Help - Search - Members - Calendar
Full Version: FBU:s centralakurser
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2
Fk Satan
Är det ngn som fått svar om vinterkurserna ännu? det står att svar kommer senast den 20 Januari, men ifjol så kom svaret mkt mkt tidigare. så ngn som fått svar ännu?

Jag vill åka på kurs nu i vinter!
GA KA
Det känns som att de roligaste kurserna är inställda. Bättre framförhållning nästa år kanske?
Speedy2
Nej inget svar än
Jag har anmält mig till Pansarbekämpning I Hemavan V14 och
sitter redan och längtar. Inget svar och långt kvar till V14 detta påminner om psykisk TOTYR X| Malajn.gif
Kunde vara kul om man fick veta vart ni andra skall åka på kurs.
Kanske vi ses?!

Mv Speedy
Bamse
Fått svar igår, kom tyvärr ej in på första handsalternativet.
Trist.....

Vilka kurser har blivit inställda?
Fk Satan
QUOTE (Speedy2 @ Jan 14 2004, 21:41 )
Nej inget svar än
Jag har anmält mig till Pansarbekämpning I Hemavan V14 och
sitter redan och längtar. Inget svar och långt kvar till V14 detta påminner om psykisk TOTYR  X|  Malajn.gif
Kunde vara kul om man fick veta vart ni andra skall åka på kurs.
Kanske vi ses?!

Mv Speedy

Hoppas oxå på hemavan V14. ska bli kul med lite smällare för vuxna wub.gif
Axial
QUOTE (Bamse @ Jan 14 2004, 22:14 )
Fått svar igår, kom tyvärr ej in på första handsalternativet.
Trist.....

Vilka kurser har blivit inställda?

För kurserna i Transtrand är det en mörkerstridskurs och en UGL-kurs som blivit inställda.
GC1
info om inställda kurser på fbu.se
Panzerfaust
jag har sökt... dock minns jag inte vilken laugh.gif
hehe... men men får väll se om det dimper ner något brev i lådan.
Tror det va nån vapen kurs eller nåt sånt i ånn kanske? minns inte alls...
Dock vete f-n om jag akn gå den, har börjat plugga... fast en vecka bör man ju kunna avvara... krångligt med jycken dock. måste man fixa hundvakt eftersom tjejen är i skolan under dagarna...

Jo, det va nog ÅNN v13.
Ing
fun_icon_nana.gif

Fältarbeten Vinter
Björn-
Fick veta att jagblivit antagen till vinterkursen i hemavan idag.
Breven komma i morgon eller i övermorgon.

Vi ses ses väl där(vila nu som ska komma dit föutsatt att inget oväntat händer) fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif
jed
Pansarbekämpningen i Hemavan var riktigt bra tycker jag! Ni som ska gå den kommer nog att trivas smile.gif

Jag har inte hört nåt än (vapenteknik, Ånn v413) Ringde cfb förra veckan, men då var de inte klara med uttagningen än.
25 platser och 47 anmälda, bara att hålla tummarna.

Är det någon som vet vilka kriterier de har när de väljer ut vilka som får gå på de kurser som är överbokade?

Jag hoppas att de tar de som anmälde sig först eftersom jag anmälde mig rusikgt tidigt biggrin.gif
Fk Satan
QUOTE (jed @ Jan 15 2004, 22:26 )
Är det någon som vet vilka kriterier de har när de väljer ut vilka som får gå på de kurser som är överbokade?

Att man skriver på SoldF borde vara ett starkt skäl till att man blir antagen.
Axial

Jag hoppas att de tar de som anmälde sig först eftersom jag anmälde mig rusikgt tidigt biggrin.gif

Det finns en rubrik i kurskatalogen på sidan 8, "Så här väljer du rätt" och texten därunder kan ge viss vägledning.
I övrigt skulle jag förmoda att den som bedöms ha mest nytta av kursen har företräde, exempelvis har befäl vid amfibiekåren företräde framför hemvärnsbefäl till kursen "amfibieförbands strid".
Ditt hemmaförband, dit du ska skicka kursanmälan, gör också en prioriteringsklassning av din anmälan innan de skickar den vidare till CFB.
Det är min personliga uppfattning att det inte spelar någon roll när man anmäler sig så (länge man gör det före sista anmälningsdagen) utan man väntar in alla kursanmälningar innan man börjar urvalsprocessen. Och som vanligt finns det sjuttioelva undantag från reglerna....
Triggerpuller
Nja, i och med ansökan till vinterkurserna 2004 så har ju CFB börjat med att man skall skicka in anmälan direkt till dem. Om man inte skall gå befordringsutbildning vill säga.

Eller? 7.gif
Fk Satan
Hur går det till att gå befodranskurser?

Väljer jag då att exempelvis att gå UGL, och kryssar bara i rutan befodranskurs? och mitt hemmaförband säger OK till det hela?
Triggerpuller
Well, sammanlagt är det väl 5 kurser man skall gå för att få klämma på en till stjärna som i ditt fall. UGL tror jag skall genomföras som avslutande kurs?!

Trevligt är ju dock att man blir befodrad från fänrik till löjtnant utan KFÖ, detta eftersom det räknas som samma kompetensnivå.

X-7-7 sen senaste utbildning, förbandschefs godkännande samt tillräckligt bra resultat på kurserna är vad som krävs.

Mer info i kurskatalogen.
D-G
Har fått svar och kom in...

Skall iväg på UGL, mitt förstaval.

Skall bli fantastisk intressant, men kommer sakna grönkläderna och AK:n... smile.gif
Fk Satan
inte fått ngt svar idag heller tveka.gif
Kiowa
Fick svar i dag och kom in på Överlevnad - vinter i Ånn smile.gif
Panzerfaust
Pansarbekämpningen i Hemavan var riktigt bra tycker jag! Ni som ska gå den kommer nog att trivas smile.gif

Jag har inte hört nåt än (vapenteknik, Ånn v413) Ringde cfb förra veckan, men då var de inte klara med uttagningen än.

Är det samma kurs som jag menar?
fast den hette väl vapen tjänst?
V13 i ånn.
Jag skickade in min ansökan dagen efter katalogen kom laugh.gif
Så skulle den urvalsprocessen vara deras alternativ så ska jag nog komma med, tror dock mer på Axials inlägg om den saken. smile.gif

Kollade nu
"C14010 Vapentjänst Grg, pskott samt utländska vapen"
heter kursen som jag ska gå(rättare sagt som jag har sökt). Hittade ingen vapen teknik så jag antar att det är samma du menar?
Groaghach
Fick besked i fredags att jag blev antagen till "Försvarsupplysning" i Hemavan v12.

Ngn annan här som skall dit den veckan?

Groaghach
Fk Satan
QUOTE (Panzerfaust @ Jan 16 2004, 16:35 )

Är det samma kurs som jag menar?
fast den hette väl vapen tjänst?
V13 i ånn.
Jag skickade in min ansökan dagen efter katalogen kom laugh.gif
Så skulle den urvalsprocessen vara deras alternativ så ska jag nog komma med, tror dock mer på Axials inlägg om den saken. smile.gif

Kollade nu
heter kursen som jag ska gå(rättare sagt som jag har sökt). Hittade ingen vapen teknik så jag antar att det är samma du menar?

Pansarbekämpning är C13360
jed
QUOTE (Panzerfaust @ Jan 16 2004, 16:35)

Helt rätt Wittman, "C14010 Vapentjänst" är det jag menar...

Inget svar än dock :(

edit: behöver inte citera flera sidor....
Fk Satan
inte ngt brev idag heller?

angry.gif

ngn som har ett bra tips på hur man kan ta reda på ifall man är med eller inte? kan man ringa till CBF kansli och fråga?
Fk Satan
*andas ut*

det hamnade i grannens låda, och han som oxå är MÖP kom över med det hela.

Det blr UGL i Ånn för min del oxå smile.gif

worthy.gif
Harald
Ledarskap v413
jed
Idag trillade ett vackert stort brunt kuvert ner i brevlådan...

"Du är antagen till vapenkurs i ÅNN vecka 413"

Puuhhh... biggrin.gif
mace
QUOTE (jed @ Jan 20 2004, 11:36 )
Idag trillade ett vackert stort brunt kuvert ner i brevlådan...

"Du är antagen till vapenkurs i ÅNN vecka 413"

Puuhhh...  biggrin.gif

Då syns vi där! biggrin.gif

Fick ett likadant brev själv. fun_icon_nana.gif

Den store guden av roliga och givande kurser har vänt sitt ansikte mot mig och sett mig med välvilja. worthy.gif
jed
Jajamen! smile.gif

Antar att det inte kommer att behövas ett vitt band runt armen för att utmärka soldf:are längre, de som inte är soldf:are och går på fbukurser verkar vara i minoritet smile.gif

Ses på tåget upp!
Panzerfaust
@Mace, Jed

Nu är vi 3!

Hur skall ni ta er dit? verkade skit drygt med natttåg och grejer, men det får väll gå smile.gif
Bra att dom tar tillvara på kurstiden iaf. Kvällstjänst varje kväll nästan, till skillnad mot Ak4OR kursen där det inte va kvällstjänts en enda gång.
mace
@ JED & Panzerfaust
Det blir tåg, är ju en bit för att bli hämtad vid flyget. Så om någon tar med en kortlek kan vi nog fördriva tiden om vi inte ska sitta och diskutera MÖP-saker hela vägen.
Igenkänningstecken behövs knappast, vi är väl alla kortklippta och bär M90. camo.gif
Panzerfaust
QUOTE (mace @ Jan 21 2004, 01:04 )
@ JED & Panzerfaust
Det blir tåg, är ju en bit för att bli hämtad vid flyget. Så om någon tar med en kortlek kan vi nog fördriva tiden om vi inte ska sitta och diskutera MÖP-saker hela vägen.
Igenkänningstecken behövs knappast, vi är väl alla kortklippta och bär M90.  camo.gif

M90? naej... inte på tåget iaf om det va det du menade?
Inte speciellt korthårig heller hehe laugh.gif
IIHF
QUOTE (Panzerfaust @ Jan 21 2004, 02:18 )

Varför inte uniform Wittman?? Vågar du inte bära den offentligt. Det är ju onödigt att ha med sig för mycket civil utrustning som ändå inte kommer nyttjas.

Res lätt och smidigt.

DP gasmask.gif
Panzerfaust
QUOTE (IIHF_Ref @ Jan 21 2004, 03:01 )
QUOTE (Panzerfaust @ Jan 21 2004, 02:18 )

Varför inte uniform Wittman?? Vågar du inte bära den offentligt. Det är ju onödigt att ha med sig för mycket civil utrustning som ändå inte kommer nyttjas.

Res lätt och smidigt.

DP gasmask.gif

Vågar? jo, det gör jag. handlar väl knappst om våga eller inte våga. I vilket fall vill jag ju ha civila kläder med mig. Förmodar att alla har det.
Så då spelar det ju ingen roll om jag har civila kläder på mig.

Jag använder uniformen när jag är i tjänst. Ser ingen anledning att ha den på mig.
Dock såg jag nyss i papprena att tåget är framme 08någonting på morgonen, man skall vara där senast 10:00 vilket skulle kunna innebära att man skall ha uniformen på sig när man "skriver in sig" om så är fallet skall jag ha den, annars måste jag byta om direkt när jag kommer dit. Vilket känns aningen onödigt.
Dock använde vi inte uniformen första dagen sist jag va på kurs.
Bertil Adam
QUOTE (Groaghach @ Jan 19 2004, 06:41 )
Fick besked i fredags att jag blev antagen till "Försvarsupplysning" i Hemavan v12.

Groaghach

Jepp!

Försöker besöka landets södra delar åtminstone en gång per år...

/ BA
WinterMute
QUOTE (Panzerfaust @ Jan 20 2004, 15:24 )
@Mace, Jed

Nu är vi 3!

Nä, fyra! Trodde inte att jag skulle komma med - speciellt som jag skickade in ansökan typ en dag innan sista ansökningsdag...

// WM
jed
Jag känner/känner igen 6 pers i deltagarlistan och ser fram emot att lära känna ännu fler innan veckan är över.

Jag kommer att resa i M90, civila kläder väger mindre att släpa på.

Förhoppningsvis sätter MZ travel oss i samma vagn, och har jag riktig tur så kommer inte SJ att sälja fler biljetter till samma plats (min) som de gjorde när jag skulle hem från SIB kursen smile.gif
Det fanns gott om plats på tåget så det löste sig, den andra killen flyttade på sig (tror inte att han ville diskutera saken med 6 personer i M90 som dessutom hade en viss svettdoft kring sig =)
Foxtrotcharliegrg
@er som kom med på "Vapentjänst", v13 i Ånn:
Bara att gratulera till en trevlig kurs! Om det är ungefär samma upplägg som när jag gick den 2001, med bra kursintruktörer och en otroligt kunnig vapentekniker, kommer ni att ha en väldigt intressant och rolig vecka framför er.
På antagningsbeskedet borde det stå "Medtag kamera", fast det kanske säger sig själv på en sån här kurs! biggrin.gif

/FC-grg
Groaghach
QUOTE (Bertil Adam @ Jan 21 2004, 08:52 )
QUOTE (Groaghach @ Jan 19 2004, 06:41 )

Groaghach

Jepp!

Försöker besöka landets södra delar åtminstone en gång per år...

/ BA

Kul att det kommer ngn från forumet på samma kurs.

Groaghach
Panzerfaust
QUOTE (jed @ Jan 21 2004, 09:52 )
Jag känner/känner igen 6 pers i deltagarlistan och ser fram emot att lära känna ännu fler innan veckan är över.

Jag kommer att resa i M90, civila kläder väger mindre att släpa på.

Förhoppningsvis sätter MZ travel oss i samma vagn, och har jag riktig tur så kommer inte SJ att sälja fler biljetter till samma plats (min) som de gjorde när jag skulle hem från SIB kursen smile.gif
Det fanns gott om plats på tåget så det löste sig, den andra killen flyttade på sig (tror inte att han ville diskutera saken med 6 personer i M90 som dessutom hade en viss svettdoft kring sig =)

Okej, får se hur jag gör. OM jag skulle ha uniform så tar jag på mig den sen. Typ på tåget eller på nån toa på resvägen eller nåt.
Bor i ett ghetto. Har inte haft uniformen på mig till eller från en övning/utb sen förra året innan jag flyttade hemifrån. Att gå runt med den i ett sådant här område är som att säga "hej kom och gör inbrott hos mig".
Hoppas nästan på att nån snor bössan, så kanske Hv tänker om, har nämligen bett om att få ha den inslåst i kasun som ligger ett par KM härifrån. NEJ säger dom.
Jaja, nog om det. Får som sagt se hur jag gör smile.gif
lima
fick svar i veckan, vapen tjänst i Ånn V13. Vi som ska gå får en jävligt kul instruktör (Eriksson).

Syns i bland tom hylsor och krut rök
Johansson
tja jag ska också till Ånn v.9 B)
Holmis
Jag hade turen å kom in på första handsvalet, någon fler som ska på samma kurs som jag.
Ledarskap Fjällmarsch v. 414 Ånn fun_icon_nana.gif
Panzerfaust
Hur många är vi nu som skall till Ånn V13 vapenkursen? jag får det till 5 personer.
Fler?
Om det är någon som sannolikt kommer att dega några timmar i sthlm så får ni gärna PMa, är rädd för att jag får göra det.
banken
Jag fick svar igår att jag kom in på Pansarbekämpning i Hemavan vecka 14. Den som väntar på något gott, väntar alltid för länge.
Proto
Ånn v413 på mig med. Tyværr osækert om jag kommer loss från jobbet ænnu.

JS
Panzerfaust
Ser illa ut för mig med... :(
Tjejen är i skolan tis/tors och jag har ingen hundvakt dom dagarna...
vilket innebär att jycken blir själv från 6-7 på morgonen till sena kvällen.
typ 1900 på torsdagen iaf.
Så får jagt ingen hundvakt eller att hon kan ta ledigt måste jag nog tacka nej angry.gif
Fk Satan
QUOTE (Panzerfaust @ Feb 1 2004, 21:52 )
Ser illa ut för mig med...  :(
Så får jagt ingen hundvakt eller att hon kan ta ledigt måste jag nog tacka nej  angry.gif

Går det att ta med hunden på kursen?
Panzerfaust
QUOTE (Fk Satan @ Feb 2 2004, 08:59 )
QUOTE (Panzerfaust @ Feb 1 2004, 21:52 )
Ser illa ut för mig med...  :(
Så får jagt ingen hundvakt eller att hon kan ta ledigt måste jag nog tacka nej  angry.gif

Går det att ta med hunden på kursen?

Man kan ju ta med sig anhöriga, och tex vid tylebäck i sommras så va det flera som hadde sambo/fru med sig. Plus campare med hund. Lägger man ihop ett och ett så får man nog ut att dessa hadde säkert kunnat haft hund med sig om dom haft någon. Dock åker jag själv, och kan inte lämna hunden inne på rummet från tidiga morgon till kvällen (kvällstjänst nästan varje kväll).
Sen så ska vi in till I5 och vara där en natt. Så även om jag får är det inte ett alternativ. Då ser jag hellre att hunden är själv här i 9 timmar torsdag, 8 tim tisdagen än att han är själv på ett okännt ställe säkert 12 timmar minst. Varje dag.
Men men, har man möjlighet går det säkert att med hunden.
Fbassäk
Jag är antagen både till vapenkursen v13 i Ånn och Jägarstrid-Vinter Grubbnäsudden (stavning) v13 så jag undrar om jägarstrid-vinter är nåt å ha eller om man borde satsa på vapenkursen.
Vill gärna ha info från tidigare kursdeltagare i jägarstrid-vinter, det verkar vara bra upplägg med intressanta moment men det kanske bara är på pappret det ser bra ut?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.