Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hur man avslöjar en MÖP
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Torak
Kanner till det overskottslagret, mycket bra. Skaffade nagra skjorta 90 at syrran, som hon nu ar jattefortjust i (lyckades konvertera syrran till MÖP - hon ar nu i brittiska flygvapnet och delar hus pa universitetet med tva eldvapenfantaster, en knivdare och nagon anna), och Mamma ska ner dit i helgen och skaffa lite pryttlar at mig.

Ryckte forresten in pa konfalager ute pa Kronoberg '98, om du kanner till det stallet.
Lindeberg
Jo, känner till Kronobergsområdet. Dock inte att det skulle förekommit ett konfaläger där 98.

Jo, den butiken går säkert runt. Jag var inte ensam där länge. Kom till och med in några engelsktalande smile.gif

Man kan ju tycka att en sådan butik inte överlever i Växjö, regentet lades ju ner för x antal år sedan. Men, uppenbarligen funkar det...
Torak
QUOTE (Marzocchi @ Sep 19 2003, 22:25 )
Jo, känner till Kronobergsområdet. Dock inte att det skulle förekommit ett konfaläger där 98.

Joda, ute pa St Sigfrid's Folkhogskola. Riktigt skoj, och de tjatade inte for mycket om allt det dar religiosa....
strvkomp
Tillägg:
En MÖP beskriver vart något är i omgivningen med exempelvis: "Kiosken, tre fingrar, höger." Motsvarande.

Slut!

Att ni glömt det. mad.gif

//Strvkomp pansar2.png
SnowFlax
En möp svarar i telefon (motsv) med sina initialer och kom ex
- Tore Martin, kom.
APC-mannen
QUOTE (Marzocchi @ Sep 19 2003, 21:25 )
Judesäckar (vet inte hur sådana ser ut, men jag skulle kunna tänka mig att det är de jag såg)

Förmodligen såg du JUTEsäckar på ÖoB... Annars finns det ju en väska som brukar benämnas med nästan samma namn:

För den finns väl inte på ÖoB?
Lindeberg
då var det varken judesäckar eller jutesäckar jag såg. Det var några andra smile.gif
The Swede
Är man MÖP om man håller på att lära sina söner, 4 och 6 år gamla, Marschfärdiga, uppsittning och avsittning? biggrin.gif

I övrigt kan jag ju bara säga att era små patetiska listor över vilka militära böcker ni har är skrattretande. :P
En riktig MÖP har minst 350 olika militära reglementen och instruktionsböcker. biggrin.gif

LISTA (Word-dokument)

I övrigt så har jag på min vänstra datorhögtalare en telehuva sommar (Ryssluva) och på min högra en stridsvagnshuva m/1944.
Till höger om datorn står en telehjälm 2 och till vänster står den brittiska motsvarigheten.
På en hylla ovanför datorn har jag en Stridsvagnsmössa (gamla pansarbaskern), en fullbumpa till grg (med hylsa), en holländsk FN-hjälm, min gamla fältmössa m/59, en laddblind till grg, en telehuva vinter samt ett fotografi av mig med en ksp 58B.
Min gamla brandhjälm ligger även på den hyllan.
Mina gamla namnbrickor är uppträdda på ett irländskt byxbälte.
En telehjälm 9 ligger i sin väska i väntan på ett skyltdockshuvud att monteras på.

The list goes on and on and on.......

The Swede pansar2.png
Lindeberg
Om någon har intresse av min nyinköpta låda

Förslag på vad som kan läggas i den frågas smile.gif
APC-mannen
Sjukvårdsmateriel passar nog bar i den där lådan.
Lindeberg
Ingen dum idé smile.gif

Tyvärr har jag bara ett par Ipren och några TREO hemma, så den blir ju inte välfylld :(

LM = läkemedel?
Torak
QUOTE (Torak @ Sep 19 2003, 22:20 )
Kanner till det overskottslagret, mycket bra. Skaffade nagra skjorta 90 at syrran, som hon nu ar jattefortjust i (lyckades konvertera syrran till MÖP - hon ar nu i brittiska flygvapnet och delar hus pa universitetet med tva eldvapenfantaster, en knivdare och nagon anna), och Mamma ska ner dit i helgen och skaffa lite pryttlar at mig.

Ryckte forresten in pa konfalager ute pa Kronoberg '98, om du kanner till det stallet.

Pratade just med Mamma, hon var dar for en halvtimme sen. Nar hon kommer ner hit till Bryssel kommer jag alltsa att ha ett par nya 59-skjortor, en bla Troja 87, en massa diskhanddukar, nagra forsta forband, nya faltbyxor, o s v.

Tyvarr hade nagra arkelokar kopt upp hela deras lager med pansarbyxor, jackor, och skyddsmasker.... Ar alltsa mattligt sur. ;)
Bellum
Kom på en sak: Idag har jag bråttom. Jag har tusen saker att hinna göra efter jobbet. Hade jag varit snabb och effektiv hade jag kunnat lämna jobbet nu (201625) men jag kännde mig tvungen att titta in på SoldF.com först.

Så nu hinner jag nog inte iväg innan 201700.
MÖP eller bara socialt handikappad?
Vakten_F4
QUOTE (Marzocchi @ Sep 19 2003, 20:03 )
De säljer försvarets diskhanddukar för 3 kronor stycket. Alltså kan man köpa livstids diskhanddukar med text som "KRIGSMAKTEN" och "ARMEN". Kanske "MARINEN" och "FLYGVAPNET" fanns också smile.gif

Såna har jag! Rekommenderas varmt!
Lindeberg
-Bellum

Tnr-systemet är ju klockrent. Men, hur skriver man det på det mer avancerade sättet. Alltså år, månad, dag, klockan? 0309201922 är det väl int.
Runqvist
MÖP? Jag? Sällan.

Jag lever i en helt vanlig familj,
Jag pratar som alla andra.
Mamma "-Har du gjort läxan?"
Jag "-Svar ja."
Min far förvarar saker som alla andra.
Granatlådor för förvaring av div. materiel i källaren.
Jag lever frilufsliv som alla andra.
Största delen av materielen är märkt med tre kronor.
Jag läser samma literatur som alla andra.
Mitt nattduksbord
Jag är inte mer besatt än någon annan.
Kniv vid datorskärmen för försvar av rummet.

Okej då, jag är en jävla wannabe.
Bruun
QUOTE (Vakten_F4 @ Sep 20 2003, 19:03 )
QUOTE (Marzocchi @ Sep 19 2003, 20:03 )
De säljer försvarets diskhanddukar för 3 kronor stycket. Alltså kan man köpa livstids diskhanddukar med text som "KRIGSMAKTEN" och "ARMEN". Kanske "MARINEN" och "FLYGVAPNET" fanns också smile.gif

Såna har jag! Rekommenderas varmt!

Brukar vara varmt välkommna av diverse kvinlig personal i hemmet.
Tydligen bra kvallite även i deras ögon wub.gif
Gotcha
QUOTE (Marzocchi @ Sep 20 2003, 13:03 )

Bygg en dator i den?!
109 Eken
@The Swede, fan vilken samling! blink.gif *gråter bittert inombords för att det inte är jag som har den samlingen* vill ha! vill ha!

Man kanske skulle kunna ha ett mask.nät som sänghimmel? Hade nog sett himla tjusigt ut! B)
akula
QUOTE (Marzocchi @ Sep 20 2003, 13:03 )

Jag har cd-skivor i min, en mindre mängd DVD funkar också utmärkt. Den är dessutom snygg i Billy bokhyllan.
Lindeberg
Ja, jag har också varit inne på skivor av olika slag smile.gif
Axial
En riktig MÖP behöver inte göra något alls när "färdiga till strid" beordras, eftersom det är ett normaltillstånd för honom. Möjligen kan personlig maskering behöva bättras på lite.

En MÖP avslutar alla civila föredragningar/genomgångar med "Slut. Frågor? Repetera. Verkställ"

En del sådana beteenden kan man dock ha nytta av i det civila livet, t ex när hela tjocka släkten har varit på bröllop och ska förflytta sig till församlingshemmet för kaffe och tårta. Då passar det alldeles utmärkt med kommandon som "Kolonnbildningspunkt", "marschväg över/via..", Jag tar täten, pappa tar kön, avstånd 50 meter, klartecken till mig från kön när det är klart för avmasch".
Man får kanske vara beredd att förklara vissa av begreppen på civiliska för faster Agda men konceptet är helt "glockrent" ;)
Lindeberg
Sanning. Civilister kan behöva lite diciplin ibland när de springer runt som yra höns eller inte kan hålla truten sluten.

Misstänker dock att ingen civilist förstår innebörden av ett välljudligt "MANÖVER!"
Vakten_F4
QUOTE (Marzocchi @ Sep 21 2003, 18:55 )
Misstänker dock att ingen civilist förstår innebörden av ett välljudligt "MANÖVER!"

Joo då! Jag fick stå för julklappsutdelning i julas, hela familjen med tillbehör är lagom glöggstinn och jag försökte utan framgång få en syl i vädret i allt civilt irrelevant prat, då klämde jag i med ett "MANÖVER!! och se; knäpptyst!

(visserligen tittade alla på mig som om jag var nymuckad och bitter över att vara civilist)

(men det var jag ju också..)

blink.gif
Kapten krycka
ASG laugh.gif
Man får snart magknip när man läser dom här sidorna.

blink.gif
Mattsson
Man får ångest när man jämför mitt lilla "bibliotek" med The Swedes "bibliotek".
Boston
Sanning. Civilister kan behöva lite diciplin ibland när de springer runt som yra höns eller inte kan hålla truten sluten.

Håller med.. Civilister behöver en hel ordning och reda.
Alla på jobbet vet vad man sysslar med på fritiden så dom höjer inte så mycket på ögonbrynen längre vid " manöver, verkställ osv."

Men jag ser mig själv som MIP camo.gif
Fu Dahlberg
QUOTE (Mattssonmannen @ Sep 21 2003, 20:30 )
Man får ångest när man jämför mitt lilla "bibliotek" med The Swedes "bibliotek".

joo... Personligen 27 böcker/pärmar, från tiden mellan 1903-2001

Håller på att pyssla med belysningen i hyllan nu
Mattsson
Ni som har köpt böcker från FMLOG (alltså utan mällanhäder) kan ni kontakta mig om priser på dessa böcker:

Fåntjänst R
NBC del A,B,C
SOLDF 01
Svensk soldat 94
Vinter soldat
Utlänska Stridskrafter
UNIR FM 03

(kan medelas att jag har mailat dom och fick inget riktigt Svar)
Syster Håkan

Civilister är Civilister dom vet inte vad dom bör veta , MANÖVER hörs i matsalen , hemma och i vagnhallen så det använd flitigt
Fu Frippe
QUOTE (nifer @ Sep 9 2003, 20:29 )
Vid bilköring:
Drillar flickvän att anmäla "KLART HÖGER!" i korsningar

smile.gif Till med detta hade ni fått med alltså! Jag är nog mer MÖP än vad jag vill tro! vissel.gif

Självklart har tjejen fått lära sig att anmäla "Kalle eller Olle!"
Bellum
MÖPar känns dessutom lätt igen vid finare middagar: Det är dom som börjar fumla runt med händerna vid vänster höft och får något panikartat i blicken varje gång någon annonserar att det skall fållas tal. gasmask.gif
Bruun
QUOTE (Fu Frippe @ Sep 22 2003, 14:59 )
smile.gif Till med detta hade ni fått med alltså! Jag är nog mer MÖP än vad jag vill tro!  vissel.gif

Man ska väll veta sådana saker.
Det gäller väll över lag att man ska veta och inte tro.

bong.gif Så har det sett ut när folk har trott saker.
Raptor

Du vet att du är MÖP:are när:

-Du utan tvekan köpt CD-skivan "90 minuter blandade KSP-ljud"

-Finner gnisslandet från larvfötter rogivande.

-Du i stället för att köpa en förlovningsring till din flickvän erbjuder henne sprinten till den första skarpa handgranaten du kastade, som substitut.

-Du finner en extrautrustad AK5C med alla tillbehören "sexig".

-Du ständigt säger "gilla läget" till folk som klagar.

-Du får krampanfall när du under ett paintball besök försöker använda militära termer med dina civila lagkamrater och de svarar "vad betyder det?".

-Du rättar folk som säger "Tank" om Stridsvagnar och ser rosenrasande ut medan du gör det.

-Du hade gärna sett en vacker brud ligga naken på ett M90 lakan fast inte nödvändigtvis i den ordningen.

-Du gav din AK5/AK4/M/45 ett personligt namn och vägrade kalla den något annat.

-Du sitter utanför kasunen om nätterna och viskar tröstande ord till ditt vapen i väntan på att det ska bli uppställning med bössan.

-Du saknar livet i lumpen och klänger fast vid minnet genom att delta på militära diskutionsforum.

[MÖP] Raptor
pansar2.png
Syster Håkan
QUOTE (Raptor @ Sep 23 2003, 14:40 )

-Du i stället för att köpa en förlovningsring till din flickvän erbjuder henne sprinten till den första skarpa handgranaten du kastade, som substitut.

Ärligt jagh tycker det är lite små romantiskt.
Torak

Nja... bara om den hade bade 58 och 90. Annars blir det ju lite val enformigt.

Namen det ar val lite sott...

For att parafrasera Angus Deayton i ett avsnitt av Have I Got News For You (den engelska, och for ovrigt totalt overlagsna, prototypen till Snacka Om Nyheter):

"Well, I'd shag it."

Nix. Dock "Uppfattat".

-Du får krampanfall när du under ett paintball besök försöker använda militära termer med dina civila lagkamrater och de svarar "vad betyder det?".

Nej - for de av mina lagkamrater (las: vanner) som ar civila ar ocksa MÖPar...

-Du rättar folk som säger "Tank" om Stridsvagnar och ser rosenrasande ut medan du gör det.

Ja, men bara om vi talar svenska.

-Du hade gärna sett en vacker brud ligga naken på ett M90 lakan fast inte nödvändigtvis i den ordningen.

Nej, inte precis. En vacker AK, a andra sidan...

"Gamla Bettan" hette min (serienummer 817317, pa F21 - lamnades in i December 2001, och jag minns fortfarande numret...). Vem har henne nu?

-Du saknar livet i lumpen och klänger fast vid minnet genom att delta på militära diskutionsforum.

Ja. Gar ocksa omkring kladd i 59-skjorta, och ibland 90-byxor.
SwePace
[QUOTE]

En variant på det, som min Plutonchef lärt mig är: "Grina Då!"
Det har spridit sig till såväl MÖP som icke MÖP i bekantskapskretsen. (Till min stora förtjusning.)
panzerkampfwagen
Du är helt klart en MÖP om du, som jag, kommenderar dina patienter enligt följande:

"Jag ska kontrollera ditt blodtryck. På ryggen ligg."
Bulldozer
QUOTE (Mattssonmannen @ Sep 21 2003, 20:43 )
Fåntjänst R

Sorry! smile.gif

Kan inte låta bli att fråga! laugh.gif

Vad är FÅNTJÄNST? laugh.gif (Har det med Flygvapnet att göra?) ;)
Torak
QUOTE (Bulldozer @ Sep 24 2003, 20:32 )
Fåntjänst R

Sorry! smile.gif

Jo, det ar reglementet for Malobsare... ;)
Mattsson
QUOTE (Bulldozer @ Sep 24 2003, 21:32 )
Fåntjänst R

Sorry! smile.gif

Öh, tillfälig dyslexi. 8|
panzerkampfwagen
Pfffft...

En RIKTIG MÖP bortförklarar sig inte med tillfälliga anfall av dyslexi, en riktig MÖP som gjort fel säger antingen:

"Fel. ...(rättelse där)"

eller

"Om verklighetens tillstånd och vad jag säger inte överensstämmer har verkligheten att omedelbart rätta in sig."
Axial
Ibland står MÖP:ar ut på ett negativt sätt i det civila mörkret.
Bland annat kan jag ibland glömma ödmjukheten och ge arbetskompisarna väldigt rak feed-back: "FEL! GÖR OM GÖR RÄTT!" eller "Det här är underkänt/värdelöst. Gör om"
Eller när det velas och tramsas och färdigbeslutade arbetsmoment diskuteras om och om igen: "SLUTA FIPPLA MED GRISFINGRARNA OCH SÄTT LITE DJ-LA FART!" eller "DET GÅR FÖR LÅNGSAMT. ÖKA!!"

Nu börjar dock arbetskompisarna lära sig att jag är MÖP och tar inte så illa vid sig.
Tack för det.

Edut: lade till lite.
panzerkampfwagen
Tänka dig hur det är för mig då? I princip ensam snubbe bland 50 ssk-studenter.

Tänk dig att dessa damer börjar tjafsa, högljutt och gällt som bara damer kan. Undertecknad vill gärna låta föreläsaren återta befälet över sin lektion, plockar fram drillsergeant-rösten ur garderoben:

"AVBRYT! AVBRYT! ELD UPPHÖR!"

42 förvånade och chockade studenter vänder sig om. (De övriga har vant sig)

"Övningen avbryts! Patron ur!"

Blev ett effektivt slut på en tramsig debatt.
Gotcha
QUOTE (panzerkampfwagen @ Sep 25 2003, 16:57 )

Stadsskytte-studenter? dvs vpl el. MIP? Borde funka alldeles utmärkt med ett "MANÖVER!"..!!?

smile.gif

EDIT: jag vet/antar att det är sjuksköterskestudenter som avses, men i mitt Universe of Discourse så tolkas det främst som "Stadsskytte" ;)
Ingbat/I19
QUOTE (Gotcha @ Sep 25 2003, 18:01 )
QUOTE (panzerkampfwagen @ Sep 25 2003, 16:57 )

Stadsskytte-studenter? dvs vpl el. MIP? Borde funka alldeles utmärkt med ett "MANÖVER!"..!!?

smile.gif

Tror att det är sjuksköterske-studenter som avses.
Torak
QUOTE (panzerkampfwagen @ Sep 25 2003, 12:26 )
"Om verklighetens tillstånd och vad jag säger inte överensstämmer har verkligheten att omedelbart rätta in sig."

Den ar ju harlig, den maste jag anvanda mer...
panzerkampfwagen
En vidareutveckling av den där historien där kartan inte överensstämmer med verkligheten. Då kör man på kartans anvisningar för att det skall gå reglementsenligt till.
Xit
En MÖP känner skillnad på en ak och k-pist genom att bara lukta på krutröken.
Myran
QUOTE (Raptor @ Sep 23 2003, 14:40 )

Du vet att du är MÖP:are när:

-Finner gnisslandet från larvfötter rogivande.

-Du sitter utanför kasunen om nätterna och viskar tröstande ord till ditt vapen i väntan på att det ska bli uppställning med bössan.

[MÖP] Raptor
pansar2.png

Gnäll, mycket som stämmer där biggrin.gif i must be the MÖP blink.gif camo.gif biggrin.gif clap.gif

AK5C Med alla / extra tillbehör ÄR Sexig. 6n.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.