Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hur man avslöjar en MÖP
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
arvid_eriksson
är nog mest en MIP än en MÖP
men mer MIP än totalt civil
ROB_88
skulle väl säga att jag är något av en MÖP men jag är inte i riskzonen än

i idrottslektionen hade vi spelat tennis och när stängerna som håller nätet skulle packas ihop så tog några de på axeln (som gevär) och sa "givakt" på ett skämtsamt sätt

då fick jag en väldigt stor lust att rätta de laugh.gif

och på rasterna när jag lökar vid omklädningsrummet och ser ner mot fordons garage brukar jag ofta träna på march-utfall och vänster lr höger om

plus ofta när jag bara står nånstans och lyssnar/ser på nåt brukar jag ofta stå som i manöver fast det är väl vanligt fun_icon_nana.gif
Lord
Någon ber om anvisningar över telefon:

-Fatta papper och penna. Tid för detta.....4 sekunder! Gör det!

-Jag bokstaverar, Kalle, Adam, Bertil osv osv...
Deltakilo
Hvad er MÖP?

Hilsen fra Danmark

Deltakilo
Sljivovica
Ställer sig bak i kön i mataffären,
stampar till och ropar "Kön klar!".
Frågar kassörskan: "Kör du krypterat?"
Fu Kjellberg
QUOTE (Deltakilo @ Jun 27 2005, 17:24 )
Hvad er MÖP?

Hilsen fra Danmark

Deltakilo

Det betyder
Militärt Överintresserad Person.
APC-mannen
QUOTE (Kapten krycka @ May 9 2005, 08:38 )
Dottern (13-år) är på skolan när läraren får för sig att lära dem marchera.
-Så börjar vi med höger fot.
Längre bak i kön hörs:
-Rättning, man startar ALLTID med vänster.
Ups vi kan väl inte ha lärt henne något sådant???...

Varför vill man ens lära barnen något dylikt? unsure.gif
Deltakilo
Tak Kjellberg ;)

Vh. Delta Kilo
Skunken
QUOTE (APC-mannen @ Jun 28 2005, 13:04 )
Längre bak i kön hörs:

Av den enkla anledningen att det är så det ska vara!

Disciplin!
camo.gif surprise.gif Malajn.gif
Tobias R
QUOTE (Skunken @ Jun 30 2005, 18:42 )
Längre bak i kön hörs:

Disciplin!

Herregud... dry.gif
arvid_eriksson
det är väl okej att lära ut det till ungdomar om dom är i hvu, men det behövs inte till helt vanliga skolbarn
simon
QUOTE (arvid_eriksson @ Jun 30 2005, 20:15 )
det är väl okej att lära ut det till ungdomar om dom är i hvu, men det behövs inte till helt vanliga skolbarn

Vafalls?! bong.gif
simon
Själv har jag nog under årets lopp utvecklats till något utav en MÖP. Tyvärr får man väl inse det. Däremot skulle jag faktiskt vilja påstå att jag kan koppla bort den sidan av mig helt. Jag har många "civila" vänner som inte bryr sig ett piss om FM. När jag tänker efter har jag nog inga militärt intresserade vänner öht. Det hjälper mig något oerhört. Dessutom har jag aldrig varit i närheten av någon sorts ungdomsverksamhet, vilket också har hjälpt mig att sära på min, för polarna, annorlunda glöd, och mitt "riktiga" liv. Jag har inga problem med att skaffa nya civila vänner, och tjejer. Jag använder inget militärt språkbruk och har ingen "militär frisyr", samt älskar att shoppa trendiga kläder (det där lät rätt ghey iofs.... 7.gif )

Det enda planet som har påverkats av mitt militära intresse, är väl inställningen till lökiga människor som myglar sig igenom mönstringen för att slippa värnplikten för att "de inte orkar" eller liknande, samt människor som avskyr FM, ofta då i samband med politisk övertygelse eller medlemsskap i en onämnd organisation. Har hamnat i en hel del diskussioner om FM, till vardags och till fest, med sådan personer, och lyckas oftast måla in dem i ett hörn till slut.
Jag har iofs även börjat peka med hela handen, samt skriva en följetong...

Dessutom har mina "kunskaper" kommit väl till pass i bekantskapskretsen/klassen/whatev. nu såhär i mönstringstider. I avsaknad av informatörer i min hemstads gymnasieskolor, har jag ibland fått agera sådan, och reda ut begreppen för folk som behövt det.
AdamKalle
QUOTE (Lord @ Jun 27 2005, 18:18 )

När någon per telefon ber mig anteckna saker (tex varor som ska köpas) brukar jag givetvis säga "kom" efter att ha skrivit färdigt varje punkt. De flesta förstår faktiskt detta, hör och häpna.
A2Keltainen
QUOTE (simon @ Jun 30 2005, 20:58 )
Jag har många "civila" vänner som inte bryr sig ett piss om FM. När jag tänker efter har jag nog inga militärt intresserade vänner öht.

Samma här, och jag gissar att det beror på att rätt så få rent allmänt är intresserade av militära ting. Det närmaste jag kommer "militärt intresserad vän" är en god arbetskamrat med visst militärt intresse, där hans intresse förmodligen har en viss grund i att hans far är före detta yrkesofficer. Alla andra jag känner är totalt ointresserade av militära ting, och en del av dem har till och med slingrat sig undan sin värnplikt. dry.gif

Jag använder inget militärt språkbruk

Jag tycker att det skulle låta rätt så konstigt om någon i det civila pratade väldigt militäriskt på ett kommandospråksaktigt sätt. Det enda "militära" språk jag använder i det civila är att jag niar äldre, något som jag inte gjorde före min beväringstjänst, där man alltid niade alla militärt högre och vissa civila. Sedan så stör jag mig på folk som säger "klockan sex" både när de menar 0600 och 1800, men det beror mer på en viss fixering vid exakthet och tydlighet än mitt militära intresse. biggrin.gif

Jag har iofs även börjat peka med hela handen

Det gör väl alla vettiga människor, då det är mycket tydligare än att bara peka med ett finger. Det är inte MÖPigt att göra så, utan det är rätt/korrekt att göra så. biggrin.gif Sedan så har man alla småsaker som säkert har förstärkts av mitt militära intresse och min beväringstjänst, som exempelvis att jag håller väldigt bra ordning i min lägenhet, bäddar sängen, passar alla tider nitisk, underhåller min cykel och annan materiel väl och håller alla fickorna stängda på kläder, ryggsäckar och liknande, men de är ju saker som även är väldigt goda vanor i det civila.
APC-mannen
QUOTE (Skunken @ Jun 30 2005, 17:42 )
Längre bak i kön hörs:

Disciplin!

Min fördomsprofil: Utan att ha en aning skulle jag gissa på att du är aktiv inom hemvärnet.
panzerkampfwagen
QUOTE (APC-mannen @ Jul 4 2005, 18:48 )
QUOTE (Skunken @ Jun 30 2005, 17:42 )
Längre bak i kön hörs:

Disciplin!

Min fördomsprofil: Utan att ha en aning skulle jag gissa på att du är aktiv inom hemvärnet.

QUOTE (Skunken)
Vapenslag: Har ej gjort lumpen

laugh.gif

Till MÖPigheten då.

En MÖP avslöjas i samband med elkonvertering av en arytmipatient på hjärtavdelning. Man defibrillerar patienten (elstöt) när pat ligger i narkos med syfte att få hjärtat att slå i sinusrytm igen.

I vanliga fall säger folk: Undan. Jag skjuter.

*ZAP!*

När undertecknad gjorde detta föll det sig naturligt att säga: Klart bakåt. Skott kommer.

EDIT: Stvanign.
Lindeberg
Haha, jag har tänkt på exakt samma sak när jag varit med på elkonverteringar biggrin.gif
M00nStalker
laugh.gif laugh.gif blink.gif Malajn.gif

Det har jag aldrig tänkt på, vissel.gif
JBP
När undertecknad gjorde detta föll det sig naturligt att säga: Klart bakåt. Skott kommer.

hehe synd bara att det är Skott kommer ...klart bakåt som gäller hehe...
Lindeberg
Oj, så lämpligt denna tråden kom upp. Angående elkonverteringar fick jag faktiskt skjuta så sent som i fredags. Var så exalterad att jag sade det enda rätta: "Undan från sängen, jag skjuter".
Axial
QUOTE (AdamKalle @ Jul 3 2005, 20:54 ) *

När någon per telefon ber mig anteckna saker (tex varor som ska köpas) brukar jag givetvis säga "kom" efter att ha skrivit färdigt varje punkt. De flesta förstår faktiskt detta, hör och häpna.

Häromdagen ringde en man till jobbet och frågade efter en av förmännen. Då denne hade gått för dagen efterfrågades mobilnumret och efter att jag läst upp det sade mannen som ringde:
-Jag repeterar: 070-....
varpå jag svarar:
-Rätt repeterat!
då lade han bara på utan att säga nåt mer...

För övrigt har jag återigen fått skäll av dagis för att de inte hittar 6-åringens regnkläder när de i själva verket ligger i hans ryggsäck, hoprullade i huvan. Som hämnd har jag börjat skicka iväg lilltösen (16 månader och har precis börjat på samma dagis) iklädd woodlandmönstrad fleeceoverall. Snart kommer hennes regnställ också att rullas in i huvan, jag ger mig aldrig!
biggrin.gif
Lindeberg
QUOTE (Axial @ Oct 17 2005, 00:16 ) *
För övrigt har jag återigen fått skäll av dagis för att de inte hittar 6-åringens regnkläder när de i själva verket ligger i hans ryggsäck, hoprullade i huvan. Som hämnd har jag börjat skicka iväg lilltösen (16 månader och har precis börjat på samma dagis) iklädd woodlandmönstrad fleeceoverall. Snart kommer hennes regnställ också att rullas in i huvan, jag ger mig aldrig!
biggrin.gif

Det här är så underbart att läsa. Kan riktigt se händelsen framför mig clap.gif
marcuzt
QUOTE (Axial @ Oct 17 2005, 00:16 ) *
QUOTE (AdamKalle @ Jul 3 2005, 20:54 ) *

Häromdagen ringde en man till jobbet och frågade efter en av förmännen. Då denne hade gått för dagen efterfrågades mobilnumret och efter att jag läst upp det sade mannen som ringde:
-Jag repeterar: 070-....
varpå jag svarar:
-Rätt repeterat!
då lade han bara på utan att säga nåt mer...

biggrin.gif

Jag kör alltid bokstaveringnamnen när jag pratar i tlf :P är nog lagom möpigt, samt repetition förstås när man säger till folk saker. Speciellt tillämpar jag detta på min lillebror som är väldigt glömsk...
olaevil
Ska börja å säga att man inte har haft riktiga grönkläder sen 1994 tror jag det var.
Men ändå så frågade Frugan imorse varför jag klappar Högerbenet när jag kollar att ja har allt med mig på morgonen.

Ni fattar va Mobil,Nycklar,Snus,pda,Plånbok,kniv,Gerbermultiverktyg och just det Första förband......men benfickan är ju för det mesta inte existerande.

mvh
Olaevil
Lindeberg
Känner igen det där, olaevil.

Känner mycket ofta utanpå fickorna så jag inte tappat något. Och jag tappar heller aldrig något smile.gif
Skunken
Japp, det där känner vi igen. Dock inte det med första förband.
Så fort man ska kliva av bussen blir det mer eller mindre ett trumsolo när man skall kontrollera att allt är med. Mobil, mp3, almanacka, plånbok och att nycklarna hänger fast... Folk tittar konstigt... 7.gif
NordicFear
var med och arrangerade nollingen för dom som började på högskolan i Helsingborg nu i höstas.

kom fram till det att det kändes verkligen jätte jätte bra att stå där framför nollorna och ge dom order om allt som ska bäras och göras.
självklart så avslutad man allting med "framåt" eller "verkställ".

sitter här och tänker tillbaka vilken uppfattning dom egentligen fick om mig! En stridspitt som fortfarande tror att han är kvar i kronans tjänst??

vet i fall att flera av min kompisar här som inte gjort lumpen tycker att jag är dum i huvet o.s.v.
(det har knappt en dag utan att jag lyckas dra upp en massa lumpar minnen eller militära tillämplingar på diverse problem. pansar2.png

har även kommit på mig själv gå mumlandes för mig själv: vänster vänster vänter höger vänter höger vänter höger vänst, för att man ska hålla takten.
Wemla
QUOTE (A2Keltainen @ Jul 3 2005, 21:21 ) *
Jag har iofs även börjat peka med hela handen

Det gör väl alla vettiga människor, då det är mycket tydligare än att bara peka med ett finger. Det är inte MÖPigt att göra så, utan det är rätt/korrekt att göra så. biggrin.gif

Jag har fått förklarat för mig av en dövtolk att t.ex peka på någon med ett finger och säga du är fel/inkorrekt då de flesta fingrar faktiskt pekar på dig själv.. När man pekar med hela handen finns inga tvivel om vad du menar/pekar på.
*inflikar ett förtydligande*
Vinter
Vi hade en kille på KBS som var lite uber MÖP, på tex poskledigheten stannade han kvar med kasernvakterna(eget initiativ) för att göra det mesta av värnplikten. Han var även med på morgonen och hissade fanan. Japp MÖP var det.
rhdf
QUOTE (NordicFear @ Oct 23 2005, 19:35 ) *
var med och arrangerade nollingen för dom som började på högskolan i Helsingborg nu i höstas.

kom fram till det att det kändes verkligen jätte jätte bra att stå där framför nollorna och ge dom order om allt som ska bäras och göras.
självklart så avslutad man allting med "framåt" eller "verkställ".

sitter här och tänker tillbaka vilken uppfattning dom egentligen fick om mig! En stridspitt som fortfarande tror att han är kvar i kronans tjänst??

vet i fall att flera av min kompisar här som inte gjort lumpen tycker att jag är dum i huvet o.s.v.
(det har knappt en dag utan att jag lyckas dra upp en massa lumpar minnen eller militära tillämplingar på diverse problem. pansar2.png

har även kommit på mig själv gå mumlandes för mig själv: vänster vänster vänter höger vänter höger vänter höger vänst, för att man ska hålla takten.

nollningen i uppsala var ännu möpigare
där iklädde vi nollorna kungens grötställ försett med en stor 0:a på ryggen
såg rätt kul ut när man hade uppställning av nollegrupperna
Zareb
Eh.
Börjat peka med hela handen.
Står upp i manöverställning fast det finns sittplats.
Står i manöverställning då jag lyssnar på någon.
Använder ord/fraser som obra, samtliga, inga konstigheter, mm.
Ser till att samtliga fickor är stängda alltid (gjorde jag i och för sig tidigare också men nu är det en i det närmaste manisk kontroll att dom är det).
Klappar på fickor för att se att jag har allt med mej.
Påpekar i det närmaste omedvetet att det heter skyddsmask när någon säger gasmask (driver redan kamraterna på luckan till vansinne med det då de envisas med att kalla det gasmask...).
Mm.

Är mer MIP men fortsätter jag i den här takten är det MÖP vid muck... XD

Dock ser mitt rum fortfarande ut som en bomb briserat. ;)
johanp
haha, ja just det där med att man nästan alltid står upp och i manöver är något som oinvigda tycker är heltknäppt -"Det finns en stol", "Du får sitta", "Är du påväg nånstans?", "Är stolen skitig?" m.m.
arvid_eriksson
en gång i skolan sa jag "manöver" istället för "håll käft"

dom fatta förstås ingenting
Snabeldraken
Kanske inte direkt möp men nyss hemkommen från US

Hänger upp den nuvarande beredskapen på vägen ut från campen (ytterdörren)
Benämner närmaste ICA/Konsum med PX
När han går ut med flickvännen kallar han det baccisresa
Kallar en helg hos föräldrarna för 60 timmars
Färdrapporterar med mobilen till hemmet
Eskorterar barnens skolbuss med sin egen bil "om läget så kräver"
;)
QUINN
skönt o se att det inte är enbart jag som lider av postlumpen trauma.
så sent som ilördags, jobbade jag på subway( snabbmat) så råkade jag inte höra vad kunden sa då slipper ett repetera ut ur min mun.. vid telefonsamtal då man ska anteckna så kör man givetvis med kom!
klockan är 0600 och inte kl sex.
står i manöverställning utan anledning när man står och snackar med folk, eller väntar på bussen.
och givetvis så klappar man och känner på fickorna som en annan manisk lumpare som e paranoid över att ha glömt nånting..
banghead.gif
marcuzt
Vet inte ifall det är möpigt eller paranojja...

Men för några dagar sedan kör jag bil (som jag gör mycket i jobbet) och längre fram så stråe n lastbil stilla i en sväng och direkt tänker jag bakhåll och gör en snabb U-sväng och sticker från platsen blink.gif
Moro
QUOTE (marcuzt @ Nov 21 2005, 16:27 ) *

Men för några dagar sedan kör jag bil (som jag gör mycket i jobbet) och längre fram så stråe n lastbil stilla i en sväng och direkt tänker jag bakhåll och gör en snabb U-sväng och sticker från platsen blink.gif

För mycket film? biggrin.gif
Apila
Hhhhmmmmm, ni har glömt en sak:

Möpar har en tendens att ge sina nära och kära presenter som ofta är gröna och har en mycket praktisk funktion som är inköpta på ställen med militäranknytning i namnet....vissel.gif.....

Brandyxa fick en judepåse i studentpresent wub.gif
Apone
QUOTE (Brandyxa @ Nov 22 2005, 19:57 ) *
Brandyxa fick en judepåse i studentpresent

"Väska" heter det. dry.gif
Glöm inte att det finns andra "nyhetshungriga" som frekventerar forumet.
marcuzt
QUOTE (Moro @ Nov 21 2005, 17:27 ) *
QUOTE (marcuzt @ Nov 21 2005, 16:27 ) *

För mycket film? biggrin.gif

För mycket skäll från min PlCh i lumpen att aldrig köra i närheten ifall man misstänker bakhåll....
fast samtidigt tröttnade vi på slutövningen på detta och gömde massa folk bak i minibussen som kom fram när vi blev överfallna clap.gif

Vi -> bong.gif <- Bakhålls nissar
Apila
QUOTE (Apone @ Nov 23 2005, 10:45 ) *
QUOTE (Brandyxa @ Nov 22 2005, 19:57 ) *

Brandyxa fick en judepåse i studentpresent

"Väska" heter det. dry.gif
Glöm inte att det finns andra "nyhetshungriga" som frekventerar forumet.

På slangspråk heter det så, vad det heter på riktigt bryr jag mig faktiskt inte om, jag anser att man ska kunna ha den distansen att man klara av att folk använder slang.

Sedan vet ju alla att kvällstidningar nästa alltid ljuger och har fel eftersom de alldrig kollar upp sina källor, och när det väl har en riktig källa så "kryddar" de alltid historien.

Men detta är en disskussion som inte passar i denna tråd utan nån får starta ett eget ämne om man orkar.
QUINN
ett till bevis på att man är möp.
innan lumpen så vägrade jag bära keps. nu efter muck så kändes det naket så jag gick o köpte mig en fin keps av milstuk. ett till ex idag går jag klädd i m87 och shemaghscarf. 6n.gif
Doggydriver
Hrmmm.... Tragiskt och samtidigt roligt nog känner man väl igen sig en del...

"Repetera - kom" använder jag på nästan daglig basis, dock med glimten i ögat. I telefon slinker det ibland ut ändå ;)

Pekar med hela handen, "Frågor?", manöver (både ordet och sätt att stå) och lite annat smått och gott. Den slutgiltiga domen fällde en vän för någon månad sedan. "Fan Toll, om du är på väg någonstans till fots ser du ut som om du är i tjänst hälften av tiden."

Samt att en elev nämnde att jag "antagligen skulle passa som soldat väldigt bra, om du inte hade det jobb du har nu." saint.gif
Lättöl
Suck. Varför stämmer allt så ruskigt bra? Malajn.gif

Har ju bara varit med i HV sen i somras.
Strv S
Busted!

Glockrent clap.gif
NordicFear
varför sucker en del när de inser att visa saker som gör stämmer in på en möp:are

Våga Vara Stolt MÖP!! fun_icon_nana.gif

av alla julklappar man fick nu i julen var den finaste i min mening en tom ammuntions låda för 12.7mm. Den är både super trevlig att ha framme samtidigt som man kan förvara diverse saker i den!! pansar2.png
Lättöl
QUOTE (NordicFear @ Jan 4 2006, 20:42 ) *
varför sucker en del när de inser att visa saker som gör stämmer in på en möp:are

Våga Vara Stolt MÖP!! fun_icon_nana.gif

av alla julklappar man fick nu i julen var den finaste i min mening en tom ammuntions låda för 12.7mm. Den är både super trevlig att ha framme samtidigt som man kan förvara diverse saker i den!! pansar2.png

Varför? Antagligen för att jag är i förnekelsestadiet.

Glöm inte att tejpa över all text på lådan, alt. måla om den.
Cinnes
Pratar rätt mycket radiio i jobbet och jag stör mig något fruktansvärt på den slappa radiodiciplin som används. Visst är det rätt skönt att kunna skämta med varandra över radio osv. men att inte använda korrekt språk och anropssignaler istället för:
- XvalfrittnamnX till XvalfrittnamnX.
- Ropade du på mig?
- Nej det var mig han ropade på
- okej, vad ville du?
- osv....

Hade varit mycket enklare med
- FS FS
- FS kom
- FS från TC
Elvira
Har läst ALLA inlägg.

Har skrattat så mycket att jag har ont i magen. biggrin.gif

Inser att sambon är en MÖP. En MÖP som troligen skulle förneka det faktumet.

Har även insett att sambon försöker göra mej till en MÖP, genom att ge mej presenter som: Army shorts, - hood och t-shirt. Har även fått en maglite ficklampa, en Camelbackrygga (så jag inte norpar hans), Chirucakängor, en "snikkåsa"...mf l grejjer.
I somras ville han dessutom att jag skulle skaffa mej en "fältmässig bikini"(ni hajjar vad jag menar) - men där sa jag faktiskt stopp. Så då antar jag att han även är en MIP.

Att vi sen nästan bara umgås med andra MÖP:are det är en annan historia...
Att jag sitter här på soldf mitt i natten när sambon är på mission det är en helt annan historia.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.