johan--
Jan 9 2004, 16:26
Villka fordon är det som får förklarar för lätt pasnar fordon? vad är det som bestämmer det? vikten eller? Jag har hört att militärens hummer är klassad som ett lätt pansar fordon, sant?
Vysotskij
Jan 9 2004, 16:33
QUOTE (johan-- @ Jan 9 2004, 16:26 )
Jag har hört att militärens hummer är klassad som ett lätt pansar fordon, sant?
Lämnar fältet öppet för experter på fordonsreglementen, men påpekar att den svenska Försvarsmakten till dags dato och mig veterligen inte anskaffat Hummer (eller snarare den militära varianten; glömmer alltid den krångliga förkortningen som gav upphov till smeknamnet).
Har aldrig hört att HMMWV (High Mobility Multipurpouse Wheeled Vehicle) skulle klassas som lätt pansarfordon. I sin grundversion är Hummveen (Hummer är det vedertagna namnet på den civila versionen) inte mycket mer bepansrat än en Tgb 11. Men det finns naturligtvis Hummvees med högre grader av skydd. Några som man säkerligen kan jämställa med ett pansarskyttefordon. Men Hummvee är generellt inte ens ett lätt pansarfordon.
Vad beträffande viktgränser tror jag nog dessa är flytande och relativa. Som exempel kan nämnas att Sveriges tunga strv under vk2 och tiden omedelbart därefter, m/42 vägde om jag inte missminner mig, strax över 22 ton. Jämför detta med Strf 9040 som väger 23 ton.
/Låtsasexperten Erik
SERG. B
Jan 9 2004, 18:31
OT men varför gnäller vi svenskar över att fordon som används i den svenska Försvarsmakten alltid måste vara splitterskyddat m.m. när amerikanarna åker runt i sina Humvees. Har vi högre krav eller?
Blå Brigad
Jan 9 2004, 18:36
Ser inte högre säkerhetskrav som en dålig investering precis...
jonte72
Jan 9 2004, 18:57
De flesta HMMWV i Amerikanska försvaret har någon form av skydd mot finkalibrig eld.
Men nu införs M1114 "Up-Armed" som tål 7,62 AP överallt, har minskydd, klarar splitter från 155 mm ART granater som briserar ovanför fordonet.
Motorn har trimmats för att kompensera den ökade vikten mm mm.
Det har hittils byggts ca 1700 M1114, men kommer snart bli många fler när fabriken ökar produktionstakten.
http://www.janes.com/defence/land_forces/s...lav_m1114.shtmlMånga är kritiska till att M1114 inte tillförts fler förband i Irak......men bättre sent än aldrig

.
Lynx_39
Jan 9 2004, 20:15
Till Låtsasexperten Erik G: Du har ju helt rätt i det du skriver så all heder åt dig!

Sverige ansåg strv m/42 att vara en TUNG stridsvagn då den kom mitt under beredskapen...att det redan vid leveransen fanns tunga vagnar i krigsmakterna som vägde det dubbla talades det inte mycket om...
Vagnens bredd och kanonens längd justerades efter dåtiden trafikreglemente!!!
Pvkv m/43 var ju även tillverkad med att dra tillbaka kanonen in i vagnsutrymmet under gång....
Lynx_39
På den hemsidan som jonte länkade till kan man läsa att:
Crew: 1 + 3
Det tolkar jag som att bilen har nedast fyra platser. Min fråga är då skulle det inte vara intressant att kunna transportera en hel grupp i ett och samma fordon eller får varje grupp två bilar. Hur funkar det i Sverige. Hur många platser tar Sveriges motsats till HMMWVn?
Combat weight: 5,489kg
Length: 4.99m
Width: 2.3m
Height: 1.9m
Som ni ser ett stor härke. Jag tycker att den är alldelse för stor för att bara kunna ta 4 pers
Jofus
jonte72
Jan 9 2004, 22:02
QUOTE (jofus @ Jan 9 2004, 21:55 )
Det tolkar jag som att bilen har nedast fyra platser. Min fråga är då skulle det inte vara intressant att kunna transportera en hel grupp i ett och samma fordon eller får varje grupp två bilar. Hur funkar det i Sverige. Hur många platser tar Sveriges motsats till HMMWVn?
Combat weight: 5,489kg
Length: 4.99m
Width: 2.3m
Height: 1.9m
Som ni ser ett stor härke. Jag tycker att den är alldelse för stor för att bara kunna ta 4 pers
Jofus
Det beror på den höga skyddsnivån.....
jake the snake
Jan 9 2004, 22:04
Jag tror att man skall tolka Crew som Besättning och inte hur många pasagerare den tar. Kolla i Black Hawk Down, när dom åker i HMMWV, det är fler än fyra i dom.
Vi har ingen direkt motsvarighet till HMMWV i sverige, men du kan ju alltid kolla in den här länken till det som kanske ligger närmst:
Patgb XA-180
Ja men Sisu vagnarna finns väl enbart i utlandsstyrkorna. Dessutom är dom ju inte riktigt i samma viktklass. Lite taskigt att jämnföra dom båda.
Vad har dom överiga nordiska länderna för lätta (trängående) hjulgånde fordon?
Jofus
jonte72
Jan 9 2004, 22:12
QUOTE (jake the snake @ Jan 9 2004, 22:04 )
Jag tror att man skall tolka Crew som Besättning och inte hur många pasagerare den tar. Kolla i Black Hawk Down, när dom åker i HMMWV, det är fler än fyra i dom.
Vi har ingen direkt motsvarighet till HMMWV i sverige, men du kan ju alltid kolla in den här länken till det som kanske ligger närmst:
Patgb XA-180De nya M1114 tar bara 4 personer - de fanns inte när BHD utspelades.
jake the snake
Jan 9 2004, 22:14
Jag trodde att han pratade om HMMWV.
jonte72
Jan 9 2004, 22:21
QUOTE (jake the snake @ Jan 9 2004, 22:14 )
Jag trodde att han pratade om HMMWV.
M1114 är en Up-Armed variant av HMMWV.
jake the snake
Jan 9 2004, 22:24
Jag såg det när jag kollade länken.
Våran motsvarghet borde väll vara våra nya splitterskyddade Mercedes Geländewagen, någon som har bild på dem?
QUOTE (jonte72 @ Jan 9 2004, 22:02 )
QUOTE (jofus @ Jan 9 2004, 21:55 )
...
Jag tycker att den är alldelse för stor för att bara kunna ta 4 pers
Jofus
Det beror på den höga skyddsnivån.....
...och markfrigången.
För att få så god markfrigång som man har är ju motor, växellåda och axlar lyfta så att de tar all plats mitt i bilen, personalen får helt enkelt sitta på sidorna där det finns plats. Samtliga HMMWV är ju byggda på det sättet men med varierande antal sittplatser. Vill minnas att man på de flesta har radion mellan sittplatserna fram och att man kan ha en HMG-skytt stående i luckan alternativt sittande på golvet eller någon primitiv stol. Med andra ord får man med sig lika mycket personal som i Sprintern.
Det verkar även gå att få in en bår om man ser på
denna skiss.
Sakkre
Jan 27 2004, 20:58
Militära versionen som jänkarna använder av hummern, har bara 4 sittplatser, ryms väl 5 om en sitter i gungan i skytteluckan. Skall motså 7,62 lätt, enligt föraren ja prata med, en splitterskyddad GW har mer benutrymme än hummern.

Fick tillfället att åka med jänkarna på patrull i Bosnien, fick även prova på att köra deras bepansrade hummer. Den vägde 5.3 ton och hade öppningsbara fönster som sköts ner i dörren när man öppnade dessa. Jag mätte tjockleken och fönsret var runt 3 cm tjocka.
jänkarna hade en hel del av dessa fordon i olika utförande. Dock så jag ingen som hade mer än 4 platser.
Det var trång och det blev inte bättre av att dom la all sin utr i mitten av fordonet. Skulle kunna jämföra utrymmet med en Bv 206 fast lite trängre.
Lägger ut två bilder.
QUOTE (jofus @ Jan 9 2004, 22:11 )
Ja men Sisu vagnarna finns väl enbart i utlandsstyrkorna.
Nej både 180 och 203 finns på flera förband här i Sverige
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.