Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hur man avslöjar en MÖP
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
daddlar
Förstår dig inte på personer som gör lumpen utan att ha ett intresse för det.
Förstår inte varför "vanliga" i lumpen gnäller så fort man ska ut och gå i regnet med strimtrl och stripack.
Packar komplett tropack även om övningen varar i två dygn.
Dubbelkollar fickorna om och om igen.
Vet du att BRAK inte blir av kör du den iaf.
Känner kärlek när du hör en avlägsen smäll eller hör smatter från skogen i närheten.
Rättar till de som andra i gruppen gjort fel.
Ler brett när du skjuter skarpt.
Säger mtrl istället för materiel.
Briljerar på teorilektionerna så fort det kommer till utlänsk mtrl.

...med mera...
Faers
Jag lyckades med 23 på testet... rolleyes.gif
Illa haha!

Annat tecken på MÖP (Hoppas det ej är taget):
Om det kommer en stor j*vla smäll så antingen 1) slänger du dig ner och skriker "SKYYYYYDD!" eller 2) Stor stilla helt oberört när alla andra börjar få vilda blickar och få panik.
JBP
QUOTE (Erik Gustav @ Mar 17 2007, 16:29 ) *
53p- Du är beroende. Du borde inte vara här på forumet utan gå i terapi. The swede kastar sin välstukade basker i vredesmod i väggen över att du kan mer om pansar än honom. Om du ÄR the swede så lutar du dig tillbaka i fåtöljen med instruktionsboken till strv 101 i vetskap till att du är ohotad.

( OBS: skämt i all välmening the swede)

ska försöka uppdatera listan efter hand..

// Erik Gustav: 22 p,MÖP and praud! cool.gif

Bästa inlägget i den här tråden HAHAHA. tongue.gif
Skuggan
QUOTE (Faers @ Mar 17 2007, 22:16 ) *
Annat tecken på MÖP (Hoppas det ej är taget):
Om det kommer en stor j*vla smäll så antingen 1) slänger du dig ner och skriker "SKYYYYYDD!" eller 2) Stor stilla helt oberört när alla andra börjar få vilda blickar och få panik.

artillerist, javisst (altså alt 2) ;)
Teknikern
40 P. blink.gif Jag borde nog börja i terapi. vissel.gif

Teknikern - som håller järnkoll på försvarsauktioner och funderar på var jag ska ställa radarn istället för fågelbad eller pool. Malajn.gif
Olsen
QUOTE (Faers @ Mar 17 2007, 22:16 ) *

eller 3) Fortsätter eldgivningen, det behövs mer än en stor j*vla smäll för att bekämpa målet.
hacke
I onsdags utspelade sig följande:

Jag går upp 0630 tar på mig morgonrocken och går och äter frukost, sådär lagom halvdöd.
Efter ca en halvtimme upptäcker jag att jag "knytigt" ihop morgonrocken med en
råbandsknop dessutom har jag säkrat den med ett halvslag i varje ände.
Totalt onödigt.

Hacke - Marint Intresserad Person navy2.gif
arvid_eriksson
den här veckan i skolan, så programmerade vi små robotar som använde larvband för att gå framåt.
som en möp så gjorde jag skalet i form av ett stridsfordon, men sen gjorde en annan en stridsvagn och tyckte att dom var bättre för dom hade större kanon, så då satte jag också på en liten grej som skulle likan ett pansarvärnsrobot-system

ska se om jag hittar tidningens artikel på nätet
Maul
QUOTE (DaRaven @ Mar 17 2007, 18:58 ) *
*garva* Jag signar upp mig för punkt 11...

Riktigt roligt clap.gif

Vi lär bli en stor mob utanför Rosenbad med andra ord tongue.gif
Erik Gustav
Lägger hastigt och lustigt till en fristående punkt:

21. Du besegrar the swede i frågesport i pansar. Helvetet fryser till is. Norge vinner eurovisionsong contest med hiten "vi aker till hadangevidda", Det norska dansbandet "JanvegardZ" framför vinnar bidraget. (800p)

(fortfarande bara ett skämt the swede)

Arvid eriksson: visa icke möparna som är the boss! clap.gif

angående testet: Ni kan inte fly från sanningen! ph34r.gif ni är iaf i gott sällskap. Men går det så långt att ni hånskrattar varje gång någon säger "Pansarvagn" eller pratar med din Ak 5 så tycker jag ni gått för långt. Som terapi kan ni ha sex månader provanställning på MP partikontor men då krävs som rehabilitering 20 h/dygn inloggning på SOLDFFORUM.

/ en go och glad skämtsam EG
Christer
26 poäng... surprise.gif Det kan väl inte stämma? Visst jag tänkter på det ibland å så men nja, jag är kritisk...
Christer---> rolleyes.gif En helt vanlig kille som alla andra.
arvid_eriksson
artikeln verkade inte finnas på nätet
fick ta en bild på bilden från tidningen

den ser inte riktigt ut som ett stridsfordob 90 då vi blev tvunga att modifiera det för att komma åt startknappen
Berg
Själv så fick man 35 poäng smile.gif

Och NEJ! Strv 103 har 1 eldrör men 2 coaxiala 40mm AKAN istället wink.gif
valmet
en MÖP använder förståss säkringsringen från hgr (helst skarp) som nyckelring
Maul
QUOTE (valmet @ Mar 20 2007, 18:03 ) *
en MÖP använder förståss säkringsringen från hgr (helst skarp) som nyckelring

*Känner mig inte alls träffad* saint.gif vissel.gif
109 Eken
Äsch, där åkte man dit blush.gif
Scouten87
fick bara 30 poäng. fast skulle man ta andra kännetecken som har nämts så skulle jag åka dit.
Unbeliver
QUOTE (Hornet @ Aug 3 2006, 17:57 ) *
Såhär ska det väl ändå se ut hos en MÖP typ :P

Kan tilläga att jag behöver mer hyllor blush.gif

Trevlig samling, men jag reagerade på två saker, att pistolen "bara" hänger i västen samt att ditt kök är blankt.

PS, jävlar vilken tid det tar att plöja igenom 667 inlägg, men det har varit kul.
daddlar
Känner mig lite orolig efter konversation jag startade med mamma i morse:

- Har jag sagt att jag anmält intresse till Hemvärnet och Försvarsutbildarna?
- Nej, men jag är inte överraskad.
- Nähä...
- Allvarligt så är jag lite orolig för din vapenfixering.

Jag ser detta som ett tecken på vägen från MIP till MÖP.
Maul
QUOTE (daddlar @ Jul 1 2007, 11:38 ) *
Känner mig lite orolig efter konversation jag startade med mamma i morse:

- Har jag sagt att jag anmält intresse till Hemvärnet och Försvarsutbildarna?
- Nej, men jag är inte överraskad.
- Nähä...
- Allvarligt så är jag lite orolig för din vapenfixering.

Jag ser detta som ett tecken på vägen från MIP till MÖP.

Det där samtalet känner jag igen väldigt väl blush.gif
gurgel_90
blir jätte-iriterad/sur/störd när man kollar på någon krigs eller polisfilm eller liknande och någon gör ett helt felaktig radio-anrop, till och med jag som bara fick 19 poäng stör mig på sånt :P:)
sgt Odh
Du menar sådana fel som i Kopps. Där det är S80 kvitter i radion på landsbygden smile.gif

... en annan idiotgrej är ju i filmer som The Unit, Special Ops Forces bla bla (TV6) där de går på med sina MP5SD eller M4 som om de var osårbara. Varför ligga i skydd långt bort och knäppa buset med ett skott när man kan klampa på hur som helst och skjuta auto på allt och alla från höften.
Knäckebröhult HV skulle ju slå vilket späckoppsjunit som helst i valfri TV-kanal.
Nu senast i Späckops vart ju den ena killens grabb tagen av buset. Naturligtvis skall ju killen befria sin son själv och det hela avslutades med SIB (strid i båt) där naturligtvis hjälten ensam slår ut buset som haft timmar på sig att gå i ställning.

En annan MÖP-ig grej är att alltid ha allt med sig jämt.
Att använda två Surefire SAMTIDIGT när man letar sig fram i dimma eller letar kräftor.
Att lysa upp en cykeltunnel full med folk mitt i ösregnet med en Microlightkopia.
BuddhaSWE
eller filmer där prickskyttar benäms krypskyttar av dom själva och att dom aldrig har handskar. En buske med två händer drar ju inte uppmärksamhet
trädet
QUOTE (BuddhaSWE @ Aug 13 2007, 12:52 ) *
eller filmer där prickskyttar benäms krypskyttar av dom själva och att dom aldrig har handskar. En buske med två händer drar ju inte uppmärksamhet

Detta är ju ett av svaren till topicen wink.gif

Har själv kommit på mig själv med att försöka förklara hur man ser skillnad på en AK4 Och en AK-47 under en film.
sgt Odh
MÖPet är den person som påpekar varje fel i varje krigsfilm. OK att både ryssar och Israeler och USA använt M3 Scout Car, men man gör inte en SdKfz 250/1 av en M3 bara för att man målar hakkors på den.
En Jugoslavisk T34-variant blir inte en Tiger I av samma anledning.
T ex "A bridge too far". Det var ju inte en Tiger utan en Leopard som körde över bron, såg ut som en 1A1 med fula plåtar runt smile.gif
Sedan finns ju klassikern Ninja Mission där inte en skruv är på rätt plats.

Ett annat sätt att upptäcka ett MÖP är att han (oftast en han) inte vet vad en sak heter i den civila världen, men kan dess M-nummer.

Ett annat vanligt sätt är alla sönderbrända prylar överallt i MÖPets omgivning. Det är M-nummermärkt utrustning MÖPet har "byggt om" och som resultat har prylen självantänt, helt enligt FMV:s kravspec. smile.gif Det vet ju alla vad som händer med kungens prylar om man gör något eget. This enmanskök/AK4/stridsväst/vikspade will self destruct in five seconds. Pooooof!
469
hmpf! 39 poäng. och jag är enligt vissa människor här på forumet bara en hobbymöp...
Hornet
QUOTE (Unbeliver @ Mar 27 2007, 00:41 ) *
QUOTE (Hornet @ Aug 3 2006, 17:57 ) *
Såhär ska det väl ändå se ut hos en MÖP typ :P
[im]http://img93.imageshack.us/img93/4520/dscf6777no9.th.jpg[/img]

Kan tilläga att jag behöver mer hyllor blush.gif

Trevlig samling, men jag reagerade på två saker, att pistolen "bara" hänger i västen samt att ditt kök är blankt.

PS, jävlar vilken tid det tar att plöja igenom 667 inlägg, men det har varit kul.

1 det är inte mitt kök uttan det var en hobby stuga på tomten :P Bor nu i lägenhet och har ett rum endast för sådant här.
2 det är inte en riktig pistol.

Edit: Såhär ser det utt idag

Ja jag spelar Airsoft/Paintball mm och jag hymlar inte med det sedan får folk tycka precis vad dom vill
Lindeberg
Köket = snuskburk.
coolhand
Att denna hogen ligger pa golvet i vardagsrummet...

http://img239.imageshack.us/img239/4308/dscf5443ww4.jpg
Stocken
OT-fråga till dig coolhand: har du typ en halv pluton helikopterförare (jackorna ser ut att vara m/90H?) inkvarterade hemma hos dig?? surprise.gif happy.gif blush.gif

Av Stocken
coolhand
@ Storken

Nej det har jag inte biggrin.gif Det ar fr ovre vanster: 6st FU90 vanlig, ft nedre vanster: FU 90H, FU90, M90L, Arktis och i hogra hornet Taiga FJS02 brallor
MPMöller
så varför har du så många? starta M90-butik? =P
coolhand
Njae, inte riktigt. Gillar att samla pa M90 grejor. Nagra ar nya, nagra gamla, olika versioner etc. etc. Har inga M90P hittills sa jag far val leta lite mer biggrin.gif
martinator
När man genomför persedelvård i form av SÄRSKILD TILLSYN på tangenbordet.....
/martinator
tafkaf
Hänger på SoldF.

Medlem i SMB

Har kvar alla Pennan & Svärdet sen jag gick med 2000

Har Lundhags FSJ kängor (gamla sorten)

Har Gortex jacka/kängor

Har alltid ryggsäck med regnställ, Maglite, 15 delars Swiss army knife med mitt namn i guld, Anteckning matr, Förbands matr(Ipren &plåster), Samb matr(mobil)

Har reserv Maglite och Swiss army knife hemma.

Har en slag(skott?)säker fältgrön termos med bärhandtag.

Har M/38 Mauser med bajonett i garderoben.

När jag var med i HV så brukade jag dra för gardinerna, sätta på mig full utrustning och i övningssyfte inta eldställningar i lägenheten. Min dåvarande hustru >>> blink.gif

Har i bokhyllan:
Soldatinstruktion för Infanteriet 1938 års upplaga
Vintersoldat 1968
Säkerhetsupplysning 1972
SoldF 1 1972
SoldF 2 1972
Svensk Soldat 1975
Soldl Mtrl 1977
SoldF 1986
SoldR P Mtrl 1992

Har lyckats få nuvarande hustrun att läsa två böcker om tredje riket samt se filmen "Der Untergang"(stavning?)

Större delen av bokhyllan fylld med krigshistoria, vapenteknik o.dyl.

I datorn nedladdade PDFer med spränginstuktion, Tksp mm.

Påpekar med hög röst faktafel i tidningar film och tv. Lackade ur när en tidning hade en bild där en gubbe höll en Walter PP och i bildtexten stod det "Walter PPK"!!! Och det ÄR viktigt exakt vem som avsatte Mussolini 1944, och sen blev han FAKTISKT befriad av tyskarna och körde Salo republiken ett tag! SÅ DET SÅ!

Ligget jag illa till blush.gif
469
QUOTE (tafkaf @ Oct 10 2007, 21:45 ) *
Hänger på SoldF.

Medlem i SMB

Har kvar alla Pennan & Svärdet sen jag gick med 2000

Har Lundhags FSJ kängor (gamla sorten)

Har Gortex jacka/kängor

Har alltid ryggsäck med regnställ, Maglite, 15 delars Swiss army knife med mitt namn i guld, Anteckning matr, Förbands matr(Ipren &plåster), Samb matr(mobil)

Har reserv Maglite och Swiss army knife hemma.

Har en slag(skott?)säker fältgrön termos med bärhandtag.

Har M/38 Mauser med bajonett i garderoben.

När jag var med i HV så brukade jag dra för gardinerna, sätta på mig full utrustning och i övningssyfte inta eldställningar i lägenheten. Min dåvarande hustru >>> blink.gif

Har i bokhyllan:
Soldatinstruktion för Infanteriet 1938 års upplaga
Vintersoldat 1968
Säkerhetsupplysning 1972
SoldF 1 1972
SoldF 2 1972
Svensk Soldat 1975
Soldl Mtrl 1977
SoldF 1986
SoldR P Mtrl 1992

Har lyckats få nuvarande hustrun att läsa två böcker om tredje riket samt se filmen "Der Untergang"(stavning?)

Större delen av bokhyllan fylld med krigshistoria, vapenteknik o.dyl.

I datorn nedladdade PDFer med spränginstuktion, Tksp mm.

Påpekar med hög röst faktafel i tidningar film och tv. Lackade ur när en tidning hade en bild där en gubbe höll en Walter PP och i bildtexten stod det "Walter PPK"!!! Och det ÄR viktigt exakt vem som avsatte Mussolini 1944, och sen blev han FAKTISKT befriad av tyskarna och körde Salo republiken ett tag! SÅ DET SÅ!

Ligget jag illa till blush.gif

du ligger extremt bra till! biggrin.gif keep up!
Krigar'n
...går man för långt om man begär att personalen ska göra taktsteg på väg in på kontoret...och dessutom en korrekt anmälan...?
Jo, då har man nog gått för långt. I synnerhet som det kommer att gå åt för mycket tid att lära dem dessa basala ting (för få gör militärtjänst, suck)

Men enkla ord och fraser så som "kom!", "Öka!" och "Tilldelad tid är tillräcklig tid" är rätt effektfulle också. Det är bara i början de nyanställda undrar om man är riktigt klok. - och det är man ju. Väl...?

/44 poäng
tafkaf
En grej till...

När jag satt i bastun idag insåg jag plötsligt att om man riggar en Ksp 58 i bastufönstret så kan man täcka trappan, gången och infarten med eld. Och det är ju bra att veta... eller? äää... ph34r.gif
atterhemskan
Känner igen en hel del, men tillägger...

Man har "The Art Of War" i necessären.
trädet
Är nu en stolt ägare av en hgrpin. och i bokhyllan står båda soldf och vitersoldat. börjar bli liite illa nu.
Sitter även i kronans grön/grå (vad det nu är för fäfrg...) fillingar.
Stocken
Hallå trädet!

Hur då "illa"??? En bra början kallar jag det fun_icon_nana.gif
Munken_swe
QUOTE (trädet @ Oct 28 2007, 20:54 ) *
Är nu en stolt ägare av en hgrpin. och i bokhyllan står båda soldf och vitersoldat. börjar bli liite illa nu.

Tja.. Munkens bokhylla (ur minnet, då jag är annorstädes):

Taket på hyllan: Hjälm 90, Hjälm 37, basker HV, Ammunitonsgördel, Patronband m/36 med tomhylsor 7.62, utlöst närlyspatron.
Första hyllan: Lock till ammunitionslåda ksp, tomhylsor, säkringsplåt AK4, Comtacs, Båtmössa m/60, förstapris AK4b, tre sorters tomhylsor till närlys, axelklaff m/60 för rustmästare.
Andra hyllan: SoldF 2001, SoldF 1986, SoldR Mtrl G + P + Vapen AK4b, Soldatinstruktion Infanteri 1939 + Ingenjörstrupper 1941, Svensk-Rysk Militärparlör 1943, Ungefär 5 vaktreglementen, diverse fordonsdokument, etc. ett tiotal förbandstecken m/60 och m/39 och diverse andra utsmyckningar, Skyddsmask 90 och Munkens ID-bricka.
Tredje, fjärde och femte hyllan: Diverse litteratur. Facklitteratur om främst Andra Världskriget, men även olika romaner, främst i historisk krigsskildring och ett stort antal böker från Svenskt Militärhistoriskt bibliotek.

Än behöver du inte vara orolig. Du har långt kvar. rolleyes.gif

Edit: kom på mer.
trädet
QUOTE (Munken_swe @ Oct 28 2007, 23:46 ) *
QUOTE (trädet @ Oct 28 2007, 20:54 ) *

Tja.. Munkens bokhylla (ur minnet, då jag är annorstädes):

Taket på hyllan: Hjälm 90, Hjälm 37, basker HV, Ammunitonsgördel, Patronband m/36 med tomhylsor 7.62, utlöst närlyspatron.
Första hyllan: Lock till ammunitionslåda ksp, tomhylsor, säkringsplåt AK4, Comtacs, Båtmössa m/60, förstapris AK4b, tre sorters tomhylsor till närlys, axelklaff m/60 för rustmästare.
Andra hyllan: SoldF 2001, SoldF 1986, SoldR Mtrl G + P + Vapen AK4b, Soldatinstruktion Infanteri 1939 + Ingenjörstrupper 1941, Svensk-Rysk Militärparlör 1943, Ungefär 5 vaktreglementen, diverse fordonsdokument, etc. ett tiotal förbandstecken m/60 och m/39 och diverse andra utsmyckningar, Skyddsmask 90 och Munkens ID-bricka.
Tredje, fjärde och femte hyllan: Diverse litteratur. Facklitteratur om främst Andra Världskriget, men även olika romaner, främst i historisk krigsskildring och ett stort antal böker från Svenskt Militärhistoriskt bibliotek.

Än behöver du inte vara orolig. Du har långt kvar. rolleyes.gif

Edit: kom på mer.

Sikken tur happy.gif. nu kan man samla på sig en massa mera Militärgrunks smile.gif.

Och mitt överskottslager som knappt har några militära prylar mellow.gif
Strv S
tyvärr så skulle det bli en allt för lång tråd om jag skrev varenda titel jag har i min bokhylla så jag bifogar en bild.

Berg
Och folk tycker att jag är "värsta soldaten"...
Vart kan man införskaffa Vintersoldat?
trädet
Vet ej. jag fick min på en vinterkurs i älvdalen.
Smeghead
När man inte har nog förstånd att förbli civil.

Edit: Phinemans vrede ger mig styrka!
Munken_swe
QUOTE (Berg @ Oct 29 2007, 15:57 ) *
Och folk tycker att jag är "värsta soldaten"...
Vart kan man införskaffa Vintersoldat?

Försvarets bok- och blankettförråd:
Adress: FBF, Box 1501, 172 29 Sundbyberg
Information och beställningar: 0589-810 20.
Fax: 0589-810 21.

Du har PM med länk till en tradera-auktion.
LeadHead
Ännu ett kännetecken för en MÖP är att han eller hon (erkänn, det är oftast en han) går runt med avtryckarfingret sträckt längs "lådan" på självscanningsgrunkan på stormarknaden...
trädet
QUOTE (LeadHead @ Oct 29 2007, 17:19 ) *
Ännu ett kännetecken för en MÖP är att han eller hon (erkänn, det är oftast en han) går runt med avtryckarfingret sträckt längs "lådan" på självscanningsgrunkan på stormarknaden...

Kan ju erkänna att det där händer mig också, fast då gälelr det borren saint.gif

OT
Btw. kan någon hjälpa mej att identifiera vilken hylsa ja ghar hittat. ja gvet att det är en 5.56 som ja ghittade i helgen, men hylsan ser avkapad utprecis innan den smalnar av, och någon aluminiumgrej är instoppad som smalnar av den.

Någon som vet något?
Edit: fick reda på vilken AM det är. tydligen är det färgAM till ak5 fun_icon_nana.gif
OT
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.