Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hur man avslöjar en MÖP
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
The Swede
QUOTE (Mattssonmannen @ Sep 21 2003, 20:30 )
Man får ångest när man jämför mitt lilla "bibliotek" med The Swedes "bibliotek".

Senaste genomräkningen: 438 titlar.
Senaste nyförvärv:
Tgbil m/42 D SKPF 1986
Tgbil m/42 D SKPF-STAB 1987
Skyddsmateriel ABC Armén 1976
En dag med bandvagn 206 1980
Radiobandvagn 2061 1985
Bruksanvisning Blind Försvarsladdning 21 1999
Handbok Mask/Sken 1985
Pansarreglemente Bandpvkompani. Utkast 1978
HvR Hundtj. 1997
Stabstgb 1313/Ratgb 1316. Sambandsutrustning, beskrivning del 1 1982.

The Swede pansar2.png
bushman
QUOTE (panzerkampfwagen @ Sep 25 2003, 16:57 )
Tänka dig hur det är för mig då? I princip ensam snubbe bland 50 ssk-studenter.

Tänk dig att dessa damer börjar tjafsa, högljutt och gällt som bara damer kan. Undertecknad vill gärna låta föreläsaren återta befälet över sin lektion, plockar fram drillsergeant-rösten ur garderoben:

"AVBRYT! AVBRYT! ELD UPPHÖR!"

42 förvånade och chockade studenter vänder sig om. (De övriga har vant sig)

"Övningen avbryts! Patron ur!"

Blev ett effektivt slut på en tramsig debatt.

gick utbildning med 11 damer inom film.
var ofta ensam kille då vi var bara tre killar i klassen.
jättekul när vi var tvingade att göra elevfilm första gången, i november.
undertecknad kom med stridspackning med förstärkningsplagg och regnställ.
damerna frös.....

att jobba med kvinnor i kreaktiva yrken, kräver tålamod, stor tålamod.
så de blev något förgrymmade när jag sket i deras disskutioner om ljussättning, och lade mig i ett hörn av inspelningsplatsen, och sov.

har insett att detta med att lägga sig att sova närsomhelst och överallt bör vara ett MÖPtecken om något.
Torak
QUOTE (bushman @ Sep 27 2003, 00:20 )
har insett att detta med att lägga sig att sova närsomhelst och överallt bör vara ett MÖPtecken om något.

Ja, helt klart. Jag brukar kunna sova fyra-fem minuter at gangen, tack vare alla dessa "rast vila pa stallet"... Morfar gjorde samma sak, han var i nagot specialforband under kriget. I flera ar efterat sa hade han ett instinktivt beteende om nagot small under natten, t ex en bil som feltande; han rullade ur sangen ner pa golvet och intog skyddsstallning, utan att vakna.

Sen holl han pa med diverse annat ocksa under kriget - riktig krutgubbe.
Mattsson
QUOTE (The Swede @ Sep 27 2003, 00:36 )
QUOTE (Mattssonmannen @ Sep 21 2003, 20:30 )
Man får ångest när man jämför mitt lilla "bibliotek" med The Swedes "bibliotek".

Senaste genomräkningen: 438 titlar.
Senaste nyförvärv:
Tgbil m/42 D SKPF 1986
Tgbil m/42 D SKPF-STAB 1987
Skyddsmateriel ABC Armén 1976
En dag med bandvagn 206 1980
Radiobandvagn 2061 1985
Bruksanvisning Blind Försvarsladdning 21 1999
Handbok Mask/Sken 1985
Pansarreglementa Bandpvkompani. Utkast 1978
HvR Hundtj. 1997
Stabstgb 1313/Ratgb 1316. Sambandsutrustning, beskrivning del 1 1982.

The Swede pansar2.png

@The swede
Får jag bo hos dig? biggrin.gif
The Swede
QUOTE (Mattssonmannen @ Sep 27 2003, 08:59 )
@The swede
Får jag bo hos dig? biggrin.gif

Det beror på, hur mycket betalar du? biggrin.gif
Mattsson
Lagom
JAS
@The Swede

Var ansöker man om lånekort till ditt biblotek? laugh.gif
Fu Frippe
Man är väl MÖP om man pussar AKn "Hej då!" efter vapenvården och innan man gömmer undan den igen? wub.gif ;)
Syster Håkan
OT...Finns det inget tygmärke man kan bära så man visar att man är en MÖP pansar2.png
The Swede
QUOTE (JAS @ Sep 27 2003, 15:34 )
@The Swede

Var ansöker man om lånekort till ditt biblotek?  laugh.gif

Tyvärr, mitt bibliotek är inte allmänt. biggrin.gif

The Swede pansar2.png
Cinnes
QUOTE (Syster Håkan @ Sep 27 2003, 18:19 )
OT...Finns det inget tygmärke man kan bära så man visar att man är en MÖP pansar2.png

SoldF.com märket kanske?
Syster Håkan
QUOTE (Cinnes @ Sep 27 2003, 19:23 )
QUOTE (Syster Håkan @ Sep 27 2003, 18:19 )

SoldF.com märket kanske?

Nja det är alt en början ,menade nog med som fbuarna hau "ungdum" så borde det finnas "MÖP" eller känns det som jag svamlar i nattmösan! brow.gif

Edit:Finns stavfel
Torak
Ja! SoldF-shopen borde borja salja MÖP-bagar!
Andrew
Vänder lite på steken i detta inlägget:

Att anpassa sig till ett civilt liv efter en lång värnpliktstjänstgöring är en svår konst. Följande instruktion gäller tills vidare:

SLUTA ANMÄLA ER I TID OCH OTID
Spärrvakten på T-banan är inte intresserad av upplysningar typ:
- Fu B med en man på väg till Thorildsplan.

LÅT BLI ATT SOVA I YTTERKLÄDERNA
Familjen brukar inte uppskatta att man dra överrocken över sig och rullar ihop byxorna under huvudet. Civilt används sängkläder.

CENTRALVÄRMEN SKÖTER SIG SJÄLV
Det är ingen idé att dela in familjen i eldposter och placera dem vid elementet. De lyder i alla fall inte och förr eller senare märker man att elementen klarar sig själv utan tillsyn.

TELEFONERNA FUNGERAR
Det är ingen idé att ringa upp Telia varje timma och höra om man har direktförbindelse med tunga kabeln i Skryd. Så kallade förbindelseprov med släktingar uppskattas inte.

MASKERA INTE ALLTID
Det är fullkomligt meningslöst att täcka över cyklar, trädgårdsmöbler med mera, samt slänga sig i själv i häcken när Linjeflygs plan passerar. Linjeflyg flyger inte över din tomt för att titta efter cyklar och möbler.

AVRUSTA FANTASIN
Det är ingen mening med att motivera en omväg till livsmedelsaffären runt biljardhallen med att vägen är minerad. Ingen tror på sådant. Den civila mineringen är obefintlig.

SLUTLIGEN ETT PAR KORTA RÅD
- Begär inte lösen av brevbäraren.
- Peka med ett finger, inte med hela handen.
- I en civil kostym behövs inte hudsalva, skofett, kex, läsklina, extra strumpor, matbestick, reflexbricka och första förband. Det gör endast omvärlden beklämd.
Nestor
Dock kan första förband vara bra att ha vid eventuell samanstöt med skadad person. Reflexbrickan kan vara bra att ha vid patrull till fots vid asfalterad fordonsled nattetid biggrin.gif
bushman
QUOTE (Torak @ Sep 27 2003, 02:52 )
QUOTE (bushman @ Sep 27 2003, 00:20 )

Ja, helt klart. Jag brukar kunna sova fyra-fem minuter at gangen, tack vare alla dessa "rast vila pa stallet"... Morfar gjorde samma sak, han var i nagot specialforband under kriget. I flera ar efterat sa hade han ett instinktivt beteende om nagot small under natten, t ex en bil som feltande; han rullade ur sangen ner pa golvet och intog skyddsstallning, utan att vakna.

Sen holl han pa med diverse annat ocksa under kriget - riktig krutgubbe.

känner folk som vaknat utanför tält och shelter på väg mot eldställning så det är en ganska vanligen förekommande reflex tror jag.
Swed65
Kom på mej själv att jag lämnar högerhanden fri när man äter, dricker kaffe osv..

Kan ha att göra med att en FI ska bekämpas omedelebart camo.gif
109 Eken
@Andrew, själv föredrar jag att leva i förnekelse! smile.gif Det civila är så mörkt, kallt och lite ensamt camo.gif
Lindeberg
Nu när det börjar bli ruskigt och lite kyligt på golvet så brukar jag nyttja ett par innetofflor motsv, alltså såna här mjuka varma grejer.

Vill man MÖP:a till det så kan man med fördel använda ett par stövelinlägg smile.gif
Dessvärre hade överskottsbutiken inga som passade mina sulor :(
spinalcord
Då kan jag med glädje erkänna...jag är en urMÖP.....säger allt det och gör allt det. Klär mig precis så och jag är STOLT över det.
;) laugh.gif :P wub.gif unsure.gif salute.gif camo.gif 8|
Hammurabi
Började förstå att man tillhör skaran MÖP då vårt land fick strömavbrott för nån vecka sen. Jag befann mig då på jobbet när hela stället plötsligt släcktes ner. Genast började folk gå runt och kontrollera proppar motsv. Vissa gick även ut för att kontrollera om trafikljusen på gatan fungerade. Undertecknad frågade en av dessa: -Har hela stan fått eldavbrott eller?
Ordet jag syftade på var givetvis strömavbrott och inte eldavbrott, men av nån anledning slank det mer brukade ordet ur munnen.
Nestor
Skriver ortsamn med STORA BOKSTÄVER
Skunken
Detta vet jag inte om någon har sagt, tror inte det, men:

Förkortningar för allt!

MÖP är ett ex...

Har inte sett detta ex. i nå't inlägg. Ni är väl så vana vid förkortningar att ni inte tänker på det...
Amfibieslusken
QUOTE (Skunken @ Oct 3 2003, 15:08 )

Förkortningar för allt!

MÖP är ett ex...

Har inte sett detta ex. i nå't inlägg. Ni är väl så vana vid förkortningar att ni inte tänker på det...

MÖP = Militärt Överintresserad Person

MIP = Militärt Intresserad Person
A2Keltainen
Man kan misstänka att någon är en MÖP om det i hans/hennes fredagseftermiddagsritualer ingår ett besök på följande siter för att ladda ned lite trevlig helgläsning:

General Dennis J. Reimer Training and Doctrine Digital Library
http://www.adtdl.army.mil/

Marine Corps Doctrine Division
https://www.doctrine.quantico.usmc.mil/

Center for Army Lessons Learned
http://call.army.mil/

FMLOGs sida om Försvarsmaktens stabspublikationer och läromedel
http://www.fmlog.mil.se/fmpub/

wub.gif

Man kan dessutom misstänka att någon är en pansar/mek-MÖP om han/hon förstår vem som avses med "Sparky".

biggrin.gif

Edit: Formatering.
Vargas
Hmm, vänta bara till TV-serien "MÖP 5" kommer. Fem stycken SoldF:are får i uppdrag att utrusta och utbilda en vanlig sketen civilist (Malajn.gif) till något krigsplaceringsbart.
Jag kan redan se det framför mig:

- Oh my god, he has just ONE knife!
- Woodland BDUs are so Crimean War! brow.gif

clap.gif clap.gif clap.gif
A2Keltainen
QUOTE (Vargas @ Oct 3 2003, 17:32 )
Hmm, vänta bara till TV-serien "MÖP 5" kommer. Fem stycken SoldF:are får i uppdrag att utrusta och utbilda en vanlig sketen civilist (Malajn.gif) till något krigsplaceringsbart.

- Woodland BDUs are so Crimean War!  brow.gif

Jag kan GARANTERA att civilisten ÅTMINSTONE skulle bli förvissad om det VÄLDIGT sunda i att ha rätt persedelkombinationer, fickorna stängda, rätt stuk på mössan och liknande saker när SoldF-utbildarna gjort sitt. Skälet till detta är främst att resten av SoldF-gänget skulle sitta som hökar framför mil.se och kritiskt granska de obligatoriska PR-bilderna av civilisten i syfte att hitta minsta lilla fel som strider mot något reglemente, och som därmed kan påpekas på SoldF.

;) biggrin.gif :P
Syster Håkan
QUOTE (Vargas @ Oct 3 2003, 17:32 )

- Woodland BDUs are so Crimean War!  brow.gif

Att lära en civare att marchera är icke lätt dry.gif
Skunken
QUOTE (Amfibieslusken @ Oct 3 2003, 15:23 )
QUOTE (Skunken @ Oct 3 2003, 15:08 )

Förkortningar för allt!

MÖP är ett ex...

MÖP = Militärt Överintresserad Person

MIP = Militärt Intresserad Person

Dessa förkortningar är jag bekant med. Det jag menar är att alla viktiga ord finns som förkortning.
panzerkampfwagen
QUOTE (Skunken @ Oct 4 2003, 01:50 )
Dessa förkortningar är jag bekant med. Det jag menar är att alla viktiga ord finns som förkortning.

En god MÖP förkrtr allt. RaDiscpln mina hrrar.
Torak
Hörni, vad hände med de där MÖP-bågarna vi skulle få? Det är ju helt klart något SoldF-butiken borde sälja!
Mattsson
Håller med Torak om bågen, men folk kommer börja undra vilket konstigt förband man kommer ifrån.
JAS
QUOTE (Mattssonmannen @ Oct 5 2003, 15:47 )
Håller med Torak om bågen, men folk kommer börja undra vilket konstigt förband man kommer ifrån.

Ett tophemligt-elit-MÖP-intrenetbaserat-kunskapsförband :P
Lindeberg
Nån som vet vart man hittar Paolos brottarbrallor i m90? laugh.gif biggrin.gif

edit: bildfix
Mattsson
Varför vill du ha ett par shorts som det står Paolo på? 7.gif
Lindeberg
Öh, shortsen har ett snyggt mönster och trevliga färger.

räcker inte det? laugh.gif
Mattsson
Öh, förstårbarhet 2 blink.gif

Nån som vet vart man hittar Paolos brottarbrallor i m90? 

Öh, shortsen har ett snyggt mönster och trevliga färger.
Lindeberg
Brottarbrallorna har m90-mönster och m90-färger

Frågan
Nån som vet vart man hittar Paolos brottarbrallor i m90?

kan kanske tolkas fel. Men tolka inte frågan fel, tolka den rätt!

Frågor?
Mattsson
Om jag har misstolkat frågan, så får frågan rätta sig efter mig!
Yman
Så släpper vi frågan om frågan och frågans möjlighet att misstolkas....

Åter till ämnet!
//Yman, Moderator
panzerkampfwagen
En sann MÖP/I (Militärt Överintresserad Person / Internetbaserad) kan intressera sig sjukligt mycket för boxningsshorts i M90.
Cinnes
biggrin.gif Har fått en äkta MÖP till föreläsare i psykologin nu.
riktigt kul att kunna se hur han verkligen helatiden avger små omedvetna ledtrådar (läs typiska möp tecken enligt denna tråden).
Fk Satan
JAG ÄR INGEN MÖP! JAG ÄR INGEN MÖP

inga tecken stämmer med mig förutom ngr små saker... :P

Ifall det finns en MÖP båge kommer jag att sy på den på en kompis M/90 nästa gång vi är i fält! han är en riktig MÖP, men det är inte jag
Torak
Ja, vi vill ha MÖP-båge!
Panzerfaust
Jag är en äkta:) pekar med hela handen osv... sen heter det alltid skall, inte ska:)
klockan är alldrig sex eller arton... klockan är nolsexhundra, eller artonhundra biggrin.gif
Smocken
QUOTE (Wittman @ Oct 10 2003, 16:01 )
Jag är en äkta:)

Du är ingen möp Wittman du är fixerad...
Lt. Djävul
Tyvärr så är vi nog lite möpiga alla som finns vid detta forumet. De som man bör observera och snarast rensa bort från organisationen är de som är överdrivet fixerade vid vapen mtrl.

Stora feta knivar och vapenfett istället för vaselin kan väl vara varningskolckor för dessa. Utpräglat intresse för vapenprestanda av värdelöst vetande karaktär kan väl också tänkas.

pansar2.png
Raptor
Trams! biggrin.gif

Att memorera massor av utgångshastigheter, projektilvikt och annat är väsentligt för ens välbefinnande. Lumpen skulle inte vara lumpen utan massor av saker som exploderar och smäller!
panzerkampfwagen
QUOTE (Lt. Djävul @ Oct 12 2003, 00:20 )
Tyvärr så är vi nog lite möpiga alla som finns vid detta forumet.

Lt Djävul, är du full? Har du feber och yrar? Vaddå tyvärr? biggrin.gif
Lindeberg
Funderade idag på hur elegant det hade varit om man bytt ut den civila kamin som står här hemma mot en sådan (m/?) som användes i 20-tältet...

Grymt coolt med en rödglödgad kamin i vardagsrummet salute.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.