Help - Search - Members - Calendar
Full Version: PMR-radio för HV
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3
scattergun
Har funderat på att skaffa PMR (446MHz) radio för vår insatspluton. Har sett att USMC använder ICOM´s lilla radio med vikbar antenn, den är milspecad men den kostar ju 1500kr. Har någon erfarenhet av andra apparater och vad ska man tänka på? 7.gif Vi behöver ha full kompatibilitet med Peltors kåpor och headset.
dxl
Har noll koll på vad vi har haft.
Men grupp och plutoncheferna i GBG IP har fått prova ut en hel massa olika små radiosar och sedan utvärderat dom.

Kolla med ledningen i ditt MD så kanske de kan tänka sig att göra likadant.
Axial
Vi har här i Dalarnas FBU köpt in 4 st Lafayette-radioapparater med tillbehör för 2800:-/styck (vi fick då en rabatt på 400:-/apparat). Tillbehören är bärrem, laddare, handmic samt anslutningsdon för peltor comtac-kåpor. Jag har bara använt dem "i strid" en gång men mitt första intryck är positivt. Om det finns intresse av att veta mer kan jag kolla modell och prestanda nästa gång jag är på förbundskansliet (nästa onsdag om inte förr).
Fu Kallenberg
Vi har provat Cobras MT-700 med gott resultat på avstånd upp till 3km öppen terräng. I tät skog kortas detta avstånd rejält dock.... MT-700 kostar nu tror jag ca..800:- / par. Överkomligt då dom är fuktskyddade.
Nackdelen är en knapp "Call" denna går inte att låsa utan kommer du åt den så låter det med ett fasligt ringande á la usa telefon. saint.gif (Sammanhängande *blippande*)
Dock har dom funkat bra under jakt.

// Kalle
Dedicated
Ni som har PMR-radio; hur ser det ut med "obehörig" trafik på kanalerna? Eller det är försumbart pga den relativt korta räckvidden? Tänker införskaffa ett par apparater för att se till att inte behöva använda mobil för att få tag på min stf, nämligen!
Fu Kallenberg
QUOTE (P-O Fyhr @ Jan 9 2004, 09:52 )
Ni som har PMR-radio; hur ser det ut med "obehörig" trafik på kanalerna? Eller det är försumbart pga den relativt korta räckvidden? Tänker införskaffa ett par apparater för att se till att inte behöva använda mobil för att få tag på min stf, nämligen!

Skaffar du den dyrare så kan du sortera bort det med subkanaler. Men det är inte riktigt tillfredsställande om du håller till i bebyggelse. Kommer du att finnas ute på fältet är det lugnt. Vi fick inte in ngt på heden utav "obehörig" trafik. Eller man ska kalla det "oönskad"..... saint.gif

Hoppas att du blir nöjd.
QM insats komp
Man skall nog inte förvänta sig för mycket av PMR systemet, fördelarna är att dom inte kostar ngt (125:/st harald nyborg) går den sönder , kasta den & skaffa en ny. duger bra inom grupps ram ,finns oftast bra head set till för en låg peng (70:-).har själv köpt ett antal på nämda ställe & dom duger hyffsat att använda
Richard H
Annan tråd om PRM radio, här.
FRO
Kolla med resp. MD-grp, det finns frekvenser som FM är primära användare av så att man kan köpa ex. jaktradio på 155MHz-bandet och sedan programmera till FM-frekvenser. Då kommer man ifrån alla problem med andra användare samt att man inte har några begränsningar vad gäller uteffekt eller antennval.
bushman
men va fan armen har ju redan skänkt HV en fullt duglig PMR radio.

vad annat kan man kalla ra 135?

en ra som man kastar längre än man sänder med den, kanske kvalar in som kastvapen?
vet´ej hur många PMR som klarar tre km, men de är nog fler än de ra 135 som klarar samma sak.
Axial
QUOTE (bushman @ Jan 12 2004, 01:57 )
men va fan armen har ju redan skänkt HV en fullt duglig PMR radio.

vad annat kan man kalla ra 135?

en ra som man kastar längre än man sänder med den, kanske kvalar in som kastvapen?
vet´ej hur många PMR som klarar tre km, men de är nog fler än de ra 135 som klarar samma sak.

Gnäll inte gosse lilla biggrin.gif
Innan Ra 135 delades ut så använde vi Ra 175 och den var så dålig att den inte var bra till något, inte ens att kasta på fienden.
Jag tycker 135:an är en hyffsat bra apparat så länge man erkänner dess begränsningar. Vill man nå längre än så, då får man gå upp i viktklass och ta fram 145:orna.

EDIT: de där fingrarna kommer att få stryk en vacker dag...
Dedicated
RA 135. Gruppen smyger fram i terrängen på nattpatrull. Inte det minsta ljud hörs, inte en kvist knäcks under våra fötter......DÅ SÄTTER DEN JÄKLA RA 135 IGÅNG MED ETT KNASTER OCH BRUSANDE SOM INTE ÄR AV DENNA VÄRLD! Det enda som överröstade oväsendet var mitt svärande när jag försökte mörda den eländiga mackapären! Naturligtvis tappade jag i samma stund sambandet med plutonchefen.......hrmpf.
bushman
@axial:
nu råkar buskmannen var så gammal att han också har använt ra 175.

fast använt är väl felord.
nymuckad och med en signalutb i ryggen fick jag ut detta silverfärgade härke.
anno 1990 var ra 145 något som det signalmäktiga FRO hade hand om, iofs har de det fortfarande.....

de behåller de som funkar, och ger hv och IP plutonerna ra 145:or som inte ens sänder över en normal svensk gata.

tillbax till ra 175:
det tog mig ca tre sek att inse att semaforer och röksignaler är ett bättre sambandsmedel.
PC hade den oftast fastspänd på bröstet, och blev ett ännu större prickskyttemål.

hade du inte trådbundet samband på ditt objekt så var alla övn fria kriget, att stå brevid en kraftstn och sända med en jävla walkie-talkie var dödsdömt.
mina PMR:er från clas olsson sänder bättre

@ p-o fyhr:
om du inte gillar ra 135 kommer du att hata ra 70.
en jävla fordonsmonterad glasslåda som gör att man inte kan använda squelschläget på ra 145, för att samsända.

inom bohuslän/dal har denna delats ut och höjts till skyarna av FRO.
fro fan det när de själva har snott de få RA 180 så tilldelats MD-gruppen.

RA 70 har tillhört civilförsvaret men ansågs föråldrad, så då till delas den insatsplutonerna i hemvärnet i stället.
slutsats, ingen är utb på den, få manualer finns och förvirringen är total.

Enl. FRO är det en bra samverkans radio, som man kan nå civila mydigheter med.
synd bara att de civila myndigheterna gav fan i detta ra-system redan på 70 talet.
Dedicated
Det enda tråkiga med de de TopCom 3300 jag precis inköpt (inkl laddare och headset) är det ytterst jobbiga "Roger-beepet" apparaten är försedd med. Jag hoppas deras support återkommer med nåt bra tips om hur man stänger av oljudet. I övrigt är det en nimm liten apparat! Jag och min stf har köpt på oss totalt 4 apparater så vart stridspar i gruppen kan få (låna) varsin!
dxl

Man får väl fiffla på en annan antenn.
I lumpen hade vi "tråd" varianten och det funkade aldeles utmärkt.
bushman
QUOTE (dxl @ Jan 13 2004, 17:25 )

Man får väl fiffla på en annan antenn.
I lumpen hade vi "tråd" varianten och det funkade aldeles utmärkt.

och du tillhörde ett förband som hade fullt fungerande mtrl och ledning.
i hv måste man vara jobbarkompis med sambandsbefälet från FRO för att få ut något som funkar.

allt hänger inte på befäl och grader i frivilligförsvaret.

FRO sitter på allt sambandsmtrl och delar ut som de vill.
att ip behöver bra RA med kompletta väskor är inte självklart.
sambansbefälets kusin kan ju vara med i hv-plut som vaktar ett tomt mobförråd, han har större behov av tiptop utr.

och klagar man så får man ännu sämre utr nästa gång, om man får någon ra alls.
Axial
@bushman:
Jag tycker synd om dig som har ett sånt taskigt sambandsläge.

Vi har inga som helst problem med våra 135/145:or. En enda 135:a har varit dålig men den var det inga problem att få utbytt. Överhuvudtaget har vi i den IP jag tillhör fler radioapparater än "reglementerad tilldelning", till exempel har varje skyttegrupp tillgång till 2 ra 135 och 1 ra 145. Vi har också fått oss tilldelat batteriladdare och annan materiel en grosse. Vi har inte heller haft några problem med FRO-folk som beter sig som de vill, å andra sidan har jag i princip inget samröre med bat-staben förutom just själva radiotrafiken.

Jag förstår att de som sitter i buskmannens sits gärna vill skaffa egna radioapparater och visst vore det smutt med en mindre apparat än 135:an men hur är det med hållbarheten för civila PMR-apparater ? Jag själv är nämligen en notorisk "ha sönder allt"-människa som verkligen behöver beväringssäkra saker laugh.gif

Ra 70 verkar ju vara ett funkis koncept...låter lite grann som EMMA-systemet som enligt FRO skulle bli tidernas grej, alla kategorier.
[/OT]
106
QUOTE (Axial @ Jan 13 2004, 20:24 )
Ra 70 verkar ju vara ett funkis koncept...låter lite grann som EMMA-systemet som enligt FRO skulle bli tidernas grej, alla kategorier.

EMMA-systemet?
Aldrig hört talas om något sådant (hade inte hört talas om Ra70 heller innan jag besökte forumet), skulle du kunna beskriva vad det är lite snabbt och enkelt?
Norrlänningen
kolla in sibas Cobra mt 500

http://www.siba.se/Product/Product.aspx?Identifier=SE69252

FRO har för övrigt ALINCO som är trimmade och öppnade för fler frekvenser och dom funkar bra!(jag har en själv som jag använder för amatörradio.)
jag har tyvärr ingen bild på dom men om du har sett den svenska filmen Livvakterna så ar det den modellen på radio dom använder.

Vi höres i etern! men tänk på att det är ALLTID annat folk som lyssnar. smile.gif
dxl
QUOTE (bushman @ Jan 13 2004, 18:33 )
och du tillhörde ett förband som hade fullt fungerande mtrl och ledning.
i hv måste man vara jobbarkompis med sambandsbefälet från FRO för att få ut något som funkar.

allt hänger inte på befäl och grader i frivilligförsvaret.

FRO sitter på allt sambandsmtrl och delar ut som de vill.
att ip behöver bra RA med kompletta väskor är inte självklart.
sambansbefälets kusin kan ju vara med i hv-plut som vaktar ett tomt mobförråd, han har större behov av tiptop utr.

och klagar man så får man ännu sämre utr nästa gång, om man får någon ra alls.

ok ok ok coola ner lite.

Om sambandsläget verkligen är så kass hos dig som du beskriver så är det väl illa.
Men en ra135 är en ra135.
Det är inte så mycket som kan bli "sämre" på den antingen funkar den eller inte.
(batterierna kan vara kass men då får man ladda)

Min uppfattning är endå att plutonsamband funkar betydligt bättre i HV en där jag gjorde lumpen.

Det är klurigt med samband och det kan vara svårt.
Men det behöver inte bero på att radion är kass.
Det finns hel massa grejer man kan göra både för att öka minska "mottagarradien"

Har det t.ex regnat så kan man öka räckvidden ett par kilometer genom att låta toppen av antennen gå i backen (inte alla antenner dock)
Rör du på dig samtidigt som du pratar så gör du fel då minskar du lätt "räckvidden" med 4-5km om du har otur.
Sända "över sjö", förlänga antennen, se till att antennen inte är "vikt", hålla antennen rak, prata tydligt, röra sig någon meter mellan varje sändning om man inte får kontakt och nu minns jag inte mer :P
Men vi fick lära oss en hel del i lumpen.

Radio135 e en bra radio om man andvänder den rätt.
Limp
QUOTE (dxl @ Jan 14 2004, 03:14 )
Radio135 e en bra radio om man andvänder den rätt.

Ra135 och bra i samma mening? Kan hålla med om att det är en fungerande radio, ibland, men jag skulle aldrig kalla den för bra.

Vår pluton har inköpt nån mindre radio, walkie talkie, från motorola för samband inom pluton. Fungerar mycket bra men jag kommer tyvärr inte ihåg vilken modell det är.
Axial
QUOTE (106 @ Jan 13 2004, 21:24 )
QUOTE (Axial @ Jan 13 2004, 20:24 )

EMMA-systemet?
Aldrig hört talas om något sådant (hade inte hört talas om Ra70 heller innan jag besökte forumet), skulle du kunna beskriva vad det är lite snabbt och enkelt?

Lite länkar till hemvärnstidningen där dels själva systemet beskrivs och dels lite grann om turerna för och mot.
Emma1
Emma2
Emma3
Emma4
Emma5
Emma6
bushman
@dxl:
jo jag känner till "kallt, högt, blött" är ju själv utb i samma enimenta garnisonsstad som dig.
dock på "rätt" sida heden laugh.gif

och jag tvivlar inte på RA 135:ans färdigheter, om man får ut fungerande exemplar.
men om du har rejält kuperad terräng och kryddar med trevligheter som kraftledningar, och lägger på dåligt servade apparater får du snabbt det läge som vi befinner oss i.

problemen ligger i att allt som har med samband att göra hos oss måste gå genom FRO.
och inget ont om deras kunskaper inom samband, mtrl-tjänsten är det lite värre med.
jag hoppas det funkar bättre på andra platser i landet.

@axial:
vår IP hade det upplägget förut, en RA 145 per grupp och åtminstone en fungerande RA 135.

hux-flux hade bat-kvm vart inne i vårt förråd och då återstod två ra 145 och två ra 135 till hela plutonen.
vissa stunder är det svårt att gilla läget........

jag hoppas det bara är bohuslän/dal som har fått ut RA 70.
det måste ju finnas massor av RA 422 och RA 424 uti i förråden.
de är ju fordonsapparater, och folk med utbildning på dessa

jag förstår inte meningen med att få ut en 13-bil som plut.stab fordon
om man måste åka omkring med öppen taklucka året om.
att ha en ra 145 på mes, med normal antenn uppstickandes, medförande total livsfara vid järnvägspassager.

att få ut radion vid ett eldöverfall är ju lönlöst.
att ha den löst stående inne i bilen vid terrängkörning är.....IDIOTISKT!
men det var jag tvungen att dras med för:

1. "det finns inga fordonsantenner" enl FRO.
nderligt för jag hade en på den 245:a vi hade hela GU, och vi hade minst två till på gruppen.
2. "när jag gjorde gu så hade vi alltid mesen lös inne i 11-bilen"
ok och därför skall jag slå ut mina tänder, med hjälp av 12 kilo ra?

det måste finns RA 145 och tom ra 180 nog för att täcka åtminstone IP's behov.
har full förståelse om norrland får större och snabbare tilldelning
men vi skall inte behöva förlita oss på mobiltelefoner för att få ett vettit samband.
Dedicated
@Bushman

Ni är inte ensamma om att bli av med sambandutrustning! Det röjs friskt i vårt förråd också så att de (få) RA145/146 och RA135 vi har ser ut att bli färre av nån outgrundlig anledning. Misstänker att IP inte får bli FÖR bra, helt enkelt......

Har personligen inte sett till någon FRO-are på de senaste 5 åren, uppenbarligen är dessa utspridda över landets yta med särdeles dålig täckning och du tyvärr hamnat mitt i en klick!
bushman
QUOTE (P-O Fyhr @ Jan 14 2004, 11:54 )
@Bushman

Ni är inte ensamma om att bli av med sambandutrustning! Det röjs friskt i vårt förråd också så att de (få) RA145/146 och RA135 vi har ser ut att bli färre av nån outgrundlig anledning. Misstänker att IP inte får bli FÖR bra, helt enkelt......

Har personligen inte sett till någon FRO-are på de senaste 5 åren, uppenbarligen är dessa utspridda över landets yta med särdeles dålig täckning och du tyvärr hamnat mitt i en klick!

@p-o fyhr:
FRO är ingen förening det är en smitta!!

problemet med den förening vi har är att de har fått för mycket makt.
ingen har sagt stopp, och då har de bara kört på.
jag tror bara att detta är ett yttrest lokalt hinder.

och att det är en dödsryckning från avtalsorganisationernas militära sida.
de är ju inte välkommna i "det nya hemvärnet" då de inte är stridande.

men någonstans har du rätt, IP skall inte få bli för bra.
men jag tror knappast de blir sämre av att man stjäl deras samband.

då fixar folk egna lösningar, och risken att b-styrkan skulle scanna av radionäten är ju lika med noll.
så vida man inte övar mot S1.....
Fk Satan
Eller oxå vill FRO inte kliva ut i kylan och BÄRA omkring på radion, därför låter de IP inte använda ngn radio, och ska de vara med skall radiopersonalen sitta inomhus, eftersom det står så i ngt egenkomponerat FRO reglemente från 1673.

FRO är en onödig rest inom Hv. de flesta som har gjort värnplikten har en större kunskap till hur man skall använda radion under verkliga förhållanden, och inte hålla på att bokstavera allt man säger och dela upp sambandet i 345234olika subnät.

Fk Satan => bong.gif <=FRO

FRO=> bash.gif <= Fk Satan
Norrlänningen
bushman:  FRO är ingen förening det är en smitta!!

men jag tror knappast de blir sämre av att man stjäl deras samband

Skitsnack! mad.gif

FRO består av kunnigt folk som är utbildade och intresserade av radio!
dessutom är många FRO:are i HV och radioamatörer som pysslar med radio varje dag.

Hur många i övriga försvarsmakten kan T.ex Morse?(som för övrigt är det bästa vid samband under fientlig störsändning)?

Hälsningar / Norrlänningen!
GA KA
Jag tycker att om man skall skaffa en radio för HV bruk SKALL se till att man även kan använda den i krig. Vissa verkar bygga upp all sin taktik och strid på sina radioapparater. Om man övar med dem måste de fungera även i krig. Ett bättre alternativ är att träna utan radioapparater för att sedan komplettera med jägarfixade apparater i krig. Så använd gärna dem till övningsledning och dyligt men lär inte "lasse i ledet" att han alltid har sin PMR radio med sig. Mina krav på radio gör att jag bara kan rekommendera Motorola och ICOM pga av att de använder AA batterier.
bushman
QUOTE (Norrlänningen @ Jan 14 2004, 21:44 )
bushman:  FRO är ingen förening det är en smitta!!

men jag tror knappast de blir sämre av att man stjäl deras samband

Skitsnack! mad.gif

FRO består av kunnigt folk som är utbildade och intresserade av radio!
dessutom är många FRO:are i HV och radioamatörer som pysslar med radio varje dag.

Hur många i övriga försvarsmakten kan T.ex Morse?(som för övrigt är det bästa vid samband under fientlig störsändning)?

Hälsningar / Norrlänningen!

hade du läst mina andra inlägg så hade du kanske sett att jag inte klangkar ner på FRO i sin helhet.
vi är många har lokala problem med samband, och de flesta stavas tyvärr FRO.

vissa har i många år haft monopol på samband, men efter IP infördes är det inte så.
då somliga har svårt att gilla läget speglas detta av i den utr de ger till tex IP.

ok vi GU-utb signalister kanske inte använder rätt språk, eller kan FALA utantill, men vi har stridit med radio i minst 7,5 månader.

morse är något som inte används inom hemvärn alls , och kommer nog inte att utnytjas då det blir krig heller.

däremot finns det ett flertal inom hv, som är utbildade på telias fasta nät(PTN) och är en resurs som borde användas mer.
ty inget samband är så säkert som tråd.
jo kanske morse via signallampor på marinen fartyg kanske.

fram med mesen och stolpskorna, riktiga stabsoldater dra tråd, frivillig utbildade stabs-människor får panik
när de kommer för långt ifrån kokvagnen
dxl
Vill instämma med föregående talare.
Och min erfarenhet av FRO är att dom är duktiga på radio men väldigt mycket sämre när det kommer till den miltära biten (att vara i fält istället på kasern t.ex)

Morse över radio är väl en rätt så idiotgrej, man får väl räkna med att fienden också kan morse innan man sänder?

fram med mesen och stolpskorna, riktiga stabsoldater dra tråd, frivillig utbildade stabs-människor får panik
när de kommer för långt ifrån kokvagnen

Huvudet på spiken där.
Fältvanan och fältmässigheten finns inte hos FRO.
Möjligtvis hos enskillda medlemmar men inte som organisation.

Jag satt i en kompanistab under min värnplikt.
Och den stressen man känner som värnpliktig tror jag inte man får i FRO och jag tror att den stressen är viktig.
Norrlänningen
hade du läst mina andra inlägg så hade du kanske sett att jag inte klangkar ner på FRO i sin helhet.
vi är många har lokala problem med samband, och de flesta stavas tyvärr FRO

jag hade inte läst alla inlägg noga. Skäms på mig!

Angående Morse (på T.ex kortvåg)så är det perfekt vid signalering därför det är mycket svårare att störa ut jämfört med vanligt FM/AM eller digitalt(där det inte behövs mycket för att det ska gå åt helvete!)

man får väl räkna med att fienden också kan morse innan man sänder

man kan nog räkna med att fi kan svenska också biggrin.gif
dxl
QUOTE (Norrlänningen @ Jan 15 2004, 03:55 )
Angående Morse (på T.ex kortvåg)så är det perfekt vid signalering därför det är mycket svårare att störa ut jämfört med vanligt FM/AM eller digitalt(där det inte behövs mycket för att det ska gå åt helvete!)

Eller så andvänder man en RA180 med hoppfrekvens?

Tror inte på morse, lessen för det.
Och vad menar du med att störa ut föresten.
Sänder man morse så sänder man det väl över radionätet och det gör det ju mycket jobbigare.
Stör någon nätet och man missar ett "bip" så kan ju hela medelandet bli fubar.
Fk Satan
Är en Hv enhet utsatta för störning, då har ngt gått fruktansvärt fel... Då är det bara att börja förbereda för friakriget, eller gå hem. Det skulle vara kul att se en av de från FRO som vi har inom komp. sitta i terränglådan, och börja köra morse. Tycker det är tillräckligt jobbigt att de ska köra med 235433st olika subnät inom ett komp!!! ska jag tala med plutonen som ligger 749,5meter bort, så ska man inte bara ropa på CS, utan då ska man börja med att ropa på SN, bokstavera hela meddelandet till SN. Därefter ropar SN upp CS och bokstaverar över meddelandet. ifall CS har ngr frågor funderingar osv. Så blir det att bokstavera tillbaka till SN tillbaka till mig osv. OCH DET TAR TID!!!

Bättre är att ha 1st komp frekvenser jag ropar upp CS berättar det jag skall osv. det går snabbare! ifall det är ngn som måste bryta vårt prat går de bara ut på nätet och talar om att eldsignalering bryter, stridssignalering bryter osv. SKa vi ha ett längre prat går man helt enkelt på principen Övergång till xx.yy (komp reservfrekvens).

Problemet med FRO är att de är otroliga revirpinkare, de vägrar nästan vara ute i terränglådan, de är för byråkratiska, de är inte praktiska, de verkar ha ngn form av kåthet på subnät, bokstaveringar och M-blanketter....

Ang mindre radioapparter inom plutonsram, tycker jag att det är skitbra att använda sig av. men man ska se till att det inte blir en standardmatriel inom plutonen. anävnd det gärna vid skarpa lägen! men öva inte med detta!!!
Dedicated
I höstas övade vi Ytövervakning på Revingehed och vår grupp utrustades med en RA145/146. Ni som läst på och varit med om ytövervakning vet att gruppen blir tämligen utspridd, du har kanske en bakåtpost, en grupperingsplats för den personal som inte spanar och slutligen någon eller ett par som övervakar. Hur dra sig ur tyst och obemärkt? Gruppen spridd på ca. 500 m.

I detta läge tror jag PMR kan vara bra att ha och fasen så mycket smidigare en mobiltelefon och vrål som väcker hela omgivningen!
ERI
QUOTE (bushman @ Jan 14 2004, 11:34 )
[1. "det finns inga fordonsantenner" enl FRO.
nderligt för jag hade en på den 245:a vi hade hela GU, och vi hade minst två till på gruppen.

FRO har inte ett skit med utrustningen till insatsplutonerna att göra (ska inte ha i alla fall). Enl KRO /A skall det finnas 3 st fordonsantenn 1 k på en insatspluton.

[OT]
På den pluton som jag chefar för har jag personligen kvitterat den tilldelade plutonsmaterieln, således ansvarar jag för den. I bataljonförrådet har jag en låst container som bara jag samt min stf har nycklar till.
[/OT]

/ERI
psi0n
En fråga, vad finns det för headsets man kan koppla till comtacen mellan tex topcom eller cobra radios????
bushman
QUOTE (psi0n @ Jan 15 2004, 12:16 )
En fråga, vad finns det för headsets man kan koppla till comtacen mellan tex topcom eller cobra radios????

med rätt kontakter inom hemelektronik-svängen så kan du nog tom köra infanterisatsens headset på comtacen.
det handlar bara om att få tag i rätt kontakter, och någon som är skicklig med lödkolven.
allt handlar nog bara om att försöka bygga adaptrar som funkar.

annars finns ju de headset som man får med tomcomen modell telefon-handsfree.
de håller väl inte speciellt länge i skogen iofs.
men allt är nog möjligt bara man har en elfa katalog och fantasi.

tänker försöka bygga strupmic modell LASH till mina topcom, bra att ha när jag jobbar med scener på sommrarna.

sambandet och transporterna kommer att vara käpphästar för IP.
det är ju den enda utr som de har gemensamt med resten av bataljonerna.
och allt eftersom det tillförs ny mtrl till hv, måste insats-komp få en egen QM.

annars står snart kokgrp utrustade med SV2K och batstaben har TETRA maskiner.
medan IP står med halvtrasiga sambandmedel och 304 K.
blod är tjockare än IP-svett.....
Lt. Payne
QUOTE (Fk Satan @ Jan 14 2004, 17:00 )

FRO=>  bash.gif  <= Fk Satan

@Fk. Satan

Jag anar att du misstror FRO lite? ;) laugh.gif
Fk Satan
QUOTE (Lt. Payne @ Jan 15 2004, 14:01 )
QUOTE (Fk Satan @ Jan 14 2004, 17:00 )

FRO=>  bash.gif  <= Fk Satan

@Fk. Satan

Jag anar att du misstror FRO lite? ;) laugh.gif

FRO är en av de organisationer jag har lärt mig att avsky mer än mkt. Och all avsky och misstro mot denna organisation är mest uppbyggd av de själva och deras sätt att hantera samabdnsfrågan. JAg åker hellre på en 3456veckor lång semester med RK än helg med FRO.

Nu har mitt hat & avsky mot denna organisation gått så långt så att jag funderar på att gå ett antal FRO-kurser och innästla denna organisation för att ta över kontrollen av sammbandet inom komp.
Lt. Payne
QUOTE (Fk Satan @ Jan 15 2004, 11:00 )
Är en Hv enhet utsatta för störning, då har ngt gått fruktansvärt fel... Då är det bara att börja förbereda för friakriget, eller gå hem.

Jag läste inte alla inläggen innan.. Lt. Payne--> bash.gif<-- Lt. Payne

Har varit med om detta. Läge övning, skarp störsändning. Vill ni veta mer, skicka PM..
Pi PI
QUOTE (bushman @ Jan 15 2004, 13:55 )
tänker försöka bygga strupmic modell LASH till mina topcom, bra att ha när jag jobbar med scener på sommrarna.

Har du ngn idé om hur man kan höja uteffekterna på dessa enheter eller Cobra som jag själva ha en del?

Berätta gärna hur det går med strup-mic bygget

Pi
Norrlänningen
QUOTE (Pi PI @ Jan 15 2004, 23:36 )

Har du ngn idé om hur man kan höja uteffekterna på dessa enheter eller Cobra som jag själva ha en del?

Berätta gärna hur det går med strup-mic bygget

Pi

Det går bra att koppla förbi och klippa lite i cobra radion.
men det Stora felet är att den inte finns uttag för yttre antenn. det går iof att fixa till men då är ju radion inte lika portabel....

Ni får fixa en reapter(mobil) som ni placerat på lämplig plats... T.ex i ett fordon högt placerat. Då kan man komma riktigt långt! 4-8 mil är inte omöjligt...!

Eller så andvänder man en RA180 med hoppfrekvens
vad kan det vara för räckvidd på den då? den har väl ett frekvensområde på ca 50Mhz?

om man stör ut en del av frekvenserna för RA180 då.... då blir det lite problem..
106
QUOTE (Norrlänningen @ Jan 16 2004, 21:03 )
Eller så andvänder man en RA180 med hoppfrekvens
vad kan det vara för räckvidd på den då? den har väl ett frekvensområde på ca 50Mhz?

om man stör ut en del av frekvenserna för RA180 då.... då blir det lite problem..

SoldR Mtrl Tele 1993, sid 48:
Frekvensområde: 30,000-87,975 MHz
Kanalseparation: 25 kHz
Antal kanaler: 2 320 st
Antal förinställbara
kanaler: 8 st

Moduleringstyp:
KLAR FM (frekvensmodulering)
SKYDD MSK (Minimum Shift Keying, dvs frekvensskift)

Uteffekt:
Ra 180 bärbar 0,025 W eller 5 W
Ra 180 mobil 0,025 W, 5 W eller 50 W

Räckvidd i normalterräng:
Ra 180 bärbar
5 W, normalantenn Ca 8 km
5 W, marschantenn Ca 4 km
Ra 180 mobil
50 W, fordonsantenn Ca 20 km
50 W. högantenn 2 Ca 30 km

Frekvenshoppningen gör också att det går lättare att få samband i svår terräng. Med DART380 går det ännu bättre. Jag upplever att man har lättare att få samband via RAP än vanligt tal på Ra180.
dxl

*host*
Det är ju just därför man hoppar mellan olika frekvenser på modern militär sambandsutrustning som t.ex ra180.

Eftersom ra180 byter frekvens över 100gr/s så måste du altså störa ut minst det dubbla.
Sir Vival

Jag vet inte vad för typ av kontakt Topcom har, men den strupmick som finns på Clas Ohlson till mobiltelefoner fungerar väldigt bra.

Den är utrustad med standard 2.5 mm anslutning. Priset på 129kr är inte att förakta heller!
106
QUOTE (dxl @ Jan 19 2004, 05:21 )

*host*
Det är ju just därför man hoppar mellan olika frekvenser på modern militär sambandsutrustning som t.ex ra180.

och med DART är varje meddelande uppdelat i smådelar där varenda del skickas x antal gånger på olika frekvenser. Så även om ett par frekvenser är utstörda kommer meddelandet fram i sin helhet. Skulle det inte göra det går det ofta att läsa delar av det ändå.
bushman
QUOTE (Sir Vival @ Jan 19 2004, 12:15 )

Jag vet inte vad för typ av kontakt Topcom har, men den strupmick som finns på Clas Ohlson till mobiltelefoner fungerar väldigt bra.

Den är utrustad med standard 2.5 mm anslutning. Priset på 129kr är inte att förakta heller!

har provat den typen av mic.
topcom köps iofs på clas olsson och man får med headset modell telefon-handsfree.
och det funkar ju om man sitter still under tak, men i fält är det sämre.

LASH är ett system som har likheter med de gamla strupmickar som fanns till 422:orna.
vet inte än om jag kommmer att bygga PTT:n på mickarna på halsen eller separat PTT.
dessutom väntar jag och ser om vi får push to talk systemet till mobiltelefoner.
då skaffar jag hellre en sån telefon för civilt bruk

mobil-push to talk = IP-telefoni genom GPRS-NÄTET, du kan använda din mobil som walkie-talkie med folk med samma typ av telefon i samma cell.

om någon har mer info om mobil-PTT så gr oss den.
jag hoppas bara att sug telia tillåter systemet i sverige, de är ju inte intresserade av saker som både förbättrar för användare
och som kostar mindre pengar.

f´örmodligen kommer de ta hutlöst betalt för ett PTT-abbonemang, och telefonerna kommer att kosta fläsk
Sir Vival
QUOTE (bushman @ Jan 19 2004, 18:11 )
QUOTE (Sir Vival @ Jan 19 2004, 12:15 )

har provat den typen av mic.
topcom köps iofs på clas olsson och man får med headset modell telefon-handsfree.
och det funkar ju om man sitter still under tak, men i fält är det sämre.

Blir inte riktigt klok på vad du menar, men "vi" kör med ovan nämnda strupmick till PMR under fältförhållande, med ett för kostnaden vansinnigt bra resultat.

[OT]
Mobil-PTT var redan Ericsson R250Pro förberedd för... Trist att det då för 5 år sedan inte fanns abonemang! R250 är f.ö. en av de "manligaste" telefoner som jag stiftat bekantskap med! :P
[/OT]
106
QUOTE (Sir Vival @ Jan 19 2004, 19:11 )
[OT]
Mobil-PTT var redan Ericsson R250Pro förberedd för... Trist att det då för 5 år sedan inte fanns abonemang! R250 är f.ö. en av de "manligaste" telefoner som jag stiftat bekantskap med! :P
[/OT]

Med R250Pro var det över GSM-nätet, GPRS var liksom inte att tänka på då.
Det är ett flertal funktioner/tjänster i våra telefoner som är operatörsberoende och som de svenska operatörerna inte erbjuder.

Personligen tror jag mer på Tetra eftersom de inte är operatörsberoende och att de kan nyttja GSM-nätet när man vill det. Så som jag har förstått det kan man med två Tetraapparater stå på fjället utan samband med någon basstation och prata mellan två apparater, medan PTT kräver kontakt med ett GSM-nät och att båda är i samma cell.

Förövrigt tycker jag det är mest synd att det inte kommit någon ersättare till R310, fast i bättre format.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.