Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hur man avslöjar en MÖP
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Bruun
QUOTE (Wittman @ Oct 10 2003, 16:01 )
klockan är alldrig sex eller arton... klockan är nolsexhundra, eller artonhundra  biggrin.gif

TIDSNUMMER TIDSNUMMER
bong.gif
Lindeberg
Inte många som har en sånhär fin skylt på väggen smile.gif

Ljuset blev lite mysko. Bakgrunden är gul och texten svart.
Mattsson
En sann MÖP blir iriterad av folk som kallar fpl 39 för "JAS"

På tal om Marzocchis skylt, vet någon vart man kan man få tag i minvarningsskyltar (Jag ska börja inredda lite hemma)?
Fågel Fenix
QUOTE (Mattssonmannen @ Oct 16 2003, 10:06 )

På tal om Marzocchis skylt, vet någon vart man kan man få tag i minvarningsskyltar (Jag ska börja inredda lite hemma)?

Du menar den gula med röda dödskallen på ?

Tjaa, man kan ju råka få tag på några ph34r.gif :P

//Högberg som absolut INTE har någon sådan skylt på väggen!
Har heller ingen halvfigur i papp eller foto på kungafamiljen. Inte ens en plasch från pansatrupperna har han... vissel.gif

En sann MÖP ber sin bättre halva om högläsning ur soldf 2001 eller annan mil. relaterad litteratur isället för den vanliga godnattsagan! camo.gif
Mattsson
QUOTE (Fågel Fenix @ Oct 16 2003, 10:45 )

Tjaa, man kan ju råka få tag på några  ph34r.gif :P

Svar: Ja
Det är sån jag vill ha.
Fågel Fenix
QUOTE (Mattssonmannen @ Oct 16 2003, 10:50 )

Tjaa, man kan ju råka få tag på några  ph34r.gif :P

Det är sån jag vill ha.

Du får väl fjäska med ngt befäl ? blink.gif

Annars så får du väl hänga upp utskrifter av bilder på alstret ? dry.gif (inte lika roligt)
BUCK
@ Fk Satan

"JAG ÄR INGEN MÖP! JAG ÄR INGEN MÖP"

förnekande löser inga problem... ;)

vad sägs föresten om terrapi grupper IRL för avMÖPning, om inte annat får man komma ut bland folk lite :P
Nestor
Väggen över mitt skrivbord pryds nimera av F4 vackra förbandsmärke dribble.gif
Bellum
Gick till jobbet i morse. Packade som vanligt utr i ss2000, tog på mina marschkängor, kontrollerade utr, 1:a förband, nycklar o.d.

Observerade tecken på eventuell kyla utomhus, kom på att jag saknar civil vinterutr, så jag tog mitt hjälmunderlag och mina neoprenhandskar istället (lite för varmt för vinterhandskarna) och framryckte mot arbetet.

Men MÖP... nja... ph34r.gif
2Sharp
QUOTE (BUCK @ Oct 16 2003, 15:25 )
vad sägs föresten om terrapi grupper IRL för  avMÖPning, om inte annat får man komma ut bland folk lite  :P

Jovisst, man kan ju träffas 10 snubbar från forumet, men att tro att du skall bli avMÖPifierad är ju bullshit.. snarare blir effekten tvärtom, du har fått reda på så mycket mer schyssta prylar du absolut behöver, du har hört om bra kurser du måste gå, samt snackat vapen i så stor utsträckning att det värker i hela dig efter att få skjuta lite..

;)

6n.gif
Mattsson
QUOTE (Fågel Fenix @ Oct 16 2003, 11:07 )
QUOTE (Mattssonmannen @ Oct 16 2003, 10:50 )

Tjaa, man kan ju råka få tag på några  ph34r.gif   :P

Det är sån jag vill ha.

Du får väl fjäska med ngt befäl ? blink.gif

Annars så får du väl hänga upp utskrifter av bilder på alstret ? dry.gif (inte lika roligt)

Enda problemet med att fjäska är det att jag känner ingen jag kan fjäska för. :(

Eller man kanske kan fjäska för någon på forumet (hehehe).
panzerkampfwagen
QUOTE (2Sharp @ Oct 16 2003, 17:01 )
QUOTE (BUCK @ Oct 16 2003, 15:25 )

vad sägs föresten om terrapi grupper IRL för  avMÖPning, om inte annat får man komma ut bland folk lite  :P

Jovisst, man kan ju träffas 10 snubbar från forumet, men att tro att du skall bli avMÖPifierad är ju bullshit.. snarare blir effekten tvärtom, du har fått reda på så mycket mer schyssta prylar du absolut behöver, du har hört om bra kurser du måste gå, samt snackat vapen i så stor utsträckning att det värker i hela dig efter att få skjuta lite..

;)

6n.gif

@2sharp: Självfallet måste AvMÖPifieringsstyrka AM01 stå under befäl av lämplig psykolog, krigsplacerad inom miljöpartiet :P
Tomten
QUOTE (SÄK @ Sep 8 2003, 23:27 )
tss...
dåligt val av oplats om dagisbarn upptäcker den  biggrin.gif

nja hålle inte riktigt med!
1: man kan aldrig gömma saker för små barn
2: man kan aldrig göra saker tillräkligt barn säkra, ty när en vuxen slutat kunna få isär ngt så kan d små otygen få sönder prylen i mist 20 bitar till.
Bellum
Lt Djävul har rätt. Folk som använder vapenfett istället för vaselin är illa ute. Ety alla som vet något om sex och sådant föredrar Breakfree.
Xit
om det ser ut så här i vardagsrummet är man definitivt en MÖP biggrin.gif

Torak
De sofforna vill jag ha. Var togs det fotot?
bushman
ett tecken på att man är möp är att uppgifterna söker sig till en!
jobbade på iron maidens konsert på scandinavium, i göteborg.

skulle hjälpa till på scen under spelningen, vilken uppgift får man?
jo att hjälpa till att placera ut taggtrådshinder på scen under en låt, samt att ha hand om ett par dockor som föreställde lik :P
Panzerfaust
QUOTE (Mattssonmannen @ Oct 16 2003, 09:06 )

Du menar den gula med röd döskalle? har en sån.... laugh.gif
dock lite sliten... men den ligger här hemma nånstans och skräpar B)
Syster Håkan
Mitt förslag till MÖP båge!!!!!!
Lindeberg
Angående användandet av "kom".

Jag jobbar extra på ett journalarkiv på ett sjukhus. Relativt ofta ringer det personal från avdelningar eller från andra sjukhus/vårdcentraler och vill beställa journaler eller få fram ett budskap/meddelande till någon läkare om en viss patients journal.

Tyvärr inte alltför sällan pratar de som ringer i 180 knutar och man har ingen möjlighet att skriva ner det de säger (namn, personnummer, meddelande till, var de ringer ifrån, deras telenr osv).

Det skulle underlätta enormt om jag som telefonsvarare kunde säga: "Jag svarar kom", och den som ringer kunde anpassa sig efter hur lång tid det tar för mig att skriva ner det väsentliga. Hade varit hur klockrent som helst.

Samtalet skulle kunna låta ungefär såhär: ;)
Lisa. Gomiddag, kom.
Jag. Gomiddag, kom.
Lisa. Från Lisa, avdelning 3 kom.
Jag. Kom
Lisa. Jag önskar journal på patient med personnnummer kom
Jag. Kom
Lisa. åtta-trea-nolla-trea-tvåa-etta kom
Jag. Kom
Lisa. -etta-tvåa-trea-fyra kom
Jag. Kom
Lisa. Skriv doktor Eriksson som låntagare kom
Jag. Kom
Lisa. Finns journalen i arkivet frågas, kom.
Jag. Vänta. Svar, Johan-Adam, journalen finns i arkivet kom.
Lisa. Bra, jag kommer ner och hämtar, kom.
Jag. Uppfattat, slut kom.
Lisa. Klart slut.

Vad livet kunde varit lättare smile.gif biggrin.gif

BTW hörde jag en utsänd från Tv4 som var i Istanbul och rapporterade om sprängattentatet. Han avslutade varje mening med "kom", så nyhetsuppläsaren kunde ställa nya frågor, utan att avbryta mannen i Istanbul.
Vakten_F4
Nån mer som lagt märke till att tjejen i TV4s reklam för TV4+ söndagen har en GN1 på sig i början?

MÖP? Näää.... ph34r.gif
Xit
En MÖP är man när man letar en ny bostad och tycker att detta börjar likna något. smile.gif
Rifleman/Medic
Personligen försöker jag leva ”äckligt civilt” för att sedan kunna tempoväxla när det har blivit mission. Funkar riktigt bra för mig, speciellt eftersom det inte är allt för många ute i den riktiga världen som är super imponerade av killar som ”gillar att snacka om lumpen”…..

Här kommer dock två saker som jag verkligen hoppas att ingen av er som gör allt för att framstå som militärer ute på stadens gator och torg inte gör:

1. Går med nyckelbandet hängandes utanför fickan – Fy fan vilket ludermässigt sätt att bära sin utrustning på!
2. Knölar ner uppdragssäckens lock i själva ryggsäcken – Ser man rätt ofta, tyvärr. Risken för att det man bär med sig skall bli blött torde öka rätt så rejält..
Skuggan
QUOTE (Xit @ Nov 15 2003, 17:25 )
om det ser ut så här i vardagsrummet är man definitivt en MÖP  biggrin.gif

shit, nu vet jag hur jag skall inreda min nya (och första) lya nästa månad smile.gif

vem hjälper till?? biggrin.gif
Visper
Tror jag håller på att bli MÖP

En del av sakerna jag gör:
- Pekar med hela handen
- Anger rikting baserat på klockslag, aldrig grader
- Spenderar mycket tid här
- Blir sur på fel i filmer
osv..

/Visper 6n.gif
jake the snake
QUOTE (Marzocchi @ Nov 30 2003, 10:33 )
Lisa. Klart slut.

fast det är ju inte du som säger slut kom om det är hon som har anropat...

Jake da Messerschmitter..... laugh.gif
Visper
QUOTE (jake the snake @ Dec 18 2003, 22:53 )
QUOTE (Marzocchi @ Nov 30 2003, 10:33 )
Lisa. Klart slut.

fast det är ju inte du som säger slut kom om det är hon som har anropat...

Jake da Messerschmitter..... laugh.gif

Man säger väl det när man avslutar en mening, så att mottagarn vet att det är fritt fram så att säga. Eller är jag helt ute och cyklar? blink.gif

/Visper 6n.gif
The Swede
Du är helt ute och cyklar.
När man är klar med det man vill säga säger man "kom"

Den som startat sändningen säger "slut, kom" när han är klar för att mottagaren skall veta att sändaren inte har något mer.
Man kan också säga "klart, slut" direkt.

Det är alltid den som påbörjat sändningen som avgör när det är klart.

The Swede pansar2.png
Isgubbe
QUOTE (The Swede @ Dec 19 2003, 10:03 )

Den som startat sändningen säger "slut, kom" när han är klar för att mottagaren skall veta att sändaren inte har något mer.

The Swede pansar2.png

Skönt att se att någon kan prata i radio fortfarande ;)
Fu Dahlberg
QUOTE (The Swede @ Dec 19 2003, 10:03 )

The Swede pansar2.png

Tillägg:
Slut, kom är en signalering som säjer, "jag har inget mer att säja, är det något som du vill ha sagt?"
Antingen har man det, och då fortsätter samtalet, eller så svarar den andre klart slut, och då lägger man på, och alla är nöjda.
Men det är alltid den som anropar som tar initativet till att asvsluta, eftersom den som anropar vet vad den vill ha ut av samtalet, oavsett om det är för att rapportera stridskontat, eller för att ragga på den kvinnliga signalisten på RK.

Slut, kom ;)
Visper
Tack för rättningen The Swede. smile.gif

Skall tillämpa detta nästa gång jag har radio tjänst.

/Visper 6n.gif
Lindeberg
Förklarar mitt tveksamma "radiospråk" med att jag tyvärr inte var radioburen speciellt ofta under vpl. Visst hade vi en dags utbildning med Ra180, men tyvärr sitter det ju inte fast i skallen om man inte får praktisera det.
Etranger
OT: Fast Marzocchi, det finns ju radioprat och radioprat. Vår egen broradio var väl ett under av radiodisciplin som skulle få vilken signalistgalning i hela världen att gå i taket i lycka över all korrekt trafik, eller hur? vissel.gif
Lindeberg
Jo visst, men å andra sidan hade det nog inte fungerat om man skulle följa radiodiciplinreglerna, eftersom det pratades så frekvent.

Etranger, lek med tanken om vi alltid skulle använt oss av korrekt radiodiciplin i broradion, alla hade blivit helt galna.

Jag tror det är läge att skilja på kommunikation med Ra180 (motsv) mellan plutoner/kompanier, och broradiokommunikation inom plutonen. Vid många tillfällen var det ju svårt att få en syl i vädret när brobyggandet gick dåligt smile.gif :P
Etranger
Självfallet är det så, vårt system var överlägset till funktioner som att kalla fram lastbilar och utrustning (läs: snus och kaffe) och överblicka verksamheten (slippa leta efter folk). Men det här med att det blir mycket trafik när byggandet går dåligt har i alla fall jag aldrig upplevt, kanske den andra brogruppen men inte vi första smile.gif

Och därmed var det slut på smånostalgiskt lumparsnack.
Men för att knyta till tråden, vad är MÖP-igt än det?
strvkomp
Gnäller febrilt över vapenfel i filmer och framför allt datorspel. vissel.gif

Strvkomp
The Swede
Sitter på forumet på julafton istället för att umgås med familjen. biggrin.gif vissel.gif

The Swede pansar2.png
Ing
QUOTE (The Swede @ Dec 24 2003, 10:41 )
Sitter på forumet på julafton istället för att umgås med familjen. biggrin.gif  vissel.gif

The Swede pansar2.png

42 användare aktiva de senaste 15 minuterna

Tycker jag verkar BRA! God jul på er, era möpar.

/Ing, som ska iväg och titta på julkapp nu. smile.gif
Axial
QUOTE (Ing @ Dec 24 2003, 11:05 )
Ing, som ska iväg och titta på julkapp nu. smile.gif

Annars kunde man tro att framförhållning är ett militärt beteende. Men det är också så att all militär verksamhet tar minst 1 timme biggrin.gif

Själv brukar jag ha svårt att hålla mig från att gå till förmannen och anmäla "att vi inte kommer att nå anbefallda anfallsmål" när jag menar att vi inte kommer att bli klara i tid på jobbet ph34r.gif
Fu Dahlberg
En MÖP sitter och tittar intensivt på taxins signalystem, som påminner om Dart380, och frågar massa "motiverade" frågor på hemresan och jämför det med darten
biggrin.gif

Men det var ett schysst system ;)
Svea Rike
HAHAHAHA grymt kul o läsa alla kul komentarer.... lite mer militär språk på www.stridskuk.tk
Fk Satan
När jag sitter och spelar AA har jag ljudet på max, nästan så att grannarna får lättare hörselskador. sidan sitter jag och använder hörselskydd (ComTac naturligtvis) och hjälm (M90-hjälmen). Är man totalt onormal ifall man sitter och spelar krigsspel på detta sätt? eller är det bara en normal MÖP-sakada?

laugh.gif
Lindeberg
Svårt att diagnostisera det där... laugh.gif Men lite småsjukt måste jag nog säga att det verkar... :P ;)
ERI
QUOTE (Fk Satan @ Jan 15 2004, 11:29 )
När jag sitter och spelar AA har jag ljudet på max, nästan så att grannarna får lättare hörselskador. sidan sitter jag och använder hörselskydd (ComTac naturligtvis) och hjälm (M90-hjälmen). Är man totalt onormal ifall man sitter och spelar krigsspel på detta sätt? eller är det bara en normal MÖP-sakada?

laugh.gif

Du har absolut ingenting att oroa dig för, du är fullständigt normal... 7.gif

/ERI ;)
ollevarm
Nja, nu har du glömt lite grejor. Tänk på hur viktigt det är med eldställningar, och detta gäller inte bara gubben i spelet. Man måste kunna agera med musen både i stående, liggande och knästående spelställning salute.gif
xteam
QUOTE (Fk Satan @ Jan 15 2004, 11:29 )
..... jag och använder hörselskydd (ComTac naturligtvis) och hjälm (M90-hjälmen). Är man totalt onormal ifall man sitter och spelar krigsspel på detta sätt? eller är det bara en normal MÖP-sakada?

Hmmm tycker det verkar onormalt att du inte har Kroppsskydd, Uniform, Skyddsmask samt kängor på dig. Hade du haft det också så hade det varit fullkomligt normalt laugh.gif

pansar2.png xteam
Fk Satan
SKÖNT!

Då är man inte allt för MÖP-skadad clap.gif Min sambo tyckte att det var lite väl extremt...
Uttern
Det som utmärker en genuin möp är att han inte förstår själv att han är en möp. Du har sjukdomsinsikt och är därför per definition inte en möp.

Men helt säker är jag inte. laugh.gif

Uttern
Yman
hmmm...

*meck meck* *pill pill*

Sådär ja!
Två trådar blev en, så slipper vi ha två liknande MÖP-trådar.

//Yman, BlåGul
Torak
Saknar min 180 med DART... wub.gif blyg.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.