JAS 39 Gripen är ett mycket bra flygplan. Världsledande på många sätt.
::
The JAS 39 Gripen is also given good marks by Norwegian experts Aftenposten has been in contact with.
"The Gripen is a very good combat plane compared with the other planes that are in the air today. It is probably better than even the most modern F-16 and is also at least on a par with the Eurofighter. But all the same it is based on old technology and will not remain in the top class 30 years from now, as one should expect when one invests many billions in a new airplane type," a Norwegian Air Force general says.
This person wished to remain anonymous because such statements could be regarded as "sensitive."
http://www.clw.org/atop/newswire/nw121801.html#Sweden::
Styckepriser som jag har uppfattat det är:
JAS 39 A/B.........200 miljoner kronor
JAS 39 C/D........350 miljoner kronor
F/A 18C.............350 miljoner kronor
F16 C................250 miljoner kronor
F22 Raptor.........800 miljoner kronor
Mirage 2000.......310 miljoner kronor
Rafale................550 miljoner kronor
Eurofighter.........500 miljoner kronor
Mig-29................150 miljoner kronor
Vad gäller priset, jag tycker 106's prisuppgift verkar vara för hög. Men oavsett det, så komihåg att av det man betalar för hela projektet är minst hälften löner. Dessutom, om projektet ger vinst så går 30% av denna vinst direkt tillbaka till staten i form av bolagsskatt.
Man kan räkna med att minst 50% av kostnaden för projektet, eller 50% av styckepriset på varje Gripen plan om man så vill, går direkt tillbaka till staten i form av sociala-avgifter, löneskatt, moms och bolagsskatt.
Om man räknar med denna effekt så blir priset av Gripen alltså upp till 50% lägre än i tabellen ovan.