Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Närskydd eller Bassäk på F16
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
corneliu
Tjena!
Jag har én fundering; Och det är att jag har blivit placerad som Närskyddsgruppchef på F16!
Men om jag nu har läst "rätt" på forumet här, så har jag förstått att först och främst så är F16 nedlagt!? Men vad händer med befattningen? Och är det som på "alla andra ställen" att NSKY blivit Bassäk?? Är jag ute och snurrar?
Vill även ge pliktverket en känga där bak för deras sätt!!! rlwhore.gif
Mvh 6n.gif
Sgt. Larsson
Rätt uppfattat, F16 är nedlagt men som jag har förstått det så kommer du att göra din värnplikt på samma ställe, men under F20:s flagga istället. Och ja, NSKY är historia, nu är det FlygbasSäk/StrilSäk som gäller. Finns trådar här på forumet som behandlar vad Säkförbanden pysslar med.
matte
corneliu

Du rycker in som GB Strilsäk i Uppsala på F20.
F20 och F16 är lokaliserat i Uppsala. När nu F16 lagts ned kommer det ändå utbildas soldater på ett kompani som tillhör F20.

Sök på Flygbassäk så hittar du mängder med trådar om tjänsten. Skillnaden mellan Flygbassäk och Strilsäk är:
Flygbassäk tillhör Basbataljon 04 som utgångsgrupperar och arbetar på Flygbaser.

Strilsäk tillhör Strilbataljon och utgångsgrupperar vid strilanläggningar som exempelvis radarstationer.

I övrigt är skillnaderna små.

Gå in på:
www.sak-fv.org
KD803
QUOTE (matte @ Jan 11 2004, 11:45 )
Strilsäk tillhör Strilbataljon och utgångsgrupperar vid strilanläggningar som exempelvis radarstationer.

Nja, Strilsäk grupperar inte på radarstationer. Deras uppgift är uteslutande att skydda strilbataljonens stric. Radarstationerna skyddas av bevakningssoldater.

När ska du förresten rycka in?
corneliu
Jag rycker in i Augusti i år...
Men sedan undrar jag hur det egentligen ligger till med den sk bekräftelsen...den skall man väl få inom tre månader från mönstring? Har inte mottagit någon sådan eller kan det bero på att allt gjorts om till F20 flagg och att ingen vet???

corneliu
matte
BJE
Åhh tusan...det var nytt för mig! Inget Strilsäk, inte ens runt 860 då?
Knepigt...
106
Har Rrgc (alltså både /F och /T) helt utgått ur organisationen? Var det vaktsoldater eller Nsky kring dessa?
Hur var det på den tiden man hade ett Rrgc/T i närheten av själva radaranläggningen?
KD803
@corneliu

För närvarande utbildas ingen strilsäk på F 20, bara bevakningssoldater. Dessa har numera samma krav på sig som nsky hade förut, så jag misstänker att dessa kan ha fått det beskedet från Pliktverket.

I sommar kommer dock den första PB-kullen för strilsäk att rycka in i Uppsala, men jag vet inte exakt när GB ska rycka in.

Däremot så borde en pluton bevakningssoldater rycka in någon gång i början av augusti, så det finns en chans att du har hamnat där.

@ matte

Nej, inte i strilbat 04. Behövs tydligen inte i den nya hotbilden...

@ 106

Samtliga RRGC/F har utgått. F 4 och F 21 lär behålla sina RRGC/T så länge de har JA eftersom den inte kan ledas från STRIC, sedan försvinner dessa också.

Såvitt jag vet så var samtliga RRGC/T samgrupperade med PS 860 i krig och då skyddades de av radarkompaniets markförsvarspluton.

RRGC/F ska ha haft skydd motsvarade en PS 860, dvs en markförsvarspluton med närskyddssoldater.
106
Fanns det inte splitterkyddade uppställningsplatser för Rrgc/F även vid PS870? Eller var det bara vagnar för att driva själva radarn, som de som även fanns vid PS860?

Kommer bevakningssoldaterna på F20 sitta i vakten? Hörde att den uppgiften tagits över av Securitas (eller motsvarande).
Kommer PB StrilSäk genomföra PBS i Halmstad (eller var man nu hade det förr) eller blir det lokalt?
KD803
QUOTE (106 @ Jan 11 2004, 18:57 )
Fanns det inte splitterkyddade uppställningsplatser för Rrgc/F även vid PS870? Eller var det bara vagnar för att driva själva radarn, som de som även fanns vid PS860?

Kommer bevakningssoldaterna på F20 sitta i vakten? Hörde att den uppgiften tagits över av Securitas (eller motsvarande).
Kommer PB StrilSäk genomföra PBS i Halmstad (eller var man nu hade det förr) eller blir det lokalt?

Såvitt jag vet skulle RRGC/T bara samgrupperas med PS 860. Troligtvis så är det apparatvagnarna till PS 870 som splitterskydden var avsedda för.

På F 20 så är själva inpasseringen övertagen av civilanställda. Däremot sköter bevakningssoldaterna patrulleringen och eventuella insatser. Om PB kommer att åka till Halmstad eller inte vet jag inte.

Nu har vi gått ruskigt OT, så jag antar att kimster kommer att höra sig snart. ;)
106
OK, då får man väl hålla sig till frågor om vplbefattningar då.

Har man fortfarande ett inryck i januari eller är allt anpassat för att inte störa den civila skolgången allt för mycket?
Vilka befattningar inom StrilSäk (och Flygbassäk) kommer vara avsedda för PB-eleverna?
Kommer samtliga vpl på F20 ha gemensam GSU (Strilutbkomp eller vad det hette) eller kommer StrilSäk ha en egen?
Är det civilanställda vakter eller bevakningssoldater vid fd F16B? Vad kommer det heta nu förresten? F20B?

För de som skulle rycka in på F16 finns följande artikel från 27 oktober 2003:
http://www.f16.mil.se/index.php?lang=sve&c=news&id=17912
Skall du göra lumpen på F16?

Som du kanske vet skall F 16 läggas ned den 31 december 2003. Du som är uttagen att göra din värnplikt på F 16 skall veta att nedläggningen inte kommer att påverka dig. Din utbildning kommer att äga rum som planerat, men i F 20 regi.

Skillnaden för dig som soldat kommer inte att vara märkbar. Vare sig din tjänst eller din placering kommer att ändras.
corneliu
hhmmm...så att om jag förstår det rätt så kommer jag ev bli placerad som bevakningssoldat? det var ju inte riktigt vad jag ville! Jag har inryck den 2:a aug enligt den preliminära lappen som jag fick från pliktverket mer än så vet jag inte!
Jag har läst artikeln som finns på F16 hemsida men blir inte klokare iaf...
KD803
@corneliu

Den 2 augusti är vecka 32. Det är då sommarens kull av bevakningssoldater rycker in, så jag tycker det verkar som om du har hamnat där.

@106

Bevakningssoldaterna rycker in två gånger om året, i januari och augusti. Detta för att det ska finnas utbildade bevakningssoldater över hela året.

Vad PB-eleverna ska ha för befattningar vet jag inte. Med tanke på att målet är att höja den fältmässiga statusen på samtliga befattningar i strilbataljonen så skulle jag anta att GSU:n blir gemensam. I slutändan bestäms det nog av hur inrycken ser ut. På F 20B så är det bevakningssoldater.
corneliu
Så då kommer jag kanske att bli placerad som nån slags "upphottad" bevakningssoldat då... :P Är det nån som kan svara på hur utb för den "upphottade" bevakningsutb ser ut, om det nu är där jag ev hamnar?

Okej... Mer frågor; Var ifrån kommer den här bekräftelsen som man ska få? Från förbandet eller från pliktverket? Det har nu gått fyra månader sen mönstring och den skulle tydligen ha anlänt för mer än en månad sen...Är det nån här på forumet som ska in på F20 i aug?
Och i sådana fall har ni fått bekräftelsen?

Och är det nån som kan svara på hur man gör när man har kommit så långt i livet att man har banklån innan man rycker in? Har hört ryktas om att bankerna är tvungna att skjuta upp mina lån tills jag muckar? Nån som har egen erfarenhet, eller vet nån som ev har gjort det jag beskrev?

7.gif
KD803
QUOTE (corneliu @ Jan 12 2004, 21:53 )
Är det nån som kan svara på hur utb för den "upphottade" bevakningsutb ser ut, om det nu är där jag ev hamnar?

GSU 9 - 10 veckor
Skyddsvaktsutbildning 2 veckor
GB-utbildning 4 veckor (lite osäker på antalet veckor, kommer inte riktigt ihåg)

Därefter börjar tjänstgöringen som ska vara rullande tre veckor med en veckas skarp tjänst, en veckas ledighet och en veckas fortsatt utbildning.

Ungefär så här fungerade det i alla fall under 2003.
Mr_Confused
QUOTE (BJE @ Jan 12 2004, 00:19 )
Den 2 augusti är vecka 32. Det är då sommarens kull av bevakningssoldater rycker in, så jag tycker det verkar som om du har hamnat där.

Även jag rycker in den 2/8, på Flygbassäk på F17. Och efter vad jag har sett så är det så på många ställen (alla jag sett), att gruppbefäl på Fbassäk rycker in då. Så att han rycker in då betyder inte nödvändigtvis att han ska bli bevakningssoldat. Såvitt jag vet så har inte Fbassäk på F17 ersatts av bevakning (jag hoppas iaf. innerligt!), det är väl helt enkelt så att bevakning och Fbassäk (och även många andra, verkar det som) rycker in 2/8 på Flygvapen-regementena.
Ska dock nämna att jag inte alls är insatt i ämnet i övrigt, vill bara påpeka just detta faktum...

/Confused
corneliu
@ Mr_Confused;

Det här var intressant! Ska för övrigt ta och ringa till F20 idag för att fråga dem!

Kommer att lägga upp svaret jag får, här!
KD803
@corneliu

Var uppe på F 20 idag. Även strilsäk har inryck för GB vecka 32, så det kan mycket väl vara så att du hamnar där.
corneliu
Japp, tror nog att det kan stämma! Fick idag tag på en officer på värnpliktsdetaljen och den infon som han gav mig verkade stämma in på strilsäk samt min befattning och datum...2 aug GB strilsäk... Eller GB NSKY vad man nu vill kalla det :P
Men tack iallafall alla som hjälpt till att räta ut lite problem och frågeställningar salute.gif
matte
Pbs/mar finns inte längre (tyvärr). Istället utbildas PB på respektive flottilj...
corneliu
"Pbs/mar" vad är det??? dry.gif
106
QUOTE (corneliu @ Jan 16 2004, 18:33 )
"Pbs/mar" vad är det??? dry.gif

PBS = PlutonBefälsSkola
/mar = Mark(försvar)

Tidigare genomfördes det centralt på F14 (?) för samtliga PB Nsky i FV.
matte
106
Åja...glöm inte att även F4 och F6 utbildat PBS/Mar!
106
QUOTE (matte @ Jan 17 2004, 03:06 )
106
Åja...glöm inte att även F4 och F6 utbildat PBS/Mar!

Just det ja.

Var är smileyn som bankar huvudet i väggen när man behöver den?
Trident
QUOTE (BJE @ Jan 11 2004, 13:58 )
QUOTE (matte @ Jan 11 2004, 11:45 )

Nja, Strilsäk grupperar inte på radarstationer. Deras uppgift är uteslutande att skydda strilbataljonens stric. Radarstationerna skyddas av bevakningssoldater.

Vad ska ja göra som nu kommer att bevaka/vakta radaranlägningen???
Så bevakningssoldaterna har tagit mitt jobb????

Strilsäk F21
Trident
KD803
QUOTE (Trident @ Jan 18 2004, 01:13 )
Vad ska ja göra som nu kommer att bevaka/vakta radaranlägningen???
Så bevakningssoldaterna har tagit mitt jobb????

Strilsäk F21
Trident

Som sagt, i strilbat 04 finns det ett strilsäkkompani. Det har till uppgift att skydda bataljonens stric. Radarstationerna tas om hand om bataljonens sensorkompanier. I dessa ingår endast bevakningsplutoner, inga säkditon.

Så är du strilsäk på F 21 så kommer din krigsuppgift sannolikt att bli att skydda Stric N.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.