@dxl:jo jag känner till "kallt, högt, blött" är ju själv utb i samma enimenta garnisonsstad som dig.
dock på "rätt" sida heden
och jag tvivlar inte på RA 135:ans färdigheter, om man får ut fungerande exemplar.
men om du har rejält kuperad terräng och kryddar med trevligheter som kraftledningar, och lägger på dåligt servade apparater får du snabbt det läge som vi befinner oss i.
problemen ligger i att allt som har med samband att göra hos oss måste gå genom FRO.
och inget ont om deras kunskaper inom samband, mtrl-tjänsten är det lite värre med.
jag hoppas det funkar bättre på andra platser i landet.
@axial:vår IP hade det upplägget förut, en RA 145 per grupp och åtminstone en fungerande RA 135.
hux-flux hade bat-kvm vart inne i vårt förråd och då återstod två ra 145 och två ra 135 till hela plutonen.
vissa stunder är det svårt att gilla läget........
jag hoppas det bara är bohuslän/dal som har fått ut RA 70.
det måste ju finnas massor av RA 422 och RA 424 uti i förråden.
de är ju fordonsapparater, och folk med utbildning på dessa
jag förstår inte meningen med att få ut en 13-bil som plut.stab fordon
om man måste åka omkring med öppen taklucka året om.
att ha en ra 145 på mes, med normal antenn uppstickandes, medförande total livsfara vid järnvägspassager.
att få ut radion vid ett eldöverfall är ju lönlöst.
att ha den löst stående inne i bilen vid terrängkörning är.....IDIOTISKT!
men det var jag tvungen att dras med för:
1. "det finns inga fordonsantenner" enl FRO.
nderligt för jag hade en på den 245:a vi hade hela GU, och vi hade minst två till på gruppen.
2. "när jag gjorde gu så hade vi alltid mesen lös inne i 11-bilen"
ok och därför skall jag slå ut mina tänder, med hjälp av 12 kilo ra?
det måste finns RA 145 och tom ra 180 nog för att täcka åtminstone IP's behov.
har full förståelse om norrland får större och snabbare tilldelning
men vi skall inte behöva förlita oss på mobiltelefoner för att få ett vettit samband.