Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hur man avslöjar en MÖP
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Fu Kjellberg
QUOTE (Elvira @ Jan 8 2006, 02:09 ) *
Har läst ALLA inlägg.

Har skrattat så mycket att jag har ont i magen. biggrin.gif

Inser att sambon är en MÖP. En MÖP som troligen skulle förneka det faktumet.

Har även insett att sambon försöker göra mej till en MÖP, genom att ge mej presenter som: Army shorts, - hood och t-shirt. Har även fått en maglite ficklampa, en Camelbackrygga (så jag inte norpar hans), Chirucakängor, en "snikkåsa"...mf l grejjer.
I somras ville han dessutom att jag skulle skaffa mej en "fältmässig bikini"(ni hajjar vad jag menar) - men där sa jag faktiskt stopp. Så då antar jag att han även är en MIP.

Att vi sen nästan bara umgås med andra MÖP:are det är en annan historia...
Att jag sitter här på soldf mitt i natten när sambon är på mission det är en helt annan historia.

Elvira:
Frugan fick 2 par string i woodland och ökenkamo av mig på skoj. Hon bär dom faktiskt.
fun_icon_nana.gif

Kanske något att överraska sambon med när han kommer hem från missionen. vissel.gif

Inköpsställe.

Sök på string.
Elvira
Tack för tipset Fu Kjellberg smile.gif
Ska nog peta in en order på stringisarna , passade även på att leta efter en matchande büstenhalter men någon sådan artikel kunde ej hittas. Sambon blir nog nöjd clap.gif när han kommer hem på leave...
Ylistar0
Ett ytterligare kännetecken kan vara att MÖPen är medlem i detta forum. Eller kanske är man bara MIP månntro :P
Elvira
En kollega till sambon mejlade mig detta :

Du vet att du är sambo med en MÖP när du:

* bara har två färger på dina läppstift, grönt och svart.
* bara har två färger på dina ögonskuggor, grönt och svart
* du bär stridssele istället för en Gucciväska.
* du avslutar dina meningar med ”kom” eller ”slut”.
* du köper alla dina kläder på överskottsbolag och förfasas över hur designerbutikerna på fina gatan säljer piratkopior av militärkläder.
* du har ett lätt namn att uppfatta över radio.
* du marscherar runt i Chirucakängor istället för Fry Boots.
* du genomgår stridsmedelssanering efter sex.

biggrin.gif
Snabeldraken
Man reagerar när man är ute på stan och kör bil, när man ser att bussens registreringsnummer börjar med TGB säger man: Men det där är ju ingen tgb!!!! blush.gif
Hornet
när man komenterar på alla fel som görs i krigs filmer :P
Lättöl
"Glockrent", Glockrent.
NordicFear
QUOTE (Sandqvist @ Jan 17 2006, 21:00 ) *
när man komenterar på alla fel som görs i krigs filmer :P

det gör min flickvän med. och hon är garanterat inte en möp. men hon säger inte_ så går det inte till, utan: det där är inte reallistiskt, va är det för skit film du har laddat ner igen... angry.gif
sen går hon och gör nåt annat så att man i lugn och fred kan njuta av denna "dåliga" action rulle.

kan påpeka att hon vägrar se BOB och BHD med mig eftersom dom verkar orealistiska, och dessa är ju bland de bättre krigsserie/ film som finns idag.
berghaus
Hahaha! Fy fan nu börjar man må dåligt. Trodde bara att jag var en MIP men några saker på MÖP stämmer ju faktiskt in. vissel.gif
Axial
Gissa vilken typ av reträtt jag instinktivt tänkte på när jag läste rubriken "Tyska reträtter hotar svenska löner" i LO-tidningen nr. 3/2006 ?
linc
QUOTE (Snabeldraken @ Jan 17 2006, 20:28 ) *
Man reagerar när man är ute på stan och kör bil, när man ser att bussens registreringsnummer börjar med TGB säger man: Men det där är ju ingen tgb!!!! blush.gif

Jag drog lite på smilbanden när jag insåg att bilen jag åkte bakom hade registreringsnummret UPK001 biggrin.gif
Steken
Det där med reg nummer på bilar gör jag ofta, det finns en hel del GRG här i stan, TGB, RSG (kanske ingen officiell förtkortning men endå), tidigare nämnd UPK. Jag blir alltid lika glad när jag ser en reg skylt med en militär förkortning och mina vänner tycker alltid jag är lika knäpp.
eilesmannen
Men jag är väll ingen MÖPare bara för att jag svarar med mitt namn och "kom" när jag svarar i telefonen eller ger familjen ordern "UPPSITTNING" när dom ska sätta sig i bilen.

Nähä minnsan inte gills det heller att man läser SoldF för sonen som godnatt saga.

Eller jag kanske är det iaf. 7.gif
arvid_eriksson
under första deltävlingen i finalen i Riket, var allt jag tänkte då:
UNDER GIVAKT HÅLLER MAN KÄFT!!!
twintip
Vad är MÖP en förkortning för?
NordicFear
QUOTE (twintip @ Feb 13 2006, 02:08 ) *
Vad är MÖP en förkortning för?

MÖP = Militärt Överintresserad Person
MIP = Militärt intresserad Person
sotilas
Skrattade gott i bilen häromdan när bilen framför hade texten SSG på regskylten.... biggrin.gif
CBRN-fåne
QUOTE (Mad Medic @ Feb 13 2006, 12:24 ) *
Skrattade gott i bilen häromdan när bilen framför hade texten SSG på regskylten.... biggrin.gif

Förkortningen skulle ju kunna stå för något annat, t.ex. SumpansSnabbGross...
dxl
satt i skolan en helt vanlig dag (undersköterska/omvårdnad) då börjar läraren prata om förflyttningar.
Men hon berättade aldrig när framåt eller bakåt kom, utan det var bara förflyttning.
Som tur var så lyckades jag komma ur koman innan jag ställde den pinsamma frågan och inse att förflyttning i det här samanhanget INTE är att rusa åt ena eller andra hållet utan att flytta en patient från t.e.x sängen och till rullstolen.
Hummer
Att personen ifråga kan rabbla upp det amerikanska fonetiska alfabetet, samt använder detta ofta i vardagen.

"Registreringsnummer Alfa, Whiskey, Lima 154"
Cinnes
Det är rätt ofta man sitter på jobbet o råkar säga fel pris, och istället för att som alla andra säga;
Ursäkta jag menar XXX kr, förlåt.
utbrister lilla jag istället rappt;
Fel, XXX kr.
saint.gif
The Swede
QUOTE (Hummer @ Feb 17 2006, 17:16 ) *
Att personen ifråga kan rabbla upp det amerikanska fonetiska alfabetet, samt använder detta ofta i vardagen.

Nu blandar du väl ändå ihop Fonetiskt med bokstaverings.
Vad är det förövrigt för fel med att använda bokstaveringsalfabetet? Använder jag ofta.
Mitt problem är dock att jag är bättre på det amerikanska än det svenska efter två missioner i Bosnien. Malajn.gif
Vysotskij
Han avslöjar på ett MÖP-forum två gånger under kort tid oroväckande detaljkunskaper om Operation Garbo.
Bevismaterial 1a
Bevismaterial 1b
Malajn.gif
Svartberg
I say no more..

Länk

Lite smakprov

Försvarets hemliga supertanks i bosnien.. clap.gif

401 är enligt kompisens farsa rena traktorn som inte är helt färdigutvecklad ännu. Furir är en traidtionsfylld officersgrad i svenska armén, flygvapnet och infanteriet. Sen om du inte värdesätter detta är en annan sak

En annan grej som kompisens farsa berättade om var hur de fick genomgå baskermönstring för att få sina svarta baskrar. Han visade även upp sin för mig en gång, han måste ha den inlåst i ett kassaskåp eftersom han inte vill att det ska framkomma att han tjänstgjort på en av dessa pv

det handlar även till stor del att bevara baskern som är värd avsevärda pengar

Kompisens farsa var furir till sin militära gradbeteckning och sa att de gjorde försök att åka mellan Revingehed i Skåne och Boden. Detta gick iaf hur bra som helst utan onödiga fältmässiga reparationer, jämfört med hur mycket nya pv krånglar vid landsvägstransporter idag! T.ex. pansarvagn m/90.

Ja dööör av skratt här.. laugh.gif
SnowFlax
Är man en mip om man kallas för "den levande SoldF?"
Är man en mip om folk använder en som en militär uppslagsbok?
Är man en mip om man som 20 åring är inne på sitt sjätte år i försvarsmakten?
Är man en mip om man tillbringar sin permis som b-styrka/figurant vid Hv-övn?
Eller är man en möp?

Är man en möp om man bär kniv medan ingen annan gör det, eftersom man har knivutb?
Är man en möp om man som vpl bär en fjs02-jacka (motsv)?
Eller är man en mip?

Var går gränsen mellan en MÖP och en MIP?
Skuggan
är man MIP eller MÖP om man är den förste som anmäler sig frivillig till all verksamhet som har med grönkläderna att göra? (helst innan kallelse/inbjudan ens landat på golvet/botten av brevlådan)
Plut.Sjv.AQ
QUOTE (Svartberg @ Feb 21 2006, 23:35 ) *
I say no more..

Länk

Lite smakprov

Försvarets hemliga supertanks i bosnien.. clap.gif

401 är enligt kompisens farsa rena traktorn som inte är helt färdigutvecklad ännu. Furir är en traidtionsfylld officersgrad i svenska armén, flygvapnet och infanteriet. Sen om du inte värdesätter detta är en annan sak

En annan grej som kompisens farsa berättade om var hur de fick genomgå baskermönstring för att få sina svarta baskrar. Han visade även upp sin för mig en gång, han måste ha den inlåst i ett kassaskåp eftersom han inte vill att det ska framkomma att han tjänstgjort på en av dessa pv

det handlar även till stor del att bevara baskern som är värd avsevärda pengar

Kompisens farsa var furir till sin militära gradbeteckning och sa att de gjorde försök att åka mellan Revingehed i Skåne och Boden. Detta gick iaf hur bra som helst utan onödiga fältmässiga reparationer, jämfört med hur mycket nya pv krånglar vid landsvägstransporter idag! T.ex. pansarvagn m/90.

Ja dööör av skratt här.. laugh.gif

Jag dog av skratt clap.gif , sen ville jag döda han som skrev så mycket dumt utan att kunna bättra sig bong.gif , sen dog jag igen av skratt clap.gif clap.gif och ville döda mig själv som inte förstod bättre banghead.gif .
Snabeldraken
Jag kom på migsjälv häromdan i bilen att jag satt och tänkte på GRT, satt just och funderade hur det kunde poppa upp bara sådär och noterar sedan att bilen framför mig har regplåten: GRT.

Kanske har gått lite väl långt när ens undermedvetna snappar upp militära förkortningar... :P
Psilander
Har noterat att är mest armé inriktade möpar, den marint inriktade möpen skiljer sig inte nämnvärt men blått är självklart att föredra framför grönt samt dessa mindre punkter:

- Gärna Clubblazer och beiga/ grå byxor civilt, för att efterlikna skepparkavajen, ofta i kombination med en engelsk oljerock.
- Dricker gärna punsch till kaffet.
- handlar ofta saker i mässning eller sjömansarbeten i antikaffärer. eller antika böcker om sjömanskap
- riktningsanvisar utifrån fartyget dvs babord tvärs, styrbord 30 osv.
- När denne passerar fartyg kontrolleras förtöjninar och ordning samt ofta en blick upp i masten för att se vilka antenner som sitter där både för radar och radio.
- Har ofta egen båt som vårdas ömnt.
- Planerer klä sina barn i blåkrage oavsett vad hustrun kommer säga
- en jäkel på snapsvisor
Rokare
QUOTE (Psilander @ Mar 5 2006, 00:02 ) *
Har noterat att är mest armé inriktade möpar, den marint inriktade möpen skiljer sig inte nämnvärt men blått är självklart att föredra framför grönt samt dessa mindre punkter:

- Gärna Clubblazer och beiga/ grå byxor civilt, för att efterlikna skepparkavajen, ofta i kombination med en engelsk oljerock.
- handlar ofta saker i mässning eller sjömansarbeten i antikaffärer. eller antika böcker om sjömanskap
- När denne passerar fartyg kontrolleras förtöjninar och ordning samt ofta en blick upp i masten för att se vilka antenner som sitter där både för radar och radio.
- en jäkel på snapsvisor

Det där är inte MIP/MÖP (M för marint givetvis). Det där är helt enkelt en reservofficer i flottan eller till och med marinen som du beskriver.

Seså, känn kraften.. kom över till den mörka sidan.. du vet att det är ofrånkommligt till slut.

GMY
MikaelD
Har en vän till mig som är förbi alla dessa steg som här räknats upp... Han är PMS, Perverst militärskadad...
Yman
QUOTE (MikaelD @ May 7 2006, 12:22 ) *
Har en vän till mig som är förbi alla dessa steg som här räknats upp... Han är PMS, Perverst militärskadad...

Loggade han in tre gånger på sin egen bröllopsdag?

//Y
MikaelD
Nej inte riktigt...
han är inte gift, men han står i Givakt framför lärare, och gör honör så fort han får syn på rektorn i skolans korridorer. Han är även en sådan person som tror sig veta bättre än folk i det militära, trots att dem är med erfarna.

Killen har en redig samling filmer, med 100% krigsfilmer...
Ragulin
Jag vill härmed avslöja J-Star som en grym MÖP. Världsklass! worthy.gif
Isgubbe
QUOTE (Rokare @ Mar 7 2006, 09:16 ) *
QUOTE (Psilander @ Mar 5 2006, 00:02 ) *

- en jäkel på snapsvisor

Det där är inte MIP/MÖP (M för marint givetvis). Det där är helt enkelt en reservofficer i flottan eller till och med marinen som du beskriver.

Seså, känn kraften.. kom över till den mörka sidan.. du vet att det är ofrånkommligt till slut.

GMY

Det kan ju också vara någon som växt upp vid havet och spenderat större delen av sin lediga tid i båtar speciellt segelbåtar helst av trä då.

Sjön suger... nej fan nu är det dags för en riktig grogg... dvs Pusser's rom med vatten och eventuellt lite lime i. ;)
larsev
QUOTE (Hummer @ Feb 17 2006, 18:16 ) *

Detta behöver man inte vara MÖP för att kunna. dry.gif
Det räcker gott med att ha ett VHF certfikat alternativt vara radiointresserad (radioamatör motsv.) worthy.gif
tinhead
Man är väl inte MÖP bara för att man tar ut svängarna lite extra i korsningar där kommun lägger "kantig" betong som underlag så bilarna ska hålla in lite.. saint.gif

Bara för att det i bilen känns som en skarpskjutning med KSP 58 wub.gif
GD1
När man återigen meddelar chefen att man inte kan arbeta för det är HV får man svaret "Du vill att kriget kommer va? Då skulle du få användning för all träning."
DaRaven
QUOTE (GD1 @ Jun 9 2006, 14:55 ) *
När man återigen meddelar chefen att man inte kan arbeta för det är HV får man svaret "Du vill att kriget kommer va? Då skulle du få användning för all träning."

Vad är poängen med att träna halva livet utan att få spela en match.. ;)
SnowFlax
Plutch frågar en polare varför han bär m/59-skjortan påväg till matsalen och denne svarar: "SnowFlax har sagt att det är okej att ha den som yttersta plagg." Varav befälet då inte har något att anmärka på. B) (var dock orolig hela dagen för om befälet skulle säga något till mig)

En kamrat frågar mig vad som krävs för att få bära PEK-märket och jag hämtar SkjutR del 2 (kan ha varit del 1) från skåpet och visar honom kraven.

Har blivit känd på plut som "SäkI" eftersom jag är bra på den teoretiska militära biten och då i synnerhet SäkI. Har nog planerat och genomfört alldeles för många övningar/kurser för mitt eget bästa. vissel.gif
Forssman
Vad betyder/står MÖP/MIP för?
Frantic
QUOTE (Forssman @ Jun 13 2006, 02:13 ) *
Vad betyder/står MÖP/MIP för?

MÖP=Militärt Överintresserad Person, Alt. Marint Överintresserad Person
MIP=Militärt Intresserad person, Alt. Marint Intresserad Person

Om jag har förstått rätt Malajn.gif
Forssman
folk som är militärer(for real), är dom PIMP's då?

Perverst Interesserad Militär Person.
Lättöl
Börstips för oss MÖPar.

http://www.privataaffarer.se/aktier/info.a...&strName=S%E4kI

Köp en post med SäkI redan idag.
martinator
En sann MÖP skriver alla sina mail, brev mm med typsnitt hämtade från
DaFont (notera 2 sidor)

/martinator
Magasinstopp
QUOTE (Bulldozer @ Sep 8 2003, 20:29 ) *
QUOTE (GA KA @ Sep 8 2003, 19:52 )
Citzen/G-shockklocka med kompass
Juukasticka på nyckelknippan
Leatherman/Surefire i bältet
Fällkniv med clips i fickan
ID bricka runt halsen
Rigger bälte
Ericsson 310
Stridsäck jägare/2000 alt Berghuas Munro
Första Förband tillgängligt
Oakley

Ovanstående enligt måttligt road flickvän B)

Ahh, hur kunde jag glömma Citizen klockan... mad.gif och multiverktyget... Malajn.gif Hälsa flickvännen och tacka! biggrin.gif

Jaha ja.....där fick jag mig en känga också. Jag har dock pojkvän, kanske inte någon jättefarlig MÖP då....???????
GD1
I kontakten med civila brukar även en MÖP påstå att han (det är oftast en han) kan inte alls så mycket om militära saker. Detta beror på att flera av hans kompisar kan mycket mer.

På samma sätt påstår en MÖP när hans myckna tid i uniform i frågasätts att han inte gör så mycket tid, många andra gör väsentligt mer. Hans kompisar var väg på 3 FBU-kurser förra året men vår MÖP hann bara med 2.
O/T Träffat en person som uppgav 14 veckor surprise.gif i camo.gif på ett år men det berodde till stor del på en sju veckors minkurs.
Lt.E
Deltar i diskussionsforum på internet som diskuterar militära saker. T.ex. Soldf.com

rolleyes.gif
martinator
Envisas med att spela marschmusik på jobb hela dagarna med motiveringen att det är moralhöjande.
har fått en del klagomål....men inget jag tar på allvar.

/martinator
Lt.E
QUOTE (martinator @ Jun 21 2006, 13:11 ) *
Envisas med att spela marschmusik på jobb hela dagarna med motiveringen att det är moralhöjande.
har fått en del klagomål....men inget jag tar på allvar.

/martinator

Vem f-n klagar på marschmusik?

Självklart skall du inte ta det på allvar! wacko.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.