Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tidigaremönstring?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Elfgren
Hej
Jag ska mönstra i september och frågan är om jag ska begära tidigare mönstring?
Jag vill bli PB/KB på mek-skytte nån stans (gärna P4), är det större chans att jag får den tjänsten om jag mönstrar tidigare?

Edit: stavning

/Elfgren
Mats
Bra val, men det är ju i alla fall teoretiskt sett så med det nya systemet att de släpper ut lite i taget av en tjänst eller vad man ska säga. Så att inte alla går åt på en gång. Det är ju indelat i tre perioder nuförtiden (?).
Sillen
Fyra perioder. Det verkar dock som att när en plats är tillsatt till 110% så skriver de inte upp fler. Så om man ska välja nån tid att mönstra så är det i början av en sån period. När perioderna är vet jag inte.
Elfgren
så ingen kan säga om jag ska välja att mönstra tidigare eller inte?
Mats
Det spelar nog bara roll om du lyckas komma i början eller slutet av en sådan period.

Men se till att komma in som KB, sista ordet om din befattning är inte sagt för den sakensskull. Det blir lite omflyttningar beroende på vilka som har körkort, avhopp och så vidare.
TheStroyer
Jag skulle nog rekommendera att du ber om att få mönstra tidigare. Jag var också och mönstade i september och då var det ganska ont om platser å de flesta lite tuffare utbildningarna. tex var alla jägar-GB platserna upptagan och nästa alla jägar-PB så jag fick nöja mig med jägarsoldat. En av mina kompisar som mönstade ännu senare hade det ännu värre. Jag tror att det där uppdelningssytemet inte funkar till 100%
Slipsen
Pliktverket verkar inte allt för angelägna om att berätta när perioderna infaller. Jag ringde och blev uppskriven den 10:e augusti nu i år. Man har delat upp de mönstrande i mitt "område" på två omgångar, ena omgången nu i början av året och den andra i höst. Antar att jag annars skulle ha fått mönstrat i Oktober någon gång, vilket hade ställt till det för mig. Jag åker på den första busslasten från min stad på höstomgången. (obs skillnaden mellan pliktverkets fyra perioder och de två omgångar som man delat in de mönstrande i mitt område.) Om det ökar mina chanser att få komma in på det jag vill har jag ingen aning om men som jag förstår det så placeras man först efter perioden är slut och då är det inte hela världen när man mönstrar.
Grymt skönt att få ett definitivt datum i alla fall.
Ps. hoppas att mitt inlägg inte blev allt för krångligt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.