Help - Search - Members - Calendar
Full Version: sjukvåradre elr pilot?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
johan--
jag skulle antingen vilja bli pilot eller fält sjukvårdare i det militära. Kan man göra så att man söker till pilot utbildning och sjuvårdare samma gång, och om man inte klarar pilot utbildningen bli sjukvårdare?
danno
Pilot (eller flygförare som det heter i Sverige om jag inte har fel) söker man till efter att man har gjort klart lumpen. Därför borde du kunna göra din värnplikt som sjukvårdare och efter muck söka till flygförare.
danno
Här hittar du information om hur man blir pilot:
http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=589

Och här allmän information om lumpen:
http://www.lumpen.nu/
achilleos
QUOTE (danno @ Jan 6 2004, 16:09 )
Pilot (eller flygförare som det heter i Sverige om jag inte har fel) söker man till efter att man har gjort klart lumpen. Därför borde du kunna göra din värnplikt som sjukvårdare och efter muck söka till flygförare.

Förutsatt att man gör GU som lägst GB. Känner inte till klassningen på olika sjv-tjänster men det borde ju vara minst GB-klassning på de flesta.
Sillen
Är det inte 10 månader som är kravet, som för "vanlig" officer? Alltså man behöver inte vara GB, bara det är en 10-månadersutbildning. Sen är det säkert en merit att ha varit befäl, men inget krav.
Lindeberg
Av min erfarenhet så får GB-sjukvårdaren bäst och mest sjukvårdsutbildning.

-Johan, hör av dig om du tror att jag kan hjälpa dig med information om sjukvård.
Mr_Confused
QUOTE (Sillen @ Jan 6 2004, 18:38 )
Är det inte 10 månader som är kravet, som för "vanlig" officer? Alltså man behöver inte vara GB, bara det är en 10-månadersutbildning. Sen är det säkert en merit att ha varit befäl, men inget krav.

Detta stämmer med det intryck jag har fått... dock verkar det ju konstigt. Det betyder ju att en vanlig bevakningssoldat, som gör lumpen i 10 månader, kan ansöka om officersutbildning utan att ha de minsta förkunskaper vad gäller ledarskap och militär organisation.

Visst, med den militära bakgrunden lär man ju inte komma långt på officersskola, men varför finns då den regeln? Det låter ju ungefär som dagens gymnasieintagning, som låter folk komma in på nästan vad som helst, utan att man ens är i närheten av att ha den förkunskap som krävs för att klara utbildningen...

Så frågan är, stämmer detta? Någon som har koll?

/Confused
Andreas
QUOTE (Mr_Confused @ Jan 8 2004, 01:10 )

Detta stämmer med det intryck jag har fått... dock verkar det ju konstigt. Det betyder ju att en vanlig bevakningssoldat, som gör lumpen i 10 månader, kan ansöka om officersutbildning utan att ha de minsta förkunskaper vad gäller ledarskap och militär organisation.

Visst, med den militära bakgrunden lär man ju inte komma långt på officersskola, men varför finns då den regeln? Det låter ju ungefär som dagens gymnasieintagning, som låter folk komma in på nästan vad som helst, utan att man ens är i närheten av att ha den förkunskap som krävs för att klara utbildningen...

/Confused

Saxat ifrån RekryC - Rekryteringscentrum:
  • Militär grundutbildning
    Fullgjort militär grundutbildning som uppgår till minst 10 månader eller som tillsammans med annan kompletterande militär utbildning eller tjänstgöring uppgår till minst 10 månader.
  • Visat lämplighet som befäl
    Sökande behöver alltså inte genomföra sin grundutbildning (GU) som befälselev för att uppfylla fordringarna utan det är den bedömda lämpligheten som befäl som avgör.
Här finns övriga behörighetskrav för ansök till YOP.

Texten ovan tolkar iaf jag som att det stämmer att 10 månaders värnplikt är det enda kravet i det avseendet.

Dock skriver man här:
Hur gör jag?
[...]
Det viktiga är att få minst 10 månaders värnpliktstjänstgöring.
[...]
som lämpligen görs på befälsnivå och gäller både för kvinnor och män - studerar du på någon av militärhögskolorna.

(Hoppas inte klippandet och klistrandet är för förvirrande, blev liksom inget sammanhang annars men allt finns att läsa på den länkade sidan)

Huruvida det är rätt att det nu fungerar så (har väl vad jag förstått varit hårdare krav förut) är jag inte rätt person att uttala mig om då jag varken har gjort GU än eller har någon vidare insyn hur väl det fungerar i FM/på YOP.

Dock kan man fråga sig om jag som kommer mucka som sergant (PB-tjänst navy2.gif ) men är tekniker (dvs kommer, återigen som jag förstått det, inte fokusera på ledarskap utan är ansvarig för tekniken snarare än manskapet) har bättre förkunskaper för att bli YO även om min grad efter MUCK är högre samt att tjänstgöringstiden förstås är längre (17 månader t ex för min del) och kan ha betydelse. Jag har faktiskt ingen aning av ovan nämnda orsak. 7.gif
Panzerfaust
QUOTE (Mr_Confused @ Jan 8 2004, 01:10 )

/Confused

Vill väll inte tro att FM låter folk komma in på vad som helst.
Är ju så att man skall vara befäls lämplig, vilket man kan vara även fast man inte gjort GU som Befäl.

Enligt rekryteringscentrum när jag talade med dem så har GU´n inte så jättestor betydelse, klart att en strv pb har större chans än en vakt soldat.
Men som jag har förstått det så går alla ändå igenom samma grejs igen.
Det får jag dock lämna över till nån som vet hur det funkar.

Det dom tittar på som jag fattat det är mest den personliga lämpligheten.
Är man lämlig samt att man har förkunkspaer har man ju såklart en klar plats smile.gif
Sen sägs det att rekryteringen funkar lite som utlandstjänsten... typ kompis rekrytering. iaf på A9 laugh.gif
johan--
Tack för alla bra svar.
S-TANK
Alla som uppfyller grundkraven kan söka till Yoff. FM väljer ut de som passar bäst.

pansar2.png S-Tank
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.