Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vad är detta för camodräkt?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2
wolfie666
Tjenis!

Vad är detta för kamodräkt den här prickskyyten har på sig? Är det någon som vet.
http://www.livgardet.mil.se/photo.php?id=50074&aid=8331

5.gif 5.gif 5.gif

Jag menar alltså vilket märke och så? Finns den att köpa.
Xit
Det är den nya sk ghillie-suit /dräkt som våra prickskyttar använder. Och mig veterlig kan man inte köpa den.

Edit - ABC123
Unicorn
Jodå, den är inte krigsmateriel och du kan köpa den från SAAB Barracuda till det facila priset av 16 000 kronor inklusive moms.

Tidiagre modeller hette SOTACS, men numera tror jag man bara kallar dem Personal Camouflage System.
Sytare
Den dräkten är ju lite småexklusiv verkar det som.

Jägarna på K4 verkar ha den:

medan span-soldaterna på bl.a. P10 fortfarande får slakta komarockar:

Likheterna med materiellen som SAAB visade på CIMI är slående. Har också denna dräkt IR-avledande egenskaper?
Knighthawk
Bilden på span-soldaterna, är det någon slags avståndskikare på ak5:n eller vad är det för något ???
A2Keltainen
QUOTE (Unicorn @ Jan 16 2004, 17:26 )
Jodå, den är inte krigsmateriel och du kan köpa den från SAAB Barracuda till det facila priset av 16 000 kronor inklusive moms.

Tidiagre modeller hette SOTACS, men numera tror jag man bara kallar dem Personal Camouflage System.

Det har varit helsidesreklam för SOTACS i flera av de senaste numren av Military Technology, så den verkar fortfarande kallas så. För de som undrar, så står förkortningen för "Special Operations Tactical Suite", om jag inte minns helt fel.
Johan ES
QUOTE (Knighthawk @ Jan 16 2004, 17:40 )
Bilden på span-soldaterna, är det någon slags avståndskikare på ak5:n eller vad är det för något ???

Mörkerriktmedel/bildförstärkarsikte.

/Johan ES
APC-mannen
QUOTE (wolfie666 @ Jan 16 2004, 16:11 )
Tjenis!

Vad är detta för kamodräkt den här prickskyyten har på sig? Är det någon som vet.
http://www.livgardet.mil.se/photo.php?id=50074&aid=8331

5.gif  5.gif  5.gif

Jag menar alltså vilket märke och så? Finns den att köpa.

Är det bara jag som tycker att bilder som ligger på mil.se laddar sakta?
SBP
Nä, laddar sakta för mig med...
lowandslow
horny.gif Är det bara jag som tycker att killen till höger på K4- bilden är lik ugglan i "Fablernas värld"...?? laugh.gif
Lindeberg
clap.gif laugh.gif biggrin.gif worthy.gif
Speedy2
@Wolfie666
Kolla in denna lite billigare http://www.e-conomy.de/1.7/35/wgliste.ec?0...argu=36&seite=1
Annars kan du ju höra av dig så syr vi en biggrin.gif

Speedy
Sir Vival
Nu kommer jag med ett sådant där trist inlägg... Kolla upp vilka regler som gäller för "trolldräkt" - för några år sedan så stoppades användningen pga eldfara (tror jag), någon soldat blev visst skadad. Den nya ska vara av flamhärdigt material, om jag inte minns fel.

salute.gif
kronvrak
QUOTE (Tollen @ Jan 16 2004, 17:28 )
Likheterna med materiellen som SAAB visade på CIMI är slående. Har också denna dräkt IR-avledande egenskaper?

Kollar man på hemsidan så verkar den ha det i alla fall.

http://www.barracuda.se/
Panzerfaust
QUOTE (kronvrak @ Jan 16 2004, 20:13 )

Svar JA.
Har pillat med den där.
Tror jag iaf, identiskt lika och enligt personen som innehar det en ny dräkt för pricksyttar. (pricksytte instruktör)
Finns även i höstfärger. TROR den finns i vinter camo också. Men är inte säker. Är även lite osäker på "höst" färgen, men har för mig att man kunde se den på baksidan av en armé nytt någon gång 2003. Sen sa denne person detta när jag frågade. men han va lite osäker då den va relativt ny.
I vilket fall bör finns den i andra mönster också. För den passar sig ju inte speciellt bra i en löv hög tex.
Fu Kallenberg
QUOTE (Panzerfaust @ Jan 23 2004, 17:48 )

Svar JA.
Har pillat med den där.
Tror jag iaf, identiskt lika och enligt personen som innehar det en ny dräkt för pricksyttar. (pricksytte instruktör)
Finns även i höstfärger. TROR den finns i vinter camo också. Men är inte säker. Är även lite osäker på "höst" färgen, men har för mig att man kunde se den på baksidan av en armé nytt någon gång 2003. Sen sa denne person detta när jag frågade. men han va lite osäker då den va relativt ny.
I vilket fall bör finns den i andra mönster också. För den passar sig ju inte speciellt bra i en löv hög tex.

Ja, nog har den IR avledande egenskaper alltid.

@ Panzerfauzt

Likadan dräkt som dala kaptenen visade på kursen i somras. .....Barracuda.... mmm wub.gif
Panzerfaust
QUOTE (Fu Kallenberg @ Jan 23 2004, 17:54 )
QUOTE (Panzerfaust @ Jan 23 2004, 17:48 )

Svar JA.
Har pillat med den där.

Ja, nog har den IR avledande egenskaper alltid.

@ Panzerfauzt

Likadan dräkt som dala kaptenen visade på kursen i somras. .....Barracuda.... mmm wub.gif

Ja, är samma dräkt.
han har haft den och flashat med här också laugh.gif
Fu Kallenberg
QUOTE (lowandslow @ Jan 16 2004, 18:02 )
horny.gif Är det bara jag som tycker att killen till höger på K4- bilden är lik ugglan i "Fablernas värld"...??  laugh.gif

Nä, där är en liten slående likhet..... ;)
VH
Det finns en mörkare variant, tänkt för höst, då det är mörkare färger i omgivningen, och sedan finns den en ljusare/lite grönare som är tänkt för vår/sommar.
Under vintern borde det inte behövas en i varje fall sett i maskeringssynpunkt, kanske dock ur IR dämpning.
Panzerfaust
QUOTE (VH @ Jan 23 2004, 21:18 )
Det finns en mörkare variant, tänkt för höst, då det är mörkare färger i omgivningen, och sedan finns den en ljusare/lite grönare som är tänkt för vår/sommar.
Under vintern borde det inte behövas en i varje fall sett i maskeringssynpunkt, kanske dock ur IR dämpning.

Enligt mig kanske det inte behövs ur syn-synpunkten. Men fördelen är ju att dräkten tar bort den mänskilga siluetten ganska bra då huvan går från pannan och ner mot axlarna. Sen blir man ju "fluffigare" eller vad man ska säga, maskeringen blir ju bättre. Smälter nog mer in som en stor snöhög än om man skulle ha 90 dräkten vinter camo eller snö överdraget.
Vet att jag har sett en likannde fast vinter camo, dock är jag osäker på vart.
Om det är våran alltså.

Sen har jag för mig att det fins en i röd/brun också, va det jag menade med höstfärger, fast jag kan ha fel... har för mig att jag sett en sån iaf.
106
Utan att ha full koll på läget skulle jag säga att Saab/Barracuda har tagit fram ett antal olika kamouflagemönster/färgkombinationer för att även kunna exportera det.
The Trigger
Den heter Barracuda. Den är välldigt trevlig, men för dyr för att försvarsmakten ska köpa in den...

Ett stort tack till de två mupparna som lkete levande faklor i sina hemmabygda gillis.. Nu får man inte använda egeninskaffade pga det... 5.gif
106
QUOTE (The Trigger @ Jan 29 2004, 14:39 )
Den heter Barracuda. Den är välldigt trevlig, men för dyr för att försvarsmakten ska köpa in den...

Tillverkaren heter Barracuda, ett företag som bildades 1957 som Barracudaverken AB men ägs idag av SAAB.
Produkten kallas Warrior Uniform och skyddar mot VIS, NIR otch TIR. I fallet TIR tar den bort cirka 80% av värmestrålningen, vikten på uniformen är cirka 4 kg.
Källa: www.barracuda.se

Uppenbarligen har FM redan köpt in den.
VH
QUOTE (The Trigger @ Jan 29 2004, 13:39 )

Ett stort tack till de två mupparna som lkete levande faklor i sina hemmabygda gillis.. Nu får man inte använda egeninskaffade pga det... 5.gif

Uh, alltså, dräkten är fortfarande på FÖRSÖK och ja, dom har ju redan köpt in ett antal eftersom K4, K3, F7, Bassäk(?) och Amf1 har sådana dräkter.
Sen så var det fler än 2 pers som hade oturen att sätta eld på sina ghuillies, dom fick brännskador så dom gjorde det nog fan inte med flit ska du se.

Edit: Har läst din profil, genomför vpl och prova dräkten om du har möjlighet, annars tycker jag inte du skall prata strunt om saker du uppenbarligen inte vet så mycket om/inte har erfarenhet av?

Sen så såg jag nyligen ( se längre upp i tråden!!!) kort på ett prickskyttepar på något pansarreg. där dom sytt på egna tygremsor på en gammal värmerock.
De flesta inom HV nyttjar väl fortfarande vanliga, hemmagjorda ghuilliesuits?

Ser bara positiva saker med den ghuilliesuiten som barracuda tillverkat, den väger ju en bråkdel av vad en blöt hemmagjord gör när den är blöt för att ta ett exempel.

Edit igen: Jaja, jag glömde väl LG. [Ush, tog i för mycket.]
Panzerfaust
QUOTE (VH @ Jan 29 2004, 22:45 )
QUOTE (The Trigger @ Jan 29 2004, 13:39 )

Uh, alltså, dräkten är fortfarande på FÖRSÖK och ja, dom har ju redan köpt in ett antal eftersom K4, K3, F7, Bassäk(?) och Amf1 har sådana dräkter.
Sen så var det fler än 2 pers som hade oturen att sätta eld på sina ghuillies, dom fick brännskador så dom gjorde det nog fan inte med flit ska du se.

Edit: Har läst din profil, genomför vpl och prova dräkten om du har möjlighet, annars tycker jag inte du skall prata strunt om saker du uppenbarligen inte vet så mycket om/inte har erfarenhet av?

Sen så såg jag nyligen kort på ett prickskyttepar på något pansarreg. där dom sytt på egna tygremsor på en gammal värmerock.
De flesta inom HV nyttjar väl fortfarande vanliga, hemmagjorda ghuilliesuits?

Ser bara positiva saker med den ghuilliesuiten som barracuda tillverkat, den väger ju en bråkdel av vad en blöt hemmagjord gör när den är blöt för att ta ett exempel.

Vet inte hur det är med "vanliga polisen" tex NI eller piketen.
Men MP har ju uppenbarligen såna.
Iaf Beredskaps/insats MP.
(enligt bild) men det kan ju vara bara för fotots skull.
Skulle inte alls bli förvånad dock om tex NI har sådana då dom är mycket smidigare att hålla på med än en hemma gjord, sen kan ju NI ha nytta av den i en exrem extrem terrorist situation med väl beväpnande/utrustade busar...
Men risken är väll större att försvarsmakten möter upp såna. Så finns det ju säkert billigare alternativ om man inte har som mål att strida mot folk med värmekameror och liknande.
Får vi hoppas! salute.gif

The trigger
Ett stort tack till de två mupparna som lkete levande faklor i sina hemmabygda gillis.. Nu får man inte använda egeninskaffade pga det...

Tycker du skall ändra lite attityd, tror som tidigare talare sagt inte att dom gjorde detta med flit.
Om två värnpliktiga spränger sig själva till döds med granat eller likannde.
Och följden blir att reglerna stramas åt ytterligare, är dessa två "muppar" då bara för att du kanske inte får kassta granat på det sättet du vill?
SäkplSjö.Kjellström
QUOTE (VH @ Jan 29 2004, 22:45 )

Du kan ta bort frågetecknet efter bassäk smile.gif
danno
QUOTE (Panzerfaust @ Jan 29 2004, 23:08 )
Men MP har ju uppenbarligen såna.
Iaf Beredskaps/insats MP.
(enligt bild) men det kan ju vara bara för fotots skull.

Nope, det är inte bara för bildens skull.

De finns på förbandet, MP-int, som mannen på bilden tillhör. I vilken omfattning kan jag inte svara på helt men varje prickskytt har varsin och ev spangruppen.
Knekt
Hur bra är de här dräkterna egentligen?

Av alla bilder jag sett så tycker jag det ser ut som att en klassisk säckvävsdräck försvinner betydligt bättre i terränglådan än vad dessa knallgröna buskar gör. Exempelvis är ju konturen av huvud-axlar lite väl tydligl!

Vad har dräkten för fästpunkter för kompletterande maskering?

Signaturdämpning i all ära, men först kanske man ska se till att man inte syns för blotta ögat.
Panzerfaust
QUOTE (Knekt @ Feb 2 2004, 00:51 )

Av alla bilder jag sett så tycker jag det ser ut som att en klassisk säckvävsdräck försvinner betydligt bättre i terränglådan än vad dessa knallgröna buskar gör. Exempelvis är ju konturen av huvud-axlar lite väl tydligl!

Signaturdämpning i all ära, men först kanske man ska se till att man inte syns för blotta ögat.

Har man huvan på sig och ligger helt stilla är den mycket bra. Men den är ju inget komplement (heter det så?) till bra platser osv.
Man utnyttjar den fullt ut om man väljer en bra plats, en plats där dräkten smälter in i omgivningen. Sen dämpar den ju signaturen mycket bra.
Som jag upplever den funkar den bättre än "span varianten" på bilderna ovan.
Rör observatören på skallen ser det ut som en levande gran.

En fördel jag kan se på den nya dräkten är att det är få utstickande grajer, vet inte hur många prickskyttar man upptäck på övningar och dyligt där man ser en gren som svajar trots att det inte blåser osv.
Knekt
Jag menade inte att alternativet skulle vara att fylla hjälmen med granris. Sånt funkar aldrig speciellt bra.

Ungefär så här ser en klassisk dräkt ut:

Fördelarna med sådana är bland annat är att de dels bryter av konturerna mycket bra, kroppen smälter ihop med underlaget och den är lätt att komplettera med det som växer på platsen.

Är det verkligen meningen att man inte ska komplettera Barracuda-dräkterna?

Finns det till Barracudan något kit för att maskera vapnet? Det är ju rätt viktigt att det smälter ihop helt med skytten.
Panzerfaust
QUOTE (Knekt @ Feb 2 2004, 08:46 )
Jag menade inte att alternativet skulle vara att fylla hjälmen med granris. Sånt funkar aldrig speciellt bra.

Ungefär så här ser en klassisk dräkt ut:

Fördelarna med sådana är bland annat är att de dels bryter av konturerna mycket bra, kroppen smälter ihop med underlaget och den är lätt att komplettera med det som växer på platsen.

Är det verkligen meningen att man inte ska komplettera Barracuda-dräkterna?

Finns det till Barracudan något kit för att maskera vapnet? Det är ju rätt viktigt att det smälter ihop helt med skytten.

Den ser mycket bra ut, men har den Ir dämpningen tex?
Sen beror det ju på vad man har dräkten till, skall man röra sig mycket tycker jag den där ser dryg ut laugh.gif men jag vet inte... har alldrig använt en dräkt överhuvudtaget, ser ingen mening i det. Ligger ju änå stilla, när jag rör mig så flyr jag, och då är jag ändå upptäckt. Ligger man helt stilla duger M90 för mig laugh.gif
Men i ett skarp läge skulle jag nog föredra en funkis dräkt.
Vad tycker den på bilden om vatten?
kronvrak
Panzerfaust: Iom att det är ganska mycket material i dräkter av den typen så dämpar de efter de bilder jag sett på nätet ganska bra. Svårt att jämföra med SAABdräkten då bilderna tagits under hel olika förutsättningar och antagligen för att framhäva fördelarna med respektive dräkt.

Vore väl inte helt omöjligt att lägga till IR skydd i en sådan dräkt heller för den delen.
Knekt
QUOTE (Panzerfaust @ Feb 2 2004, 13:58 )
Den ser mycket bra ut, men har den Ir dämpningen tex?
Sen beror det ju på vad man har dräkten till, skall man röra sig mycket tycker jag den där ser dryg ut laugh.gif  men jag vet inte... har alldrig använt en dräkt överhuvudtaget, ser ingen mening i det. Ligger ju änå stilla, när jag rör mig så flyr jag, och då är jag ändå upptäckt. Ligger man helt stilla duger M90 för mig laugh.gif
Men i ett skarp läge skulle jag nog föredra en funkis dräkt.
Vad tycker den på bilden om vatten?

Som jag sade tidigare: det spelar ju inte så stor roll om dräkten har signaturdämpning om man ändå syns för blotta ögat. Vad jag sett av Barracudorna (enbart bilder på olika webbsidor) lämnar de helt klart en del att önska i det avseendet.

En prickskytt ska kunna avge eld och bekämpa sitt mål osedd samtidigt som han är under konstant kikarobservation. Vanlig 90-uniform räcker därför oftast inte.

Tänk på att en prickskytt kanske inte alltid kan verka på ? 800 meter. Ofta måste skytten ta sig avsevärt mycket närmare målet. Då är det oerhört viktigt att dräkten fungerar.
fk_urb
QUOTE (Knekt @ Feb 2 2004, 00:51 )

Dräkterna är helt OK och dom SKALL kompletteras med naturligt mtrl. Basen är vanlig poly mesh och på det är barracudas väv påsydd. Band är punktsydda lodrätt, vilket bildar öglor. Öglorna för kompletterande maskering är dock fasta, ej elastiska, vilket gör det lite bökigt att trockla in naturligt mtrl. Dragskor finns i ärmslut, i huvan och i byxben. Så kan du ju ha den ovanpå SV2K och ändå komma åt fickor.

Maskeringsdräkten slår allt vad egenbyggda "sprayfärgade säckvävs garn gamla lakan och maskeringsnät" dräkter har att erbjuda.
Den "fäller" inte vilket säckvävsdräkter mer en gärna gör, suger inte upp vätska, möglar inte, luktar inte "gammal sportstrumpa" för att den inte var riktigt torr när man packade ner den. Och framför allt, den tar inte "tokeld" om man nu skulle slå ut sitt spritkök, som GU killarna ni tidigare diskuterade, råkade göra.
Jag tycker personligen att förbudet mot egenhändigt byggda "trolldräkter" är klockrent. Vilken typ av säkerhet kan man garantera med en sådan...

edit: prinskorvar
Fu Kjellberg
QUOTE (Knekt @ Feb 2 2004, 08:46 )

Det finns en nät till bössan också.
Klicka på länken så får du se en bild.
Inte världens bästa bild. Men ändå något.
Bild
Har en bättre bild i min NFM katalog.
Måtten är 105*140 cm och väger 450 gram.
Knekt
Tackar! Lite riktig info!

Får väl spara ihop lite deg och lägga en beställning! biggrin.gif
Fu Kjellberg
Knekt@
NFM säljer Barracuda systemet till militär och polis bara.
Men det är värt ett försök.
Knekt
QUOTE (Fu Kjellberg @ Feb 2 2004, 23:00 )
Knekt@
NFM säljer Barracuda systemet till militär och polis bara.
Men det är värt ett försök.

biggrin.gif Jo, jag vet. Och 16000 är liiiiite saftigt.
SäkplSjö.Kjellström
Vill bara säga att den dräkten är mycket bättre på att maskera än det kan verka på vissa foto.

I rätt terräng försvinner man helt, matchar inte terrängen får man väl komplettera med naturlig materiell på dräkten.

Hur som helst är den enda rörelser som avslöjar en. En kille i vanlig m90 som ligger helt jävla stilla synd mindre än världens modernaste maskeringsdräkt i rörelse.
Panzerfaust
QUOTE (SäkplSjö.Kjellström @ Feb 5 2004, 22:38 )
Vill bara säga att den dräkten är mycket bättre på att maskera än det kan verka på vissa foto.

I rätt terräng försvinner man helt, matchar inte terrängen får man väl komplettera med naturlig materiell på dräkten.

Hur som helst är den enda rörelser som avslöjar en. En kille i vanlig m90 som ligger helt jävla stilla synd mindre än världens modernaste maskeringsdräkt i rörelse.

Ja, va det jag menade... Ligger man stilla så syns man inte.
Som våran kapten sa "ligger man stilla på ett oväntat ställe kan man likagärna han en orange flytväst på sig." :P
Baan
i värsta fall kan man göra en dräkt av ett kammonät smile.gif
106

I senaste numret av FBU:s tidskrift Befäl finns det på en bild tre färgvarianter av dräkten, en ganska grå, en grön och en beige (öken).
rila
Någon som har en bättre bild på vinterdräkten (i bakgrunden)?

/rila
Fu Kjellberg
Duger denna?
Bild
rila
Den skulle antagligen duga utmärkt om jag bara kunde se den...

(laddar inte)

Edit: Gick att se på Greenfaces. Tackar, har du fler?

/rila
Fu Kjellberg
Nej.
Tyvärr inte.
Vet ej varför den inte laddas upp.
Försökte lägga den som bild först, blev bara rött kryss.
Jolle
klicka på själva webadressen så kommer du in på sidan, där finns ett gäng småbilder som e knepiga utav helvete att urskilja ngt från...den som e mest vitt klickar du på och voila..en bild på den stora stygga snömannen som ätit upp en vpl.
jöjje
det är ju bara en orange lösnäbb som saknas....
C 2.a pjäs

Har delgett denna diskussionen för en kompis som arbetar med att ta fram maskeringsdräkter på ett bolag i Gamleby. Han sade att man bygger inte för den svenska marknaden, då denna är vansinnigt liten. Det mesta går på export. Så det stämmer inte att dräkterna är framtagna för höst eller vår, utan det är en kund som helt enkelt velat ha de färgerna. Det är enligt honom inte färgerna som är helt avgörande, man smälter in bra ändå rent visuellt, utan IR-dämpningen.
CfrHGB
Är detta bilden ni menar?

"http://www.greenfaces.se/upload/uploads/prickskyttegevär 90.jpg"
Byta texten "prickskyttegevär 90" mot "prickskyttegevär 90" (utan citattecken naturligtvis) så borde det funka.

Gullig...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.