M.Karlsson
Oct 25 2004, 10:31
Zil jag tror att en MÖP vill att kriget ska komma så dom får skjutaloss ordenligt. hehe.
MIP = Jag. ;)
Malfunction
Oct 25 2004, 11:55
QUOTE (Zil @ Oct 18 2004, 15:41 )
Att ingen har vågat skriva detta... eller är det kanske bara jag? ;)
En MÖP hoppas iallafalla lite gran på att kriget ska komma... eller?

Kanske djupt inne i ens fantasier hoppas man på ära och tapperhet i strid. En helt normal och aktad åsikt för några hundra år sedan. Idag förkastad.
Själv kan jag få sådana fantasier när tankarna vandrar iväg men jag vill inte att Sverige skall behöva uppleva krigets alla fasor igen. Inte jag själv heller för den delen.
arachis
Oct 26 2004, 21:51
Fan nu har jag läst igenom hela tråden. *phu* Bara att göra det tycker jag säger allt!!!
os frontale
Dec 26 2004, 14:23
QUOTE (almkvist @ Dec 26 2004, 14:23 )
Väldigt utförligt för att gå i tvåan....... IQ 23434 i 2:a klass? MVG barn.
Duktigt.
Stella-Polaris
Dec 27 2004, 11:34
PÅ ÖVNING (Osäker om detta är MÖP eller annan betäckning)
Är ytterst uppmärksam, inte på omgivningarna, utan på saker han kan använda sin letherman på.
Bryter konstant mot ljusdiciplinen alt ett övedrivet bruk av ficklampa. Har ju mag lite
Stukar till mössan så den skall se mera Amerikansk ut. Blir beskjuten i dålig sikt, Friendly fire, av hv gubbar för dom tror det är en i fi uniform.
Drar som f*n i stackars olle för att han inte fattat att han är en basker
Förstör sina fältbxor genom att lägga upp byxbenen så man ser mer av kängskaften
Diskuterar gärna olika fabrikat av cammo klet för ansiktet och provmålare sig gärna hemma.
Sätter upp sin näthängmatta vid raster
drmagoo
Dec 27 2004, 12:03
QUOTE (Stella-Polaris @ Dec 27 2004, 11:34 )
PÅ ÖVNING (Osäker om detta är MÖP eller annan betäckning)
Är ytterst uppmärksam, inte på omgivningarna, utan på saker han kan använda sin letherman på.
Bryter konstant mot ljusdiciplinen alt ett övedrivet bruk av ficklampa. Har ju mag lite
Stukar till mössan så den skall se mera Amerikansk ut. Blir beskjuten i dålig sikt, Friendly fire, av hv gubbar för dom tror det är en i fi uniform.
Drar som f*n i stackars olle för att han inte fattat att han är en basker
Förstör sina fältbxor genom att lägga upp byxbenen så man ser mer av kängskaften
Diskuterar gärna olika fabrikat av cammo klet för ansiktet och provmålare sig gärna hemma.
Sätter upp sin näthängmatta vid raster
Näthängmatta är väl mer LÖK än MÖP ?
Tycker iaf jag ;)
sotilas
Dec 27 2004, 21:55
hmmm.... lagom till man trodde att man frisknat till så ger man bort 1 st fickminne överlevnad i julklapp, att desutom får man 1 par tumhandske m/90 av flickvän. dax att börja ta sin medicin igen kanske... ;) köper då desutom ett par byxor från 5.11 till sig själv i tomtepaket....
sotilas
Jan 5 2005, 22:18
Haha..... Den ultimata MÖP prylen har nu hittat till bokhyllan ... 1 ex av Fänrik Ståls Sägner anno 1904.....
QUOTE (Mad Medic @ Jan 5 2005, 22:18 )
Haha..... Den ultimata MÖP prylen har nu hittat till bokhyllan ... 1 ex av Fänrik Ståls Sägner anno 1904.....

Min är från 1889
A2Keltainen
Jan 7 2005, 01:24
QUOTE (eskil @ Jan 6 2005, 20:49 )

Min är från 1889
På
http://bokborsen.se/ finns ett exemplar från 1883
På
http://antikvariat.net/ finns ett exemplar från 1858.
Så om någon vill klå eskil, så har ni chansen.

För den elektronisk lagde, så finns texten här:
http://runeberg.org/fstal/
sotilas
Jan 7 2005, 03:04

Min är från 1889

Mutter, mutter. .. humpdiddu... :(
Fredriksson
Jan 7 2005, 03:29
Om man har minst sex vassa (låååånga) dubbeleggade knivar med svart blad och kydexslida då? ;)
sotilas
Jan 7 2005, 03:32
@Fu Fredriksson
Det är nog rätt illa tyvär... ;) men ack så kul
QUOTE (A2Keltainen @ Jan 7 2005, 01:24 )

Min är från 1889
På
http://bokborsen.se/ finns ett exemplar från 1883
På
http://antikvariat.net/ finns ett exemplar från 1858.
Så om någon vill klå eskil, så har ni chansen.

För den elektronisk lagde, så finns texten här:
http://runeberg.org/fstal/Hur gammal är din då, A2? För jag utgår från att du har den. ;)
A2Keltainen
Jan 7 2005, 13:28
QUOTE (eskil @ Jan 7 2005, 13:12 )
Hur gammal är din då, A2? För jag utgår från att du har den. ;)
Min är från 1991, och därför mycket bättre än din, enligt den universiella lagen om att nyare är bättre.

Mer seriöst, så ska jag skaffa en äldre och finare utgåva än den jag har nu, då jag verkligen tycker om boken och allmänt vurmar för äldre böcker. Det var därför jag kollade upp läget på bokborsen.se och antikvariat.net.
Satt och läste dom första 10 sidorna i den här tråden, blev avbruten av en kurrande mage.
Frågade C(mor) när vi skulle äta.
Svaret blev att jag fick fixa det själv.
Den första tanke som dök upp i i huvet var:
"men kokgruppen då?"
två år kvar till mönstring.. jag längtar
En MIP/MÖP skulle kunna vara en person som ger sin sambo en dubbeltub för 84/48B SLÖVNPRJ 66B. Syftet med gåvan var att C Axial skulle kunna ha sina garnstickor, stickbeskrivningar och garnnystan i tuberna eftersom Axial tröttnat på att dylika saker ligger spridda i lägenheten. Eftersom C Axial har en egen liten firma i garnbranschen och promenerar mellan butiken och hemmet så vore ju dubbeltuben extra lämplig för ändamålet eftersom den har bärhandtag och och är hyffsat vattentät vid dåligt väder. Gåvan var inte helt seriöst menad men hon tog glatt emot den och menade att hon skulle göra bruk av dubbeltuben. Återstår att se hur det blir...
scattergun
Feb 4 2005, 13:02
En riktig överMÖP hade haft en tjej som blivit glad över dubbeltuben och bara stickat med olivgrönt garn....och som dessutom hade spännt fast dubbeltuben på en ram från en 35LK för att lättare kunna bära med sig prylarna!!
dave.hugo
Feb 18 2005, 22:21
Varför används inte bakledningstecken civilt, det är ju det bästa som har uppfunnits...
QUOTE (dave.hugo @ Feb 18 2005, 22:21 )
Varför används inte bakledningstecken civilt, det är ju det bästa som har uppfunnits...
Vem har sagt att det inte används?
Problemet är bara att det krävs av föraren att denne förstår de militära tecknen och klarar av att följa dem.
Jag har slutat backleda civilt med militära tecken eftersom det så sällan funkar... :(
dave.hugo
Feb 19 2005, 13:53
QUOTE (Axial @ Feb 19 2005, 12:42 )
Problemet är bara att det krävs av föraren att denne förstår de militära tecknen och klarar av att följa dem.
Jag har slutat backleda civilt med militära tecken eftersom det så sällan funkar... :(
De borde läras ut på trafikskolorna så man slipper stå och vifta med armarna, det brukar förarna inte heller förstå.
hajjade till lite när jag snabbt läste igenom rubriker på aftonbladet.se idag:
"Piratkopierare gripen - riskerar miljonböter"HUR TUSAN har någon piratkopierat ett flygplan var den spontana reaktionen...
Rickard N
Feb 22 2005, 12:02
QUOTE (dave.hugo @ Feb 19 2005, 13:53 )
QUOTE (Axial @ Feb 19 2005, 12:42 )
De borde läras ut på trafikskolorna så man slipper stå och vifta med armarna, det brukar förarna inte heller förstå.
Det är som sagt legendariskt bra när det funkar. Blev själv ledd av en kompis som lumpade som fordonsförare en mörk dimmig jävla natt, resten av kompisgänget fattade inte vad fan vi höll på med.
Om man tar fram Ak'n bara för att känna lukten av vapenfett?
Är man en MIP eller MÖP.
QUOTE (ShyGuy @ Mar 2 2005, 11:37 )
Om man tar fram Ak'n bara för att känna lukten av vapenfett?
... Så har man gjort fel..
Man ska ju inte använda Waffenfett 101 längre, CLP är det som gäller nu. .
olaevil
Mar 4 2005, 19:38
När man beodrar sina barn att sluta hosta,kräkas och snora medan frugan står bakom en och säger.MÅSTE DU LÅTA SÅ ARG...... Jag bara ger en order och med den tonen brukar det funka.
MVH
Olaevil
p.s Beordrade min fru till doktorn idag p.g.a att det är hon som smittar barna.Så nu har hon fått en hästakur men antibiotika.
Fj Fjun
Apr 3 2005, 19:10
Efter 1 första inlägget i denna tråd till den sista kan konstateras;
Ja jag är en MÖP.
Bra eller anus?
QUOTE (Syster Håkan @ Feb 12 2004, 23:49 )
Man får ta och hitta en kvinnlig MÖP (om det nu finns?)

Klart dom finns!! Inte lika många kanske. Jag är dock en tvättäkta MÖP..
Allt/det mesta stämmer in. T.ex så sträckläser jag just nu Pedagogiska Grunder (2000)
Syster Håkan
Apr 4 2005, 14:46
QUOTE (Wemla @ Apr 4 2005, 14:37 )
QUOTE (Syster Håkan @ Feb 12 2004, 23:49 )
Man får ta och hitta en kvinnlig MÖP (om det nu finns?)

Klart dom finns!! Inte lika många kanske. Jag är dock en tvättäkta MÖP..
Allt/det mesta stämmer in. T.ex så sträckläser jag just nu Pedagogiska Grunder (2000)
Sånt man blir glad över om man hittar dem!
Jesper86
Apr 4 2005, 14:58
Är nog en MÖP fast än jag inte gjort lumpen. Så fort någon av min kompisar ser en soldat så ropar dom på mig.
Kan inte undvika att kommentera felaktigheter i krigsfilmer (lär väl blir mer när jag gjort lumpen då jag kan mer :P )
Om nån undrar vad något vapen heter på nåt spel (verkliga vapen) så frågar dom mig.
Vi kollar på nyheter under samhälls lektionerna och så fort det har med
försvaret att göra kollar alla på mig och några klappar mig på axeln.
USCH kommer att bli en MÖP freak..
os frontale
Apr 4 2005, 15:22
QUOTE (Wemla @ Apr 4 2005, 14:48 )
boken eller tjejerna? :P
Böckerna, duh
strvkomp
Apr 4 2005, 16:27
QUOTE (Zil @ Oct 18 2004, 15:41 )
En MÖP hoppas iallafalla lite gran på att kriget ska komma... eller?

Darwin awards månne?
QUOTE (Jesper86 @ Apr 4 2005, 15:58 )
Är nog en MÖP fast än jag inte gjort lumpen. Så fort någon av min kompisar ser en soldat så ropar dom på mig.
Kan inte undvika att kommentera felaktigheter i krigsfilmer (lär väl blir mer när jag gjort lumpen då jag kan mer :P )
Om nån undrar vad något vapen heter på nåt spel (verkliga vapen) så frågar dom mig.
Man känner igen sig ganska bra..
Onormala kompisar, eller vad tycker du?
Jesper86
Apr 4 2005, 17:36
QUOTE (Moro @ Apr 4 2005, 17:10 )
QUOTE (Jesper86 @ Apr 4 2005, 15:58 )
Man känner igen sig ganska bra..
Onormala kompisar, eller vad tycker du?
Kan man säga :P
Känns tråkigt me för man vill ju gärna snacka om militär grejer, men eftersom de flesta verkligen inte vill göra lumpen (alltså ett par tunnisar) så försöker man hålla sig för dom då skulle tycka man är jobbig.
Syster Håkan
Apr 4 2005, 17:40
QUOTE (Wemla @ Apr 4 2005, 14:48 )
boken eller tjejerna? :P
Men hallå Båda såklart!
QUOTE (Ing @ Feb 22 2005, 11:55 )
hajjade till lite när jag snabbt läste igenom rubriker på aftonbladet.se idag:
"Piratkopierare gripen - riskerar miljonböter"HUR TUSAN har någon piratkopierat ett flygplan var den spontana reaktionen...

Du var inte helt ute och cyklade i din tankebana. Israelernas Kfir är väl nästan att räkna som en piratkopierad Mirage III.
Caprice
Apr 4 2005, 18:56
En riktig MÖP har väl fixat ett vård och driftkort på lägenheten/huset.
Dammsugning som veckopunkt, särskild tillsyn takfläkt mm...
Och nej jag är själv ingen MÖP......
Cheeky
Apr 13 2005, 19:18
QUOTE (nifer @ Sep 9 2003, 20:29 )
Vid bilköring:
Drillar flickvän att anmäla "KLART HÖGER!" i korsningar
Då är jag är väldrillad flickvän/passagerare eftersom jag brukar anmäla klart höger ;) alternativt kan det ju vara så att jag ligger i riskzonen för att själv vara MÖP....men det skyller jag på att jag faktiskt arbetar (civilt) inom militärt område.
Skulle tro att jag har nog drömyrket för MÖPare...civilt arbete, men får ändå följa med ut på övningar, skjuta kul vapen (senast prickskyttegevär 90) och klättra runt i stridsfordon.
Jag stod nere på skjutklubben och skulle skjuta pistol (krut) med de andra nybörjarna för första gången. Skjutledaren säger "Gör klart för serie" och alla börjar fippla med magasinen. Skjutledaren säger sedan: "Ladda" varpå Raptor givetvis upprepar kommandot högt och tydligt.
LADDA!Jag hör en diskret hostning från skjutledaren och när jag tittar över axeln ser jag sju nybörjare som stirrar på mig som om jag vore besatt. Skräcken verkligen lyste i deras ögon. Somliga grät öppet. Han förklarar att det inte är nödvändigt att upprepa kommandot ladda riktigt så ljudligt som jag gjorde.
Det jävligaste var att jag gjorde det helt instinktivt. Jag tänkte inte ens på det. Sedan tog det mig nästan en hel säsong för mig att lära mig av med impulsen men jag undvek att skrika "ladda" varje gång skjutledaren gjorde det.
Sedan var där förstås den gången när jag fick eldavbrott... Det anmälde jag också till skjutledaren ganska högt.
Antar att detta är hard core beteenden som följer med en MÖP livet ut...
QUOTE (Raptor @ May 3 2005, 23:58 )
Jag stod nere på skjutklubben och skulle skjuta pistol (krut) med de andra nybörjarna för första gången. Skjutledaren säger "Gör klart för serie" och alla börjar fippla med magasinen. Skjutledaren säger sedan: "Ladda" varpå Raptor givetvis upprepar kommandot högt och tydligt.
LADDA!Jag hör en diskret hostning från skjutledaren och när jag tittar över axeln ser jag sju nybörjare som stirrar på mig som om jag vore besatt. Skräcken verkligen lyste i deras ögon. Somliga grät öppet. Han förklarar att det inte är nödvändigt att upprepa kommandot ladda riktigt så ljudligt som jag gjorde.
Det jävligaste var att jag gjorde det helt instinktivt. Jag tänkte inte ens på det. Sedan tog det mig nästan en hel säsong för mig att lära mig av med impulsen men jag undvek att skrika "ladda" varje gång skjutledaren gjorde det.
Sedan var där förstås den gången när jag fick eldavbrott... Det anmälde jag också till skjutledaren ganska högt.

*viker mig av skratt* ...det där var ju riktigt kul, men som sagt...vissa beteenden är svåra att ändra på
QUOTE (Raptor @ May 3 2005, 23:58 )

Drill är ett underbart pedagogiskt redskap. Livslångt lärande som ger ett helvete när man ska "omprogrammeras".
/Krook
QUOTE (Raptor @ May 4 2005, 00:58 )

LOL
Hur många gånger har man inte vrålat magasin när man laddat om också ;)
Det värsta med det militära systemet med överinlärning är att jag mitt under en rävjakt skjuter slut i haglet och när jag skall ladda om så märker jag att näven håller på att gräva och riva i jackan, på samma ställe där man haft sina magasin i stridsvästen. Tyvärr så fanns det ett vittne till denna händelse...
C DK012
May 8 2005, 23:33
För att inte tala om alla de gånger man klev ut genom en dörr och började krafsa sig själv på högerlåret letandes efter en obefintlig fältmössa i en likaledes obefintlig byxficka. Den där känslan av nakenhet och överhängande katastrof återkom i vågor under säkert ett halvår post-muck.
QUOTE (C DK012 @ May 9 2005, 00:33 )
För att inte tala om alla de gånger man klev ut genom en dörr och började krafsa sig själv på högerlåret letandes efter en obefintlig fältmössa i en likaledes obefintlig byxficka. Den där känslan av nakenhet och överhängande katastrof återkom i vågor under säkert ett halvår post-muck.
För mig var det inte mössan, men en lång tid efter slutövningen så kunde jag få "VARTFANÄRAK5"-kallsvettsattacker lite varstans. Definitivt en känsla av överhängande katastrof tills man inser att den är inlåst och inte borttappad.
Kapten krycka
May 9 2005, 09:38
Får nog erkänna att våra MÖP fasoner i familjen även spridit sig till de yngre.
Dottern (13-år) är på skolan när läraren får för sig att lära dem marchera.
-Så börjar vi med höger fot.
Längre bak i kön hörs:
-Rättning, man startar ALLTID med vänster.
Ups vi kan väl inte ha lärt henne något sådant???...
Liten kille (2-år)
-Mamma, panga!!
Varpå han rusar ut ur rummet med sin leksaks pistol kastar sig på hallgolvet
och rullar in i sovrummet.
När barnen pekar på saker på stan far hela armen ut, var kommer det ifrån tro.
Dagmammorna gav beröm när undertecknad kastade sig i sandlådan och lekte som en galning trotts att regnet öste ner. Förklarade att man var van från den gröna firman. Ett stort asgarv bröt ut men barnen var jätte lyckliga.
os frontale
May 9 2005, 15:24
"laddahistorien" påminner starkt om "OUS!" som man får för sig att skrika när någon ber en göra något. Ni som är lite ninja vet vad jag pratar om. Svårt att få bort i det militära också
MÖP-varning?
Kom ut från jobbet klockan 17, regnet stod som spön i backen.
Inga problem, går varje dag till och från jobbet (30 minuter i rask takt) och brukar alltid ha regnstället med mig i ryggsäcken. Dock inte denna dag, regnstället låg hemma.
Efter att först ha intalat mig själv att "det är inga problem, jag tar bara bussen" kom MÖP-igheten över mig. Tog befälet över mig själv och bestämde mig att belöna mig själv med fotmarsch hem utan regnkläder med motiveringen "har man inte rätt utrustning med sig får man fan skylla sig själv"
Det var inte förrän jag kom hem dyblöt som jag insåg att denna episod inte inträffat om man inte haft ett visst mått av MÖP-ighet i sig...
coookieman
May 18 2005, 16:33
Jaha då va det satt på pränt då, jag är MÖP stolt sådan också
Som lite extra bevisning:
ORIENTERING:
Cookieman har nu spenderat för lång tid på soldF för att hinna laga mat innan han ska bort. Detta resulterar i att Cokimn. blir arg på sig själv p.g.a. att han inte tog chansen att äta när den fanns men blir desto gladare då han inser att han kan likna kvällens träningspass vid en strapatsövn. istället. SLUT ORIENTERING
Tur att jag iaf har två kompisar som är totalt militärt ointresserade....
P.S syrran gillar inte när man råkar ge henne order istället för att be om saker
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.