Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hur man avslöjar en MÖP
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Bellum
Vakten F4: Taget. Blev lite orolig bara. Fick visioner av ett stackars stridsbälte som låg ensamt och övergivet bakom en dörr.

Borde naturligtvis ha vetat bättre, och som straff för att jag misstrodde dig blir det böjsträck till middag.
Lindeberg
Bara en äkta MIP/MÖP säger "omgruppera" om att byta plats, åka/gå någon annanstans etc

Omgruppera är ett klockrent MIP/MÖP-igenkänningsord laugh.gif
SG OLSSON
Hmm ehh Hmm avslöjad

Och så grupperar du de där servrarna i racket till höger....
nifer
Vid bilköring:
Drillar flickvän att anmäla "KLART HÖGER!" i korsningar
111 SSK BAT
Älskar att besöka gamla regementen och övningsområden samt andra militära anläggningar. Blir löjligt nostalgisk när jag är där.

Har dessutom tagit med flickvännen på de flesta ställen vi hunnit förbi.

Hon har dock svårare att förstå charmen med nedlagda I3, I4, F2, F18, F9, Skillingaryd, I14, I13, I17, P6, P2, Lv 4 och en massa annat militärt.
Kimster
somnat framför UniRFM2003 i sängen... dry.gif
LYNX
QUOTE (nifer @ Sep 9 2003, 21:29 )
Vid bilköring:
Drillar flickvän att anmäla "KLART HÖGER!" i korsningar

Jag och min bror har för ovana att "rapportera inkommande"
trafik med te.x Olle höger ( inte klart höger )
Kalle vänster ( klart vänster )

Är Olle/Kalle vedertagna begrepp i FM?

Vi är uppfostrade på FBJS.
Xit
Att ca 4 månader efter en misslyckad chans att sätta en FBJ grupp ur stridbartskick, går fortfortfarade och jämrar mig över detta. De drömmar man kommer ihåg innehåller mycket av FM verksamhet, ha en vokabulär av militärisk karaktär smile.gif Läser nästan bara litteratur utgiven av FM, lyssnar gärna på arméns musikpluton, drömmer om en bandvagn istället för bil mmmmm. MÖP? Svar Johan Adam
henke
Xit har man samtliga symptom du beskrev är man inte bara MÖB utan antagligen olämplig att bära vapen då man är SMÖP SJUKLIGT MIlITÄRT ÖVERINTERSERAD PERSON.

Troligen behöver man någon form av samtal med utbildad personal för att åter kunna få perspektiv på livet. Det är råder trots allt fred i vår omgivning och man lever i det civila samhället. Detta tom utan att ha varit utsatt för krig eller krigsliknande situationer.
akula
QUOTE (SÄK @ Sep 9 2003, 20:55 )
QUOTE (bushman @ Sep 9 2003, 01:23 )

ICKE!!
har herrarna inte läst suvorovs bok "spetsnaz", dum fråga detta handlar ju om MÖP.
kommer ni då inte ihåg att det spetsnäsorna fruktar mest i världen efet hundar är barn!!
"ty föga undgår ett barnöga"

Det finns ett dagis beläget inte allt för långt härifrån, jag ska skall försöka bedriva fast spaning, för att få en egen uppfattning om hur effektiva de små trollen(hur benämner man barn om man är MÖP?) verkligen är....

Hur stora var avstånden du opererade i?
Vilken tid på dygnet var det?
Hur stor var styrkan? (eller nej det är JU DÄRFÖR man är där för att ta reda på juh)

SÄK, ph34r.gif som antagligen kommer att skåda ett helt dagis fullt med fun_icon_nana.gif och återvända osedd.

EDIT: finnes det ett ord som heter "operade" ? Skulle inte tro det......

Då väntar man bara på rubrikerna: KAMOUFLAGEKLÄDD MAN SMÖG PÅ DAGISBARN.

Min OP var belägen i skuggan av en soffa inne på dagiset. Nu när jag tänker på det så skulle jag naturligtvis dragit på mig uniformen, gått dit på natten och byggt mig en OP i skogen bredvid (jag kommer bli en sååååå bra psykolog).
mace
Känner mig sjukligt träffad av dom flesta påståendena i tråden och kan lägga till några.

Tycker att en lämplig söndagspromenad är 3 mil med utspisning på jägarkök.

Siktar på att boksamlingen ska bli referensbibliotek till OHS.

Har kört sönder minst en tvättmaskin på grund av glömd aptertång eller liknande.

Vägrar ange riktning i grader.

Semester: Fjällvandring eller annat i samma stil.

laugh.gif MÖP and proud of it!
joppe
sina semestrar tillbringar man på fbu kurser
Bulldozer
QUOTE (mace @ Sep 10 2003, 20:09 )
Vägrar ange riktning i grader.

Hell Yeah! biggrin.gif

Satt på tunnelbanan häromdagen och in kommer en fd FN yxa med ALLA attribut. Magnumkängor, snagg, byxor med benfickor, Berghausen lunga, vindjacka med FN logga på och sliten förbandsbeteckning. (Missade vad det var). Lyckades dock se "pusselring" modell "fetare" och en Citizen Aqualand II på vänsterarmen. MIP/MÖP? Skulle tro det! smile.gif
Elfgren
ny fråga: hur inreder en möp hemma hoss sig? camo.gif
Bulldozer
QUOTE (Elfgren @ Sep 10 2003, 21:13 )
ny fråga: hur inreder en möp hemma hoss sig? camo.gif

Ahhh, klurig fråga. Har MÖP:en familj så handlar det snarare om "Hur SKULLE han vilja inreda?". gasmask.gif

Ofta har han ett krypin, garage, förråd, gillestuga motsv i den mån han INTE har total kontroll på inredningen. horny.gif
Lindeberg
Kamin i mitten av rum istf element och dyra elräkningar.

Givetvis bränslet (ved), vattenhink och ruska kort inom kort avstånd.

Upprivet golv, sover på marken på FMs liggunderlag, värmetröja som kudde.

Tältlagslåda som sittplats och marken som bord.

Elverk för att driva nödvändig elektrisk utr.
Pelle
Försökte desperat använda sökfunktionen till orden MIP/MÖP eller liknande utan framgång.
Jag har förstått ungefär vad en sådan är men vad betyder förkortningen? Antar att det är en sådan.

Mvh Pelle
Max
MIP = Militärt Intresserad Person

MÖP = Militärt Överintresserad Person

P:et kan även i vissa fall stå för "personal".
Pelle
QUOTE (Max @ Sep 10 2003, 21:52 )
MIP = Militärt Intresserad Person

MÖP = Militärt Överintresserad Person

P:et kan även i vissa fall stå för "personal".

Tackar.

Då var mina gissningar inte så långt borta. biggrin.gif
Azan_Gb
QUOTE (henke @ Sep 8 2003, 21:31 )
Arabisk förlovningsring.

hmmm hur ser den ut?
Är det den som är vanlig metal runt om med någon rund ädel ädel sten på?
Xit
@henke visst, det låter sjukligt att gå och jämra sig över ett misslyckande så länge och att drömma om FM. Det är precis som du säger att det gäller att ta en viss självdistans från det militära i det civila för att inte få ett alltför skjukligtbetende smile.gif . Och det anser jag att jag gör smile.gif
bushman
det bör väl vara ett tecken på att man e möp, när man vrålar "INCOMMING" för att varna skådespelare, att man kommer bärandes på tyngre rekvisita och vill att de skall flytta på sig.
det brukar ta ca 4 förställningar innan de lär sig.....

även att man planerar att börja använda "kråkor" vid stoppande av trafik vid film inspelningar.
är dock osäker på vad filmbolag och polismyndigheter, har att säja om detta.
jag har iallafall mitt försvar klart:
improvisera, använd, övervinn.

@azan_gb:
det är en "pusselring" som menas.
har hört att den är från libanon, och är en tradision där.
det kanske är något du kan upplysa oss om, då du har bättre info om området än vi andra, skulle jag tro.
den kan även var från sinai också, vi har ju haft lite fn folk där också.
Vakten_F4
QUOTE (Azan_Gb @ Sep 10 2003, 22:20 )
QUOTE (henke @ Sep 8 2003, 21:31 )

Arabisk förlovningsring.

hmmm hur ser den ut?
Är det den som är vanlig metal runt om med någon rund ädel ädel sten på?

mad.gif

Läs inte hela tråden för all del
nifer
En riktig MÖP har givetvis 3 h marschberedskap på hela lägenheten. Vilket skall ha verifierats. Kronans säng och skåp. Utsmyckning utgörs av helfigurer uppsatta på taktiska ställen
nsky_517
tjejen garvade och sa att nästa allt stämde in på mej!? laugh.gif
Dedicated
Packad ryggsäck samt stridsutrustning på golvet 1 m från sängen. Uniform samt övrig utr. i sänglådor. Tyvärr är vapnet mer än 1,25 m ifårn mig men bara pga de regler som gäller för vapenförvaring i hemmet.......och ja, jag är gift, hustun har resignerat......grön ryggsäck med förtsa förband i nätfickan, grova skor, snaggad, jacka med militärt stuk samt Leatherman Wave i bältet.

Dessutom med förmåga att ingripa i livshotande situationer då folk sätter i halsen o dyl. Konstigt, måste vara ryggmärgsbeteende.
Bruun
QUOTE (nifer @ Sep 10 2003, 23:56 )
En riktig MÖP har givetvis 3 h marschberedskap på hela lägenheten. Vilket skall ha verifierats. Kronans säng och skåp. Utsmyckning utgörs av helfigurer uppsatta på taktiska ställen

Jag är av uppfattningen att "hemmet" är en skenbas
som används för att förvirra fi.

Drömde om våldsam landsstigning inatt vaknade lycklig för att bli besviken och dra mig ur verkligheten in i drömmen igen.

En anna MIP sak är när man börjar använda Mil beskrivningar för allt annat än det egentligen är typ:

Vid skarpskjutning på annans mark måste lösskjutningsanordning anbringas om inte klartecken givits från mrkägaren att det är ok med skarpskjutning. Klartecken måsate även ske innan eldöppnande får ske.

kan någon gissa vad som menas biggrin.gif
Nemo
Använd knullgummi och kom inte för tidigt på ren och skär civilistiska..
Tivaljör
QUOTE (akula @ Sep 10 2003, 19:58 )
Då väntar man bara på rubrikerna: KAMOUFLAGEKLÄDD MAN SMÖG PÅ DAGISBARN.

Min OP var belägen i skuggan av en soffa inne på dagiset. Nu när jag tänker på det så skulle jag naturligtvis dragit på mig uniformen, gått dit på natten och byggt mig en OP i skogen bredvid (jag kommer bli en sååååå bra psykolog). 

"KLISTRA IN" "vänster musknapp"

Känner mig fruktansvärt träffad.

Använde tex mitt kartfodral i m90 mönster som skrivplatta när jag gjorde en barnobservation. Syftet med observationen var att se men inte synas. Jag innästlade i operationsområdet (dagiset), hittade en bra OP och började spana. FI jag menar barnen fick naturligtvis syn på fodralet, det medförde att en vild krigslek började, jag svor och gick hem.

Slut kom

"bra op..." det är det väl inte då i så fall?

Då rör du dig ju inom "styrkan", fullt synlig...

äsch jag ger mig....
Syster Håkan
QUOTE (Bulldozer @ Sep 8 2003, 19:39 )
SPRÅKET

Istället för...
..."Ja" så säger han "Svar ja" eller "Johan - Adam"
..."Va?" eller "Va sa du?" säger han "Repetera!"
...att svara "Ja" när någon ropar svara han "Kom!"
...att bli tyst efter att ha haft ordet så säger han "Slut".
...för att fråga "är det nu något ni undrar?" så säger han "Slut - frågor?"
...för att fråga om alla har X med sig frågar om någon INTE har X med sig.

KLÄDERNA

-Byxor med benficka. Grova.
-"Civila" men svarta kängor alt grova svarta skor.
-GoreTex (motsv) jacka med liknande längd som fältjacka 90.
-Kortklippt hår (ofta snagg). Olles bror förekommer på höst/vinter.
-Bag eller ryggsäck. Grön eller camo. Vulcan/Trident sidoficka är en klassiker.

MÖP:en kan vara livsfarlig  8.gif  gasmask.gif men är oftast en snäll kille som tar militär verksamhet på mycket stort allvar wub.gif . MÖP:ar som har ett liv (läs flick eller pojkvän; motsv) är ofarliga. MÖP:ar som "bara" har det militära i sitt liv är i riskzonen. Skaffa ett liv! ;)

Det finns säkert fler tecken på att ngn är en MÖP. Hjälp mig med att hitta dem.

PS: den som tar detta på för stort allvar måste verkligen SKAFFA ETT LIV!!! navy2.gif

Allså jag ser ut så och tallar på det sätet varför undrar ni? Jo inom räddningsvärnet till hör ungdummarna.. så har vi lärt att tala lite militäriskt när vi använder radio föratt våra ledare är gamlla militärer så jag ser inte oss som MÖPer.
Hans Engström
språket ja...

Är inte väktare (tänker ej heller bli) men jobbade som projektledare i IT branschen en redig sväng. Fick rätt ofta ta över misslyckade/försenade projekt eller sådana där PM blivit headhuntad.

Fick nästan en kvinnlig programmera att börja gråta vid första morronmötet en gång (vi hade inte jobbat ihop tidigare, projektets tidplan var vid det laget fullständigt irrelevant samt ingen visste exakt vad deras uppgifter var).

Enligt uppgift använde jag samtliga dessa fraser-

1. följande skall ske
2. tilldelad tid är tillräcklig tid
3. frågor på detta
4. behovsrapport till mig snarast
5. ludermässigt uppträdande (fick be om ursäkt för just den frasen)
6. slut
7. lös uppgiften

samt så kallade jag alla vid efternamn (beror i och för sig på att jag är taskig på namn)
Vakten_F4
QUOTE (Hans Engström @ Sep 11 2003, 23:50 )
5. ludermässigt uppträdande (fick be om ursäkt för just den frasen)

Varför? Om du har sagt till någon att han/hon har uppträtt ludermässigt utan han/hon verkligen har gjort det så kan jag ju förstå att du ber om ursäkt, men inte för själva ordet ludermässigt.

Förklara för övrig personal vad man menar istället, jag själv har (o)vanan att säga "så står man där med kuken i brevlådan" i tillämpliga sammanhang, vilket kan ge upphov till förklaringar.

Nu kanske man inte ska använda lumpen-grabb-jargongen på nobelmiddagen, men lite mer rakt på sak tål allt civilisterna.

Slut. Frågor? Repetera. FRAMÅT!
109 Eken
Man kanske skulle bilda en stödgrupp? För MÖPar som har det svårt i det civila mörkret.
"Hej, jag heter xxx och är MÖP"
"Hej, xxx!"
ShadowCrow
QUOTE (109 Eken @ Sep 12 2003, 15:01 )
Man kanske skulle bilda en stödgrupp? För MÖPar som har det svårt i det civila mörkret.
"Hej, xxx!"

*ASGARV*

Klockrent, vart skriver jag in mig??

horny.gif
Lt. Payne
Här är typiska MÖP:ar:

http://w1.392.telia.com/~u39203740/Striby-030710.jpg

edit: länkmeck
//Yman
Dedicated
QUOTE (Lt. Payne @ Sep 12 2003, 15:15 )

//Yman

Och STOLTA sådana!
A527
QUOTE (P-O Fyhr @ Sep 12 2003, 16:09 )
QUOTE (Lt. Payne @ Sep 12 2003, 15:15 )

//Yman

Och STOLTA sådana!

Min fråga lyder: Vad har han för glasögon?

En riktig MÖP:are använder sig väl inte av skidglasögon. Bollé eller Oakley är det som gäller.

Frågor?
Sgt1clHansson
Antar att de 5 sablarna som hänger på väggen hemma, gör att man hamnar på en helt egen nivå av MÖP?

Allvarligt talat så finner jag termen MÖP väldigt svensk.
Jante-lagens hårda grepp om Svensken, "Tro inte att du är någon"
Bruun
QUOTE (109 Eken @ Sep 12 2003, 15:01 )
"Hej, xxx!"

Tror det finns redan går under namnet FBU.
bedriver rehab vht en vecka åt gången på flertalet X,Y i Sverige.
2Sharp
QUOTE (109 Eken @ Sep 12 2003, 14:01 )
"Hej, xxx!"

Vi behöver ingen stödgrupp, vi behöver möjligtsvis umgås och visa våra coola prylar för varandra..

Samt diskutera våra erfarenheter av olika vapen och annan utrustning...

smile.gif

En grej till, para-cord högt och lågt..
Ing
QUOTE (2Sharp @ Sep 14 2003, 15:11 )

Det är fantamig skitfräckt. Du kan inte bara pricka av samtliga saker direkt här, utan även lägga till saker som saknas. Bara genom att se dig i spegeln.

:P

Okej.. känner väl igen _några_ av sakerna själv åxå.
Hur fan är det ställt om man är moderator på SoldF förresten? Riskzon? ohmy.gif
Kapten krycka
Får väl ställa in mig i raden av MÖP:ar. Får skarpa pikar från omgivningen att jag ofta ger ordrar när jag ber någon uträtta saker. Har svårt för att peka med ETT finger, använder hellre hela handen.
Vi ska nog inte prata om klädseln i alla lägen.
Sommar-sol-bikini säger inget mer saint.gif
Vargas
QUOTE (Kapten krycka @ Sep 14 2003, 16:13 )
Vi ska nog inte prata om klädseln i alla lägen.
Sommar-sol-bikini säger inget mer saint.gif

Bikini 90? wub.gif
Flo
Jag behöver att börja umgås med civila.Jag passar in perfekt på denna ruggiga beskrivning.Följer ni killar efter mig eller? 7.gif tveka.gif Skitzo
Mattsson
Försöka göra en exakt kopia av västfronten i trägården, eller är det bara jag?
"Insats Hv" nisse
Sover med Sold-F under kudden, läser varje kväll även om man hela utantill.
rlwhore.gif rlwhore.gif rlwhore.gif rlwhore.gif rlwhore.gif rlwhore.gif rlwhore.gif rlwhore.gif
Tivaljör
Kan inte gå till beachen utan att börja tänka på hur man bäst skulle "inreda" den mot en fiende a lá WWII style....
Syster Håkan
QUOTE ("Insats Hv" nisse @ Sep 14 2003, 17:56 )
Sover med Sold-F under kudden, läser varje kväll även om man hela utantill.
rlwhore.gif  rlwhore.gif  rlwhore.gif  rlwhore.gif  rlwhore.gif  rlwhore.gif  rlwhore.gif  rlwhore.gif

Det är våran bibeln man sitter och läser den som man vore i en trans ph34r.gif
Syster Håkan
QUOTE (2Sharp @ Sep 14 2003, 15:11 )
QUOTE (109 Eken @ Sep 12 2003, 14:01 )
"Hej, xxx!"

Vi behöver ingen stödgrupp, vi behöver möjligtsvis umgås och visa våra coola prylar för varandra..

Samt diskutera våra erfarenheter av olika vapen och annan utrustning...

smile.gif

Jupp så skall det vara vi borde ha en nationel förening: MÖPs United 6n.gif
Torak
QUOTE (bushman @ Sep 9 2003, 00:23 )
chris ryans hela produktion

Nja du... Jag laste "Watchman" for ett tag sen, och den var val ganska sa bra... men nar han kutade omkring med en Glock 36 sa pratade han ju om att knappa av sakringen! Den har ju inga utanpaliggande sakringar, bara avtryckaren och tva helt interna...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.