inte tekniskt då, utan alla skrivna/oskrivna regler), och det är inte erat fel. Det är inte heller något som någon nålad tråd kan rätta till, utan jag tror det handlar om tid och vad man vill ha ut av forumet.

Har insett att mina åsikter och kunskaper kanske inte har så mycket värde för de flesta i forumet, men har istället sett ett annat värde i den stora kunskapsdatabas som finns att hämta i andras inlägg. Alltså, bra organiserat BlåGul!
Kimster
QUOTE (conform @ Apr 24 2005, 21:34 )
...
Fast Invision kanske krånglar till det i sin enkelhet? =)
...

typ ungefär ja..
Kn Glock
Om en tråd låses efter 1-2 inlägg då det redan finns 1 eller flera liknande trådar så tycker jag att tråden skall tas bort helt och hållet.
Kimster
Det gör dom.. om vi inte glömmer ta bort eller missar
Raptor
Har bara några kommentarer angående tråden som plockades bort för några dagar sedan som bl.a. hade en länk till en film med prickskytteattacker mot amerikanska soldater i Irak. (Tror tråden hette "Filmerna vi aldrig fick se" eller något liknande.

Jag kan inte riktigt förstå varför tråden och länken plockades bort. Förvisso tycker jag att trådskaparen (kommer inte ihåg vem det var) var lite klumpig i sina formuleringar och talde om "människor som sprängs i luften" och "soldater som blir skjutna". Ungefär som "Cool:a klipp".

Ingen av de klippen jag tittade på var särskilt blodiga. Faktum var att jag inte såg en enda droppe blod. Att jag personligen tycker det kan vara obehagligt att se en människa störta till marken helt ledlös är en annan femma. Dock kvarstår faktum: Prickskytteklippet jag refererar till i tråden "kroppsskydd räddar liv" är inte blodigare eller våldsammare än orginalklippet i den tidigare nämnda tråden. (Orginalklippet = US soldat blir träffad men överlever)

Vidare har vi många trådar här på forumet som visar minst lika anstötande situationer.
  • Appache helikoptern som skjuter ihjäl en tremansgrupp i Afghanistan.
  • Avrättningen av den sårade Irakiska motståndsmannen i moskén.
  • Sårad Irakier som blir skjuten av amerikanska soldater "under skratt och glada tillrop".
  • Diverse klipp från Tjetjenien som visar Ryska soldater som blir söndersprängda.
  • Ungersk (Bulgarisk?) pilot som blir nerskjuten, bryter sitt ben och blir avrättad.
Dessa klipp har gett upphov till vettiga diskussioner om folkrätt och krigets lagar som förhoppningsvis har gjort att folk tänkt efter lite hur det är att uppleva dessa situationer "first hand". Klippen tror jag också har botat en och annan krigsromantiker.

Det borttagna prickskytteklippet anser jag utgör en bra grund till en vettig diskussion. Den visar hur prickskytte appliceras praktiskt i en nutida konflikt i en urban miljö. Detta menar jag kan bli ett reelt hot för svenska FN soldater i framtiden. Klippet fick mig också att ransaka mig själv hur jag skulle agera i liknande situationer om plötsligt en kamrat störtade ihop träffad av en fientlig prickskytt. Vagnschefer kanske tänker till en gång extra innan de sätter sig i luckan på sitt strf om de såg hur det gick för deras amerikanska kollegor i Irak.

Anledningen till att jag vill att länken till just den filmen ska ligga kvar är inte att det är "coolt" eller "häftigt" att se andra människor skadas och dö, utan för att man kan resonera kring situationen och kanske dra en lärdom av det.
Kimster
Jag håller inte helt med.. lite kanske. Först vågar jag inte uttala mig om de andra trådarna och deras utformning och hur de en gång startade.
Helst vill jag att om ni ska refferera till andra trådar är det bra om ni vill länka dem. Så slipper alla sitta och leta upp dem och se efter om det är så som du säger... detalj kanske.. men det underlättar.

Om en tråd ska få leva handlar mycket om hur den startas och hur den inledande texten ser ut. "Kolla här.. här sprängs folk och blir skjutna.." är t.ex inte en så bra inledan till en tråd.
Att bara länka in till en site och skriva kort "titta...." är alltså en mindre bra början. Vidare som jag sagt i en annan tråd som handlade om "konsekvent aggerande" så har regler och policy ändrats med tiden sen vi startade. Vissa trådar som idag inte hade tillåtits tilläts för 1-2 år sen... Men vi kan inte bara radera dem nu för att de "började" fel.. just för att som du säger; de har urartat i en ibland mycket intressant/het/seriös debatt.

Men nånstans måste vi även vara lite markerande då kvalitén skiftar så pass mycket här. Så "numera" kan man inte bara slänga in nått som är tveksamt och "hoppas" på en bra debatt... utan då måste man visa det i sin tråd man skapar, och vara lite 'precis' i 'vad är det jag vill med denna tråd'... 'vad är syftet med att jag startar denna tråd'.
Detta gäller egentligen det mesta, med att vara uttrycksfull och så mycket som möjligt tala om i början vad man är ute efter.. t.ex i Pliktverket finns det många som slänger in "hej jag ska göra lumpen här.. bla bla är det kul?" eller "jag vill göra lumpen.. var ska jag välja" Frågor som kanske är berättigade men har svårt att "komma igång".

En tråd med den länk/site som den som just raderades var just "tveksam" just för att det fanns ingen "frågeställning" motsv i den... och det kanske kan kännas hårt att rakt av bli raderad. Men det var iaf den uppfattningen BlåGul hade vid tillfället, att titta på 'slakt' kan göras i andra forum.
Det fanns en del rena sjuka klipp där som var ganska otrevliga

Vi tar ändå till oss kritiken Raptor och ska tänka på det om det dyker upp liknande trådar i framtiden. Samtidigt som jag hoppas vi får mer eftertänksamhet vid starten av ämnen som kan vara tveksamma eller känsliga. Känns ändå som att vi inte vill vara nått censurbolag här, utan bara försöka hålla uppe en hög nivå... svår balans.. och gör jag eller annan fel så säg det så får vi försöka bli bättre.

öppen diskussion..
karon
Blågul gör utmärkt jobb, verkar ha mycket tålamod. salute.gif
Flamdämpare
Jag sitter gärna och läser en del av de äldre inläggen. Något som jag ofta lägger märke till är att många trådar egentligen handlar om samma sak som många av de nya. Det som skiljer är frågeställningen och/eller tekniska detaljer.

Många av frågorna kommer från personer som är nya på forumet. Är det inte lämpligt med någon form av spärr för att starta nya ämnen innan man postar ett nytt ämne? Hur det tekniskt skulle gå till har jag inte svaret på, tyvärr.
henke
Jag vet av egen erfarenhet på andra forum att man är ganska otålig att leta efter gamla trådar och inlägg. Sättet att underlätta för nybörjare att hitta det de söker UTAN att starta ny tråd är att lyfta fram och förenkla letandet.
För att göra det behövs en rad åtgärder.

- Betygssystemet tror jag är en. Då kan man enklare se vilka trådar som är omtyckta.
- Sökfunktionen är en annan
- En bra indelning av forumsdelar och hård moderering
- SoldF.com faktadel utökas och hålls uppdaterad
- Kanske någon form av rensningsfunktion som går automatiskt och raderar trådar som inte läses på x antal år eller som satts med en "rensa om xx dagar flagga", etc.

Att som nu bara skapa mer och mer information i en hink gör det svårare och svårare att hitta guldkornen, eftersom vi inte är google som bara indexerar information utan vi även äger den kan vi gallra ut helt själva vad som bör vara kvar.

Problemet lär inte vara unikt, men inte alla forum är intresserade av att ha en kärna den bästa informationen. En del rensar på ålder av inlägg alldeles oavsett kvalitet bara för att inte köra med den "fortsätt i befintlig tråd" eller "detta har redan postats" varianten.
Televäxel 0
Det är möjligt att detta har varit uppe tidigare 7.gif

En trevlig funktion i forumet skulle vara om man med hjälp av muspekaren när man pekar på en tråd, såg hela det första inlägget, eller i alla fall dom första 10-20 orden i det första inlägget, så att man såg vad det handlade om utan att behöva öppna ett nytt fönster.

/Tvx 0
Kimster
Har vart uppe förr ja. Och det går inte utan att man måste installera ett plugin, vilket vi inte är intresserade av just nu.
twintip
Det där med att man ser sin "varningsstyrka" verkade bra. Det är enda jag kan komma på.
(Vet inte om någon redan skrivit det).

Grymt välskött forum.
simon
Hur är det med möjligheterna att fixa så att man kan söka på folks profil-info?
Det vore nog en smidig och användbar grej, skulle jag tro!
Kimster
Funkar utmärkt att söka på profilen.
Koskela
Som jag har uppfattat SoldF är själva ursprunget väldigt materielorienterat, dvs "försvarsmaktens materiel". Alltsedan nya medlemmar ansluter sig blir intresset bredare och kanske även fler ämnen som kan vara intressanta.

Hur skulle det var om man tillförde en ny kategori, vid sidan av luckan, kassunen, transportcentralen och materielplatsen som handlade om "stridsvärde". Där skulle topics som träning, ledarskap, mat osv kunna landa i som också kanske skulle kunna bli mer lättsökta?

Dessutom skulle man ju även lyfta begreppet stridsvärde i medvetandet, allt behöver inte vara "prylnåja". smile.gif

Koskela
Kimster
Det är bra synpunkter du kommer med och jag håller delvis med. Det jobbas på det där i nuläget, så möjligen kanske eventuellt kommer du att få några viljor igenom... vi får se om ett tag.
SL6
Kunde man inte också lägga till en ny kategori där man kan efterlysa gamla bekanta (både från GU och US). Jag startade en tråd i SOLDINT där jag söker kamrater från mitt kompani i Bosnien, men jag tycker själv att tråden är lite OT då det som avhandlas där väl är utlandstjänstgöringen i sig och inte vad som har hänt med kompisarna efterår. Den nya kategorin kunde väl kanske kallas AFSE eller nåt.
Hornet
tror det skulle bli många många topics i en sådan med tanke på hur många plutoner som muckar varje år och hur myket folk som faktiskt har gjort utlandstjänst...
dxl
Gör en del för varje regemente/garnision, sätt en blågul som ansvarig för varje/flera delar.
Tror jag skulle funka
Sljivovica
Hade gärna sett något slags "belöningssystem".

Man läser ett klokt inlägg, tycker att f-a vilken
smart/rolig skribent etc.

Ibland är det så man skulle vilja ge vederbörande ett
"vitsord" av något slag.

Har sett ett system hos ett hockeyforum på
västkusten där man får ett poäng för varje
inlägg man skriver.
Dom kan man sedan skänka till någon annan
medlem som man anser sig gjort förtjänt av..

Är inte så avancerat, men ni kanske förstår tanken.
Kimster
QUOTE (dxl @ Mar 21 2006, 22:40 ) *
Gör en del för varje regemente/garnision, sätt en blågul som ansvarig för varje/flera delar.
Tror jag skulle funka

Skulle bli svårt, med tanke på vilka regementen som skulle räknas med. Vad skulle krävas för att ett visst regemente ska få vara med i ett eget forum, ska vi ha de som är nerlagda med? vad händer om de lägger ner ett ska vi radera den då.
Blir dessutom en massa forum med ganska tunt innehåll. Det behövs genereras fler inlägg för att det skulle kännas motiverat.

QUOTE (Sljivovica @ Mar 21 2006, 23:36 ) *
Hade gärna sett något slags "belöningssystem".

Man läser ett klokt inlägg, tycker att f-a vilken
smart/rolig skribent etc.

Ibland är det så man skulle vilja ge vederbörande ett
"vitsord" av något slag.

Har sett ett system hos ett hockeyforum på
västkusten där man får ett poäng för varje
inlägg man skriver.
Dom kan man sedan skänka till någon annan
medlem som man anser sig gjort förtjänt av..

Är inte så avancerat, men ni kanske förstår tanken.

Det finns inbyggt i vissa forumsmotorer t.ex vBulletinBoard och kallas för Mana typ. Det finns något plugin till InvisionBoard (forumet vi använder) som funkar ungefär som röstningen av trådar. Dock är vi ganska restriktiva att installera plugins då de ofta försvinner eller inte fungerar om vi t.ex uppgraderar motorn, samt att risken att databasen med alla röster försvinner eller inte går att använda.
Så just nu är det inte aktuellt.
Telewaffe
Jag vill bara rakt upp och ner tacka för ett utmärkt skin som Kimster har utvecklat.

Efter att ha hängt på en del andra större forum har jag insett att Kimsters skin är exemplarisk. Utöver den snygga designen så har den en rad genuina och unika funktioner som jag har saknat på en del andra forum.

Kimster med Armyskin är värd uppskattning!

Tack
Kimster
oj.. den får jag bocka o buga för. Dock finns det faktiskt lite buggar i den fortfarande, så helt perfekt är den inte.. därav sin "beta"status. I mån om tid och prio så ska jag givetvis åtgärda dem.
..och om ännu mer tid ges så är min avsikt att göra ett navy-tema också basserat armyskinnet då.
Bappelsinmannen
Ett önskemål vore att "startdatum" anges när man söker efter nya inlägg och inte bara Ämnesrubrik, Forum, Startat av, Svar, Visningar samt Senaste händelse.
Lägges förslagsvis in efter Startat av.

//Nisse
Krook
Jag fick en idé:
Varför inte skapa en tråd eller forumsdel där misstag och missgrepp publiceras för att andra ska kunna se hur man inte beter sig på forumet?
Av integritetsskäl kan dessa inlägg "tvättas" så att inte folk hängs ut i onödan.
Här skulle även B-G kunna ge exempel på ärenden som medfört varningar och banningar
QUOTE (exempel)
X kallade Y för *@%&¤ i en tråd ang HVs nya urbancamo-moped och blev därefter tillrättavisad av B-G. X nöjde sig inte med det utan skickade därefter ett PM till B-G med förnedrande innehåll samt postade könsord helt utan mening i tidigare nämnda tråd. X blev därmed varnad av B-G. Slutligen spammade X B-G och forumet med PK-propaganda i syfte att provocera och blev därför bannad.

Eller någonting åt det hållet.

Forumsdelen skulle naturligtvis heta Forumets Postnings- och Ansvarsnämnd, FPAN.

/Krook
paananen
SoldFs egna skvallertidning dribble.gif Lärorikt, men även roligt!
Tror dock att sunt bondförnuft svarar på de flesta frågor a priori. Förresten; undra om bondförnuftet fortfarande existerar...
Frantic
Har ni tänkt att göra någon Hvu avatar såsom ni har en FBU-U avatar? Känns ju lite fel att använda HV loggon när man egentligen inte tillhör Hemvärnet mellow.gif
Kimster
Det kanske kommer nån gång ja.
epan
Jag har inte läst hela tråden, men jag skulle uppskatta om man kan se vad som står i ett inlägg genom att bara hålla muspekaren över ämnet/rubriken för inlägget och då få se i en liten ruta vad som står i början av inlägget. Den funktionen finns på en del andra forum.

/epan
Kimster
Tagits upp tidigare och kortfattat, nej forumet har inte stöd för det idag.
paananen
Jag har tänkt på en sak som bara spinner ur min egna lathet:

Högst upp på varje forumssida finns ngt orienterande i stil med:

SoldF.com Forum > SoldFs Garnison > Feedback > Vad tycker ni att vi kan göra bättre?

Jag skulle tycka att de var hur gôtt som helst om exakt samma harang fanns på nedre delen av sidan, alltså efter sista inlägg i höjd med svara och citeraknapparna. Då hittar man ut i forat på ett smidigare sätt.
Rokare
QUOTE (paananen @ May 26 2006, 22:11 ) *
Jag har tänkt på en sak som bara spinner ur min egna lathet:

Högst upp på varje forumssida finns ngt orienterande i stil med:

SoldF.com Forum > SoldFs Garnison > Feedback > Vad tycker ni att vi kan göra bättre?

Jag skulle tycka att de var hur gôtt som helst om exakt samma harang fanns på nedre delen av sidan, alltså efter sista inlägg i höjd med svara och citeraknapparna. Då hittar man ut i forat på ett smidigare sätt.

Klicka på det vita fältet här nedanför till höger.. det står feedback i fältet "just nu" et voila.. nästan en ännu bättre funktion...

GMY
Nahkampf
Annat:

Jag tycker att många Blågul borde bli mycket trevligare och mindre besserwisseraktiga i sina inlägg mot andra användare. Man kan ju tycka att de borde föregå med ett gott exempel.

Tack.
Erik_G
QUOTE (Nahkampf @ Jun 4 2006, 19:03 ) *
Annat:

Jag tycker att många Blågul borde bli mycket trevligare och mindre besserwisseraktiga i sina inlägg mot andra användare. Man kan ju tycka att de borde föregå med ett gott exempel.

Tack.

Någon särskilld BG och något särskillt exempel du tänker på?

/E
Nahkampf
Rent allmänt. Jag tycker att de flesta är lätt arroganta av sig. Jag tror att hela forumet skulle bli mycket trevligare om vi alla försökte behandla varandra med mer respekt. Jag vet att jag inte är felfri, men jag försöker i alla fall.
Gorg
Inte riktigt världens viktigaste sak men nära på =)

När man kollar profiluppgifter i Soldf Army 2.2 Beta så är table titlarna svarta när dom ska vara gula, samma sak på trådstiteln när man skriver ett inlägg. Bara något jag brukar tänka på, förutom det har jag inga klagomål på forumet, bra jobbat Blågula.
Erik_G
QUOTE (Nahkampf @ Jun 4 2006, 19:30 ) *
Rent allmänt. Jag tycker att de flesta är lätt arroganta av sig. Jag tror att hela forumet skulle bli mycket trevligare om vi alla försökte behandla varandra med mer respekt. Jag vet att jag inte är felfri, men jag försöker i alla fall.

Håller med. Med ödmjukhet och respekt kan man komma långt.

Men ibland tror jag att en kortfattad kommentar av BG kan upplevas som arrogantare än vad som är syftet. I rätt många fall kan det även bero på att BG får städa en hel del mindre genomtänkta inlägg där skribenten hade hittat svaret på sin, totalt för soldfs forum off-topic fråga efter tre sekunders googlande, eller för att skribenten inleder sin fråga med "jag orkade inte söka, men..." och avslutar med "måste alla verkligen ha basker?".

I vissa fall har ingripande från BG genererat en del tykna PM från medlemmar, vilket också är ett bra sätt att bli dåligt bemött av BG. Får man en tillsägelse, får ett inlägg raderat/redigerat så är inte det hela världen. Ta lärdom och gå vidare. Förstår man inte varför, skicka ett trevligt skrivet PM och be om en förklaring.

mvh
Erik G
Kimster
QUOTE (Gorg @ Jun 4 2006, 22:50 ) *
Inte riktigt världens viktigaste sak men nära på =)

När man kollar profiluppgifter i Soldf Army 2.2 Beta så är table titlarna svarta när dom ska vara gula, samma sak på trådstiteln när man skriver ett inlägg. Bara något jag brukar tänka på, förutom det har jag inga klagomål på forumet, bra jobbat Blågula.

Missförstå mig inte nu, för ni får gärna berätta för oss vad som är dåligt, men tråden är inte för att rapportera vad som är "fel" på forumet eller andra tekniska bitar som är halvdana utan trådens syfte är att ni ska kunna kritisera BlåGul och deras handlande i sitta jobb som forumets moderatorer.

Hittar ni något fel eller buggar eller har förslag på förändringar/förbättringar så använd felrapporttråden eller annan motsvarighet
Lt.E
Vet inte om detta varit uppe tidigare, men en kul grej skulle vara ett avsnitt för "resedagböcker", att låta folk som är utomlands rapportera hem, skriva om vad som händer. Visst, med lite ansträngande man kan få skriva på mil.se, men hur kul är det?

Sedan blir jag oftast possitivt överraskad över den ganska höga nivå här! Keep up the good work!
henke
Vi har funderat lite kring att möjliggöra BLOGGANDE.
Det finns en komponent att köpa för typ $60 till forumet för att möjliggöra blog, men den komponenten är ganska ny och är inte alltför upphetsande tycker jag.

http://www.invisionpower.com/ip.dynamic/pr...blog/index.html

Enklaste är att vi skapar ett underforum och har länkar till ett riktigt bloggställe där en användare själv lägger upp en blog,
tex

http://www.blogger.com
www.blogdog.se

Eftersom de flesta blogprogammen erbjuder en RSS feed ut skulle vi ev kunna integrera det i forumet.

Helt klart en intressant idé som vi bör arbeta vidare på successivt.
Personligen skulle jag inte bara vilja blogg om utlandstjänst, för det är inte det enda som händer, även om man kan tro det när man ser Försvarsmaktens nya profil, utan även inom andra områden;

- Lumpen-blogg
- Kadett-blogg från officershögskolan
- Officers-blogg
- Hemvärns-blogg
- Frivilligorg-blogg
- kanske en anhörig-blogg
- Utlandsstyrke-blogg
Lt.E
Ja, en Blogg hade varit mycket modernt...

Ett annat förslag skulle kunna vara material-recensioner i subforum under materialplatsen. Det händer ibland att någon frågar om en pryl eller något och då brukar det ibland sluta med ett gigantiskt frosseri i vilka prylar man kan lägga sina pengar på.

Medlemmarna här lägger en del av sina pengar på en del prylar och en del vill säker dela med sig av sina erfarenheter och tips om specifika prylar.
henke
Ja BLOGG är ett uttryck jag kräks på.
Varje kvällstidningsjournalist av rang har ju fört upp det på utvecklingsamtalet att få en egen blogg.
Det är ju inte mer häpnadsväckande än en gästbok där ägaren startar med ett inlägg med lite mer finnesser.
Ett klart överskattat fenomen när man tycker varje firma bör ha egen blogg.
Vem bryr sig och har tid att lägga arbetstid på att läsa vad Gösta egenföretagare och konsnylt gjort under dagen? ;)

Men... i fråga om Resedagbok eller Dagbok från lumpen, etc är en blogg ypperligt lämplig.
Blogg möjliggör för skribenten erforderliga funktioner och rättigheter vad avser att skriva, editera, lägga in bilder, skapa RSS-feeds, etc.
viceKorpralen
QUOTE (Ing @ Jan 16 2004, 22:47 ) *
Vi är ute efter lite feedback här.
..vad gör vi bra?
..vad är vi dåliga på?
..vad behöver vi förbättra?
MOTIVERA gärna...

Tanken med det här ämnet är att ni ska få skriva av er lite om oss. Vi kanske svarar emellanåt om det är någonting som vi vill förklara, men till största delen kommer det här vara er möjlighet att tala om för oss vad vi behöver sköta bättre. (vi vet redan att vi är ofantligt duktiga och bra, så det behöver vi inte ha så många inlägg om ;) )

Sedan är meningen att det här ämnet ska bli lite återkommande, så säg att ämnet kommer tillbaks om ett halvår. Kan bli intressant att se om det blivit någon skillnad då.
Vi kommer ta åt oss...om vi anser det befogat. Forumet är fortfarande ingen demokrati utan är och förblir brutalt toppstyrt från oss Blågula vissel.gif

salute.gif
/BlåGul-teamet

Forst och framst stammer inte er beskriving av grader. En First Sergeant ar inte lagre an en Staff Sergeant, Fanjuknare och Overfurirer finns inte, och mycket mycket mer. Pastaenden att en infanteri fanrikar krigsplaceras som kompanichefer och att en svensk gruppchef motsvarar en amerikansk plutonchef ar lite val stolligt. soldf.com tror fortfarande att Sverige har underbefal, underofficerare och att en sammanslagning av alla yrkes befalen aldrig agt rum.

Ni saknar militar bakgrund och kan inte skilja pa grunlaggade miltara begrepp. Att ni dessutom inte har annat att saga om mina inlagg an att dom ar "bajs", indikerar pa att soldf.com inte har mycket att tillfora annat an att agera vattenspridare av felaktigheter.

Jag vill att ni stanger sajten for att undvika forvirring bland folk som soker information om FM i synnerhet och militara begrepp i allmanhet.

Malin
Plutonchef - I19/P5
Vc_90
QUOTE (viceKorpralen @ Jul 7 2006, 16:25 ) *
Forst och framst stammer inte er beskriving av grader. En First Sergeant ar inte lagre an en Staff Sergeant, Fanjuknare och Overfurirer finns inte, och mycket mycket mer. Pastaenden att en infanteri fanrikar krigsplaceras som kompanichefer och att en svensk gruppchef motsvarar en amerikansk plutonchef ar lite val stolligt. soldf.com tror fortfarande att Sverige har underbefal, underofficerare och att en sammanslagning av alla yrkes befalen aldrig agt rum.

Strålande uttalande av en som kallar sig "Vicekorpral".

Ni saknar militar bakgrund och kan inte skilja pa grunlaggade miltara begrepp. Att ni dessutom inte har annat att saga om mina inlagg an att dom ar "bajs", indikerar pa att soldf.com inte har mycket att tillfora annat an att agera vattenspridare av felaktigheter.

Jag vet inte vad du klassar som militär bakgrund.
Men bla forumets medlemmar finns bataljonschefer, majorer, kaptener många av dem fick sin tjänst innan du föddes, många av medlemmarna är idag anställda inom FM. Det kryllar även av "rookiesar"

Vad gäller dina inlägg tycker jag personligen att de varit riktigt dåliga, de har totalt saknat fakta och dessutom innehållit ett väldigt dåligt språk.

Jag vill att ni stanger sajten for att undvika forvirring bland folk som soker information om FM i synnerhet och militara begrepp i allmanhet.

Kan bli en riktig klassiker på forumet. Kan ju lika väl döpa om dig själv till Jesus eller nåt.
henke
Jag kan inte annat än hålla med VC90s strålande inlägg smile.gif

Och vart är det Vicekorpralen hakat upp sig på graderna?
Här på forumet eller beskrivningen av grader på SoldF.com öppna del?

Okej, vi lägger ner, Malin på I19/P5 tycker det är fel på graderna så det är bara att gilla läget, dra ur proppen och gå och lägga sig . clap.gif banan_rock.gif clap.gif
Isgubbe
QUOTE (Ing @ Jan 16 2004, 22:47 ) *

Vi är ute efter lite feedback här.
..vad gör vi bra?
..vad är vi dåliga på?
..vad behöver vi förbättra?
MOTIVERA gärna...

Tanken med det här ämnet är att ni ska få skriva av er lite om oss. Vi kanske svarar emellanåt om det är någonting som vi vill förklara, men till största delen kommer det här vara er möjlighet att tala om för oss vad vi behöver sköta bättre. (vi vet redan att vi är ofantligt duktiga och bra, så det behöver vi inte ha så många inlägg om ;) )

Sedan är meningen att det här ämnet ska bli lite återkommande, så säg att ämnet kommer tillbaks om ett halvår. Kan bli intressant att se om det blivit någon skillnad då.
Vi kommer ta åt oss...om vi anser det befogat. Forumet är fortfarande ingen demokrati utan är och förblir brutalt toppstyrt från oss Blågula vissel.gif

salute.gif
/BlåGul-teamet

Malin
Plutonchef - I19/P5

Vilket kompani på I19/P5?
Erik_G

Malin
Plutonchef - I19/P5

Det går tyvärr inte. Vår hemlige uppdragsgivare vill att vi sprider förvirring i det svenska försvaret innan il-76orna landar på Arlanda med 11 gardesdivisionen.

mvh
Erik G
Före detta sergeant, motsvaras av major i den sovjetiska armen och Lt Colonel i US Army.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.