Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Posbesttgb 1117A /T
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
xteam
Är det någon som vet vad denna används till/av, samt vad för utrustning den har??? Takräcket är ju smart, borde kanske funnits på alla i 11-familjen.

Foto © Hilco

pansar2.png xteam

EDIT : Foto-taggen
PIFF
När jag gjorde lumpen på A9 02/03 hade rektroppen på haubitsbataljonen en TGB 11 med POS. Användes för att lägesbestämma stridställningar till pjäserna...
Kimster
QUOTE (xteam @ Jan 12 2004, 17:55 )
Är det någon som vet vad denna används till/av, samt vad för utrustning den har??? Takräcket är ju smart, borde kanske funnits på alla i 11-familjen.

Nja, jag vet inte om det hade varit så smart med takräcke på en bil med redan ganska hög tyngdpunkt.
Vad jag läst så var reservhjulet på de första modellerna på taket men togs ner och sattes på bakdörren för att tyngdpunkten vart FÖR hög och du riskerade att välta i tung terräng motsv.
Men i övrigt.. hade det vart jevligt smidigt..

Faktiskt första gången jag ser en 11-bil med just takräcke. Malajn.gif
S-TANK
Vältningsrisken var framåt! Vid kraftig inbromsning med olastad 11:a och reservhjulet på taket (ovanför förarplats) lättade bakhjulen...

pansar2.png S-Tank
Kanna
Så vitt jag kan minnas så är den enda skillnaden mellan tgb 1117 och en vanlig tgb 11 att 1117 har en GPS-mottagare. Rektroppen på våra pjäskompanier fick varsin precis innan vår slutövning.
Kimster
QUOTE (S-TANK @ Jan 12 2004, 20:06 )
Vältningsrisken var framåt! Vid kraftig inbromsning med olastad 11:a och reservhjulet på taket (ovanför förarplats) lättade bakhjulen...

pansar2.png S-Tank

aho.. så kanske det var.. ..det var iaf inte så bra läste jag.. bilen bettede sig mindre bra. Malajn.gif
PIFF
Om jag inte missminner mig hette TGB 11 med POS utr 1118 och inte 1117.
I övrigt kan jag tillägga att den inte hade någon extrautr förutom POS:en då...
PIFF
QUOTE (Kanna @ Jan 12 2004, 20:31 )
Så vitt jag kan minnas så är den enda skillnaden mellan tgb 1117 och en vanlig tgb 11 att 1117 har en GPS-mottagare. Rektroppen på våra pjäskompanier fick varsin precis innan vår slutövning.

Gjorde du lumpen på mekbat? för på Artbat fanns det inte några GPS utrustade TGB:er salute.gif
xteam
QUOTE (PIFF @ Jan 12 2004, 20:49 )
I övrigt kan jag tillägga att den inte hade någon extrautr förutom POS:en då...

Den heter dock 1117 enligt M-numret. Hittar ingen 1118.

pansar2.png xteam
Pelle
Jag tycker bilen på bilden såg brutalt hög ut...
Är den högre än andra 11-bilar eller är jag bara trött i ögat?

//Pelle
Jimbo
Jag gled runt i en Rek 11 inför utbildningen till KS06. Den ser ut som en vanlig elva bil förutom att det finns en POS och ngt annat slags instrument i den. Man bestämmer sitt läge med posen, öppnar bakdörren och riktar in bilen mot de punkter där man vill ha pjäserna, man får sedan ut en bäring som används för att rikta in pjäserna. (bak i 11 bilen sitter ett "sikte" som bäringen går igenom)
Kanna
QUOTE (PIFF @ Jan 12 2004, 20:52 )
QUOTE (Kanna @ Jan 12 2004, 20:31 )

Gjorde du lumpen på mekbat? för på Artbat fanns det inte några GPS utrustade TGB:er salute.gif

Jag låg på A3 i Kristianstad i en Artbat men vår bataljon ingick i en Mekbrig så det var kanske därför vi fick sådana.
bushman
reservhjulet på taket skall ha orsakat minst en voltning framåt.

enl min Lt på P4 för ca 100 år sedan, kom ett par kilar från 10:de i lite för hög fart förbi vakten.
fick tvärnita då vaktbefälet hjärnsläpp kutade ut i vägen och stoppade dem.
bilen gjorde en kullerbytta framåt, vid den häftiga inbromsningen.

hur innehållet i bilen klarade sig förtäljer inte historien, men de låg ju på 10:de....
(ville skriva något sarkastikst men alla som vet vad 10:de var förstår, och blå-gul slipper ingripa)

reservhjulet har även suttit bak på taket på några modeller.

vill någon tänka på vad som händer när det lastas 150 kilo på främre takräket på en sprinter?
Lindeberg
Men, Tgb1314 (ambulansen) har ju reservhjulet monterat över hytten.
Men då funkar väl skåpet och fast monterad utrustning bak som motvikt?
C 2.a pjäs
Fordonet ingick även i Ka-batteri m/80, i pjäsplutonsstaben. Som alla redan påpekat användes den för att lägesbestämma pjäsernas grppl. navy2.gif
danno
QUOTE (PIFF @ Jan 12 2004, 20:52 )
Gjorde du lumpen på mekbat? för på Artbat fanns det inte några GPS utrustade TGB:er  salute.gif

Gjorde du lumpen på 77A eller 77B? För Bertil-förbanden har POS2 på pjäsen och behöver därför ingen Postgb på reken, de ansvarar helt enkelt för sin egen positionskoordinat. Precis likadant är/var det på Bkan men vi slipper då även plogandet...

Sen är det väl knappast GPS i terrängbilen utan en POS-utrustning (POS1 eller POS2 beroende på om det finns VMS), dvs ett antal tröghetsgyron i en låda som väger ca 20 kg.

(Ev kan det vara så att alla haubitsar nuförtiden har egen POS-utrustning iom att vi går mer och mer mot autonoma pjäser. Mina kunskaper baseras på hur det såg ut innan vi la ner alla artbatat utom 4... angry.gif )
Vikström
i vårat varmgarage stod under en tid en posbestbv 206, den hade pos1 vilket jag utgår från att tbg:n också hade då det är rätt meningslöst att ha ett särskilt fordon till pos2 då den inte är skrymmande till skillnad från pos1 som man inte flyttar runt i rödaste rappet, posen med utrustning tog upp ansenlig del av bakvagnen. Vet inte om vagnen hade någon form av inmätnings utrustning eller om den bara talade om vart vagnen stod.

förtydligande om pos2 till haub77B: posen sitter i lastbilen under förflyttning och vid grupering flyttas den till pjäsen, en omkopplare slås om mellan förflyttning/skjutning beroende på vart posen sitter.

OT kuriosa: samma pos satt på bkan, när man fällde eldrörsstödet (inte rätt benämning) slogs omkopplaren om till skjutning. under en skjutning 01/02 så fungerade inte den automatiska fällning av stödet, varför detta fick pumpas för hand och därmed inte gick i botten och omkopplaren kopplade aldrig om. detta medförde att pjäsen visade 300 streck fel i sida och resulterad i att en bonde fick en markeringsgranat mitt i sin parkerade traktor.
PIFF
Lite OT: På A9 utbildas man på 77AP (nollad am till Adam) P:et antyder att även denna pjäs har pos. Trots detta så uppträdde inte pjäsena i Habitsbataljonen autonomt...man måste ju dra tråd mellan Bpl och pjäs blink.gif
15,5cm
QUOTE (fu. vikström @ Jan 13 2004, 14:20 )
OT kuriosa: samma pos satt på bkan, när man fällde eldrörsstödet (inte rätt benämning) slogs omkopplaren om till skjutning. under en skjutning 01/02 så fungerade inte den automatiska fällning av stödet, varför detta fick pumpas för hand och därmed inte gick i botten och omkopplaren kopplade aldrig om. detta medförde att pjäsen visade 300 streck fel i sida och resulterad i att en bonde fick en markeringsgranat mitt i sin parkerade traktor.

Rätt benämning på "eldrörsstödet" är surrbrygga.

Det hände att det inte gick att fälla surrbryggan automatiskt men vi hade aldrig några allvarligare problem med detta. Fick man inte ner den tillräckligt gick det inte att skjuta utan man fick vara ut och stampa till bryggan.
danno
QUOTE (fu. vikström @ Jan 13 2004, 14:20 )
i vårat varmgarage stod under en tid en posbestbv 206, den hade pos1 vilket jag utgår från att tbg:n också hade då det är rätt meningslöst att ha ett särskilt fordon till pos2 då den inte är skrymmande till skillnad från pos1 som man inte flyttar runt i rödaste rappet, posen med utrustning tog upp ansenlig del av bakvagnen. Vet inte om vagnen hade någon form av inmätnings utrustning eller om den bara talade om vart vagnen stod.

förtydligande om pos2 till haub77B: posen sitter i lastbilen under förflyttning och vid grupering flyttas den till pjäsen, en omkopplare slås om mellan förflyttning/skjutning beroende på vart posen sitter.

Njae... POS2 är ingen liten låda. Det du flyttar är bara knappsatsen och displayen. POS-enheten är en rätt rejäl låda som väger ca 20 kg och den sitter hela tiden monterad på pjäsen (oavsett om det är 77:an eller Bkan). Dessutom ingår det i POS2 en VMS (Vehicle Motion Sensor) som sitter monterad på axeln alternativt drivhjulet.

Incidenten du hänvisar till finns besskriven på Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,124116,00.html

edit: Notera även att Alf (63 år) bor med sin mamma Greta (87) och sina båda bröder Jan-Erik (55) och Per-Gösta (58). Bara i Norrland! :P
Vikström
@danno
tack för förtydligandet, har aldrig sett monteringen på haubitsen, bara hört att man flyttar något mellan bilen och pjäsen.

dock är ju 20kilo rätt litet jämfört med pos1 iaf. tror föresten att pos1 bandvagnen jag såg hade VMS, om jag minns rätt så fanns det iaf nån omkopplare på posen som det stod VMS på (kan ju iofs varit till nått helt annat)
danno
QUOTE (PIFF @ Jan 12 2004, 20:49 )

Det ser onekligen ut som om det finns två sorter... eller så är det fel i endera fallet.

"Positionsbestämningsterrängbil 1118
Positionsbestämningsterrängbil 1118, postgb, är en tgb 11 som modifierats för installation av en POS 2-utrustning. Positionsbestämningsutrustningen används för läges- och bäringsbestämning av grupperingsplatser för artilleripjäser. Postgb 1118 ingår i haubitskompanier med haubits 77A och F."

ur Arméns materiel 1997

http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/armmat.pdf

@fu. vikström
Jag håller med dig om att POS1 är lite större än POS2 men är det inte så att du tänker på bäringsbestämningsutrustningen som kan användas till POS1 och inte själva positionsbestämningsenheten? För det är en stor pryl med ett sikte och lite annat. En jättetung kompassvinkelmätare typ...
Vikström
@danno

jadu... det vet jag inte, jag använda ju aldrig prylen, det var nån löjtnant som sa att det var en pos1. Det var en rätt stadig pryl, inklusive en del lådor tog den upp nästan halva bakvagnen.
SG OLSSON
Pos1:an är ett stort härke som använder mekaniska gyron vilket gör den åtminstånne tre gånger större än gyrokompassen.

Pos1:s främsta användning inom art var hos ljudmätplutonerna som grävde ner mikrofoner i backen och lyssnade sen efter avfyringsknallarna från fi art och kunde genom att mäta vinklar och tidskilnader räckan ut positionen på skjutande enhet med bra precission.

Pos2 är som sagts en grön back på ca 20 kilo. Sitter på 77B monterad framför hydralplåten ovanpå eldröret. Det sitter 2 styck bågar över posen för att skydda den. Pos2:an växlar automatiskt mode beroende på om eldröret är dumpat eller ej. Med dumpat rör är posen ett navigationssystem. Med eleverat rör ett sikte.

Både 77AP och 77B ska idag ha radio samband med bplats och iom det kunna upträda som enskilda pjäser

artreg så ser man riktarplats på en 77AP. Uppe till vänster sitter presentationsdisplayen till POS2:an. Denna flyttas till hytten på tgb:n vid march. Då räknas dessutom positionen om med ett antal meter för att spegla enhetens flytt. I mitten högt sitter det optiska reservsiktet och en ra145:a (tror jag i alla fall).

Nedanför sitter PPE pjäspresentationsenheten som används för att få skjutdata från bplats. Tyvärr infördes detta efter min gu så jag har inte riktigt grep på denna pryttel.

Ang pos11:or. Det fanns en varinat med periskop också. Avsedd för att målange inom mek/pansar. Undra om det kan vara förklaringe till dubbelbenämningen
Pjäsen
QUOTE (SG OLSSON @ Jan 16 2004, 19:57 )
Både 77AP och 77B ska idag ha radio samband med bplats och iom det kunna upträda som enskilda pjäser

artreg så ser man riktarplats på en 77AP. Uppe till vänster sitter presentationsdisplayen till POS2:an. Denna flyttas till hytten på tgb:n vid march. Då räknas dessutom positionen om med ett antal meter för att spegla enhetens flytt. I mitten högt sitter det optiska reservsiktet och en ra145:a (tror jag i alla fall).

...

Nu får vi ta och reda ut begreppen. Bilden på artregs hemsida som är länkad är ingen Haub 77A, utan instumenteringen till en 77B. Detta kan vi kontatera genommett par detaljer.

* Lådan till höger om vänster körreglage, är svart och har ett antal knappar för handgas mm, vilket inebär att det är en 77B. 77AP lådan är grå och endast med en strömbrytre för POS.

* Fästet för reservriktmedel, finns bara på 77B då man valt att inte montera något reservriktimedel på 77AP sedan man tagit bort det gamla RIA-siktet.

* Mig veterligen finns det inga Haub 77AP modifierade med radio kommunikation till BPL, utan där kör man med tvåtråd rakt igenom. Detta pga att man inte var riktigt nöjd med hur radiokommunikationen fungerade på 77B. I dagsläget skjuts ett mycket litet antal skott med 77B varje år eftersom GU-bat använder 77AP så radio kommunikationen är inget som övas. Det som har övats på Artreg de sista åren är autonomt uppträdande med pjäspluton (1 BPL per plut, TRÅD), frågan är vad Artbat i Boden kör för något försök i år?. (1 SKER/pjäs?)

Nu är vi kraftfullt OT med tanke på POSTgb.
danno
QUOTE (Pjäsen @ Jan 17 2004, 10:26 )
Det som har övats på Artreg de sista åren är autonomt uppträdande med pjäspluton (1 BPL per plut, TRÅD), frågan är vad Artbat i Boden kör för något försök i år?. (1 SKER/pjäs?)

Till och med i år har det varit en SKER per pjäs i och med att det har varit helt autonoma bandkanoner som varit ArtDemo-köret.

Nu tror (inte helt säker men nästan) att det är en BPL per pjplut som gäller och att det är 77A som pangar.
Fu Bodin
QUOTE (danno @ Jan 13 2004, 20:06 )
edit: Notera även att Alf (63 år) bor med sin mamma Greta (87) och sina båda bröder Jan-Erik (55) och Per-Gösta (58). Bara i Norrland!  :P

Bästa garvet jag haft på länge *ligger dubbelvikt* laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif , tack danno!
SG OLSSON
Tyckte det var likt en B men jag trodde bara att det berode på att man snott grejorna från B pjäs. Aldrig kan man lita på artregs web.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.