QUOTE (simon @ Jun 30 2005, 20:58 )
Jag har många "civila" vänner som inte bryr sig ett piss om FM. När jag tänker efter har jag nog inga militärt intresserade vänner öht.
Samma här, och jag gissar att det beror på att rätt så få rent allmänt är intresserade av militära ting. Det närmaste jag kommer "militärt intresserad vän" är en god arbetskamrat med visst militärt intresse, där hans intresse förmodligen har en viss grund i att hans far är före detta yrkesofficer. Alla andra jag känner är totalt ointresserade av militära ting, och en del av dem har till och med slingrat sig undan sin värnplikt.
Jag använder inget militärt språkbruk
Jag tycker att det skulle låta rätt så konstigt om någon i det civila pratade väldigt militäriskt på ett kommandospråksaktigt sätt. Det enda "militära" språk jag använder i det civila är att jag niar äldre, något som jag inte gjorde före min beväringstjänst, där man alltid niade alla militärt högre och vissa civila. Sedan så stör jag mig på folk som säger "klockan sex" både när de menar 0600 och 1800, men det beror mer på en viss fixering vid exakthet och tydlighet än mitt militära intresse.

Jag har iofs även börjat peka med hela handen
Det gör väl alla vettiga människor, då det är mycket tydligare än att bara peka med ett finger. Det är inte MÖPigt att göra så, utan det är rätt/korrekt att göra så.

Sedan så har man alla småsaker som säkert har förstärkts av mitt militära intresse och min beväringstjänst, som exempelvis att jag håller väldigt bra ordning i min lägenhet, bäddar sängen, passar alla tider nitisk, underhåller min cykel och annan materiel väl och håller alla fickorna stängda på kläder, ryggsäckar och liknande, men de är ju saker som även är väldigt goda vanor i det civila.