Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hur man avslöjar en MÖP
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Berg
Bild skulle underlätta.
os frontale
En möp finner sig själv i två par stålgrå, lundhagskängor, lundhagsbyxor, kronans kalsonger, fältskjorta 90, marmot skaljacka, R380 hajfena, m90plånbok, nyklar till skåpen och för vapnet i kasunen på förbandet runt halsen och allsköns mnummrerade attiraljer när han går för att handla..
GordonFreeman
Fångar kompisens uppmärksamhet med ett ryt som lyder: "INFANTERIST!" (jag måste vara ärlig att jag använder det själv..)

Vet vad eldhastigheten på en AK-47 är.

Vet vad "AK" i AK-5 och AK-47 står för.
trädet
QUOTE (GordonFreeman @ Nov 14 2007, 16:09 ) *
Fångar kompisens uppmärksamhet med ett ryt som lyder: "INFANTERIST!" (jag måste vara ärlig att jag använder det själv..)

Tillägg på dessa:
*skriker "halt" eller "cesar" när man vill att folk ska stanna.
*använder "du är frivillig"-principen på elevråden.
*nynnar på snabbmarsch när man jobbar, går, springer, sover mm...
23:e komp.
Någon som med jämna mellanrum frågar sina kamrater om de vet om SSG tilldelats den senaste versionen av XXXXXXX. De nämner gärna att de häromdagen sprang på gamla Mj NN ur Amf som nämnde något om det.
Munken_swe

MÖPen är inte sen att kontrollera andra, eftersom han vet att förtroende är bra, kontroll bättre.

Så Gordon, vad står AK i AK5 och AK-47 för?
GordonFreeman
QUOTE (Munken_swe @ Nov 15 2007, 09:05 ) *

MÖPen är inte sen att kontrollera andra, eftersom han vet att förtroende är bra, kontroll bättre.

Så Gordon, vad står AK i AK5 och AK-47 för?

I AK-5 så står det för "automatkarbin".. Och i AK-47; "Avtomat Kalashnikova 1947".

Vet hut! :P
Berg
Det påminner mig om att CounterStrike generationen gärna klagar på mig för att jag pratar om AK4'an, eftersom att alla vet att det heter AK47.
Likadant med "Colte'n" "AWP'n" osv....
Ing
Jag var helt övertygad om att den här tråden handlade om hur man ser varningstecken på andra, inte hur tragiskt MÖP man själv var.

Det räcker med tjafs nu va?

/BG
Spook
QUOTE (Strv S @ Oct 29 2007, 09:52 ) *
tyvärr så skulle det bli en allt för lång tråd om jag skrev varenda titel jag har i min bokhylla så jag bifogar en bild.

En apterad övningshandgranat i hyllan? Eller du kanske inte har något tändstift iofs..
Strv S
nix, tom och säker pansar2.png
Kn Glock
En MÖP:

ser på krigsfilm
-rapar upp alla kända tekniska data om all militär utrustning som visas. Kommenterar även all tänkbara felaktigheter
-räknar samtligas ammunitionsåtgång och kommenterar när det inte stämmer.
-följer upp all vapenverkan och kommenterar när FX gänget inte har lyckats till 100%.
-ger taktiska "råd" på hur personalen i filmen "borde" ha löst tilldelad uppgift.

Går upp på morgonen
-Bäddar sängen som i lumpen(utan snozande)
-Framrycker 06:00 till toaletten och förättar morgonrutin.
-Rakar sig som om ÖB skulle visitera. Känner sig oren och obekväm med att vara orakad.
-Lite BRAK
-Frukost.
-Ser på morgonnyheterna och analyserar vilka konflikter som skulle kunna generera nya FN,NATO missioner med ev svenskt deltagande
-Kontrollerar tvångsmässigt militärt forum på nätet och ifall det skulle ha dykt upp några nya vakanser i US. Om tid finnes scannas militärt anknytna auktioner på tradera efter något som man inte vet att man behöver förrens man ser det.
-Går ut med hundarna som lyder följande kommandon: FRAMÅT, HALT, KORRIDOR/BLIXTLÅS (olika rikningar). Ev Barn truppförs med samma kommandon till dagis.
Åker till jobbet. Läser av tg för lämpliga PV korridorer, eldöverfallsplatser, mineringar och andra fältarbeten som kan vidtagas.
Kommandon för vagnstjänt nyttjas konstant om en annan möp eller tålig sambo finnes i bilen.
Är alltid klädd för expedition även om han har kontorsjobb

Planerar sin semester
- Fjällvandring (marsch)
- enbart norgepåsar skall förtäras (nödlivsmedel om man tvingas vara kvar på fjället längre än planerat)
- Alla tänkbara utrustningsdetaljer har stötts och blötts på ngt utrustningsforum innan inköp och tester enligt VISA INSTRUERA ÖVA ÖVA ÖVA PRÖVA modellen
-Deltar i Njimegen som uppladdning inför egen strapats (semester)
-Har memorerat Alla aktuella fjällkartor.
-Kommer omedelbart att fria till den kvinna som härdar ut 14 regninga dygn i Sarek med en lätt stukad fot. Pannben-sex appeal.

Om annan semester skall företagas så skall militära museum besökas, helst åker man med SMB´s resor
Krigar'n
QUOTE (Kn Glock @ Dec 3 2007, 16:38 ) *
En MÖP:
...
Ev Barn truppförs med samma kommandon till dagis.

Hehe. En fader, tillika MÖP, känns igen genom att:

Barn ställs upp i åldersordning i badrummet; tandborste fattad i hö hand för samtidigt applicerande av tandkräm.
...

Barn i lekpark förbereds för hemgång med ordern "förflyttning!"
...

Barn som slår sig får skylla sig själva eftersom man har gått igenom säkerhetsrutinerna med dem...
...

Barnen, under utövande av idrott på den lokala idrottsplatsen, ställs upp på led och räknas in genom att rikt-ungen tilldelas siffran ett, varpå de övriga med automatik räknar sig själva och kö-ungen rapporterar sin siffra (=antalet närvarande) till instruktören.
...
sgt Odh
Avbryt! Hur kan ni använda civila lekplatser. Det är ju verboten, det finns ingen SäkI på Gunga eller Klätterställning. De kan ju börja brinna.

SIS skrev ju standard för lucia, julgran, tomte, julkappar och kela klabbet för många år sedan. Nu med alla MÖPar som har kottar så är det dags att skriva SäkI Lekpl. Hur skall man annars kunna deltaga i barnens uppväxt?

Tänk vilken kul grej för MÖPiga föräldrar.

''SäkI Lekpl 08. Nu i ett bokförråd nära dig.''
Genomgång före lek.
Skyddsutrustning.
Däcksgunga 86.
Klätterställning 02 M/T.
Gunghäst 77.
Rutschkana 89/B.
Krigar'n
QUOTE (sgt Odh @ Dec 3 2007, 18:49 ) *
Avbryt! Hur kan ni använda civila lekplatser. Det är ju verboten, det finns ingen SäkI på Gunga eller Klätterställning. De kan ju börja brinna.

SIS skrev ju standard för lucia, julgran, tomte, julkappar och kela klabbet för många år sedan. Nu med alla MÖPar som har kottar så är det dags att skriva SäkI Lekpl. Hur skall man annars kunna deltaga i barnens uppväxt?

Tänk vilken kul grej för MÖPiga föräldrar.

''SäkI Lekpl 08. Nu i ett bokförråd nära dig.''
Genomgång före lek.
Skyddsutrustning.
Däcksgunga 86.
Klätterställning 02 M/T.
Gunghäst 77.
Rutschkana 89/B.

I avsaknad av ett gällande reglemente för lek i lekplats genomförs ALLTID genomgång före övning:

Norr är ...
Uppgifter...
Säkerhet
Gränser (vägen, staketet osv)
Återsamlingsplats
Kommendantur (Äpplen och vatten i ryggan)
Tid till förfogande

Naturligtvis kompletteras detta med för väderleken gällande förutsättningar (exempelvis):
Reservutrustning (extra vantar etc)

Men, jag hade välkomnat ett SäkI Lekpl.
Anmäler mig härmed som frivillig i en kommande redaktion

Vi skrev en gång ett "KaKoR FM" (Kaffekokningsreglemente för försvarsmakten). Insåg nämligen att den verksamheten inte vara uppstyrd någonstans och att någon därför kunde tabba, alt skada, sig.
DaRaven
QUOTE (Krigar'n @ Dec 3 2007, 19:00 ) *
Vi skrev en gång ett "KaKoR FM" (Kaffekokningsreglemente för försvarsmakten). Insåg nämligen att den verksamheten inte vara uppstyrd någonstans och att någon därför kunde tabba, alt skada, sig.

Så det är därifrån den kommer. Vi hade nämligen en kopia av det satt i fikarummet på min förra arbetsplats. Hm, det i sig för vara ett bra tecken på MÖP-ighet då...
Lt P
Barn hanteras förstås först efter att manual och instruktionsbok konsulterats.

Bebisen : en bruksanvisning : handhavande, felsökning, tips och råd för underhåll under första året

Knatten - en bruksanvisning : Handhavande, felsökning, tips och råd för systemunderhåll

/P
LYNX
Blundar med ett öga när man går upp på natten för att kissa.
Man vill ju inte förlora sitt mörkerseende!
Mattsson
Man har sin Ak i sängen när man ligger och sover och om man har lämnat in Ak så har man nyckeln i sängen.

Vid varje strömavbrott så försöker möpen hitta elverksansvarige för att strypa denne. Om möpen gjorde sin GU under kalla kriget så springer personen runt och skriker: -Kriget är här! Kriget är här!. Detta iförd stridsutrustning.

Garaget slår dom flesta mobförråd på fingrarna.

Dina vänner får inte sitta i soffan, detta pga "dom har inte utbildning på den"
Krizan
Har inte läst hela tråden, men några säkra tecken är:

En mysig familjeutflykt i det gröna innebär en tripp till det lokala övningsfältet
De långa löprundorna är förlagda till samma övningsfält
Har persedelpåse som skol- och träningsväska
Tar med sig SS2000 eller motsv. till ICA att frakta hem varorna i när han/hon handlar
Säger "transport" istället för "skjuts"
Har Soldf på nattygsbordet
Vill ha BRAK på idrottslektionerna camo.gif
Kallar sig MÖP på bloggen sin
Kommer på sig själv med att gulla med sin AK4
Snagg
Hänger här...

Allt stämmer in på undertecknad... Malajn.gif
Car Dai shan
Ditt liv som MÖP

http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=4030

Lyfter tråden med vad värnpliktsnytt har sammanställt.
Notera punkten 2.

Kan dom ha sökt inspiration här tro ph34r.gif
109 Eken
Ett annat kännetecken är att man deltar i hemvärnsövningar på helgerna man är ledig från NBG... *vem? Jag?* vissel.gif
sgt Odh
QUOTE (Car Dai shan @ Apr 13 2008, 20:52 ) *
Ditt liv som MÖP

http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=4030

Lyfter tråden med vad värnpliktsnytt har sammanställt.
Notera punkten 2.

Kan dom ha sökt inspiration här tro ph34r.gif

Tvekar du ännu inför graden av ditt militära intresse. Kolla i din bokhylla - finns följande att finna där kan du vara rätt så säker på din läggning:
* Försvarets böcker: SoldF, Svensk Soldat, Vintersoldat, Sold mtrl G och Sold mtrl P. .. och Flygplanskort, soldatinstruktion för KA från 1941 och några propagandaböcker om Vinterkriget.
* Chris Ryans hela produktion. Här får jag bakläxa, jag har inte alla.
* Sven Hassels fjorton memoarer. Samma här, jag har bara någon film, eller två
* Överlevnadsböcker av Lars Fält. Jag har allihopa, i olika utgåvor också, plus den där stora gula överlevnadsboken av Wiseman.
* Alla tre delar av Operation Garbo. Klartecken på denna
* Böckerna om amiral Hamiltons öden och äventyr (Vendetta sönderläst). Här också
* Spetsnaz av Victór Sovorov. Den har jag, och ''Anfall mot Sverige''.
* Combat (stor engelsk bok om strid från 80-talet). och den lika stora boken Survival och Soviet Military Power och några andra tunga publikationer. Janes AFV recognition handbook tex.
* Dvd-samling med Band of Brothers, Black Hawk Down, Das Boot och Full Metal Jaket. (I plastfickor - orginalpärmarna är utslitna). Det blev fyra rätt av fyra här också, men ni har ju missat Framom främsta linjen, Hjältarna från telemarken, alla filmer med Ray Mears, Ultimate Force 1-4, The Lost Batallion (ungefär som We were soldiers fast VK1), We were soldiers, Sniper, Repmånad, Örnnästet, SAS in Action, OP Center (kass), Apocalypse Now redux, Windtalkers, Röd Oktober, Patrioter, Stalingrad, Döden på larvfötter, Pearl Harbor, Missing in action, Ninja Mission, 10-pack DVD om första Gulfkriget, En bro för mycket mm.
De glömde samlingen med knivar från Fällkniven och en rejäl samling modeller av sovjetiska stridsfordon, annars är det min bokhylla.

När ett MÖP skall tvätta så åker allt in i samma maskin. Det som inte tål 60 grader är inga riktiga kläder. Undantag kan eventuellt göras om MÖP har flickvän motsv. Då kan särskild order utgå om att det tjejiga skall tvättas i 40 eller 30. Resten åker däremot in i en maskin. det som inte färgat av sig i första körningen gör det inte i nästa heller. Varför skulle de gröna byxorna fälla av sig till den gröna tröjan?

Ett MÖP frågar inte efter vägbeskrivning, han vill ha X och Y. Dessutom konstaterar han att det superhäftiga navigeringssystemet i bilen är kass eftersom det varken kan visa koordinater eller går att ställa om till RT90/UTM/RT99/MGRS.
kexet
min högskola är belagen på ett gammal regemente (p6). tog mig ca 6 månader att inte gå på gräset och att klara av att gå in i vänster dörrarna i trapphusen utan att få en olustig känsla i magen...dessutom har jag skrikigt/sagt till väldigt hög och bestämt till en skolklass att rätta in sig i ledet, med önskat resultat...
Thess Vita
Ha ha ha, vilken bra tråd. Jag känner en kille som stämmer in på 75% av alla kännetecken som listats här inne.
När vi pratar i telefon och bestämmer tid och plats för fika säger han alltid "bedömt... X minuter" och när ungarna hans ska till Mc D ryter han "ursittning".
kexet
QUOTE (Thess Vita @ Apr 19 2008, 19:28 ) *
Ha ha ha, vilken bra tråd. Jag känner en kille som stämmer in på 75% av alla kännetecken som listats här inne.
När vi pratar i telefon och bestämmer tid och plats för fika säger han alltid "bedömt... X minuter" och när ungarna hans ska till Mc D ryter han "ursittning".

ursittning?? då säger han fel..det heter avsittning rolleyes.gif
DaRaven
Man urlastar boskap, och gör avsittning med riktiga soldater ;)
kexet
så frågan är ju i vilken kategori hans ungar kommer under wink.gif
Rainman
QUOTE (Bulldozer @ Sep 8 2003, 18:39 ) *
SPRÅKET

Istället för...
..."Ja" så säger han "Svar ja" eller "Johan - Adam"
..."Va?" eller "Va sa du?" säger han "Repetera!"
...att svara "Ja" när någon ropar svara han "Kom!"
...att bli tyst efter att ha haft ordet så säger han "Slut".
...för att fråga "är det nu något ni undrar?" så säger han "Slut - frågor?"
...för att fråga om alla har X med sig frågar om någon INTE har X med sig.

KLÄDERNA

-Byxor med benficka. Grova.
-"Civila" men svarta kängor alt grova svarta skor.
-GoreTex (motsv) jacka med liknande längd som fältjacka 90.
-Kortklippt hår (ofta snagg). Olles bror förekommer på höst/vinter.
-Bag eller ryggsäck. Grön eller camo. Vulcan/Trident sidoficka är en klassiker.

MÖP:en kan vara livsfarlig 8.gif gasmask.gif men är oftast en snäll kille som tar militär verksamhet på mycket stort allvar wub.gif . MÖP:ar som har ett liv (läs flick eller pojkvän; motsv) är ofarliga. MÖP:ar som "bara" har det militära i sitt liv är i riskzonen. Skaffa ett liv! ;)

Det finns säkert fler tecken på att ngn är en MÖP. Hjälp mig med att hitta dem.

PS: den som tar detta på för stort allvar måste verkligen SKAFFA ETT LIV!!! navy2.gif

Jag säger så här "JAG ÄR EN MÖP, OCH DET ÄR JAG STOLT ÖVER"
Vamtiin
Haha, har inte gjort lumpen och har varit med i FBU ett år nu :P
Och jag är faktiskt MÖP ^^ Eller MIP... Beror på område :P
banan_rock.gif
trädet
QUOTE (oz @ Sep 9 2003, 01:20 ) *
det på fester diskuterandes lumpen istället för att bedriva jakt på fruntimmer.

Räknas det om man hamnar i ett hörn på krogen och diskuterar hur FM borde skötas? rolleyes.gif
linush
Inatt drömde jag om hur försökte stuka baskern vissel.gif
Munin
Valsituation:
A) Mässkväll med dina soldatkollegor.
B) Extraknäck som instruktör för frivilligförsvaret.

Hur svårt kan det vara?
Krizan
Drömde om en kvällsövning med min avd. Innefattade en stor hög GK och en intressant konversation med en Lt.
Sjöbevakaren
Tja Do är m,an avslöjad!!! JAG ÄR EN MÖP!!! Men jag är en stolt sådan!!! Fast mycket som lärs ut af FM är ju ganska användbart i det civila mörkret. Tex komunikation, om alla pratar som i det militära (reglementsenligt) så skulle nog många missförstånd alldrig uppstå. Pluss att mycket av FM mtrl e extremt funkis attanvända i det civila. Tex kängor, guds gåva till mnskligheten, men ändå tycket alla det e korkat att bära sådanna. Samma sak med byxor med benficka, multiverktyg etc.

Man men. Ha det gött alla fellow MÖPare
Sjöbevakaren Klart Slut.
Tiger
Är inte helt säker, men vågar nog sätta mig i MIP-kategorin ändå. Läser här på SoldF varje dag, och har diverse instruktionsböcker i pdf.-format som jag fått av pojkvännen. happy.gif
Berg
Om personen i fråga, jämt går runt och tänker om militära saker och så fort något som ens har en snudd något med militären att göra så hoppar han in i disskusionen på en gång..

Sådan är jag. Malajn.gif
martinator
Dagen efter en rejäl torsdagsfest så tog jag med mig primusköket till
jobb, satt på innergården och fixade äggröra och bacon. Allt pga att
vi saknar spis. Fälltmässigt värre måste jag säga.

/martinator
Krigar'n
En MÖP:ig reflektion såhär mitt i livet...

...kan nu efter separation/skilsmässa och omgruppering:
- bedriva vård av magasin och annan utrustning vid köksbänken utan att någon rynkar på näsan,
- ha vad jag vill i bokhyllan,
- ha vad jag vill på väggarna, och
- utnytja garderobsutrymme till vettiga saker

*ler*

Tallbarrste
Efter att ha läst igenom hela den här lilla tråden har jag kommer fram till att jag omöjligt kan vara en MÖP. För jag har varken snaggat hår eller jobbar som väktare... längre.
Att övriga symptom mer eller mindre passar in ser jag som en ren tillfällighet vissel.gif

P.S. Har en matkällare/mobförråd under upprustning i källaren camo.gif D.S.
Viper_FE
MÖP och förnekar ej det är STOLT över det!

Slut, Frågor? FRAMÅT!

Semper Fi alla MÖP:ar camo.gif
709
Mitt handskfack. Enough said.
Fu Bodin
Min garderob. Ska bättra skjortvikningen, jag vet. Gör 20 snabba direkt.

kexet
vem var MÖPen som var med i vem vet mest?? ser repisen just nu och där var en som blev presenterad som MÖP. måste ju vara någon här ifrån!!!
Lt P
Min rad med åtta logementsskåp i garaget är ju i sammanhanget ganska diskret, tills man öppnar dem.
gislemark
QUOTE(Krigar'n @ Oct 20 2008, 14:39 ) *

- bedriva vård av magasin och annan utrustning vid köksbänken utan att någon rynkar på näsan,

*ler*

WORD!!!!!!!!!!!!!!

Jag har nu avancerat till Stridsparschef istället för stf.
gislemark
QUOTE(trädet @ May 31 2008, 14:02 ) *
QUOTE(oz @ Sep 9 2003, 01:20 ) *
det på fester diskuterandes lumpen istället för att bedriva jakt på fruntimmer.

Räknas det om man hamnar i ett hörn på krogen och diskuterar hur FM borde skötas? rolleyes.gif

Har i onyktert tillstånd försökt argumentera med en shweitsare (eller hur det nu stavas) om att deras land behöver en flotta.......... Han vann surprise.gif
Krigar'n
QUOTE (gislemark @ Nov 10 2008, 18:31 ) *
QUOTE (Krigar'n @ Oct 20 2008, 14:39 ) *

*ler*

WORD!!!!!!!!!!!!!!

Vilket ju går att tolka på lite olika vis...

Rara Avis
QUOTE(Krigar'n @ Nov 10 2008, 18:41 ) *
QUOTE(gislemark @ Nov 10 2008, 18:31 ) *
QUOTE(Krigar'n @ Oct 20 2008, 14:39 ) *

*ler*

WORD!!!!!!!!!!!!!!

Helt klart!

Min stf och jag är rörande överrens om en sak: ingen skoputs eller vapenfett i köket!
Lika överrens är vi om att bokhyllor och garderober nyttjas till just vettiga saker.
Krigar'n
QUOTE (Rara Avis @ Nov 13 2008, 02:52 ) *
QUOTE (Krigar'n @ Nov 10 2008, 18:41 ) *
QUOTE (gislemark @ Nov 10 2008, 18:31 ) *
QUOTE (Krigar'n @ Oct 20 2008, 14:39 ) *

*ler*

WORD!!!!!!!!!!!!!!

Helt klart!

Min stf och jag är rörande överrens om en sak: ingen skoputs eller vapenfett i köket!
Lika överrens är vi om att bokhyllor och garderober nyttjas till just vettiga saker.

Men vad har man annars en rostfri yta till? Och köket är det enda rum utrustat med sådant material.
Avseende vapenfett håller jag med dig. Till och med jag har vant mig av med sådant (det var visst cancerframkallande och får absolut inte komma i kontakt med huden... ooops!). Idag använder vi ju CLP...

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.