Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hur man avslöjar en MÖP
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
AdamKalle
QUOTE (Skunken @ Mar 10 2004, 22:13 )
Klart som snor att man är medlem i SMB! Har ett antal hyllmetrar med MÖP-böcker därifrån.

SMB är inte bra för ekonomin.

Att de dessutom brukar erbjuda MÖPiga CD-skivor ibland gör ju inte saken sämre. Jag menar, någon nytta måste man ju ha av att försöka samla Sveriges samtliga förbandsmarscher.. Musikn.gif

På tal om det, en äkta MÖP tycker givetvis om marschmusik, och går dessutom och tittar på högvaktsavlösningar bara för att upptäcka eventuell ludermässighet i på- och avgående förbands rörelser och uppträdande.
Skunken
Jag håller med, AdamKalle. Därför låter man farsan betala. Själv snor man böckerna... biggrin.gif

Apropå marschmusik: Naturligtvis är det det enda värt kallas musik.
Något förslag på inköpsställe för att utöka min samling?
lulF
Ja jag antar att jag också motvilligt får erkänna att MIP:en i mig tagit över på sistone smile.gif
EDR2
Herregud... som "ny" och halvaktiv här har jag långt ifrån funnit allt, men hamnade nyss i denna tråd.
Det tog ett tag att gå igenom allt (titta nu INTE på när detta inlägg är gjort, tack), men har nu kommit till följande slutsats:

Jag är en hyfsad MÖP, men skäms inte för det heller eftersom ni har visat att det är ett fullkomligt normalt beteende. Stort tack till er allihop biggrin.gif

Mina egna insatser för att erhålla den åtråvärda titeln är många till antalet, men för att inte nämna samma saker kan då notera följande bedrifter (?):

1. Har vid första lektionen i syslöjd (hur gammal är man då?) tillverka en soffkudde i woodland/tigerstripe camo. Den pryder soffan än idag och kommer så göra tills den brinner upp eller förmultnar.
2. Har synkat träff med exflickvännen mha följande sms: EBQ1 Ö, L >*A ETA DTG 181415 (Och det funkade - bra drill!)
3. Har på frågan "Var är rektorn?" svarat en elev "Svar Vet Ej - har du sökt i STEX:et?"
4. Har som lärarvik vid ett tillfälle en "pictionary-lektion" (VM i tidsfördriv). Inleder med en massa vanliga bilder på traktorer, häxor och hus, låter eleverna gissa vilt. Men när jag tog upp alla färger, börjar rita höjdkurvor, norrpilar och kartsymboler för militära enheter, minor mm på whiteboard:en blev det tyst... bad sedan om feedback på genomförd övning.
5. Inlett ett onyktert one-night stand med ordern - "I sängen, mot fotänden, på alla fyra, färdig pjäääs!" Hon såg lite frågande ut, men hon ställde banne mig upp.

Men när jag (idag faktiskt) fick frågan om mynningsenergin i Joule på Ak4/5 och reflexmässigt svarade "3000 respektive 1750" ja, då blev jag f@n mörkrädd - jag bryr mig verkligen i n t e om sån't!

...eller? *bokar tid hos PREHAB*

saint.gif

Edit: diverse stavfel, klockan har blivit för sent för att knappa korrekt...
Lindeberg
QUOTE (EDR2 @ Mar 17 2004, 04:08 )
EBQ1 Ö, L >*A ETA DTG 181415

Förlåt mig, men jag är uppenbarligen inte lika väldrillad som exflickvännen.

181415 är det enda jag förstår.
EDR2
QUOTE (Marzocchi @ Mar 17 2004, 09:45 )
QUOTE (EDR2 @ Mar 17 2004, 04:08 )
EBQ1 Ö, L >*A ETA DTG 181415

Förlåt mig, men jag är uppenbarligen inte lika väldrillad som exflickvännen.

181415 är det enda jag förstår.

Ah, ok... sorry - mer MÖP än jag trodde :P Det är i grund och botten DART-meddelande och allt betyder:

EBQ1: Min anropssignal, grupp/plut/komp/befattning (1 - grpch)
Ö: Öppnar (station)
L: Lämnar (egen camp, "hemmet" på civiliska)
>: framrycker emot
*A: färdmål Alpha, en tidigare överenskommen plats i terrängen
ETA: Estimated Time of Arrival, beräknad ankomsttid alltså
DTG: Utländska för tidsnummer (Date and Time Group)

Hoppas det klarnar lite nu smile.gif

Edit: Glömde några ord..
Lindeberg
Sådärja, då har man lärt sig nåt nytt. worthy.gif

ETA kunde jag ju tidigare i och för sig smile.gif
Lockwed
Efter att ha läst igenom det här och blivit rädd för att min egen psykiska hälsa håller på att gå på marsch, så återstår det bara att för min egen skull att på enklaste sätt genomföra ett införskaffande av flickvän i förebyggande syfte. blink.gif
[Neo]
QUOTE (EDR2 @ Mar 17 2004, 05:08 )
5. Inlett ett onyktert one-night stand med ordern - "I sängen, mot fotänden, på alla fyra, färdig pjäääs!" Hon såg lite frågande ut, men hon ställde banne mig upp.

*asg* :P biggrin.gif
109 Eken
En äkta MÖP steker så klart endast i FMs hudsalva! wub.gif
Skunken
En äkta MÖP ler krampaktigt från öra till öra när han/hon får tag i en pist m/88 och drar av ett par kulor. När ak5:an kommer fram, delar sig skallen i två. 3.gif fun_icon_nana.gif
CfrHGB
Jag förstår inte arför skulle det vara negativt att vara MÖP-ig?

Om svenska folket endast skulle bestå av MÖPar skulle vi aldig få några problem med nerläggningar av FM.

En possitiv biefekt skulle såklart vara att ingen j*vel skulle våga anfalla ett land med 9 miljoner insatsberedda vapengalningar. camo.gif camo.gif camo.gif camo.gif

6n.gif 3.gif 5.gif rlwhore.gif 6n.gif
Skunken
Så där låter äkta logik!!! worthy.gif
Lockwed
QUOTE (CfrHGB @ Apr 11 2004, 20:03 )

Om svenska folket endast skulle bestå av MÖPar skulle vi aldig få några problem med nerläggningar av FM. 

En possitiv biefekt skulle såklart vara att ingen j*vel skulle våga anfalla ett land med 9 miljoner insatsberedda vapengalningar. camo.gif  camo.gif  camo.gif  camo.gif 

6n.gif  3.gif  5.gif  rlwhore.gif  6n.gif

Men ett land med nio miljoner insatsberedda vapengalningar skulle nog verka rätt oroande i våra omgivande länder biggrin.gif

Hur skulle vi tex hindra Sjöbo Hvu från att efter ett fylleslag försöka inta Danmark? laugh.gif
Ing
QUOTE (WordAss4Skin @ Apr 15 2004, 16:07 )
Hur skulle vi tex hindra Sjöbo Hvu från att efter ett fylleslag försöka inta Danmark? laugh.gif

Skulle aldrig falla mig in att ens fundera på att hindra dem.

ÄR det inte trevligare med samarbete så säg! :P
Fk Bäckman
QUOTE (henke @ Sep 8 2003, 21:31 )
De flesta har redan tagits upp, men några till...

Sätter sig på knä invid en pelare, motsv när han skall ta upp något ur ryggsäcken när han är på stan.

Har kartfodral med sig på möten/föreläsningar istället för Palm alt. penna och kollegieblock

Klappar på bägge benfickorna och kontrollerar att alla fickor är stängda och att mobilen, plånboken, nycklarna är med innan påstigning på tex buss samt även vid avstigning. Ibland även kolla sig förvirrat omkring med en knut i magen efter sitt vapen...

Tänker sig för och kollar mönstret på benen (kontroll att man är civilklädd) innan man stoppar ner händerna i byxfickorna. 

Går i rask takt med händerna knutna.
Sneddar inte inte i kosrsningar utan gör 90 graders vändningar på fotsulan.

Zaphire LED lampa i nyckelringen alt. MagLite Micro.

T-shirt från div utlandstjänst tex KOSOVO NOW, SWEBAT, KFOR.

Billig vindjacka med Kompani/plutonstryck i gult över hela ryggen. Tex AMFIBIEBATALJON, KUSTJÄGARSKOLAN, FLYBASJÄGARE, etc.

Uppdragssäck, trossväska, SS2000, Berghauslungor som skolväska eller väska till jobbet Alt civil rygga med förbandsmärke och Sverige flagga påsytt.

Morsar på kompisar på håll med klartecken.

Arabisk förlovningsring.

Ser snett på värnpliktiga ute i det civila som inte har helt korrekt klädsel och tvekar inte att ta vara på tilffället att tillrättavisa en SOLIS.

Har alltid bättre förslag och lösningar samt synpunkter på allt som rör försvarsmaktens utgifter, neddragningar, uppgifter, regler och prioriteringar.

Arabisk förlovningsring, vad är det?
Vinter
En MÖP benämner alla prylar han tycker är bra som "funkis".
106
QUOTE (Fk Bäckman @ Apr 16 2004, 22:13 )
Arabisk förlovningsring, vad är det?

Den ring som bärs som tecken på genomförd utlandstjänst (kallas pusselring, FN-ring mm) är från början en arabisk förlovningsring.
KaffeKalle
Heh, var ute på promenad med Madame igår, hon observerar ett smärre dy/träskområde i anslutning till gångvägen och kommenterar: "isch, det där ser äckligt ut, och vad det stinker..! Vad går du och småler för!?"...varpå jag inte kunde låta bli att berätta lite om "Träsket" på Rindö.. ;)

"Jaha, och du går väl fortfarande och letar lämpliga eldställningar..!?"
"Ja...men.."

*SUCKEN!* biggrin.gif
Dedicated
En äkta MÖP "råkar" bortse från det faktum att han/hon har ettt civila arbete och "råkar" ägna sig åt att maila alla sina kompisar hela dagarna han eller hon hittat på SoldF och skriver där om allt möjligt, absolut INTE jobb-relaterat......hur långt kan man kasta en AK och och vilka vapennummer har man haft?
109 Eken
Åkte förbi Mjölby idag och där fanns en stor skylt längs med E4an som annonserade om en Husbilsmässa, något som jag naturligtvis läser ut som Haubitsmässa. Det kvinnliga sällskapet i bilen såg ut så här ---> blink.gif blyg.gif
Gugge
hittar du någon som har en garderob som ser ut som denna:

Då har du hittat en möp
Strix
QUOTE (Gugge @ May 9 2004, 19:02 )

BILD

Då har du hittat en möp

Din garberob eller???
Gugge
QUOTE (Strix @ May 9 2004, 19:19 )
QUOTE (Gugge @ May 9 2004, 19:02 )

BILD

Då har du hittat en möp

Din garberob eller???

vissel.gif
Ibsen
QUOTE (CfrHGB @ Apr 11 2004, 20:03 )

En possitiv biefekt skulle såklart vara att ingen j*vel skulle våga anfalla ett land med 9 miljoner insatsberedda vapengalningar. camo.gif  camo.gif  camo.gif  camo.gif 

6n.gif  3.gif  5.gif  rlwhore.gif  6n.gif

Det är ju bra med drömmar. Tyvärr så kommer det aldrig att ske. :(
Ignis nitidus
Ett ord avslöjar en MÖP:

Klockrent

testa att söka på det ordet på det här forumet och se hur många svar du får!

biggrin.gif
Recon
Vissa möpar har en viss rullande/glidande springstil när dom har packning på sig, förmodligen kvarleva av stor ryggsäckserfarenhet camo.gif
Fu Kjellberg
QUOTE (Ignis nitidus @ May 24 2004, 20:49 )
Ett ord avslöjar en MÖP:

Klockrent

testa att söka på det ordet på det här forumet och se hur många svar du får!

biggrin.gif

Inte klockrent.
Glockrent! laugh.gif
DodeN
Är en riktig möp, har lärt min bror att säga klart vänster, klart höger när jag ska backa från en parkering...
Har även sytt bilklädsel i woodland till min lilla ford.
Använder bla. manöver, lystring och framryckning när jag ska få ordning på mina scouter, har till och med lärt dem några handsignaler, fungerar perfekt. camo.gif
Axial
Det har kommit till min kännedom att föräldrarna till de andra barnen på illbattingens dagis INTE rullar ihop regnkläderna (byxa+jacka) i jackans huva. Inte heller dagispersonalen var införstådd med finessen, vilket ledde till den felaktiga slutsatsen, med tillhörande telefonsamtal, att illbattingen faktiskt måste ha regnkläder med sig till dagis så han kan vara ute och leka med de andra barnen även om det regnar. Ändå låg packen överst i ryggsäcken...

Jag betraktar dock inte denna handling som över-MÖPig egentligen, utan snarare är det omgivningen som är under-MÖPig.
Yggdrasil
Vissa tycker nog att man är en MÖP om man bygger om en så att den blir en (snygg sänglampa) men det tycker jag är fullt normalt.... det är ju bara bra för miljön att återvinna!!!!! Annars är ju camo-nät som gardiner lite MÖP-igt.... undra om jag får sätta upp sånna för kärringa????
Lindeberg
QUOTE (Axial @ May 31 2004, 07:54 )
Det har kommit till min kännedom att föräldrarna till de andra barnen på illbattingens dagis INTE rullar ihop regnkläderna (byxa+jacka) i jackans huva. Inte heller dagispersonalen var införstådd med finessen, vilket ledde till den felaktiga slutsatsen, med tillhörande telefonsamtal, att illbattingen faktiskt måste ha regnkläder med sig till dagis så han kan vara ute och leka med de andra barnen även om det regnar. Ändå låg packen överst i ryggsäcken...

Jag betraktar dock inte denna handling som över-MÖPig egentligen, utan snarare är det omgivningen som är under-MÖPig.

Jag betraktar ditt inlägg och händelsen i övrigt som extremt rolig

laugh.gif
sotilas
Hmmm.... Efter att läst detta så inser man ju att det är dax att fundera lite över sitt liv...... Rangern.gif
GRK-apan
Man vet att man är MÖP när man i affären får bita sig i tungan för att inte be om en förfragmenterat kuvert istället för förfrankerat biggrin.gif
R.Walén
Har aldrig skrattat så mycket på länge p.g.a. självinsikt och självironi som när jag idag betade mig igenom denna tråd. Gjorde dock felet att inse det smått tragiska i det hela.
Känner så väl igen mig i föregående talandes exempel.

Saker man själv varit/är skyldig till (förutom ett allmänt militärt uppträdande):

* Har blöta drömmar om att sy upp en kavaj i DuPont Cordura Heavy M90.
* Får rysningar när jag lyssnar på den underbara låten "For my country" med Joey Tempest.
* Fått min lillasyster och hennes vänner att gå med i FBU-U och vilja göra lumpen.
* Beordrar vård av systerns samtlig Mtrl. efter genomförd övning och har sedan stenhård visitation.
* Förhör systern om hennes FBU-instruktörer/Ledare agerat korrekt och lärt ut rätt saker, i syfte att upptäcka och rätta till minsta fel.
* Konstaterar att det civila drömjobbet är träningsinstruktör i TV-serien tjockholmen.

Uppfyller jag kriterierna för MÖP?
BlackIce
QUOTE (R.Walén @ Sep 27 2004, 18:52 )
Uppfyller jag kriterierna för MÖP?

Det tycker jag!

Glöm inte rullar ihop regnkläderna (byxa+jacka) i jackans huva till dina barn när dom ska till dagis, som Axial så fint skrev <--- bäst hitils laugh.gif :P
delta_virus
Retar sig på folk som säger "pansarvagn" om stridsvagn, gevär/pickadoll/kpist/kulspruta om automatkarbin.

Hatar när dom säger så. morr camo.gif
Wolfie
...själv har jag lärt min fru wub.gif att backleda med tecken. Vad gör man inte för kärleken.....

clap.gif
Flygsoldat Bom
Trots att jag kände igen mig till en del, och kan lägga till att varje dag gå in på mil.se för att se om det finns mer litteratur i PDF-format att från mil.se., måste jag fråga - vad står MÖP och MIP för ?
Adam Wilhelm
QUOTE (delta_virus @ Oct 3 2004, 12:11 )
Retar sig på folk som säger "pansarvagn" om stridsvagn, gevär/pickadoll/kpist/kulspruta om automatkarbin.

Hatar när dom säger så. morr camo.gif

Varför det.... låter rätt så kul när man hör: nån som har sett min pangare? biggrin.gif
Torak
Har själv fått systra min att bli MÖP - just nu söker hon till Royal Navy som helikopterpilot!
King Kill
QUOTE (Flygsoldat Bom @ Oct 6 2004, 16:49 )
Trots att jag kände igen mig till en del, och kan lägga till att varje dag gå in på mil.se för att se om det finns mer litteratur i PDF-format att från mil.se., måste jag fråga - vad står MÖP och MIP för ?

MIP = Militärt Intresserad Person, MÖP = Militärt Överintresserad Person. Bedömt smile.gif
CfrHGB
Är man en MÖP om man blir överlycklig när man i bokhandeln hittar en bok med titeln "Ultimate Special Forces"? 6n.gif 6n.gif 6n.gif

För omprioritera önkelistan (IGEN) laugh.gif
gunsmoke4b
Måste erkänna att jag har nog trillat dit, det stämmer j..ligt bra det där... vissel.gif
Fbj Johansson
Skrämmande läsning detta, tur att man har bättrat sig.
Kollar man på plutonen så är det ju faktiskt ett antal som är väktare.
Fbj Johansson
Ett tecken till:
På fyllan försöker MÖPen få till olika grupperings former vid baren.
Anger klockmetoden för att utpeka ev. mål (kvinnor)
"inta", "omgruppera" , "höja stridsvärdet", "rulla över..." är vanliga uttryck...
"...glöm inte vätska upp..." saint.gif
simon
Johansson, har du läst RaggF?
Fbj Johansson
Nej, jag har tagit egna initiativ. Kanske dags att skapa.
Men, det bör inte rekommenderas att följa kanske. Dåliga resultat.
Magister R
QUOTE (bushman @ Sep 8 2003, 20:48 )
en märkvärdigt hög skoputs.
en ovana att kalla folk som inte gör som man säjer för "j-a yx"
vid längre resor existerar inte saker som samsonite, minst 70 l judesäck gäller.
fältspade vid dörren istället för basebollträ.
osedvanligt bra koll på vad discovery och history-channel sänder.
dataspel stavas GR, BHD och CS.

dvdsamling med band of brothers, black hawk dom och full metal jaket i plastfickor, orginalpaketen är utslitna

förklara "riskzon"?

biggrin.gif Du är ju faktiskt den ende person som är mer MÖP en undertcknad! :P
Zil
Att ingen har vågat skriva detta... eller är det kanske bara jag? ;)

En MÖP hoppas iallafalla lite gran på att kriget ska komma... eller? camo.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.