QUOTE (EO4 @ Apr 20 2004, 19:43 )
Ett gammalt hederligt - och fristående - KJkomp innefattade cirka 180 man vad jag vet (hade förmånen att göra KFÖ med ett gäng old school boys från 7:e KJkomp, då inlemmat i 6 Amfbat). I den enheten ingick tross, transportplut och Grkplut. Under några år tillfördes också en robotenhet, när utvecklingen mot amfbat började genomföras. Har för mig att i samband med detta började tross och GRK "glida" mot amf (som då inte fanns i fastställd mening). båt var alltid "icke KJ" undantaget något år i början av 90-talet då BåtC på Kjkomp kunde "uppgradera" sig till KJ.
Under min GU fanns det helt klart trossgrupp, kokgrupp och kvartermästare med neptunigaffeln på armen. (Dessa hade den ytterst otacksamma uppgiften att mellan hårda övningar sköta matsal och officersmäss på Korsö när vi andra återhämtade). Så "back in da days" fanns det helt klart KJ som inte var "stridande" i formell mening.
Och ja - det fanns 12 hårrda KJkomp under det ärorika 90-talet!

Det stämmer bra, på Kustjägarskolans tid så ryckte pb-eleverna in på KA4 för gröntjänst på Befälsskolan tillsammas med resten av Kustartilleriets PB. samtliga PB oavsett uttagning fick (om dom ville) sedan göra Kj-uttagning, för att sedan fullgöra resten av tiden på KA1s Kustjägarskola.
I början av November ryckte sedan ca 240 GB-elever (alla KJ var befälsuttagna) in till Kustjägarskolans 1 Komp fördelade på 4 Plutoner (60 mannaplutoner) När man sedan hade gjort baskermarschen 7 veckor senare brukade en tredjedel ha försvunnit. Efter Baskerprovet fick man söka specialtjänst som tex A-Dyk,båt, kock, SB, SJV mm, 4 pluton bildade alltid stomme till GRK-plut. Efter Juluppehållet intog man ny organisation och en del skickades till Marinens centrala utbildningar, tex kockar åkte till MintS i KKA för att sedan återkomma till våren/sommaren.
Fredsorg var som följer (vad jag minns)
Kustjägarskola
-1 KJKomp
--1 till 3 KJ Plut
--Grk Plut
-2 KjKomp
--PB pluton
--ADyk Tropp
Var Båt, Tross, Stab? var placerade kommer jag inte ihåg.... med dom var inte plutonsenheter. Organisatonen med 2KJKompanier var en rent organisatorisk grej för att kunna ha 2 kompanichefstjänster som i sin tur motiverade en ÖvtLt som C Kustjägarskola.
Krigsorg bestod av 9? Kustjägarkompanier och en KJ-ledningsgrupp (för att leda strid med flera KJ-Komp) Dessutom krigsplacerades överåriga KJ plutoner som Markstridsplutoner/troppar? i Spärrbataljonerna/batterierna. Jag TROR även att man krigsplacerade en del Icke KJ på Kjkomp i specialtjänst typ tross, maskinman mm pga brist på utbildade KJ
Kj Pluton bestod av 5st 7-manna grupper
-skytte
-skytte
-skytte
-KSP
-GRG
Kuriosa:
Reglementet man använde var RMS1963 (Reglemente Marinens Skytteförband) klart underlägset InfR SkytteKomp/plut
En Malaj på KA1 sökte till KJ och klarade utbildningen (slutet 70talet)
Trosspluton på KJ bemannade mycket riktigt bergköket på Korsö, men det fanns även Handräckningsmän som skötte en del i köket och mässar och marka, förrådet mm
De högsta kraven i krav och befattningskatalogen (1982) hade PB-FJS följt av PB-KJ och GB-KJ, i toppen låg sedan FJS, Röjdyk Mindyk Mfl. Meniga på K4 hade tex bara en något högre skattning än skytteförband ( Innan ni K4/3 skriker så talar jag om kravet för att bli uttagen, inte kvaliteten på de färdiga förbanden)