Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vpl efter skolan??
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Devil_Dogs
Hej.

Jag och en kompis satt och talade igår, han vill inte gå klart skolan säger han.
Så vi snackade om vad som händer efter, om han hoppar av skolan, är det värnplikt som gäller för honom då?

Mvh
Mattias
Devil_Dogs
Asch, postade i fel avdelning... skulle pstats i Pliktverket. sorry

Mvh
Mattias
Fu Dahlberg
Flyttad...

//Fu Dahlberg - Blågul
1MPJ
om han fyller 19 år i år, som är åldersgränsen för värnplikt.
Sillen
Alltså om han inte fått kallele till mönstring än så kommer han att få den samtidigt som de andra som är lika gamla som honom, oavsett om han går i skolan eller inte. Förutsatt att han inte ändrar på datumet för mönstringen själv.
Vikström
och sen är väll saken den att man inte får så spännande tjänster (om någon alls) om man inte gått ut gymnasiet.
Svea Rike
Vilka tjänster kräver gymnasie betyg??????????????????? blink.gif
Sillen
Svea Rike: Du får nog bäst svar om du mailar pliktverket. Även om många utbildningar formellt inte kräver gymnasiebetyg så tror jag dock att man får sämre bedömning hos psykologen om man har hoppat av. I-provet går förmodligen sämre också (fast man behöver ju inte vara något geni direkt för att få göra värnplikten).
TheStroyer
När jag mönstrade så behöved jag inte visa några skolbetyg. det enda som pskykologen frågade som rör skola var om jag trivdes på högstadiet blink.gif
fast det är ju såklart inget plus att inte ha gått klart gymnasiet.
Thoro
Vilka tjänster kräver gymnasie betyg???????????????????

Informationssoldat
NBC befäl
Systemtekniker

För att nämna några.
Inte för att jag tror att någon av dem är av intresse om man inte har gått ut gymnasiet.

Men får man bra resultat, och talar bra för sig, så kan man nog få det mesta.
Vysotskij
QUOTE (Svea Rike @ Jan 12 2004, 10:05 )
Vilka tjänster kräver gymnasie betyg??????????????????? blink.gif

Gymnasiet är som lumpen fast lättare.

Om du hoppat av när du tyckt det var lite segt i skolan är risken stor att du inte har det pannben som krävs på många håll i försvaret, och sannolikt inte den hjärnträning som krävs för lite mer kvalificerade tjänster. Det fattar till och med Pliktverket.

Så sköt skolan, alla tonårs-MÖPar.
Ize-Q
lånar tråden lite:

undrar bara om man rycker in som KB(15mån) i januari, om man då har möjlighet att skjuta på skolan(alltså läsa klart på komvux eller dylikt.) eller om man kan skjuta på värnplikten och rycka in ett år senare...

om man kan skjuta på värnplikten är man då garanterad platsen(om inget oförutsett händer)1 år senare eller kan man bli av med den för att någon annan dweeb lyckas norpa den? unsure.gif
peter--
QUOTE (Ize-Q @ Jan 16 2004, 14:43 )
lånar tråden lite:

undrar bara om man rycker in som KB(15mån) i januari, om man då har möjlighet att skjuta på skolan(alltså läsa klart på komvux eller dylikt.) eller om man kan skjuta på värnplikten och rycka in ett år senare...

om man kan skjuta på värnplikten är man då garanterad platsen(om inget oförutsett händer)1 år senare eller kan man bli av med den för att någon annan dweeb lyckas norpa den? unsure.gif

Jag antar att det du menar är ifall man kan ta en "paus" under gymnasiet för att göra värnplikten. Förstod jag rätt?

Om det var frågan så går det bra. En kille som gick i min parallellklass hade tagit en paus och gjort lumpen för att sedan fortsätta gymnasiet igen.
Lindeberg
Om du blir tilldelad en KB-utbildning med start januari kommer du rycka in året efter du tagit studenten.
Ize-Q
okej, vet en kompis som rycker in(KB) i år och han skulle även ha tagit studenten i år...
men han tidigare lade sitt inryck då betygen inte var dom bästa och han kända att han behövde ett sabbatsår...
corneliu
QUOTE (1MPJ @ Jan 11 2004, 21:00 )
om han fyller 19 år i år, som är åldersgränsen för värnplikt.

Sen när är vpl åldern 19? Menar du uppåt så är det väl 25 och nedåt 18... dry.gif
Kimster
Lagen säger
"1 kap 5 § -Värnplikten skall fullgöras hos Försvarsmakten och skall
alltid inledas med grundutbildning.

Skyldigheten att fullgöra värnplikt omfattar endast män som är
svenska medborgare och gäller från början av det kalenderår när
den totalförsvarspliktige fyller nitton år till slutet av det kalenderår
när han fyller fyrtiosju år
."

Citat Lumpen.nu
"Alla svenska män mellan 18 och 24 år är skyldiga att mönstra."

"Den allmänna tjänsteplikten blir aktuell först under höjd beredskap. Den gäller alla mellan 16 och 70 år som bor i Sverige, både svenska och utländska medborgare. Regeringen bestämmer hos vilka företag och organisationer som allmän tjänsteplikt ska gälla. "

Lagen om totalförsvarsplikt
Panzerfaust
QUOTE (Sillen @ Jan 12 2004, 11:09 )
Svea Rike: Du får nog bäst svar om du mailar pliktverket. Även om många utbildningar formellt inte kräver gymnasiebetyg så tror jag dock att man får sämre bedömning hos psykologen om man har hoppat av. I-provet går förmodligen sämre också (fast man behöver ju inte vara något geni direkt för att få göra värnplikten).

Jag hoppade av gymnasiet (dumma jä*la idiot panzer)
Psykologen ville vara min kompis ändå, gick fin fint.
Alla proven gick bra som faen också. Kan inte påstå att jag personligen hadde lärt mig något från skolan som hjälpte mig på testerna.
Hadde 1.2 i betyg från 9an. (va en buse och skolkade en del)
Gick Individuella programmet (p17-Pundar programmet)
Där alla nollor går som inte kommer in nån annan stans.
Fick inga betyg där, läste inte heller några ämnen där. Va mest hemma och sov eller ute och busade.
Hoppade av 2a året mönstrade i april och ryckte in juni laugh.gif
Dock va april mitt andra datum, eftersom jag total vägrade(?) första gången i oktober året innan.
Så, ja. Man kan göra så.
Och göra lumpen ett år tidigare.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.