AdamKalle
Jan 17 2004, 01:05
QUOTE (Torak @ Jan 15 2004, 16:28 )
Saknar min 180 med DART...

Samma för min del, minus DART:en. När jag var i Åre med några polare förra året hade vi köpt några Cobra-jox till Walkie-Talkies att hålla kontakten i backen med, naturligtvis vägrade de fungera på längre avstånd än ~500 m i den miljön. Då hade man velat ha en riktig radio i stället.
Fast det var kul att se folks reaktioner när man stod och skrek "REPETERA!!" in i radion vid liftkön.
Vikström
Jan 21 2004, 23:35
saknar också min 180 särskilt när vi hade byggt om i 206an så vi kunde koppla in comtac-lurarna
min skrala militära boklista:
Fordonsmina 14 bruksanvisning
Beskrivning Landminmateriel
TTR stridsskadereparationer
SoldR mtrl tele
SoldF 2001
Svensk soldat
Vintersoldat
Telekrig
Handbok Överlevnad
Faktaboken om gripen utg 5
Sensor to shooter (film om ugglan på vhs)
edit: fingrar
Jag är SÅ träffad. jag skäms... Har t.o.m två böcker från MHS, visserligen inköpta på SMB, men ändå... Tjej har jag iaf.
Och officer vill jag bli... För att jag inte tror att jag kommer kunna något annat... än att springa runt och leka militär... har jag alltid velat bli... finns det hjälp för mig...?
De flesta här inne borde känna sig träffade.....
"Insats Hv" nisse
Feb 12 2004, 13:08
Har läst alla inläggen nu och. fan va ma nkänenr sig träffad... När vi är ute och kör så kommer uppfattat och svar JA fram till min sambos stora glädje... Böcker i bokhyllan är Tom Clancy. Favorit serie är 16 dagar i helvetet samt att man har sett samma Modern Warfare 300 gånger på Discovery och tycker fortfarande det är intressant. Uppdragssäcken används fortfarande samt att mina favviskänger är ett par svarta McKinley...
Jag erkänner...
Jag är en MÖP...
Vi borde kanske starta en organisation där man kan prata av sig om sina problem och bli en bättre människa. ungeför som AA och NA...
-Hej jag heter Nisse och jag är MÖP. jag har inte bläddrat i SoldF på tre dagar.
-Hej Nisse... klapp klapp klapp...
QUOTE ("Insats Hv" nisse @ Feb 12 2004, 13:08 )
Har läst alla inläggen nu och. fan va ma nkänenr sig träffad... När vi är ute och kör så kommer uppfattat och svar JA fram till min sambos stora glädje... Böcker i bokhyllan är Tom Clancy. Favorit serie är 16 dagar i helvetet samt att man har sett samma Modern Warfare 300 gånger på Discovery och tycker fortfarande det är intressant. Uppdragssäcken används fortfarande samt att mina favviskänger är ett par svarta McKinley...
Jag erkänner...
Jag är en MÖP...
Vi borde kanske starta en organisation där man kan prata av sig om sina problem och bli en bättre människa. ungeför som AA och NA...
-Hej jag heter Nisse och jag är MÖP. jag har inte bläddrat i SoldF på tre dagar.

Har en Sold F i tv-rummet, en i sovrummet och framför allt en på toan.
Har ingen SoldF, men jag antar att det kommer. Fattar inte hur min tjej står ut egentligen.
Syster Håkan
Feb 12 2004, 23:49
Man får ta och hitta en kvinnlig MÖP (om det nu finns?)
Skunken
Feb 14 2004, 13:56
QUOTE (Syster Håkan @ Feb 12 2004, 23:49 )
Man får ta och hitta en kvinnlig MÖP (om det nu finns?)

Min flickvän tjôtar nästan mer om (att göra) lumpen än jag gör. Dessutom får man höra "Svar ja" och liknande ibland...

Har ett flertal halvMÖPiga tjejkompisar... Så de finns allt!
Jo, de finns, men inte tillrackligt manga.
Syster Håkan
Feb 14 2004, 22:58
Det är som att leta efter en en mini nål i en hästack
@skunken
det är riktigt söt att få höra.
AdamKalle
Feb 15 2004, 02:03
Har just blivit fast i att spela BF1942 med Desert Combat-modden. Om det nu bara kunde komma en mod (Operation Garbo någon?) med svenska prylar..

BF1942 har helt klart god potential att vara det ultimata MÖP-spelet.
QUOTE (AdamKalle @ Feb 15 2004, 02:03 )
Har just blivit fast i att spela BF1942 med Desert Combat-modden. Om det nu bara kunde komma en mod (Operation Garbo någon?) med svenska prylar..

BF1942 har helt klart god potential att vara det ultimata MÖP-spelet.
finns en mod som heter silent heros som har svenska vapen
Syster Håkan
Feb 15 2004, 02:38
Satt i 5 timmar i går och spelade BF, är man MÖP?? Bara undra?
AdamKalle
Feb 15 2004, 02:46
QUOTE (joppe @ Feb 15 2004, 02:06 )
finns en mod som heter silent heros som har svenska vapen
Mums.. Nedladdning pågår. Hur har jag kunnat missa detta?

Fortfarande skulle dock en "Sverige vs Ivan"-mod vara trevligt, så man kan få leka lite med KA och stridsbåtar..
GRK-apan
Feb 17 2004, 11:28
Avslöjade mig fett som MÖP inför min nya flickvän häromkvällen. Jag hade förvisso varnat henne för att jag ibland har en tendens att använda mig av militära termer och tillvägagångssätt. OK, scenario:
Jag bor för tillfället hemma hos mina föräldrar och mitt rum ligger vägg i vägg med deras sovrum. Jag och tjejen har nyligen blivit ihop och i fredags så kunde jag helt enkelt inte hålla mig längre utan kröp på henne för lite "human touch". När jag väl hade kommit igång så sket jag givetvis fullständigt i att min mor låg och sov i rummet jämte. Men flickvännen var lite nervös och viskade tyst "tänk om din mamma hör oss?"
Jag kunde inte höra vad hon sa och kommenderade därför "REPETERA!". Hon vek sig givetvis av skratt.
Jag försvarade mig givetvis med att i den situation som rådde så var det nödvändigt att använda detta kommando för att inte något missförstånd skulle uppstå.
1. Risken för upptäckt var hög (Mamma hörselobserverade i rummet bredvid, pappa i källaren samt min bror som utgjorde rörlig spaning i byggnaden.
2. Adrenalinet var på topp vilket lätt medför missförstånd
Haha, hon skrattade gott.
Lindeberg
Feb 17 2004, 11:49
Tivaljör
Feb 17 2004, 15:42
Sorry, "Insats Hv" nisse, Sent ute.... (sida 3, långt ner)
QUOTE (109 Eken @ Sep 12 2003, 14:01 )
Man kanske skulle bilda en stödgrupp? För MÖPar som har det svårt i det civila mörkret.
"Hej, jag heter xxx och är MÖP"
"Hej, xxx!"

"Insats Hv" nisse
Feb 17 2004, 15:50
QUOTE (SÄK @ Feb 17 2004, 15:42 )
Sorry, "Insats Hv" nisse, Sent ute.... (sida 3, långt ner)
QUOTE (109 Eken @ Sep 12 2003, 14:01 )
Man kanske skulle bilda en stödgrupp? För MÖPar som har det svårt i det civila mörkret.
"Hej, jag heter xxx och är MÖP"
"Hej, xxx!"

sorry... missade den...
Då är vi ju fler som vill det... dags att starta... AMÖP....
Syster Håkan är min idol... jag vill också ha en sån flickvän... Min förstår inte riktigt men tycker det är väldans roligt när MÖPen i mig vaknar... Tror bara hon har kvar mig för hon tycker jag är stilig i uniformen...
Fu Frippe
Feb 17 2004, 16:03
@ GRK - apan: LOL!

Jag höll på att skratta mig harmynt när jag läste detta!!! Glockrent! Ja, där ligger man i lä! :P
Soneson
Feb 19 2004, 00:26
Vad är en MÖP?
Syster Håkan
Feb 19 2004, 00:48
QUOTE (Soneson @ Feb 19 2004, 00:26 )
Vad är en MÖP?
MÖP = Militärt Överintresserad Person
Om nått i denna tråd stämmer in på dig så är du en MÖP
PLUTCH
Feb 19 2004, 01:58
Om man inte visste vad en MÖP var innan jag läste dett så är jag inte i farozonen....
Syster Håkan
Feb 19 2004, 02:28
QUOTE (PLUTCH @ Feb 19 2004, 01:58 )
Om man inte visste vad en MÖP var innan jag läste dett så är jag inte i farozonen....
Då har du bara levt i förnekelse.
GRK-apan
Feb 19 2004, 23:18
Första steget mot att bli en MÖP är som Syster Håkan säger: Förnekelsen
Man intalar sig hela tiden att man inte är en MÖP.
Hmm, undrar om det finns såna möten? Anonyma MÖP:ar.
"-Hej, jag heter Peter och jag är en MÖP"
"-Hej Peter!"
"-Det började ju redan tidigt med leksaksvapen och ficklampor, efter lumpen så spårade det ju ur totalt. Tjejer blev helt ointressanta och det enda som spelade någon roll var missionerna och materielen"
"-Ja, vi förstår hur du känner dig Peter"
"-Så ja, gråt ut mot Fänrikens axelklaff nu"
Syster Håkan
Feb 20 2004, 16:58
QUOTE (GRK-apan @ Feb 19 2004, 23:18 )
"-Så ja, gråt ut mot Fänrikens axelklaff nu"
*Alla klappar på din axsel peter*
MÖPar

Semper fi
Cullipop
Feb 22 2004, 22:18
Såg detta i Bonniers Läkarbok: "MÖP eller Militärt Överintresserad Person är en grov sjukdom som är väldigt svår att, om man själv har den, kunna acceptera. De grövsta fallen kan man ibland hitta på diverse soldatforum. Tecken på denna sjukdom är ofantligt många, bl.a. att man pekar med hela handen, man pratar högt och koncist och man sover i kronans rutiga lakan. Sjukdomen är tyvärr obotligt men motmedel forskars fram i Sibirien med hjälp av Soldf-möpar. Finns även i en snällare variant som kallas Militärt Intresserad Person......... :P
Fogelström
Mar 2 2004, 01:06
Jag har inte ens ryckt in för VPL än, och jag bläddrade i gamla hederliga Soldf -65 för inte så länge sen. Man uppmuntras att "smyga som en indian" och att "storma fiendens försvarsställningar under vilda hurrarop för att sätta skräck i honom".
Tyvärr är sextiofemman insnöad på VK2 fortfarande och innehåller således inte alltför mycket matnyttigt, men farfar minns den minsann och han är en sann MÖP.
Fu Gref
Mar 5 2004, 23:56
QUOTE (oz @ Sep 9 2003, 01:20 )
- Ser eventuella försvarspositioner/eldställningar i sin omgivning när man är ute och går.
- Hamnar alltid vid köksbordet på fester diskuterandes lumpen istället för att bedriva jakt på fruntimmer.
Haha.. Särskilt de där känner man igen!
Har lite själv oxå: Man berättar o visar sin måttligt intresserade flickvän en massa från lumpen.. Halkar gärna in på detta ämne när man diskuterar något helt annat
...konstigt att ingen har sett min båge.......
Pi
OT:
QUOTE (henke @ Sep 8 2003, 20:31 )
Alt civil rygga med förbandsmärke och Sverige flagga påsytt.
Jag tänkte köpa just en sådan liten flagga och sy på jackan min, men de hade slut på Military Shop och trodde inte att de skulle få in några nya. Vet någon vart man kan få tag på dem?
Syster Håkan
Mar 6 2004, 15:26
QUOTE (Pi PI @ Mar 6 2004, 00:23 )
Pi
Va då ingen??
QUOTE (Syster Håkan @ Mar 6 2004, 15:26 )
Pi
Va då ingen??

Syster.. Jag ber om ursäkt...Självfallet skall jag inte negligera dig och din uppmärksamhet...

PI
Syster Håkan
Mar 7 2004, 01:11
QUOTE (Pi PI @ Mar 7 2004, 00:20 )
QUOTE (Syster Håkan @ Mar 6 2004, 15:26 )
Pi
Va då ingen??

Syster.. Jag ber om ursäkt...Självfallet skall jag inte negligera dig och din uppmärksamhet...

PI
Vad bra

låt det inte hända igen.
QUOTE ([Neo)
,Mar 6 2004, 00:51 ] Jag tänkte köpa just en sådan liten flagga och sy på jackan min, men de hade slut på Military Shop och trodde inte att de skulle få in några nya. Vet någon vart man kan få tag på dem?
Ingen som vet? :(
QUOTE ([Neo)
,Mar 7 2004, 01:18 ]
QUOTE ([Neo)
,Mar 6 2004, 00:51 ] Jag tänkte köpa just en sådan liten flagga och sy på jackan min, men de hade slut på Military Shop och trodde inte att de skulle få in några nya. Vet någon vart man kan få tag på dem?
Ingen som vet? :(
på www.mil-con.se
QUOTE (joppe @ Mar 7 2004, 08:48 )
på www.mil-con.se
Tackar
Skunken
Mar 7 2004, 22:44
Är man MÖP om man hittar kompisens farsas HV-utrustning och skuttar av glädje när man med ett brett flin drar på sig den?
MÖP är man om man hittar gammla kort från en klassresa i 8an? där minst 50% av kortens motiv är av militär anknytning.
Syster Håkan
Mar 8 2004, 00:11
Du är en MÖP om dina eller din sons ritade täkningar från ettan innehåller eld stälningar.
@ xit .Bara fram med bilderna!
Ajfan. Där rök jag......eller min pappa?
Syster Håkan
Mar 8 2004, 09:59
QUOTE (simon @ Mar 8 2004, 09:19 )
Ajfan. Där rök jag......eller min pappa?
Båda, ni får era certifikat på MÖPhet på posten inom den närmasa dagen.
Skunken
Mar 8 2004, 19:52
Är man MÖP om man gjorde en sådan där kasperdocka av ballong, tidningspapper och tapetklister som är krigsmålad och iklädd kamoflageuniform när man gick i förskolan (6 år gammal)???
Här kommer bilden:

Snygg, va?!
Lindeberg
Mar 8 2004, 21:20
Skunken
Mar 8 2004, 23:09
Ja, den är fräck, va? Notera min ålder vid tillverkningen.
Sprang även runt och lekte med en älgstudsare samt hagelbrakare hos mina kompisar (två flickor), vars fader är jägare. Självklart var de med och lekte militär/jägare. Under sträng uppsikt, naturligtvis!
Så, MÖPighet och en förkärlek för vapen infann sig rätt tidigt i mitt liv.
Funderar skarpt på att sy upp ett överkast i m/90, så slöjderiintresset i kamoflage har inte heller försvunnit...
Jag har väl det i generna, helt enkelt...
Fu Sjöstedt
Mar 9 2004, 01:10

Väldigt söt!
Men vad sa de "äckelpedagogiska" förskolefröknarna...? Skulle inte kasperdockor vara gulliga

inte

krigiska? Vet hur mina gamla kollegor inom förskola / fritids hade slitit sitt hår och skrikit i falsett efter skolpsykologen om något så hemskt hade inträffat!
Skunken
Mar 9 2004, 22:52
Vad jag minns så var det inget rabalder kring dockan. Kan ju ha förträngt det av chocken av skrikande fröknar och psykologer också... "Så, lille Skunken, nu släpper vi Ak-attrappen..."
Men å andra sidan var mina förskolefröknar ganska coola. Känner ett par av dem idag (12 år senare) och de är inga som skulle gnälla över lite sådant. Tor jag...

Inte med de ungdjävlar de tampas med nu, iallafall...
Att man sedan gjorde pannband av matchande mönster och diverse vapen i träslöjden var kanske inte lika smart.
JohnDoe
Mar 10 2004, 19:35
@Skunken
jag gjorde oxå en sån grej på lekis, vi skulle måla en tavla till våra kära mammor på Mors dag.
Jag målade lite himmel, en sol, någon grön tall, några vita måsar och ett militärtält med rykande kamin

tältet målade jag av ngn outgrundlig anledning RÖTT

men men mamma blev glad iallafall.....
John
något vernisage blir det inte tyvärr för jag har ingen kamera förutom den i mobilen eller går det med den?
Hehe,
Kom på en till: En MÖP är naturligtvis medlem i SMB !
Eller hur?
/JAS
Skunken
Mar 10 2004, 22:13
Klart som snor att man är medlem i SMB! Har ett antal hyllmetrar med MÖP-böcker därifrån.
Man är ingen riktig MÖP om man inte är med i SMB!!!(Oj, vad jag kommer bli lynchad nu!

)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.