Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Eldledningssignalist?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Oyabun
nån här som varit Eldledningssignalist? helst då på I5..
om denna person kunde berätta lite om tjänsten o så.. vad dom gör osv..

Har fått en del luddiga beskrivingar av min äldre bror men det gav inte så mycket..

;)
danno
Jag har utbildat e-signalister, men då på A8 och Artbat/I19.

Vad vill du veta?
Oyabun
vad man får göra i princip och hur utbildningen är..

Är tjänsten fysiskt krävande?

berätta om tjänsten helt enkelt!
danno
Ok. Jag ska berätta om e-tjänsten litegrann men då jag tror att du på I5 kommer att få åka eldledningspansarbandvagn av någon modell är jag inte helt rätt person att svara på de mest specifika frågorna om den tjänsten.

Börja med att kolla på mina svar till swesimon i den här tråden. Inlägg ett och inlägg två. Dessa berör visserligen tjänsten som eldledningsbefäl men det är i princip samma uppgifter.

En e-signalist på Artbat är också gruppens bandvagnsförare. Under skjutning (och annars också) ansvarar signalisten för att samband finns uppåt i organisationen, framförallt till plutonchefen. Under skjutning är det signalisten som vidarebefordrar alla koordinater via radion så att pjäserna i slutändan vet var dom ska skjuta.

Skillnaden om man gör detta på I5 och inte inom artilleriet är att då åker man någon form av pansarfordon med laseravståndsmätning och sånt monterat i tornet. Signalisten har samma uppgift som ovan men sitter vid ett bord i bak i vagnen istället för att ligga under en gran någonstans.

Fler frågor?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.